eitaa logo
حجت الاسلام رضا کریمی
328 دنبال‌کننده
118 عکس
35 ویدیو
1 فایل
کانال رسمی حجت الاسلام رضا کریمی
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 محورهای شخصیتی عمربن سعد سلسله جلسات 🔹هیأت زوارالزهرا سلام الله علیها 🔻محرم 98 / شب پنجم 💠 @rezakarimi_ir 💠 @ZovvaralZahra
☑️سلسله جلسات 🏴محرم ۹۸ 🔻 شب هفتم ⚫️علت شروع بحث سلسه وار عاشقان حسین (ع) قاتلان امام این بود که این نوع سبک زندگی را بر سبک زندگی خودمان و جامعه تطبیق دهیم تا بفهمیم که آیا در بستر جامعه امکان ظهور وجود دارد؟ آیا ما به پای حضرت بلند میشویم و می ایستیم؟ یانوع سبک زندگیمان در نهایت منجر به قتل امامان میشود؟ دنیا پرستی مردم باعث شد که امام حسین (ع) به مسلخ کربلا بروند. انواع مختلف دارد برای یک نفر دنیای حرام است، برای دیگری دنیای نفاق است، برای یک نفر دنیا حلال و واجب است. 🔰عرض شد ۵ دسته در مقابل امام ایستادگی کردند. دسته اول که خطرناکترین دسته بودند و ماجرای قتل حضرت را مدیریت میکردند، جریان نفاق و خواص طالب دنیای حرام بودند که آنها را مورد بررسی و بر شرایط روز تطبیق دادیم. دومین دسته، دسته ی بی تفاوتهای مقدس مآب و اهل مسامحه بودند که به لحاظ مدیریتی خطرناکتر از دسته ی اول نبودند اما هیزم آتش و باعث قدرت جریان باطل بودند. اما در برابر جریان بی تفاوتی چه باید کرد؟ تنها راه حل ایجاد ، پرسش گری و احیای روحیه امر به معروف است و در این راستا نباید منتظر بود تا همه جمع بشوند، بلکه تک تک یا دو نفر دو نفر باید در راه خدا قیام کرد قرآن کریم میفرماید: قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى. امام خمینی (ره) نامه ای در ذیل همین آیه در سال ۶۳ به روحانیون، دین دارها و هرکس که حس میکند ذره ای دغدغه نسبت به دین دارد نوشته اند؛ که این نامه شباهت زیادی به خطبه ی امام حسین (ع) در منا دارد. امام (ره) در نامه می فرمایند: خدای تعالی در این کلام از سرشت تاریک طبیعت تا اوج روشنایی انسان را توصیف کرده است. خودخواهی و ترک قیام ما را به اینجا رسانده و بیچاره کرده است. 🔻هیچ گاه نباید صبر کرد مسئولین خوب شوند تا مردم خوب شوند. تا مردم پای علی (ع) نیایند، علی (ع) خانه نشین میشود. این مردم هستند که مشخص میکنند چه کسی سردمدار جامعه باشد. جامعه ی اهل مسامحه افراد اهل مسامحه را برای اداره ی جامعه انتخاب میکند. وضعیت جامعه گاهی آنقدر بد میشود که ولی جامعه مجبور میشود از خودش هزینه کند اگر این بی تفاوتی زیاد باشد باید خود را شهید کند و اگر در اوج بی تفاوتی باشند حسین بن علی ها باید خانواده خود را به اسارات بفرستند تا بلکه این جامعه تکانی بخورد. اصلی ترین مشکل مردم این است که منتظر یکدیگر می نشینند. امام (ره) در ادامه ی نامه ی خود می فرمایند: ای دین دار ها! اگر مجال را از دست بدهید و برای خدا قیام نکنید ، فرداست که مشتی هرزه بر شما حواله شود. روحیه ی انقلابی گری تنها راه برون رفت از قضیه ی بی تفاوتی است و این را باید از محیط پیرامون خود شروع کنیم و باور کنیم که با یک گل هم بهار می شود، نه اینکه مانند کوفیان به هم نگاه کنیم و بنشینیم. 