eitaa logo
حامیم | رضاافشار
1.7هزار دنبال‌کننده
409 عکس
204 ویدیو
33 فایل
آدرس اینستاگرام: @r.afshar.ir ارتباط با بنده: @Afshar_ir کارویژه بنده، مربی‌گری و هدایت تشکلهای کنش‌گر اجتماعی‌ جهت اصلاح جامعه است. ان شاء الله در... 🔺آموزش و پرورش 🔺محیط زیست 🔺مسکن 🔺مطالبه‌گری 🔺تعاونی‌ها 🔺خصوصی‌سازی 🔺تشکیلات‌ 🔺جهادسازندگی
مشاهده در ایتا
دانلود
👆🏻بخشی از متن مورد اشاره در جلسه ششم از کوفه تا تهران
سخنرانی سال ١٣٧۶ که به طبقه مرفهین جدید اشاره میشود و از خطر ارتجاع در آرمانهای انقلاب گلایه میگردد پ. ن. متاسفانه امثال مهدی نصری‌های خسته از مبارزه این هشدارها را گویی لاک میگیرند و رهبری را سانسور میکنند تا خود را یکه تاز آن سالها نشان دهند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 مبارزه‌ با اژدهای هفت‌سرِ فساد... ⚠️ با گذشت ۲۰ سال از فرمان مبارزه بی‌امان با فساد، و تصریح رهبر انقلاب مبنی بر عدم تحقق آن، می‌توان گفت یک خط انحراف عملی از در حاکمیت رخ داده است. ⛔️ به تعبیر دیگر، درست است که فساد، سیستمی نیست؛ اما فسادستیزی هم سیستمی نبوده و هنوز به برنامه اصلی و لایتغیر قوا تبدیل نشده است! ⁉️ چرا؟ 1⃣ : مبارزه با فساد، صرفا زمانی که جناح مقابل حاکم است؛ و اغماض از فساد، زمانی که کار دست آدم‌های خودمان است! 2⃣ : غفلت از ساختارها و سازوکارهای مولد فساد، بدلیل نداشتن نظریه مبنا در حکمرانی عادلانه و تقلیل فساد به جرایم و تخلفات موردی 3⃣ : رواج شبهه تضعیف نظام درصورت مبارزه با مفاسد حاکمیتی(!) و سیل بهتان به فسادستیزان و مطالبه‌گران 4⃣ : ترس فعالان فرهنگی و اجتماعی از ورود به میدان فسادستیزی، بدلیل هجمه علیه عدالتخواهی (انگ عدالتخواری و خوارجی) 5⃣ : مبارزه با فساد، همچون سایر آرمان‌های انقلابی، امری اجتماعی و نیازمند مردمی‌سازی است؛ اما مردم در فسادستیزی هنوز مَحرمِ سیاسیون نشده‌اند! 🔶 یک تحرک اساسی برای استقرار فسادستیزی، هم در حاکمیت و هم بستر جامعه، نیاز داریم تا این امر از فردمحوری و توصیه‌درمانی و برخورد موردی، خارج شده و به اراده و رویه جاری نظام در بطن سیستم حاکمیت تبدیل شود. ✍🏼 روح_الله_ایزدخواه(نماینده عدالتخواه مردم تهران در مجلس شورای اسلامی) _______________________________ 📚@reza_afshar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸جلسه هفتم شرح نهج البلاغه و سیره حکومتی حضرت امیر 🎙 ١٩ اردیبهشت ١۴٠٢ ___ 📚@reza_afshar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀✨🍀 آموزش دادن صندلی به افراد مسن، کودکان و خانم‌های بچه‌دار در اتوبوس و مترو به بچه‌ها در مدرسه‌ای در ژاپن 🔴 👇 https://eitaa.com/joinchat/3959554299C7b558c3f51
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸جلسه هشتم شرح نهج البلاغه و سیره حکومتی حضرت امیر 🎙 ٢٠ اردیبهشت ١۴٠٢ ___ 📚@reza_afshar
