eitaa logo
رسانه نخبگانی بانوان
563 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
547 ویدیو
11 فایل
🔶️🔶️ رسانه نخبگانی بانوان 🔻 انعکاس اخبار و اندیشه‌های نخبگانی، جریان‌شناسی و وضعیت‌سنجی موضوعات زنان، جنسیت و خانواده ⛔️ کپی و انتشار مطالب از کانال رسانه نخبگانی بانوان فقط با ذکر نام این کانال مجاز است. 🔻 ارتباط با ادمین: @mvakili98 @Za1340
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔸توجه ویژه رهبر انقلاب به مراعات‌های مورد نیاز زنان؛ اعم از مسائل خانه‌داری، فرزندآوری و استراحت‌ها و مرخصی‌های زنان شاغل 🔻 مقام معظم رهبری مسئولان برنامه‌ریز کشور را به حل مسائل زنان توجه دادند و تاکید کردند: حتی برخی مشاغل مانند پزشکی و معلمی برای زنان و دختران واجب کفایی است و اگر گاهی اشتغال زن با خانه‌داری، فرزندآوری و استراحت‌ها و مرخصی‌های مورد نیاز زنان، تعارض پیدا می‌کند، مسئولان کشور باید راه‌حلی پیدا کنند که هیچ‌یک از این دو وظیفه زمین نماند. 🔻 آنقدر تعداد نیروها را افزایش دهند تا اگر لازم است معلمی ۴ روز در هفته مشغول کار باشد، خلایی به وجود نیاید و نیرویی جای او را پر کند. همچنین در مشاغل دیگر مثل پزشکی یا مدیریت‌ها باید مسیر اینچنین برنامه‌ریزی شود. 💠 |@rnb1402|
🔸🔸مومنان هرگز از داشتن حجاب پشیمان نمی‌شوند 🔻به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیخ حسین انصاریان به مناسبت ایام وفات حضرت ام‌البنین (س) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: یکی از پرسودترین مطالب قرآن مجید بیان وضع مؤمن است. زندگی او در مدتی که در دنیاست حال قیامت فرد را بیان می‌کند. قرآن مؤمن را به گونه‌ای ارزش‌گذاری کرده که مافوق آن ارزش در عالم وجود ندارد. 🔻دشمنان همواره مؤمنان را تهدید می‌کنند و هم به آنها وعده‌های کذایی می‌دهند، اما هرگز خللی در وجود مؤمن ایجاد نمی‌شود. نه تشویق‌های بنی‌العباس و نه تشویق ماهواره‌های امروز که شیاطین سواره هستند و نه تشویق پیاده نظام شیاطین که تلویزیون و سایت و … هستند زورشان به مؤمن نمی‌رسد. 🔻محال است که مؤمن شکست بخورد و این گزارش پروردگار از وجود مؤمن است که در قرآن کریم به آن تاکید کرده است. بنی‌امیه و بنی‌العباس و فرعونیان و نمرودیان در این عالم شکست خوردند و اروپا و آمریکا در حال شکست هستند. ۴۰۰ سال پیش تا به امروز انگلستان کلی هزینه کرد و هدفش این بود که خدا را از زمین حذف و یک نفر در پنج قاره اسم خدا را نیاورد، آیا آنان موفق شدند؟ نشدند به گونه‌ای که امروز در حال گسترش دینداری در جهان هستیم. 🔻بی‌حجابی برای غرب، شرق، شیاطین و هوای نفس است که فساد را به دنبال دارد. حجاب متن قرآن کریم است و انسان‌ مؤمن هرگز از داشتن حجاب پشیمان نمی‌شود. مؤمنان حقیقی شریک شیطان در انواع گناهان نیستند، بلکه همواره در صراط مستقیم قرار دارند. 💠 |@rnb1402|
🔸🔸تأکید رهبر انقلاب بر رعایت حقوق زنان/ زن شرقی و غربی الگو نیست 🔻به گزارش خبرنگار مهر، عاطفه خادمی مشاور وزیر و دبیر ستاد جمعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست تخصصی افق روشن ویژه مربیان پرورشی عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان گفت: ما چقدر دختری را که از بسیاری از امکانات محروم است درک می‌کنیم؟ دانش‌آموز دختری که بسیاری از فرصت‌های پیشرفت و رشد را در کنار خود نمیبیند؛ چقدر مورد توجه ماست؟ 🔻حضرت آقا روز گذشته بارها از کلمه تکریم زن، حقوق زن در خانواده و جامعه و اهمیت حجاب صحبت کردند. ایشان همچنین باز هم به موضوع افسران جنگ نرم اشاره داشتند افسر به معنی سرباز است و باید مطیع دستورات فرمانده خود باشد. افسر منطبق با دستورات رهبر و فرمانده عمل می‌کند و به او گزارش می‌دهد ما چقدر برای فرمانده خودمان سرباز بوده‌ایم؟ افسر و سرباز به فرمانده خود کمک می‌کند. 🔻رهبری در حالی از حق زنان در جامعه می‌گویند که برخی از انقلابی‌ها اهمیتی به حق زنان نمی‌دهند. رهبر معظم انقلاب حتی فراتر از حق به تکلیف جامعه در قبال زنان اشاره کردند. 🔻طرف دیگر مذهبیون سنتی قائل به این هستند که زن باید فقط در خانه بماند و از حقوق اجتماعی کمتری برخوردار است. فقه پویا و دیدگاه مقام معظم رهبری این دیدگاه مذهبیون سنتی را هم نمی‌پذیرد. اسلام سنتی با اسلام انقلاب اسلامی در همین جا متفاوت می‌شود. 🔗 |مطالعه متن کامل| 💠 |@rnb1402|
