#آیت_الله_تحریری:
اگر انسان به حالات نفسانیش توجه نکند به #طغیان های فرعونی کشیده میشود.
┄┄┅┅❅❁❅┅┅┅┄
@rooshanfekr
@jomalat_olama
ارتباط موفق_5.mp3
11.49M
#ارتباط_موفق ۵
برداشتن بار از شانههای این و آن،
یکی از فرمولهای مؤثر در ارتباطات موفق است.
محبت کسی که تلاش میکند
بقدر وسع خود به کمک دیگران بشتابد،
تا عمق قلوب آنها نفوذ میکند.
#استاد_شجاعی 🎤
#دکتر_اسلامی
@Ostad_Shojae
@rooshanfekr
چهجورشخصیتی.mp3
1.83M
#سلسله_مباحث_نکته_های_ناب_سخنوران67
💎
#عمق_معرفت
#اصل_مطلب
114#ثانیه_کلیدی
🌟#استاد_شجاعی
✅مجله علمی نکته های ناب در تلگرام، ایتا و سروش(نخبه پروری دینی)
@rooshanfekr
🔷🔶🔷🔶
🔶🔷🔶
🔷🔶
🔶
#اجر_و_مزد_مریض
روزى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله، به طرف آسمان نگاه مى كرد، تبسمى نمود. شخصى به حضرت گفت :
يا رسول الله ما ديديم به سوى آسمان نگاه كردى و لبخندى بر لبانت نقش بست، علت آن چه بود؟
💕💕
رسول خدا فرمود :
آرى! به آسمان نگاه مى كردم، ديدم دو فرشته به زمين آمدند تا پاداش عبادت شبانه روزى بنده با ايمانى را كه هر روز در محل خود به عبادت و نماز مشغول مى شد، بنويسند؛
💕💕
ولى او را در محل نماز خود نيافتند. او در بستر بيمارى افتاده بود. فرشتگان به سوى آسمان بالا رفتند و به خداوند متعال عرض كردند:
💕💕
ما طبق معمول براى نوشتن پاداش عبادت آن بنده با ايمان به محل نماز او رفتيم ولى او را در محل نمازش نيافتيم، زيرا در بستر بيمارى آرميده بود.
💕💕
خداوند به آن فرشتگان فرمود :
تا او در بستر بيمارى است، پاداشى را كه هر روز براى او هنگامى كه در محل نماز و عبادتش بود، مى نوشتيد، بنويسيد بر من است كه پاداش اعمال نيک او را تا آن هنگام كه در بستر بيمارى است ، برايش در نظر بگيرم.
🔺🔺🔺🔺
┏━━━✨✨✨━━┓
@rooshanfekr
☘الفقر فخری
☄«روزی پیامبر اکرم(ص) روی حصیری خوابید و آثار زبری حصیر بر بدن مبارکش ماند. عایشه از روی دلسوزی به حضرت عرض کرد یا رسول اللّه! «کسری» و «قیصر» (پادشاهان ایران و روم) کشورهای وسیعی را تحت سلطه خود دارند و از همه گونه نعمت دنیوی برخوردارند؛ ولی شما که پیامبر الهی هستید، از متاع دنیوی چیزی در اختیار ندارید؛ روی حصیر میخوابید و لباس ارزان قیمت میپوشید!
پیامبر(ص) فرمود: عایشه! چه خیال میکنی! هر گاه من بخواهم، کوهها طلا میشوند و در اختیار من قرار میگیرند! روزی جبرئیل(ع) بر من نازل شد و کلید گنجینههای جهان را در اختیار من گذاشت؛ امّا من نپذیرفتم!
آنگاه حضرت فرمود: ای عایشه! حصیر را بلند کن! او نیز سخن پیامبر(ص) را اطاعت کرد و با کمال شگفتی مشاهده نمود که در هر گوشه آن مقدار زیادی طلا است که یک مرد به تنهایی قدرت حمل آن را ندارد. سپس به عایشه فرمود: نگاه کن! و طلاها را از نزدیک مشاهده نما، امّا بدان که دنیا و تمام زیباییهای فریبنده و ظاهری آن از نظر خدای تعالی به اندازه بال پشهای ارزش و اعتبار ندارد.»
