eitaa logo
نسیم فقاهت و توحید
636 دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
2.1هزار ویدیو
99 فایل
•┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈• این کانال شامل ؛ 📚 جلسات سخنرانی و تدریس #رضا_خانجانی و همچنین؛ 📤 نشر بیانات متفکران و شخصیتهای طراز اول #انقلاب_اسلامی ارتباط با مدیر @samenolhojajjj
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام آقا دوباره جمعه .... و چشم انتظاری های معمول ... سر راهت نشستن عادت هر جمعه ی ماست....😭 @Khanjanidroos
پاسخ آیت الله جوادی آملی به پرسشی در خصوص عدم حجاب برای زنان و بیان آیات و دیدگاه متعالی دین در این زمینه👇 قرآن کریم وقتی درباره حجاب سخن میگوید میفرماید: حجاب عبارت است از احترام گذاردن و حرمت قائل شدن برای زن که نامحرمان او را از دید حیوانی ننگرند لذا، نظر کردن به زنان غیر مسلمان را، بدون قصد تباهی جایز میداند. شبهه ای که در ذهنیت بعضی افراد هست، این است که خیال میکنند حجاب برای زن محدودیت و حصاری است که خانواده و وابستگی به شوهر برای او ایجاد نموده است، و بنابراین، حجاب نشانه ضعف و محدودیت زن است. راه حلّ این شبهه و تبیین حجاب در بینش قرآن کریم این است که زن باید کاملاً درک کند، حجاب او تنها مربوط به خود او نیست تا بگوید من از حق خودم صرفنظر کردم، حجاب زن مربوط به مرد نیست تا مرد بگوید من راضیم، حجاب زن مربوط به خانواده نیست تا اعضای خانواده رضایت بدهند، حجاب زن، حقی الهی است. لذا میبینید در جهان غرب و کشورهایی که به قانون غربی مبتلا هستند اگر زن همسرداری آلوده شد و همسرش رضایت داد، قوانین آنها پرونده را مختومه اعلام میکنند، اما در این چنین نیست، حرمت زن نه اختصاص به خود زن دارد نه شوهر و نه ویژه برادر و فرزندانش میباشد، همه اینها اگر رضایت بدهند، قرآن راضی نخواهد بود، چون حرمت زن و حیثیت زن به عنوان حق اللَّه مطرح است. خدای سبحان زن را با سرمایه عاطفه آفرید که معلّم رقّت باشد و پیام عاطفه بیاورد، اگر جامعه ای این درس رقّت و عاطفه را ترک نمودند و به دنبال غریزه و شهوت رفتند به همان فسادی مبتلا میشوند که در غرب ظهور کرده است. لذا کسی حق ندارد بگوید من به نداشتن حجاب رضایت دادم، از این که قرآن کریم میگوید هر گروهی، اگر راضی هم باشند، شما حدّ الهی را در برابر آلودگی اجرا کنید.. قهراً همه اعضای خانواده و اعضای جامعه و خصوصاً خود زن امین امانت الهی هستند. زن به عنوان امین حق الله از نظر قرآن مطرح است یعنی این مقام را و این حرمت و حیثیت را خدای سبحان که حق خود اوست، به زن داده و فرموده: این حق مرا تو به عنوان امانت حفظ کن، آنگاه جامعه به صورتی درمی آید که شما در ایران میبینید، جهان در برابر ایران خضوع نموده است، زیرا که در مسأله جنگ تا آخرین لحظه، صبر نمود و کاری که برخلاف عاطفه و رقت و رأفت و رحمت باشد انجام نداد. با این که دشمنان او از آغاز، حمله به مناطق مسکونی، کشتار بیرحمانه بیگناهان و غیر نظامیها را مشروع نمودند. جامعه ای که قرآن در او حاکم است، جامعه عاطفه است و سرّش این است که نیمی از جامعه را معلمان عاطفه به عهده دارند و آن مادرها هستند، چه بخواهیم، چه نخواهیم، چه بدانیم و چه ندانیم اصول خانواده درس رأفت و رقّت میدهد، و رأفت و رقّت در همه مسائل کارساز است. @Khanjanidroos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بعضیا می گن یه گناه فردیه  و دیگران نباید دخالت کنند! آیا درسته؟!   