eitaa logo
رضا یوسف زاده
1.2هزار دنبال‌کننده
295 عکس
206 ویدیو
80 فایل
⚜طلبه روانشناس 🎖زوج درمانگر و خانواده درمانگر 🎖 کارشناس صدا و سیما 🎖 دبیر هسته علمی خانواده مراکز مشاوره حوزه های علمیه کشور(سماح) 🎖 عضو کمیته طرح و برنامه و روابط عمومی انجمن روانشناسی اسلامی ادمین: @psy_life مشاوره: https://eitaa.com/rezyoos/1283
مشاهده در ایتا
دانلود
🚫تاثیر مواد مخدر، الکل و نیکوتین بر عملکرد جنسی زنان و مردان🚫 پژوهش های علمی نشان می دهد که مصرف مواد مخدر، الکل و نیکوتین با کژکاری جنسی رابطه مستقیم دارد. ⛔️ سوء مصرف اکثر مواد مخدر، مثل تریاک، کراک، ماریجوانا، حشیش، کوکائین، هرویین، و ... در بسیاری از مصرف کنندگان و سوء مصرف کنندگان مرد و زن، ناکارایی جنسی گسترده ایجاد می کند. محققان گزارش دادند که بیش از ۶۰ درصد گروه بزرگی از مصرف کنندگان کوکائین ناکارایی جنسی داشتند (کوکورز، میلی پوتاش و گولد، ۱۹۸۸؛ مكدانلد، والدورف راینر من و مورفی، ۱۹۸۸). ⛔️ بین برخی افراد این تصور غلط وجود دارد که الكل، برانگیختگی و رفتار جنسی را تسهیل می کند؛ ولی آنچه عملا اتفاق می افتد این است که الكل در مقادیر کم و متوسط، بازداری اجتماعی را کم می کند، طوری که آدمها رغبت بیشتری به ارتباط جنسی حس می کنند و شاید آن را بیشتر طلب می کنند. (ویگل، اسکپکووسکی و بارلو، ۲۰۰۶). الكل از لحاظ فیزیکی، سرکوبگر دستگاه عصبی مرکزی است و وقتی دستگاه عصبی مرکزی سرکوب شود، نعوظ برای مردان و نرم شدن مهبل برای زنان سخت تر می شود (اسکیاوی، ۱۹۹۰). سوء مصرف مزمن الکل می تواند باعث صدمه ی عصب شناختی ماندگار و تقریبا حذف چرخه ی پاسخ جنسی شود. این سوء مصرف ممکن است به کبد و بیضه ها صدمه بزند و میزان تستوسترون، و به تبع آن میزان میل جنسی و برانگیختگی جنسی، را کم کند. 💢 این تأثیر متقابل و دوگانه ی الکل ( یعنی بازداری زدایی اجتماعی و سرکوب فیزیکی) از زمان شکسپير که می گوید: "میل را بر می انگیزد اما عمل را فرو می نشاند." ( مكبث)، مشخص بوده است. اعتیاد مزمن به الکل همچنین می تواند برای مردان و زنان مشکلات باروری ایجاد کند (مالاتستا و آدامز، ۲۰۰۱). فارن (۱۹۸۷) شیوع ناکارایی جنسی در مردان الکلی را بررسی کرد و دریافت ۷۵ درصد آنها ناکارایی نعوظی، میل جنسی کم و انزال زودهنگام یا تأخیردار داشتند. ⛔️ نیکوتین هم با عملکرد جنسی مختل، رابطه ی مشابهی دارد. مانینو، کلونز و فلاندرز (۱۹۹۴) که بیش از ۴۰۰۰ کهنه سرباز را بررسی کردند، گزارش دادند سیگار کشیدن صرف، پس از کنترل سایر متغیرها، از جمله مصرف الکل و بیماری عروقی، با افزایش ناكارایی نعوظی رابطه داشت. وینچ و دیگران (۲۰۰۸) به همین سیاق، در مطالعه ی جدیدتری دریافتند مصرف نیکوتین قبل از تماشای یک فیلم شهوانی با کاهش پاسخ نعوظی مردان به آن فیلم رابطه داشت. هارت و مستون، (۲۰۰۸) در مطالعه ای موازی کاهش برانگیختگی زنانی را نشان داد که قبل از تماشای فیلم، نیکوتین مصرف کرده بودند. 📔 منبع: آسیب شناسی روانی بر اساس DSM5 . دیوید اچ بارلو و دیگران . ویراست ۲۰۱۸ 🌐 @rezyoos
هدایت شده از گنج پنهان
ایمان.m4a
1.42M
🎧 ❗️کی می تونه یقین ابلیس رو داشته باشه؟! ❗️ 🍃༺ @ganj_penhan ༻🍃
السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا شَهْرَ اللَّهِ الْأَکْبَرَ وَ یَا عِیدَ أَوْلِیَائِهِ الْأَعْظَمَ 🌐 @rezyoos
🕌نگاه روانشناختی به ماه مبارک رمضان🕌 قسمت اول ☪ بازداری رفتاری و خویشتن داری ماه مبارک رمضان با ویژگی ها و اعمال خاص خود حتما آثار و ویژگی های خاص خود را دارد. علاوه بر آثار فوق العاده روحی و معنوی، می توان به بررسی آثار روانی آن نیز پرداخت. در روانشناسی، مفهومی به نام بازداری وجود دارد که به انواع شناختی و رفتاری آن اشاره می‌شود؛ فارغ از معنای تخصصی این واژه، آنچه مقصود و مرتبط با این نوشتار است «بازداری رفتاری» به معنای مهار یا کنترل رفتار است، که یکی از شاخص‌های انسان سالم و نرمال از نظر روانشناسی است. توانایی کنترل احساسات و هیجانات در مراودات روزمره و نیز در سختی‌ها بویژه در موقعیت‌های اضطراب­ خیز و به‌دنبال آن، مهار و تعدیل رفتار و کنش‌های عملی، سنجه