🔸دسته ی سومی که در برابر حضرت ایستادند؛ خواص طالب دنیای حلال بودند که حتی برنامه ریزی برای یاری حضرت هم داشتند ولی دنیای حلال را بدون امام تصویر کردند و اینطور شد . در روایات دنیا به دو صورت و تعریف شده می شود. هر تعاملی که انسان با دنیای بیرون دارد از امور ظاهریه ملکیه تا امور باطنیه ملکوتیه عمل دنیایی است اما بعضی دنیای خوب و بعضی دنیای بد هستند. دنیای بد و خوب در درون ما تعریف میشود نه اینکه بعضی از اعمال را بگوییم خوب است و بعضی را بگوییم بد است و نظام ارزشی آن تغییر نکند . هر تعاملی که ما با دنیا داشته باشیم اگر برای رضایت خدا و انجام تکلیف الهی بود، می شود دنیای خوب یا ممدوح اما اگر برای انجام تکالیف خدا نبود، می شود دنیای مذموم یا بد. ❓معیار برای تکلیف الهی چیست؟ تکلیف ما در بندگی با امام مشخص می شود. معیار بندگی خدا است. حق جاییست که امام باشد و دنیای ممدوح دنیایی است که حول محور امام تعریف شود. یک سری تعاملات به صورت طبیعی در انسان وجود دارد که اگر نیاز امام روی آنها بیاید نظام ارزشی آنها تغییر می کند. ممکن است امر مستحب و واجبی را تبدیل به مکروه کند. این دسته سوم آدم هایی بودند که امام را تنها گذاشتند ولی نمی خواستند اما پایشان در همینجا لغزید. 💠 @rezakarimi_ir 💠 @ZovvaralZahra ادامه👇👇👇
ادامه☝️☝️☝️ 💢شخصیت اول از چهره های معروف و مورد اعتماد امام علی (ع) است این فرد در طرفداری از ائمه (ع) زبانزد است و در مقابل معاویه و جریان کفر هم بشدت می ایستد او در منطقه عذیب که امام را می بیند و می رود که آذوقه خانواده را که تهیه کرده بود بدهد و برگردد و واقعا قصد برگشت داشت اما وقتی برگشت امام شهید شده بودند. یعنی اولویتش حول دنیای حلالش بود. متاسفانه این دنیای حلال و واجب بدون امام بود، او باید همانجا کار را رها می کرد و به امام می پیوست. در نقطه ی مقابل او و زمانیکه نامه ی امام مبنی بر یاری را دریافت می کنند حتی به خانه هم باز نمی گردند و مستقیما به یاری ایشان می شتابند. شخصیت دوم از شعرای به نام اهل بیت است. اولین نفری که به امام خبر می دهد قلوبهم معک سیوفهم علیک فرزدق است. اما برای انجام حج امام را تنها می گذارد. شخصیت سوم هرثمه ابن ابی مسلم که از یاران امام علی (ع) بود و در نقل قولی روز عاشورا در لشگر باطل ایستاده بود که که یاد امام علی (ع) پس از جنگ صفین که به کربلا می رسند می افتد و به سمت امام حسین (ع) حرکت می کند اما به خاطر دخترانش و غیرت بیجا امام را یاری نمی کند و امام به او می فرمایند جایی برو که مرا نشنوی. ❗️تعلق به دنیا را باید در محوریت امام تعریف کرد. دنیای حلال و واجب تا وقتی اهمیت دارند و باید بدان پرداخت که هم راستا با فرمان و نیاز ولی جامعه باشد، اگر نیاز ولی به امری تعلق گرفت که دنیای واجب با آن همسو نبود، آن دنیا دیگر دنیای واجب نیست بلکه دنیای مذموم است و ذره ای تو را به خدا نزدیک نخواهد کرد. دنیا و مافیهای آن را باید حول محور امام و ولی جامعه تصویر کرد. 💠 @rezakarimi_ir 💠 @ZovvaralZahra
☑️سلسله جلسات 🏴محرم ۹۸ 🔻 شب هشتم 🎙 حجت الاسلام رضا کریمی ⚫️در جلسات گذشته بیان کردیم که چند جریان باعث شدند امام حسین (ع) به بروند، که ویژگی بارز و مشترک در تمام آنها بود و تشخیص دنیا خواهی هر کدام سخت تر از دسته های قبلی می شد تا آنجا که دنیا خواهی واجب هم مانع یاری امام می شد. 🔸تصویری که از دوگانگی بین امام و دنیای حلال در اذهان ما وجود دارد اشتباه است و همه چیز باید رنگ واحد به خود بگیرد. نباید نگاهمان به دنیای اطراف بریده از امام باشد و الا این اوج مآبانه است که در زندگی رواج داده ایم. باید همه چیز را حول محور امام تعریف کرد تا سر بزنگاه گیرنکنیم. به میزانی که زندگی افراد حول محور امام گردید موفق شدند در کربلا حضور داشته باشند یا حضور نداشته باشند. 