در تبیین این مسئله باید به عنوان مقدّمه بگوییم که حق در دو فضای اخلاقی و حقوقی قابل بحث است. حق در فضای اخلاقی را اصطلاحاً حق اخلاقی و حق در فضای حقوقی را اصطلاحاً حق قانونی می گویند. چیزی که می توان به حق اخلاقی و حق قانونی تعبیر کرد. لوازم و ملزومات هر کدام از این حق ها متفاوت است. حق‌الناس هم شامل حق نسبت به خود شخص و حق نسبت به دیگران می شود. در معنای حقوقی و قانونی، حق‌الناس، یعنی حقوقی که متعلق به مردم (خود شخص یا دیگران) است و با مصالحه با مردم قابل اسقاط است. حجاب از نظر حقوقی حق‌الناس صرف محسوب نمی شود. حجاب نه تنها حق خود شخص است که در مورد آن آزاد باشد و نه تنها حق شوهر یا پدر و خانواده و مردم است که با مصالحه با آنان قابل اسقاط باشد، بلکه حجاب حکم الله نیز هست. در حکم الله دو عنصر حق و تکلیف الهی وجود دارد. یعنی نه دیگران و نه هیچ قدرت و حکومتی حق منع زن از حجاب را ندارند و هم زن تکلیف و حق حفظ حجاب را توامان داراست. از نظر اخلاقی نیز، حجاب هم حق‌الناس است و هم حق الله. یعنی از نظر اخلاقی عدم حفظ حجاب توسط یک زن زمینه از بین رفتن حقوق اخلاقی جامعه، فرد و خانواده را ایجاد می کند. مردم و جامعه حق دارند در یک فضای آرام و اخلاقی و توأم با اخلاق حسنه زندگی کنند. بی حجاب این حق مبنایی و بنیادین انسان ها را از بین برده یا تهدید می کند. @Khanjanidroos
🌿 وصال رحمت حق، منوط به اخبات استاد علی صفایی ره ما اگر مُسلم باشیم، مؤمن و متقى باشیم؛ یعنى فاعل همه احکام و تارک همه محرمات و در نهایت محسن باشیم، با این همه، قرب به رحمت حق تحقق پیدا مى کند، نه وصال به رحمت؛ که وصال، اخبات مى خواهد و مخبت از محسن بالاتر است. ادعاى امشب من، بر خلاف همه ادعاهایى که تا به حال شنیده اید که با طاعت، قرب حاصل مى شود، این است که نه طاعت و نه عصیان، بلکه انکسار، مقرِّب است. و غرورِ طاعت و غرورِ حالت، دور کننده و مُبَعِّد است. وصال رحمت، منوط به اخبات، به خشیت و به خضوع است. @Khanjanidroos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅✅دنیا از منظر عرفانهای نوظهور ⭕️در عرفانهای کاذب و نوظهور عموماً نگاه به دنیا به زن، ثروت، درس خواندن و .... نگاه منفی است. ⭕️مثلاً عرفای ما با عقل مخالفت کردند و کریشنا نیز با عقل مخالف است. عرفای ما دم از ریاضت می زنند و آنها نیز دم از ریاضت ولی این عارف ما که با عقل مخالفت می کند با عقل مخالف نیست می خواهد بگوید عقل یک مظهر است و کنار گذاشتن عقل نیز یک مظهر است و می خواهد بگوید به افراد و طبیعت و به جامعه یک سویه نگاه نکنید. ⭕️اما عرفانهای نوظهور به جوانان می گوید درس نخوانید، مدرک نگیرید و... کارهای عاقلانه انجام ندهید و می آیند از عرفای اسلامی مواردی پیدا می کنند و می گویند اینها نیز همین را گفته اند. ⭕️در عرفان اسلامی اینها بعنوان یک مظهر شناخته می شود و این یک مظهر نکوهشش همان انحصارش است انحصار را نکوهش می کند یعنی می گوید شما اگر بگوئید تنها راه رسیدن به خدا کنار گذاشتن درس است این کار اشتباهی است امکان دارد یکی از راه درس بخدا برسد و یکی بدون درس خواندن به خدا برسد ⭕️ عرفای اسلامی این را می خواهند مطرح کنند و در عرفان اسلامی نگاه به دنیا