eitaa logo
یادداشت های تربیتی| امیر اخوت
105 دنبال‌کننده
198 عکس
144 ویدیو
18 فایل
تربیت با موضوع رشد و خانواده با محوریت تدبر در قرآن و روایات و ادعیه اهل بیت علیهم السلام و مشاوره ارتباط با نویسنده @okhovvat
مشاهده در ایتا
دانلود
نشریه کاشف شماره 242 که درباره شب های قدر بوده است.👆
حکمت ۳۳۹ نهج البلاغه وقال علیه السلام:صَوَابُ الرَّأْي بِالدُّوَلِ: يُقْبِلُ بِإِقْبَالِهَا، وَيَذْهَبُ بِذَهَابِهَا. امام علیه السلام فرمود : *رأى و نظر درست همراه با و است؛ با آن مى آيد و با آن مى رود. (تا راى صائب نباشد قدرت به دست نمى آيد، يا تا قدرت در دست نباشد رأى صائب حاصل نمى شود).* شرح آیت الله مکارم براى اين گفتار امام علیه السلام چند تفسير وجود دارد : نخست اينكه تا انسان آراء صحيح و صائبى نداشته باشد نمى تواند حكومت خوبى تشكيل دهد؛ مديريت هاى عالى و قوى سرچشمه حكومت هاى نيرومند و صالح است همراه اين مديريت ها آن حكومت ها شكل مى گيرد و با از بين رفتن آن، حكومت ها رو به زوال مى نهند. شاعر معروف فارسى زبان، سعدى شيرازى نيز مى گويد : عقل و دولت قرين يكدگرند هر كه را عقل نيست دولت نيست تفسير ديگر اينكه رأى صائب به هنگام قدرت حاصل مى شود، زيرا افراد قوى و نيرومند براى حفظ قدرت خود مى كوشند تا صحيح ترين راه را انتخاب كنند در حالى كه افراد ضعيف و ناتوان آمادگى روحى براى گرفتن تصميم هاى صحيح ندارند، ازاينرو با حصول قدرت، رأى صائب مى آيد و با پشت كردن قدرت، رأى صائب هم از دست مى رود. تفسير سوم اينكه چون افراد به قدرت مى رسند هر نظرى اظهار دارند از سوى اطرافيان متملق و چاپلوس نظرى صحيح و صواب معرفى مى شود، هرچند باطل باشد و به عكس هنگامى كه قدرت از دست برود گروهى ظاهربين صائب ترين نظرها را نيز انكار مى كنند. شبيه همين معنا در كلام ديگرى از مولا اميرمؤمنان علیه السلام در غررالحكم آمده است: «الدَّوْلَةُ تَرُدُّ خَطَأُ صاحِبِها صَوابآ وَصَواب ضِدِّهِ خَطاءً؛ دولت و قدرت، خطاى صاحب آنراصواب جلوه مى دهدوصواب برضدآن را خطا مى شمارد». @rezayatazendegi
📌تدبر اگر به کلمه «دول» تمرکز کنیم و احادیث دیگر در نهج البلاغه و دیگر کتب روایی را مد نظر قرار دهیم می توانیم این کلمه را به معنی «ایام» ترجمه کنیم. بنابراین این حدیث مشابه حکمت ۹ نهج البلاغه خواهد بود یعنی: إِذَا أَقْبَلَتِ الدُّنْيَا عَلَي أحَدٍ أَعَارَتْهُ مَحَاسِنَ غَيْرِهِ، وَإِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُ سَلَبَتْهُ مَحَاسِنَ نَفْسِهِ: چون دنيا به کسي روي آورد، نيکيهاي ديگران را به او عاريت دهد، و چون از او روي برگرداند خوبيهاي او را نيز بربايد. بنابراین چرخش روزگار و گذر ایام اگر به کام انسان بود درستی نظراتش را به ارمغان خواهد داشت ولی اگر روزگار به کام نبود و دنیا به انسان پشت کند نظرات او را نیز درست نمی داند. پس چه بسیار افرادی که دارای رای و حکمت و دانش هستند ولی در روزگاری زندگی می کنند که به آنها بهایی داده نمی شود و البته امثال همین افراد در روزگاران دیگر دارای ارج و قرب می شوند. پس این حدیث اشاره به مظلومیت رای و نظر و دانش راستین و بدون خطا می کند. و اشاره به این مطلب که ملاک نظرات صحیح مهجور بودن یا مشهور بودن شان نیست: و خلاصه این که انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال مستندات این بحث: : الأمالی (للصدوق) , جلد 1 , صفحه 240 معصوم : امام صادق علیه السلام ، امیرالمؤمنین علیه السلام حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى اَلْعَطَّارُ رَحِمَهُ اَللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا أَبِي عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ عَنِ اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ كَانَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: أَصْلُ اَلْإِنْسَانِ لُبُّهُ وَ عَقْلُهُ وَ دِينُهُ وَ مُرُوَّتُهُ حَيْثُ يَجْعَلُ نَفْسَهُ وَ *اَلْأَيَّامُ دُوَلٌ* وَ اَلنَّاسُ إِلَى آدَمَ شَرَعٌ سَوَاءٌ. امير المؤمنين على بن ابيطالب عليه السّلام اَلدَّوْلَةُ تَرُدُّ خَطَأَ صَاحِبِهَا صَوَابا وَ صَوَابَ ضِدِّهِ خَطَاء دولت و مکنت،ناشایست صاحبش را شایسته،و شایستۀ دشمنش را ناشایست جلوه مى دهد. غررالحکم @rezayatazendegi
حکمت ۳۴۰ وقال علیه السلام:الْعَفَافُ زِينَةُ الْفَقْرِ، وَالشُّكْرُ زِينَةُ الْغِنَى. امام علیه السلام فرمود : *عفّت و خويشتندارى، زينت فقر است و شكر و سپاس، زينت غناو توانگرى است.* تدبر زینتها فقط مادی نیستند. زینتهایی که معنوی هستند. عفت شکر تواضع و ... صفات درونی ات را ارتقا می بخشند و شکل شان را زیبا می کنند و کارکردشان را تکمیل؛ چنانچه اگر اینها نباشند آن صفات کم کم بی فروغ می شوند گویا حیات و شاه رگ صفات به اینهاست... اکنون به زینت های بیشتر توجه کن: لْعَفَافُ زِينَةُ الْفَقْرِ وَالشُّكْرُ زِينَةُ الْغِنَى وَالصَّبْرُ زِينَةُ الْبَلاءِ وَالتَّوَاضُعُ زِينَةُ الْحَسَبِ وَالْفَصَاحَةُ زِينَةُ الْكَلامِ وَالْعَدْلُ زِينَةُ الاِْيمَانِ وَالسَّكِينَةُ زِينَةُ الْعِبَادَةِ وَالْحِفْظُ زِينَةُ الرِّوَايَةِ وَخَفْضُ الْجَنَاحِ زِينَةُ الْعِلْمِ وَحُسْنُ الاَْدَبِ زِينَةُ الْعَقْلِ وَبَسْطُ الْوَجْهِ زِينَةُ الْحِلْمِ وَالاِْيثَارُ زِينَةُ الزُّهْدِ وَبَذْلُ الْمَجْهُودِ زِينَةُ النَّفْسِ وَكَثْرَةُ الْبُكَاءِ زِينَةُ الْخَوْفِ وَالتَّقَلُّلُ زِينَةُ الْقَنَاعَةِ وَتَرْکُ الْمَنِّ زِينَةُ الْمَعْرُوفِ وَالْخُشُوعُ زِينَةُ الصَّلاةِ وَتَرْکُ مَا لا يَعْنِي زِينَةُ الْوَرَعِ. @rezayatazendegi
تدبر ۲ حکمت ۳۴۰ به این احادیث توجه کن: امام علی علیه السلام می فرمایند: ۱. سبب القناعة العفاف سبب قناعت، عفّت است. ۲. عليك بالعفاف و القنوع فمن اخذ به خفّت عليه المؤن بر تو باد به عفت و قناعت كه هر كس آن را فراگيرد خرجها و هزينه‏هاي زندگي بر او سبك شود اکنون به حکمت ۳۴۰ توجه کن. چه رابطه ای بین اینها می یابی؟ @rezayatazendegi
یا غافر * باتوجه به پیام‌های مربوط به سخنرانی‌های استاد در شب‌های قدر: * مسیر استفاده از این مطالب از طریق نسخه الکترونیک و از طریق لینک های زیر امکان پذیر است : 🌐 لینک دریافت نسخه الکترونیک کتاب تفصیل لیله القدر با سور حوامیم: yun.ir/eo0q6e 🌐 لینک دریافت نسخه الکترونیک کتاب سوره قدر: yun.ir/dkzkw8 افرادی که نتوانسته‌اند این فایل‌ها را روی رایانه یا تلفن همراه خود دریافت کنند می‌توانند با آی دی @propagate ارتباط بگیرند.