🔺آقای رئیسی، عدالت تضمین می‌خواهد! گاهی گمان میکنیم که اگر مجلس قانون گذاری انقلابی باشد، دولت و مجریان هم انقلابی باشند دیگر نباید نگران عدالت اجتماعی بود، یا دست کم این بهترین حالت ممکن برای پیاده‌سازی عدالت است لکن اشتباه میکنیم در این صورت هم یک پای عدالت لنگ است! چرا؟ چون "عدالت اجتماعی بر سه پایه استوار است، پایه اول قوانین عادلانه است... پایه دوم، نیروی اجرا کننده این قوانین است ... بهترین قوانین، اگر مجریان شایسته‌ای نداشته باشد، همشه معطل خواهد ماند. ... در این دو پایه تقریبا بحثی میان صاحب نظران نیست؛ یعنی همه طرفداران عدل اجتماعی می‌پذیرند که برای اجرای عدالت، احتیاج به قوانین عادلانه و مجریان با تقواست. اما نکته بسیار مهم، در مورد پایه سوم اجرای عدالت است و آن مردم‌اند. ... اسلام میگوید مردم باید به حقوق خود واقف باشند. اگر مردم به حقوق خود واقف شدند، آن حقوق را طلب کردند، اجرای عدالت یک تضمین حتمی پیدا میکند. به همین جهت در دوران حکومت عادلانه امیرالمومنین با اینکه قوانین اسلام در جامعه حاکم بود و با اینکه در راس دستگاه حکومت، شخصی مانند علی ابن ابی‌طالب قرار داشت که عدل مجسم بود[باز] برای اینکه عاملان حکومت در گوشه و کنار جامعه بزرگ اسلامی از جاده عدل تخطی نکنند و حقوق مردم پایمال نشود، امیر المومنین به هوشیار کردن مردم و آگاه ساختن آنها نسبت به حقوقشان اصرار عجیبی داشت"(بیانات رهبری در ١٣۶٠/١/٧) این در حالی بود که علی سخت‌ترین نظارت‌ها و شدیدترین برخوردها را با مسئولان متخلف انجام میداد اما با این حال برای عدالت تضمینی حتمی با اگاه سازی مردم ایجاد میکرد. نمایش هم نمیداد چرا که میدانست جز با آن هم در همه امور (البته بجز اسرار نظامی) نظارت مردمی امکان ندارد. به همین هم بسنده نمیکرد که ژست شفافیت و مردمداری بگیرد اما مثل فرانسه خواست مردم را که ماه‌ها ان را در خیابانها فریاد میزدند توجهی نداشته باشد. حکم عزل استاندار را بی‌توجه به ژستهای مدیریتی دست زنی میداد(همدانی) که از او شکایت کرده است. ✍🏼 ٢٠ اردیبهشت ١۴٠٢ ________________________ 📚@reza_afshar
🔺سیاست‌های منطقه‌ای ما باعث دشمنی شده‌ است!! عده‌ای از عزیزان در پاسخ به این مطلب گفته‌اند که سیاستهای منطقه‌ای ایران موجب دشمنی شده است ایران سیاست بیطرفی را در پیش بگیرد تا با او کاری نداشته باشند! پاسخ این است که نه حتی در شرایطی که آمریکا و ناتو در منطقه بیش از ١٠٠ پایگاه دارند و به دو همسایه ما حمله نظامی کرده‌اند و دائما ما را تهدید میکردند و نه حتی در شرایطی که تکفیری‌ها در منطقه جولان میدهند و باز نه در شرایطی که اسرائیلی در منطقه هست که جشن پوریم برگزار میکند که ماهیتش ضد ایرانی است! بلکه حتی اگر در منطقه‌ای باشیم که همه دوستمان باشند، عقل حکم میکند که مخارج نظامی داشته باشیم یا خیر؟چقدر هزینه کنیم؟؟ جوابش روشن است عقل فارق از هر جهت گیری دینی یا سیاسی‌ای حکم میکند که هزینه نظامی داشته باشی حداقل به اندازه همسایگان و رقبای جهانیت! چرا که همین دوستان ممکن است گاهی دشمن تو شوند و اگر تو خود را آماده نکرده باشی امنیت و استقلالت با خطر جدی مواجه خواهد شد!! تجربه حداقل ٢٠٠ سال گذشته(از تاخت و تازهای روس و انگلیس گرفته تا کشته شدن نیمی از مردممان در جنگ جهانی اول و مورد هجوم قرار گرفتن در جنگ جهانی دوم و کودتا ٢٨ مرداد پیش از انقلاب و ٨ سال جنگ تحمیلی پس از انقلاب) نشان میدهد که سیاست بی‌طرفی و انفعال، امنیت نمی‌آورد ✍🏻 ٢٠ اردیبهشت ١۴٠٢ ________________ 📚@reza_afshar