بد نیست ولی مسیحیت نگاهش به دنیا منفی است، عرفان یهودی نگاهش منفی است، دالای لاما نگاهش به دنیا منفی است اما ما نگاه منفی به دنیا نداریم ⭕️ این آیه شریفه قرآن که می فرماید "وَأَثَارُوا الأَرْضَ وَعَمَرُوهَا أَكْثَرَ مِمَّا عَمَرُوهَا " در مقام این است که آبادانی زمین خوب است و نه بد. این عرفان اسلامی است. عرفان اسلامی این نیست که به خیابان و ساختمان کار نداشته باشیم. و این مسائل باید به جوان، که هم دوست دارند دنیایشان آباد شود و هم معنویت داشته باشند گفته شود. و نقطه قوت در عرفان اسلامی بسیار زیاد است. @Khanjanidroos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 "انرژی" به جای "خدا" و پیامدهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آن 🔴 🔻به این کلمات و جملات دقت کنید:👇 « هوشمندی، هوش نامحدود، ارتباط با کائنات، تجسم خلاق، فقط دوست داشته باش... صبح که بیدار شدی، اول به مقابل آینه برو و به خودت سلام کن... هر روز خودت را ببوس... فقط برقص و بخند و شاد باش... بی تفاوت محض باش.. مشکلات دیگران به تو مربوط نیست.. خودت را دوست داشته باش... هیچ چیز را سخت نگیر ... گریه کردن ممنوع... همه چیز توهم است... خدا در درون توست... خدا جمع انسانهاست. (معاذالله)... مثبت باش... خبرهای بد را گوش نکن... » اینها عصاره و فشرده ای از انواع و اقسام کتاب ها، رمان ها، مقالات و مطالبی است که تحت عنوان " اندیشی"، "راه های "، "روان شناسی و روحی" و... در جامعه ما رواج یافته است. اثاری که نوعی جدید را به جامعه و خصوصا جامعه جوان ایران، تزریق کرده است. سبکی از زندگی که در آن، و گرایی، اصالت دارد و هر آنچه به این اصل ضربه بزند، دورریختنی و زائد است، حتی اگر به مولفه های دینی و هویتی فرد مرتبط باشد. 🔻حوزه ترجمه و نشر ایران، از دهه هفتاد بدین سو، به انتشار آثار نویسنده ها و سخنرانان این جریان (تحت عنوان چهره های ) پرداخته است. کتاب هایی همه فهم و عامه‌پسند، (اصطلاحا کتب تجاری روان شناسی) که هر فردی با هر میزان سواد می‌تواند بسیاری از این کتاب‌ها را بخواند، بفهمد و به دلیل القای انرژی مثبتی که در این‌گونه کتاب‌ها موج می‌زند، از خواندن آن لذت ببرد. 🔻"انرژی محوری"، "انرژی کائنات"، " تفکر مثبت بدون تلاش"، "لذت گرایی و سرخوشی" و "خودگرایی"، و نیز نسخه نویسی روان شناسانه بر پایه تجربه شخصی (و نه اصول علمی) وجه مشترک همه این آثار است. این افراد اگر چه ایده های مختلفی را از جمله در روان شناسی و روش های موفقیت و مدیریت و.. مطرح کرده اند، اما یکی از بخش های اصلی اندیشه و آثار آنها، تعلیمات باطنی و برنامه تغییرات روحی و معنوی است. از همین رو، یا به شکل غیرمستقیم بسترساز و بوده اند و یا مستقیما با ایجاد برخی مکتب‌ها و عرفان‌های کاذب با تکیه بر آموزه‌های کتب روانشناسی موفقیت و مثبت‌اندیشی، موج مضاعفی در دین زدایی از درگاه روان شناسی را رقم زده اند. 