با عرض سلام. بزرگوارانی که می خواهند رد مظالم پرداخت کنند و مقلد رهبر معظم انقلاب هستند تا سقف ۵۰۰ هزار تومان نیاز با اجازه خاص نیست و می توانند به فقرایی که می شناسند پرداخت کنند.
بسم الله الرحمن الرحیم امشب شب تقدیرات است، تقدیراتی که برای ملت ها رقم می خورد: چه بسا امشب شبی باشد که همان طور که خداوند به حضرت موسی علیه السلام وحی کرد که نزد فرعون برو و بنی اسرائیل را نجات بده، به امام زمان مان عجل الله تعالی فرجه بفرماید که دیگر وقتش رسیده که مستضعفان جهان نجات پیدا کنند و مستکبران هلاک شوند. چه بسا امشب شبی باشد که سربازی من و تو رقم بخورد برای امام مان؛ و چه کاری از ما برمی آید: مگر سرباز چه می کند جز تبعیت و چه نیاز دارد جز تسلیم و دراختیار گذاشتن توان خود. آری ما می توانیم خود را به آن وجود مبارک نزدیک و نزدیک تر کنیم. می توانیم تصمیم بگیریم که عجب و بخل و کبر و ریا و سمعه و ... را ترک کنیم. و تصمیم بگیریم که بدون علم سخن نگوییم و بدون حجت کاری نکنیم. و تصمیم بگیریم که اهل خودسازی شویم تصمیم بگیریم که تخصص خود را ارتقا دهیم تا در رشته خود عمیق و کاربردی و مفید شویم: بتوانیم انواع مسائل میدان را حل کنیم: اهل جهاد و مرد میدان. تصمیم بگیریم که اهل قرآن شویم: نورانی و حکیم و عزیز... و برای تمامی اینها برنامه ریزی کنیم: برنامه ای هفتگی، روزانه، ماهانه و سالانه. و بر خدا توکل کنیم. و به استجابت او امید داشته باشیم. در اینجا به عنوان حسن ختام 3 حرز، از حرزهای معصومین علیهم السلام را متذکر می شویم: دعای حضرت زهرا (علیها السلام) : «يا حيّ يا قيّوم برحمتك استغيث فاغثني و لا تكلني الي نفسي طرفة عين و اصلح لي شاني كلّه» دعای امام زمان عجل الله تعالی فرجه: بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ، يَا مالِكَ الرِّقابِ، وَيَا هازِمَ الْأَحْزابِ، يَا مُفَتِّحَ الْأَبْوابِ، يَا مُسَبِّبَ الْأَسْبابِ، سَبِّبْ لَنا سَبَباً لَا نَسْتَطِيعُ لَهُ طَلَباً، بِحَقِّ لَاإِلهَ إِلّا اللّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللّهِ، صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَعَلَى آلِهِ أَجْمَعِينَ. به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانی‌اش همیشگی است، ای مالک بندگان، ای فراری دهنده گروه‌های کفر، ای گشاینده درها، ای فراهم کننده سبب‌ها، برای ما سببی فراهم کن که یارای جستنش را نداریم، به‌حق لا اله‌ الا الله، محمّد رسول‌الله، درود خدا بر او و بر همه‌ی خاندانش. حرز امام جواد علیه السلام: "بسم الله الرحمن الرحیم" یا نُورُ یا بُرْهانُ یا مُبینُ یا مُنیرُ یا رَبِّ اِکْفِنی الْشُّرُورَ وَ افاتِ الدُّهُورِ وَ اَسْئَلُکَ النَّجاةَ یَوْمَ یُنْفَخُ فِی الصُّورِ ای نور و ای دلیل روشن و ای آشکارکننده ای نوربخش پروردگارا کفایتم کن از شرور و آفات روزگار واز تو خواهم رهایی را در روزی که دمیده شود در صور.
