eitaa logo
رو به راه | رها عبداللهی
1.7هزار دنبال‌کننده
647 عکس
214 ویدیو
12 فایل
هزار راه نرفته در پیش روست. اما تنها رو به یک راهم... راهی که مرا به تو می رساند! 📝یادداشت های رها عبداللهی http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴کاش قبل از دشمن «مرد»هایمان را پیدا می‌کردیم... از سویی به غیرتمان برمی‌خورد که چهره قهرمان ملی‌مان را ساعاتی پس از شهادتش برای اولین بار در صفحه رسانه‌ی خصم خونی مان ببینیم؛ از سوی دیگر کنار بغض، حس غرور پیدا می‌کنیم که این وطن چقدر مجاهدان گمنام دارد و ما بی‌خبریم؛ همان‌ها که بی‌سروصدا خون دشمن را در شیشه می‌کنند و برای ملت امنیت می‌خرند؛ بی‌آنکه نگران تیر غیب جوخه‌های بزدل ترور باشند که روزی -نه در میدان جنگ رودررو- در کوچه خلوت به سراغشان بیاید و ناجوانمردانه زخمشان بزند. به مردانمان می‌بالیم؛ اما کاش قبل از دشمن پیدایشان می‌کردیم... 📝 http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
🔴 آیا جوانان دیگر تمایلی به داشتن فرزند ندارند؟ طبق آخرین نظرسنجی ایسپا 68.4 درصد مردم معتقدند داشتن فرزند باعث خوشبختی زوجین می‌شود. اما با بالاتررفتن پایگاه اقتصادی خانواده‌ها باور به اینکه داشتن فرزند موجب خوشبختی زوجین می‌شود کاهش پیدا می‌کند. 🔹روند نتایج نظرسنجی‌های ایسپا نشان می‌دهد باور به ثأثیر فرزند بر خوشبختی زوجین، بین جوانان رو به کاهش است. در سال 1392، 72.7 درصد جوانان 18 تا 35 ساله مجرد معتقد بوده‌اند داشتن فرزند باعث خوشبختی زوجین می‌شود که در سال 1397، به 68.3 درصد رسیده و در نظرسنجی اخیر ایسپا (دی‌ماه 1400) 60.4 درصد جوانان مجرد 18 تا 35 سال باور به تأثیر فرزند بر خوشبختی زوجین داشته‌اند. 🔹داده‌ها نشان می‌دهد نقش عوامل دیگر در کنار اقتصاد قابل چشم‌پوشی نیست. طبق نتایج تحلیلی ایسپا با بالاتر رفتن پایگاه اقتصادی افراد، تعداد فرزندان مناسب از نظر افراد کاهش پیدا می‌کند. میانگین تعداد فرزند مناسب در پایین‌ترین گروه اقتصادی 2.8 و در بالاترین گروه اقتصادی 1.8 فرزند است. 🔹با افزایش سن، تعداد فرزند مطلوب برای خانواده هم بیشتر می‌شود. افراد بالای 50 سال به طور متوسط 2.6 فرزند را مناسب می‌دانند، افراد 36 تا 49 سال 2.2 و میانگین تعداد فرزند مناسب بین جوانان 18 تا 35 سال تقریباً دو فرزند است. 🔹علاوه بر موضوع اقتصاد، در افکار عمومی بخش‌هایی از جامعه ایران نوعی تغییر نگرش نسبت به فرزند‌آوری به چشم می‌خورد. بسیاری از جوانان امروز ازدواج و فرزندآوری را بخش محتوم زندگی خود نمی‌دانند. هویت نسل جوان با نقش‌های مختلفی جدا از پدر یا مادر بودن هم شکل می‌گیرد. 🔹تفاوت نگرش زنان شاغل و خانه‌دار نشان از دغدغه‌هایی فراتر از نگاه صرفاً مادی به تصمیم‌گیری درباره فرزندآوری دارد. در تمامی گروه‌های سنی زنان، افراد خانه‌دار بیش از زنان شاغل اعتقاد دارند که داشتن فرزند باعث خوشبختی زوجین می‌شود. 60 درصد زنان 18 تا 35 سال شاغل با این گویه موافق بوده‌اند درحالیکه این میزان بین زنان خانه‌دار حدود 70 درصد بوده است. 