🔺 دسته ی چهارمی که سبک زندگی آن ها عملا باعث به مسلخ رفتن امام شد خواص و بودند که تشخیص دنیا خواهی این دسته از سایر دنیا خواهی ها پیچیده تر است و شاید اگر اینها به موقع عمل می کردند وضعیت کربلا بگونه ای دیگر رقم می خورد. 🔹اولین شخصیتی که می توان در این گروه بررسی کرد است که از شیعیان بزرگ در کوفه و معروف به شیخ الشیوخ بود. مرجعیت فکری و دینی مردم را بر عهده داشت است. او را در تاریخ به فضلیت، شرافت، زهد، تقوا، فتوا و مرجع دینی می شناسند. جزء شیعیان خاص امیرالمومنین (ع) بود و زمانی که ماجرای حکمیت پیش می آید با صورت زخمی به سمت امیر المومنین (ع) می آید و حضرت خطاب به او می گوید: تو از جمله کسانی هستی که در انتظار شهادتی و عهد خودت را ابدا دگرگون نمی کنی. بعد از امیرالمومنین (ع) سلیمان با امام حسن (ع) بیعت می کند و تا آخر پای ایشان می ماند. در ماجرای دعوت ابا عبدالله (ع) هم ایشان پرچمدار دعوت می شود. اما جناب سلیمان در نهایت جز شهدای کربلا نیست.و این واقعا جای سوال است که فردی با این همه سابقه جهاد و ارادت چرا در زمره شهدا نیست ؟ ✅در نقلی می گویند ایشان و بزرگان شیعه در زندان بودند که به دلیل آزادی حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه و نبودن این نقل در کتب تاریخی کهن، این قول مخدوش است. دلیل دوم برای عدم حضور ایشان در کربلا، تحت کنترل شدید بودن راه های رسیدن به کربلا و حکومت نظامی شدید است اما ما نقل تاریخی نداریم که جناب سلیمان در شرایط فرار بوده باشد و افراد متعددی توانسته اند به هر نحو از کوفه بگریزند و ظاهرا باید دنبال دلیل دیگری گشت. خوش گمانی برای پایان ماجرا به سمت صلح نیز از دیگر ادله است که در صورت پذیرفتن این قول اشکالات جدی به این شخصیت وارد می شود و این دلیل موجه بر نبودنشان نیست. ❗️برای فهم درست ماجرا باید به یک سری نقاط منفی که در زندگی جناب سلیمان وجود دارد توجه کرد. طبق بعضی از نقل ها جناب سلیمان در جنگ جمل هم در کنار امیرالمومنین (ع) نایستاد و دچار تردید شد و حضرت امیر المومنین (ع) بخاطر این تردیدش او را توبیخ می کند. در جایی دیگر نامه ای والی کوفه در زمان جنگ صفین به او می دهد که بررسی محتوای این نامه پرده از تردید مجدد جناب سلیمان دارد. 🔵شخصیت سلیمان همیشه در مواقع حساس تردید داشت حتی در مواجهه با مسلم بن عقیل هم داشت و زمانیکه جناب مسلم دستور به جهاد علنی در کوفه می دهد در مقابلش تردید می کند و حتی در برابر او می ایستد و میگوید تو فقیهی من هم فقیهم و اگر فتوای حرام بودن این جهاد را ندهم فتوای مکروه بودن آن را سر خواهم داد. ♦️شخصیت سلیمان دو شاه کلید داشت: ۱. در برابر ولی خدا برای خود قائل به شخصیت بود ۲. نشناختن زمانه و نداشتن بصیرت 💠 @rezakarimi_ir 💠 @ZovvaralZahra