🔸🔸مریم(س) چگونه الگوی زنان مؤمن شد/ لزوم بازگشت انسان به گوهر الهی 🔻به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست جایگاه حضرت مریم(س) در ادیان الهی با سخنرانی خوری اسقف وانیا سرگیز، مسئول خلیفه‌گری آشوری کلدانی کاتولیک و یحیی جهانگیری، رئیس دفتر نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات در قم و دبیری مرضیه مینایی‌پور روز گذشته، ۵ دی‌ماه برگزار شد. 🔻در این نشست، دو سخنران مسلمان و مسیحی به تبیین جایگاه والای حضرت مریم(س) در ادیان اسلام و مسیحیت و شباهت دیدگاه‌های این دو دین درباره این بانوی بزرگوار پرداختند. 🔻ابتدا خوری اسقف وانیا سرگیز در سخنان خود درباره شخصیت حضرت مریم(س) گفت: حضرت مریم(س) در زمانی که عیسی مسیح(ع) را باردار بود، ۱۶ یا ۱۷ سال بیشتر نداشت. از دیدگاه کتاب مقدس یوسف نجار، بر خلاف آنچه برخی ادعا می‌کنند شوهرش نبود. او فردی پیر و سالخورده بود. یوسف سرپرست او بود. 🔻حضرت مریم(س) کسی بود که زن بودن خود را به عنوان یک مأموریت پذیرفته بود و در جایگاه خود به آن افتخار می‌کرد. امروز هم بهترین کاری که یک زن ایماندار می‌تواند بکند این است که مریم را الگوی خود بداند. 🔻حجت الاسلام جهانگیری در ادامه گفت: در زمانی که در سرزمین بنی‌اسرائیل مؤمنان به او در حال قربانی شدن هستند، چگونه می‌شود کریسمس را تبریک گفت. امروز مریم از این همه ظلم بی‌قرار است. مریمی که روزی از بنی‌اسرائیل زخم تهمت خورد، امروز مؤمنان او از اسرائیل ضربه ترور می‌خورند. شاید او امروز به درخت نخلی در بیت‌المقدس تکیه زده و از این مصیبت‌ها غصه می‌خورد. 🔗|مطالعه متن کامل| 💠 |@rnb1402|
🔸🔸قانون چگونه کودکان را تکریم می‌کند 🔻ویژگی مشترک تمام قوانین و مقررات راجع به حقوق کودکان این است که به کودک از نظر جسمی و روحی آسیب وارد نشود و برای رشد و تکامل وی ضروری باشد. به موجب کنوانسیون حقوق کودک و اعلامیه جهانی حقوق کودک، والدین و یا قیم قانونی، مسئولیت عمده را در مورد رشد و پیشرفت کودک به عهده دارند و اساسی‌ترین مسئله آن‌ها حفظ منافع عالیه کودک است. 🔻جمهوری اسلامی ایران با تصویب پیمان‌نامه حقوق کودک، خود را به اجرای مفاد آن جز در مواردی که با شرع و قوانین کشور در تعارض باشد، متعهد دانسته است؛ بنابراین قوانین لازم برای حمایت از کودکان و نوجوانان در کشورمان وجود دارد و آنچه لازم است، آگاهی جامعه نسبت به این حقوق است تا این گروه از جامعه، مورد تکریم قرار گیرد و حقوق همه‌جانبه آن‌ها تحقق یابد 🔻خبرگزاری ایکنا بنابر رسالت خود در راستای آگاهی‌بخشی به جامعه، اقدام به معرفی و تبیین بایسته‌های حفظ حقوق کودکان کرده است؛ چراکه بسیاری از والدین نسبت به این مسائل آگاهی اندکی داشته و خودشان، باعث آسیب به فرزندانشان می‌شوند. در همین راستا خبرگزاری ایکنا با محمود عباسی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران، نایب رئیس انجمن علمی حقوق کودک ایران و رئیس اندیشکده بین‌المللی کرامت انسانی گفت‌وگو کرده است. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید. 🔗|مطالعه متن کامل| 💠 |@rnb1402|
🔸🔸زنان، سوبژکتیویتیه و فمینیسم 🔻به گزارش خبرگزاری مهر، سید علی متولی امامی در یادداشتی نوشت؛ مسئله حقوق زن، امروزه به یکی از چالش‌های اساسی کشورهای غیرغربی تبدیل شده است. جریان‌های فمینیستی با حمایت نهادهای بین‌المللی به گفتمان‌سازی و تشکیل جبهه‌ای از بدنه اجتماعی در کشورها برای پیگیری مطالباتشان می‌پردازند و هم چنین در عرصه مذاکرات و مطالبات سیاسی نیز مسئله برابری زن و مرد را در دستور قرار داده‌اند. 🔻به نظر می‌رسد که لازم است با طرح مبانی نظری و تأملات بنیادین در ماهیت مطالبات فمینیستی، فضای علمی و آکادمیک را فارغ از شعارهای سیاسی به کانون اصلی اختلاف نگرش‌ها در لایه فلسفی مسئله متوجه ساخت. بدیهی است که بر اساس یک مبنای فلسفی، امری ظلم و بر اساس مبنایی دیگر عین عدالت دانسته می‌شود. 🔻طرح پرسش اینجاست که آیا به واقع آنچه فمینیست‌ها از آن به نابرابری و ستمگری تعبیر می‌کنند، محصول شرایط فرهنگی جامعه است؟ در واقع آنچه که ماهیت بخش نگاه‌های فمینیستی محسوب می‌شود، توجه به سوژه زنانه است. ظهور سوبژکتیویسم در نوع زنانه موجب پدیداری فمینیسم شده و به همین دلیل تنها در دوره مدرن توجه به حقوق انسان به طور عام، و توجه به حقوق زنان به طور خاص مطرح شده است. 🔗|مطالعه متن کامل| 💠 |@rnb1402|