مناسبی برای حرکت در یک مسیر هنجار است. از آنجا که روزه گرفتن شخص روزه‌دار را وادار به مقاومت در برابر نیازها و سایق ها در ساعاتی خاص می‌کند، تمرین مهمی برای بازداری رفتاری و یا همان «خویشتن‌داری» است. یکی از خصوصیات افرادی که از نظر عقلی و هیجانی، بالغ تعریف می‌شوند، توانایی آنها در مهار و کنترل احساسات (مثبت و منفی) و واکنش‌ها و نیز راه‌های سالم و ایمن بروز آنهاست. از این منظر، فردی که یک ماه هر روز ساعت‌ها در برابر وسوسه خوردن و آشامیدن و دیگر مبطلات روزه تمرین می‌کند، بهتر می‌تواند در ماه‌های دیگر سال بازداری رفتاری و هیجانی داشته باشد. افزایش میزان خویشتن داری در انسان موجب می شود که کمتر در معرض آسیب های روانی و عاطفی قرار بگیرد؛ در نتیجه سطح سلامت روان فرد ارتقاء پیدا می کند. پس می توان گفت روزه داری در ماه مبارک رمضان باعث افزایش خویشتن داری و در نتیجه افزایش سلامت روان می شود. 💟 @rezyoos
🕌نگاه روانشناختی به ماه مبارک رمضان🕌 قسمت دوم ☪ تحمل ناکامی ناکامی هنگامی پیش می آید که شخص نتواند به هدف مطلوب یا خواسته درونی خود برسد. ناکامی عموماً این گونه درک می شود: «حالت منع در ارضای نیاز» (هریمن ۱۹۴۷) یا «تداخلی در پاسخ هدف یا در عمل واسطه ای که منتهی به آن هدف می شود.» (سیرز۱۹۴۶) 🔹 علت ناکامی وجود موانع یا نبودن اهداف مطلوب یا مناسب است. موانع ممکن است، موانع خارجی مانند جنگ، خشک سالی، زلزله، طوفان، آتش و غیره باشد. یا منبع ناکامی می تواند درونی چون عدم قابلیت در انجام کارها و بی کفایتی و ضعف اراده باشد. 🔸 احساس ناکامی می تواند باعث ایجاد احساس حقارت و به مرور باعث افزایش احتمال ابتلا به اختلالات خلقی می شود. عدم توانمندی در مدیریت احساس ناکامی یکی از تهدید کننده های جدی سلامت روان است. افرادی که قدرت تحمل کمی برای ناکامی دارند تمایل دارند کمتر از توانایی هایشان کار کنند و بطور منفی خودانگاره خود را تعریف می کنند. حذف ناکامی از دنیا یک امر محال است و این طبیعت هستی است که با ناکامی ها عجین است، پس انسان سالم باید قدرت تحمل ناکامی را در خود تقویت کند. 🔅 از آنجایی که فرد روزه دار در ماه مبارک رمضان به صورت آگاهانه یک ماه، ناکامی در ارضاء نیازهای اولیه و سایر نیازها را تجربه و تحمل می کند، در واقع تمرینی برای افزایش قدرت تحمل ناکامی انجام می دهد. پس می توان گفت روزه داری موجب ارتقاء میزان تحمل ناکامی و در نتیجه جلوگیری از آسیب های روانی می شود. 💟 @rezyoos
بهره برداری از ماه مبارک رمضان.m4a
27.69M
💢 هشت گام 🕋 برای بهره برداری بیشتر از ماه مبارک رمضان🕋 🆔 @rezyoos
💢 هشت گام 🕋 برای بهره برداری بیشتر از ماه مبارک رمضان 1⃣ شناخت فرصت ❇️ درک جایگاه و ظرفیت ماه مبارک رمضان 2⃣ خلوت و توجه ❇️ کند کردن ریتم زندگی و پناه بردن به کهف 3⃣ توجه به کیفیت ❇️ در اعمال و عبادات به کیفیت بیش از کمیت توجه کردن 4⃣ توجه به روح ❇️ قطع توجه از جسم و دنیا و توجه به بقا و ابدیت 5⃣ مهربانی و عشق ❇️ پاک کردن قلب از کینه و دلخوری و خدمت بی منت 6⃣ توجه به قرآن و ادعیه ❇️ ادای کلمات از عمق وجود، مزمزه کردن الفاظ و معانی (تامل در دعاهای افتتاح و ابوحمزه ثمالی) 7⃣ محاسبه و استغفار ❇️ درک تقصیر و ذنوب گسترده 8⃣ ارتباط با ولیّ عصر ❇️ درک افتقار، تجدید ایمان، اتصال 📣 توضیحات این هشت گام رو در فایل صوتی فوق می توانید گوش فرا دهید. 🆔 @rezyoos
هدایت شده از گنج پنهان
23.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 ▶️ دین اصیل دینی است که از سوال شروع میشه ❗️اما سوال ، قدم اول نیست... پیش نیاز سوال: 1⃣آزادی 2⃣رفع موانع فکر پس قبل از تفکر⬅️ ذهن باید آزاد شود! 💭حال این موانع فکر چه چیزهایی هستند؟!! 🍃༺ @ganj_penhan ༻🍃
