eitaa logo
حامیم | رضاافشار
1.7هزار دنبال‌کننده
475 عکس
249 ویدیو
34 فایل
آدرس اینستاگرام: @r.afshar.ir ارتباط با بنده: @Afshar_ir کارویژه بنده، مربی‌گری و هدایت تشکلهای کنش‌گر اجتماعی‌ جهت اصلاح جامعه است. ان شاء الله در... 🔺آموزش و پرورش 🔺محیط زیست 🔺مسکن 🔺مطالبه‌گری 🔺تعاونی‌ها 🔺خصوصی‌سازی 🔺تشکیلات‌ 🔺جهادسازندگی
مشاهده در ایتا
دانلود
📌شیخی که قطب‌نما داشت لیسانس فیزیک را که گرفت، موقعیت‌های شغلی به پیشوازش آمدند. یک فعال دانشجویی شاخص بسیجی را که مدرک دانشگاهی در دست داشت، در دولت احمدی‌نژاد حلوا حلوا می‌کردند. اما او سودای دیگری در سر داشت و رؤیای خاصی در ذهنش می‌پروراند. تصمیمش را گرفته بود و اینکه از میان ایل و تبارش اولین آدمی باشد که پا به حوزه‌ی علمیه می‌گذارد، پایش را سست و ته دلش را خالی نمی‌کرد. آرمانی که در جستجوی آن حاضر بود مسیر زندگی‌اش را کج کند، از درس و مشق طلبگی می‌گذشت. این شد که اهواز را به مقصد قم ترک کرد. رفت اما می‌دانست که برمی‌گردد. در چشم‌انداز زندگی‌اش دیده بود که زمین بازی‌اش باید در خوزستان باشد. رفت و چند سالی در قم تلمذ کرد و در قامت یک روحانی برگشت. برگشت تا دغدغه‌هایش را پی بگیرد. دغدغه‌هایی که آب و نانی نداشت، اما دردسر الی‌ماشاءالله! از آن طلبه‌هایش نبود که در پستوی حجره بماند و در انزوای رهبانیت، ضَرَبَ ضَرَبایش را جلو ببرد. در میان قرائت‌های هفتاد و دو ملتی از اسلام و مسلمانی، به اسلام ناب رهبری چنگ زده بود و خود را وکیل او می‌دانست؛ یک وکالت عام برای نفی اسلام خنثی و بی‌بخار. این فراز از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن را از بر بود: «اگر دینی را پیدا کردید که با ظالم ساخت، با مستبد همکاری کرد، با مظلوم یک لحظه کنار نیامد، یک گره از کار فروبسته مردم نگشود، برای امروز و فردای مردم، خشخاشی، ذره مثقالی، سود نداشت؛ تو هم از طرف ما وکیل، اگر چنین دینی را پیدا کردی، هر جا پیدا کردی، رَدّش کن، یک لحظه این دین را نپذیر. برای خاطر اینکه دین اگر از سوی خداست، این جوری نیست.» این فراز، شاه‌بیت و قطب‌نمای مسلمانی‌اش شده بود. هیچ چیز به اندازه‌ی بی‌عدالتی اجتماعی آزارش نمی‌داد و از هیچ چیز به اندازه‌ی سکوت در برابر ظلم و عافیت‌طلبی رنجور نمی‌شد. ماجرای اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه شاید اولین آزمون جدی‌اش بود تا نشان دهد اهل هزینه دادن برای تحقق عدالت است. کارگران، ماه‌ها بود که حقوق نگرفته بودند و مالک نااهل کارخانه، بی‌اعتنا به معیشت کارگران، خر خودش را می‌راند. شیخ، دوستان طلبه‌اش را جمع کرد تا در جمع کارگران حاضر شوند و از آنها حمایت کنند. جماعت متحصن نماز ظهر را به او اقتدا کردند و تا السلام علیکم را گفت، تازه دردسرهای بزرگ سراغش آمدند. ویدیوی حضورش در جمع کارگران سر از شبکه‌های معاند درآورد و آن دختر موفرفری او را