🔻تفاوت بین نگرش گروه‌های مختلف تحصیلی، جنسی، سنی، اقتصادی و ساکنین مناطق شهری و روستایی به وضوح نشان می‌دهد که سیاست‌گذاری صرفاً اقتصادی درباره موضوع فرزندآوری ناکافی است. همچنین ضرورت شناخت عمیق‌تر الگوهای تصمیم‌گیری جوانان برای فرزندآوری و دغدغه‌ها و نیازهای آن‌ها برای سیاست‌گذاری جامع اهمیت ویژه‌ای می‌یابد و آنچه در حیطه اجرا ضرورت پیدا می‌کند عدم اجرای یکپارچه سیاست‌ها برای کل جامعه است. منبع: صفحه مجازی ایسپا http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خرمشهری که آزاد شد، ممکن کردن محال‌ها با نیروی ایمان و امید به نصرت الهی بود. در خرمشهرهای پیش رو نیز باید مسلح به همین سلاح بود. نگذاریم درّ گران را از ما بگیرند. پ.ن: بازسازی عکس معروف آزادی خرمشهر در چهلمین سالگرد آن 📝 http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
🔴مریم کاظم‌زاده، بانوی عکاس دفاع مقدس، به همسر شهیدش پیوست. 🔺ایشان را با عکس‌های خاصش از کردستان و خرمشهر و آبادان شناختم. سرگذشت غریب و جذابی داشت. دانشجویی که از لندن سر از نوفلوشاتو درمی‌آورد و آنجا برای خبرنگار شدن از حضرت امام کسب تکلیف می‌کند و پاسخ می‌گیرد به شرط رعایت حجاب اشکالی ندارد. با همین کلام امام انگیزه مضاعفی می‌گیرد که او را تا کردستان و کرمانشاه می‌کشاند؛ آنهم به عنوان اولین زن عکاس جنگ! 🔹همانجا با اصغر وصالی فرمانده دستمال سرخ‌ها آشنا می‌شود و همپای آن‌ها در صعب‌العبورترین عملیات‌های چریکی می‌دود و ثبت لحظات می‌کند. از اولین ملاقات خشن با فرمانده اصغر و ازدواجشان و سپس شهادت اصغر وصالی کمتر از دو بهار می‌گذرد. اما مریم از پا نمی‌افتد. جبهه‌های بازی‌دراز و هویزه و خرمشهر و آبادان همه شاهد نماهای باز و بسته و تلخ و شیرین اویند. 🔹مریم کاظم‌زاده برای من نماد زن انقلاب است که بین رعایت موازین شرعی و در عین حال انجام وظیفه در دست نیافتنی‌ترین شرایط برای یک زن، جایگاه خود را می‌یابد و لحظه‌ای بین ماندن و جلو رفتن تردید نمی‌کند. 🔻ان‌شاءالله امشب مهمان تمام شهدایی باشد که لحظات جانفشانی‌شان با دوربین بانوی عکاس جنگ ثبت شد. روحش شاد و یادش گرامی پ.ن: تصویر مربوط به بخشی از شماره اول مجله رایات و روایات است که در آن روایت مریم کاظم‌زاده را نگاشتم. 📝 http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
