انسان شناسی ۲۶۶.mp3
11.71M
#انسان_شناسی ۲۶۶
#استاد_شجاعی
#دکتر_رفیعی
💢 انسانها ممکن نیست به بالاترین قیمت و مرتبهی واقعیشان دست پیدا کنند:
حتی اگر با ریاضت، به پیمودن راه آسمان و انواع تسلطها و قدرتهای روحی عجیب و غریب دست پیدا کنند!
تنها یک قیمت و مرتبه هست که ارزشِ حقیقی انسان است... و تمام✘
عابدترین آدمها اگر به اینجا نرسند،
اهل شقاوتند.
@rooshanfekr
🌼بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ🌼
🌟امام علي عليه السلام:
💎كسى كه فريبكارى دنيا را بشناسد، فريب رؤياهاى پوچ آن را نمى خورد
📗غرر الحكم، ح 8939
@rooshanfekr
اگر انسان فقرهای خود را نديد، #غافل است.
اگر فقرهايش را ديد و احساس کرد که خودش میتواند مشکلاتش را حل کند، #مُعجِب میشود.
اگر فقرهايش را ديد و به اسباب ارجاع داد، #مشرک میشود.
#موحّد کسی است که با خدا آرام است نه با اسباب.
توحید یعنی عبور از اسباب و رسیدن به صاحب اسباب و مسبِّبُالاسباب.
#استاد_میرباقری
@rooshanfekr
هدایت شده از مجله دینی نکتههای ناب مهدوی
۳۶۶تفسیرنکته های ناب.MP3
3.04M
#تفسیر_امروزی_نکته_های_ناب
💎صفحه۳۶۶
💎شرح ۱۰۳صفت از صفات مومن؛ می فرمایند:اگر کسی اذیتت کرد بگو بیچاره نفهمیده فقیر معنوی بوده، برایش استغفار کن
💎عباد الرحمن...
✅کانال نکتههای ناب مهدوی در همه پیامرسانها
@rooshanfekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤔با اینکه رفتارهایم جلوی فرزندم خوب بوده، پس چرا خوب تربیت نشده؟!
👌پاسخ کلیدی و مهم به مشاورۀ یک مادر
➕راهکار اصلی در تربیت فرزند
#تصویری #تربیت_فرزند
#استاد_پناهتان
@rooshanfekr
﷽ #احکام_خمس
❓پرسش
خمس را باید به چه کسی داد؟
✅ پاسخ
آیت الله خامنه ای: باید خمس را به ولی امر مسلمین یا وکیل او بدهد و اگر به فتوای مرجع خود نیز عمل کند، موجب برائت ذمه می شود.
آیات عظام مکارم،نوری،صافی و وحید: باید سهم امام را به مرجع خود یا مجتهدی که مانند او از نظر کمیت و کیفیت مصرف می کند، بدهد و نیز می تواند در جایی مصرف کند که مرجع اش اجازه می دهد.
آیت الله سیستانی: باید سهم امام را به مرجع خود یا به مصرفی که او اجازه می دهد، برساند.
@rooshanfekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#امام_زمان عج منو #دوست داره⁉️*
#امام_زمان عج #دلش برای ما #تنگ میشه⁉️*
*آیا #خدا مارو همه جوره #دوست داره❓*
🎥 حتماً #ببینید👆 #نشر_حداکثری
#استاد_شجاعی
@rooshanfekr
از امام صادق (ع) در روایتی برای رفع ترس و اضطراب و کسب آرامش درونی آمده است که اگر می خواهید نه در شب و نه در روز وحشت نکنید، دعای فوق را بخوانید.
@rooshanfekr
࿐࿇🌺✶﷽✶🌺࿇࿐
💠 امام علی علیه السلام فرمود:
🍃بخل، جامع تمام عيوب است و وسيله اى است كه انسان را به هر بدى ایى مى كشاند.
