eitaa logo
رسانه نخبگانی بانوان
540 دنبال‌کننده
890 عکس
352 ویدیو
9 فایل
🔶️🔶️ رسانه نخبگانی بانوان 🔻 انعکاس اخبار و اندیشه‌های نخبگانی، جریان‌شناسی و وضعیت‌سنجی موضوعات زنان، جنسیت و خانواده ⛔️ کپی و انتشار مطالب از کانال رسانه نخبگانی بانوان فقط با ذکر نام این کانال مجاز است. 🔻 ارتباط با ادمین: @mvakili98 @Za1340
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸🔸زنان ایرانی در چند سالگی مادر می‌شوند؟ 🔻به گزارش گروه رفاه اجتماعی خبرگزاری فارس، بر اساس آمارهای مرکز رصد جمعیت کشور، میانگین سن مادر در هنگام تولد اولین فرزند کل کشور در ۹ ماهه امسال برابر با ۲۷.۳ سال بوده است. 🔻بر اساس آمارهای موجود در پایگاه جمعیت سازمان ثبت احوال کشور میانگین سن مادر در اولین فرزندآوری در کل کشور در ۹ ماهه امسال برابر با ۲۷.۳ سال بوده است. 🔻گفتنی است، مقدار شاخص در نقاط شهری ۲۸.۱سال و در نقاط روستایی ۲۴.۴ سال است. 🔻بیشترین میانگین سنی مادران در اولین فرزندآوری، در بین استان‌ها مربوط به استان تهران با ۳۰.۳ سال و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۲۲.۷سال است. 💠 |@rnb1402|
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
با ارائه: 🔻 سرکار خانم دکتر فریبا علاسوند، هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده و عضو شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدمحمدحسین هاشمیان، جانشین گروه فرهنگی اجتماعی مرکز تحقیقات مجلس و مدیر گروه سیاست‌گذاری دانشگاه باقرالعلوم در موضوع: 🔹 زنان، انقلاب و نسبت حوزه‌های علمیه خواهران با آرمان‌های امامین انقلاب با تاکید بر فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) 🗓 برگزار شده در ۱ بهمن ۱۴۰۲ 💠 |@rnb1402|
🔸🔸پیگیری دستگاه‌های گوناگون برای حل مشکل تجرد قطعی دخترانِ شهری و روستایی 🔻«فهیمه فرهمندپور» رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تجرد قطعی دختران در شهرها و روستاها و رویکرد شورا درباره این مسئله توضیح داد: مطالعات خوبی در این زمینه انجام شده است، اما طبیعتا بسته اقدام و طراحی آن چند وجهی است. چنین موضوعاتی هم در بحث سیاست‌گذاری هم در اقدام و عمل، در دستگاه‌های گوناگون، با وجوه مختلفی مورد توجه، مطالعه و پیگیری هستند. 🔻علاوه بر تجرد قطعی، موضوعات دیگری نیز وجود دارد که ما به عنوان نهاد سیاست‌گذار، پیگیر و مطالبه‌گر در شورای فرهنگی و اجتماعی و ستاد خانواده و زنان هستیم و سعی می‌کنیم با سرعت در این زمینه کارها را پیش ببریم. 🔻از جمله محورهای مهم مرتبط با حوزه زنان و خانواده؛ اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به کسب و کارهای خانگی، راه‌اندازی بازارهای مجازی برای فعالیت‌های نوجوانان کارآفرین، توسعه مدارس شبانه‌روزی روستایی و عشایری، راه‌اندازی سامانه یکپارچه‌سازی شناسایی و خدمات حمایتی زنان سرپرست خانوار، کاهش هزینه خدمات مشاوره‌ای برای خانواده‌های زن‌سرپرست یا بدسرپرست و موارد مهم دیگر است. 🔻بین دسترسی به سمت‌های مدیریتی بالا، برای زنان مستعد و توانمند با مردانی که در بدنه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی هستند، تعارض منافع وجود دارد و نمی‌توان منکر تاثیر این مسئله شد. البته مسئله ابعاد دیگری هم دارد و باید به همه ابعاد آن توجه و برای حل آن تدبیر کرد. 💠 |@rnb1402|