🔺دیشب بازهم برایمان ثابت شد بسیاری از فعالان رسانه و فرهنگی ما چقدر با مردم تفاوت دارند؛ و چقدر رویدادهای اجتماعی را نمی‌فهمند؛ و با وجود این عدم فهم، اتفاقا چه خوب برخی واقعیت‌های اجتماعی مثل احساس تبعیض مردم خوزستان و زمینه‌های شکاف اجتماعی را سکوی بیشتر دیده شدن خود می‌کنند. طبیعتاً برای آنان مهم نیست این کارشان موجب عمیق‌تر شدن این‌ها می‌شود. 🔹بعد از مراسم همخوانی در ورزشگاه آزادی، توییت‌ها و استوری‌هایشان شروع شد که ای وای مردم در آبادان عزادارند و شما در تهران عروسی گرفتید! کاش ذره‌ای منطق در این مخالفت بود که از همراهی بعضی چهره‌های مدعی فلسفه و علوم اجتماعی خوانده در این مسخره بازی تعجب نمی‌کردیم. مجلس عروسی؟؟؟ مراسمی که ابتدایش با یاد جانباختگان آبادان شروع و تا انتها به یادشان بود و محتوایش جز مناجات با امام زمان و ذکر نام اهل بیت و اشک‌های پاک و معصومانه کودکان و والدینشان هنگام سلام به فرمانده غایب از نظر چیزی نداشت، جشن و پایکوبی‌ست؟ وقتی یادم می‌آید تمام این چند روز بازی‌های فوتبال حتی برای تیم‌های خوزستانی برگزار شده و تماشاگر و شادی پس از گلش هم تعطیل نشده و شما یادتان نبوده اعتراض کنید، بیشتر می‌فهمم چقدر محتاج دیده شدنید و چقدر منافع جامعه برایتان بی‌اهمیت است. 🔻اگر مردم را می‌شناختید می‌دانستید خوزستانی‌های زیادی که همین دیروز عصر پای تلویزیون با همخوانی کودکان در ورزشگاه آزادی اشک ریختند، با این حرکت‌های رسانه‌ای کم اهمیت شما حس خوبشان خراب نمی‌شود. بدحالی خود از دیدن این رویداد بی‌نظیر معنوی را پای مردم ننویسید. 📝 @roo_be_rah
یه حمد بخونیم برای دل اونایی که تا امشب امید داشتن به زنده بودن عزیز زیر آوار مونده شون و الان دیگه کم کم باید تنها به خونه برگردن...😔 📝 http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺رسالت رسانه مطالبه گر، افزایش امید در جامعه است. از طریق مطالبه‌گری درباره کاستی‌ها و ترک فعل‌ها و فسادهای امید سوز و اعتماد کُش. 🔹اما اگر این رسانه، مطالبه‌گری را با چاشنی «بهانه‌گیری»، «برجسته کردن غیرعادی سیاهی‌ها»، «تعمیم نابجا»، «نقد بدون پیشنهاد»، «گمانه زنی بی‌اساس» و «لوث کردن اقدامات مثبت» بدمزه کرد، خودش می‌شود امیدسوز و اعتمادکُش! 🔻چنین رسانه‌ای نه تنها به ضد خود تبدیل می‌شود، بلکه ذائقه مخاطب خود را عادت می‌دهد در هر اتفاق مثبتی هم دنبال ایراد و نقص بگردد و کامش با هیچ خبر خوشی حتی از دیگر رسانه‌ها شیرین نشود. 📝 http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺عشایر عرب خوزستان از شریف‌ترین اقوام کشورند و غیرتشان روی نظام کم‌نظیر است. این روزها کسانی که هیچ شناختی روی عقاید و آداب و رسوم این اقوام نجیب ندارند، به تقلید از شبکه‌های معاند مجازی و ماهواره‌ای، با ژست دانای کل روی فیلم‌های اجرای مراسم عزاداری آنان در سوگ جانباختگان متروپل تحلیل می‌زنند که شیوخ عرب با بیرق‌های عشیره‌شان وارد عرصه اعتراض شدند. 🔹اول اینکه کسی که کمترین اطلاعی از آداب و رسوم عشایر ندارد و تفاوت بین شلیک هوایی در مراسم عزاداری با تیراندازی اعتراضی را نمی‌داند، حق ندارد راجع به معنای رفتار عشایر عرب اظهار نظر کند. هم خود را مضحکه می‌کند هم عده زیادی را به اشتباه می‌اندازد. 