eitaa logo
رسانه نخبگانی بانوان
538 دنبال‌کننده
986 عکس
388 ویدیو
10 فایل
🔶️🔶️ رسانه نخبگانی بانوان 🔻 انعکاس اخبار و اندیشه‌های نخبگانی، جریان‌شناسی و وضعیت‌سنجی موضوعات زنان، جنسیت و خانواده ⛔️ کپی و انتشار مطالب از کانال رسانه نخبگانی بانوان فقط با ذکر نام این کانال مجاز است. 🔻 ارتباط با ادمین: @mvakili98 @Za1340
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔸حجاب محدودیت نیست 🔻یک زن غیر مسلمان در پارلمان اتریش روی جنبش ززآ را کم می‌کند و می‌گوید: حجاب محدودیت نیست خیلی از زنان مسلمان محجبه هستن که افتخارات زیادی کسب کردند و شما از آن‌ها می‌ترسید!!/ اخبار عفاف و حجاب کشور 💠 |@rnb1402|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔸هدیۀ طلایی مادران تهرانی به مادران و کودکان غزه 🔻با دیدن مظلومیت مردم غزه، با خودمان می‌گفتیم از دست ما مادران خانه‌دار، چه کاری برای کم‌کردن رنج مادران و کودکان غزه برمی‌آید؟ خبر اهدای طلاهای بانوان یمنی به مردم فلسطین، انگار جواب سؤالات ما بود. 🔻پویش جمع‌آوری طلا برای مردم غزه، همین‌قدر ساده و دلی در میان مادران تهرانی کلید خورد و بعد از ۲ماه، به یک نتیجۀ فوق‌العاده رسید. 🔗|مطالعه متن کامل| 💠 |@rnb1402|
🔸🔸آنچه که زن زندگی آزادی با عنوان سلیطگی بدان افتخار می‌کند در همه جای دنیا مذموم است 🔻جریانی که تلاش می‌کند به هر شکل ممکن به ارزش‌های معنوی زنان جامعه ایرانی حمله کند و از کریه‌ترین ویژگی‌های رفتاری علم مبارزه درست کند، دقیقا دست به نقطه‌ای گذاشته است که حتی در بیچاره‌ترین فرهنگ‌ها هم منفور است. 🔻 کشور ژاپن به علت وابستگی به آمریکا بیشترین آسیب‌های فرهنگی از تمدن غرب را متحمل شده است؛ چراکه در آمار خودکشی و زنا جزو پیشگامان دنیا شده است، اما همین فرهنگ بیمار هم در جایی سرعت‌گیر هرزگی را فعال می‌کند و اجازه نمی‌دهد جامعه، زن و خانواده بیشتر از این متاثر شود. 🔻در آن ژاپن زیباترین زن سال به علت یک خبر نشریه زرد عنوان خود را با عذرخواهی برمی‌گرداند، اما متاسفانه در کشور ما خبرنگارانی که مدعی فرهیختگی هستند تلاش می‌کنند به هرزگی اعتبار و جایگاه ویژه ببخشند. 🔻 به راستی مگر می‌شود این همه به یک تمدن چندین هزار ساله خیانت کرد؟ /بانوی آب 💠 |@rnb1402|
🔸🔸 نوروز ۱۴۰۳، سال "جهش تولید با مشارکت مردم" مبارک 💠 |@rnb1402|
🔸🔸 مهم‌ترین سخنان نوروزی رهبر انقلاب 🔻 شعار سال 1402 امسال هم جزو وظایف مسئولان است 🔻 در سال گذشته شعار «مهار تورم و رشد تولید» را مطرح کردیم، کارهای خوبی انجام شد، اما فاصلۀ زیادی با مطلوب ما داشت. 🔻 جهش تولید به‌نظر کار بزرگ و شاید در نظر بعضی نشدنی است، اما من معتقدم این شدنی است. 🔻 اقتصاد یکی از نقطه‌ضعف‌های ماست. اگر اقتصاد کشور وضع مطلوبی پیدا کند در همۀ اوضاع کشور تاثیر می‌گذارد. می‌شود گفت در دین و دنیای مردم تاثیر می‌گذارد. 