#پرونده_علمی
📖 پرونده مبادی فقه قضا/4
استاد سید علیرضا صدر حسینی در گفتگوی اختصاصی با پژوهشگاه مطالعات فقهمعاصر:
مباحث کیفری و مدنی فقهالقضاء باید از یکدیگر تفکیک شوند
🔶 استاد سید علیرضا حسینی، چند سالی است که با مباحث قضائی ارتباط دارد. او علاوه بر سالها تدریس مباحث فقه قضائی، چندین سال است که در مرکز تحقیقات قوه قضائیه، به پژوهش مشغول است. با او پیرامون سرفصلها و شبکه مسائل فقه قضا گفتگو کردیم. به باور وی، مهمترین اقدام در فقه قضا کنونی، تفکیک مباحث کیفری از مباحث مدنی، همانند دانش حقوق است. مشروح گفتگوی اختصاصی فقه معاصر با این پژوهشگر مرکز تحقیقات قوه قضائیه، بهقرار زیر است:
مشاهده متن کامل پرونده🔻🔺
📱
https://riicj.com/news/3243/
#مبادی_فقه_قضا
🔗 www.riicj.com 🖇 eitaa.com//riicj_com
#پرونده_علمی
📖 پرونده مبادی فقه قضا/5
حجتالاسلاموالمسلمین سید علی علویقزوینی در گفتگوی اختصاصی با پژوهشگاه مطالعات فقهمعاصر عنوان کرد:
روشهای قدیمی اثبات دعوا، پاسخگوی حجم زیاد دعواهای امروز نیست
🔶 حجتالاسلاموالمسلمین سید علی علویقزوینی، زاده 1342 قزوین است. که علاوه بر تحصیل در دروس سطح و خارج حوزه علمیه قم و استفاده از اساتیدی همچون آیات شبیری زنجانی و فاضل لنکرانی، تحصیلات دانشگاهی خود را نیز در رشته حقوق خصوصی تا مقطع دکتری از دانشگاه تهران به پایان رساند. وی هم اکنون دانشیار دانشکده حقوق خصوصی پردیس فارابی دانشگاه تهران است. و تاکنون در مراکز مختلفی از قبیل مرکز تحقیقات قوه قضائیه، پژوهشکده فقه و حقوق و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، به پژوهش اشتغال داشته است. با او پیرامون چیستی فقه قضا و ابعاد و مسائل آن به گفتگو نشستیم. وی معتقد است فقه قضا دو معنای عام و خاص دارد که هر یک، اقتضائات خاص خود را دارد. مشروح گفتگوی اختصاصی عضو شورای علمی گروه «فقه قضا و جزا»ی پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر با فقه معاصر، از نگاه شما میگذرد:
مشاهده متن کامل پرونده🔻🔺
📱
https://riicj.com/news/3246/
#مبادی_فقه_قضا
🔗 www.riicj.com 🖇 eitaa.com//riicj_com
#پرونده_علمی
📖 پرونده مبادی فقه قضا/6
استاد محمد محمدیقائینی در گفتگوی اختصاصی با فقهمعاصر عنوان کرد:
ناآگاهی از رویههای قضایی سایر ادیان و مجامع غیردینی، از مهمترین چالشهای فقه قضا است
🔶 استاد محمد محمدیقائینی، زاده 1340 تهران، سالهاست که در حوزه علمیه قم، به تدریس دروس سطح و هم اکنون چند سالی است که به تدریس دروس خارج فقه و اصول اشتغال دارد. این استاد قدیمی حوزه و دانشگاه، چند سالی است که موضوعات فقه معاصر را با جدیت بیشتری دنبال کرده و برخی موضوعات آن را در درس خارج فقه خود تدریس میکند. باتوجهبه رویکرد حکومتی او در مباحث فقهی و همچنین تجربیات فراوان وی در ارتباط علمی با خارج از کشور، با او پیرامون چالشهای فقه قضا گفتگو کردیم. وی عدم آشنایی با رویههای قضایی سایر ادیان و مذاهب را یکی از مهمترین چالشهای فقه قضا میداند. مشروح گفتگوی اختصاصی فقه معاصر با این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، از نگاه شما میگذرد:
مشاهده متن کامل پرونده🔻🔺
📱
https://riicj.com/news/3249/
#مبادی_فقه_قضا
🔗 www.riicj.com 🖇 eitaa.com//riicj_com
#پرونده_علمی
📖 پرونده مبادی فقه تکالیف شهروندی/2
حجتالاسلام و المسلمین حسین ادبی طی یادداشتی اختصاصی عنوان کرد:
تکالیف شهروندی؛ چیستی و ابعاد
🔶 تکالیف شهروندی، عنوانی است که همواره در سایه حقوق شهروندی قرار داشته و لذا کمتر مورد گفتگو قرار گرفته است. حجتالاسلام حسین ادبی، استاد و پژوهشگر حوزه علمیه خراسان، در این یادداشت اختصاصی، در پی واکاوی مفهوم این عنوان جدید فقه معاصر و چرایی عدم پرداخت کافی به آن در منشور حقوق شهروندی است.
