eitaa logo
رضا یوسف زاده
1.3هزار دنبال‌کننده
305 عکس
226 ویدیو
80 فایل
⚜طلبه روانشناس 🎖زوج درمانگر و خانواده درمانگر 🎖 کارشناس صدا و سیما 🎖 دبیر هسته علمی خانواده مراکز مشاوره حوزه های علمیه کشور(سماح) 🎖 عضو کمیته طرح و برنامه و روابط عمومی انجمن روانشناسی اسلامی ادمین: @psy_life مشاوره: https://eitaa.com/rezyoos/1283
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻دنیای یک مرد🔻 ✅ بخش اول 📻 رادیو معارف _ برنامه سلام زندگی 🎙 کارشناس: رضا یوسف زاده 💎 @rezyoos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻دنیای یک مرد🔻 ✅ بخش دوم 📻 رادیو معارف _ برنامه سلام زندگی 🎙 کارشناس: رضا یوسف زاده 💎 @rezyoos
نه آن عبا را می خواهم نه آن آبرو را ...!!! 🌐 @rezyoos
🌱 روانشناسی کمال (الگوی شخصیت سالم در رویکردهای مختلف روانشناسی) 📑 قسمت اول ماهیت شخصیت سالم چیست؟ به اعتقاد بسیاری از روانشناسان، کانون توجه روان شناسی باید پژوهش پیرامون شخصیت سالم باشد. بسیاری از نظریه پردازان علم روانشناسی، نگرش منحصربه‌فرد و تجویز خود را برای رشد روانی و کامیابی عرضه می‌کنند. هرکدام، استعداد بالقوه‌ی آدمی را برای بهترشدن یا بیشترشدن از آنچه که هست، از منظری متفاوت می‌بینند و هر کدام، وصف خود را از اوج انسانیت کاملی که باید هوای رسیدن به آن را در سر داشت، به دست می‌دهند. به اعتقاد آن‌ها، سلامت روان بسی بیش از روان‌نژند یا روان‌پریش نبودن است. در ادامه به صورت خلاصه دیدگاه پنج نظریه را در مورد شخصیت سالم تقدیم خواهیم کرد: 💎 انسان بالغ (الگوی آلپورت) آلپورت نسبت به طبیعت انسان بر خلاف فروید بسیار خوش بین بود. به عقیده آلپورت، نیرو های ناهشیار اشخاص بالغِ سالم را هدایت و اداره نمی کنند. سائق انسان های سالم تعارضات درونی ناهشیار نیست. به نظر آلپورت نیرو های ناهشیار فقط می تواند در رفتار روان نژندها تاثیرات مهمی به جا گذارد. به هر صورت افراد سالم در سطح معقول و آگاه عمل می کنند و از نیروهایی که آنها را هدایت می کنند کاملا آگاهند و می توانند بر آن ها چیره شوند. 🔹 جنبه ی اصلی شخصیت آدمی، مقاصد سنجیده و هشیار، یعنی امیدها و آرزوهای اوست. این هدف ها انگیزه ی شخصیت سالم قرار می گیرند و بهترین راهنما برای فهم رفتار کنونی انسانند. آلپورت می گوید : داشتن هدفهای دراز مدت، کانون وجود آدمی را تشکیل می دهد و بشر را از حیوان، بالغ را از کودک، و در بسیاری از موارد شخصیت سالم را از شخصیت بیمار متمایز می سازد. ♦️ ماهیت ارادی شخصیت سالم، یعنی تلاش برای آینده، به کلِّ شخصیت آدمی یگانگی و یکپارچگی می بخشد. به عبارت دیگر، می توان با کوشش برای دست یافتن به مقاصد و رسیدن به هدف ها، جنبه های شخصیت را یکپارچه ساخت و جامعیت بخشید. انسان های سالم به طور مداوم نیازمند تنوع، احساس و درگیری هستند. کارهای روزمره و عادی را کنار می گذارند و به جستجوی تجربه های تازه بر می آیند. تن به ماجرا می سپارند، خطر می کنند و به جستجوی چیزهای تازه و کشف های جدید می پردازند. درست است که همه این فعالیت ها تنش ایجاد می کند؛ ولی به عقیده آلپورت، به هر صورت تنها از راه همین تجربه ها و خطرهای تنش زاست که بشر می تواند ببالد و رشد کند. 🔸 وصف آلپورت از پرورش شخصیت، بر خلاف پرورش خود، به صورت مراحل جداگانه مشخص نیست. این بی اعتنایی نسبی به پرورش شخصیت به این اعتقادش مربوط است که شخصیت بالغ، حاصل کنش حال و آینده ی شخص است، نه گذشته ی او. تنها در روان نژند است که رابطه ی مداوم تبعی میان کودکی و بزرگسالی به چشم می خورد. با این حال آلپورت به توصیف تجربه های خاص دوران کودکی که میان روان نژند ها و افراد سالم متفاوت است، پرداخته است. ✅ در قسمت بعد معیارهای شخصیت سالم از دیدگاه آلپورت را بیان خواهیم کرد... 📙 منبع: روانشناسی کمال . دوآن شولتس 🆔 @rezyoos