مزدور نظام نامید. از آن طرف مسئولین خوزستان از ظاهر شدن چند طلبه‌ی ناشناس در میان یک پرونده‌ی اجتماعی-اقتصادی که امنیتی هم شده بود، ناخرسند بودند. کلیپ شیخ دست به دست می‌چرخید و او در میان برخی هم‌لباس‌هایش باید نگاه‌های سنگین و پر از سؤال را تحمل می‌کرد و از چشم‌هاشان می‌خواند که طلبه را چه به این قرشمال‌بازی‌ها! خلاصه دوست و دشمن شروع به نکوهش و شماتتش کردند. اما شیخ، به درستیِ راهی که رفته و کاری که کرده بود، ایمان داشت. او به کمک دوستانش و بعضی مطالبه‌گران و عدالت‌خواهان و جریان دانشجویی حمایت از کارگران را ادامه دادند و پای وزر و وبالش ایستادند تا گره از کار فروبسته‌ی آنها باز شد و پرونده هفت‌تپه به نفع کارگران به سرانجام رسید. وقتی رهبری در دیدار رمضانی‌اش با دانشجویان، مهر تأییدی بر مطالبه‌ی آنها زد، جریان‌های شماتت‌گر رفوزه شدند. شیخ اما قطب‌نمایش از اول میزان بود و تکلیفش با خودش روشن. تکلیفش این بود که مطالبه‌ی عدالت را ادامه دهد و از هزینه‌هایش نترسد. از آن حلوا حلوا کردن‌ها دیگر خبری نبود و شیخ این‌بار خودش به پیشواز یک مسئولیت خطیر رفت و شد معاون ستاد امر به معروف و نهی از منکر خوزستان. نه برای اینکه فقط بگوید «خواهرم حجابت، برادرم نگاهت»؛ می‌خواست امر به معروف را اول برای حاکمان و صاحبان قدرت و مبارزه با باندهای زر و زور و تزویر اقامه کند. از آن کارهای پر دردسر و بی آب و نان. شیخ به حکم آن وکالت عام جنگیدن برای عدالت را انتخاب کرده بود تا مسلمان باشد؛ از جایگاه حقوقی‌اش در پرونده‌های زیادی از مفاسد ورود کرد و منشأ خیر شد. این اواخر از او شکایت شد. در پرونده‌ی میدان میوه و تره‌بار اهواز با اصحاب قدرت و ثروت درافتاده بود. شاکی خصوصی او را به دادگاه ویژه‌ی روحانیت کشاند. حالا ده روزی می‌شود که شیخ محسن در زندان است. شیخ می‌توانست معلم فیزیکی باشد و سر برج حقوقش را بگیرد و بچسبد به زندگی‌اش. یا در فلان دستگاه کار فرهنگی کند. اما می‌خواست خشخاشی و‌ ذره مثقالی برای امروز و فردای مردم سودمند باشد. امروز بعضی از آنها که در ضَرَبَ ضَرَبا گیر کرده‌اند، از گیر افتادن او خوشحالند و دوباره شماتتش می‌کنند که طلبه را چه به قرشمال‌بازی! اما شیخ محسن قطب‌نما دارد و دوباره برمی‌گردد و ادامه می‌دهد؛ آب‌دیده‌تر از قبل! ✍ https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
📀 آيا تغيير دولت بر پاسخ ایران اثر گذاشته است؟ با تاخیر در پاسخ ایران به ترور شهید هنیه در ایران، گمانه زنی ها درباره آن افزایش یافته است. برخی معتقدند ایران بخاطر فشارهای آمریکا عقب نشسته است و دوست دارد بجای حمله آن را با «آتش بس در غزه» معامله نماید. چیزی که البته جریان غربگرا و افرادی مثل زیدآبادی صراحتا مطرح کردند و برخی هم معتقدند پاسخ ایران حتمی است چرا که حیثیت او از بین رفته است و رژیم موقت از خط قرمزی عبور کرده