🔻 دولت کنونی دولتی است که از لحاظ تلاش، تحرک و فعالیت انصافا نمرۀ بالایی می‌گیرد. 🔻 امسال اولین سال شروع برنامۀ هفتم توسعه است. اهداف این برنامه تک‌رقمی‌کردن تورم، تولید 90 درصدِ کالاهای اساسی در داخل، افزایش بهره‌وری آب کشاورزی و طرح‌های عظیم است. اگر بخواهیم به این اهداف دست پیدا کنیم باید از حضور مردم استفاده کنیم. 🔻 در زمینۀ اقتصاد باید تحرک خارجی و بین‌المللی داشته باشیم و بدون آن کار پیش نخواهد رفت. 🔻 باید تفاهم‌نامه‌های اقتصادی که با کشورها امضا می‌کنیم و چندان تاثیر ندارد را به قراردادهای حقوقی قابل اجرا تبدیل کنیم که به اثر برسند. 🔻 شعار سال کاری نیست که یک‌ساله انجام شود، باید امسال گام اول آن برداشته شود و بعد ادامه پیدا کند. 🔻 بعضی افراد دلسوز این دغدغه را دارند که چنانچه سرمایۀ مردم را وارد تولید کنیم به فساد منجر می‌شود؛ این نگرانی به‌جاست. 🔻 مجموعۀ ملت ما بانشاط هستند، اما بعضی افراد غافل منفی‌بافی می‌کنند. 🔻 ما در مسئلۀ اتحاد دل‌های مردم متاسفانه مشکلات و عقب‌افتادگی‌هایی داریم. 🔻 خودمان به دست خودمان در وحدت ملی اختلال ایجاد می‌کنیم و همه در این غفلت شریکیم. همه باید اتحاد را حفظ و آن را تقویت کنیم. این سیاست قطعی نظام است. 🔻 اختلاف فکری و سیاسی طبیعی است، اما نفرت‌پراکنی غیر از این‌هاست. 🔻 قضیۀ غزه حقانیت تشکیل جبهۀ مقاومت را نشان داد. 🔻 در این چند ماه اخیر جبهۀ مقاومت از وضع واقعی خود رونمایی کرد. 🔻 آمریکایی‌ها نمی‌توانند در منطقه بمانند و ناچارند منطقه را تخلیه کنند. 🔻 رژیم صهیونسیتی از غزه بیرون بیاید شکست خورده، بیرون نیاید هم شکست خورده است. 🔻 تناقض تصمیم‌های صهیونیست‌ها و اختلافات عمیق، این رژیم را به سقوطِ بیشتر نزدیک خواهد کرد. 🔻 آمریکا در مسئلۀ غزه بدترین تصمیم ممکن را گرفت./بیداری ملت 💠 |@rnb1402|
🔸🔸 وصایای خدیجه کبری سلام‌الله علیها/ به بهانه وفات شهادت‌گونه حضرت خدیجه‌ سلام‌الله علیها 🔻 زمانی که بیماری او شدت یافت؛ به رسول خدا عرض کرد: «یا رسول اللّه! اسمع وصایای؛ «أولا، فإنی قاصرة فی حقک، فاعفنی یا رسول اللّه؛ نخست اینکه من در حق شما کوتاهی کردم؛ تقاضا دارم مرا ببخشید». 🔻 رسول خدا در پاسخ فرمود:«حاشا و کلا، ما رأیت منک تقصیرا فقد بلغت جهدک و تعبت فی ولدی غایة التعب، و لقد بذلت أموالک و صرفت فی سبیل اللّه مالک؛ هرگز چنین نیست؛ نه تنها من از شما کوچک‌ترین کوتاهی ندیدم؛ بلکه شما تمام تلاشت را کردی و در تربیت و رسیدگی به امور فرزندان نهایت سختی را به جان خریدی و آنچه از مال دنیا داشتی همه را در راه خدا صرف کردی». 