🌱 روانشناسی کمال (الگوی شخصیت سالم در رویکردهای مختلف روانشناسی) 📑 قسمت دوم معیارهای شخصیت سالم ازدیدگاه آلپورت 1⃣ گسترش مفهوم خود زمانی که "خود" گسترش می یابد، قلمرو پهناورتری از اشیاء و اشخاص را فرا می گیرد. در ابتدا "خود"، تنها معطوف به فرد است، اما با افزایش تجربه، "خود" وسعت می یابد و ارزش های مجرد و آرمان ها را در بر می گیرد. به عبارت بهتر، هنگامی که انسان بالغ پخته می شود، توجهش به بیرون از خود معطوف می گردد. 🔸اما داشتن رابطه یا چیزی یا کسی فراسوی خود به تنهایی کافی نیست. انسان باید نقشی مستقیم و کامل بیابد. آلپورت چنین نقشی را (مشارکت مطمئن در قلمرو های مهمی از تلاش های انسانی) خوانده است؛ آدمی باید خود را با فعالیت گسترش بخشد. 2⃣ ارتباط صمیمانه ی خود با دیگران شخصی که از نظر روانی سالم است، می تواند به پدر و مادر، فرزندان، همسر، یا دوستان نزدیکش صمیمیت (عشق و محبت) نشان دهد. این توانایی، حاصل پرورش کامل مفهوم "گسترش خود" است. در این حال شخص به فرد محبوب، احساسی اطمینان بخش نشان می دهد و به آسودگی و شادمانی او به اندازه ی خوشی و آسایش خودش اظهار علاقه می کند. 🔹 شخصیت سالم در برابر رفتار مردم شکیباست درباره آن ها حکم نمی کند و محکومشان نمی کند. شخص سالم با آگاهی از این که خود نیز ضعف هایی دارد، خطاها و سستی های بشر را می پذیرد. حال آن که روان نژند نا شکیباست و از فهم کلیت تجربه های اساسی بشری عاجز است. 3⃣ امنیت عاطفی شخصیت سالم چند خصوصیت را در بر می گیرد که عمده ترین آن پذیرفتن خود است. شخصیت های سالم می توانند همه ی جنبه های هستی خود، از جمله نقاط ضعف و کاستی های خود را بپذیرند، بدون آن که فعل پذیرانه، تن به آن ها دهند. شخصیت های بالغ بی آنکه زندانی هیجان ها یا عواطف خویش باشند یا بکوشند آن ها را پنهان سازند، می توانند عواطف بشری را بپذیرند. 🔸 شخصیت های سالم احساسات خود را مهار می کنند تا این احساسات سدّ راه فعالیت ها و روابط با دیگران نشود. چیرگی بر احساسات، فرو خوردن احساسات نیست، بلکه هدایت ان در مسیری سازنده تر است. 4⃣ ادراک واقع بینانه اشخاص سالم به جهان خود عینی می نگرند. به عکس، روان نژندها که ناچارند واقعیت را تحریف کنند تا با خواسته ها، نیازها و ترس هایشان سازگار شود. 🔹 اشخاص بالغ بر پایه ادراک یا تجربه ای شخصی، همه مردمان و تمامی موقعیت ها را نیک یا بد نمی پندارد، و واقیت را همان گونه که هست، می پذیرد. 5⃣ مهارت و وظایف آلپورت بر اهمیت کار و غرق شدن در آن تاکید فراوان دارد. مفهوم ضمنی توفیق در کار، پرورش مهارت ها و توانایی های خاص است؛ یعنی رسیدن به سطحی از شایستگی. کار و مسئولیت به زندگی معنا و دوام می بخشد. 🔸بدون داشتن کاری مهم و ارزشمند و ایثار، تعهد و مهارت های کافی برای انجام دادن آن، رسیدن به بلوغ و سلامت روانی میسر نیست. 6⃣ عینیت بخشیدن به خود این معیار که یقینا کاری دشوار است، در توصیه ی قدیمی (خودت را بشناس) تجسم یافته است. کوشش برای خود شناسی عینی از ابتدای زندگانی آغاز می شود و هیچ گاه پایان نمی پذیرد. در هر سنی می توان به سطح معینی از عینیت بخشیدن به خود دست یافت. شخصیت سالم به نسبت روان نژند به سطح بالاتری از خود شناسی نایل می گردد. 🔹شناخت کافی از خود، مستلزم بصیرت داشتن به آن چه شخص می پندارد هست و آن چه که واقعا هست. هر چه این دو تصویر به هم نزدیکتر باشند، فرد بالغ تر است. انسانی که به مرتبه ی برتری از عینیت و بصیرت نفس رسیده باشد، صفات منفی خود را به دیگران فرافکنی نمی کند؛ داوری چنین شخصی درباره ی دیگران دقیق است و معمولا مردم او را بهتر می پذیرند. 7⃣ فلسفه یگانه ساز زندگی شخصیت های سالم به جلو می نگرند و انگیزه شان هدف ها و برنامه های درازمدت است. این ها هدف جو هستند و اساس زندگی شان کاری است که باید به انجام برسانند؛ و همین است که شخصیت شان را تداوم می بخشد. آلپورت این انگیزش یگانه ساز را که در شخصیت های سالم بیش از روان نژندها نمایان است ، جهت داشتن خوانده است. جهت داشتن، همه ی جنبه ها زندگی شخص را به سوی هدف (هدف ها) هدایت می کند و به او دلیلی برای زیستن می دهد. 🔸وجدان اخلاقی نیز به فلسفه ی یگانه سازی زندگی کمک می کند. آلپورت میان وجدان بالغ و وجدان نابالغ یا روان نژند فرق می گذارد. وجدان نابالغ مانند وجدان کودک است، مطیع و برده وار، آکنده از ممنوعیت ها و محرماتی است که از دوران کودکی بر جای مانده اند. به عبارت بهتر، شخص نابالغ می گوید (باید این گونه رفتار کنم) حال آنکه شخص بالغ می گوید : (بهتر است این گونه رفتار کنم). وجدان بالغ حاکی از حس وظیفه شناسی نسبت به خود و دیگران است که شاید از ارزش های دینی یا اخلاقی ریشه گرفته باشد. ✅ در قسمت بعدی الگوی راجرز را برای تان توضیح خواهیم داد... 📙 منبع: روانشناسی کمال . دوآن شولتس 🆔 @rezyoos