🔻 چهره های اصلی این جریان در سه دسته قابل تقسیم بندی هستند: 1️⃣ پیام آوران "انرژی به جای خدا" ژوزف ، وین ، راندا ، از جمله پیام آوران و تئوریسین های به جای هستند. اساس تفکر آنها، بر مبنای " "، "کافی بودن ندای درون برای سعادت انسان" و جایگزینی "انرژی" و "قدرت ذهن بشر" به جای "خدا" به عنوان قدرت لایتناهی و نیروی محرکه هستی است. 2️⃣ تجاری سازی "انرژی به جای خدا" ناپلئون ، برایان و آنتونی را می توان حلقه های وصل "قانون جذب" و "انرژی خدایی" به و دانست. آنها قانون جذب را به عنوان تحفه جدید در باب موفقیت و خلاقیت در امر تجارت تئوریزه و تبلیغ می کنند. کتاب هایی چون «موفقیت نامحدود در 20» روز از آنتونی رابینز، «قورباغه را قورت بده» از برایان تریسی، «بیندیشید و ثروتمند شوید» از ناپلئون هیل با همین کارکرد از جمله پرفروش ترین کتاب های سال های گذشته در ایران بوده اند. 3️⃣ "انرژی به جای خدا" و سبک در بعدی دیگر، برخی نویسندگان و سخنرانان نیز به نسخه نویسی بر پایه همین طرز فکر در مسائل جسمی، فردی و جنسی پرداخته اند. «مردان مریخی، زنان ونوسی» از جان گری، «صد راز موفقیت در زندگی زناشویی» از دیوید نیون، «تک نسخه کامیابی» از اندرو متیوس، «عاشق خودت باش» از سارا ماریا، همگی درصدد نشان دادن راه و روش زندگی و موفقیت بر اساس "انرژی_خدایی" در حوزه سبک زندگی برآمده اند. 🔻باید گفت، مهم ترین و خطرناک ترین پیامد و تاثیرگذاری این جریان، بر حوزه اعتقادی و سبک متمرکز است. خودمحوری ناشی از نگاه و رویکرد سودگرایی و لذت گرایی، ، بی خیالی، بی تفاوتی و تنبلی ذهنی و عملی و.. از جمله محورهای القایی این کتاب ها در حیطه زندگی فردی و خانوادگی است. مخاطب این آثار، فردی مصرفی در همه ابعاد است و پس از ناکارامدی نسبی روش های ارتعاش و جذب! (بدلیل اینکه بخشی از حقیقت هستند و نه همه آن،) بعد از مدتی دچار و شده و از هرنوع سخنی که به او انگیزه حرکتی تازه بدهد؛ ابراز بیزاری می‌کند. این قشر، انتخاب های خاص خود را نیز دارد، تاریخ و سیاست را به شکل عمیق نمی داند و در مسائل سیاسی تابع و دنباله رو جریان های تبلیغاتی و پروگانداست. @Khanjanidroos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅✅از گنج جنگ غافلیم ⭕️فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی این مرز و بوم دارای مفاخر و بزرگانی است که نه تنها کشور را غنی کرده و در دنیا سرآمد است بلکه می‌تواند این افراد را به عنوان الگویی برای تمامی جوامع بشری ارائه دهد. ⭕️یکی از راه‌های عملی مقابله با عرفان‌های بدلی، جنش‌های شبه معنوی کاذب و عارف نمایان بزک کرده پرادعا، ارائه هنرمندانه این الگوهای اخلاقی و عرفانی به نسل جوان است. ⭕️ذکر داستان‌های مستند، قابل فهم و امروزی از زندگی عارفان و عالمان راستین در دوران حاضر و معاصر، بیان خاطرات اخلاقی و عرفانی شهدای عزیز دوران دفاع مقدس که از جوانان این مرز و بوم هستند برای نسل امروز می‌تواند بسیار آموزنده و اثرگذار باشد. ⭕️اگر ما از این فرصت بسیار بزرگ - مقام معظم رهبری درباره جنگ و دفاع مقدس از واژه گنج استفاده کردند - به درستی بهره‌برداری کنیم و داستان زندگی و خاطرات شهدا را به شیوه‌های جذاب برای جوانان و نوجوانان بازگو کنیم هرگز افراد فرصت طلب، عیاش، بی سواد و بی‌خدایی چون اوشو، کلمپ، سای بابا و..... نمی‌توانند به عنوان رهبر معنوی در ذهن جوان ایرانی جای بگیرند. ⭕️این اتفاقات ناگوار و این استقبال از عرفان‌های بدلی در کشور نشان دهنده این نکته است که اولا جوانان تشنه مباحث معنوی هستند و به گمان اینکه این شبه معنویت ها راهگشاست در دام آنها گرفتار می‌شوند و از طرفی بیانگر این نکته که نتوانسته‌ایم عرفان و معنویت راستین را برای جوان ایرانی تبیین کنیم. @Khanjanidroos