مشاهده متن کامل پرونده🔻🔺
📱
https://riicj.com/news/3285/
#مبادی_فقه_تکالیف_شهروندی
🔗 www.riicj.com 🖇 eitaa.com//riicj_com
#پرونده_علمی
📖 پرونده مبادی فقه تکالیف شهروندی/3
حجتالاسلاموالمسلمین محمدمهدی کریمینیا در یادداشت اختصاصی خود طرح کرد:
حقوق شهروندی؛ چیستی، ابعاد و انواع
🔶 چیستی تکالیف شهروندی و نسبت آن با حقوق شهروندی، متوقف بر تبیین دقیق حقوق شهروندی است. حجتالاسلاموالمسلمین محمدمهدی کریمینیا که دکتری خود را در رشته حقوق جزا اخذ کرده است، در این یادداشت اختصاصی، در پی تبیین دقیق حقوق شهروندی است. مشروح یادداشت اختصاصی این عضو هیئتعلمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، از نگاه شما میگذرد:
مشاهده متن کامل پرونده🔻🔺
📱
https://riicj.com/news/3288/
#مبادی_فقه_تکالیف_شهروندی
🔗 www.riicj.com 🖇 eitaa.com//riicj_com
#پرونده_علمی
📖 پرونده مبادی فقه اقتصاد/1
دکتر ناصر الهی در گفتگوی اختصاصی با پژوهشگاه مطالعات فقهمعاصر عنوان کرد:
اقتصاد اسلامی، حاصل ذهن کنشگران دینی است نه تراوشاتی از دین
🔶 اقتصاد اسلامی، همانند تربیت اسلامی، سیاست اسلامی، پزشکی اسلامی و مفاهیمی شبیه به آن، سالهاست که محل نزاع و معارضه دانشیان اسلامی است. در این میان، اقتصاد اسلامی به واسطه اهمیت یافتنش در طول سالیان اخیر، بیشتر محل گفتگو و بحث بوده است. دکتر ناصر الهی، زاده 1340 کرمان، علاوه بر تحصیل در دوره سطح و خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، کارشناسی خود در رشته اقتصاد نظری را از دانشگاه مفید، کارشناسی ارشد رشته علوم اقتصاید را از دانشگاه تهران، دکترای علوم اقتصادی را از دانشگاه امام صادق (ع) و فوق دکتری رشته «بررسی اخلاق و اقتصاد» را از دانشگاه نوتردام آمریکا دریافت کرده است. دانشیار دپارتمان اقتصاد دانشگاه مفید، اقتصاد اسلامی را بهصورت جدی قبول دارد لکن نه به معنایی که دیگران میدانند. او در این گفتگوی اختصاصی با فقه معاصر، به بیان امکان اقتصاد اسلامی و تقریر خود از این واژه میپردازد.
مشاهده متن کامل پرونده🔻🔺
📱
https://riicj.com/news/3293/
#مبادی_فقه_اقتصاد
🔗 www.riicj.com 🖇 eitaa.com//riicj_com
#پرونده_علمی
📖 پرونده مبادی فقه اقتصاد/2
حجتالاسلاموالمسلمین غلامعلی معصومی نیا طی یادداشتی شفاهی طرح کرد:
اقتصاد اسلامی؛ نظام توزیع ثروت
🔶وجود یا عدم وجود اقتصاد اسلامی، بحث چند دهه گذشته دانشیان علوم اسلامی و انسانی است. حجتالاسلاموالمسلمین غلامعلی معصومی نیا معتقد است وجود نظام اقتصادی اسلام در مقابل نظامهای اقتصادی سرمایهداری و کمونیستی، امری روشن و بدیهی است. زاده 1340 اصفهان، سالهاست که در زمینه اقتصاد اسلامی، به تدریس و پژوهش میپردازد. دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی، در این یادداست شفاهی، به دلایل وجود اقتصاد اسلامی در مقابل سایر نظامات اقتصادی میپردازد.
مشاهده متن کامل پرونده🔻🔺
📱
https://riicj.com/news/3296/
#مبادی_فقه_اقتصاد
🔗 www.riicj.com 🖇 eitaa.com//riicj_com
#پرونده_علمی
📖 پرونده مبادی فقه اقتصاد/3
حجتالاسلاموالمسلمین محمد بیدار در گفتگوی اختصاصی با پژوهشگاه مطالعات فقهمعاصر طرح کرد:
اسلام قطعاً دارای مکتب اقتصادی است
🔶حجتالاسلاموالمسلمین محمد بیدار، زاده 1358 مغان و عضو هیئتعلمی گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی است. وی از اساتید جوان اقتصاد اسلامی به شمار میرود که کتابها و مقالات زیادی پیرامون موضوعات مختلف اقتصاد اسلامی به نگارش درآورده است. با او پیرامون امکان سنجی اقتصاد اسلامی گفتگو کردیم. به باور وی، اقتصاد اسلامی به معنای مکتب و سیاستهای اقتصادی اسلامی، قطعاً محقّق است و نزاع در علم اقتصاد اسلامی است. مشروح گفتگوی اختصاصی فقه معاصر با این استاد و پژوهشگر اقتصاد اسلامی، به قرار زیر است:
مشاهده متن کامل پرونده🔻🔺
📱
https://riicj.com/news/3299/
#مبادی_فقه_اقتصاد
🔗 www.riicj.com 🖇 eitaa.com//riicj_com
📌گروه مبادی فقه معاصر پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر برگـــــــــزار میکند:
⚡️نشست علمی
" نقش علوم تجربی و فناوریهای
نو در فقه و فتــــــــوای فقیهــــــان "
🔶 ارائه دهنده:
🎤حجت الاسلام والمسلمین
محمد کاظم حقانــــــی فضـــــــل
مدیر دانشنامه فقـــه معاصـــــــر
🔷 ناقد:
حجت الاسلام والمسلمین
یاسر امینیان
مدیر گروه سبک زندگی اهل بیت پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
🕒 زمان: سهشنبه ۲۰ آذر، ساعت ۱۲:۳۰
🌐لینک ورود به جلسه :
https://bbb.riicj.com/rooms/ffe-obk-afb-qiq/join
علاقمندان میتوانند برای حضور در
جلسه به این آدرس مراجعه نمایند🔻
🏫 مکان: خیابان فاطمی(دورشهر)
کــــــــوچـــــــــــه ۳۰، پـــــــلاک ۵۳.