خط کش دینی در زمینه شرعیات و دستورات دینی، خط کش دقیقی به دست گرفته ایم و مراقبیم که دقیقا آنگونه که به زعممان دین گفته عمل کنیم. آیا در زمینه باورها و اخلاقیات و تعاملات هم همین گونه هستیم؟ در ارتباط با خود؟ در ارتباط با والدین و برادر و خواهر؟ در ارتباط با همسر و فرزند؟ در ارتباط با دوست و فامیل؟ در ارتباط با همسایه و هموطن؟ در ارتباط با انسان ها و حیوانات و محیط زیست؟ نسبت ما با خواسته دین در خانه و سطح جامعه و محل کار یا تحصیل چیست؟ آیا همچون احکام شرعی در این موارد هم مراقب و حساس هستیم؟؟؟!!! آیا علماء و مقلیدینشان در مورد حاکمان و مسئولان، در مورد شیوه مملکت داری، رفتار و تصمیمات و تعاملات مسئولین با مردم هم حساسیتی چون اجرای احکام شرعی فردی دارند؟ 🌐 @rezyoos
قضا شدن سحری.m4a
3.88M
💠 قضا شدن سحری 🎖فرصت های آمادگی رو از دست ندی! 🌐 @rezyoos
هدایت شده از گنج پنهان
ترجمه حدیث قدسی: « اگر کسانی که از من فرار کردند و رفتند...! می‌دانستند که چقدر دوست‌شان دارم و مشتاق آنان هستم و انتظارشان را می‌کشم... از شدت شوق می‌مردند و از شدت محبت به من بندبند وجودشان از هم می‌گسست...! » 🍃༺ @ganj_penhan ༻🍃
هدایت شده از گنج پنهان
به نام خدای شب قدر 🔟 پیشنهاد برای شب قدر: 1️⃣ کینه ها رو از دلت پاک کن. اونی که نمی تونی ببخشی رو ببخش 2️⃣ چند دقیقه با خدا به زبون خودت صحبت کن؛ چیزی نخواه فقط باهاش حرف بزن 3️⃣ دیگران رو از نزدیک و دور، زنده و از دنیا رفته به اسم دعا کن 4️⃣ حداقل قضای نماز یک شبانه روز رو بخون 5️⃣ دل یک نفر رو شاد کن 6️⃣ همسر و فرزندت، پدر و مادر و خواهر و برادرت رو به خاطر خدا ببوس 7️⃣ باورها و عقایدت رو به زبون بیار و از امام زمان بخواه، اگر اشتباه بود، خودش درست کنه؛ ازش بخواه لیاقت همراهی با خودش رو بهت بده. 8️⃣ مناجات عاشقان رو با فهم و ارتباط با معناش بخون (مناجات نهم از مناجات خمس عشر: محبین) یا مناجات شعبانیه یا هر چقدر حال داشتی ابوحمزه ثمالی 9️⃣ قرآن رو باز کن، چند صفحه رو بخون به شکلی که انگار مخاطب آیات تویی 🔟 برای نگارنده این سطرها هم ویژه دعا کن 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
چه بخواهیم؟!.m4a
43.92M
چه بخواهیم؟! چه دعایی بخوانیم؟! از خدا چه درخواستی داشته باشیم؟! از شب قدر چه بهره ای ببریم؟! 🎙چه بخواهیم مهم نیست؛ چگونه بخواهیم مهم است!!! @Rezyoos
این پیام رو در گروه ها منتشر کنید شاید برسه به دست یکی که نا امید شده 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 فکر می کنی خیلییییی گناه کردی؟ فکر میکنی گناهات خیییییلیییی بزرگن؟ حس می کنی از خدا دور شدی؟ فکر می کنی هیچ راه برگشتی نیست؟ بعید میدونی خدا ببخشدت؟ محال میدونی تو هم یه روز تغییر کنی؟ بزار چند تا سوال ازت بپرسم: تا حالا خدا رو کتمان کردی؟ خودت رو از خدا بزرگ تر دونستی؟ هزاران ظلم و قتل انجام دادی؟ زنان مردم رو بی عفت کردی و حیا رو در جامعه نابود کردی؟ غیرت و جوانمردی مردان رو نابود کردی؟ صدها مادر و جنین رو به قتل رسوندی؟ با بی رحمی دستور قتل نوزادان رو دادی؟ همه ی این ها رو فرعون انجام داده بود ولی خدا ازش نا امید نشد یعنی حتی اگر فرعون هم باشی باز میشه برگشت!!!! وقتی خدا، موسی ع رو برای هدایتش فرستاد به پیامبر عزیزش گفت باهاش نرم صحبت کن بلکه برگرده و هدایت بشه فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَيِّنًا لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَىٰ اولین جمله موسی ع به فرعون میدونی چی بود؟ هَلْ لَكَ إِلَىٰٓ أَنْ تَزَكَّىٰ وَأَهْدِيَكَ إِلَىٰ رَبِّكَ فَتَخْشَىٰ یعنی میخوایی راهی بهت نشون بدم که پاک بشی؟ و به خدا وصل بشی؟ فرعونِ با اون همه جنایت رو میگه ها!!! شنیدی میگن حسین ع بارها با یزیدی ها صحبت کرد و سعی کرد تا کمک کنه توبه کنن و به حق برگردن؟؟!!!! یعنی حسین می گفت بابا اگر یزیدی باشی اگر شمر هم باشی راه برگشت به آغوش خدا بازه!!! شنیدی حرّ که امام حسین ع نفرینش کرده بود و از مسببین اصلی کربلا بود! برگشت!!! شنیدی سرش رو پایین انداخته بود و برگشت ولی حسین حتی به روش نیاورد و گفت سرت رو بلند کن مَرد!!! نمی دونم کی و کجا داری این متن رو می خونی ولی بدون از ته دل دارم می نویسم هر کاری که کردی هر جایی که هستی شک نکن برگرد... https://eitaa.com/joinchat/4186505233C622aa55570