🔸🔸استقلال اقتصادی زنان 🔻در اسلام، زن مالک ثروت خود است. شوهرش راضی باشد یا راضی نباشد پدرش راضی باشد یا راضی نباشد ـ فرقی نمی‌کند ـ او می‌تواند ثروت و مال و اندوخته‌ی خود را مصرف کند و ربطی به کس دیگری ندارد. 🔻نظر اسلام، این است. در حمایت از استقلال اقتصادی زنان، دنیا سیزده قرن است که از اسلام عقب است. 🔻 اسلام این را سیزده قرن قبل گفته است؛ ولی در اروپا تازه چهل سال، پنجاه سال و در بعضی از کشورها کمتر از این مدّت است که تازه شروع کرده‌اند به زن اجازه دهند که در مال و ملک خود، دخل و تصرّف کند! اسلام، از این جهت هم جلو است.» بیانات امام خامنه ای در اجتماع بانوان خوزستان ۱۳۷۵/۱۲/۲۰ /بانوان بهشتی 💠 |@rnb1402|
🔸🔸 اهمیت نقش‌آفرینی زنان در انتخابات 🔻در این قضیّه‌ی انتخابات شما بانوان و خانم‌های عزیز می‌توانید نقش ایفا کنید. مهم‌ترین نقش شما هم در داخل خانه است؛ مادرها می‌توانند نقش ایفا کنند، وادار کنند فرزندان را و همسر را برای اینکه در زمینه‌ی انتخابات فعّال باشند و درست تحقیق کنند. 🔻زن‌ها در برخی از مسائلِ شناختِ اشخاص و راهبردها و جریان‌ها، دقیق‌تر و ظریف‌تر از مردها نگاه می‌کنند و نقاطی را پیدا می‌کنند؛ [لذا] در شناخت نامزدهای انتخاباتی، در حضور در پای صندوق‌ها، هم در داخل خانه و هم در خارج خانه می‌توانید نقش ایفا کنید. بیانات مقام معظم رهبری، ۶دی ۱۴۰۲./بانوان بهشتی 💠 |@rnb1402|
🔸🔸از سازمان‌های بین‌المللی درباره مقابله با جنایات اسرائیل در غزه قطع امید کرده‌ایم 🔻به گزارش ایسنا، انسیه خزعلی در دیدار با اسقف اعظم «سیبوه سرکیسیان» که خلیفه ارامنه تهران نیز است، اظهار کرد: متاسفانه حوادثی در غزه به وقوع می‌پیوندد و وحشی‌گری‌هایی علیه زنان و کودکان انجام می‌شود که دل هر انسانی را به درد می آورد. 🔻شاهد این هستیم که در غزه مساجد و کلیساها با هم و مسیحیان و مسلمانان در کنار هم در مقابل ظلم اسرائیل ایستادگی می‌کنند. ان‌شاءالله دنیا بیدار شود. کما اینکه می‌بینیم در نقاط گوناگون جهان تظاهراتی علیه اسرائیل انجام شده و مردم خودشان مقابل این ستم ایستاده‌اند. 🔻 معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در پاسخ به سخنان اسقف اعظم مبنی بر اینکه ارمنی‌ها برای پیروزی مردم غزه دعا می‌کنند، تاکید کرد: امیدواریم شما در دعاهای‌تان و همگی ما در دعاهای‌مان پیروزی فلسطین را در اولویت قرار دهیم تا خداوند فرجی را که برای صلح و امنیت و گشایش کار مردم جهان وعده کرده را هر چه زودتر برساند. 🔻خزعلی در بخش دیگر سخنان خود در خصوص همدردی اسقف اعظم با شهادت جمعی از هموطنان در حادثه انفجار کرمان، بیان کرد: از همدری که ابراز کردید سپاسگزارم. همه کسانی که در جریان کرمان به شهادت رسیدند و یا مستشارانی که برای حفظ انسانیت و مملکت تلاش می‌کنند، تلاش داشتند و دارند که مانع زیادی‌خواهی‌های رژیم کودک کش اسرائیل شوند. 💠 |@rnb1402|
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸🔸 میلاد باسعادت مولای خیبرشکن و دستگیر یتیم‌نواز، امیرالمومنین، مولی‌الموحدین، اسدالله الغالب، علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام بر عالمیان تهنیت و مبارک🌸🌸 💠 |@rnb1402|