که باید حتما از تکرار آن پشیمان شود. در این میان عده ای معتقدند مسایلی از این دست به این دولت و آن دولت ربط ندارد و رهبری و نیروهای مسلح تصمیم گیرنده آن هستند. حقیر معتقدم این تفکر دچار‌ خطاست چرا که ساز و کار تصمیم در ایران جمعی است و رهبری نشان داده که عموما مقابل نظر اکثریت نهادها و نخبگان نمی ایستد و آنگاه که دولت ها تغییر کنند -چنانچه در دولت روحانی شاهد فجایعی بودیم- می‌توانند بر تصمیم جمعی شورای عالی امنیت ملی اثر بگذارند و رهبری را هم مجبور به پذیرش نمایند. البته درباره تاثیر دولت پزشکیان بر «پاسخ ایران» معتقدم هم به دلیل تجارب ایران در این سالها و هم به دلیل حجم ضربه و هم عناصری که وی‌ روی کار آورده است، اصل پاسخ به قوت خود باقی است ولی در نوع و حجم آن حتما می‌توانند تغییراتی اعمال نمایند!‌ چنانچه برخی جریانات مریض دولت روحانی دایما ترس از جنگ را ضریب می‌دادند و جلوی پاسخ جدی و واضح ما به ترورها را می گرفتند! از همین روست که معتقدم همواره باید مطالبه مردمی «پاسخ بازدارنده و پشیمان کننده» بجای خود باقی بماند. پاسخ ایران قطعی است ولی این دو مولفه هم باید از اهدافی باشند که محقق گردند والا خطر تکرار حوادث تلخ جبران ناپذیر توسط نتانیاهوی مجنون کنونی که خود را بر لبه پرتگاه سیاسی می‌بیند بعید نیست!! 📍 @komeilialireza
🔴 فوری/ نامه ۳۵ تشکل بسیج دانشجویی و تشکل‌های عدالتخواهی خطاب به مسئولین دادگاه ویژه روحانیت: 🔻 ریسمان مردمی عدالت را قیچی نکنید! 🔹 نامه جمعی از تشکل‌های عدالتخواه و بسیج دانشجویی وطلبگی سراسر کشور خطاب به رئیس و دادستان دادگاه ویژه روحانیت در رابطه با دستگیری حجت‌الاسلام _________________ 📚@reza_afshar
امکان عدالتخواهی در ایران هزار و چهارصد و سه: در گفتگو با مجتبی نامخواه جمعه ۱۶ شهریور ۱۰ شب زنده از یوتیوب جدال https://youtube.com/live/_m86tpkWaR4?feature=share مجتبی نامخواه از معدود افرادی است که در میان عدالتخواهان مذهبی کار فکری و نظری جدی هم انجام میدهد. کاری که در قالب فصلنامه نامه جمهور منتشر می‌شود. در کنار این کار نظری اما او یک کنشگر میدانی است و حمایت از کمپین حداقل دستمزد و چندین اعتراض کارگری را در کارنامه خود دارد. با نامخواه درباره امکان تشکل یابی مستضعفان و محرومان و شکل گیری یک جریان سوم در قالب عدالتخواهی صحبت میکنیم. آن هم در شرایطی که رییس جمهور پزشکیان هر چند روز یکبار صحبت از جراحی می‌کند. همچنین از نامخواه می پرسیم ایا تفسیر او از عدالتخواهی فهمی از توسعه هم دارد و ایا مسایل کلان حاکمیتی بویژه فشارهای خارجی را در معادلاتش وارد میکند؟‌