☑️سلسله جلسات 🏴محرم ۹۸ 🔻 شب نهم 🎙 حجت الاسلام رضا کریمی ⚫️در جلسه ی گذشته بحث به جریان چهارمی که امام حسین (ع) را یاری نکردند رسید که یکی از شخصیت های مهم این جریان یعنی سلیمان بن صرد خزاعی را مورد بررسی قرار دادیم که دو شاکله ی شخصیتی او تعین داشتن در برابر امام و زمانه نشناسی و بی بصیرتی بود. در این جلسه به بررسی سبک زندگی و شخصیت ۳ نفر از یاران خاص امام که در کربلا حضور نداشتند خواهیم پرداخت. 🔹اولین شخصیت شوهر حضرت زینب (س) است که در تاریخ به عنوان انسانی زیرک، نکته سنج، خوش خلق، پاکدامن و بخشنده معروف بود که بخشندگی ایشان در حدی بود که او را بحرالجود خطاب می کردند. موضع گیری هایش برای اهل بیت ع زبان زد بود و مورد اعتماد امیرالمومنین ع و همچنین موضع گیری های تندی در برابر معاویه داشت. ایشان چند کار انجام داده اند که همراهی ایشان با قیام در مقام نظر مشخص میشود. ۱.همسر و فرزندانش را به کربلا فرستاد. ۲. پس از بازگشت کاروان به مدینه وقتی غلامش نسبت به امام حسین (ع) جسارت می کند از شدت خشم نعلینش را به سمت او پرت می کند و او را نفرین می کند. ۳.نامه ای به امام دارد که اوج نگاهش به امام را در آن مشخص می کندتعابیری مانند تو روح هدایتی ، تو امیر مومنانی و ...دال بر اوج نگاه او به امام است. از علل عدم حضور ایشان در کربلا نقل بر نابینایی و سالخوردگی بوده که نقل نابینایی زیاد معتبر نیست و نقل سالخوردگی هم پذیرفته نیست زیرا تقریبا هم سن حبیب بوده اند. آخرین نقل هم این است که ایشان از جانب امام ماموریت به ماندن در مدینه داشتند. اما سند محکمی برای این قضیه نداریم. 🔺شخصیت دومی که عدم حضور ایشان در کربلا جای سوال دارد است. از خصوصیات بارز ایشان می توان به عالم، پارسا و شجاع بودن اشاره کرد. او پرچمدار امیرالمومنین (ع) در اکثر جنگ ها و مورد اعتماد ایشان است. حضرت علی (ع) بسیار به او علاقه دارد. علل عدم حضور ایشان در کربلا عبارتند از:۱. بیماری ایشان که نقلی وجود ندارد مبنی بر بیمار بودن ایشان قبل از واقعه ی کربلا. ۲. نماینده ی امام بوده است که یک مکالمه وجود دارد دال بر این مطلب که از فضای سخن اینگونه بر می آید امام وقتی دیدند ایشان خیلی همراه نیستند چنین چیزی را به او فرمودند. ۳. روایاتی وجود دارد که تعداد شهدای کربلا ازلا و ابدا مشخص بوده است. اما اگر این را بخواهیم به عنوان دلیل بپذیریم پس برای بقیه هم دلالت خواهد داشت مضافا اینکه این مانع تکلیف ظاهری نیست. 🔰 شخصیت بعدی بوده است که در ماجرای قبول حکومت از جانب امیرالمومنین (ع) دلهره ی عدم قبولی ایشان را داشته است. جزء سرلشگران و نماینده ی امام بوده است حتی امام در ماجرای حکمیت او را برای نمایندگی اعلام می کند که کوفیان نمی پذیرند. اولین نفری که به ابوموسی اشعری طعنه می زند اوست و برای بیعت با امام حسن (ع) بسیار تلاش می کند. از علل عدم حضور ایشان در کربلا نیز نابینایی نام برده می شود. ❓اما باز هم سوال این است که چرا این ۳ شخصیت بزرگوار با این همه سابقه در کربلا حضور نداشتند؟ اولین ویژگی ای که در این ۳ بزرگوار مشترک است بر حذر داشتن امام از قیام بخاطر خطرات آن می باشد. این افراد به علت خطر این قیام تصمیم به منصرف کردن امام داشتند و اساسا جو غالب همین بود. اما نکته ای که وجود دارد این است که آیا امکان دارد که اینها متوجه تصمیم قطعی امام بر قیام و هدفشان از آن نشده باشند؟ به نظر می رسد خیر چرا که امام به طور کامل در مکالمات واضحش هدف خود را از قیام مشخص کرده بود. تمام کسانی که در مدینه بودند متوجه تصمیم قطعی امام برای قیام بودند این نکته در وداع حضرت با قبر پیامبر (ص)، در نامه اش به محمد حنفیه، در خطبه مکه و در تمام صحبتها و نامه ها به وضوح یافت می شود تا آنجا که امام می فرماید: هرکس میخواهد خون قلبش را در راه اهل بیت بدهد و آماده ی لقاء الله است با ما بلند شود. پس چرا این بزرگان اینقدر اصرار بر خطر داشتند؟ ❗️در شخصیت این بزرگان چند حفره به نظر می رسد که در نهایت کار دستشان می دهد: ۱. آنها در حد افق فکری امام نبود. ۲. ترس از مبارزه با کل _سلطه را داشتند. ۳.با عذر تراشی های شرعی مانع از قیام برای امام می شدند. ۴. در آنها کم رنگ شده بود ۵. نداشتن در برابر امام و فانی او نبودن اصلی ترین مشکل این جریان است. 💠 @rezakarimi_ir 💠 @ZovvaralZahra
☑️سلسله جلسات 🏴محرم ۹۸ 🔻 شب دهم 🎙 حجت الاسلام رضا کریمی ♦️پنجمین دسته و آخرین جریان که باعث به مسلخ رفتن امام حسین (ع) شد فرهنگ عمومی جامعه و مردم بود. اگر فرهنگ جامعه ای مسموم باشد، افراد مسمومی را تربیت میکند و حتما فرهنگ مسموم قاتل امام میشود. مردم اصلی ترین قسمت استدلال هایشان را برای انجام یک کار از فرهنگ می گیرند و بدون آنکه متوجه باشند بیشترین دستورات زندگیشان را از جو عمومی جامعه و فرهنگ اخذ می کنند. 🔹فرهنگ در سه لایه باور، گرایش و عمل یک جامعه اثر گذار است. فرهنگ جامعه در زمان امام حسین (ع) هشت مولفه ی کلیدی داشت که اگر در جامعه ما هم وجود داشته باشد، این جامعه حتما قاتل امام می شود. اولین و شایع ترین مولفه ی کلیدی جامعه ی آن روز است. این فرهنگ در آن جامعه نهادینه شده بود. نتیجه ی بی تفاوتی مردم شدن_اشرار بر جامعه می شود. 🔹۲. کم شدن و رواج فساد به حدی که مدینه مرکز فساد شده بود. این اتفاق به دلیل میباشد و نتیجه اش شهادت امام است 🔹۳. افراد جامعه مصلحت های شخصی و قومیشان را نسبت به مصلحت های جامعه اولویت قائل می شدند. 🔹۴. مردم به یک و معنوی رسیده بودند و دین فقط لقلقه ی زبانشان بود و آن را به پول می فروختند. 🔹۵. جامعه پذیرفته بود که مسئولین آن در رده های اجتماعی فساد پذیر باشند. در سیستم حاکم و وجود داشت. نارضایتی عمومی به اسم دین ایجاد می کردند و این فرهنگ را جا انداخته بودند که مشکل دین است که اجازه ی پیشرفت به جامعه را نمی دهد. 🔹۶. مردم جامعه فرهنگ استقامتشان را از دست دادند. استقامت با تطمیع، تهدید و تبلیغ از بین میرود. به راحتی جریان تبلیغاتی کمر مومنین را در کوفه شکاند. 🔹۷. مردم عادت به حرام خوری داشتند. فرهنگ حرام خوری قاتل ابا عبدلله ع است. 🔹۸. مردم و شیعیان اهل کار تشکیلاتی نبودند و علت اینکه هیچ یک از امور حکومتی در دست شیعیان نبود بلد نبودن تشکیلاتی کار کردن بود. 💠 @rezakarimi_ir 💠 @ZovvaralZahra
📌 عاقبت انسان های بی تفاوت سلسله جلسات 🔹هیأت زوارالزهرا سلام الله علیها 🔻محرم ۹۸ 💠 @rezakarimi_ir 💠 @ZovvaralZahra
📌 مبنای ارزش گذاری امور چیست؟ سلسله جلسات 🔹هیأت زوارالزهرا سلام الله علیها 🔻محرم ۹۸ 💠 @rezakarimi_ir 💠 @ZovvaralZahra
📌 دعوای حق و باطل سلسله جلسات 🔹هیأت زوارالزهرا سلام الله علیها 🔻محرم ۹۸ 💠 @rezakarimi_ir 💠 @ZovvaralZahra
📌 تنها راه برون رفت از مریضی دنیاپستی سلسله جلسات 🔹هیأت زوارالزهرا سلام الله علیها 🔻محرم ۹۸ 💠 @rezakarimi_ir 💠 @ZovvaralZahra
📌 جامعه امام کُش سلسله جلسات 🔹هیأت زوارالزهرا سلام الله علیها 🔻محرم ۹۸ 💠 @rezakarimi_ir 💠 @ZovvaralZahra
14.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 تویی که مشخص می کنی چه گفتمانی حاکم بر جامعه باشد سلسله جلسات 🔹هیأت زوارالزهرا سلام الله علیها 🔻محرم ۹۸ 💠 @rezakarimi_ir 💠 @ZovvaralZahra