📎حليه الاولياء، ابو نعيم اصفهاني، ج 8، ص 138
_______________________
گر به اقلیم عشق روی آری
جمله آفاق گلستان بینی
برهمه اهل زمین به مراد
گردش دور آسمان بینی
✅کانال کافیه نکته های ناب
@rooshanfekr
💐🍃🌿🌸🍃🌼💐🍃
👌👌عبادت بدون بصيرت
🔰روزى اسحاق بن عمار خدمت امام صادق ع عرض كرد: مولاى من! در همسايگى خانه من مردى زندگى مى كند كه بسيار نماز مى خواند و اهل دستگيرى از نيازمندان است و بسيار به حج مى رود و من در زندگى ام هيچ گونه خلافى نسبت به خاندان رسالت در او نديده ام. اين مرد چگونه آدمى است؟
🔰امام صادق عليه السلام پرسيد: فهم و بصيرت او چگونه است؟ پاسخ داد: از نظر بينش و آگاهى در سطح پايينى است و بصيرتى در دين خود ندارد. 👌👌امام ع نيز بى درنگ پاسخ فرمود: پس درجه اش هم با اين عبادات بالا نخواهد رفت.👌👌
🔰مولاى متقيان، على ع جامعه خود را به جهت نداشتن اين ويژگى همواره به باد انتقاد مى گرفت و خطاب به آنها مى فرمود:
عقل هاى شما سست و انديشه و افكارتان سفيهانه است و به مانند نشانه اى بى حركت براى يك تيرانداز [در خطر بلاييد] و لقمه اى آماده براى خوردن و صيدى [بى دفاع ]براى صياد هستيد.
🔰اما آن حضرت، رزمندگان راستين جبهه را كه خود را مى شناختند و حق را از باطل تشخيص مى دادند، با تعبير حَمَلُوا بَصائِرَهُمْ عَلى أَسْيافِهِمْ ، ياد مى كند و برندگى شمشير آنان را در صيقل فولاد نمى داند، بلكه در بصيرت آنان مى داند.
🆔 @rooshanfekr
💐🍃🌿🌸🍃🌼💐🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
حکمت 470
💎وَسُئِلَ عَنِ التَّوْحِيدِ وَ الْعَدْلِ، التَّوْحِيدُ أَلاَّ تَتَوَهَّمَهُ، وَالْعَدْلُ أَلاَّ تَتَّهِمَهُ.
از آن حضرت درباره توحيد و عدل سؤال شد،
🌟امام عليه السلام فرمود:
توحيد آن است كه خدا را در وهم و انديشه نياورى و عدل آن است كه او را متهم نسازى (اشاره به اينكه ذات خداوند در انديشه هيچ كس نمى گنجد و بدانيم در تقسيم نعمت هايش عدالت و حكمت را رعايت مى فرمايد)
امام علی عليه السلام، در اين كلام كوتاه و بسيار پرمعنا دو اصل مهم دين را به عالى ترين وجهى بيان مى كند .توحيد ، به معنای خداشناسى است و خداشناسى در صورتى كامل مى شود كه او را برتر از خيال و قياس و گمان و وهم بدانيم و از هرچه ديده ايم و شنيده ايم و گفته ايم فراتر بدانیم. زيرا آنچه در وهم انسان و خيال و قياس و عقل او مى گنجد محدود است و خداوند وجودى است نامحدود از هر جهت و به همين دليل در روایات دستور داده شده که در ذات خدا اندیشه نکنید که به جایی نمی رسید ، و سر این منع آن هست که هرچه انسان ، به عقل و قلب ، ادراک کند یقینا کنه ذات نخواهد بود ، چرا كه كنه ذات از تصور و تصديق بيرون است ، پس هر كه در اين وادی تفکر کند در حقيقت تخیل و توهم می كند نه تفکر به معنی حقيقی آن ، در نتیجه فرمودند خود را در اين مورد به زحمت بی ثمر نيندازيد كه ممكن است توهمات خود را كنه ذات خدا بپنداريد. كنه ذات خدا بر هيچ كس حتى بر انبيا و اوليا روشن نيست. چنانکه ، پیامبر ص فرمودند : ما عرفناک کنه معرفتک .
البته ، شناخت ناپذيری ذات الهی هرگز به معنای آن نيست كه انسان از هرگونه معرفتی، نسبت به خدای خويش محروم باشد، بلكه گونه ديگری از خداشناسی در دسترس انسانها قرار دارد و آن شناخت اوصاف و افعال الهی است . قرآن كريم، كه جامع ترين، دقيق ترين و رساترين تعريف ها را نسبت به خداوند مطرح مى كند ، او را تنها از طريق اسما و صفاتش، براى ما معرفی کرده است.یعنی ، قرآن، خداوند را به كامل ترين وجه از طريق اسما و صفاتش، به انسان می شناساند. از ديدگاه قرآن، خداوند گشايش بخش و دانا، سريع ترين حساب گر، زنده و پاينده، والا، بزرگ و داراى حقيقت، صاحب شكوه و ارجمندى و بى نياز است. از نظر قرآن، خداوند ، متعال، است ، يعنى، او از هر چه در وهم ما آيد، بالاتر است و هرگز ما نمى توانيم حقيقت او و جمال و جلال او را ، آن گونه كه هست ، در يابيم.