یاغافر السلام علیک یا امیرالمومنین باتوجه به حضور مدرسه دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران در *نمایشگاه مجازی قرآن کریم* ، امکان تهیه آثار از سامانه نمایشگاه ایجاد شده است و افراد می‌توانند آثار عرضه شده در این نمایشگاه را با تخفیف ۲۰ درصد تهیه بفرمایند. لطفا با ترویج این پیام، حلقه اتصال دیگر دوستان و آشنایان خود با معارف قرآن و اهل بیت علیهم‌السلام باشید. https://b2n.ir/w23012 🕋 *مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران* www.QuranEtratSchool.ir @QuranEtratSchool
حکمت ۳۴۱ نهج البلاغه وقال علیه السلام:يَوْمُ الْعَدْلِ عَلَى الظَّالِمِ أَشَدُّ مِنْ يَوْمِ الْجَوْرِ عَلَى الْمَظْلُومِ. امام علیه السلام فرمود : *روز اجراى عدل بر ستمگر، سخت تر است از روز ظلم كردن ستمگر بر مظلوم.* شرح آیت الله مکارم درواقع كلام حكيمانه مورد بحث مى تواند شرحى بر روايت ۲۴۱ باشد، زيرا در آنجا گفته شده بود «يوم المظلوم» در اينجا مىفرمايد: «يوم العدل» بنابراين منظور از روز مظلوم، روز اجراى عدالت است نسبت به ظالم و گرفتن انتقام مظلوم از ستمگر و همانگونه كه در آنجا اشاره كرديم درباره اين روز، خواه روز عدالتش ناميم يا روز مظلوم، دو احتمال هست: نخست اينكه منظور از آن روز رستاخيز است كه بسيارى از شارحان نهج البلاغه آن را پذيرفته اند و در اين صورت شدت اين روز نسبت به روز ظلم و جور آشكار است؛ دنيا و ستمهاى ستمگران هرچه باشد به سرعت مى گذرد؛ اما مجازات آنها در قيامت پايدار وبرقرار است. هم ازنظر طول زمان بيشتر است و هم ازنظر كيفيت مجازات الهى، شديدتر. تفسير ديگر اينكه منظور از روز اجراى عدالت اعم از دنيا و آخرت است، زيرا تاريخ نشان مى دهد كه بسيارى از ظالمان در همين دنيا به مجازاتهاى سختى گرفتار شده اند. @rezayatazendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شعرخوانی محمود کریمی...بسیار زیبا...در مقایسه با حوادث زمان امیرالمومنین علیه السلام و واکنش به اقدامات اخیر... 🌷حتما تا آخر گوش کنید.
🔰حکمت ۳۴۲ نهج البلاغه وقال علیه السلام:الْغِنَى الاَْكْبَرُ الْيَأْسُ عَمَّا فِي أَيْدِي النَّاسِ. امام علیه السلام فرمود : *برترين بى نيازى، و چشم پوشى است از آنچه در دست است.* *تدبر* تا دل از همه نکنیم به او وصل نمی شویم الهی هب لی کمال الانقطاع الیک... و آن زمانی است که ابراهیم وار تاثیر سوزاندن آتش را هم از خودش ندانی و اراده خدا را فوق آن بدانی. پس لا رافع لما وضعت و لا واضع لما رفعت و لا معطی لما منعت و لا مانع لما اعطیت را در دعای مبارک یستشیر می خوانی و بهتر می فهمی... یا دعای فاطمه زهرا سلام الله علیها را که: الهی اعزنی بالانقطاع الیک بلاضروره. @rezayatazendegi