🌱 روانشناسی کمال (الگوی شخصیت سالم در رویکردهای مختلف روانشناسی) 📑 قسمت سوم انسان با کنش کامل (الگوی کارل راجرز برای شخصیت سالم) راجرز تصویر امید بخش و خوش بینانه ای از طبیعت انسان عرضه می دارد. به اعتقاد او اهمیت زمان حال و چگونگی ادراک آن، برای شخصیت سالم اهمیت بیشتری دارد. البته راجرز منکر تاثیر گذشته ها بر شیوه نگرش کنونی نیست و این تاثیر را در میزان سلامت روانی انسان ها موثر می داند. 💠 راجرز در نظام شخصیت به یک انگیزش یا (یک نیاز اساسی) که همان صیانت، فعلیت و اعتلای تمامی جنبه های شخصیت است قائل است. این گرایش، فطری است و هر چند در نخستین سال های زندگی بیشتر متوجه جنبه های تن (فیزیولوژیک) رشد است، عناصر و جنبه های روانی کمال را نیز در بر می گیرد. 🔸 نخستین نکته ای را که در تلقی راجرز از شخصیت سالم باید پیش روی داشت، این است که شخصیت سالم روند است، نه حالت بودن، (مسیر است، نه مقصد). "تحقق خود" پیش می رود، هیچ گاه پایان نمی پذیرد و وضعیتی ایستا ندارد. کسانی که به تحقق خود می پردازند، به راستی خودشان هستند. خود را پشت نقاب ها و صورتک ها پنهان نمی سازند و به آنچه که نیستند تظاهر نمی کنند؛ یا در برابر بخشی از خود سپر نمی گیرند. پیرو تجویزهای رفتاری نمی شوند، هر لحظه به رنگی در نمی آیند و در اوضاع و شرایط مختلف شخصیت های متفاوت از خود نشان نمی دهند. 🔹 به اعتقاد راجرز، هر چه انسان از سلامت روان بیشتری برخوردار باشد، آزادی عمل و انتخاب بیشتری را احساس و تجربه می کند. انسان سالم می تواند بدون محدودیت و ممنوعیت، فکر و عمل خود را آزادانه انتخاب کند. انسان تدافعی، از لذت این گونه احساس آزادی بهره مند نیست. شاید رفتار خاصی را انتخاب کند، اما نمی تواند انتخاب آزاد خود را به عمل واقعی تبدیل کند. در واقع عواملی رفتارش را تعیین می کنند که در اختیارش نیستند. ♦️ تردیدی نیست که آمادگی کسب تجربه، به طور کامل زیستن، قدر هر لحظه زندگی را دانستن، انعطاف پذیر بودن، و از هیچ یک از جنبه های وجود بشر نهراسیدن، شیوه ی سالمتری است. البته دلپذیرتر آن است که احساس آزادی و رهایی کنیم، به توانایی های خویش اعتماد داشته باشیم و این قدرت را احساس کنیم که به زندگی خویش شکل می دهیم. ✅ در قسمت بعدی الگوی مزلو را برای تان توضیح خواهیم داد... 📙 منبع: روانشناسی کمال . دوآن شولتس 🌐 @rezyoos
کنترل خشم.m4a
3.02M
🔻کنترل خشم🔻 👈 یک تمرین ساده برای افزایش قدرت کنترل خشم 🎙رضا یوسف زاده 📻 رادیو معارف_مهربان باشیم 💠 @rezyoos
شخصیت های حمایت گر.m4a
2.88M
🔻شخصیت حامی🔻 👈 پنج ویژگی شخصیت های حمایت کننده 🎙رضا یوسف زاده 📻 رادیو معارف_مهربان باشیم 💠 @rezyoos
🌱 روانشناسی کمال (الگوی شخصیت سالم در رویکردهای مختلف روانشناسی) 📑 قسمت چهارم انسان خواستار تحقق خود (الگوی آبراهام مزلو برای شخصیت سالم) هدف اصلی مزلو دانستن این بود که انسان برای رشد کامل انسانی و شکوفایی تا چه اندازه توانایی دارد. به اعتقاد او برای بررسی سلامت روان، فقط باید انسان به غایت سالم را مورد مطالعه قرار داد. به نظر مزلو باید بهترین، سالمترین و بالغ ترین نمونه های نوع بشر را مورد مطالعه قرار داد. 🔸 انگیزه ی آدمی، نیازهایی مشترک و فطری است که در سلسله مراتبی از نیرومند ترین تا ضعیف ترین نیاز قرار می گیرد. شرط اولیه دست یافتن به "خودشکوفایی"، ارضای چهار نیازی است که در سطوح پایین ترِ این سلسله مراتب قرار گرفته اند و عبارتند از: 1-نیازهای جسمانی (فیزیولوژیک) 2-نیازهای ایمنی 3-نیازهای محبت و احساس تعلق 4-نیاز به احترام. از این رو پیش از ان که نیاز خودشکوفایی پدیدار شود، دست کم باید این چهار نیاز به ترتیبی که آمده است، برآورده شود. 🔹 کسانی که از سلامتی کامل برخوردارند، از موضوعات و اشخاص دنیای پیرامونشان شناخت عینی دارند. مزلو این ادراک عینی را شناخت هستی خوانده است. آن ها جهان را آن گونه که می خواهند یا نیاز دارند که باشد نمی نگرند، بلکه همان گونه که هست، می بینند. شخصیت های ناسالم جهان را با قالب ذهنی خویش ادراک می کنند و می خواهند به زور آن را به شکل ترس ها، نیازها و ارزش های خود در آورند. ♦️ چون اشخاص سالم طبیعت خود را به خوبی می پذیرند، ناگزیر از تحریف یا وارونه جلوه گر ساختن خویشتن نیستند. حالت تدافعی ندارند و خود را در پس نقاب های اجتماعی پنهان نمی کنند. با خودشان در صلح و آشتی به سر می برند و این پذیرش همه ی سطوح وجود را در بر می گیرد . 