وقتی آرمان‌ها رها گردند وقتی دیوان‌سالاری و بروکراسی بر نظام انقلابی بچربد وقتی اختلاف طبقاتی و فریاد بر سر فقر و فساد و تبعیض جایش را به شوآف مبارزه با آمریکا دهد(١) وقتی مطالبه‌گری امر رهبری، به ضدیت با ولایت تصویر گردد وقتی عدالتخواهی و انقلابیگری، در بوقهای تبلیغاتی تندروی خوانده شود وقتی دنیا بر انسانیت و آرمان ترجیح داده شود وقتی مردم و مستضعفین مانعی برای توسعه باشند و ناگریز باید زیر چرخ‌ چرخ‌دنده‌های توسعه له شوند وقتی مسائل انقلاب دیگر مسائل مطرح در میان مسئولان و.... نباشد باید هم شاهد هر روز شهادت مجاهدان و نخبگان و انقلابیون و ترس از پاسخ دادن دشمن باشیم و دم نزنیم چهل روز از روی زمین ماندن خونخواهی گذشت به کدام بهانه؟ به بهانه به خطر افتادن منافعی که متعلق با طبقه مرفه و دولتمند است؟ از کدام منافع حرف میزنید؟ از پولهای برجامی‌ای که در جیب مردم نرفت؟ میدانید اگر انقلابی از شما ناامید شود بزرگترین عامل قدرتتان از دست خواهد رفت؟ پ. ن. (١)هر که میخواهد با دشمنان این ملت کند، با فساد مبارزه کند. ابزارهای دشمن در درون کشور و نظام ما عبارت است از ، و . ما باید با اینها مبارزه کنیم". (سید علی خامنه‌ای ١٣٨٢/٣/١۴) ________________ 📚@reza_afshar
💡 اولین دوره MPA با رویکرد حکمرانی مردمیشیپا (شبکه پیشرفت) برگزار می‌کند: 💎 سرفصل‌های دوره: - حکمرانی اقتصادی - حکمرانی فرهنگی - مسائل اجتماعی ایران - مسائل سیاسی ایران - مبانی حکمرانی مردمی 🎓 همراه با اعطای گواهی معتبر دانشگاهیبرای ثبت‌نام‌ به شناسه زیر در "ایتا" یا "بله" پیام دهید👇 @mpa_shipaa 📱بصورت حضوری و مجازی؛ با امکان شرکت از سراسر کشور ⏳مهلت ثبت‌نام: تا ۶ مهرماه 🔆 در کانال شیپا عضو شوید👇 https://eitaa.com/shipaa
امشب غم، خواب را حرام کرد خدایا تو خود طاقت مبارزه و مقاومت عطا فرما🤲🏼
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️دکتر پزشکیان راست (نه درست) می گوید! "ما" [دولتهای ج.ا ، بلکه برخی دیگر از مقامات لشکری و کشوری] دنبال صدور انقلاب نبوده و نیستند! اصلا "صدور انقلاب" در مقطع کنونی، تحصیل حاصل است. انقلاب در دهه اول خود صادر شد؛ در منطقه اسلامی و در چهره جبهه فراگیر مقاومت شاهد آن هستیم. بلکه جسورانه باید بگویم برای بخش بزرگی از مدیران و مقامات نیازمند "واردکردن انقلاب" هستیم! صدور انقلاب، بین خبرگان قانون اساسی در همان سال۵۸ هم کشور گشایی و مداخله در امور داخلی کشورها و عدم لحاظ منافع ملی نبوده است! (نگاهی گذرا به مشروح مذاکرات قانون اساسی ذیل بند۱۶ اصل۳ این را عیان می کند) اما دیگر کف انقلابی و ایرانی بودن (نه صدور انقلاب) ، حفظ عزت و شرف خود و اعاده حیثیت خود با خونخواهی مهمان خویش که هست! اگر نگاهی به ذهنیت مردم منطقه پس از ترور شهید هنیه بیاندازید، جای صدور انقلاب، نگران دیپلماسی عمومی و قدرت نرم ج.