📙📙جمعه‌های کتابخوانی/ بخوانیم 📚زندگی خانگی و فرهنگ مصرفی در ایران (انقلاب‌های داخلی در عصر مدرن) 🔻 برای شناخت تغییر هویتی زنان به مدرنیته؛ کتاب پاملا کریمی خواندنی است. روایتی تاریخی از مدرن شدن زن ایرانی. 🔻 او روایت می‌کند در مدرن‌سازی آموزش و پرورش نقش اساسی داشته است. در آموزش مهارت خانه‌داری زنان؛ بعد از زمان اتمام مدرسه دانش‌آموزان در خانه‌های الگو که جهت این هدف طراحی شده بود مورد آموزش قرار می‌گرفتند. آشپزخانه لوکس با وسایل غربی.. میز ناهاری کوچک.. لباس مدرن ..خانه‌هایی که در جهت فرهنگ مدرنیته و هسته‌ای شدن خانواده‌ها؛ طراحی گردیده بود. 🔻 جهت شناخت هویت مدرن زنانه؛ لازم است این کتاب مورد مطالعه و تحقیق قرار گیرد. ✍️ نویسنده: پاملا کریمی 📝ترجمه: زهرا طاهری 🖇ناشر: شیرازه 💠 |@rnb1402|
🔸🔸تقدیر از فیلم‌های مردمی با موضوع جمعیت و خانواده 🔻به گزارش گروه رفاه اجتماعی خبرگزاری فارس، رهام رضائیان، مدیر امور فرهنگی بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان امام با اشاره به مشارکت این بنیاد در برگزاری بخش ایران جوان جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: بر این اساس، ضمن ثبت ملی جایزه «ایرانِ جوان» در چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، از برترین فیلم‌های مردمی حوزه جمعیت و خانواده تقدیر و حمایت مالی می‌شود. 🔻۸ اثر منتخب در بخش ملی «ایرانِ جوان» و با موضوع خانواده، افزایش جمعیت، فرزندآوری و فرزندپروری علاوه بر نمایش در اختتامیه چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، مورد تقدیر قرار گرفتند. 🔻بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با عنایت به بندهای متعدد مواد یک، ۲۸ و ۲۹ سند بالادستی قانون جمعیت و خانواده و نظر به توصیه‌های موکد و مکرر رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت جایگاه مباحث فرهنگی و رفع گره‌های ذهنی در موضوع برون‌رفت از معضلات تحدید نسلی و تشویق جامعه به فرزندآوری و فرزندپروری و در راستای اقدامات متعدد خود در حوزه‌های جوانی جمعیت و خانواده، اقدام به راه‌اندازی بخش ایران جوان چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در حوزه تولید فیلم‌های جمعیتی و ثبت ملی جایزه «ایرانِ جوان» و حمایت مالی از برترین فیلم‌های حوزه جمعیت و خانواده نموده است. 🔻اهداف اصلی از اضافه شدن بخش ویژه «ایرانِ جوان» به رویدادهای فرهنگی کشور، ارتقای کمی و کیفیت محصولات فرهنگی در حوزه جمعیت و خانواده و توجه بیشتر به موضوع فرزندآوری به عنوان یکی از دغدغه‌های کلان کشور است. 💠 |@rnb1402|
🏴🏴 السَّلامُ عَلی مَنْ تَهَیَّجَ قَلْبُها لِلْحُسَیْنِ 💠 |@rnb1402|
🔸🔸 زن ایرانی در عرصه علم و فرهنگ و ادب و ورزش می‌درخشد و ابزار نیست 🔻 دکتر انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در توئیتی نوشت: گذشت آن زمانی که زن ایرانی را طعمه و وسیله لهو و لعب قرار می‌دادند. اکنون بیش از ۴۰ سال است که زنان ایران در عرصه‌های بلند علم و کار و فرهنگ و ورزش می‌درخشند و ننگ بهره‌کشی‌های ابزاری دوره پهلوی را با مجاهدت و تلاش از جبین زنان زدوده‌اند. 🔻 باید با کسانی که تلاش می‌کنند زن ایرانی را در قالب‌های غیرواقعی و مضامین سخیف به دنیا معرفی کنند، برخورد شود؛ هرچند که وزارت ورزش اعلام کرده که از این امر بی‌اطلاع بوده و اعتراض خود را اعلام نموده است، ولی کافی نیست. 💠 |@rnb1402|