🔸 اشخاص کاملا سالم در آنچه طنز آمیز می یابند و در آنچه آن ها را به خنده وا می دارد، با افراد عادی تفاوت دارند. اشخاصی که از سلامت روان کمتری برخوردارند، به سه گونه طنز می خندند: طنز خصمانه، که لازمه اش آزار کسی است؛ طنز برتری طلبانه، که از تحقیر شخص یا گروهی دیگر مایه می گیرد؛ و طنز عصیان در برابر قدرت، که از وضعیت اودیپی یا وقاحت ناشی می شود. ✅ در قسمت بعدی الگوی فروم را برای تان توضیح خواهیم داد... 📙 منبع: روانشناسی کمال . دوآن شولتس 💠 @rezyoos
توقعات به جا.m4a
2.78M
🔻توقعات به جا🔻 👈 چه توقعاتی از دیگران نا به جاست؟ چه توقعاتی از دیگران به جا ست؟ 🎙رضا یوسف زاده 📻 رادیو معارف_مهربان باشیم 💠 @rezyoos
🌱 روانشناسی کمال (الگوی شخصیت سالم در رویکردهای مختلف روانشناسی) 📑 قسمت پنجم انسا ن بارور (الگوی اریک فروم برای شخصیت سالم) فروم شخصیت انسان را بیشتر محصول فرهنگ می داند؛ در نتیجه به اعتقاد وی، سلامت روان بسته به این است که جامعه چه اندازه نیازهای اساسی افراد را برمی آورد، نه این که فرد تا چه اندازه خودش را با جامعه سازگار می کند. در نتیجه سلامت روان بیش از آن که امری فردی باشد، مسئله ای اجتماعی است. پس عامل اصلی این است که جامعه تا چه حد نیازهای پایه انسانی را بر می آورد. 🔸جامعه ناسالم یا بیمار در اعضای خود دشمنی و بد گمانی و بی اعتمادی می آفریند، و مانع از رشد کامل افراد می شود. جامعه سالم به افراد خود امکان می دهد به یکدیکر عشق بورزند، بارور و خلاق باشند، و قوه تعقل و عینیت خود را بارور و نیرومند سازند. جامعه سالم پیدایش انسان های کارآمد با کنش و کارکرد کامل را آسان می کند. 🔹 به اعتقاد فروم، تلاش برای سلامت عاطفی و بهبود گرایش یا استعدادهای فطری برای زندگانی بارور، و برای هماهنگی و عشق، در نهاد همه ی ماست. اگر به افراد فرصت داده شود این گرایش فطری شکوفا خواهد شد، و امکان حداکثر استفاده از استعداد بالقوه را خواهد داد. اما تا زمانی که نیروهای اجتماعی در گرایش طبیعی برای کمال دخالت می کنند، نتیجه چیزی جز رفتار نامعقول و روان نژند نیست. از این رو جامعه های بیمار مردمان بیمار به بار می آورند. ♦️ موثرترین عامل در شخصیت انسان، نیازهای روانی است، حیوانات این نیاز را ندارند. انگیزه انسان –خواه سالم و خواه ناسالم– نیازهای روانی اوست؛ و تفاوت میان آن ها در طریقه ی ارضای این نیازهاست. اشخاص سالم نیاز های روانی شان را از راه های بارور و خلاق ارضا می کنند و اشخاص ناسالم آن ها را از راه های نامعقول برآورده می سازند. 💠 ماهیت شخصیت سالم فروم تصویر روشنی از شخصیت سالم به دست می دهد. چنین انسانی عمیقا عشق می ورزد، آفریینده است، قوه تعقلش را کاملا پرورانده است، جهان و خود را به طور عینی ادراک می کند، حس هویت پایداری دارد، با جهان در پیوند است و در آن ریشه دارد، حاکم و عامل خود و سرنوشت خویش است، و از علایق معصیت بار آزاد است. 🔅 چهار جنبه شخصیت سالم از دیدگاه فروم : عشق بارور تفکر بارور احساس خوشبختی وجدان اخلاقی ✅ در قسمت بعدی الگوی یونگ را برای تان توضیح خواهیم داد... 📙 منبع: روانشناسی کمال . دوآن شولتس 🌐 @rezyoos
ویژگی های انسان های سفره دار.m4a
3.37M
🔻ویژگی انسانهای سفره دار🔻 👈 سبک زندگی سودمند در نگاه آدلر 🎙رضا یوسف زاده 📻 رادیو معارف_مهربان باشیم 💠 @rezyoos
🌱 روانشناسی کمال (الگوی شخصیت سالم در رویکردهای مختلف روانشناسی) 📑 قسمت ششم انسان فردیت یافته (الگوی کارل گوستاو یونگ برای شخصیت سالم ) به اعتقاد یونگ، بیشتر بدبختی و یاس بشر و احساس پوچی و بی هدفی و بی معنایی، از نداشتن ارتباط با بنیادهای ناهشیار شخصیت است. به نظر یونگ، شخصیت انسان متشکل از سه نظام جداگانه، اما دارای روابط متقابل است: (خود)، (ناهشیار شخصی) و (ناهشیار جمعی). هر چند این نظام ها متفاوتند، اما می توانند بر یکدیگر تاثیر بگذارند. ناهشیار جمعی، مهم ترین رکن شخصیت و همچنین بحث برانگیز ترین جنبه ی کل نظریه یونگ است. 