بسم الله الرحمن الرحیم زندگی پس از زندگی از توهم تا واقعیت ۱ قسمت اول: علم یا شبه علم برنامه تلویزیونی زندگی پس از زندگی که به موضوع تجربه نزدیک به مرگ می پردازد، در سال 1401 در سومین سال پخشش توانست پر بیننده ترین برنامه قبل از افطار ماه مبارک رمضان باشد؛ در عین حال این برنامه موجی از تائید و ردّ ها و انتقاد ها و دفاع ها را بر انگیخت. به این بهانه در این یادداشت سعی شده است به طور خلاصه به چند سوال از منظر علمی و دینی در زمینه این پدیده پاسخ داده شده و ملاحظات و نکاتی در ارائه گردد. یک: آیا در دایره علم تجربی می توان این پدیده را بررسی کرد؟ عده ای معتقدند چون تجربه نزدیک به مرگ یک تجربه فرامادی است خارج از موضوع علم تجربی است و نمی توان با قواعد و اصول علم تجربی آن را بررسی نمود، لذا بررسی این پدیده را شبه علم می دانند. این افراد چون کسانی هستند که در آغاز جهش علم روانشناسی عقیده داشتند که شناخت ها و احساس ها چون عینی و قابل مشاهده و آزمایش نیستند، از دایره موضوع روانشناسی خارج هستند؛ ولی امروزه می بینیم که موضوع اصلی روانشناسی روان، شخصیت، شناخت ها و انگیزش و هیجان و ... است. در واقع پدیده هایی در دنیا وجود دارند که شاید نتوان خودشان را با قواعد علم تجربی بررسی کرد ولی می توان بر اساس آثار و نتایج و عوارض شان آنها را در چارچوب علم بررسی نمود. تجربه نزدیک مرگ (Near-death Experience) به‌صورت مخفف: NDE تجربه ای ست که افرادی مختلف از اقصی نقاط کره زمین گزارش کرده اند، و مدتی است که متخصصین مختلفی در این زمینه به مطالعه و پژوهش می پردازند. از متخصصین مغز و اعصاب تا دین پژوهان و روانشناسان در کشورهای مختلف به صورت علمی و در چارچوب قواعد علم به بررسی این پدیده پرداخته اند. دو: آیا تجربه های نزدیک به مرگ نوعی از هذیان و توهم نیستند؟ توهم و هذیان از نشانگان بعضی از اختلالات روانی است. توهم، اختلال در درک (حواس) و هذیان، اختلال در فکر و باور است. در هر دو، فرد مبتلا ارتباطش با واقعیت قطع شده و تجربه های خود را کاملا واقعی می داند. در این موارد احتمال هذیان و توهم به صورت کلی منتفی نیست. بین توهم و هذیان با گزارش تجربه های نزدیک به مرگ شباهت هایی چون یقین به تجربه واقیعت، گزارش های دیداری و شنیداری، بویایی، چشایی و لمسی که دیگران قادر به درک آن نبوده اند و ... وجود دارد؛ اما در عین حال تفاوت های نیز مشاهده می گردد که تمایز بسیار روشنی بین این پدیده و هذیان و توهم ایجاد می کند: اول اینکه این پدیده در اکثر مواقع در شرایط بحرانی حیات جسمی حتی در بعضی موارد (در توقف کامل فعالیت های مغزی) اتفاق می افتد، بر خلاف هذیان و توهم که در شرایط سلامت فیزیولوژیک هم ممکن است رخ دهد؛ و همچنین پژوهش های انجام شده بر روی تجربه گران نشان داده که بسیاری از این افراد از سلامت روان کافی برخوردار هستند. توهم و هذیان معمولا در دایره تجارب فرد اتفاق می افتد ولی تجربه نزدیک به مرگ در مواردی در نابینایان مادرزادی گزارش شده است که بعد از تجربه، گزارش هایی از محیط داده اند که کاملا مطابق با واقعیت بوده است و حتی گزارش افراد از مکان ها یا افرادی که قبلا هیچ تجربه شناختی نسبت بدان ها نمی توانسته است داشته باشد. تفاوت اساسی تجربه نزدیک به مرگ و هذیان و توهم این است که در این گزارش ها عناصری از واقعیت گزارش می شود که مورد تائید دیگران قرار می گیرد ولی هذیان و توهم به هیچ وجه پایه واقعیت ندارد و جز خود فرد هیچ کس دیگری نمی تواند وجود آن را تائید کند. سه: آیا احتمال القاء از دیگران (چون متخصص) یا مبالغه و دروغ یا خلط خیال و گزارش نادرست وجود ندارد؟ در پدیده هایی که بر اساس خودافشائی مورد مطالعه واقع می شوند، احتمال چنین خطاها و اختلال هایی وجود دارد؛ و چون تمام پژوهش های تجربی که بر اساس خود افشائی انجام می شوند، اولا تخصص گزارش گیرنده در نوع پرسش و ثبت گزارش ثانیا بررسی شواهد تائید تجربه و راستی آزمایی و ثالثا استفاده از قواعد آماری می تواند احتمال خطاها، اختلال و تحریف در گزارش ها را کاهش دهد. رضا یوسف زاده طلبه روانشناس 🌐 @rezyoos