تدبر ۲ بی نیازی از دل نامیدی می گذرد کما اینکه خودکفایی از دل تحریم ها و چنانچه عزت از دل مقاومت؛ و اگر چشم طمع به دیگران بدوزی و منتظر باشی که آنها خیر به تو برسانند؛ غافل می شوی از بی نیاز حقیقی ولی هر چقدر مردم را در فقر و نیاز مشابه خود بدانی؛ بیش از پیش متوجه بی نیاز مطلق می شوی؛ و این، آغازی است برای دریافت رحمت الهی عبدالكريم بن عقبه گويد: از حضرت صادق (ع ) شنيدم كه مى فرمود: هر كه پيش از زدن آفـتاب و هم پيش غروب آفتاب ده بار بگويد: (((لا اله الا اللّه وحده لا شريك له ، له المـلك و له الحـمـد يـحـيـى و يـمـيـت و يميت و يحيى و هو حى لا يموت بيده الخير و هو على كل شى ء قدير))) كفاره گناهان آن روزش گردد. @rezayatazendegi
تدبر 3 الهی ان حرمتنی فمن ذا الذی یرزقنی و ان خذلتنی فمن ذا الذی ینصرنی... @rezayatazendegi
حکمت ۳۴۳ نهج البلاغه امام علیه السلام فرمود : ۱. گفتار انسانها نگهدارى مى شود ۲. و باطن آنها آزموده خواهد شد ۳. و هركس در گرو اعمال خويش است. ۴. مردم همگى در نُقصانند و داراى عيوبى هستند جز كسى كه خدا او را حفظ كند ۵. سؤال كنندگان آنان درپى بهانه جويى و آزارند ۶. و پاسخ دهندگان، توجيه گر و گرفتار تكلفند. ۷. حتى برترين آنها از نظر فكر وانديشه، به سبب حب وبغض، از رأى خود بازمى گردد ۸. و با استقامت ترين آنها (گاه) با يك نگاه يا يك كلمه دگرگون مى شوند (از چنين افرادى بايد به خدا پناه برد). وقال علیه السلام:الأَقَاوِيلُ مَحْفُوظَةٌ وَالسَّرَائِرُ مَبْلُوَّةٌ، وَ(كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ)، وَالنَّاسُ مَنْقُوصُونَ مَدْخُولُونَ إِلاَّ مَنْ عَصَمَ اللّهُ: سَائِلُهُمْ مُتَعَنِّتٌ، وَمُجِيبُهُمْ مُتَكَلِّفٌ، يَكَادُ أَفْضَلُهُمْ رَأْياً يَرُدُّهُ عَنْ فَضْلِ رَأْيِهِ الرِّضَى وَالسُّخْطُ، وَيَكَادُ أَصْلَبُهُمْ عُوداً تَنْكَؤُهُ اللَّحْظَةُ، وَتَسْتَحِيلُهُ الْكَلِمَةُ الْوَاحِدَةُ! تدبر وقتی حرف و عمل یکی نباشد، به جای پیشرفت پس رفت در انتظار است؛ دیگر رمقی و ایمانی نمی ماند دیگر سوال ها برای رسیدن به پاسخ نیست بلکه برای مچ گیری است؛ حتی اگر لباس علم و دانش داشته باشی؛ خود را به زحمت می اندازی تا جهل خود را علم جا بزنی با کلمات قلمبه سلمبه پس نظرات و حالات در معرض تغییر است... و عاقبت هایی که خوشایند نیست... الحديد يُنَادُونَهُمْ أَلَمْ نَكُن مَّعَكُمْ قَالُوا بَلَىٰ وَلَٰكِنَّكُمْ فَتَنتُمْ أَنفُسَكُمْ وَتَرَبَّصْتُمْ وَارْتَبْتُمْ وَغَرَّتْكُمُ الْأَمَانِيُّ حَتَّىٰ جَاءَ أَمْرُ اللَّهِ وَغَرَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﺪﺍ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ : ﺁﻳﺎ ﻣﺎ [ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ] ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﻧﺒﻮﺩﻳﻢ ؟ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ﭼﺮﺍ ، ﻭﻟﻲ ﺷﻤﺎ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ [ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﻧﻔﺎﻕ ﻭ ﺩﺷﻤﻨﻲ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﺳﻮﻝ ] ﺩﺭ ﺑﻠﺎ ﻭ ﻫﻠﺎﻛﺖ ﺍﻓﻜﻨﺪﻳﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ [ ﺧﺎﻣﻮﺵ ﺷﺪﻥ ﭼﺮﺍﻍ ﺍﺳﻠﺎم ﻭ ﻧﺎﺑﻮﺩﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ] ﻧﺸﺴﺘﻴﺪ ﻭ [ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺣﻘﺎﻳﻖ ] ﺩﺭ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺑﻮﺩﻳﺪ ﻭ ﺁﺭﺯﻭﻫﺎ [ ﻱ ﺩﻭﺭ ﻭ ﺩﺭﺍﺯ ﻭ ﺑﻲ ﭘﺎﻳﻪ، ] ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻓﺮﻳﻔﺖ ، ﺗﺎ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺧﺪﺍ [ ﺑﻪ ﻧﺎﺑﻮﺩﻱ ﺷﻤﺎ ] ﺩﺭ ﺭﺳﻴﺪ ﻭ [ ﺷﻴﻄﺎﻥ ] ﻓﺮﻳﺒﻨﺪﻩ ، ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻓﺮﻳﺐ ﺩﺍﺩ .(١٤) @rezayatazendegi
🏹یک تیر و سه نشان؛ فرصت عالی امشب را از دست ندهید! 👈🏻 صدقه ➕ افطار ➕ شاد کردن دل محرومین 📌آیت الله جاودان: شب قدر معادل هزار ماه است. اگر یک مقدار صدقه دادم، مثل این است که هشتاد سال صدقه دادم. برای سلامتی امام زمان صدقه بدهید که ارزشش بسیار بیشتر می‌شود. ❤️شما مؤمنین عزیز می‌توانید با اهدا صدقه‌های خود در این شب عزیز که ثواب هر عمل خیری چندین برابر است، در پویش جهت تهیه و توزیع افطاری بین محرومین مشارکت کنید و از ثواب و برکات صدقه، افطاری و شاد کردن دل مؤمنین بهره‌مند شوید. 🎁 بسته‌های افطار شامل نان، پنیر، خرما، به همراه چلوخورش گوسفندی با برنج ایرانی است و قیمت حدودی هر بسته ۲۰هزار تومان می‌باشد. تا کنون حدودا ۱۵۰هزار بسته افطار بین محرومین سراسر کشور توزیع شده است. 📌مشارکت: 👈🏻 درگاه آنلاین Ghadir.org/eftaar 👈🏻 شماره کارت و حساب ملت به نام 🔻 «بنیاد خیریه حضرت زهرا» 6104337302241417 8888885172 🔻ضمنا امکان پرداخت کفاره روزه (عمد و غیر عمد) فراهم شده. با این مبالغ جمع آوری شده آرد تهیه و بین نیازمندان مناطق خیلی محروم جهت پخت نان توزیع می‌شود. Ghadir.org/kaffaare @Panahian_ir
حکمت ۳۴۴ نهج البلاغه امام علیه السلام فرمود : اى مردم! تقواى الهى را رعايت كنيد. چه بسيار آرزومندانى كه به آرزوى خود نرسند و چه بسيار سازندگانى كه در آنچه ساخته اند سكونت نمى كنند و چه بسيار جمع آورى كنندگان اموال كه به زودى اندوخته هاى خود را ترك مى گويند و اى بسا از طريق گردآورى كرده و يا حق آن را نپرداخته اند يا از راه حرام به آن رسيده و به سبب آن، گناهانى بر دوش كشيده و وزر آن را بر عهده دارند، درنتيجه وزر و وبالش به گردن آنهاست و با افسوس و دريغ بر پروردگار خود وارد مى شوند ومصداق اين آيه شريفه هستند: «(خَسِرَ الدُّنْيا وَالاْخِرَةَ ذَلِکَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبِينُ)؛ هم دنيا را از دست داده هم آخرت را و اين است آشكار». وقال علیه السلام:مَعَاشِرَ النَّاسِ، اتَّقُوا اللّهَ فَكَمْ مِنْ مُؤَمِّلٍ مَا لاَ يَبْلُغُهُ، وَبَانٍ مَا لاَ يَسْكُنُهُ، وَجَامِعٍ مَا سَوْفَ يَتْرُكُهُ، وَلَعَلَّهُ مِنْ بَاطِلٍ جَمَعَهُ، وَمِنْ حَقٍّ مَنَعَهُ: أَصَابَهُ حَرَاماً، وَاحْتَمْلَ بِهِ اثَاماً، فَبَاءَ بِوِزْرِهِ، وَقَدِمَ عَلَى رَبِّهِ اسِفاً لاَهِفاً، قَدْ (خَسِرَ الدُّنْيَا وَالاْخِرَةَ، ذلِکَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ). شرح