📙📙جمعه‌های کتابخوانی/بخوانیم 📚 زنان و جنسیت در اسلام 🔻 در این کتاب، لیلا احمد با کاوش در ریشه‌های تاریخی و با ردیابی تحولات گفتمان‌های اسلامی در مورد زنان و جنسیت از دنیای باستان تا به امروز، چشم‌انداز جدیدی را به بحث‌های فعلی درباره زنان و اسلام افزوده است. 🔻 احمد برای مشخص کردن آنچه که در مورد نخستین آموزه‌های اسلامی درباره زنان متمایز بود، ابتدا سیستم‌های جنسیتی موجود در خاورمیانه را قبل از ظهور اسلام توصیف می‌کند. 🔻 وی سپس به آن دسته از جوامع عرب که نقش اساسی در تدوین گفتمان‌های غالب اسلامی درباره زنان و جنسیت داشتند، می‌پردازد: عربستان در دوره‌ای که اسلام بنیان نهاده است، عراق در عصر کلاسیک هنگامی که هسته اصلی نسخه‌های گفتمان حقوقی و دینی درباره زنان تدوین شد و مصر در قرن نوزدهم و بیستم، هنگامی که قرار گرفتن در معرض جوامع غربی منجر به تحولات چشمگیر اجتماعی و ظهور گفتمان‌های جدید درباره زنان شد. 🔻 در کل، احمد نه تنها متون اسلامی را که ایدئولوژی‌های اصلی در مورد زنان و جنسیت را توسعه داده است، در نظر می‌گیرد، بلکه این گفتمان را در متن اجتماعی و تاریخی خود قرار می‌دهد. از این رو، کتاب او یک بررسی جذاب از مباحث و ایدئولوژی‌های اسلامی درباره زنان و شرایط تاریخی موقعیت آن‌ها در جامعه است. این اثر را می‌توان نخستین نمونه در حوزه‌ی خود دانست که از ابزارهای تحلیلی مطالعات جنسیتی معاصر استفاده کرده است. ✍️ نویسنده: لیلا احمد ✍ترجمه: فاطمه صادقی 🖇ناشر: نگاه معاصر 💠 |@rnb1402|
🔸🔸«لایحه ارتقای امنیت زنان و لایحه ارجاع اختلاف ایران و بحرین به داوری» در مجلس بررسی می‌شود 🔻به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، جلسات علنی مجلس شورای اسلامی در این هفته و از فردا یکشنبه(۱۰ دی ماه) تا سه‌شنبه(۱۲ دی ماه) بعد از یک هفته تعطیلی صحن به دلیل حضور نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه تشکیل خواهد شد. 🔻لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء‌رفتار نیز در دستور کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دارد. 🔗 |مطالعه متن کامل| 💠 |@rnb1402|
🔸🔸جراحی زیبایی برای جامعه یا محلِ کار؟ 🔻انسان به‌طور طبیعی به آراستن و نشان دادن زیبایی خویش گرایش دارد. خاستگاه و ریشه این تمایل انسانی را باید در کمال‌گرایی جست که در زنان نمود بیشتری دارد. البته با تغییر سبک‌های زندگی، شیوع نگرش‌های فرهنگی و مدنی متفاوت با قبل و نیز شکل‌گیری الگوهای تازه تنانه بر اثر گسترش شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات صنعت زیبایی، این تمایل در میان مردان نیز نمودی جدی یافته است. 🔻در این خصوص، «رضا صفری ‌شالی» عضو هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی در مقاله‌ای با عنوان «گرایش زنان به جراحی‌ زیبایی به مثابه مقبولیت اجتماعی (نمایش برخورداری از رفاه عینی)» [۱] و با هدف مطالعه جامعه‌شناختی تعیین رابطه میان دو متغیر «پذیرش اجتماعی بدن» و «سرمایه فرهنگی» با «گرایش به جراحی زیبایی» به این موضوع پرداخته که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانیم؛ 🔻در خصوص تمایل به جراحی‌های زیبایی دو دسته از عوامل نقش اساسی را ایفا کرده‌اند؛ دسته اول سرمایه فرهنگی و دسته دوم، پذیرش اجتماعی بدن (مقبولیت اجتماعی) است. 🔻این نارضایتی از بدن و تأثیرپذیری از فشارهای خارجی فرهنگی و اجتماعی ناشی از آن، افراد را به رفتارهای مختلفی در درجه‌ نزدیکی به تصاویر ایده‌آل عرضه‌شده وامی‌دارد. این رفتارها به‌طور طبیعی طیف متنوع و وسیعی از مصرف مواد مختلف آرایشی یا گرایش به انواع رژیم‌های غذایی و در نهایت، اقدام به جراحی‌های زیبایی را در برمی‌گیرد. 🔗 |مطالعه متن کامل| 💠 |@rnb1402|
🔸🔸نهم دی از برگ‌های زرین تاریخ انقلاب است 🔻به گزارش ایرنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، ایشان در پیامی به مناسبت نهم دی روز بصیرت و میثاق امت با ولایت افزود: آنچه امروز بیش از هر مقطع زمانی تکلیف و وظیفه شرعی هر مرد و زن مسلمان به‌شمار می آید، رفع شبهات برای سرمایه‌های گران‌بهای این کشور پهناور یعنی دختران و پسران جوان و نوجوانی است که ذهن و جان پاکشان آماده و بستر نفوذ بسیاری از دسیسه‌ها و کینه‌توزی‌های دشمنان ماست. 🔻مردمانی غیور که هربار فتنه‌های دشمنان قسم‌خورده‌ این کشور را نقش برآب کرده‌اند. دشمنان قسم‌خورده‌ای که نمی‌دانند این درخت سترگ در اعماق وجود تک‌تک مردان و زنان ما ریشه کرده است و این بادهای موسمی نمی‌تواند لرزشی در اراده آنان ایجاد کند. 🔻مردم با حضور به هنگام خود در صحنه و تبلور حماسه پرشکوهی دیگر در نهم دی ماه حیله دشمن را نقش برآب کردند. 💠 |@rnb1402|