🔹دوم اینکه عشایر عرب وفادارترین مردم خوزستان نسبت به نظام هستند که اتفاقا بصیرت بالایی در حوادث گوناگون از خود نشان داده و به سادگی بازی گروه‌های معاند تجزیه طلب و ضدانقلاب را نمی‌خورند. اعترضاتشان هم معمولاً مجرا و پروتکل دیگری دارد. 🔹سوم اینکه حضور طوایف با بیرق عشیره خود علامت مهم حضور ایشان در مراسم رسمی عزاداری دیشب است و تحلیل گری که کودکانه و مغرضانه نوشته این بیرق‌ها نشانه از جا بلند شدن شیوخ عرب است، به بیرق عشایر عرب توهین کرده. 🔻عشایر عرب خوزستان بیشتر از آن تحلیل‌گر پایتخت نشین مدعی، قدر و قیمت انقلاب و تقدس خاک و ارزش امنیت مرز را می‌فهمند و اسیر بازی‌های دشمنان خونخوار وطن و نوکران داخلی‌شان نمی‌شوند. پ.ن: تصاویری از مراسم یزله عشایر جزیره مینو در عزای جانباختگان متروپل آبادان 📝 http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
🔴«مردم متروپل» را درست روایت کنیم! 🔺در مباحث سواد رسانه زیاد درباره دوقطبی‌های رسانه‌ای و جنگ روایت‌ها تئوری شنیده و قلم فرسایی دیده‌ایم. تئوری‌هایی که خیلی وقتها در حد حرف باقی می‌ماند و حتی از سوی توصیه کنندگانش در وقت لازم یعنی بحران‌های اجتماعی مورد توجه قرار نمیگیرد. 🔹شرایط رسانه‌ای حاکم بر کشور ما اینگونه است که از یک سو فضای مجازی تحت کنترلی نداریم و از سوی دیگر توازنی بین کیفیت و کمیت محتوای رسانه‌ای خودی با آماج رسانه دشمن وجود ندارد و همین موجب می‌شود معمولا در جنگ روایت‌ها جا بمانیم. متاسفانه این ماجرایی‌ست که در رویدادها و بحران‌های متعدد کم و بیش تکرار می‌شود. آذرماه گذشته مقام معظم رهبری همین امر را به عنوان یک تکلیف مطرح کرده فرمودند: «شما روایت کنید حقایق جامعه‌ی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت میکند...هر جور دلش میخواهد؛ توجیه میکند، دروغ میگوید آن هم ۱۸۰ درجه خلاف واقع؛ جای ظالم و مظلوم را عوض میکند.» 🔹ماجرای ریزش ساختمان متروپل در آبادان که تا کنون پیکر بیش از سی هموطن آبادانی از زیر آوار آن بیرون کشیده شده، نمونه‌ای از کم آوردن رسانه‌های رسمی در جنگ روایت‌هاست. رسانه‌های مطرح کشور در روز اول فاجعه متروپل با بی‌دقتی در تغییر دادن یک واژه _ اعلام بازداشت مالک به جای صدور حکم بازداشت وی - به راحتی عرصه را به شایعه پردازان مجازی واگذار کردند تا توهم توطئه زنده بودن مالک متخلف و فراری دادن آن توسط مسئولین طوری وایرال شود که حتی انتشار تصاویر جنازه او نتواند شایعات را از اذهان بدبین شده مردم عصبانی آبادان پاک کند. 🔹پس از این بی‌دقتی اولیه، موضوع مهم دیگری در جنگ روایتهای متروپل مورد کم توجهی رسانه‌های ما قرار گرفت و آن «مردم متروپل» بودند. آنان نه توسط رسانه‌های بیگانه درست روایت شدند نه توسط رسانه‌های رسمی. از رسانه بیگانه توقع نیست. اما رسانه رسمی چرا تصویر بدون روتوش مردم متروپل را نمایش نداد؟ 