🔗 www.riicj.com 🖇 eitaa.com//riicj_com
#پرونده_علمی
📖 پرونده موضوع شناسی فقهی در موضوعات نوپیدا/1
حجتالاسلاموالمسلمین حجتالله بیات در گفتگوی اختصاصی با پژوهشگاه مطالعات فقهمعاصر عنوان کرد:
بیان حکم بهصورت قضیۀ حقیقیه، نیاز به موضوعشناسی را مرتفع نمیکند
🔶حجتالاسلاموالمسلمین حجتالله بیات از همان ابتدای تشکیل مرکز موضوعشناسی احکام فقهی، از ارکان و مؤسسین این مجموعه بوده و تاکنون نیز در بخشهای گوناگون آن به فعالیت پرداخته است. با رئیس مرکز موضوعشناسی پیرامون چیستی، اهمیت و جایگاه موضوعشناسی احکام فقهی گفتگو کردیم. او معتقد است این ادعا که احکام بهصورت قضیه حقیقیه بیان میشوند نیاز به موضوعشناسی را از بین نمیبرد. او در این گفتگو، به شیوه بیان موضوعات توسط کارشناسان و پرسشهای دیگری که فراروی موضوعشناسی احکام فقهی قرار داشت پاسخ داد. مشروح گفتگوی اختصاصی فقه معاصر با سردبیر دوفصلنامه «موضوعشناسی فقهی» از نگاه شما میگذرد:
مشاهده متن کامل پرونده🔻🔺
📱
https://riicj.com/news/3302/
#موضوع_شناسی_فقهی_در_موضوعات_ناپیدا
🔗 www.riicj.com 🖇 eitaa.com//riicj_com
#پرونده_علمی
📖 پرونده موضوع شناسی فقهی در موضوعات نوپیدا/2
حجتالاسلاموالمسلمین صادق علمالهدی در گفتگوی اختصاصی با پژوهشگاه مطالعات فقهمعاصر عنوان کرد:
در تشخیص موضوعات نیز باید از فقیه تقلید کرد
🔶موضوعشناسی اگرچه از دیرباز در دانش فقه مطرح بوده است اما با گسترش موضوعات در دهههای اخیر و پیدایش موضوعات شگفتانگیز دوران معاصر، اهمیتی دوچندان یافته است. شاید بتوان گفت موضوعشناسی از دو جهت دشوار است؛ یکی ازاینجهت که باید موضوعاتی که شارع در زمان صدور نص بر آنها حکم کرده است شناخته شود و یکی هم از اینسو که موضوعات موجود در زمان معاصر، نیازمند به بررسی است. پیرامون چیستی، اهمیت و جایگاه موضوعشناسی در فقه معاصر، با حجتالاسلاموالمسلمین صادق علمالهدی به گفتگو نشستیم. او در تدریسها و پژوهشهایش همواره بر لزوم موضوعشناسی دقیق و کارشناسی تأکید کرده و همواره تلاش داشته تا به مراکز مختلف فقهی در این امر، یاری رساند. مشروح گفتگوی اختصاصی فقه معاصر، با این استاد جوان دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، از نگاه شما میگذرد:
مشاهده متن کامل پرونده🔻🔺
📱
https://riicj.com/news/3305/
#موضوع_شناسی_فقهی_در_موضوعات_ناپیدا
🔗 www.riicj.com 🖇 eitaa.com//riicj_com
#پرونده_علمی
📖 پرونده موضوع شناسی فقهی در موضوعات نوپیدا/3
آیتالله محسن فقیهی، در گفتگوی اختصاصی با پژوهشگاه مطالعات فقهمعاصر عنوان کرد:
مقلّد میتواند فهم فقیه از موضوعشناسی را نپذیرد
🔶موضوعشناسی علاوه بر اهمیت و جایگاهی که هم در کشف احکام موضوعات موجود در زمان صدور نصوص و هم در کشف موضوعات مستحدث دارد، مباحث فقهی دارد که کمتر بهصورت استقلالی مورد گفتگو قرار گرفته است؛ مباحثی از قبیل تفاوت بین موضوعات عادی و موضوعات مستنبطه، حجیت تشخیص موضوع توسط فقیه برای مقلّد، امکان یا عدم امکان تخطئه فقیه در تشخیص موضوع، و... . پیرامون چیستی موضوعشناسی، اهمیت و جایگاه آن، با آیتالله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفتگو کردیم. او زاده 1331 قم است و پس از تکمیل تحصیلات خود در دوره سطح، از سن هفده سالگی در دروس خارج آیات گلپایگانی، اراکی، مکارم شیرازی، مرتضی حائری، وحید خراسانی و میرزا هاشم آملی حضور پیدا کرد. وی از سال 1368، تدریس خارج اصول و سه سال بعد، تدریس خارج فقه را در مدرسه آیتالله گلپایگانی آغاز کرد که تاکنون نیز ادامه دارد. مشروح گفتگوی اختصاصی فقه معاصر با این استاد برجسته درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، به قرار زیر است:
مشاهده متن کامل پرونده🔻🔺
📱
https://riicj.com/news/3308/
#موضوع_شناسی_فقهی_در_موضوعات_ناپیدا
🔗 www.riicj.com 🖇 eitaa.com//riicj_com
🔅 پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
#رویدادهای_بینالمللی
🔸بخش بینالملل پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر در رصد علمی از تحولات مرتبط با موضوع «فقه معاصر» تلاش میکند اخبار و رویدادهای مهم را جمعآوری و به اطلاع علاقمندان برساند.
رویدادهای علمی مرتبط به بخش بینالملل در سایت پژوهشگاه فقه معاصر قابل مشاهده است.