🔸🔸زن باید به موقعیت اصلی خود بازگردد/ با احیای خانواده باید مانع نسل‌کشی بشر شد 🔻به گزارش ایرنا، همایش "اشک مریم" در دفاع از کودکان و زنان غزه با حضور مقامات بین‌المللی، مقامات عالی مذهبی ادیان و مذاهب مختلف از جمله شیعه، اهل سنت، دروزیان و علمای کلیساهای مختلف مسیحی با حضور جمیله علم‌الهدی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و همسر رئیس جمهور کشورمان در سالن کتابخانه ملی لبنان برگزار شد. 🔻امام خمینی (ره) از ابتدای انقلاب اسلامی ایران، روزی را با عنوان "روز قدس" معرفی کردند تا به حمایت از مردم فلسطین، راهپیمایی صورت گیرد. 🔻مسجدالاقصی محل مبعوث شدن پیامبران بزرگ الهی است. 🔻خداوند متعال از این مکان با حضرت مریم وارد سخن شد، او را از عزلت رهانید و بین مومنان فرستاد. 🔻سال‌هاست جنگ میان خداپرستان و الحاد مدرن وجود دارد و ما امروز بیش از هرچیزی به وحدت موحدان مسلمانان، مسیحیان و یهودیان یکتاپرست نیاز داریم. 🔻باید به جایگاه زن توجه ویژه داشت. زن باید به موقعیت اصلی یعنی رهبری اجتماع برگردد و در نقش مادری، همسری، معلمی و سیاستمداری فعالیت داشته باشد و باید با احیای خانواده، مانع نسل‌کشی بشر شد. 💠 |@rnb1402|
🔸🔸تأملی پیرامون گفتمان حجاب در منابع علمی جهان 🔻به گزارش ایکنا؛ راحیل فیاضی، دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی در یادداشتی به تعدادی از منابع علمی جهان درباره حجاب و نمادهای آن در جوامع گوناگون پرداخته و برای انتشار در اختیار ایکنا قرار داده است. 🔻گفتمان پیرامون حجاب جدید نیست. پوشاندن یا نپوشاندن و حجاب یا عدم حجاب، بحثی داغ در بین مسلمانان و غیر مسلمانان، اکنون به طور فزاینده‌ای در سطح بین‌المللی مورد بحث قرار گرفته است. شدت بحث در فرانسه باعث شد تا قوانین و اقدامات مشابهی در سایر کشور‌های اروپایی نیز مورد توجه قرار گیرد. در ۱۰ فوریه ۲۰۰۴ در فرانسه، محل زندگی بزرگترین جمعیت مسلمان اروپا (۴ تا ۵ میلیون نفر)، مجلس ملی ممنوعیت بحث‌برانگیز بین‌المللی روسری موسوم به حجاب برای زنان مسلمانی را که در مدارس دولتی به سر می‌برند، تصویب کرد. این در حالی اتفاق افتاد که اسلام دومین دین بزرگ فرانسه است (سزاری، ۱۹۹۷). 🔻 اگرچه همه نماد‌های دینی از حضور در محیط مدرسه منع شده بود، اما توجه گسترده‌ای به حجاب دانش آموزان دختر صورت گرفت. در حالی که این قانون بر همه مذاهب تشکیل‌دهنده جامعه مکثر فرانسه تأثیر دارد، بحث‌های ملی و بین‌المللی بر اسلام و پیروان آن متمرکز بود. 🔻 بسیاری معتقدند که حجاب در شرایط ناپایدار کنونی «دال» خنثی نیست (هودفر، ۱۹۹۳). این نماد همه چیز از بنیادگرایی اسلامی و تبعیت زنان گرفته تا آزادی بیان مذهبی و... 🔗|مطالعه متن کامل| 💠 |@rnb1402|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔸 مطالبه عمومی مبارزه با برهنگی و بی‌عفتی/ آحاد مردم با برهنگی و بی‌حیایی مخالف‌اند 🔻 به گزارش خبرگزاری مهر، این صحنه‌ها در متروی تهران فیلمبرداری شده است، زمانی که دو خانم مسافر مترو با حجابی معمولی و غیرچادر، در زمان مشاهده دختری که پوشش نامناسبی دارد، مودبانه به او می‌گویند که پوشش نامناسبی برای حضور در اماکن عمومی دارد. 🔻 دختر جوان در مقابل این درخواست مردمی، واکنش تند و غیرمودبانه‌ای از خود نشان می‌دهد و این فیلم در فضای مجازی بازتاب‌های گسترده‌ای پیدا کرده است. 💠 |@rnb1402|
🔸🔸 نیازمند یک مقر فرماندهی برای اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص برطرف کردن ظلم به زن در خانواده و اجتماع هستیم 🔻توران ولی‌مراد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با مطالبی که مقام معظم رهبری در دیدار با بانوان فرمودند، یک بار دیگر دقیقا روشن شد که نظامی که در راس آن ولی فقیه باشد، بالاترین حرف‌ها را در حوزه زنان از جهت تعیین هدف، مسیر، راهبرد و برنامه بیان می‌کند و این درحالی‌ست که در غرب روند فعالیت‌ها باید از پایین به بالا باشد. به طوری که به گفته رهبری گویی غربی‌ها می‌خواهند بدون منطق و با جنجال به سمت جلو حرکت کنند. 