🔸🔸نسبت‌سنجی امنیت فردی و اجتماعی با عفاف‌ و حجاب 🔻قاسم رضیعی، دبیر علمی کنگره قرآن، عترت و سلامت در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه امسال یازدهمین کنگره قرآن عترت و سلامت برای نخستین بار به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود، گفت: این فرصت مغتنمی است تا اندیشمندان مباحث حوزه سلامت را از منظر قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام بررسی کرده و مجالی برای به اشتراک گذاشتن این مباحث در جلساتی با حضور اساتید داخلی و خارجی ایجاد شود. 🔻قطعاً قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام مراجعی ارزشمند برای علوم مختلف از جمله علوم بهداشتی و پزشکی هستند و مباحثی شامل مفهوم شفا در قرآن، تغذیه سالم از منظر قرآن و روایات، سبک زندگی قرآنی، قلب سلیم، سلامت معنوی، حجاب و عفاف، سلامت روان و ... مورد بحث قرار گرفته‌اند. 🔻امسال سخنرانانی از کشورهای عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان، هندوستان، نیجریه، کنیا، انگلستان، مالزی و آلمان خواهیم داشت و در تلاش هستیم تا با اساتید حوزه سلامت در یمن و غزه نیز به صورت برخط ارتباط برقرار کنیم و از نقطه نظرات آنان نیز بهره‌مند شویم. 🔻در کنار برنامه‌های علمی کنگره سه کارگاه با موضوعات تلاوت، حفظ و تدبر در قرآن کریم، مدل فرزندپروری اسلامی قرآنی و نسبت‌سنجی امنیت فردی و اجتماعی با عفاف و حجاب خواهیم داشت. از برنامه‌های جذاب کنگره نیز برگزاری محفل انس با قرآن کریم در جوار حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) است که پنجشنبه شب ۲۶ بهمن ماه برگزار می‌شود. 💠 |@rnb1402|
🔸🔸چگونه حجاب‌استایل‌ها معنای حجاب را تغییر می‌دهند؟ 🔻قرن ۱۹ میلادی پدیده حجاب‌استایل در کشور‌های سکولار مثل ترکیه، اندونزی و مالزی شیوع پیدا کرد. در ابتدا هدف از فعالیت آن‌ها در این کشور‌ها تبلیغ و ترویج حجاب بود، اما به مرور زمان مروج سبکی از حجاب شدند که از اساس حجاب را زیر سؤال برد. چند سالی است که این پدیده ناهنجار فرهنگی در اینستاگرام از سوی بلاگر‌های ایرانی دنبال می‌شود. روش سرطانی این بلاگر‌ها به این صورت است که ابتدا با ظاهری کاملاً پوشیده جلوی دوربین ظاهر می‌‎شوند و به تدریج برای تبلیغ و درآمدزایی، با بلوز و شلوار جلوی دوربین حاضر می‌شوند. تناقض اصلی آنجاست که این حجاب‌استایل‌ها با آرایش غلیظ و ناخن کاشته شده برای دنبال‌کنندگان‌شان از سبک زندگی اسلامی سخن می‌گویند. 🔻 باشگاه خبرنگاران جوان برای شناخت بیشتر درباره ماهیت فعالیت حجاب‌استایل‌ها با دکتر فاطمه محمدی، جامعه‌شناس و سیاست‌پژوه حوزه اجتماعی به گفتگو پرداخته است. 🔻«اساساً حجاب، استایل نیست که ما بخواهیم عنوان حجاب‌استایل به آن بدهیم. این واژه، یک لغت اجباری بود که در ساحت مجازی برای بلاگر‌های مختلف در فضای درآمدزایی تبلیغاتی ایجاد شد و هیچ ریشه درست معنایی در حوزه جامعه‌شناسی، جامعه‌شناختی دینی و مفاهیم مرتبط با بحث فرهنگی حجاب ندارد.» 🔻«حجاب استایل‌ها با تبدیل حجاب به استایل و استفاده از عبا به‌جای چادر به دنبال عادی‌سازی این نوع از پوشش هستند و فعالیت این بلاگر‌ها نه‌تنها تأثیر مثبتی در پذیرش حجاب نداشته بلکه ارزش‌های حجاب را دچار تغییرات منفی کرده است» 🔗|مطالعه متن کامل| 💠 |@rnb1402|
🔸🔸دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به بانوان دارد 🔻به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، زینب زاله در نشست توانمندسازی بانوان در استان که با حضور استاندار برگزار شد، اظهار کرد: رویکرد انقلاب اسلامی از منظر کلان خودش توجه به حضور زنان در ساخت جامعه‌ای پویا و فعال است. 🔻لازمه ساختن این جامعه پویا این است که بانوان حضوری گسترده و مداخله‌گر در تمام عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و... داشته باشند. 🔻فرصت‌سازی برای حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ضروری است. 