بسم الله الرحمن الرحیم زندگی پس از زندگی از توهم تا واقعیت ۲ قسمت دوم: دین یا خرافات در قسمت قبل امکان بررسی علمی تجربه های نزدیک به مرگ بررسی گردید، در این قسمت امکان بررسی این پدیده در دایره دینی مطرح می شود. چهار: آیا از نظر دین اسلام می توان به بررسی این تجربه ها پرداخت؟ بعضی معتقدند توجه به تجربه نزدیک به مرگ و بررسی و انتشار آن یک انحراف و خطاست و از منظر دین نباید به این تجربه ها اعتناء کرد چرا که می تواند زمینه گسترش خرافات را فراهم کند. اول اینکه دین اسلام به طور کلی تجربه و علم تجربی را نه تنها رد نمی کند بلکه آن را یکی از منابع درک می داند و این را هم در منابع دینی و هم در سیره مومنین و عالمان دینی می توان یافت. فراماده (غیب) از موضوعات اساسی دین است، فلذا توجه به تجربه های فرامادی از نظر دین بسیار حائز اهمیت است. نمی توان نسبت به آن بی تفاوت بود و با صرف احتمال خطر، کل آن را کنار گذاشت. تجربه نزدیک به مرگ در کنار تجربه های فرامادی چون رویا و مکاشفه قرار می گیرد. ما در مورد رویا و مکاشفه نه تنها نهی بررسی و نقل آن را نمی بینیم بلکه توجه به آن را در منابع دینی مشاهده می کنیم به طور مثال: توجه به خواب حضرت ابراهیم، حضرت یوسف و حضرت محمد ص در قرآن، توجه حضرت یوسف ع به خواب دو زندانی و همراهان در زندان و توجه به خواب فرعون که در قرآن ذکر شده است، روایت هایی در مورد رویای صادقه، تقسیم انواع رویاها، نقل رویای ائمه ع، نقل رویای بعضی از اصحاب رسول و ائمه ع، روایت های مربوط به تعبیر خواب، تجربه مکاشفات اصحاب به اذن و اراده ائمه ع و ... علاوه بر این گزارش رویاها و مکاشفه های متعدد علمای ربانی و گزارش رویاهای مطابق با واقعیت عموم مردم و ... در واقع به جای نهی از بررسی تجربه های فرامادی به خاطر آفات و خطرات آن باید ملاک هایی را عرضه کرد تا از انحرافات جلوگیری کرد. صرف احتمال انحراف و سوء استفاده دلیل بر رد نمی شود؛ چون حتی سوء استفاده از منابع اصیلی چون قرآن و روایات هم ممکن که هیچ، واقع شده است. پنج: آیا بها دادن به این تجارب مخالف عقلانیت دینی نیست؟ تجربه های فرامادی یک واقعیت با فراوانی بسیار زیاد در تاریخ بشریت است، توجه به این تجربه های فرامادی (مکاشفه، رویا، تجربه نزدیک به مرگ) در چارچوب اصول عقلی و دینی نه تنها منافاتی با عقلانیت ندارد بلکه عین عقلانیت است. در حقیقت عدم توجه به این تجربه هایی که به شکل متواتر اتفاق افتاده و گزارش شده است خلاف عقلانیت است. البته کنار گذاشتن اصول وحیانی، عقلانی و علمی و اکتفاء به این تجارب نیز کاملا غیر عقلائی است. در عین حال باید توجه داشت تشریع به استناد این تجربه ها خلاف عقلانیت است، البته توجه بدان ها در کنار دیگر ادله و امارات به عنوان موید می تواند مفید فایده باشد. شش: آیا نقل این گزارشات زمینه سازی سوء استفاده ناقلان نیست؟ یا پذیرش آن مساوی با پذیرش تناسخ نیست؟ صرف احتمال وجود آفات و انحرافات و سوء استفاده ها دلیل بر نهی توجه بدان نمی شود، چراکه در کنار آفات، فواید کثیره هم بدان مترتب است. در واقع بررسی دقیق و کشف ملاک ها و بیان چارچوب های دینی و عقلی و علمی می تواند آفات را کنترل و زمینه بهره وری از فواید آن را فراهم نماید. مثلا تبیین اینکه تجربه های فرامادی مخصوص انسان های متعالی و متقی نیست و احتمال رخداد آن در هرگونه انسانی وجود دارد؛ برای مثال رویای صادقه را هم یوسف ع می تواند ببیند و هم آن دو زندانی در حال کفر و هم حتی فرعون؛ پس داشتن تجربه فرامادی دلیلی بر متقی بودن یا پاک بودن تجربه گر نیست. اما اینکه مطرح شده است پذیرش این پدیده در واقع پذیرش تناسخ است در واقع ادعای غیر علمی است و نشان از عدم آشنایی در مورد تناسخ است. باید توجه داشت که تجربه نزدیک به مرگ در افرادی اتفاق افتاده است که از نظر دینی اجل حتمی آنها فرا نرسیده است، چراکه تخلف از اجل حتمی ممکن نیست و اینکه فرد به صورت کامل به عالم دیگر منتقل نشده و هنوز در ارتباط با این دنیا هست. نکته دیگر اینکه هر از مرگ بازگشتنی برابر با تناسخ نیست چراکه ما نمونه قرآنی آن در جریان حضرت عزیر ع و مردگانی که حضرت عیسی ع احیاء نمود را داریم. رضا یوسف زاده طلبه روانشناس 🌐 @rezyoos