عرض سلام دارم به مخاطبان عزیز از اونجایی که توی مسیر در یک سفر کاری هستم، امروز صبح صوت رو نتونستم بفرستم ان شاء الله در اولین فرصت صوت جلسه نهم از کوفه تا تهران رو خدمتتون ارسال میکنم بازم ببخشید
💠معاونت رشد و کادرسازی بسیج دانشجویی پردیس رسالت زاهدان برگزار می کند: 🔆دوره خوانش کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی با محوریت تعلیم و تربیت🔆 ✨با حضور استاد افشار ⭕️ویژه دانشجومعلمان خواهر ☀️در ۱۴ جلسه 🌻به منظور بهرمندی تمام فرهیختگان گرامی جلسات به صورت مجازی برگزار میشود🌻 همراه با گواهینامه معتبر💫 تاریخ شروع دوره: ۲۸ اردیبهشت ماه هزینه ثبت‌نام: ۱۵/۰۰۰ تومان 🌸جهت کسب اطلاعات بیشتر با شما ذیل ارتباط بگیرید. 09386458471
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸جلسه نهم شرح نهج البلاغه و سیره حکومتی حضرت امیر 👈🏼بیان یک قاعده: خداوند چگونه نظرش را در مورد یک حکمران و حکمرانی بیان میکند؟! 🎙 ٢٣ اردیبهشت ١۴٠٢ ___ 📚@reza_afshar
🔺از کوفه تا تهران سلسله جلسات شرح و سیره حکومتی حضرت امیر 📌هر روز بعد از نماز صبح میتونی با حدود ١٠دقیقه وقت گذاشتن داغ‌ترین و سیاسی‌ترین حرف‌های حضرت امیر به مالک اشتر رو مرور کنی! _________________ 📚@reza_afshar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸جلسه دهم شرح نهج البلاغه و سیره حکومتی حضرت امیر 📜فراز مورد بحث: إنّما يُستَدَلُّ عَلَى الصّالِحينَ بِما يُجري اللّه ُ لَهُم عَلى ألسُنِ عِبادِهِ ، فَلْيَكُنْ أحَبَّ الذَّخائرِ إلَيكَ ذَخيرَةُ العَمَلِ الصّالِحِ . امام على عليه السلام : صالحین از سخنانى شناخته شوند كه خداوند درباره آنان بر زبان بندگان خويش جارى مى سازد؛ بنابراين، بايد دوست داشتنى ترين اندوخته در نظر تو(ای مالک، ای مسئول، ای نماینده، ای پیشه‌ور، ای کارمند) ، اندوخته كار نيك باشد. ❓چطور درحالی که مردم گاهی اشتباه میکنند ما قضاوت مردم در مورد حاکمی یا سیاست حکمرانی‌ای رو کاشف درستی یا غلطی آن سیاست یا عادل و جائر بودن آن حاکم میدانیم؟ 💎 بهترین ذخیره برای مسئولان، نمایندگان مجلس و... شاسی‌بلند گرفتن( ) و کرسی هیات مدیره‌ای در پسا مسئولیت است یا چیز دیگری؟ 🎙 ٢۴ اردیبهشت ١۴٠٢ ___ 📚@reza_afshar
پست موقت بدلیل کسالت امروز جلسه 11 از کوفه تا تهران با تاخیر تقدیم میشود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸جلسه یازدهم شرح نهج البلاغه و سیره حکومتی حضرت امیر قضاوت جمع بندی شده افکار عمومی است! اشکال❗️ اگر ما صالحین را از طریق قضاوت افکار عمومی میشناسیم و برای نظر مردم کاشفیت عدل و جور حاکمان را قائل هستیم، پس قضاوت مردم شام در مورد حضرت علی در طول چند دهه چیست؟ یا مگر در روایات متعدد مذمت اهل بعضی شهرها را نداریم؟ پس ظاهرا قاعده عمومیت ندارد و اساسا قاعده نیست! 🎙 ٢۶ اردیبهشت ١۴٠٢ _________________ 📚@reza_afshar