🔸 يونگ، از تأثير ناخودآگاه تاريخي و جمعي بر شخصيت انسان سخن مي‌گويد و اين كه اين ناخودآگاه چه تأثير قاطعي در زندگي او دارد. به نظر يونگ سنين اوليه نمي‌توانند تأثير قاطع بر زندگي انسان داشته باشند چرا كه دوران كودكي، دوران غرايز است و كودك انتخاب متفكرانه نمي‌كند و بنابراين مسئله ي رواني هم ندارد. سنين نوجواني و تا حدي جواني هم سنيني است كه رنگ برون گرايي به شخصيت انسان مي زنند. در اين سنين انسان بيشتر از هر چيز، به خانه و زندگي و تشكيل خانواده مي‌انديشد. سن كمال و آغاز توجه به درون ، بعد از ۳۵ سالگي است كه انسان به دنبال معنويتي مي‌گردد كه اگر آن را به دست نياورد دچار يأس و سرخوردگي مي‌شود. بنابراين از نظر يونگ شرايط مساعد براي توجه به معنويات پس از اين سن فراهم مي گردد. 🔹يونگ انسان كامل را كسي مي‌داند كه همه جنبه‌هاي وجوديش اعم از معقول و نامعقول و حسي و عاطفي و غريزي و خودآگاه و ناخودآگاه را به موازات هم و در تعادلي مناسب با هم تركيب نمايد. یکپارچگی همه ی اجزای شخصیت یکی از ارکان اصلی سلامت روان است. ♦️نخستین شرط فردیت (یکپارچگی) آگاهی یافتن از آن جنبه های نفس است که مورد غفلت قرار گرفته است. یونگ نیز خودشکوفائی را از ویژگی های شخصیت سالم می دانست؛ خودشکوفائی از نظر او، عبارت بود از توازن و رشد کامل یا کمال همه جنبه‌های شخصیت، یعنی کامل‌ترین رشد خود. زمانی که "خود" پرورش یافت، شخص با خویشتن و جهان احساس هماهنگی می‌کند. در واقع "خود" پرورش یافته، به مثابه میزانی جهت همانند سازی هشیار و ناهشیار عمل می‌کند. رسیدن به این آرمان می‌تواند محرکی باشد برای حرکت به سمت کمال. ✅ در قسمت بعدی الگوی یک روانشناس ایرانی را برای تان توضیح خواهیم داد... 📙 منبع: روانشناسی کمال . دوآن شولتس 🌐 @rezyoos
همدلی سازمانی.m4a
3.1M
🔻تغییر بسیار موثر در فضای کار🔻 👈 هوش هیجانی_همدلی سازمانی 🎙رضا یوسف زاده 📻 رادیو معارف_مهربان باشیم 💠 @rezyoos
🌱 روانشناسی کمال (الگوی شخصیت سالم در رویکردهای مختلف روانشناسی) 📑 قسمت هفتم انسان متعادلِ تعالی جو (الگوی دکتر مسعود جان بزرگی برای شخصیت سالم) دکتر مسعود جان بزرگی مبدع نظریه درمان چند بُعدی معنوی است. درمان چند بُعدی معنوی یک رویکرد درمانی با توجه به منابع اسلامی است. دکتر جان بزرگی می گوید: « اگر هویت را درونی سازی یک فرهنگ (شامل: خانواده، والدین، نظام ارزشی و ...) در فرد بدانیم، مذهب و اخلاق دو مؤلفه اصلی آن هستند. امروزه روان درمانگری بین فرهنگی با این مولفه ها سر و کار دارد؛ و اکنون وجود روان درمانگری و مشاوره معنوی بیش از هر زمان دیگری از جانب خود روانشناسان مورد تاکید است.» از نظر او انسان سالم کسی است که با مؤلفه های فطری خود تطابق داشته و در ابعاد مختلف وجودی متعادل و انگیزه و اراده تعالی این ابعاد را دارد. 🔸 رفتار انسان سالم در وهله اول تابع اختیار او ست و در وهله بعدی این رفتار اختیاری تسلیم حق است؛ در واقع فرد سالم به این بینش رسیده است که اراده او تابع اراده حق است. 🔹دکتر مسعود جان بزرگی عقیده دارد که انسان دارای دو بعد طبیعی و ماوراء طبیعی است؛ در بعد طبیعی ایجاد و حفظ تعادل و در بعد الهی و ملکوتی تعالی خواهی و فراروی مهم ترین اهداف مشاوره است. 👇وی هشت ویژگی در زمینه تعادل یابی و چهار ویژگی در زمینه تعالی جویی برای انسان سالم مطرح می کند: ❇️ الف. تعادل یابی انسان سالم برای رسیدن به تعادل نسبی دو فرآیند را هدف قرار می دهد؛ یکی تعدیل نیازهای اساسی و مهار تنش ها، و دیگری حل تعارض های اساسی روانی. برای ایجاد تعادل در بعد طبیعی انسان، ویژگی های زیر باید ایجاد گردد: 1⃣ خودآگاهی و خدا آگاهی آگاهی انسان نسبت به خود و جهان پیرامون و نیز آگاهی از نحوه تجزیه و تحلیل و قضاوت خود درباره جهان (جهان‌بینی خود)، آگاهی نسبت به اینجا و اکنون، زمان، فضای زندگی و ... همه در اختلالات روانی آسیب می بینند. لذا در بسیاری از مکاتب روانشناسی آگاهی افزایی و تصحیح باورها محور اصلی درمان است. داشتن بینش در زمینه مخلوقیت، ربوبیت و الهی بودن فطرت یک ویژگی اساسی در شخصیت متعادل است. در مخلوقیت مهم این است که فرد به رابطه خود با خدا و چگونگی ارتباط او با بنده آگاهی پیدا کند و در ربوبیت انسان متوجه حمایت و تدبیر امر او به عنوان مولای خود گردد. فرد سالم برای به فعل رساندن استعدادهای خود مرزهای درونی خود را شفاف کرده است. این شفاف سازی مستلزم خودآگاهی نسبت به افکار و احساسات هر لحظه خود، قطبی شدن ها، تعارض ها و سبک های دفاعی خود است. 2⃣ خودشناسی فرد سالم با