🔻 عرض کرد: «یا رسول اللّه! الوصیة الثانیة؛ أوصیک بهذه- أشارت إلى فاطمة علیها السّلام- فإنها یتیمة غریبة من بعدی فلا یۆذینها أحد من نساء قریش و لا یلطمن خدّها و لا یصحن فی وجهها و لا یرینها مکروها؛ وصیت دوم من این است - در همین حال اشاره کرد به فاطمه سلام‌الله علیها - این دختر بعد از من یتیم و تنها می شود، مراقب باشید کسی از زنان قریش او را اذیت نکند؛ سیلی به صورت او نزند؛ کسی به روی او فریاد نکشد؛ کاری نکنند که او ناراحت شود». 🔻 «و أما الوصیة الثالثة، فإنی أقولها لابنتى فاطمة علیها السّلام و هی تقول لک، فإنی مستحیة منک یا رسول اللّه؛ و اما وصیت سوم که من آن را به دخترم فاطمه علیها السلام می‌گویم؛ او به شما عرض کند؛ زیرا حیا می کنم خودم مستقیما از شما بخواهم». 🔻 فقام النبی صلّى اللّه علیه و آله و خرج من الحجرة، فدعت بفاطمة علیها السّلام و قالت: ‏در این هنگام رسول خدا برخاست و از اتاق خارج شد. خدیجه کبری، فاطمه زهرا علیهاالسّلام را به نزدیک طلبید و به او چنین گفت: «یا حبیبتی! و قرة عینی، قولی لأبیک: إن أمی تقول: إنی خائفة من القبر، أرید منک رداءک الذی تلبسه حین نزول الوحی؛ تکفننی فیه؛ عزیز دلم! و ای شادی قلبم! به پدرت بگو مادرم می‌گوید: من از قبر می‌ترسم درخواست دارم مرا در آن عبایی که هنگام نزول وحی بر تن داشتید کفن کنید». 🔻 فاطمه علیهاالسّلام از اتاق خارج شد و پیام مادرش خدیجه را به پدرش رسول خدا رساند. 🔻 حضرت بلافاصله برخاست و آن عبا را تقدیم فاطمه علیهاالسّلام کرد. وقتی زهرا علیهاالسّلام عبا را آورد حضرت خدیجه علیهاالسّلام بسیار خوشحال شد. 🔻 وقتی حضرت خدیجه علیهاالسّلام رحلت کرد؛ رسول خدا، خود، او را غسل داد و حنوط کرد. وقتی نوبت به کفن رسید، جبرئیل امین نازل شد و عرض کرد: یا رسول الله! خداوند به شما سلام رسانده و به صورت ویژه مورد تحیت و اکرام قرار می‌دهد و به شما می‌فرماید: «إن کفن خدیجة من عندنا، فإنها بذلت مالها فی سبیلنا؛کفن خدیجه با ماست؛ چرا که ثروتش را در راه ما داد». 🔻سپس جبرئیل، کفنی آورد و گفت: «یا رسول اللّه! هذا کفن خدیجة و هو من أکفان الجنة، أهداه اللّه إلیها/ دختر حوا 📙 امالی طوسی(ره)، 175 ؛ 📗 الخرائج و الجرائح‏ 2/529 ؛ 📘 الزهراء علیهاالسّلام فی الکتاب و السنة و الأدب 1/100 به نقل از الموسوعة الکبرى عن فاطمة الزهراء سلام الله علیها 💠 |@rnb1402|
🔸🔸 همدردی گروهی از زنان انگلیسی با زنان فلسطینی 🔻 گروهی از زنان انگلیسی با تجمع مقابل پارلمان این کشور مو‌های خود را تراشیدند تا همبستگی خود را با زنان فلسطینی در غزه نشان دهند! 🔻 کجایند سلبریتی‌های داخلی و خارجی که به خاطر فوت یک دختر آن هم به جهت عوارض جسمانی خود، موهای خود را می‌چیدند؟ خبر دارند در غزه هزاران زن و دختر به خاک و خون کشیده شده‌اند؟!