بسم الله الرحمن الرحیم زندگی پس از زندگی از توهم تا واقعیت ۳ قسمت سوم: توجه یا بی اعتنائی در قسمت های قبلی سوالاتی در مورد امکان بررسی علمی و دینی این پدیده را بررسی نمودیم. در پایان این یادداشت ملاحظاتی را در مورد تجربه نزدیک به مرگ خدمتتان تقدیم می کنم: نکته اول: توجه به این گزارش ها و بررسی دقیق آنها می تواند کارکردها و فواید علمی چون: ارتقاء شناخت بشر از انسان و توانمندی های آن و ... داشته باشد؛ و همچنین می تواند کارکردها و فواید دینی چون: تقویت ایمان به غیب، توجه به عالم دیگر، توجه و دغدغه نسبت به بُعد روحانی، ایجاد زمینه های تقوا و خودمراقبتی در تجربه گر و دیگران، تقویت اعتماد و باور به اخبار الهی و علوم وحیانی و... داشته باشد. البته لازم است ملاک های تشخیص تجربه های حقیقی از متشابهاتش را استخراج و ارائه کرد، همان کاری که در روایات در مورد رویا و در عرفان در مورد مکاشفات انجام شده است (البته هنوز جای کار دارد). در واقع وظیفه حوزه علمیه و دین پژوهان این است که علاوه بر بررسی اصل تجربه ها و ارائه میزان ها، به تحلیل محتواهای این گزارش ها بپردازند تا از فهم غلط و سوء استفاده ها جلوگیری به عمل آید. نکته دوم: تجربه نزدیک به مرگ، تجربه مرگ قطعی نیست، در واقع آنچه که تجربه گران گزارش می کنند قبل از ورود به عالم قبر و انقطاع کامل از عالم ماده است. نکته سوم: تجربه های گزارش شده، تجربه هایی ناقص و شخصی از عالمی است که متفاوت از دنیا و بسیار گسترده تر از دنیاست. مثل اینکه فقط با نگاه از یک پنجره بخواهی کره زمین را توصیف کنی و بفهمی چگونه جایی است. لذاست که تفاوت در نوع تجربه ها دیده می شود. پس نمی توان به درک کلی و دقیق از آن عالم و از آن شرایط با تجربه نزدیک به مرگ رسید. البته جمع آوری گزارش ها و به دست آوردن نکات مشترک و همچنین با استفاده از تحلیل ها بر اساس منابع دینی می توان قطعات پازل بیشتری را به دست آورد. نکته چهارم: داشتن تجربه فرامادی دلیل بر طهارت و پاکی و روحانی بودن تجربه گران نیست. در تجربه های فرامادی چون مکاشفه و رویای صادقه نیز همین قاعده وجود دارد. تجربه فرامادی و در خاطر داشتن آن مخصوص افراد خاص یا ادیان یا فرهنگ خاص نیست. ما در آیات قرآنی می بینیم که هم پیامبران و هم انسان های عادی و هم کافران و ستمگرانی چون فرعون تجربه رویای صادقه داشته اند. از آنجا که همه انسان ها دارای حقیقت فرامادی هستند پس لزوما این تجربه یک امتیاز نیست. حتی نوع تجربه، تجربه لذت بخش و یا وحشتناک، دلیل بر زیست صحیح و الگو بودن یا بد بودن فرد نیست. گاهی ممکن است فردی تجربه عذاب داشته باشد و این به خاطر لطف خداوند و تنبّه فرد بوده باشد، از طرف دیگر تجربه لذت و نعمت هم بدین معنا نیست که تمام زندگی گذشته فرد صحیح بوده و یا ادامه تجربه هایش اگر ادامه پیدا می کرد قطعا به همین منوال ادامه می داشت و یا اگر دوباره مرگ را تجربه کرد، همان نعمات را تجربه خواهد کرد. چه تجربه عذاب و چه تجربه نعمت هر دو فقط تنبه و تذکری است برای فرد تجربه گر و کسانی که در معرض گزارش آن قرار می گیرند. نکته پنجم: در برخورد با تجربه گران و نقد علمی این واقعه باید مراقب بود که نسبت به تجربه گران بداخلاقی اتفاق نیفتد و از حد انصاف خارج نشد. نفی کلی و مطلق این تجربه، برچسب بیماری زدن، اطلاق هذیان و توهم، تهمت شهرت طلبی و توجه طلبی، تهمت دروغ گویی و ... می تواند نوعی بد اخلاقی و آزار نسبت به این انسان ها بوده باشد. در پایان از دست اندرکاران این برنامه وزین علی الخصوص جناب آقای عباس موزون قدردانی به عمل می آورم و از خداوند متعال برای ایشان توفیقات روزافزون خواستارم. رضا یوسف زاده طلبه روانشناس 🌐 @rezyoos
هدایت شده از گنج پنهان