⚡️عناوین و لینک آخرین اخبار🔻🔻🔻
🔹فراخوان برگزاری دوازدهمین نشست تامین مالی خرد اسلامی در جده عربستان
🔹فراخوان کمک هزینه تحصیلی مرکز مطالعات حقوق و تمدن اسلامی دانشکده حقوق ییل برای علاقمندان حقوق و فقه اسلامی
🔹فراخوان دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد جهت حضور مجازی در نشست حاکمیت دین و حقوق کیفری در ایران
🔹نشست علمی «هنجارهای بینالمللی و اصول اسلامی: بررسی مشترکات برای ایجاد صلح»
🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com
🆔 web site:https://new.riicj.com/
#پرونده_علمی
📖 پرونده فقه تغییر جنسیت/4
دکتر ناهید سلیمی در گفتگوی اختصاصی با پژوهشگاه مطالعات فقهمعاصر عنوان کرد:
لزوم معرفی و حمایت از موارد صحیحِ تغییر جنسیت؛ راه مقابله با انقلاب جنسی غرب
🔶دکتر ناهید سلیمی، دانشآموخته دکتری مطالعات زنان از دانشگاه تربیتمدرس و عضو هیئتعلمی پژوهشکده زن و خانواده است. حوزه تخصصی مطالعات و پژوهشهای وی، سیاستگذاری و جنسیت است. به همین بهانه، بایستههای اجتماعی تغییر جنسیت را با او به بحث گذاشتیم. سلیمی راهحل مقابله با حمله رسانهای غرب در موضوع تغییر جنسیت را معرفی و حمایت از موارد صحیح تغییر جنسیت میداند. او البته نقش خانواده در حمایت از فرد تغییر جنسیت یافته و آموزشهای لازم برای خانوادهها را نیز دارای اهمیت مضاعفی میداند. او در این گفتگو، همچنین به مسیر تغییر رویکرد غرب در مسئله جنسیت و تغییر جنسیت پرداخت. مشروح گفتگوی جذاب و اختصاصی فقه معاصر با عضو هیئتعلمی پژوهشکده زن و خانواده، از نگاه شما میگذرد:
مشاهده متن کامل پرونده🔻🔺
📱
https://riicj.com/news/3311/
#فقه_تغییر_جنسیت
🔗 www.riicj.com 🖇 eitaa.com//riicj_com
#پرونده_علمی
📖 پرونده فقه تغییر جنسیت/5
حجتالاسلاموالمسلمین محمدکاظم حقانیفضل در گفتگوی اختصاصی با پژوهشگاه مطالعات فقهمعاصر عنوان کرد:
عنوان «همجنسگرایی» در فقه اسلامی وجود ندارد
🔶حجتالاسلاموالمسلمین محمدکاظم حقانیفضل، زاده 1352 همدان است. او در کنار تدریس، تألیف و تبلیغ، همواره واکاوی موضوعات جدید و مطالعه نگاشتههای جدید علوم اسلامی را در دستور کار داشته است. مدیر دانشنامه فقه معاصر، به مناسبت سالها مطالعه و پژوهش در موضوعات گوناگون فقهی، نگاه جدّی و البته جدیدی نسبت به دانش فقه و موضوعات معاصر دارد. او در این گفتگوی اختصاصی، از تغییر جنسیت در همجنسگراها و نسبت فقه با این مقوله سخن گفته است. مدیر سابق ویکی شیعه، در این گفتگو تلاش دارد تا جایگاه دقیق دانش فقه در مواجهه با این مسئله را واگویه کند. مشروح گفتگوی اختصاصی فقه معاصر با مدیر دانشنامه فقه معاصر، از نگاه شما میگذرد:
مشاهده متن کامل پرونده🔻🔺
📱
https://riicj.com/news/3314/
#فقه_تغییر_جنسیت
🔗 www.riicj.com 🖇 eitaa.com//riicj_com
#پرونده_علمی
📖 پرونده فقه تغییر جنسیت/6
حجتالاسلام و المسلمین حسین ادبی در یادداشتی اختصاصی طرح کرد:
همجنسبازی، همجنسخواهی، همجنسگرایی
🔶حجتالاسلام حسین ادبی، دانشآموخته حوزه علمیه مشهد و استاد سطوح عالی این حوزه است. او در این سالها، در کنار تدریس و پژوهش، هیچگاه از بررسی میدانی موضوعات جدید نیز غافل نشده است. ارتباط مستمر به مردم و گروههای آسیبپذیر اجتماعی، او را به یکی از کارشناسان میدانی این حوزه بدل کرده است. او در این یادداشت اختصاصی، به واکاوی همجنسگرایی و تغییر جنسیت، از منظر موضوعشناسی و حکمشناسی پرداخته است.
مشاهده متن کامل پرونده🔻🔺
📱
https://riicj.com/news/3317/
#فقه_تغییر_جنسیت
🔗 www.riicj.com 🖇 eitaa.com//riicj_com
پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
📌گروه فقه فرهنگ، هنر و رسانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر برگزار میکند: ⚡️نشست علمی "معیار تبویب فق
📌گروه فقه فرهنگ، هنر و رسانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر برگزار میکند:
⚡️نشست علمی
"معیار تبویب فقه فرهنگ، هنر و رسانه "
(این نشست هفته گذشته برگزار نشد و به ۲۱ آذرماه موکول شد)
🔶 ارائه دهنده:
🎤حجت الاسلام والمسلمین دکتر
سید حمید میرخندان
عضو شورای علمی گروه فقه فرهنگ، هنر و رسانه
🔷 دبیر جلسه:
حجت الاسلام والمسلمین مهدی داودآبادی
دبیر پژوهشکده فقه اجتماع، فرهنگ و سلامت پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
🕒 زمان: چهارشنبه ۲۱ آذر، ساعت ۱۶:۰۰
🌐لینک ورود به جلسه :
https://bbb.riicj.com/rooms/ffe-obk-afb-qiq/join
علاقمندان میتوانند برای حضور در
جلسه به این آدرس مراجعه نمایند🔻
🏫 مکان: خیابان فاطمی(دورشهر) کوچه ۳۰، پلاک ۵۳.
🔗 www.riicj.com 🖇 eitaa.com//riicj_com
#پرونده_علمی
📖 پرونده مبادی فقه رسانه/1
مصطفی دُرّی در گفتگوی اختصاصی با پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر عنوان کرد:
راهحل بسیاری از چالشهای فقه رسانه، خلاقیت هنری است نه دستکشیدن از فتوا!