/مجمع محیا 💠 |@rnb1402|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔸 بی‌توجهی به مسائل شرعی در بیمارستان‌ها/ دیدزدن پای برهنه تجربه‌گر توسط یک فرد در بیمارستان و عذاب روح او از این وضعیت.. 🔻 نفر اول نگاهش افتاد و رو برگرداند... نفر دوم نگاهش افتاد تا آخر سالن رفت و برگشت و باز نگاه و دقت کرد.. من فریاد می‌زدم روی من را بیندازید... و کسی صدای مرا نمی‌شنید.... 🔻 عدم رعایت مسائل شرعی که در بیمارستان‌ها شایع است، هم روح و روان و هم جسم بیمار را آزار می‌دهد و انگار قانون نانوشته‌ای می‌گوید در بیمارستان همه چیز حلال است!! هم خون را نجس نمی‌دانند، هم محرم و نامحرم معنا ندارد و هم حجاب و پوشش بی‌معنا می‌شود.... 🔻 حتی در سریال‌ها و فیلم‌های مذهبی، همراه بیماری که حتی به خانه مراجعه کرده و از فضای استرس دور شده، دغدغه طهارت بدن و لباسش از خون را ندارد... دکتر و پرستار و پرسنل بیمارستان که بماند... 🔻 پرسنل بیمارستان هنگام ورود آقایان پزشک به اتاق بیماران در بخش زنانه، در ساعات استراحت که معمولا بیمار یا همراهان حجاب کامل ندارند، مسائل شرعی را رعایت نمی‌کنند و اعلان برای حجاب کردن داده نمی‌شود.. و این گلایه‌های بیماران سبقه زیادی دارد که حالا توسط یک تجربه‌گر بیان می‌شود که چگونه بابت این حال و روز اذیت شده است... 🔻 فکری به حال بیمارستان‌های‌مان کنیم که جسم و روح عزیزان‌مان در میانه مرگ و زندگی بیش از این آزار نبیند... 💠 |@rnb1402|
25.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شهروند فلسطینی در گفتگو با الجزیره: 🔸🔸 از کدام مصیبت بگوییم؟ از زن‌هایی که ربوده شدند یا زن‌هایی که توسط اسرائیلی‌ها مورد تجاوز قرار گرفتند؟! 🔻 بر این دردها گر بمیریم رواست.... 💠 |@rnb1402|
🔸🔸نه هزار زن فلسطینی در نوار غزه به شهادت رسیده‌اند 🔻به گفته «اشرف القدره» سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه، هزاران نفر از زنان به شهادت رسیده مادر، زنان باردار و حتی کادر درمانی و پزشکی بودند. 🔻همچنین ۶۰ هزار زن باردار در نوار غزه از سوء تغذیه، کم‌آبی و نبود مراقبت‌های مناسب پزشکی رنج می‌برند. 🔻القدره همچنین گفت ماهیانه حدود ۵ هزار زن باردار در شرایطی بسیار سخت و غیرامن در نوار غزه وضع حمل می‌کنند. 💠 |@rnb1402|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔸درخواست مرضیه هاشمی از رهبر انقلاب برای حکم جهاد در مقابل جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه 🔻خبرنگار آمریکایی پرس تی‌وی گفت: اتفاقات غزه آنقدر سنگین است که می‌توان آن را هولوکاست غزه نامید. 🔻الان در بیمارستان شفای غزه چه کار می‌کنند؟ اصلا نمی‌توانیم بگوییم چه کارهایی که با زنان، کودکان و مردان غزه نکردند. 🔻این‌ها خیلی سنگین است، من از امام خامنه‌ای میخواهم حکم جهاد بدهند، من 64 سال سن دارم و حاضرم هرکاری برای نابودی رژیم صهیونیستی انجام دهم. 🔻تا کی باید ما فقط نگاه کنیم و فقط گزارش بدهیم../اخبار عفاف و حجاب کشور 💠 |@rnb1402|