تحلیل ساختاری بر ابعاد وجودی خود و قوانین حاکم بر نفس شناخت دارد، فلذا تصویر روشنی از خود دارد. تفاوت خودشناسی با خودآگاهی در این است که خود شناسی در واقع شناخت خود به عنوان یک انسان است ولی خود آگاهی شناخت خود به عنوان یک وجود منحصر به فرد است. 4⃣ خود نظم جویی انسان سالم به دلیل شناخت از خود و خودآگاهی که دارد می تواند، عواطف، شناخت ها و رفتارها و تعامل های خود را مدیریت کند. انسان متعادل قدرت تنظیم روابط خود با خدا، دنیا و آخرت را دارد. در نگاه اسلامی هسته اصلی خود نظم جویی تقواست؛ و هسته اصلی تقوا عقل است. برای بالا بردن خود نظم جویی بر اساس متون دینی چند اصل یا مکانیزم معرفی می‌شود: از جمله تجربه، عبرت، حزم (استوار اندیشی و اندیشه ناب و منسجم درباره چیزی)، خوف، رجا، حیا و محبت. هر یک از این مکانیزم ها از طریق خاصی به جریان خود نظم جویی کمک می‌کند؛ به طور مثال در تجربه، عنصر یادگیری؛ در عبرت، الگوگیری و تدبر؛ در حزم، سخت روی و وحدت نظر و عاقبت اندیشی؛ در خوف، نگرانی و اجتناب؛ در رجا، امیدواری و خوش بینی، در حیا بازداری ارادی؛ در محبت، عواطف مثبت و تعهد؛ باعث گسترش و تحول خود نظم جویی می شود. 4⃣ سازگاری و پذیرش بالا انسان سالم احساسات و هیجانات خود را طرد نمی کند، بلکه تلاش می کند آن ها را پذیرفته و سپس به دقت تحلیل و ریشه یابی کند. انسان های سالم تجربه پذیری بالایی داشته و علاوه بر تحولات دنیای درون خود می توانند با تحولات و ناملایمات دنیای بیرون با کمک گرفتن از نیروهای معنوی و الهی سازگاری پیدا کنند. در واقع انسان سالم در برابر خداوند و نیرو و اراده او تسلیم است فلذا تجربه رضایت او بسیار عمیق و گسترده است. ✅ در قسمت بعدی سایر ویژگی ها را برای تان توضیح خواهیم داد... 📙 منبع: اصول روان درمانگری و مشاوره با رویکرد اسلامی. مسعود جان بزرگی، سید محمد غروی 🌐 @rezyoos
🌱 روانشناسی کمال (الگوی شخصیت سالم در رویکردهای مختلف روانشناسی) 📑 قسمت هشتم انسان متعادلِ تعالی جو (الگوی دکتر مسعود جان بزرگی برای شخصیت سالم) در قسمت قبلی به چهار ویژگی در زمینه تعادل یابی اشاره کردیم، در این قسمت چهار ویژگی دیگر انسان سالم را مطرح خواهیم کرد. 5⃣ توانمندی های ارتقاء یافته اگر مهارت را داناییِ به عمل در آمده، تمرین و تجربه شده بدانیم؛ زندگی سالم و مولد بدون مهارت های لازم به شدت آسیب پذیر خواهد بود. انسان سالم دائما در تلاش است که دانایی های خود را به عرصه عمل و رفتار بکشاند. ✅ دانشی که در زندگی به عمل در نیاید و به مهارتی در جهت رشد و کمال تبدیل نشود، زمینه های آسیب پذیری برای انسان فراهم می کند. عمده ترین آسیب چنین دانایی بدون عمل، چند لایه شدن یا از دست دادن انسجام روان شناختی است. 6⃣ روابط خانوادگی سالم و مستحکم یکی از ویژگی های مهم شخصیت سالم، برقراری رابطه سالم با اعضاء خانواده است. فرد سالم بر اساس الگوی عشق و احترام و مسئولیت پذیری و تعهد با پدر و مادر، خواهر و برادر، همسر، فرزندان و سایر فامیل ها روابط گرم، سالم و مستحکم دارد. در واقع به خاطر وجود منابع حمایتی قوی، فرد سالم به راحتی می تواند بر مشکلات و تعارضات فائق بیاید. 7⃣ زندگی اجتماعی غنی روابط اجتماعی سازنده و علایق جمعی از دیگر عناصر مهم شخصیت سالم است. اصلاح رفتار در چارچوب اجتماعی نه تنها زمینه رشد و شکوفایی فرد را فراهم می کند، سرعت و کیفیت درمان را افزایش می دهد. به دنبال این اصل محورهای مانند: ظلم نکردن، ظلم نپذیرفتن، اهمیت انفاق و قرض‌الحسنه و اثرات درمانگرانه آنها، یاری کردن، خوشحال کردن دیگران یا فعالیت‌های عام المنفعه، حضور در اجتماعات، فعالیت های اجتماعی، دخالت و تجسس نکردن در احوال دیگران، احترام گذاشتن به افراد حتی در غیاب آنها، راستگویی و راست کرداری، و ... اهمیت می‌یابد. همه این فعالیت‌ها ضد اختلالات روانی مثلا نوروزگرایی (روان آزرده خویی) است. 8⃣ ارتباط عمیق با طبیعت و خلقت انسان های سالم در ارتباط با طبیعت به آرامش درونی رسیده و افق و وسعت دید خود را گسترش می دهد. حضور فعال در طبیعت زمینه های تفکر را در انسان فراهم کرده و ارتباط انسان با خالق هستی را تقویت می‌کند؛ و تقویت این ارتباط ثبات عاطفی انسان را ارتقا می‌دهد. در متون دینی درباره ارتباط انسان با طبیعت و اثرات آن بر انسان نکات بسیار زیادی بیان شده است. توجه به محیط زیست و حیوانات و قائل بودن حق حیات و توجه به مخلوق بودن آنها و مراقبت برای عدم اعمال ظلم و ضرر به هستی از ویژگی های یک انسان متعادل است. ✴️ این هشت ویژگی اساسی شخصیت سالم در زمینه تعادل یابی بود. ✅ در قسمت بعدی چهار ویژگی نهایی در زمینه تعالی جویی را بیان خواهیم کرد... 📚 منبع: اصول روان درمانگری و مشاوره با رویکرد اسلامی . مسعود جان بزرگی، سید محمد غروی 🌐 @rezyoos