ا میشوید! دنبال این که هستید! جمله دیگر رئیس جمهور بیشتر نگران کننده است که: "اسرائیل با ترور شهید هنیه می‌خواست ما را به جنگ منطقه‌ای بکشاند اما ما تا حالا خویشتن‌داری کرده‌ایم"! دوگانه خویشتن داری/ جنگ منطقه ای، نادرست است؛ گزینه درست " طراحی و اجرای خونخواهی و بدون تاخیر" بود؛ که هیچیک از آندو نیست! انقلابی عمل کردن، عقلانیتی هوشمند است و دقیقا همان، مانع تجاوز دائمی اسرائیل بلکه جنگ فراگیر است؛ که ظاهرا باید از یمن و لبنان وارد کنیم، چون از بچه های انقلابی پذیرفته نمیشود و مهر تندروی و بی کله گی می خورد! 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۶/۲۸ ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺عقب نشینی غیر تاکتیکی=غضب الهی 🔴 اگر در مقابل دشمنی که مهاجم به شما است، عقب نشینی غیرتاکتیکی کردید، به غضب الهی گرفتار خواهید شد. ________________ 📚@reza_afshar
🔴فوری/ حزب‌الله لبنان شهادت ابراهیم عقیل را تأیید کرد حزب الله در بیانیه ای اعلام کرد، رهبر بزرگ جهادی حاج ابراهیم عقیل (حاج عبدالقادر) پس از عمر مبارک به صفوف جهاد و فداکاری برادران رهبران شهیدش پیوست. 🔺هشدار: صهیونیسم میخواهد ما رو وارد در یک جنگ خانه برانداز کند الحمدلله ما در تله جنگ گرفتار نمی‌شویم و همین بزرگترین ضربه به اونهاست الحمدلله که ما بچه سردارهایی داریم و بچه مسئولینی که با عناوین مختلف در حال فعالیت در پالایشگاه‌ها و صنایع و پروژه‌ها و.... هستند و به مردم و انقلاب خدمت میکنند. اینکه یک نفر به بزرگترین افتخار دنیا که شهادت است میرسد دلیل نمیشود که ما وارد جنگ شویم دشمن میخواهد با شهادت دانشمندان، مفاخر، نمادهای ملی و شخصیتهای برجسته‌ای مثل دانشمندان هسته‌ای، و بزرگانی مثل شهید فخری‌زاده و سردار سلیمانی و شاید هم در آینده شخصیتهایی مثل رئیس مجلس یا رئیس جمهور یا حتی رهبری عزیز ما را از خویشتن داری راهبردی خارج کند ولی این آرزو را بگور خواهد برد ما همچنان موضع گفتمانی خود را حفظ خواهیم کرد و با خویشتن داری علاوه بر نشان دادن حقانیت خود، از دنیا و مخصوصا سازمانهای بین المللی خواستار محکومیت و صدور قطعنامه‌ای هر چند غیر الزام‌آور هستیم پ. ن. فقط در کنار این فعالیت مقداری هم غمگین هستیم چون از حضرت علی علیه‌السلام یاد گرفتیم که اگر دشمن خلخال از پای حتی زنی غیر همکیشتان درآورد از درد و غم بمیرید ناروا نیست لذا به تاسی از امام هر چند نمیتوانیم بمیریم اما غمناک خواهیم شد. البته بعد از چشن میلاد پیامبر(ص) عیدتون مبارک🌺 😭😕 ________________ 📚@reza_afshar
🔺تله جنگی دیگر 12 فرمانده شهید یگان رضوان که توسط رژیم صهیونیستی در حمله امروز به ضاحیه جنوبی بیروت به شهادت رسیدند سردار شهید ابراهیم عقیل شهید سراج حدرج شهید حمزه الغربیه شهید حاج نینوی شهید ابو یاسر شهید مهدی البوکس شهید ابوحسین وهبی شهید محمد العطار شهید حاج حسن حدرج شهید حاج مهدی جمول شهید حاج عباس مسلمانی شهید حاج سامر حلاوی پ. ن. خودتون رو ناراحت نکنید به تندروها هم گوش ندید همینکه خوشحالی میکنیم بزرگترین ضربه روانی به اونهاست عید میلاد پیامبر مبارک🌺🌺 😕😭 ________________ 📚@reza_afshar