🔸🔸 انسیه خزعلی، طی پیامی خطاب به همسر و فرزندان دکتر زهرا شجاعی، درگذشت ایشان را تسلیت گفت 🔻 دکتر زهرا شجاعی از سال ۷۶ تا ۸۴ مدیریت مرکز مشارکت‌های زنان دولت اصلاحات را عهده‌دار بوده‌ است. 🔻 زهرا شجاعی پس از طی دوره‌ای بیماری، روز گذشته (هفتم فروردین ماه) دار فانی را وداع گفت. 💠 |@rnb1402|
16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸🔸بررسی ۷۰ سال خشونت جنسی رژیم صهیونیستی علیه بانوان فلسطینی/فصل بیداری 💠 |@rnb1402|
🔸🔸 جمعه‌های کتابخوانی/ بخوانیم 📚 تاریخ مختصر زن‌ستیزی 🔻 این کتاب نتیجه‌ سفری چشم‌گشا در میان قرن‌ها، قاره‌ها و تمدن‌هاست که به نگرش‌های تاریخی و معاصر نسبت به زنان نگاه می‌کند. 🔻 از دیدگاه هالند زن‌ستیزی، کلیسا، شکار جادوگران، نظریه‌های جنسی، نازیسم، مبارزان حامی زندگی و در‌نهایت، دنیای در‌حال‌توسعه‌ی امروزی را در‌بر می‌گیرد؛ جایی‌که زنان به‌دلیل اعتقادات مذهبی افراطی، قحطی، جنگ و بیماری به‌طور فزاینده و نامتناسبی در معرض خطر هستند. 🔻 این کتاب با تحقیق گسترده‌، بی‌عدالتی باستانی، فراگیر و پایدار را شرح می‌دهد. پرسش‌هایی که این کتاب مطرح می‌کند، به مبانی وجود انسان، جنس، عشق، خشونت که زندگی انسان‌ها را در طول تاریخ شکل داده است و در‌نهایت، نقض حقوق بشر را در مقیاسی تقریبا غیرقابل تصور محدود کرده است، سروکار دارد. ✍ نویسنده: جک هالند ✍ مترجم: آزاده غیبی‌زاد 🖇 ناشر: کند و کاو 💠 |@rnb1402|
🔸🔸 تقبل‌الله صالح اعمالکم و عظم‌الله اجورکم/ و تمام داستان از همین جا آغاز می‌شود! 🔻 دقت کنیم! “لیل”، شب است. “لیله” هم شب است. اما در جهانِ سالکان، معنایِ وجودی این دو یکسان نیست. چه “لیل”، مذکر است و “لیله” مؤنث و تمام داستان از همین جا آغاز می‌شود. 🔻 در سوره قدر، “لیله” را بکار می‌بَرَد. مؤنث را. و این شبی است که آبستن حوادث شگرف است. چه تمام اتفاقات در وجود او می افتد. در “لیل”، که مذکر است، داستان، پوشندگی است. به تاریکی رفتن است، “وَ اللَّیلِ اِذا یَغشَی” ( قسم به شب آنگاه که می‌پوشاند). اما در “لیله”، داستان نزول نور است، حکایت حیات و بالندگی است. در “لیل”، سکون و به خواب رفتن است، در “لیله”، بیداری و احیاء است و این “لیله” است که از هزار ماه بهتر است، چرا که “قدر”، مضاف الیه او شده است. از این منظر، “لیله” اشاره به نیروی مؤنث کل است. آن نفس پاکِ پذیرا. همان‌که قدرت پرورش‌دهندگی را به وفور در خود دارد. همان وجودی که مهبط ملائکه و روح است. وجودی که “کل امر”، در جهان او به وقوع می‌پیوندد و انسان‌های کامل از وجود اوست که به منصه ظهور می‌رسند. 