🌱 روانشناسی کمال (الگوی شخصیت سالم در رویکردهای مختلف روانشناسی) 📑 قسمت نهم انسان متعادلِ تعالی جو (الگوی دکتر مسعود جان بزرگی برای شخصیت سالم) پس از عنوان هشت ویژگی در زمینه تعادل یابی، حال به چهار ویژگی در زمینه تعالی جویی بر اساس دیدگاه دکتر جان بزرگی خواهیم پرداخت. ب. تعالی جویی اهداف تعالی جویانه به نیازهای وجودی و معنوی پاسخ می‌دهد. به نظر می رسد اولین مرحله تعالی، داشتن حداقلی از تعادل است. تعادل به مکانیزم تحول عقلی و مهارت عملی مربوط است. بدون برخورداری از عقلانیت، انباشت رفتار معنوی و مذهبی چندان تعالی بخش نیست؛ در واقع ثواب یک عبادت به اندازه عقل انسان است. 👇فلذا همان طور که بیان شد از آنجایی که انسان دو بعد دارد، علاوه بر ویژگی تعادل، تعالی جویی نیز در سلامت انسان دخیل است. به صورت کلی می توانیم به چهار ویژگی، ذیل تعالی جویی اشاره کنیم: 9⃣ پیوند های معنوی و الهی قوی انسان سالم می تواند فعالیت های خود را در چارچوب نظام الهی معنا کند. او پیوندهای شناختی، عاطفی و معنوی قوی با معبود خود دارد. توحید محور اصلی بعد معنوی انسان است. پیوند با معنویت، فرد را از یک هویت درونی ثابت برخوردار می کند، که تحولات روانشناختی پیرامون آن رقم می‌خورد. در چنین وضعیتی تغییرات برای فرد رو به تعالی بوده و ماندگارتر است چون با ریشه‌های معنوی که هسته هویت او را تشکیل می‌دهد، پیوند می خورد. 🔟 فراروی داشتن معنای زندگی فراتر از مادیت، منیت و موقعیت، یکی از ویژگی‌های اساسی فرد سالم است؛ این معنای زندگی متعالی فراروی عنوان شده است. نیاز به فراروی از جمله نیازهای اساسی و مهم انسان است که ارضای این نیاز به احساس آزادی و هدفندی منجر می شود. با توجه به منابع اسلامی، انسان مومن دائما در پی رشد معنوی خود است؛ و یکی از اهداف اصلی اعمال و رفتارهای او رسیدن به معارف بلند است. 1⃣1⃣ وحدت یافتگی رسیدن به مرحله ای از خلوص که اعمال انسان دارای انسجام روانشناختی کامل با محوریت توحید باشد را می‌توان از اهداف تعالی جویی دانست. یکی از نشانه های سلامت روانشناختی توحید یافتگی شخصیت است؛ که با تأمین تعادل روانشناختی در ظاهر رفتارها ظهور می‌کند؛ اما وقتی این وحدت یافتگی با هدف وحدت یافتگی در سطح تعالی جویانه پیوند خورد تداوم خواهد یافت. در اینجا منظور از وحدت یافتگی این است که نه تنها بین اعمال و رفتار با شناخت های فرد وحدت ایجاد شود، بلکه این وحدت یافتگی حول محور توحید الهی شکل گرفته و نیت و اعمال فرد برای خداوند خالص گردد. 2⃣1⃣ پیوند با الگوهای عملی صحیح تعالی جویی بدون شناخت مسیر صحیح خداشناسی امکان‌پذیر نیست؛ و هدایت الهی از طریق شریعتی که او معرفی کرده است ممکن می گردد. شناخت نبوت و شریعتی که از جانب خداوند به انسان‌ها عرضه شده است به عنوان استاندارد های رفتار درست می تواند مسیر حرکت انسان را بدون خطاهای متعدد تامین کند. گذشته از وحی که از زبان نبی اکرم (ص) برای انسان‌ها ابلاغ شده است، سیره و رفتار عملی او و کسانی که او به عنوان ولیّ بعد از خود معرفی کرده است، می‌تواند گنجینه‌ای معتبر از عملکرد درست را در اختیار انسان قرار دهد. ✅ در قسمت بعدی الگوی اندیشمند اسلامی مرحوم علی صفایی حائری را برای تان توضیح خواهیم داد... 📚 منبع: اصول روان درمانگری و مشاوره با رویکرد اسلامی . مسعود جان بزرگی، سید محمد غروی 🌐 @rezyoos
هدایت شده از گنج پنهان
🔺ما در یک مثلث برمودا گرفتار شده ایم🔺 کل زندگی ما خلاصه شده در آشپزخونه🍽 دست شویی🚽 اتاق خواب🛏 یک زندگی روتین و تکراری🔄😔 🍃༺ @ganj_penhan ༻🍃
ازدواج و خلوص نیت.m4a
1.79M
🔻ازدواج و خلوص نیت🔻 👈 خاصیت ازدواج و تاثیرش در معنویت 🎙رضا یوسف زاده 📻 رادیو معارف_مهربان باشیم 💠 @rezyoos
مراحل الگو گیری.m4a
3.14M
🔻مراحل الگو گیری🔻 👈 روش الگو گرفتن از دیگران 🎙رضا یوسف زاده 📻 رادیو معارف_مهربان باشیم 💠 @rezyoos