آیت الله مکارم امام علیه السلام: نخست به طور كلى از آرزوهاى عقيم و دست نيافتنى سخن مى گويد، سپس انگشت روى دو مورد خاص؛ يعنى بناها و قصرها، و اموال وثروتها مى گذارد. بناهايى كه انسان مى سازد و رها مى كند و مى رود و اموالى كه گردآورى كرده و بى آنكه از آنها بهره ببرد رها مى سازد و دنيا راترك مى گويد. سپس به اين نكته اشاره دارد كه مشكل اين گروه از دنياپرستان تنها اين نيست كه از نتيجه زحمات خود بهره مند نمى شوند، بلكه مشكل مهم ترى در پيش دارند و آن تهيه اين اموال از طرق نامشروع و مسئوليت آفرين است. پ.ن «قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا علیه السلام: يقُولُ لا يجْتَمِعُ الْمَالُ إِلاَّ بِخِصَالٍ خَمْسٍ بِبُخْلٍ شَدِيدٍ وَأَمَلٍ طَوِيلٍ وَحِرْصٍ غَالِبٍ وَقَطِيعَةِ الرَّحِمِ وَإِيثَارِ الدُّنْيا عَلَى الاْخِرَةِ؛ راوى مى گويد: از امام على بن موسىالرضا علیه السلام: شنيدم كه مى فرمود: مال، (غالبآ) انباشته نمى شود مگر از پنج راه: بخل شديد، آرزوهاى دور و دراز، حرص غالب بر انسان، قطع رحم و ترجيح دنيا بر آخرت» @rezayatazendegi
📌تدبر وقتی داشته باشی، اگر به تمام آرزوهایت نرسی، اگر در خانه ای که ساختی وارد نشوی و سکونت نکنی و اگر عمرت کفاف ندهد و اموالت را بگذاری، همه و همه به ضرر تو نیست، خواهی پرسید چرا؟ زیرا تقوا نمی گذارد آرزوهایت طولانی باشد، بلکه اهدافت متعالی است و اگر به برخی از این اهداف متعالی هم نرسی، همین که در راه مستقیم بوده ای، گویا رسیده ای و مرگ، ادامه راه است... چنان که اگر تقوا داشته باشی، هنگام ساخت مسکن و قبل و بعدش، همیشه متوجه هستی که هر لحظه ممکن است اجل برسد، پس مراقب حلال و حرام هستی و نیت هایت را اصلاح می کنی؛ و همین تقوا نمی گذارد به اطرافیان و و ها بی باشی...پس "جمع ماله و عدده" رخ نمی دهد. @rezayatazendegi
☀️حکمت ۳۴۵ نهج البلاغه☀️ وقال علیه السلام:مِنَ الْعِصْمَةِ (النعمه) تَعَذُّرُ الْمَعَاصِي. امام علیه السلام فرمود : *امکان نداشتن انجام گناه، نوعى عصمت (نعمت) است.* شرح آیت الله مکارم نوعی از عصمت است كه انسان به سبب فراهم نبودن وسايل و از آن دور مى ماند يا قدرت بر گناه ندارد: مانند نابينا كه نمى تواند نگاه هوس آلود به نامحرم داشته باشد و يا قدرت جسمانى دارد اما وسايل گناه فراهم نيست؛ مثل اينكه شرابى نيست تا بنوشد؛ هر چند مايل به آن باشد و يا حكومت اسلامى او را از گناه بازمى دارد هر چند او مايل به گناه باشد. اينگونه عصمت افتخار نيست و ثوابى در برابر ترك گناه به چنين شخصى داده نمى شود؛ ولى فايدهاش اين است كه از عذاب الهى دور مى ماند و بسا لطف خدا شامل افرادى شود و گناه كردن را بر آنها متعذّر كند تا از كيفر گناه دور بمانند. البته گاه ادامه تعذر سبب مى شود كه انسان به ترك گناه عادت كند آنگونه كه اگر اسباب آن هم فراهم شود به سراغ آن نمى رود. پيام اين گفتار امام علیه السلام آن است كه *افرادى كه نمى توانند خود را در محيط گناه آلود نگه دارند سعى كنند از آن محيط دور بمانند تا گناه براى آنها غیرممکن شود و البته ثواب ترك گناه را به نوعى خواهند داشت.* عدم حضور در مجلس معصيت و لزوم از مناطقى كه انسان را به هر حال آلوده گناه مى كند ناظر به همين معناست. @rezayatazendegi