🔻 “لیله” اشاره به وجه هستی‌ساز وجود است، هر شبی نیست. نمی‌تواند باشد، زیرا یکی است، فرد است. “لیله”، تسلیم محض است. جز این باشد، نزولی در کار نیست. 🔻 خیر و برکت کجا فرود آیند؟! ای دوست، وجودمان را با تسلیم محض، برای نزول بهترین‌ها آماده کنیم. در این چند روز باقیمانده، با مراقبه‌ای جانانه بیدار باشیم. اَحیاء را اِحیاء کنیم. شب زندگان را دریابیم و بدانیم آنچه در عالَم کبیر اتفاق افتد، در عالَم صغیر نیز که ما باشیم، اتفاق خواهد افتاد. “لیله” خودمان را آماده کنیم و امسال از او خواستش را بخواهیم. دست از خواست خود بر داریم، تا او هر آنچه که خود صلاح می‌داند بر ما فرود آرد. جز صلاحش چیزی نخواهیم. در دعاهای‌مان دستور ندهیم، چون گذشته آرزوهای‌مان را لیست نکنیم. بلکه تمام وجودمان را تسلیم‌وار در اختیارش بگذاریم. یکبار هم که شده حرف گوش کنیم و در برابرش یک پذیرش تام باشیم. چون “لیله” باشیم، آرام و پذیرا و نترس، زیرا آن، “سلام” است تا طلوع سپیده دم. هشیار باشیم وقتی قرآن می‌فرماید که؛ خداوند بین آدمی و قلبش است، وقتی می‌فرماید؛ “اِنَّ مَعِیَ رَبّی”، پس دریابیم که این عظمت‌ها از کجا به کجا نازل می‌شود و مرکزش کجاست. قدر این لیله خودمان را بدانیم. التماس دعا 💠 |@rnb1402|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸🔸 فقط یک شب مهمانم کنید!(شب جُهَنی) 🔻 در بیرون از مدینه سکونت دارد و از شهر دور است. صاحب شتر و گوسفندان زیادی است. تمام وقت و هَمَّش صرف پرورش و نگهداری حشم و گله سپری می‌شود. 🔻 رایحه حضور رسول خدا در یثرب، فطرت پاک او را می‌نوازد و به اسلام ایمان می‌آورد و در زمره مسلمانان در آمده است. دل‌بسته پیامبر و آئین او است، ولی سکونتش در خارج از شهر و مشغله‌هایش نمی‌گذارد مداوم از محضر پیامبر خدا به مانند سایر مسلمانان بهره‌مند شود. 🔻 اما بساط رمضان که پهن شد و از دعا و نماز و مناجات مؤمنان در کنار و محضر پیامبر در مسجدالنبی را می‌شنود، دلش به‌پرواز در می‌آید و سخت به شرکت در آن ضیافت نورانی شائق می‌گردد. اما با این حشم و خدم چه کند؟ نمی‌تواند گله و رمه‌اش را رها کند و خود راهی مدینه شود. و شاید روا ندید و قلبش رضا نمی‌داد که تنها و بی یاران و اهل و فرزندان بر این خان ربوبی بنشیند! در خود فرو رفته و در تب و تاب است و مدام در فکر و با خود سخن می‌گوید: اگر یک شب بود؛ می‌شد زحمتش را تحمل کرد. شتران و گله را رها سازم و برای همیشه در شهر مسکن گزینم؟ 🔻 غرق در این افکار و راه‌هایی است که به ذهنش خطور می‌کند، چند روز و شبی، خود به مدینه رود و در آن‌جا اقامت گزیند، اما کارگران و غلامان و فرزندان را چه کند؟ انصاف نباشد تنها در این بزم شرکت کند. 