🔶 مصطفی دُرّی، بیش از دو دهه است که به تدریس و نگارش در عرصه فقه و بهخصوص فقههای معاصر مشغول است. او اخیراً چند سالی است که به حوزه هنر و رسانه نیز ورود جدی داشته و کتابها و مقالاتی در این زمینه نگاشته است. مدیر مدرسه فقه هنر، در این گفتگو به بیان چالشهای فقه رسانه میپردازد. به باور وی، استناد برخی فتاوا به فقه و فقها، علاوه بر نادرستی، ناشی از عقدهگشایی مخالفین فقه است. او معتقد است برای حل چالشهای فقه هنر، پیش از آنکه از فتوا دست برداریم، باید با خلاقیت هنری، هم هنر و هم فقه را حفظ کنیم. مشروح گفتگوی اختصاصی فقه معاصر با این استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم، از نگاه شما میگذرد:
مشاهده متن کامل پرونده🔻🔺
📱
https://riicj.com/news/3224/
#مبادی_فقه_رسانه
🔗 www.riicj.com 🖇 eitaa.com//riicj_com
#پرونده_علمی
📖 پرونده مبادی فقه اخلاق/4
دکتر مهدی قاسمی در گفتگوی اختصاصی با پژوهشگاه مطالعات فقهمعاصر عنوان کرد:
گزارههای اخلاقی تمام ادیان ابراهیمی، منحصربهفرد است!
🔶 درمورد رابطه بین فقه و اخلاق، فقه اخلاقی، اخلاق فقهی، رویکرد اخلاقی به فقه، و عناوین شبیه به آن، گفتگوهای زیادی در فقه شیعی صورت گرفته است که هنوز هم ادامه دارد. اما آیا این گفتگوها و تعارض نماها در سایر ادیان نیز به چشم میخورد؟ دکتر مهدی قاسمی، دانشآموخته دکتری مطالعات اسلام و ادیان، شاخه الهیات مسیحی دانشگاه ادیان و مذاهب است. او معتقد است گزارههای اخلاقی در هر یک از سه آئین اسلام، مسیحیت و یهودیت، منحصربهفرد و متکی بر عالم غیب هستند. وی البته درعینحال، تفاوتهای ماهوی بین رویکرد فقه مسیحی و فقه یهودی به مقوله اخلاق را نیز یادآور میشود. مشروح گفتگوی اختصاصی فقه معاصر با این استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه، بهقرار زیر است:
مشاهده متن کامل پرونده🔻🔺
📱
https://riicj.com/news/3320/
#مبادی_فقه_اخلاق
🔗 www.riicj.com 🖇 eitaa.com//riicj_com
#پرونده_علمی
📖 پرونده مبادی فقه اخلاق/5
حجتالاسلاموالمسلمین مهدی مهریزی طی یادداشتی شفاهی عنوان کرد:
ابهام در «فقه اخلاق» و آیندهپژوهی آن
🔶 دانش فقه و اخلاق همواره بهعنوان دو دانش مستقل در میان علوم اسلامی و انسانی مورد توجه بودهاند. در سالهای اخیر اما باب فقهی «فقه اخلاق» رونمایی شده است و نگاشتههایی نیز پیرامون آن نوشته شده است. در اینکه مراد از فقه اخلاق چیست، توافق روشنی میان اخلاق پژوهان و فقهپژوهان وجود ندارد. اما آینده فقه اخلاق، چگونه است؟ هرچقدر فقه اخلاق، مبهم است، سخن از آیندۀ آن، ابهام بیشتری دارد. حجتالاسلاموالمسلمین مهدی مهریزی، زاده ۱۳۴۱ مشهد، اگرچه به پژوهش در دانش حدیث و مباحث فقه زنان شهره است؛ اما علاقهمندی وی به مباحث اخلاقی دانشِ فقه قابل کتمان نیست. مدیر کتابخانه فقه و حقوق، در این یادداشت شفاهی اختصاصی، به واکاوی معنای فقه اخلاق و رویکردهای آیندهپژوهانه در آن میپردازد.
مشاهده متن کامل پرونده🔻🔺
📱
https://riicj.com/news/3371/
#مبادی_فقه_اخلاق
🔗 www.riicj.com 🖇 eitaa.com//riicj_com
حضرت آیتالله العظمی نوری همدانی: حوزه علمیه «فقه معاصر» را مورد توجه قرار دهد
حضرت آیتاللهالعظمی نوری همدانی در پیامی به مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کردند: آینده، متعلق به کسانی است که علم امروز را به خدمت اهداف متعالی درآورند. حوزه علمیه باید توجه به فقه معاصر داشته باشد و به دنبال تحول و پاسخگو بودن باشد
در بخشی از این پیام آمده است:
در عصر حاضر، شاهد تحول بیسابقه در عرصه دانش و فناوری هستیم که تأثیرات آن به سرعت در تمامی حوزههای علمی و فرهنگی مشاهده میشود. یکی از این تحولات بنیادین، پیشرفت چشمگیر در حوزه هوش مصنوعی است؛ دانشی که اکنون نه تنها به یکی از محورهای اصلی توسعه جهانی بدل شده، بلکه نقش آن در تحلیل دادهها، تسهیل پژوهشها، و ارائه راهکارهای نوین در تمامی علوم، از جمله علوم دینی، غیرقابل انکار است.
با نگاهی به آموزههای قرآنی، در مییابیم که استفاده از ابزارهای نوین برای فهم بهتر آیات و تعمیق دانش دینی، در راستای تحقق هدف خلافت انسان بر زمین قرار دارد:
«وَسَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مِنْهُ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ ». (سوره جاثیه، آیه۱۳) همچنین، کلام گهربار اهلبیت«علیهم السلام» نیز ما را به بهرهگیری از ابزارهای نوین و اندیشیدن در مسیر حل مسائل ترغیب میکند؛ امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام در نهج البلاغه میفرمایند:
«الْعَقْلُ رَأْسُ الْعِلْمِ، وَالْفِكْرُ رَأْسُ الْعَقْلِ» (نهج البلاغه، حکمت ۱۱۳)
(عقل اساس علم است و تفکر، اساس عقل)
لذا هوش مصنوعی را میتوان ابزاری دانست که با سازماندهی و بهرهگیری هوشمندانه از انبوه اطلاعات موجود، میتواند پژوهشگران را در مسیر تفکر و اندیشه عمیقتر یاری رساند. این فناوری، با تحلیل دقیق دادهها، استخراج الگوها، و تسهیل فرآیندهای تحقیقاتی، پژوهشگر را از صرف زمان بر فعالیتهای غیر ضروری بینیاز کرده و او را در رسیدن به بصیرتی بالاتر یاری میکند. به عبارت دیگر، هوش مصنوعی، دستیار اندیشمند است و نه جایگزین تفکر او.