🔻این فرصت‌سازی‌ها جز حقوق زنان است، اما به کل جامعه بر می‌گردد و تاثیر آن را در متن جامعه می‌توان مشاهده کرد. 🔻عدم نقش‌آفرینی بانوان در عرصه‌های اقتصادی با توجه به اینکه نیمی از این جامعه را بانوان به خود اختصاص می‌دهند چرخه اقتصاد و تولید را با مشکل مواجه می‌کند. 🔻توسعه پایدار به عنوان یکی از بسترهای تعالی و رشد انسان، با مشارکت همه گروه‌های اجتماعی به ویژه زنان تحقق پیدا می‌کند. 🔻ایجاد خودباوری یکی از مولفه‌های مهم توانمندسازی است اگر بانوان ما توانایی‌های خود را باور و به آن اعتقاد داشته باشند به موفقیت می‌رسند. 🔻در همین راستا دفتر بانوان و خانواده استانداری کردستان یک سری کارها در حوزه اشتغال بانوان را شروع کرده است. 🔻اختصاص جایگاه ویژه به بانوان در سفرهای استانی و مصوبه‌های ویژه این حوزه از کارهای تازه‌ای بود که در دولت سیزدهم انجام شد. 💠 |@rnb1402|
🔸🔸بانوان خودسرپرست از شهرداری تخفیف خوش‌حسابی می‌گیرند 🔻فاطمه منعمی، عضو شورای شهر کرج، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: تخفیف خوش‌حسابی عوارض صنفی و پسماند بانوان سرپرست خانواده، بانوان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) ۳۴ درصد است. 🔻امکانات شهری باید به نحوی باشد که بانوان بتوانند بهتر از آن استفاده کنند. 🔻منعمی در خصوص قانون جوانی جمعیت و خانواده، اذعان کرد: طبق این قانون برای هر دستگاه وظایفی تعریف شده است در این قانون وظایف و رسالت شهرداری‌ها شامل دو بخش است، نخست به عنوان یک نهاد عمومی و دوم در جایگاه یک سازمان، رسالت‌هایی را در قبال بانوان شاغل خود در شهرداری دارد. 🔻متاسفانه شهرداری کرج در خصوص اجرای قانون جوانی جمعیت به تکالیف خود عمل نکرده است و در این راستا پیگیری ها و تذکرات متعددی از سوی اعضای شورای اسلامی شهر صورت گرفته که شهرداری نسبت به آن بی توجه بوده و گام موثری برنداشته است. 🔻رئیس کمیته بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر کرج یادآور شد: با وجود تخصیص اعتبار ۱۰ درصدی از ردیف اجرای برنامه‌های فرهنگی توسط شورای اسلامی شهر کرج در بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری کرج هیچ گونه برنامه‌ریزی در این خصوص نداشته است. 🔻طبق قانون جوانی جمعیت و خانواده و تاکید رهبر معظم انقلاب بر اجرای این قانون، شهرداری‌ به عنوان یک نهاد عمومی مکلف است نسبت به اجرای تکالیف خود اقدام قانونی به عمل آورد. 💠 |@rnb1402|
🔸🔸مجلس اصرار دارد تا در اسرع وقت لایحه عفاف و حجاب نهایی شود به گزارش خبرگزاری فارس، قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی مجلس اظهار کرد: ما در مجلس به طور قطع همه نمایندگان اصرار داریم تا در اسرع وقت لایحه عفاف و حجاب نهایی شود در برخی جاها بحث طولانی می‌شود اما ما در مجلس چه در کمیسیون قضایی و چه در هیئت رئیسه پیگیر این موضوع هستیم تا در اسرع وقت انجام شود. یک ماه اصلاحات در کمیسیون قضایی به خاطر انجام همین هماهنگی‌ها زمان برد اکنون نیز بیش از ۲۵ روز است که بنده به دولت نامه زدم که با اصل ۷۵ موجود در این لایحه موافقت کند، اما هنوز به دست ما نرسیده است. 🔻ما حتما این موضوع را دنبال می‌کنیم تا به نتیجه برسد. یکی از اشکالات این است که مصوباتی که به شورای نگهبان رفته و تایید شده است دیگر نمی‌شود در کمیسیون اصلاح شود و این خلاف قانون اساسی است و بنده با دوستان شورای نگهبان صحبت کردم و آن‌ها نیز بر این موضوع تاکید کردند. به هرحال ما این لایحه را دنبال می‌کنیم تا زودتر به نتیجه برسیم. 