🔻 دنبال چاره است که چه کند که از فیض این شب‌ها بی‌نصیب نماند و هم از کار و زندگی‌اش باز‌ نماند و هم همه اهل و خانواده و خانه و کارگرانش از آن بهره گیرند. به استغاثه و دعا می‌نشیند تا راهی بیابد. خدا را رحمی ای مُنْعِم‌، که درویشِ سرِ کویت/ دری دیگر نمی‌داند، رهی دیگر نمی‌گیرد. 🔻 راهی در لوح صاف و ساده ذهنش خطور کرده و نقش می‌بندد، اما نمی‌داند راه درستی است یا نه؟ اصلا خداوند می‌پذیرد؟ 🔻 روانه مدینه می‌شود تا از خود حضرت چاره بجوید و راهنمایی بخواهد. وارد شهر می‌شود و در مسجد پیامبر، به محضرش شرفیاب شد. پیامبر را در میان جمیعت می‌بیند. به رسم و به عادت عربان صراحت را چاشنی سخنش می‌کند و با صدای بلند که همه اهل مسجد شنیدند، چنین عرض می‌کند: ای رسول خدا! من شتر و گوسفند و غلامانی در بیرون شهر دارم و بدین سبب نمی‌توانم هر روز به شهر آیم و در محضر مبارک‌تان به عبادت بپردازم. دوست می‌دارم شبی را از شب‌های ماه مبارک رمضان به من معرفی فرمایید تا در آن شب به شهر آیم و به عبادت و راز و نیاز و اقامه نماز بپردازم. همان یک شب مهمان‌تان باشم! سوال و تمنایش نشان از معرفت و ایمان او دارد. 🔻 پیامبر خدا صلّ الله علیه و آله فرمود: جُهَنی جلو بیا. با خوشحالی و شتاب؛ از لابلای جمیعت خود را به محضر پیامبر می‌رساند. پیامبر اشاره می‌کنند که بنشیند. روبروی حضرت می‌نشیند و چشم به لبان مبارکش دوخته تا پاسخ بشنود. 🔻 همه جمیعت مسجد هم محو این صحنه شدند و سر و پا گوش شدند تا پاسخ پیامبر به درخواست عبدالله انصاری، پسر انیس‌جُهُنی را بشنوند. رسول‌خدا نخواست کلامش و پاسخش را همگان بشنوند لذا سر به گوشش گرفت و آهسته در گوش او چیزی فرمود به طوری که کسی از این صحبت آگاه نشد. 🔻 لحظاتی ناباورانه به چهره رسول خدا می‌نگرد و سرمست از کلام و زیارت حضرت سر از پا نشناخته، پا می شود. از شادمانی و خشنودی که از چهره‌اش هویدا بود، می‌شد فهمید که پاسخش را گرفته است. و سروری بالاتر؛ هم وجودش را فرا گرفته است، از این‌که چنین توفیق یافت تا هم‌کلام و هم‌نفس حبیب خدا بشود، در پوست خود نمی‌گنجد! ای پادشاه صوت و معنی که مثل تو/ نادیده هیچ دیده و نشنیده هیچ گوش [ حافظ، غزل ۲۵۶] 🔻 بی‌سخن، آرام و شادمانانه، دامن دشداشه‌اش را بر‌چید و از لابلای جمیعت گذشت و از مسجد خارج می‌شود تا راهی سکونت‌گاه خود گردد. 🔻 جمیعت مبهوت این درخواست و نحوه پاسخ پیامبر غرق در سکوت‌اند. لحظاتی در همان بُهت و تَحیُّر به هم نگریستند که" من و تو محرم این راز نه‌ایم". آرام و به تدریج برخی آهسته لب گشودند و با خود سخن می‌گفتند و بعضی هم در دل آرزو می‌کردند، ای کاش پیامبر سخن و توصیه‌اش را یک بار دگر برای‌شان بازگوید تا همه از آن آگاه شوند. 🔻 دیری نپایید که این آرزو و درخواست‌شان بر آورده شد و پاسخ سوال‌شان را یافتند! غروب ۲۲ رمضان صداهایی از زنگوله‌ها و حرکت تند شتران و همهه کارگران در کوچه‌های شهر پیچید، این صداها خبر از حضور کاروان عبدالله بن انیس داد که روانه مسجدالنبی‌ است. جمع زیادی از پشت‌بام‌ها و جمعی از روزنه‌های خانه‌ها که به کوچه‌ها گشوده می‌شد به تماشای‌شان ایستاده‌ و یا سرک می‌کشند./ادامه دارد... 💠 |@rnb1402|