🔅ابیاتی زیبا و عمیق از مولانا امیرالمومنین علیه السلام دَوَاؤُکَ فِیکَ وَ مَا تَشْعُرُ وَ دَاؤُکَ مِنْکَ وَ مَا تَنْظُرُ وَ تَحْسَبُ (تزعم) اَنَّکَ‌ جِرْمٌ‌ صَغِیرٌ وَ فِیکَ انْطَوَی الْعَالَمُ الْاَکْبَرُ وَ اَنْتَ الْکِتَابُ الْمُبِینُ الَّذِی بِاَحْرُفِهِ یَظْهَرُ الْمُضْمَر ‌ای انسان، داروی تو در درونت وجود دارد در حالی‌که تو نمی‌دانی و دردت هم از خودت می‌باشد اما نمی‌بینی. آیا گمان می‌کنی که تو موجود کوچکی هستی در حالی‌که عالم اکبر در تو نهفته است؟! ‌ای انسان، تو کتاب روشنی هستی که با حروفش هر پنهانی آشکار می‌شود. 🍀 @ganj_penhan 🍀 در کانال گنج پنهان در پی حل و درک این ابیات هستیم. رو دنبال کن... 🔰این گنج رو به عزیزانت هدیه کن🔰 دوره ارزشمند گنج پنهان را در این کانال به صورت رایگان دریافت کنید 🆔 @ganj_penhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕌 مطالبه جدی بازسازی حرم امام حسن، امام سجاد، امام باقر ، امام صادق علیهم السلام و سایر بزرگان مدفون در قبرستان بقیع 🎥 استاد شهاب مرادی ⏰ این کلیپ کمتر از پنج دقیقه رو حتما ببینید
🌹امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: «اِنّ لِلسّخاء مِقداراً فَانْ زَادَ عَلیه فَهُوَ سَرْفٌ، وَ اِنّ لِلحَزم مِقداراً فَانْ زَادَ عَلیه فَهُوَ جُبْنٌ، وَ لِلاقتصادِ مِقداراً فَانْ زَادَ عَلیه فَهُو بُخْلٌ وَ لِلشّجاعَةِ مِقداراً فَانْ زَادَ عَلیه فَهُو تَهوّرٌ؛ ♦️ سخاوت اندازه دارد، اگر زيادتر شد، اسراف است. احتياط و دورانديشى نيز اندازه دارد، اگر زياد شد، ترس است. اقتصاد و ميانه‌روى اندازه دارد، اگر زياد شد، بُخل است. شجاعت اندازه دارد، اگر اضافه شد، تهور (بی عقلی) است. 📚 مواعظ امامان عليهم السلام-ترجمه جلد هفدهم بحار، ج1، ص323 🌍 @rezyoos
فرزند پروری صحیح لازمه فرزند آوری.m4a
50.07M
💢تاثیر کیفیت روابط والدین بر فرزند آوری💢 ♦️فرزندپروری شرط لازم فرزند آوری 💠 @rezyoos
هدایت شده از گنج پنهان
ایمان.m4a
1.42M
🎧 ❗️کی می تونه یقین ابلیس رو داشته باشه؟! ❗️ 🍃༺ @ganj_penhan ༻🍃
⛔️سوء استفاده جنسی آنلاین⛔️ طی سال های اخیر در دنیا مفهومی با عنوان سوء استفاده جنسی آنلاین (متکی بر فناوری) از کودکان شکل گرفته است. technology-assisted child sexual abuse بر اساس این مفهوم شکل و نوع سوء استفاده جنسی تغییر کرده است؛ پس آگاهی و توجه مضاعفی از سوی والدین مورد نیاز است. پژوهشگری به نام دکتر Lunde در این زمینه پژوهش های انجام داده است تا چگونگی این پدیده و آثار کوتاه مدت و بلند مدت آن را بررسی نماید. او بدین منظور زنان ۱۷ تا ۲۴ ساله ای که گزارش سوء استفاده جنسی آنلاین قبل از ۱۸ سالگی داشتند را انتخاب کرده و در فرآیند مصاحبه های تخصصی و عمیق شروع به بررسی این پدیده نمود. نتایج به دست آمده: سوء استفاده جنسی آنلاین عمدتاً بر بستر یک رابطه مجازی مبتنی بر دوستی رخ می دهد. به این شکل که یک دوست مجازی عمدتاً غیر همجنس در یک مدت زمان محدود و گام به گام فضای صمیمی در رابطه ایجاد می کند. پس از جلب اعتماد اولیه کودک و نوجوان در مرحله اول درخواست های نامتعارف جنسی می کند: درخواست تصاویر از نواحی تناسلی، ارسال محتوای پورنوگرافی و درخواست تماشا، سکس چت، تماس تصویری با محتوای جنسی، درخواست ارسال ویدئو از نواحی حساس بدن، بیان خاطرات ساختگی یا واقعی جنسی، شوخی ها و جک هایی با محتوای جنسی و ... این درخواست ها معمولا با فریب هایی همراه است: مطمئن باش به کسی (عکس و فیلم را) نمیدم، یه چیزی بین خودمونه، من و تو دیگه رفیق شدیم، به من اعتماد نداری، از چی می ترسی، مطمئنم خیلی خوشگلی و ... در مرحله دوم با ضبط و ذخیره محتوای جنسی ارسالی فرد قربانی با تهدید به اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی و سایت های پورن و یا اعضای خانواده و دوستان فرد، از فرد درخواست های بیشتری می کند و او را بیشتر مجبور به کارهای ناخوشایند و گاهی خشن می کند. در این پژوهش ها در کنار ترسیم فرآیند متداول چگونگی رخ دادن این مسئله ، نتایج به دست آمده نشان می دهد که تاثیرات فوری و بلند مدت آزار جنسی آنلاین، نه تنها از آزار فیزیکی مخرب تر بلکه ماندگارتر هم هست. افرادی که در دوره کودکی و نوجوانی دچار سوء استفاده جنسی آنلاین شده اند، در بزرگسالی انواع مشکلات روانی را گزارش می کنند. از آسیب در عزت نفس، احساس گناه و شرم، اضطراب تا رفتارهای خود جرحی، اقدام به خودکشی، مشکلات جنسی، احتمال بالای قربانی شدن مجدد. اما نکته مهم ماجرا این بود که آنلاین بودن سوء استفاده جنسی مشکلات را پیچیده تر می کند. چون علاوه بر پنهان بودن و هویت سوء استفاده کننده، ترس دائمی