🔻به خاطر تسریع در انجام کار اصلاحات، مصوبه را به شورای نگهبان ارسال کردیم تا نظرات کارشناسان آن‌ها را دریافت کنیم. در این فاصله با دولت هماهنگ کردیم تا نظر خود را در خصوص موادی که مشمول اصل ۷۵ می‌شود اعلام کند. 🔻 برخی‌ها تصور می‌کنند برنامه‌ای در مجلس است تا قبل از برگزاری انتخابات قانون عفاف و حجاب اجرایی نشود، در حالی که ما نمی‌خواهیم حکم خدا حتی لحظه‌ای بر زمین بماند ولو یک ساعت مانده به انتخابات. 💠 |@rnb1402|
🔸🔸 دوگانه مستوریت و خودافشاگری در عصر شهرت (بخش اول) ✍ حوریه بزرگی 🔻 ما وارد عصر شهرت شده‌ایم. این را می‌توان از شکل گرفتن دغدغه عمومی برای دیده شدن فهمید. دیده شدن و شهرت می‌تواند برای صاحبش قدرت و ثروت بیاورد، از همین رو امروزه بخش قابل توجهی از مردم به دنبال کشف راه‌هایی هستند که دیده شوند و بتوانند از رهگذر معروف شدن به نان و نوایی برسند. 🔻 در این میان شبکه‌های اجتماعی و فضای سایبر امکان‌های ویژه‌ای برای همگان فراهم کرده است تا شانس دیده شدن خود را بیازمایند. از همین روست که ما از عصر ستاره‌های سینمایی عبور کرده‌ایم و با خرده‌سلبریتی‌های ده دقیقه‌ای روبه‌روییم. در عصر شهرت لازم نیست شما برای معروفیت شایستگی یا مهارت خاصی داشته باشید، بلکه می‌توانی با یک کلیپ ده دقیقه‌ای که برخوردار از «اصول دیده شدن رسانه‌ای» باشد به شهرت برسی. 🔻 ساختار شبکه‌های اجتماعی بر افشاگری و آشکارگی استوار است و مستوریت، حریم نگه داشتن و گمنامی مفاهیمی غریب و بی‌مشتری هستند. تو به میزانی که به قانون طلایی خودافشاگریِ همه‌جانبه وفادار باشی بیشتر می‌توانی توجه‌ها را به سوی خود جلب کنی. زنان سلبریتی در سر این طیف قرار دارند، چرا که امر جنسی همواره با سطحی از مستوریت و نهفتگی همراه است و چون آشکار شود بیشترین توجه‌ها را به دنبال خواهد داشت، این موضوع در کشور‌هایی که بافت فرهنگی دینی دارند، از شدت بیشتری برخوردار است. 🔻 زن در فرهنگ اسلامی ـ ایرانی با حیا، عفت و پوشش گره خورده است و زنان سلبریتی به عنوان وفادارترین‌ها به فرهنگ شهرت، در طی این سال‌ها بیشترین تأثیر را در تغییر مرز‌های کنشگری جنسی زنان ایرانی داشته‌اند. ارائه خودِ عاطفی در قالب روابط صمیمی و آزاد با همکاران و طرفداران‌شان مرحله نخست خودافشاگری بوده است. سلبریتی به حکم سلبریتی بودنش اجازه دارد با همگان ارتباط صمیمانه و نزدیک برقرار کند و این رفتارش به سبب آنکه در بستر فرهنگ شهرت و با پوششی جذاب اتفاق می‌افتد، کمتر معنای قبیحی از آن دریافت می‌شود و می‌تواند با ایجاد هژمونی لذت، تلخی بر هم زدن امر خصوصی و عمومی را به شیرینی بدل کند. در گام‌های بعدی ارائه خودِ جنسی به کمک خودِ عاطفی می‌آید. 🔻 خودافشاگری جنسی در تاریخ شهرت از اهرم‌های پرقدرت دیده شدن بوده و همچنان است. در عصر رسانه‌های مدرن، مدونا آغازگر این مسیر بوده است. پیشتر از او برای اولین بار زنان ایتالیایی در قرن چهاردهم در بداهه نمایش‌ها که نوعی تئاتر خیابانی بود، به انجام حرکات اروتیک پرداختند و قبح این‌گونه اعمال و اختصاصی بودنش برای روسپی‌ها و کنیزان را به مدح و عملی هنرمندانه بدل کردند. فرهنگ شهرت، در ایران نیز فرهنگی زنده و پویاست و آنچه تاکنون گفته شد، در دوره‌های مختلف حضور ستارگان سینمایی از دهه ۷۰ تا بلاگر‌ها و خرده سلبریتی‌های اینترنتی در سال‌های اخیر قابل پیگیری و تطبیق است. 