اصول روابط گسترده خانواده_کاشانه.m4a
29.9M
🔻مدیریت روابط خانوادگی🔻 📻 رادیو قم _ کاشانه 🎙 کارشناس: رضا یوسف زاده 💎 @rezyoos
خودپایشی.m4a
3.05M
🔻خوپایشی🔻 👈 مهارت محاسبه نفس 🎙رضا یوسف زاده 📻 رادیو معارف_مهربان باشیم 💠 @rezyoos
تغییرات کوچک.m4a
2.99M
🔻تغییرات کوچک🔻 👈 نتایج بزرگ 🎙رضا یوسف زاده 📻 رادیو معارف_مهربان باشیم 💠 @rezyoos
سلام بر او که مساجد ضرار را خراب خواهد کرد سلام بر او که مناره های مجلل مساجد را تخریب خواهد کرد سلام بر او که آینه کاری ها را ویران خواهد کرد سلام بر او که منبرهای کبر و ریا را خواهد سوزاند سلام بر او که بر اشرافیت مذهبی خواهد شورید 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 سلام بر او که تهمت بدعت بر او خواهند زد سلام بر او که حکم تکفیرش را خواهند داد سلام بر او که خونش را مباح اعلام خواهند کرد سلام بر او که منتظرانش برای تقرب به خدا به جنگش خواهند رفت. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 سلام بر او که گمنامان بر او ایمان خواهند آورد سلام بر او که انصارش در ظاهر و پوشش بی دینان خواهند بود سلام بر او که به ظاهر متدینین، یارانش را تمسخر خواهند کرد سلام بر او که با عده ای قلیل، عالم را پر از نور خواهد کرد. ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️ سلام بر او که مال حرام را حتی اگر در کابین زن ها باشد، باز پس خواهد گرفت سلام بر او که نقاب از چهره مدعیان بر خواهد داشت سلام بر او که بدعت ها را منسوخ خواهد کرد سلام بر او که حقیقت را آشکار خواهد کرد. سلام بر او که عشق را بر زمین حاکم خواهد کرد. 🌐 @rezyoos
🚫تاثیر مواد مخدر، الکل و نیکوتین بر عملکرد جنسی زنان و مردان🚫 پژوهش های علمی نشان می دهد که مصرف مواد مخدر، الکل و نیکوتین با کژکاری جنسی رابطه مستقیم دارد. ⛔️ سوء مصرف اکثر مواد مخدر، مثل تریاک، کراک، ماریجوانا، حشیش، کوکائین، هرویین، و ... در بسیاری از مصرف کنندگان و سوء مصرف کنندگان مرد و زن، ناکارایی جنسی گسترده ایجاد می کند. محققان گزارش دادند که بیش از ۶۰ درصد گروه بزرگی از مصرف کنندگان کوکائین ناکارایی جنسی داشتند (کوکورز، میلی پوتاش و گولد، ۱۹۸۸؛ مكدانلد، والدورف راینر من و مورفی، ۱۹۸۸). ⛔️ بین برخی افراد این تصور غلط وجود دارد که الكل، برانگیختگی و رفتار جنسی را تسهیل می کند؛ ولی آنچه عملا اتفاق می افتد این است که الكل در مقادیر کم و متوسط، بازداری اجتماعی را کم می کند، طوری که آدمها رغبت بیشتری به ارتباط جنسی حس می کنند و شاید آن را بیشتر طلب می کنند. (ویگل، اسکپکووسکی و بارلو، ۲۰۰۶). الكل از لحاظ فیزیکی، سرکوبگر دستگاه عصبی مرکزی است و وقتی دستگاه عصبی مرکزی سرکوب شود، نعوظ برای مردان و نرم شدن مهبل برای زنان سخت تر می شود (اسکیاوی، ۱۹۹۰). سوء مصرف مزمن الکل می تواند باعث صدمه ی عصب شناختی ماندگار و تقریبا حذف چرخه ی پاسخ جنسی شود. این سوء مصرف ممکن است به کبد و بیضه ها صدمه بزند و میزان تستوسترون، و به تبع آن میزان میل جنسی و برانگیختگی جنسی، را کم کند. 💢 این تأثیر متقابل و دوگانه ی الکل ( یعنی بازداری زدایی اجتماعی و سرکوب فیزیکی) از زمان شکسپير که می گوید: "میل را بر می انگیزد اما عمل را فرو می نشاند." ( مكبث)، مشخص بوده است. اعتیاد مزمن به الکل همچنین می تواند برای مردان و زنان مشکلات باروری ایجاد کند (مالاتستا و آدامز، ۲۰۰۱). فارن (۱۹۸۷) شیوع ناکارایی جنسی در مردان الکلی را بررسی کرد و دریافت ۷۵ درصد آنها ناکارایی نعوظی، میل جنسی کم و انزال زودهنگام یا تأخیردار داشتند. ⛔️ نیکوتین هم با عملکرد جنسی مختل، رابطه ی مشابهی دارد. مانینو، کلونز و فلاندرز (۱۹۹۴) که بیش از ۴۰۰۰ کهنه سرباز را بررسی کردند، گزارش دادند سیگار کشیدن صرف، پس از کنترل سایر متغیرها، از جمله مصرف الکل و بیماری عروقی، با افزایش ناكارایی نعوظی رابطه داشت. وینچ و دیگران (۲۰۰۸) به همین سیاق، در مطالعه ی جدیدتری دریافتند مصرف نیکوتین قبل از تماشای یک فیلم شهوانی با کاهش پاسخ نعوظی مردان به آن فیلم رابطه داشت. هارت و مستون، (۲۰۰۸) در مطالعه ای موازی کاهش برانگیختگی زنانی را نشان داد که قبل از تماشای فیلم، نیکوتین مصرف کرده بودند. 📔 منبع: آسیب شناسی روانی بر اساس DSM5 . دیوید اچ بارلو و دیگران . ویراست ۲۰۱۸ 🌐 @rezyoos