🔻در جامعه ما، برخی برای تحقق عدالت جنسیتی انقلت می‌آورند و آن را مساوی با «برابری جنسیتی» می‌دانند و این درحالی‌ست که جمهوری اسلامی ایران مبدع مسئله «عدالت جنسیتی» در کنفرانس پکن سال ۷۴ بود. عدالت جنسیتی بر مبنای اصل عدالت اسلامی است. آن‌هایی که در این امر تشکیک و موضوع را منحرف می‌کنند موظف‌اند خود را با موضوعات مدنظر ولی‌فقیه منطبق کنند؛ چراکه فصل‌الخطاب ما فرمایشات ایشان است. 🔻مشکل ما این است که این فرمایشات اجرایی نشده و به میدان نیامده است. کما اینکه رهبری در سال ۷۵ نیز مسئله ظلم به زن را مطرح کردند و گفتند باید با دو بال قانون و اخلاق، جلوی ظلم به زن به ویژه ظلم به زن در خانواده گرفته شود اما مشکل آنجاست که نظام ما ساختارمند و هماهنگ این فرمایشات را به بستر اجرا درنمی‌آورد. درواقع ما نیاز به یک مقر فرماندهی داریم که فرمایشات مقام معظم رهبری را که بر مبنای اسلام است، اجرایی کند. 🔗|مطالعه متن کامل| 💠 |@rnb1402|
🔸🔸دامن‌های عفیف و انسان‌های ارزشمند 🔻به گزارش ایکنا؛ وحیده علی‏‌میرزایی، پژوهشگر حوزه زن و خانواده در یادداشتی به موضوع عفت‌ورزی زن و مرد در جامعه و نقش زنان در سلامت خانواده و جامعه پرداخته است. 🔻خانواده مرکز عشق، امید و تحقق آرزو‌های شیرین دختر‌ها و پسرهاست. هر چه پیوند زن و شوهر صمیمی‌‏تر و قوی‎تر باشد، استحکام خانواده نیز بیشتر خواهد بود. اگر عفاف و حجاب در جامعه‌‎ای به‌‏طور کامل رعایت شود، روابط جنسی به محیط خانواده محدود شود و حریم زن و مرد در محیط بیرون از منزل حفظ شود، جوانان به ازدواج تمایل بیش‏تری پیدا می‏‌کنند و خانواده‏‌های تشکیل‏ شده نیز ثبات بیش‏تری خواهند داشت. برعکس اگر آرایش و تبرج در اجتماع رواج یابد، حریم روابط زن و مرد در اجتماع شکسته شود و افکار انحرافی در جامعه گسترش یابد، کانون گرم خانواده به سردی می‌‏گراید و عشق و محبت در خانواده جای خود را به تنفر می‏‌دهد و نخستین کانون تربیت و مهر و عاطفه کودکان ویران می‏‌شود و در نهایت آمار طلاق و فحشا به‏ فزونی می‌‏گراید. 🔻 بی‌‏تردید نهاد خانواده در پرتوی پاسداری از حریم حجاب و عفاف است که درخشش و بالندگی لازم را پیدا خواهد کرد. زن و مرد باید عفاف و اعتماد متقابل را رکن اصلی این پیوند قرار دهند؛ در غیر این صورت، این پیوند با آتش هوس به خاموشی خواهد گرایید. 🔗|مطالعه متن کامل| 💠 |@rnb1402|
🔸🔸تکرار رهبر معظم انقلاب به معنای تاکید و بها دادن به موضوع زنان است 🔻دکتر معصومه ظهیری، دبیر ستاد راهبری زن و خانواده حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه عنوان کرد: از رهبر معظم انقلاب به خاطر جامعیت نگاه، فراگیری نگاه و نگاه با تاکید و تکرار سپاسگزاریم. این تکرار به معنای تاکید، تعمیق و بها دادن به موضوع است. امیدواریم این بلندای صدای رهبر معظم انقلاب اهتمام قوی‌تر و توجه ویژه مسئولین و متولیان را برانگیزد. 🔻 لایحه‌ پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار که در رابطه با حمایت از زنان به ویژه زنان آسیب‌دیده است، بیش از ۱۳ سال است که در بین سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه در گردش است و به جای اینکه به صورت فصل‌بندی تصویب شود همچنان در حال گردش است و این دور ادامه دارد که امیدواریم با تاکید رهبر معظم انقلاب به تصویب قوانین برای رفع ظلم به زن در خانواده، این قانون به تصویب و اجرا برسد. 🔻 رهبر معظم انقلاب در این دیدار از عبارت عدالت جنسیتی استفاده کردند که به معنای تشابه نیست؛ زیرا عدالت، تناسب‌محور است و به معنای قرار دادن هر چیزی در جای خودش است. 🔻 یک از موارد عدالت، توازن نگاه جنسیتی به زن است که در یک کفه ترازو منع‌هایی را قرار داده می‌شود و در مقابل در کفه دیگر با نگاه تبعیض مثبت، امتیازاتی قرار داده می‌شود که این امر نتیجه نگاه کردن به جایگاه زن، وضع جسمانی زن، حالات روحی و روانی زن، بها دادن به نقش‌های خانوادگی و کنشگری و فعالیت اجتماعی است. 🔗|مطالعه متن کامل| 💠 |@rnb1402|