☀️حکمت ۳۴۶ نهج البلاغه☀️ وقال علیه السلام:مَاءُ وَجْهِکَ جَامِدٌ يُقْطِرُهُ السُّؤَالُ، فَانْظُرْ عِنْدَ مَنْ تُقْطِرُهُ. امام علیه السلام فرمود : *آبرويت جامد است و تقاضا آن را آب كرده، فرو مى ريزد.ببين آن را نزد چه كسى فرو مى ريزى.* شرح آیت الله مکارم در حديثى مى خوانيم كه «حارث همدانى» (از ياران خاص اميرمومنان على علیه السلام) مى گويد: شبى نزد آن حضرت به گفتگو نشسته بودم. عرض كردم : حاجتى دارم. امام علیه السلام فرمود: مرا شايسته دانستى كه حاجت خود را از من بخواهى؟ عرض كردم: آرى. فرمود: خدا تو را جزاى خير دهد. سپس برخاست و چراغ را خاموش كرد و نشست. بعد فرمود: چراغ را براى اين خاموش كردم كه ذلت عرض حاجت را در صورت تو نبينم. اكنون بگو چه مى خواهى، زيرا از پيغمبر اكرم صلی الله علیه وآله شنيدم مى فرمود: حوائج مردم امانت الهى در سينه بندگان است. كسى كه آن را بپوشاند عبادتى براى او محسوب مى شود و كسى كه آن را افشا كند لازم است براى انجام آن حاجت تلاش كند. نقطه مقابل ، «» است...یحسبهم الجاهل اغنیاء من التعفف در حديثى از امام حسين علیه السلام مى خوانيم كه شخصى خدمت آن حضرت رسيد و تقاضايى كرد امام علیه السلام فرمود: «إِنَّ الْمَسْأَلَةَ لا تَصْلُحُ إِلاَّ فِى غُرْمٍ فَادِحٍ أَوْ فَقْرٍ مُدْقِعٍ أَوْ حَمَالَةٍ مُقَطَّعَةٍ فَقالَ السّائِلُ: مَا جِئْتُ إِلاَّ فِى إِحْدَاهُنَّ فَأَمَرَ لَهُ بِمِائَةِ دِينَارٍ؛ * و تقاضا شايسته نيست مگر در بدهكارى سنگين يا ناتوان كننده يا ديه ثابت و مسلّم.* @rezayatazendegi
حکمت ۳۴۷ نهج البلاغه وقال علیه السلام:الثَّنَاءُ بِأَكْثَرَ مِنَ الاِسْتِحْقَاقِ مَلَقٌ، وَالتَّقْصِيرُ عَنِ الاِسْتِحْقَاقِ عِيٌّ أَوْ حَسَدٌ. امام علیه السلام فرمود : *مدح و ستايشِ بيش از حدّ استحقاق، تملّق است و كمتر از استحقاق، عجز ودرماندگى و يا حسد است.* شرح آیت الله مکارم در قرآن فراوان ديده مى شود كه از نیکوکاران ستایش کرده که همه آنها درسى است براى ما كه بايد كارهاى نيك نيكوكاران و صفات برجسته آنها را در برابر آنها و در مقابل مردم ستود تا هم آنها تشويق شوند و هم ساير مردم درس بگيرند. ولى اين حكم، استثنايى هم دارد و آن جايى است كه اگر كسى را پيش روى او مدح و ثنا بگوييم مغرور می شود و همان ، او را طلبكار از مردم و گاهى طلبكار از خدا مىسازد و گاه سبب درجازدن يا عقبگرد او مى شود. ازاينرو در حديثى از پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله مى خوانيم: «إذا مَدَحْتَ أخاکَ فِي وَجْهِهِ فَكَأَنَّما أَمْرَرْتَ عَلى حَلْقِهِ الْمُوسى؛ هنگامى كه برادرت را پيش روى او مدح و ثنا بگويى مانند اين است كه تيغ بر گلويش كشيده باشى». @rezayatazendegi