🔻 حال این سؤال مهم مطرح می‌شود که فرهنگی که با خودافشاگری و محو مرز میان زندگی شخصی و حضور عمومی گره خورده است، مواجهه‌اش با حجاب چگونه است؟ ما از یکسو با اصول دینی و فلسفه حجاب روبه‌روییم که از عدم جذابیت و خودجلوه‌گری می‌گوید و از سوی دیگر با عصر شبکه‌های اجتماعی و شهرت که همگان را به خودبرندسازی و دیده شدن فرامی‌خواند. 🔻 بررسی نوع کنشگری زنان سلبریتی اعم از سلبریتی‌های سنتی که غالباً زنان بازیگر سینمایی هستند و سلبریتی‌های اینترنتی اعم از حجاب‌استایل‌ها و اینفلوئنسر‌ها تا واینر‌ها (بلاگر طنز) حاکی از آن است که خودآگاه یا ناخودآگاه اینان وفادار به اصول دیده شدن رسانه‌ای هستند؛ اصولی که در فرایندی نرم و کاملاً ذهنی و شناختی کنشگر فعال و هوادارانش را به سمت سبک خاصی از نگرش، گرایش و کنش سوق می‌دهد، باورمندان و علاقه‌مندان به این سبک زندگی در فرایندی تدریجی حساسیت ارزشی‌شان نسبت به مفاهیمی، چون حیا، خویشتنداری جنسی، پوشش، جلوه‌گری و... تغییر یافته و نظام معنایی جدیدی برساخت می‌شود./خوش‌نام‌ها 💠 |@rnb1402|
🔸🔸 دوگانه مستوریت و خودافشاگری در عصر شهرت (بخش دوم) ✍ حوریه بزرگی 🔻 در بخش اول یادداشت از برساخت نظام معنایی جدید در بستر فرهنگ نوپدید شهرت سخن گفتیم. در این نظام معنایی جدید، همان‌طور که در کنشگری سلبریتی‌ها بار‌ها دیده‌ایم، امر دینی از جمله حجاب نیز به مسلخ نمایشی شدن و مصرف و در نهایت تقویت برند سلبریتی سوق داده می‌شود. سلبریتی‌ها کمتر پیش می‌آید که ادعای بی‌دینی کنند یا خدا را منکر شوند بلکه اتفاقاً با بیانی انسان‌دوستانه، خود را مدافع حقوق زنان و آزادی در انتخاب نوع پوشش معرفی می‌کنند، اما نکته ظریفی که کمتر به آن توجه می‌شود، تعهد ایدئولوژیک آنان به یک دین جدید و به تبع آن، سوق دادن پیروان‌شان به یک سبک خاص پوششی و کنشی است. 🔻 پل هیلاس و همکارش لیندا وودهد، این فرایند تسخیر و استحاله امر دینی در فرهنگ سلبریتی را نوعی جابه‌جایی در احساسات دینی به سمت «فردگرایی بیانی» و «چرخش سوژه‌ای» می‌نامند. در فرهنگ سلبریتی، سلبریتی در مقام سوژه مختاری است که میان منابع دینی و غیردینی گزینه‌های خود را دارد و این منابع در فرهنگ حل شده‌اند. در این فرایند سوژه احساس نمی‌کند با مرز‌های سنت محدود می‌شود، بلکه او در راستای هدف و ساخت برند خود به هر چیزی که بخواهد اعم از امر دینی یا غیردینی متوسل می‌شود و در چنین شرایطی تمایز میان گفتمان‌های سکولار و دینی فرومی‌پاشد. در چرخش سوژه‌ای مردم دیگر خود را در رابطه با فرمان‌های استعلایی نمی‌بینند، بلکه آنچه مهم و استعلایی است خود فرد و اموری مانند «آگاهی، ذهن، خاطرات، عواطف، احساسات، شور و حال، تجربه‌های بدنی، رؤیاها، حس‌ها، وجدان درونی و گرایش‌ها هستند». 🔻 با استحاله امر دینی، سؤال «چگونه می‌توانم رستگار شوم» به سؤال «چطور می‌توانم حس خوبی در مورد خودم داشته باشم» بدل می‌شود؛ در این میان، سلبریتی‌ها به عنوان نمایندگی شایسته برای مشاهده و تجربه امکان‌های مختلف «انسان دارای حال خوب» پرستش می‌شوند، در واقع دنبال کردن و پرستش سلبریتی، پرستش خودِ نفسانی است که نیازش به دین و امر استعلایی را از طریق دنبال کردن و پرستش خدایگان و بت جدیدش (سلبریتی) تأمین می‌کند. 