🔸🔸بخش مهمی از پیروزی انقلاب و حل بحران‌های جنگ، مرهون حضور آگاهانه زنان است 🔻به گزارش ایرنا رئیس گروه آموزش سازمان حفاظت محیط زیست، مهدیه سعیدی ضمن تبریک ولادت بانوی پاکی ها، حضرت فاطمه زهرا (س) و بزرگداشت مقام زن، این روز بزرگ را به مادران و همسران شهدا که عزمی همچون دماوند و استقامتی چون نخل های مجنون دارند نیز تبریک گفتند. 🔻 ما بانوان ایرانی باید بدانیم که غرب درصدد اضمحلال فرهنگ اسلامی بانوی ایرانی است لذا به عنوان عضو کوچکی از کشور عزیزمان ایران از همه بانوان سرزمینم می‌خواهم مانند همیشه با هوشیاری، تیزبینی و درایت، در کنار وظایف خانوادگی و اجتماعی خود با حفظ کرامت و شخصیت دینی خود، پرچم مقدس کشور را برافراشته نگه داریم. 🔻فرمایشات مقام معظم رهبری که مسئله زن را مسئله درجه یک کشور و یکی از نقاط قوت اسلام مطرح و تاکید داشتند حضور زنان در مشاغل مختلف مدیریتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هیچ محدودیتی نداشته و ملاک را شایسته‌سالاری عنوان فرمودند، بنابراین زن بعنوان یکی از ارکان اصلی جامعه یکی از مؤثرترین عامل رشد و تعالی، تربیت و سلامت روحی، روانی و جسمی خانواده و بالطبع، جامعه است. 🔻زنان به عنوان بنیادی که می توانند عامل اصلی انتقال فرهنگ حفظ محیط زیست و سواد محیط زیستی به نسل های آینده باشند، باید فرهنگ، دانش و مهارت حفاظت از محیط زیست و قانونمندی اکوسیستم را به خوبی بیاموزند و بشناسد و این میراث معنوی را به نسل آینده منتقل و یکی از بازوهای اجرایی مهم اصل ۵۰ قانون اساسی کشور باشند. 💠 |@rnb1402|
🔸🔸دولت به توسعه مهدکودک و تسهیل دورکاری زنان اهتمام ویژه دارد 🔻به گزارش ایرنا؛ انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در نشست با شماری از اساتید و دانشجویان زن استان اصفهان افزود: به تاکید رییس‌جمهور مهدکودک یا اتاق مادر و کودک باید در همه محیط‌های کاری دائر شود تا زنان شاغل با آرامش به فعالیت‌های اجتماعی خود بپردازند. 🔻تعطیلی مدارس و در خانه ماندن فرزندان بدنبال آلودگی هوا مشکلات مضاعف برای زنان شاغل ایجاد می‌کند که در این زمینه باید تمهیدات و مساعدت‌های لازم برای دورکاری آن‌ها اندیشیده شود. 🔻به توصیه رهبر معظم انقلاب، زنان شاغل در عرصه‌های اجتماعی باید از شرایط ویژه مرخصی نیز بهره‌مند شوند، همچنین در برخی رده‌های شغلی لازم است تعداد بیشتری از خانم‌ها بکارگیری شوند تا در مواقع اضطرار با جایگزینی شیفت‌های کاری از وارد شدن تنش به خانواده جلوگیری شود. 🔻اشتغال پایدار، توسعه فعالیت‌های مدنی برای زنان و فراهم شدن زمینه ازدواج جوانان روستا در کاهش مهاجرت از روستاها موثر است. 🔻فضای مجازی مسموم علت بخش مهمی از آسیب‌های خانواده است و در این زمینه زنان به عنوان محور خانواده باید مدیریت فکری و فرهنگی انجام دهند. 🔻معاون رییس جمهور با بیان اینکه تبیین تهدیدهای بنیان خانواده با تکیه بر آموزش‌های به روز ضروری است، افزود: به همین منظور پیام‌رسانی و تعلیم خانواده از طریق رویدادهای مختلف از جمله هنر، محتوا، مسابقه و فیلم در قالب کارگروه‌های استانی برنامه‌ریزی شده است. 💠 |@rnb1402|
🔸🔸«این سرزمین شیر زنان است، قهرمان» شعار هفته زن/ ارمنستان میزبان کنگره زنان تاثیرگذار 🔻به گزارش خبرنگار ایرنا، انسیه خزعلی در نشست خبری شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با اشاره به تقارن این مناسبت با شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی گفت: برنامه‌های هفته بزرگداشت مقام زن از روز چهارشنبه با شعار «این سرزمین شیر زنان است، قهرمان» آغاز می‌شود. 🔻سال گذشته در بخش بین‌الملل ۱۰۰ کشور مشارکت داشتند و حرکت خوبی انجام شد تا زنان تاثیرگذار در سطح جهان با یکدیگر آشنا شوند و با هم همکاری و هم‌افزایی داشته باشند. این کنگره امسال در سطح بین‌المللی به میزبانی ارمنستان برگزار خواهد شد و در سطح ملی در همه استان‌ها روز چهارشنبه با حمایت استانداران کل کشور برگزار و از زنان تجلیل می‌شود. 🔻لازم است آموزش و مهارت‌آموزی برای دختران پسران و خانواده آن‌ها داشته باشیم؛ گاهی آموزش حوزه حجاب و عفاف را مربوط دختران می‌دانند در حالی که این آموزش باید به پسران نیز ارائه شود تا حفظ حریم را داشته باشند که این امر را در دانشگاه‌ها و سربازی برای پسران خواهیم داشت تا جامعه سالم‌تری داشته باشیم. 🔻همکاری همه نهادهای غیردولتی و ارگان‌های دولتی نشست‌هایی برگزار شد تا سند خانواده تهیه شود؛ این سند به زودی نهایی و ارائه می‌شود و بر مبنای آن همه دستورالعمل‌ها و قوانین باید بر مبنای خانواده باشند و اگر مبنای دستورالعملی حفظ خانواده نباشد، اجرایی نمی‌شود. 🔗|مطالعه متن کامل| 💠 |@rnb1402|