📌جایگاه افکار عمومی در اسلام! 👈🏼افکار عمومی در حکم قانون است اگر... در اسلام برای افکار عمومی تا آنجا اهمیت قائل شده‌اند که حضرت علی در نامه خود به مالک اشتر آن را با وجود وحی و کلام معصومین، تنها راه (همیشگی) قضاوت در مورد عادلانه یا جائرانه بودن حاکمان و حکومتها میدانم و بالاتر از آن، این قضاوتهای جمع بندی شده را که مردم با نگاه به اثر کارهای یک حکومت انجام میدهند زبان الهی که از طریق بندگانش به سخن درآمده معرفی می‌فرمایند: إنّما يُستَدَلُّ عَلَى الصّالِحينَ بِما يُجري اللّه ُ لَهُم عَلى ألسُنِ عِبادِهِ امام على عليه السلام : صالحین از سخنانى شناخته شوند كه خداوند درباره آنان بر زبان بندگان خويش جارى مى سازد(نامه ۵٣ نهج‌البلاغه، دستور حکومتی امام علی به مالک اشتر والی مصر) لذا امام خمینی (ره) در پاسخ به خبرنگار تلویزیون فرانسه در ۳بهمن۵۷ فرمود به همین جایگاه اشاره میکنند: "برای تغییر رژیم، فشار افکار عمومی به معنی قانون است؛ ما به استناد همین قانون قدرت را دست می گیریم و حکومت را مستقر می کنیم/ فشار افکار عمومی، قانون است در آن وقت که در ایران رژیم سلطنتی بود، به خیال آنها سلطنت با نظر مردم به وجود آمده بود در حالیکه از اول چنین نبود. اکنون آرای عمومی، شاه را خلع کرده است. ما به استناد همان فشار افکار عمومی که قانون واقعا همان است باید قدرت را به دست بگیریم و حکومت را مستقر کنیم"(صحیفه امام ج۵ص۵۲۳) [کامل رااینجا بخوانید: https://farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh-imam-khomeini/vol/5/page/523 ] البته این قضاوت افکار عمومی دو شرط باید داشته باشد ١.باید جمع بندی شده نظرات در مورد مجموع سیاستهای انجام شده و یا با نگاه به اثر سیاستهایی باشد که پیشتر انجام شده و باز می‌خواهد تکرار گردد(مثلا آزاد سازی قیمتها و قول اینکه تنها چهار کالا گران میشود) ٢.باید بطور مستقیم مشاهده گردد و نه تحت تاثیر رسانه‌ها و سلبریتی‌ها و موج‌سوارانی که عمدا می‌خواهند افکار عمومی را به استحمار بکشانند ✍🏼 ٢٧ اردیبهشت ١۴٠٢ ___________________ 📚@reza_afshar
🔰 این سه کتاب خوب بودند! 💠 اگر میخواید اثرات اخلاقی و تاثیر عمیق بی عدالتی و اقتصاد رو در خلقیات جامعه با آمار و مستند درک کنید حتما سری به این کتابها بزنید.@ali_samimi71
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺در یک‌سالگی جراحی اقتصادی و حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی؛ (ضرورت بازخوانی، عبرت‌آموزی و مسئولیت‌پذیری برای جلوگیری از تکرار موارد مشابه!) نرخ ارز میزان تورم قدرت خرید مردم مردمی‌سازی اقتصاد؟! در طول یک‌سال گذشته دچار چه نوساناتی شد؟ عده‌ای هم تلاش کردند به جای مسئولیت‌پذیری و ، این جراحی را به یک تکلیف قانونی حواله دهند که در ویدئوی فوق، مورد بررسی قرار گرفت. مگر تصمیم‌سازان، میزان تورم حاصل از این جراحی را 7.6درصد پیش‌بینی نکرده بودند؟ مگر همان زمان نسبت به این خطای محاسباتی بارها هشدار ندادیدم؟ حالا و پس از تحمیل خسارات جدی به مردم، به اذعان بانک مرکزی حذف ارز ترجیحی و افرایش نرخ دلار علت اصلی تورم کم سابقه در یک‌سال گذشته بوده است. نگرانی مهم ماجرا این‌ است که این چرخه معیوب همچنان ادامه یابد، با این دست فرمان اشتباه که محصول تفکرات نئولیبرالیِ رسوخ کرده در دستگاه کارشناسی دولت است، تورم نه تنها مهار نمی‌شود بلکه به مسیر معیشت‌سوز خود ادامه می‌دهد مگر اینکه دولت با تغییر ریل، دست به اقدامات اصلاحی درخصوص ریشه‌های واقعی تورم بزند، ریشه‌هایی همچون و مهار و شکستن ، که البته منافع طبقه اشراف و سرمایه‌داران یک درصدی، با آن گره خورده است. تا وقتی تصمیماتی که پیامدهای سهمگین برای مردم دارد، برای متولیان آن تصمیم، بی هزینه باشد، این چرخه معیوب ادامه خواهد داشت. برای شکستن این چرخه (که نیاز به یک جریان فکری-مردمی دارد) همچنان تلاش خواهیم کرد، ان‌شاءالله. ✍🏼مهدی عسگری نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس ____________ 📚@reza_afshar
🔺اعتراض بانوی آمریکایی به سیاستهای پوشش و حجابِ ایران در صفحه اینستاگرامش: راستش قصد داشتیم خانم فرانکلین یا همون مرضیه هاشمی رو به خوزستان دعوت کنیم برای یه بحث داغ در مورد راهی که زن و خانواده غربی رفت همونطور که جستو جو میکردم که چطور میشه با ایشون ارتباط گرفت به پیج اینستای ایشون رسیدم و این مطلب👇🏻 این روزا ازون روزاست! ازون روزها که هی زنگ میزنن دعوتم کنن درباره حجاب صحبت کنم و اصرااار دارن که خیلی تاثیرگذار خواهد بود! ولی من ، راستش، خیلی باور نمیکنم… چند سال فقط حرف حجاب زدیم؟ گفتیم حجاب میخوایم، ولی از سالها پیش یه سری معلم های دینی مون یا سواد دین نداشتن یا اخلاق! حجاب میخوایم! ولی نهایت توضیحی که به نوجوان هامون دادیم، مثال غنچه و گل بود! یا یه خارجی مثل من آوردین که بگه حجاب خوبه! کدوم حجاب؟ وقتی این همه سال، کتاب ESL و EFL درس دادیم با ترویج برهنگی؟ وقتی هی فیلم خارجی پخش کردیم پر بازیگر با پوشش نامناسب و سانسورهای تابلو، یا بازیگرهای ایرانی با پوشش بدتر؟! لااقل خارجیه رو میگن مسلمون نیست! اصلا حجابی ها رو چطور نشون دادیم؟ اگه حجاب میخواستیم، چرا نشستیم همینطور نگاه کردیم تا آستین کوتاه شد، مانتو کوتاه شد، مانتو تنگ شد، مانتو حریر شد، مانتو باز شد،… طوری که تا همین اواخر، تو همین ایران، مانتو مناسب و پوشیده سخت پیدا میشد؟! میشه تو یه کشور، پوشش مناسب و متنوع اسلامی پیدا نشه، ولی مردمش بپوشن؟؟؟ وقتی پوشیدگی تو تاریخ تمدن ایران هست، وقتی هنوز تو هر استان، لباس محلی پوشیده دارین، وقتی دخترها از بچگی عاشق اینن که مثل مامانشون لباس بپوشن، وقتی میشه کلی لباس راحت و قشنگ و پوشیده و کلی بازی و کتاب جذاب درست کرد، وقتی… چرا بجای فرهنگ سازی درست حسابی، فقط اجرای حکم کردیم؟ تازه اونم گاه و بیگاه و سلیقه ای؟ اصلا میدونین مد ایران از کجا میاد؟ من که والا نفهمیدم! همین لِگ شما که ما آمریکا میگیم لِگینگ، اولش که آمریکا جای شلوار مد شد، کلی محتوا در اعتراض تولید شد با عنوان “لگینگ شلوار نیست!” ولی همون موقع، تو خیابونهای تهران مد شد! با بلیزکوتاه، و مانتوی باز! چرا اجازه دادیم آمریکای چند ساله، واسه پوشش تمدن چند هزار ساله ایران تعیین تکلیف کنه؟! وقتی هزاران دلار فقط خرج موج سازی برای نابودی پوشش ایران کردن، دقیقا چیکار میکردیم؟ به قول خودتون، ما هیچ! ما نگاه! ما عکس العمل! ما همایش! ما همش حرررف! بله! حرف هم میتونه تاثیر گذار باشه! قصه گویی هم همینطور! انشالله یه وقتی، باز میرم و قصه حجاب میگم و موثّر میشه، ولی وقتی که با همدیگه الگوهایی حجاب خبره و خوش اخلاق باشیم، وقتی محتوای جذاب و آموزنده تولید کنیم، وقتی پوشش اسلامی متنوع با قیمت مناسب درست کنیم، وقتی… حجاب که یه تیکه پارچه نیست! یه بخش مهم از یه سبک زندگیه! فرهنگ سازی میخواد! یه کارهایی انجام شده، ولی خیلی بیشتر کار داریم! آماده ایم؟ پ. ن. حالا با این حساب باز اگه کسی میتونه ما رو به خانم هاشمی وصل کنه استقبال میکنیم. _____________ 📚@reza_afshar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸جلسه دوازدهم شرح نهج البلاغه و سیره حکومتی حضرت امیر ❓آیا قاعده اینکه تنها راه استدلال بر صلاحیت صالحین مردم هستند تنها برای آنچیز یا کسی هست که گذشته و تمام شده و مردم دارن در مورد او سخن می‌گویند یا برای انتصاب کارگذاران و دولتی که اکنون میخواهد بر سرکار بیاید هم کاربرد دارد؟ 🎙 ٣١ اردیبهشت ١۴٠٢ ___ 📚@reza_afshar
از مخاطبان بابت عدم اشتراک گذاری صوت جدید در این چند روز عذرخواهی میکنم و تمام سعیم رو انجام میدم که مجددا خلف وعده نداشته باشم
🔺رجوع به نظر مردم حتی در انتصاباتها شیوه حضرت امیر است! امام خمینی در این باره می‌فرمایند: "برنامه ما این است که رجوع کنیم به آراء عمومی ، به آرای مردم... قهراً مردم وقتی آزاد هستند، یک نفر صالح را انتخاب می کنند و آرای عمومی نمی شود خطا بکنند. یکوقت یکی می خواهد یک کاری بکند، اشتباه می کند. یکوقت یک مملکت ۳۰ میلیونی؛ نمیشود اشتباه بکند... قهراً اشتباه در ۳۰ میلیون جمعیت نخواهد شد".(صحیفه امام ج۵ص۳۲۲-۳۲۳) استدلال این حرف کجاست؟ قاعده عمومی‌ایست که حضرت علی در نامه ۵٣ نهج البلاغه به مالک اشتر میفرمایند و آن هم این است که : إنّما يُستَدَلُّ عَلَى الصّالِحينَ بِما يُجري اللّه ُ لَهُم عَلى ألسُنِ عِبادِهِ امام على عليه السلام : مردمان نيكوكار از سخنانى شناخته شوند كه خداوند درباره آنان بر زبان بندگان خويش جارى مى سازد تنها راه کشف صلاحیتها رجوع به نظر مردم است! ⬅️ پس صندوق رای یک طریق و مصداق امروزی برای لحاظ این قاعده شریف حکمرانی(انما یستدل علی الصالحین...) است. قبلا امکان رجوع اینچنین به رای مردم نبود، جور دیگر نظر مردم را مثل مالک اشترها باید کشف می کردند؛ الان تکامل در مصداق شده، برای همان ارتکاز که در بیان حضرت امیر(ع) آمده است(اصطلاحاً تکامل مصداق است نه توسعه ارتکاز)؛ لذا رهبر انقلاب درباره امام خمینی و انتخابات فرمود: "اگر انتخابات و مردمسالاری و تکیه به آراء مردم، جزو دین نمی بود و از شریعت اسلامی استفاده نمیشد، امام هیچ تقیدی به آن نداشت، آن آدم صریح و قاطع، مطلب را بیان می کرد. این جزو دین است" (۹۳/۳/۱۴در۲۵امین سالگرد رحلت امام) ✍🏻 ٣١ اردیبهشت ١۴٠٢ ______________ 📚@reza_afshar