با خبر شدیم جناب حجت‌ الاسلام و المسلمین پاکباز امام جماعت مسجد فاطمیه به دلیل بیماری در بیمارستان بستری شده‌اند. برای ایشان از خداوند متعال طلب شفای عاجل و سلامتی کامل داریم. پ. ن. زحمت‌کشان حوزه دین ذخیره اجتماعی ما هستند و در هر شرایطی نبودشان احساس میشود ____________________ 📚@reza_afshar
حامیم | رضاافشار
🔺عقب نشینی غیر تاکتیکی=غضب الهی 🔴 اگر در مقابل دشمنی که مهاجم به شما است، عقب نشینی غیرتاکتیکی کرد
🔺خون یک هزار شهید و زخمی شیعه‌ی ما بر گردن کیست؟ متاسفانه مواضع نسنجیده، منفعلانه و مخابره ضعف توسط برخی مسئولان، حاصلش شد شهید و زخمی شدن یک هزار برادر شیعه مسلمان ما جناب وزیر محترم امور خارجه، بی‌تعارف شما و همه کسانی که خونخواهی شهید اسماعیل هنیه را به عقب نشینی‌های خودبه تاخیر انداختند، نه تنها شمه‌ای از فعالیت شهید امر عبداللهیان را ندارید بلکه انفعال و پیام ضعف و عقب‌نشینیهای غیرتاکتیکی، هزار شهید و زخمی مردمی علاوه بر شهادت فرماندهان عزیز مقاومت را درپی داشت لذا جدای از اینکه در آخرت از شما بازخواست خواهد شد منتظر غضب الهی در همین دنیا باشید _____________ 📚@reza_afshar
🔰 حاشیه‌ای بر اعلام تعطیلیِ درس آقامجتبی خامنه‌ای! سال‌هاست که دشمن ایشان را به اتّهام «تلاش برای جانشینیِ رهبری» تخریب می‌کند؛ حال‌آنکه غیر از شنیده‌های سابق، اخیراً نیز از پدر متّقی و حکیم‌شان نَقل و رسانه‌ای شد که مخالف جانشینیِ فرزندشان - به‌خاطر شبههٔ موروثی‌شدن یا چیز دیگری - هستند. این را به کمیتهٔ خاصّ خبرگان (کمیسیون اصل ۱۰۷ و ۱۰۹) هم گفته‌اند؛ اما می‌بینید قضیه تمام نمی‌شود! تعطیلیِ درس ایشان (به دلیلی بین خودشان و خدا) گرچه می‌شد مسئله‌ای «عادی» در حوزه تلقّی شود، باز مسئله‌ای «خاص» بین دوست و دشمن می‌شود؛ برخی دوستان به جهات اخلاقیِ ایشان استناد و استدلال کردند که «اقبال» هزاروششصد متقاضی برای شرکت در درس ایشان، آن‌هم در هنگام رکود حلقه‌های استادوشاگردی، و کم‌رونقی و تعطیلیِ برخی دروس در حوزه، عاملی برای تعطیل‌کردن درس‌شان شده است، دشمنان هم که...! بندهٔ ناچیز در مسئلهٔ جانشینی، هم‌نظر -بلکه مطیع- پدر بزرگوار ایشان هستم؛ اما در سایر مسائل از جهات علمی و عملی نباید به فرزندان ایشان -از جمله این فرزند فاضل‌شان- جفا شود؛ مثلاً ایشان حق دارند از عالمان حوزه باشند، آن‌چنان که فرزندانِ برخی زعمای گذشته بودند و هستند. البته اینجا نکته‌ای مهم می‌شود که «جریانی عادی» را «غیرمعمول» می‌کند و آن، غیر از شائبهٔ جانشینِ رهبری و اشتهار در رسانه‌هاست: «معمول» در حوزه‌ها این بوده که فرزند فاضل و درس‌خوان، درس می‌گوید و دروسش منتشر می‌شود، تألیف می‌کند و نقد می‌شود؛ مؤافق و مخالفِ علمی پیدا می‌کند و تدریجاً در صحن علنیِ حوزهٔ علمیه، در مرآی اساتید و بزرگان رشد می‌کند. فخرالمحققین در قدما، و آقامصطفی خمینی در متأخرین، نمونه‌های