🔸🔸 غربت حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها در زمان وضع حمل 🔻 شیخ صدوق در کتاب امالی با چند واسطه از مفضل‌بن‌عمر نقل می‌کند که گفت: به حضرت امام صادق علیه‌السلام گفتم: ولادت فاطمه‌ زهرا سلام‌الله‌علیها چگونه بود؟ 🔻 فرمود: موقعی که پیامبر اکرم صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم با خدیجه‌ کبری ازدواج نمود زنان مکّه از آن بانو کناره‌گیری نمودند، نزد او نمی‌رفتند و بر او سلام نمی‌کردند، هیچ زنی را اجازه نمی‌دادند که نزد آن بانو مشرّف شود. این موضوع باعث وحشت و ناراحتی خدیجه کبری شد، غم و اندوه وی برای پیامبر اکرم صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم بود که مبادا آن حضرت را آسیبی برسد. 🔻 هنگامی که خدیجه به حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها حامله شد، فاطمه‌ اطهر در رحم مادر با مادر گفتگو می‌کرد و او را امر به صبر می‌نمود، ولی خدیجه‌ کبری این موضوع را از پیامبر صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم پنهان می‌داشت تا اینکه یک روز پیامبر خدا، نزد خدیجه‌ کبری آمد و شنید که آن بانو با فاطمه‌ زهرا سخن می‌گوید، فرمود: ای خدیجه با که سخن می‌گویی؟! خدیجه گفت: این بچّه‌ای که در رحم من است با من سخن می‌گوید و مونس من است. 🔻 پیامبر خدا صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم فرمود: آری این جبرئیل است که به من بشارت می‌دهد و می‌گوید این فرزند دختر من است، این فرزند نسلی‌ست طیّب و طاهر و مبارک. خدای توانا نسل مرا از این دختر برقرار و پایدار خواهد نمود. به زودی امامان را از این دختر به وجود می‌آورد و آنان را پس از اینکه وحی پروردگار قطع شود در زمین خلیفه‌ خویشتن قرار خواهد داد. 🔻 حضرت خدیجه‌ی کبری دائماً در همین حال بود تا اینکه موقع وضع حمل وی فرارسید، در این موقع خدیجه نزد زنان قریش و بنی‌هاشم فرستاد که بیایید و مرا در وضع حمل یاری نمایید، امّا آن‌ها به او پاسخ رد دادند و در جواب گفتند: چون تو سخن ما را نپذیرفتی و با محمّد صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم که شخص فقیر و یتیم ابوطالب بود ازدواج نمودی، لذا ما نزد تو نخواهیم آمد و متصدّی هیچ گونه امر تو نخواهیم شد!! 🔻 خدیجه‌ کبری از شنیدن این جواب غمگین گردید، در همان حالی که وی اندوهناک بود، ناگاه چهار زن گندمگون و بلندبالا که مثل زنان بنی‌هاشم بودند نزد او حاضر شدند، هنگامی که خدیجه‌ کبری آنان را دید جزع و فزع کرد، یکی از آنان گفت: ای خدیجه! محزون مباش! زیرا ما فرستادگان خداییم، ما خواهران تو هستیم، من ساره‌ام، این بانو آسیه بنت‌مزاحم است که در بهشت رفیق توست. این بانو مریم دختر عمران و آن بانوی دیگر کلثم خواهر موسی‌بن‌عمران است. 🔻 خداوند ما را فرستاده تا متصدی امر وضع حمل تو باشیم، یکی از آن زنان طرف راست و دیگری سمت چپ، سوّمی آن‌ها مقابل حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها و چهارمی آن‌ها پشت سر او نشستند و حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها، حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها را در حالی که پاک و پاکیزه بود، به دنیا آورد. 🔻 موقعی که حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها متولّد شدند، نور آن بانو درخشید تا اینکه تمام خانه‌های مکّه نورانی شد، هیچ خانه‌ای در شرق و غرب زمین باقی نماند مگر اینکه آن نور در آن تابید، آنگاه تعداد ده نفر از حورالعین نزد حضرت خدیجه‌ کبری آمدند که با هر کدام یک تشت و ۲ ابریق بهشتی بود، ابریق‌ها پر از آب کوثر بودند، آن زنی که در مقابل حضرت بود، ابریق‌ها را گرفت و حضرت فاطمه‌ زهراء سلام‌الله‌علیها را با آب کوثر شستشو داد، بعداً دو حوله که از شیر سفیدتر و از مشک و عنبر خوشبوتر بودند بیرون آورد و یکی از آن‌ها را به بدن مبارک حضرت زهراء سلام‌الله‌علیها پیچید و دیگری را برای آن حضرت مقنعه قرار داد، سپس آن زن از حضرت زهراء سلام‌الله‌علیها خواست که سخن بگوید، زهرای اطهر زبان به شهادتین گشود و فرمود: «اَشهَدُ اَن لا اِلهَ اِلاّ الله وَ اَنَّ اَبی رَسُولُ الله سَیِّدُ الاَنبِیاءِ وَ اَنَّ بَعلی سَیِّدُ الاَوصیاءِ وَ وُلدی سادَةُ الاَسباطِ.» 🔻 آن‌گاه بر آن زنان سلام کرده و هر یک را با اسامی خود نام برد، آنان برای آن نوزاد مقدّس خندان شده و به یکدیگر بشارت دادند، اهل آسمان هم راجع به ولادت حضرت زهراء سلام‌الله‌علیها به یکدیگر بشارت می‌دادند. 🔻 در آسمان نور درخشنده‌ای پیدا شد که ملائکه قبل از آن نظیر آن را ندیده بودند. آن زنان به خدیجه‌ کبری گفتند: این مولود پاک و پاکیزه را که مبارک است بگیر! خود این نوزاد و نسل وی با برکت خواهند بود، خدیجه‌ کبری سلام‌الله‌علیها با خوشحالی و مسرّت تمام حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را گرفته و او را شیر داد. 🔻 پس حضرت فاطمه‌ اطهر سلام‌الله‌علیها در هر روزی به قدر یک ماه و هر ماه به قدر یک سال رشد می‌کرد./بانوان بهشتی 📚منبع: الموسوعه الکبری عن فاطمه الزهرا سلام الله علیهاج۲ص ۱۶۹ بنقل از امالی صدوق 💠 |@rnb1402|