🔻 حال می‌توان کشف حجاب تعداد قابل توجهی از زنان سلبریتی و پیروانشان را از منظری جدید دید، اینان حس خوب و رستگاری را در وفاداری گزینشی به اصول سنت و مدرنیته می‌دانند. امر استعلایی و حکم دینی پوشش در این فضا معنادار نیست، چون خداوند و امر او تا جایی قابل پذیرش است که حال خود نفسانی را خوب کند و خود نفسانی در فرهنگ سلبریتی بر پایه اخلاق لذت و ارائه خودِ عاطفی و خودِ جنسی است، در چنین فضای اندیشه‌ای و کنشی، جایی برای سخن گفتن از ضرورت حجاب و مدح خویشتنداری و حیا نمی‌ماند و به بیان بهتر، این نظام واژگانی و معنایی مورد پذیرش و ادراک قرار نمی‌گیرد. 🔻 اما راه‌حل چیست؟ ما نیاز به گفتگو داریم؛ سلبریتی‌ها و قائلان به فرهنگ سلبریتی با حضور همه جایی رسانه‌ای‌شان پیوسته از خود، آرمان‌ها و جهان مطلوبشان سخن می‌گویند و بی‌توصیف چرخه خسته‌کننده و بی‌پایان «خرید، نمایش، مصرف»، اکنونِ لحظات پر زرق و برق زندگی‌شان را با همگان به اشتراک می‌گذارند و ما با توصیف پیاپی باید‌ها و نباید‌ها و لذت فردا، کمتر از چرخه پرنشاط اکنونِ «عفت، زندگی، آرامش» می‌گوییم و آن را به اشتراک می‌گذاریم. 🔻 ما ضرورت دارد از جهان آرمانی‌مان و تجربه‌های منحصربه فردمان در قالب هنرمندانه بسیار سخن بگوییم که این نیاز جهان هنری امروز است، چرا که به قول مرحوم علی صفایی حائری (ره) «هنر برای ماندن ناچار است از سرگرمی و تفنن و لذت و تنوع به آگاهی و بیداری و تحرک و تعهد روی بیاورد که آینده هنر جز این نمی‌تواند باشد، که انسان فردا سرگرمی را همچون اشک خسته‌ای از گوشه چشمش به زمین می‌ریزد»./خوش‌نام‌ها 💠 |@rnb1402|
🔸🔸 توانمندسازی و توسعه مشارکت اجتماعی زنان در سطوح مدیریتی سیاست مورد تاکید دولت مردمی است 🔻 دکتر سید ابراهیم رئیسی در نشستی با مسئول و مدیران معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهور، خانواده ایرانی–اسلامی را نماد قدرت فرهنگی کشور دانست و افزود: موضوع «زن و خانواده» در دولت مردمی نه یک مسئله، بلکه فرصتی است که می‌تواند در سامان دادن به بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه موثر باشد. 🔻 رئیس‌جمهور توانمندسازی زنان و توسعه مشارکت اجتماعی آن‌ها در سطوح مدیریتی و همچنین استیفای هر چه بیشتر حقوق زنان مبتنی بر زیست‌بوم ایرانی–اسلامی را سیاست زیربنایی و مورد تاکید دولت دانست. 🔻 رئیس‌جمهور با بیان اینکه گسترش عدالت و جلوگیری از دو آسیب «سیاست‌زدگی و نگاه تشریفاتی به بانوان» از مهم‌ترین ماموریت‌های معاونت زنان و خانواده است، افزود: دینداری، حضور آگاهانه و تاثیرگذار، مسئولیت‌پذیری و نقش‌آفرینی در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزش از مشخصه‌های بارزی است که انقلاب اسلامی از زن ایرانی به جهان معرفی کرده است. 🔻 دکتر رئیسی کاهش نرخ بیکاری زنان، افزایش ۱۰۰ درصدی رشد ورزش بانوان و مدال‌آوری آن‌ها در دولت مردمی، تصویب لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار و تخصیص یک درصد اعتبار دستگاه‌ها به حوزه بانوان و همچنین توجه به توانمندسازی و ارتقای سلامت و کیفیت‌بخشی به زندگی زنان سرپرست خانوار را از جمله اقدامات دولت در حوزه زنان برشمرد. 🔻 رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت پرهیز از موازی‌کاری در همه بخش‌ها از جمله معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: ماموریت اصلی معاونت امور زنان و خانواده این است که بدون ورود به عرصه اجرا، با تشکیل اتاق‌های فکر در حوزه مسائل مختلف، به شکل جدی تامین نیازمندی‌ها و مطالبات زنان و خانواده به خصوص زنان سرپرست خانواده را در دستگاه‌های مربوط بررسی و اجرایی شدن آن‌ها را پیگیری نمایند. 💠 |@rnb1402|