🔸🔸 فقط یک شب مهمانم کنید!(شب جُهَنی)/ادامه.... 🔻 در ذهن‌شان نجوای پیامبر با عبدالله جهنی را در آن روز مرور می‌کنند. هان! آن یک شب مهمانی که خواسته بود، امشب است! شب بیست و سوم رمضان! 🔻 همه به خاطر می‌سپارند که در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان عبدالله جهنی با همه خانواده و غلامان و شتران و گوسفندان خویش به مدینه آمد و تا صبح مهمان خداوند در مسجد پیامبرش شدند. آن شبی که پسر جهنی آمد تا در خدمت حبیب خدا مهمان خداوند باشد. در خدمت شه باشد شب همره مه باشد/ تا از ملاء اعلا چون مه سپهى یابد. 🔻 صبح‌گاهان با همه آن همراهان راهی منزل‌گاه خود در بیرون مدینه شدند. هر سال نیز چنین کرد. از آن پس اهل مدینه شب بیست و سوم رمضان را "شب جُهَنی" نامیدند و گمان‌ها به واقع شدن شب قدر در این شب مبارک رمضان فزونی یافت. چنان‌چه عبدالله بن بُکَیر به نقل از زراره از امام صادق علیه السلام یا پدر بزرگوارشان روایت کرده است که از ایشان در خصوص شب‌های ماه‌رمضان که غسل در آن مستحب است پرسیدم،فرمودند: "شب نوزدهم و شب بیست و یکم و شب بیست و سوم". سپس فرمودند: "شب بیست و سوم شب جُهنی است که به پیامبرصلّی الله علیه و آله و سلّم، گفت، منزل من دور از شهر است، شبی را معرفی کنید تا برای عبادت به شهر آیم و پیامبر صلّ الله علیه و آله و سلّم، شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان را معرفی کردند".[ من لایحضره الفقیه،ج۲، ص۱۶۱ ] 🔻 و نیز از امام صادق روایت شده است که فرمودند: "إنَّ لَيلَةَ الثّالِثِ وَالعِشرينَ مِن شَهرِ رَمَضانَ هِيَ لَيلَةُ الجُهَنِيِّ، فيها يُفرَقُ كُلُّ أمرٍ حَكيمٍ ، وفيها تُثبَتُ البَلايا وَالمَنايا وَالآجالُ وَالأَرزاقُ وَالقَضايا ، وجَميعُ ما يُحدِثُ اللّهُ عزّ و جلّ فيها إلى مِثلِها مِنَ الحَولِ، فَطوبى لِعَبدٍ أحياها راكِعاً وساجِداً ، ومَثَّلَ خَطاياهُ بَينَ عَينَيهِ ويَبكي عَلَيها ، فَإِذا فَعَلَ ذلِكَ رَجَوتُ أن لا يَخيبُ إن شاءَ اللّهُ.[ بحار، ج۵، ص۲۴۳] شب بيست و سوم ماه رمضان، شب جُهَنى است. در اين شب، هر گونه كارى به نحوى استوار فيصله مى يابد و بلاها و مرگ‌ها و اجل‌ها و روزى‌ها و قضاها و هر آن‌چه خداوندعَزَّ و جَلَّ در اين شب تا چنين شبى در سال آينده پديد مى‌آورد، ثبت مى‌شود. پس خوشا به حال بنده‌اى كه اين شب را با ركوع و سجود احيا بدارد، و خطاها و گناهانش را پيش چشم خويش آورد و بر آنها بگريد! اگر چنين كند، اميدوارم كه به خواست خداوند، نااميد نشود./ ۲۲ رمضان ۱۴۴۵ 💠 |@rnb1402|