🔹این مردم کسانی هستند که هم داغدارند و هرروز دانه دانه عزیزان بیجانشان را از دریای آوار متروپل صید میکنند، هم اینکه هوای مهمان‌های امدادگرشان را دارند و پذیرایی از آنان را لحظهای پشت گوش نمیاندازند؛ و همزمان پر از خشم و احساس ظلمند. آواری که روی سر همشهری و رفیق و فرزند و پدر و مادرشان خراب شده، آوار معمولی زلزله و سیل و آتش‌سوزی نیست. آوار ناکارآمدی برخی مدیران شهرشان است که جان و مال و ناموسشان را به آنان سپرده بودند؛ حالا همینها با امضاهای آلوده، آوار برجی را روی سرشان ریختند و به خاک سیاهشان نشاندند. این مردم خشمشان عادی نیست؛ چون از خودی خورده‌اند. اعتمادشان بدجوری زخمی شده و حالشان توجهی بیش از معمول نیاز دارد. 🔹این خشم و اعتراض را رسانه بیگانه با اغراق و جهت دهی روایت میکند؛ ولی رسانه خودی یا نادیده میگیرد یا در گزارشی گذرا خلاصه‌اش میکند؛ مبادا ضریب گرفته و گسترده شود. درحالیکه این منطق درستی نیست. 🔹ما امروز در شرایطی هستیم که مسئولان نظام از روز اول، عمق بحران و خشم و مطالبه مردم را درک کردند و پیگیر پاسخدهی مناسب به آن هستند. مدیریت بحران در متروپل را خود دولت در دست گرفته و مجلس و قوه قضاییه و نیروهای مسلح پای کارند. همه اینها یعنی حق مردم آبادان در این ماجرا کاملا دیده شده و امید است ضایع نشود. اما چرا رسانه نتوانسته این احساس درک و همدلی مسئولان نظام را به مردم آبادان منتقل کند و این روزها شاهد صحنه گردانی شبکه‌های فارسی زبان معاند در شهر و افکارعمومی هستیم؟ چون رسانه‌های رسمی ما نتوانستند خود را آینه تمام نمای مردم متروپل معرفی کنند. 🔹نمایش فضای همدلی و همیاری حاکم در منطقه متروپل و شهر آبادان یک روی روایت متروپل است که اتفاقا توسط رسانه‌های معاند به شدت سانسور میشود. اما روی دیگر آن خشم و سلب اعتماد مردم است که فقط آن رسانه‌ها با سوگیری و جهت دهی دنبال میکنند تا نظام را زیر سوال برده و محاسبات و قضاوت مردم آبادان را تحت تاثیر خود قرار دهند. به گونه‌ای که این روزها زمینه ناامن کردن فضای شهر در اختیار سودجویان و اشرار فراهم شده تا به اسم مردم آبادان و به نام اعتراض، اموال عمومی را تخریب کنند و برای کار امدادگران مزاحمت ایجاد کنند. ادامه این شرایط اوضاع را در آبادان امنیتی‌تر میکند. 🔹مردم نیاز دارند گلایه‌هایشان را از رسانه رسمی خودشان بشنوند. نگرانند رسانه رسمی با نمایش آبادانی که در سکوت و صبر جگرگوشه‌هایش را دفن میکند، آبادان خشمگین و معترض را سانسور کرده باشند و ناخودآگاه چنین سانسوری را به حاکمیت نسبت میدهند. حال آنکه حاکمیت تمام قد پشتشان ایستاده. 🔻سکوت رسانه رسمی نسبت به این موضوع ظلم بزرگی در حق نظام جمهوری اسلامی‌ست. رسانه باید تا دیرتر نشده این اهمال بزرگ را جبران کند. 📝 @roo_be_rah
ایرانی بودن گره خورده با تاروپود فرش این صحن و سرا؛ با ارادت داشتن به سلطان خراسان. ایرانی جماعت فرش قرمز آستان حضرت رضا علیه‌السلام را با هیچ فرش قرمزی عوض نمی‌کند. 📝 http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715