روشنی هستند؛ سیدمصطفی باآن‌که مستشکلِ درس امام بود، خودش درسی بعضاً شلوغ‌تر هم داشت و آثار علمیِ ایشان منتشر می‌شد (هشت‌کتاب فقهی و فلسفی، دوکتاب در تبعیدِ ترکیه، ده‌اثر در تبعیدِ نجف). این‌گونه بود که غیرشاگردانش، او را نه به شهادت شاگردان و هم‌بحث‌ها، بلکه به شهادت آثارش قضاوت می‌کردند. می‌دانیم که در حوزه، هم‌نشینیِ نام با عنوان «آیت‌الله» و پیداشدن نمودهای زعامت؛ تحفّظ یا ملاحظه‌کاری دربارهٔ پرداختن به آرای آن شخص شکل می‌دهد و معمولاً مورد نقد و ابرام جدّی قرار نمی‌گیرد. (مگر دربارهٔ کسانی که خلاف مشهوراتشان فزونی گیرد!) لذا دورهٔ مناسب جهت تناظرها و بحث‌ها، دقیقاً در همین دورهٔ سنّی و مرحلهٔ علمیِ مثل آقامجتبی دامت‌توفیقاته انجام می‌شود و خروجیِ آن مواجهات علمی با هم‌سطح‌ها، با «روندی طبیعی» و «روشی عادلانه» به ارتقاهای علمی رسیدن و نشستن بر پلّه‌های فضلیت است. اقتضای «ورع» این نیست که برای انتشار صوت و متنِ «سیزده‌سال تدریس» اقدامی نشود. چه‌اینکه حضور در میزگردها و همایش‌های علمی، با ارائه‌های تخصّصی برای عالمان دینی؛ ناجورتر از برخی فعالیت‌های سیاسی-انتخاباتی نیست که تقوا و خویشاوندی با رهبر انقلاب اسلامی بخواهد مانع آن و موجب احتیاط گردد، یا رانت و امتیازِ آقازادگی تلقی شود. همه شاهدیم که آقازاده‌های فاضل و درس‌خوانده - حتی اگر در زیّ شخصیِ برخی از ایشان اخلاق آقازادگی مشهود باشد - در این مسئله، نوعاً «عادی»اند؛ یعنی دروس‌شان منتشر و کتاب‌های‌شان چاپ می‌شود و در معرض نقد قرار می‌گیرد. در مجامع تخصصی، لَه یا علیه آرای علمی حاضر می‌شوند و این‌گونه به شکل عادی، دارای مؤافق و مخالف علمی، شاگرد و منتقد می‌شوند. درس‌شان هم از همین مجرای عادی؛ پُر یا خالی، شروع یا تعطیل می‌شود. بنده البته به شهادت برخی فضلا، باخبرم از سطح خوب و مقبولِ درس آقامجتبی؛ لکن اگر تعطیلیِ درس‌شان ادامه یافت، به‌نظر می‌رسد بهتر است که دروس گذشتهٔ ایشان منتشر شود و در معرض استفاده و نقد جامعهٔ علمیِ حوزه قرار گیرد. چه‌اینکه حضور علمیِ ایشان در مسئله‌های مطروحه در حوزه، علاوه‌بر استفادهٔ جامعهٔ علمی، پاسداشت رویه‌های معمول در ارتقای علمی در انظار نخبگان حوزوی نیز هست و ازقضا دقیقاً همین روش، اقتضای تقوا و ورع و ناآقازادگیِ متوقع از ایشان است. 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۷/۲ ☑️ @m_ghanbarian
متن بسیار بجای استاد قنبریان در ماجرای تعطیلی درس حاج آقا مجتبی خامنه‌ای، ناآقازاده‌ی انقلابی _______________ 📚@reza_afshar
بعضی جوانان از این‌که تیم محبوبشان گُل خورده است، خوابشان نمی‌برد، اما کاری ندارند که مبارزۀ «حزب‌اللّه» با «صهیونیسم» به کجا رسید! این بدان معناست که شما به آن جوانان، «نظام فکری» نداده‌اید. رابطۀ «اعتقادات شیعی» را با «همۀ عرصه‌های زندگی» مشخص می‌کند. _______________ 📚@reza_afshar