🔸🔸 زن در تمام امور نباید تابع شوهر باشد 🔻 این طور نیست که بگوییم همه جا خانم باید از آقا تبعیت کند؛ نخیر. چنین چیزی نه در اسلام داریم و نه در شرع. 🔻 «الرجال قوامون علی النساء» معنایش این نیست که زن بایستی در همه‌ی امور تابع شوهر باشد. نه! 🔻 بالاخره دو تا شریک و دو تا رفیق هستید. یک جا مرد کوتاه بیاید، یک جا زن کوتاه بیاید. یکی این جا از سلیقه و خواست خود بگذرد، دیگری در جای دیگر، تا بتوانید با یکدیگر زندگی کنید./ از بیانات رهبر معظم انقلاب، ۱۹ فروردین ۷۷. 🌸🌸 میلاد باسعادت فخر عالمین، زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها بر همه بانوان عالم تبریک و تهنیت🌸🌸 💠 |@rnb1402|
🔸🔸 گفتمان سنتی، گفتمان انقلاب و لایحه ارتقا امنیت زنان ✍ حجت‌الاسلام مجید دهقان 🔻 گفتمان دینی از پیش از مشروطه تا دهه‌های بعدی در مسائل زنان دو ویژگی کلی داشت: اول این که مسئله‌اش دین بود و به مسئله زنان به عنوان اِشکالی بر دین می‌نگریست. دوم این که خانواده‌گرا بود با تفسیری که زنان را درون خانواده تعریف و با حضور اجتماعی زنان مخالفت می‌کرد. 🔻 اندیشه شهید مطهری نقطه عطف بود. مسئله او در کتاب "نظام حقوق زن در اسلام" گرچه دین است ولی در "مسئله حجاب" دغدغه زنان را دارد، البته تنها زنان دیندار و نه همه زنان. تاکید او بر خانواده نیز سر از پرده‌نشینی زن در نمی‌آورد. 🔻 سر و صدای انقلاب بلند شد و در گفتمان نوپای انقلاب نیز خانواده‌گرایی با پرده‌نشینی تمایزی جدی داشت. اضافه بر این که مسئله آن عموم زنان بود نه تنها زنان دیندار و این یک پله بالاتر از اندیشه شهید‌ مطهری بود. به همین دلیل انقلاب برای زنان جذابیت داشت همان‌گونه که انقلاب پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله برای زنان جذاب بود. 🔻 پس از انقلاب اما پیگیری امور زنان دو پاره شد. "مسئله زنان" را گفتمان خط امام و بعدا اصلاحات به دوش کشید و به ناکجاآباد برد و "مسئله خانواده" را گفتمان اصول‌گرایی نمایندگی کرد و به مفهوم سنتی آن فهمید. این وسط گفتمان انقلاب بی‌نماینده ماند. 🔻 سالی یکبار رهبر انقلاب نگرش گفتمان انقلاب را درباره زنان یادآوری و مسئله زنان را جدای از مسئله خانواده (و نه در ستیز با آن) طرح می‌کند، ولی بدنه این گفتمان راه خودش را می‌رود. روایت سرِ گفتمان با بدنه آن ناسازگار است. سر، گفتمان انقلابی در حوزه زنان را تقویت می‌کند و بدنه گفتمان سنتی را. جوانانی هم که همسو با روایت گفتمان انقلاب هستند دستی در قدرت ندارند. 🔻 این‌که بدنه گفتمان دینی بدون نیاز به مداخله رهبر انقلاب به شدت لایحه حجاب را پیگیری می‌کند و آن را با مداخله حاکمیتی و جرم‌انگاری حداکثری تا تصویب نهایی همراهی می‌کند ولی لایحه ارتقا امنیت زنان را به اغما می‌برد تا دوباره با اشاره آقا در سخنرانی عمومی به راه بیفتد ریشه در همین امر دارد. حجاب مسئله گفتمان دینی سنتی است، ولی امنیت زنان نه. 🔻 لایحه فعلی ارتقا امنیت زنان، با وجود اشکالات جزئی، در نفی نگرش فمینیستی و با فاصله گرفتن از نگاه سنتی به دنیا آمد و در صورت تصویب برای اولین بار نگرش خاص گفتمان انقلابی را نمایندگی می‌کند. 🔻 این طفل نوپا در گفتمان انقلاب اما در برابر گفتمان پرقدرت سنتی بی‌دفاع است، اشارات سالیانه رهبری مگر رمقی به آن دهد. آیا مجلسِ حاضر در هفته‌های نزدیک به انتخابات توان آن را دارد که راوی گفتمان انقلاب اسلامی در مسئله زنان باشد؟ 🔻 خلقی در حال تماشای این نزاعند. جوانانِ نگران، ولی امیدوار به آينده، زنان بی‌پناهِ درگیر خشونت و حتی زنان انقلابی و وفادار به گفتمان انقلاب. آیا انقلاب اسلامی بالاخره مسئله زنان را به رسمیت می‌شناسد و پناهی در این دوران بی‌پناهی برای آنان خواهد بود؟ چشمی امیدوار و دیگری بیمناک است. 💠 |@rnb1402|