اگر ما به عنوان حاملان میراث وحی و عالمان علوم اسلامی از این فرصت استفاده نکنیم، ممکن است در آیندهای نزدیک با چالشهایی جدی روبه رو شویم. نسل جدید که در دنیای فناوری غوطهور است، انتظار دارد که علوم دینی نیز با زبان زمانه پاسخگوی نیازهایشان باشد. همچنین، نهادهای علمی و پژوهشی در جهان، با بهره گیری از این فناوری، در حال گسترش تحقیقات خود هستند و غفلت ما میتواند منجر به فاصله گرفتن علوم دینی از جریان جهانی دانش شود.
ضروری است که امروز، هر یک از ما با درک اهمیت و ضرورت این فناوری، به یادگیری و به کارگیری هوش مصنوعی در حوزه تخصصی خود بپردازیم؛ ابزارهای هوشمند میتوانند یاریگر ما در تبلیغ، تحقیق، تدریس، و حتی استنباطهای دقیقتر از متون دینی باشند.
اکنون، زمان آن فرا رسیده است که به عنوان طلایهداران دانش اسلامی، قدمی مؤثر در این مسیر برداریم و نقش خود را در شکلدهی آیندهای مبتنی بر دانش و بصیرت ایفا کنیم.
با ورود به این عرصه و آشنایی با توانمندیهای هوش مصنوعی، میتوانید دریچهای نوین به روی علم و دین بگشایید. این یک ضرورت علمی و رسالتی دینی است که برای پاسخگویی به نیازهای جامعه، باید هرچه سریعتر به آن توجه کنیم.
آینده، متعلق به کسانی است که علم امروز را به خدمت اهداف متعالی درآورند. حوزه علمیه باید توجه به فقه معاصر داشته باشد و به دنبال تحول و پاسخگو بودن باشد و با در نظر گرفتن سیره علماء بزرگ ما و میراث گذشتگان مسیر تحولی که با شتاب در حال انجام است را پیبگیرد و معتقدم کسانی که در این عرصه گام برمیدارند باید از نظر فقاهت در سطح بسیار بالا باشند.
تحول در حوزه ناظر به این موضوع نیست که ما میراث گذشتگان را کمرنگ کنیم و یا اینکه کُتبی جایگزین کنیم که از حیث محتوا در سطح پایینتری باشد. بلکه باید محققان و فقها بنشینند در همان چهارچوب و سطح فقه جواهری و مسیر شریف العلماء و سعید العلماء و شیخ انصاری و بلکه در سطح بالاتری نسبت به مسائل روز پاسخگو باشند. و تأکید میکنم که نظرات حوزه علمیه باید آن گونه باشد که در تاریخ، بعد قرنها جوری قضاوت شود که این دوره از زمان در عصر انقلاب اسلامی بوده که بنیانگذارش یک فقیه کامل بوده و امروز نیز در رأس یک فقیه دیگری است و إنشاءالله ادامه خواهد داشت.
امروز حوزه علمیه قم نسبت به گذشته وظایف سنگینتری دارد و باید مجهزتر باشد.
حسین نوری همدانی
۲۱ آذرماه ۱۴۰۳
📌گروه فقه اقتصاد پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر با همکاری مجتمع عالی علوم انسانی اسلامی وابسته به جامعه المصطفی العالمیه برگزار میکند:
⚡️نشست علمی
"الگوی مصرف در اسلام "
🔶 ارائه دهنده:
🎤حجت الاسلام والمسلمین دکتر
محمدجواد قاسمی اصل
عضو هیٔت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
🔶 ارائه دهنده:
🎤حجتالاسلام دکتر غلامرضا سرآبادانی
استاد همکار گروه اقتصاد موسسه عالی علوم انسانی اسلامی
🔷 دبیر جلسه:
حجت الاسلام والمسلمین سیدحمید جوشقانی
دبیر گروه فقه اقتصاد پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
🕒 زمان: شنبه ۲۶ آذر، ساعت ۱۰:۰۰
🌐لینک ورود به جلسه :
https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze
علاقمندان میتوانند برای حضور در
جلسه به این آدرس مراجعه نمایند🔻
🏫 مکان: بلوار امین . مجتمع امین. بلوک دو
🔗 www.riicj.com 🖇 eitaa.com//riicj_com
پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
📌گروه فقه فرهنگ، هنر و رسانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر برگزار میکند: ⚡️نشست علمی "معیار تبویب فق
در پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر برگزار شد:
نشست علمی معیار تبویب فقه فرهنگ
نشست علمی با موضوع معیار تبویب فقه فرهنگ، هنر و رسانه با ارائهی حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید حمید میرخندان و نقد حجت الاسلام و المسلمین بستان برگزار شد.
در این نشست علمی که ۲۱ آذرماه در سالن جلسات مرکز مطالعات فقه معاصر برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی داوود آبادی دبیر پژوهشکده فقه اجتماع، فرهنگ و سلامت پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر ضمن خوش آمدگویی به تبیین موضوع نشست علمی پرداخت.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدحمید میرخندان عضو شورای علمی گروه فقه فرهنگ، هنر و رسانه مرکز مطالعات فقه معاصر با اشاره به اینکه برای تبویب فقه فرهنگ، هنر و رسانه باید معیاری در دست باشد که بتوان این امر را تحقق بخشید گفت: در فقه، شناخت موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است و موضوعاتی که در این بحث مطرح هستند هرکدام باید در حوزه مخصوص خود بررسی شوند. مثلا فقه رسانه در عرصه علم ارتباطات و رسانه مطرح است و قاعدتا موضوعات مطروحه، در این حوزه های دانشی باید مورد مداقه و بررسی قرار بگیرند و تنها در این حالت است که فقه خواهد توانست مسائل و مشکلات موجود در این عرصه ها را حل و فصل کند.