اى برون از وهم و قال و قيل من / خاک بر فرق من و تمثيل من (مولانا )
از معصوم و ائمه عليهم السلام ، به ما رسيده است كه:
كلّما ميّز تُموهُ بأوهامكم من أدقّ المعاني فَهُو مخلُوقٌ مِثلُكُم مردودٌ إليكُم، ( علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 69، ص 293 ) يعنی هر آنچه از معانی دقيق كه با قوه خيالتان تشخيص می دهيد، مخلوقی مثل شماست كه به خلاقيت ذهن شما بر می گردد.
و باز در جای ديگر می فرمايند:
تفكّروا في الاء الله و لا تفكّروا في الله فإنّكم لن تقدروا قدرَهُ و إذا بلغَ الكلام إلي الله فَامسَكُوا ، ( بحار الانوار، ج 71، ص 231) يعنی درباره نعمت های خدا بينديشيد و در ذات خدا نينديشید، زيرا شما هرگز ذاتش را درک نمی كنيد، و چون سخن به ذات خدا رسد شما باز ايستيد.
و اما جمله دوم كه امام عليه السلام مى فرمايد: حقيقت عدل، آن است كه او را متهم نسازى. اشاره به اين است كه كسى عقيده كامل به عدالت خداوند دارد كه همه كارهاى او را بر وفق حكمت و عدالت بداند. تقسيم نعمت ها در ميان بندگان، وجود حوادث دردناک در زندگى، هجوم آفات و بلاها در مواقع خاص به فرد يا گروهى ، او همه اين ها را از سوى خداوند مى داند و او را متهم به ظلم و بى عدالتى نمى كند و مشكل را در نقصان علم و آگاهى خود از مصالح و مفاسد امروز و آينده مى داند. مى گويد: دليلى ندارد كه اين ها ظالمانه باشد چراكه خداوند نه نياز به كسى دارد و نه كارى برخلاف حكمت انجام مى دهد. امور زیادی هست كه ما آن را شر و آفت مى ناميم در حالى كه در پشت آن مصلحتى نهفته است و در واقع خير و بركت است و البته در خیلی مواقع، شرور و آفات نتيجه اعمال خود ماست و گاه كيفر الهى براى پاک كردن ما، و گاه هشدارى است براى زدودن آثار غفلت و گاه سوء تفاهم هايى است كه با دقت برطرف مى شود و ... .
@rooshanfekr
💠﷽«»﷽«»﷽«»﷽«»﷽💠
پيامبر گرامی اسلام (ص):
💠إِنَّ لِكُلِّ امْرِئٍ رِزْقاً هُوَ يَأْتِيهِ لَا مُحَالَةَ فَمَنْ رَضِيَ بِهِ بُورِكَ لَهُ فِيهِ وَ وَسِعَهُ وَ مَنْ لَمْ يَرْضَ لَمْ يُبَارَكْ لَهُ فِيهِ وَ لَمْ يَسَعْهُ إِنَّ الرِّزْقَ لَيَطْلُبُ الرَّجُلَ كَمَا يَطْلُبُهُ أَجَلُه
💠هر كس روزىاى دارد كه حتما به او خواهد رسيد. پس هر كس به آن راضى شود، برايش پُر بركت خواهد شد و او را بس خواهد بود و هر كس به آن راضى نباشد، نه بركت خواهد يافت و نه او را بس خواهد بود. روزى در پى انسان است، آنگونه كه اجلش در پى اوست.
اعلام الدين ص 342
@rooshanfekr
💠ﷻ💠ﷻ💠ﷻ💠ﷻ💠 ﷻ💠ﷻ
🌟پيامبراسلام(ص):
🌸هر روزملکی در قبرستان ها ندا📢میدهد، به چه کسانی غبطه مى خورید؟
گویند به اهل مساجد(زیر آنان)نماز میگزارند و ما نمیتوانم🌸
📚مستدرك الوسائل ج3،ص362
#نماز_جماعت
@rooshanfekr