از رویارویی مجدد با تصاویر سوء استفاده شده، باج خواهی، درخواست مجدد و قربانی شدن دوباره هر لحظه از زندگی را برای قربانی ترسناک تر می کند. به همین دلیل آکادمی آسیب شناسی روانی کودک و نوجوان آمریکا، برای پیشگیری از سوء استفاده جنسی پیشنهادی شش بخشی (TLGKCT) توصیه می کند. ۱. حریم خصوصی بدن را به کودکان بیاموزانید. (Teach) ۲. به حرف های کودکانتان با آغوش باز گوش دهید. (Listen) ۳. در همه حال توجه و وقت کافی نسبت به فرزندتان اختصاص دهید و همیشه پشتیبان او باشید. (Give) ۴. از اینکه فرزندتان اوقاتش را چگونه سپری می کند، باخبر بوده و او را در هر موقعیتی تنها نگذارید. (Know) ۵. نسبت به ارتباطات اجتماعی فرزندتان آگاه و حساس بوده و نظارت داشته باشید. (Check) ۶. با فرزندتان از هر گونه سوء استفاده و زیاده خواهی احتمالی صحبت کنید. (Talk) 🌐 @rezyoos
هدایت شده از گنج پنهان
masoul.mp3
3.61M
🎧 🔷🔹ملاک ارزش چیست؟! 🔹🔷 🍃༺ @ganj_penhan ༻🍃
کودکان و عزاداری محرم روش های تربیتی کودکان در ایام محرم اکثر روانشناسان از جمله: فروید، آدلر، اریکسون، پیاژه، یانگ، و ... عقیده دارند بنیاد های شخصیتی و روانی انسان در کودکی شکل می‌گیرد. در روایات اسلامی هم آموزش و تربیت در دوران کودکی به حکاکی بر روی سنگ تشبیه شده که اشاره به ماندگاری و تداوم آن دارد. 🔸 آشنایی کودکان با نهضت عاشورا می تواند آثار روانشناختی عمیق بر روی آنها بگذارد: شکل‌گیری یک الگوی حقیقی نمادین، شکل‌گیری سبک زندگی سالم، رسیدن به تصویری روشن از خود آرمانی، کمک به کشف معنای زندگی، شکل‌گیری تصویر از خدا و تصویر از مرگ و ‌‌... 🏴 آشنایی کودکان با نهضت عاشورا مفاهیم مربوط به عاشورا چون مفاهیم دیگر باید به صورت تدریجی و با توجه به ظرفیت‌های شناختی کودکان اتفاق بیفتد. مطالب را از اوایل کودکی تا پایان نوجوانی مرحله به مرحله منتقل کنید. اول: ایجاد محبت محبت به امام حسین و یارانش را در کودکان ایجاد کنید. دوم: الگو دهی ویژگی‌ها و رفتارهای امام و اصحابش را به عنوان الگو مطرح کنید. سوم: الگو پردازی سخنان و معارف رسیده از امام را به زبان ساده منتقل کنید. چهارم: الگو زدایی وقتی ظرفیت کافی ایجاد شد از ظلم ها و ظالم ها بگویید. رفتارهای غلط و ویژگی‌های منفی دشمنان و علل آن را تبیین کنید. پنجم: کاربردی سازی و شخصی سازی از امام حاضر و شباهت ما و مردم آن زمان بگویید. تبیین کنید ما همه در معرض انتخاب حق و باطل هستیم. 📌 روش ها ۱. قصه گویی به زبان ساده کودکانه با تمرکز بر ویژگی های دوست داشتنی ۲. تحسین و تمجید از امام و اصحابش ۳.ابراز محبت به امام و انصارش ۴. گفتگو در مورد امام، عاشورا و کربلا ۵. تهیه کتاب و محصولات فرهنگی مرتبط با نهضت عاشورا 🕌 آشنایی کودکان با عزاداری ۱. نصب نماد عزا در منزل ۲. مشکی پوشیدن و مشکی پوشاندن ۳. شرکت در مراسمات عزاداری با فرزندان ۴. تبیین مفاهیم عزاداری با توجه به ظرفیت شناختی کودک 🔰 شش نکته اساسی: نکته اول: قبل از حضور در مراسمات با کودک گفتگو کنید. راجع به عزاداری و گریه تبیین کنید گریه در عزاداری از محبت است نه از ترس و درد نکته دوم: ظرفیت کودکان را در نظر بگیرید جای بنشینید که بتوانید به راحتی بیرون بروید. طولانی مدت در مجلس ننشینید چند بار بیرون بروید و به کودکانتان اجازه بازی بدهید در صورت بی تابی و خستگی کودک، مجلس را ترک کنید. نکته سوم: نکاتی از سخنرانی را به کودک منتقل کنید بگویید حاج آقا امروز گفت: ... کوتاه، ساده و جذاب بگویی نظر او را در مورد محتوایی که گفتید، بپرسید نکته چهارم: از دین تصویر ترسناکی نسازید نگویید اگر این کار را نکنی امام حسین دیگه دوست نداره یا اگر فلان کارو بکنی دشمن امام حسینی اصرار بر عزاداری، سیاه پوشیدن و ترک مسائل لذت بخش توسط کودکان نکنید نکته پنجم: ضرورت معرفت دینی را به کودکانتان بیاموزید. کتابخوانی ویژه ایام محرم برای خود داشته باشید به حضور در سخنرانی اهمیت دهید با همسرتان در حضور کودکانتان روزانه روایاتی از امام حسین ع بخوانید. نکته ششم: فرزندانتان را عاشق خود کنید. فرزندی که عاشق پدر و مادرش نباشد، عاشق دین او نخواهد شد. 🌐 @rezyoos