وی با اشاره به اینکه در موضوع فرهنگ دارای دو اصطلاح با دو حوزه ی دانشی و مطالعاتی جامعه شناسی و تمدن هستیم افزود: در موضوع جامعه شناسی ما چهار نظام اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را داریم که به نظام پارسونزی معروف است. در این تقسیم بندی فرهنگ یکی از چهار نظامی است که در جامعه کارکرد دارد. به تعبیر پارسونز فرهنگ به معنای حفظ و بازتولید ارزش ها و هنجارهاست.
حجت الاسلام والمسلمین میرخندان با تاکید بر اینکه برای فرهنگ نظام و خرده نظام های دیگری نیز مطرح است گفت: امور مربوط به نظام فرهنگی توسط خرده نظام هایی چون مدارس و دانشگاه ها رقم می خورد.
این عضو شورای علمی گروه فقه فرهنگ، هنر و رسانه مرکز مطالعات فقه معاصر با اشاره به اینکه اصطلاح دومی که در موضوع فرهنگ مطرح شده تمدن است افزود: خرده فرهنگ ها که در میان فرهنگ های بزرگتر ساری و جاری هستند عبارنتند از فرهنگی که در میان گروه خاصی از یک تمدن جریان دارد و این خرده فرهنگ ها در ارتباطات میان فرهنگی که حاصل ارتباط یک فرهنگ با فرهنگی دیگر است شکل گرفته اند.
در بخش دیگری از بحث حجتالاسلام والمسلمین دکتر سید حمید میرخندان با اشاره به اینکه ما ذیل بحث فقه فرهنگ، ابزارها و دست ساخت هایی داریم که از آنها به صنایع فرهنگی تعبیر می شود گفت: رسانه و هنر صنایع فرهنگی هستند که ذیل مفهوم فقه فرهنگ قرار می گیرند و قابلیت بررسی دارند. رسانه ابزار انتقال پیام است و آنچه ر رسانه از اهمیت بالایی برخوردار است همین پیام است.
وی در ادامه افزود هنر مصنوع انسان است و از عنصر زیبایی برخوردار است. گاها پیام و زیبایی باهم ترکیب می شوند مثل سینما و در مقابل جنبه هایی از رسانه را دارا هستیم که جنبه هنری ندارند مانند کتاب یا روزنامه. در این میان آنچه که می تواند ذیل بررسی فقهی قرار بگیرد تولیدکنندگان متن، خود متن و مخاطبان خواهند بود.
حجت الاسلام و المسلمین بستان که به عنوان ناقد در این نشست علمی حضور داشت نکاتی را بیان داشتند:
نسبت بین فرهنگ و تمدن که پذیرفتید فرهنگ ذیل تمدن قرار می گیرد؛ لازمه ی این امر آن است که رابطه ی عموم خصوص مطلق بین تمدن و فرهنگ برقرار باشد و حال آنکه به نظر می رسد رابطه ی موجود عموم خصوص من وجه است و هرکدام با دیگری نقاط افتراقی دارا هستند. مثلا باورهای مردمی که برای سالیان دراز در میان مردم یک منطقه وجود داشته اند تحت عنوان تمدن قرار نمی گیرند اما از آنها می شود به فرهنگ تعبیر کرد.
نکته دوم اینکه فرمودید هنر، مصنوع انسان همراه با زیباییست نیز کلیت ندارد. مواردی وجود دارد که مثلا فیلمی ساخته شده است و پیامی را منتقل می کند اما این پیام نه تنها دارای زیبایی نیست بلکه حاوی مطالب مشمئز کننده است.
نکته سوم اینکه فرمودید کتاب ها فقط رسانه هستند و هنر نیستند نیز کلیت ندارد. مثلا کتاب شاهنامه که در بعضی نسخ همراه با تصاویری برگرفته از مضون کتاب است به زیبایی تمام کار شده است.
موضوع بعدی که می توان بدان اشاره کرد این است که ما بیاییم و موضوعات فرهنگی، رسانه ی و هنری را دستهبندی کنیم و احکام هرکدام را در فقه بررسی کنیم اما در جلسه حاضر بیشتر به تعاریف و حدود هریک از موضوعات مطروحه پرداخته شد.
در پایان نیز حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید حمید میرخندان ضمن ارائه پاره ای از توضیحات به نقدهای وارده پاسخ داد.
🔗 www.riicj.com 🖇 eitaa.com//riicj_com
#خبر
⚡️ویژه برنامههای هفته پژوهش پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر به مناسبت هفته پژوهش ، نشستهای علمی و هم اندیشیهای مختلفی را فراهم نمودهاست که بدینوسیله از حضور و مشارکت محققان و اساتید محترم حوزه و دانشگاه در این نشستها دعوت به عمل میآید.
