eitaa logo
حامیم | رضاافشار
1.7هزار دنبال‌کننده
537 عکس
302 ویدیو
34 فایل
آدرس اینستاگرام: @r.afshar.ir ارتباط با بنده: @Afshar_ir کارویژه بنده، مربی‌گری و هدایت تشکلهای کنش‌گر اجتماعی‌ جهت اصلاح جامعه است. ان شاء الله در... 🔺آموزش و پرورش 🔺محیط زیست 🔺مسکن 🔺مطالبه‌گری 🔺تعاونی‌ها 🔺خصوصی‌سازی 🔺تشکیلات‌ 🔺جهادسازندگی
مشاهده در ایتا
دانلود
افشار: *بررسی مبانی افشاگری* آیا حق داریم ظلم را فریاد کرده و علیه ظالم، جهت دادخواهی یا انتقام از او، پیش از اثبات در محاکم قضایی دست به افشاگری بزنیم؟ شرعاً مجاز است یا خیر؟ با رجوع به آیات قرآن به دو آیه کلیدی برمی‌خوریم که گویا افشاگری علیه ظالم را مجاز میداند «لَّا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَن ظُلِمَ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعًا عَلِيمًا؛ ﺧﺪﺍ ﺍﻓﺸﺎﻱ ﺑﺪﻱ ﻫﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ ، ﺟﺰ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﺘﻢ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺷﻨﻮﺍ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ» و نیز آیه «و لمن انتصر بعد ظلمه فاولئک ما علیهم من سبیل؛ بی‌شک کسانی که پس از ستم دیدن یاری طلبند ( یا: انتقام گیرند) جایی برای بازخواست و سرزنش آنان نیست.» اهمیت آیات یاد شده در این است که عدالتخواهی پارتیزانی را نه تنها مجاز بلکه پشتوانه رسیدن و مانایی امر عدالت اجتماعی دانسته و در مقابل اهمال‌کاری دیوان‌سالاری یا تبدیل شدن به ماشین تولید ناعدالتی به دلیل تعارض منافع سدی از نظارت مردمی ایجاد میکند که به قدرت تکیه نداده و یاری گر امام امت میگردد. قاعده‌ای قرآنی و فقهی که گستره آن محدود به روابط فردی یک فرد به عنوان «ظالم» و فرد دیگر به عنوان «مظلوم» محدود نمی‌گردد. زیرا نه ظلم محدود به موضوعی خاص است و نه مظلوم محدود به شخص یا گروه یا جامعه یا کشور و یا حتی دین و مذهبی خاص است و نه ظالم در عنوان و جایگاه خاصی تعریف شده است. ظالم ممکن است یک فرد عادی یا یک مسئول در هر رده یا دستگاه یا جریان یا حکومت یا یک کشور، و از هر دین و قوم و طبقه‌ای باشد. چنان که شکایت بردن و فریاد برآوردن و بدگویی و افشاگری درباره رفتار ظالمانه می‌تواند با گفتن و نوشتن و هر آنچه که ابزار برای تظلم عمومی است باشد؛ نیز می‌تواند به صورت فردی یا گروهی باشد؛ چه همه افراد آن گروه خود مظلوم باشند و ستم مشترکی بر آنان رفته باشد و چه به درخواست مظلومان دیگر شتافته و در نشان دادن ظلم ظالم و رساندن صدای آنان به دیگران به کمک آنان بروند. در این زمینه فقهاء از جمله شیخ انصاری ذیل موارد جواز غیبت به این موضوع پرداخته و غیبت مظلوم از ظالم را مجاز میدانند اما اینکه آیا فقط در نزد قاضی مجاز است یا در هر جایی که امید به یاری رساندن وجود دارد یا نه حتی در جایی که امید به یاری نیست و تنها برای انتقام از ظالم است مجاز است نظرات متفاوت است. حضرت امام خمینی(ره) در این زمینه میفرمایند آیه اول با شرطی پذیرفته است(استثناء متصل باشد) اما در مورد آیه دوم بیان داشته‌اند که انتصار چه به معنای طلب یاری باشد و چه معنای انتقام گرفتن در هر رو صورت و با توجه به اطلاق آیه می‌توان چنین نتیجه گرفت که افشای ظلم ظالم مجاز است و مشروع نکته قابل توجه دیگر در سخن امام‌خمینی پاسخ به این شبهه است که اگر جایز باشد مظلوم خود درخواست کمک کند و از ظالم انتقام گیرد، موجب هرج و مرج می‌شود و والی و قاضی برای همین نصب شده‌اند که داد مظلوم را بستانند و به او کمک کنند و امور جامعه را نظم بخشند؛ با این حال چگونه مردم خود می‌توانند اقدام کنند؟ «ربّما یقال: إنّ تجویز الانتصار و الانتقام للمظلوم بنفسه من الظالم یوجب الهرج و المرج، و إنّما نصب الوالی و القاضی للانتصاف و الانتصار و تنظیم أمور الناس، و معه کیف یطلق ذلک للناس بأنفسهم؟» اما ایشان این تحلیل و برداشت را سست و مخالف اطلاق آیه و بلکه آن را مخالف برداشت و تحلیل درست می‌داند و موارد چندی مانند آن را شاهد می‌گیرد که در شرع واقع شده است؛ مانند جواز تقاصّ در طلب، جواز دفاع از جان و مال و آبرو، و دفع کسی که به خانه شخص سر کشیده است. ایشان برای تاکید بر جواز و اینکه با وجود دلیل نباید با چنین وجوهی آن را مستبعد شمرد، می‌افزاید: آیا ممکن است به کسی که آبرو و مال وی مورد هجوم دزد قرار گرفته، گفته شود او باید دست نگه دارد و جایز نیست مهاجم را دفع کند، اما بعد از آنکه مهاجم هر کاری خواست کرد به مظلوم گفته شود: می‌توانی به محاکم صالحه شکایت کنی؟! «فهل ترى من نفسک وجوب القعود عن دفع السارق المهاجم على عرض الرجل و ما له و عدم جواز دفعه ثمّ بعد فعله ما فعل یقال للمظلوم: لک الرجوع إلى المحاکم الصالحه؟ _________ ١۴٠١/۵/۵ https://eitaa.com/joinchat/37748836C96ec918ba1
16.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
*بلای اسلام آمریکایی* اسلام آمریکایی ماده مخدریست که اهالی قدرت و ثروت برای سوار شدن بر گرده‌ی مردم مستضعف تولید میکنند سیاست‌ورزی اموی خوب دریافته است که اگر بخواهد در جامعه دیندار به حیات زالو صفتانه خود ادامه دهد ناگریز باید مقابل اسلام ناب بایستد لذا پروژه تحریف دین را کلید میزند یا خنثی و بی‌تفاوتش میکند یا همراه و آلت دستش میکند و این هر دو تنها تخدیر را به ارمغان می‌آورد چه خوب فهمید شهید آوینی عزیز که : خلاف آنچه بسیاری می پندارند، آخرین مقاتله ما - به مثابه سپاه عدالت - نه با دموکراسی غرب که با اسلام آمریکایی است، که اسلام آمریکایی از خود آمریکا دیرپا تر است. با این عینک (داشتن یا نداشتن این جدال) میتواند هم نماز جمعه ناب از آمریکای‌اش را تشخیص دهید هم هیئت و روضه و سایر مراسمات و مناسک را.
اصلاح‌گری دو ثارلله (1).mp3
30.58M
جلسه اول سخنرانی محرم ١۴٠١
ماموریت تاریخی اشک چه وقت میتوانی بر حسین اشک بریزی؟ تا وقتی مفهوم عدالت و ضد عدالت را نفهمی نمی‌توانی بر حسین اشک بریزی! تا بی‌طرف باشی در جبهه عدل و ظلم، اشک تو بر حسین باعث نجاتت نمیشود. نه نمیشود! چرا که اشک بر روضه‌های حسین یعنی تو داری هل من ناصر حسین را می‌شنوی، یعنی خطاب اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید را داری می‌شنوی، یعنی پاره پاره شدن حسین را داری نظاره میکنی و تنها و تنها بر او اشک می‌ریزی و باز نظاره میکنی! این آن لحظه خطرناک است! در این لحظه تو دیگر نمی‌توانی بی‌طرف باشی. نمی‌توانی منفعل باشی. علی(ع) تو را خطاب میکند من لم یکن معنا کان علینا که اگر با ما نیستی بر مایی. یا با حسینی یا علیه حسین. و با حسین بودن یعنی سکوت نکردن در برابر همه آنچه حسین را به قیام واداشت، یعنی مبارزه با اشرافیت مذهبی ، ناعدالتی، در بند کردن آزادی، بستن دهان منتقدین، تبعیض و دست درازی به اموال عمومی و ترس خواص از هزینه دادن. اشکی که اینها را ندارد اشک عاطفی است و غریزی. لکن اشک بر حسین نه اشک عاطفی بلکه اشک سیاسی و اشک ایدئولوژیک است گریه افشاگری و اعتراض است. ماموریت تاریخی این اشک افشای ظلم و ظالم است. سلاح تبلیغی پرقدرتیست که علاوه بر اینکه احساساتی از جنس غم و عشق و غرور و غضب و ایثار را برمی‌انگیزاند تو را به تفکر وامی‌دارد که من کجای این تقابل ایستاده‌ام؟ شیعه از اشک، رسانه‌ای مردمی ساخت تا به جنگ بوق‌های دولتی و رسانه‌های حکومتی زمان برود و آنقدر گسترشش داد تا سیل اشکها بنی‌امیه و امثالش را سرنگون ساخت. و این ماموریت همچنان باقیست... لذا اشک بر حسین یک مکتب است که اگر وارد آن شدی باید الزاماتش را نیز بپذیری و آن وقت است که این اشک تو را به کربلای زمانت و پس از آن جنة الماوا می‌کشاند. پ. ن. اگر هنوز فکر میکنی با اشک بر حسین به تنهایی میتونی بری بهشت باید پشت سر عمر سعد صف بگیری تا در رو بروت بازکنن چون اون جزو اولین گریه کنندگان بود. ____________________ ✍🏻 https://eitaa.com/joinchat/37748836C96ec918ba1 ____________________
زینب امریکا پسند! وقتی میگوییم امریکا پسند یعنی ارائه تصویری تحریف شده و تقلیل یافته از حضرت،بطوری که نتواند الگویی تراز برای دختران انقلاب باشد! تصویری که در آن زینب،عاشق برادرست و همه‌جا بدنبال او میرود و این عشقش تا حدی است که شرط میکند برای ازدواج با جعفر که هر روز باید به دیدار برادر برود و اگر برادر به سفر رفت همراهش باشد! حال این خواهر عاشق وقتی از برادر جدا میگردد چه تصویر تازه‌ای پدید می‌آید؟ زینب دریای غم(غم از دست دادن برادر) و وقتی صبر میکند بر این غم و در مقابل طعنه دیگران اشک نمیریزد میشود زینب صبور! این تصویر زینب است که اگر چه زیباست و ویژگی‌های زنانگی و انسانی را خوب پردازش میکنم اما اکتفا به این تصویر ، تقلیل زینب است! البته به این تصویر یک چیز هم به مناسبت روز پرستار اضافه کنیم و ان هم زینب پرستار و غمخوار بازماندگان کربلاست! ولی همین و همین! که اگر نگوییم سکولار باید اذعان کنیم که جدا مانده از آرمانهای اساسی اسلام ، چون توحید ناب و نفی طاغوت و فقر و فساد و تبعیض و اقامه قسط و داد است! ایا زینب که عقیله بنی هاشم است عاشق برادر است یا امام زمان خویش؟آیا همراهیش با کاروان امام را یک سفر مجاهدانه ایدئولوژیک برای ایجاد یک نهضت بیدار کننده علیه وضع موجود میداند و همچون ام‌وهب نصرانی و سایر زنان حضور خود را وظیفه شیعگی خود میداند یا وابستگی خانوادگی او را در این راه کشانده؟ آیا زینب(س) از هر زن دیگری به این زمان شناسی و وظیفه‌شناسی و تکلیف‌مداری شایسته‌تر نیست؟آیا انجا که مصیبتها دیده و میگوید ما رایت الا جمیلا بخاطر کم نیاوردن در مقابل دشمن میگوید یا این همه فداکاری در راه اقامه آرمانها و ارزشهای اسلامی و انسانی و بذل خون در پیشگاه خدا را زیبا میبیند؟ اما همه اینها نمیتواند زینب را از نگاه جهانیان در مقابل زنان تاریخ‌سازی چون جمیله بوپاشاها و مبارزان ازادی‌ خواهی چون گاندی و چگوارا و فیدل کاسترو و ... برتری دهد اگر این فوران احساس و عاطفه و بروز خصوصیاتی چون همسری و مادری و خواهری و لطافت زنانگی را در کنار حماسه و مبارزه قرار ندهیم و نگوییم که زینب فرمانده فاتح جنگ نرم علیه دستگاه تبلیغاتی ابرامپراتوری زمان خویش شد در حالی که یارانش کشته و خود اسیر دست امپراتوری بود! و این مایز زینب تاریخ ساز است و اسوه همه مجاهدان و مبارزان و مطالبه‌گران و عدالتخواهان. _________________ ✍🏻 https://eitaa.com/joinchat/37748836C96ec918ba1 _________________
eslahgari3.MP3
32.47M
جلسه سوم موضوع اصلاح‌گری دو ثارالله
eslahgari4.MP3
40.6M
جلسه چهارم موضوع اصلاح‌گری دو ثارالله
eslahgari5.MP3
33.8M
جلسه پنجم موضوع اصلاح‌گری دو ثارالله
اصلاحات دولت علوی چراغی برای دولتها خلاصه‌ای از ۵ شب سخنرانی دهه محرم ١۴٠١ صفحات ١و٢