🔗 www.riicj.com 🖇 eitaa.com//riicj_com
پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
⚡️ویژه برنامههای هفته پژوهش پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر به مناسبت هفته پ
📖نشست علمی الگوی مصرف در اسلام
🎤ارائه دهندهگان:
حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمدجواد قاسمی اصل
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
دکتر غلامرضا سرآبادانی
استاد همکار گروه فقه اقتصاد موسسه عالی علوم انسانی اسلامی
⏱شنبه ۲۴ آذر ساعت10
🏛مکان: بلوار امین ابتدای سالاریه، مجتمع امین
//////////////
📖نشست علمی روش تبدیل خرده مسائل فقهی به کلان مسائل فقهی (یکشنبههای روش)
🎤ارائه دهنده: حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی رنجبر
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم
⚡️ناقد:
دکتر سیدصادق حقیقت
عضو شورای علمی گروه فقه سیاست و روابط بینالملل پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
⏱زمان: یکشنبه ۲۵ آذر ساعت ۱۲:۳۰
🏛مکان: پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
///////////////////
📖هماندیشی «آینده اندیشی فقه سیاسی در جمهوری اسلامی ایران»
🎤ارائه دهندهگان:
دکتر سیدصادق حقیقت
عضو شورای علمی گروه فقه سیاست و روابط بینالملل پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
حجتالاسلام والمسلمین اکبر خادمالذاکرین
عضو شورای علمی گروه فقه سیاست و روابط بینالملل پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
حجتالاسلام والمسلمین دکتر محسن مهاجرنیا
عضو شورای علمی گروه فقه سیاست و روابط بینالملل پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
دکتر عبدالوهاب فراتی
عضو شورای علمی گروه فقه سیاست و روابط بینالملل پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
⏱یکشنبه ۲۵ آذر ساعت ۱۶
🏛مکان: پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
//////////
📖نشست علمی تحلیل تاریخی نقش شیخ طوسی در عرفی شدن نفقه زوجه
🎤ارائه دهنده:
حجتالاسلام والمسلمین دکتر مجید دهقان
عضو شورای علمی گروه فقه زنان و خانواده پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
⚡️ناقد:
سرکار خانم مریم برقعی
عضو شورای علمی گروه فقه زنان و خانواده پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
⏱زمان :یکشنبه ۲۷ آذر ساعت ۱۸
🏛مکان: پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
//////////
📖نشست علمی مسئولیت ولی در موارد کشف عدم غبطه
🎤ارائه دهنده:
دکتر غلامرضا پیوندی
عضور گروه علمی فقه حقوق و تکالیف شهروندی پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
⚡️ناقد:
دکتر محمدمهدی مقدادی
دانشیار دپارتمان حقوق دانشگاه مفید
⏱زمان: سهشنبه ۲۷ آدر ساعت ۱۰
🏛مکان:پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
/////////////
📖نشست علمی مبنای مسئولیت در تخریب محیط زیست
🎤ارائه دهنده:
حجتالاسلام والمسلمین دکتر فهیمی
عضو هیئت علمی دانشگاه قم
⏱زمان: سهشنبه ۲۷ آذر ساعت ۱۸
🏛مکان: پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
/////////////
📖نشست علمی مطالعه تطبیقی نظام یکپارچه مالیاتی حمایتی و روش مالیات ستانی و پرداختهای حمایتی در اسلام
🎤ارائه دهنده:
حجتالاسلام دکتر ایمانی رفیعی
پژوهشگر اقتصادی پژوهشکده امور اقتصادی
🎤زمان: چهارشنبه ۲۸ آذر ساعت ۱۰
🏛مکان: پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
📖نشست ویژه اعضای پژوهشکده مطالعات فقه معاصر با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی
🎤حجتالاسلام والمسلمین استاد عبدالحسین خسروپناه
⏱زمان: چهارشنبه ۲۸ آذر ساعت ۱۸
🏛مکان: پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
//////////
📖هماندیشی فقه پژوهی وظرفیتهای دانشی در عرصه بینالملل
🎤ارائه دهندگان:
دکتر عابد مومنی
دکتر سیدصادق حقیقت
دکتر محمدعلی میرزائی
دکتر سیداحمد حبیبنژاد
الشیخ عبدالقادر یوسف الترنینی
الشیخ مهدی الصمیدعی
⏱پنجشنبه: ۲۹ اذر ساعت 17:30
🏛مکان: پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
🔗 www.riicj.com 🖇 eitaa.com//riicj_com
📌پژوهشگاه مطالعات فقه معاصـــــر
با همکاری میز "توسعه و توانمندسازی
علوم اسلامی" دفتر تبلیغات اسلامــی
برگزار میکند:
🔹 یکشنبههای روش!
⚡️نشست بیست و ششم
روش تبدیل خرده مسائل فقهی به کلان مسائل فقهی
🔶 ارائه دهنده:
🎤 حجت الاسلام و المسلمین
محمدعلی رنجبر
عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم
🔷 ناقد:
دکتر سیدصادق حقیقت
عضو شورای علمی گروه فقه سیاست و روابط بینالملل پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
🔷 دبیر جلسه:
حجت الاسلام والمسلمین علی شریفی
دبیر پژوهشکده فقه سیاست و حکومت
پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
🕒 زمان:یکشنبه ۲۵ آذر
ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۴
🌐لینک ورود به جلسه :
https://bbb.riicj.com/rooms/ffe-obk-afb-qiq/join
علاقمندان میتوانند برای حضور در
جلسه به این آدرس مراجعه نمایند🔻
🏫 مکان: خیابان فاطمی(دورشهر)
کــــــــــوچــــــــه 30. پـــــــلاک 53
🔗 www.riicj.com 🖇 eitaa.com//riicj_com
📌گروه فقه امور زنان و خانواده پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر برگزار میکند:
⚡️نشست علمی
تحلیل تاریخی نقش شیخ طوسی در عرفی شدن نفقه زوجه
🔶 ارائه دهنده:
🎤حجتالاسلام والمسلمین دکتر مجید دهقان
عضو شورای علمی گروه فقه زنان و خانواده پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
⚡️ناقد:
سرکار خانم مریم برقعی
عضو شورای علمی گروه فقه زنان و خانواده پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
🔷 دبیر جلسه:
حجت الاسلام والمسلمین مهدی داودآبادی
دبیر پژوهشکده فقه اجتماع، فرهنگ و سلامت پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
⏱زمان :یکشنبه ۲۵ آذر ساعت ۱۸
🌐لینک ورود به جلسه :
https://bbb.riicj.com/rooms/ffe-obk-afb-qiq/join
علاقمندان میتوانند برای حضور در
جلسه به این آدرس مراجعه نمایند🔻
🏫 مکان: دوررشهر. کوچه ۳۰. پلاک ۵۳
🔗 www.riicj.com 🖇 eitaa.com//riicj_com