@rooshanfekr
📚 نهج البلاغه حکمت 378
🔸اگر برای فعالیت ذهنیات محدودۀ ممنوعه نداشته باشی، آدم ضعیفی خواهی شد
🔸فهرستی از موضوعاتی که نباید به آنها فکر کرد:
💡کنترل ذهن در مسیر تقرب - فصل دوم (ج۷)
🔻 برای افزایش قدرت توجه و کنترل ذهن، یک راه این است که تصمیم بگیریم به یکسلسله امور، فکر نکنیم و اگر به ذهنمان هم خطور کردند، آنها را کنار بزنیم. کسی که برای توجه و فعالیت ذهنی خود، محدودۀ محرمات نداشته باشد انسان ضعیفی خواهد شد! نباید هرچیزی جلوی چشم ما آمد یا هر موضوعی که دلمان خواست، دربارهاش فکر کنیم.
🔻 هرکسی باید فهرستی از افکار و توجهات ممنوعه برای خودش داشته باشد و بگوید «من به این چیزها فکر نمیکنم» چند نمونه از اینها، عبارتند از:
۱. به چیزهایی که خدا در دنیا به دیگران داده، فکر نکن
قرآن میفرماید: چشمت دنبال چیزی که از دنیا به دیگران دادهایم، نباشد (طه/۱۳۱) به داشتههای دیگران، توجه و فکر نکن؛ مثلاً اگر خدا به فلانی ماشین بهتری داده؛ دربارهاش فکر نکن.
۲. به دوستداشتنیها و چیزهای مورد علاقهات، زیاد فکر نکن
برخی از موضوعاتی که نباید به آنها فکر کرد، مربوط به درون انسان است. امام صادق(ع) میفرماید: اگر چیزی دوست داری و آرزو داری به آن برسی، زیاد به آن فکر نکن و یادآوری نکن، این تو را اذیت میکند. (کافی/۶/۴۵۹)
۳. حسرت خوردن دربارۀ گذشته، ممنوع!
هر اتفاقی که در گذشته افتاده و ممکن است توجه به آن، ما را حسرتزده کند، اصلاً به آن فکر نکنیم. آدم دربارۀ گذشته، نباید منفی فکر کند.
۴. نگرانی و فکر منفی دربارۀ آینده، ممنوع!
نگرانی نسبت به آینده، ممکن است به صورت «فال بد زدن» باشد. بعضیها دربارۀ هر طرح و برنامهای اول نکات منفیاش را میبینند و مدام میگویند «نه نمیشود!» این روحیۀ خوبی نیست!
۵. فکر منفی یا سوءظن نسبت به دیگران، ممنوع!
بعضیها دربارۀ دیگران، منفی فکر میکنند و احتمالات بد میدهند؟ درحالیکه قرآن میفرماید بعضی از سوءظنها اصلاً گناه است.
#استاد_پناهیان
@rooshanfekr
🌹الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّد ٍو َعَجِّلْ فَرَجَهُم:🌹
ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ میفرﻣﺎﯾﻨﺪ:
ﯾﮏ ﻣﺆﻣﻦ ﭼﻬﺎﺭ ﭼﯿﺰ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ:
1. ﺧﺎﻧﻪ ﻭﺳﯿﻊ
2. ﺳﻮﺍﺭﯼ ﺧﻮﺏ
3. ﻟﺒﺎﺱ ﺯﯾﺒﺎ
4. ﭼﺮﺍﻍ ﭘﺮ ﻧﻮﺭ
ﺷﺨﺼﯽ ﭘﺮﺳﯿﺪ ﻣﺎ ﮐﻪ ﻧﺪﺍﺭﯾﻢ ﭼﻪ ﮐﻨﯿﻢ؟
ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ:
این حدیث ﺑﺎطنی ﻫﻢ ﺩﺍﺭﺩ:
1. ﻣﻨﻈﻮﺭر ﺍﺯ ﺧﺎنه ﻭﺳﯿﻊ؛
ﺻﺒﺮ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﯿﺎن گر ﺭﻭﺡ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺳﺖ.
2. ﻣﺮﮐﺐ ﺧﻮﺏ، عقل ﺍﺳﺖ.
3. ﻟﺒﺎﺱ ﺯﯾﺒﺎ، ﺣﯿﺎ ﺍﺳﺖ.
4. ﻭ چراغ پر نور، ﻋﻠﻢ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺛﻤﺮﻩی ﺁﻥ ﺑﻨﺪﮔﯽ ﺍﺳﺖ.
📚کتاب اصول کافی: جلد 6،
@rooshanfekr
🌟امیرالمومنین حضرت علی (علیه السلام) :
💎چهار چيز برای چهار مقصد ديگر آفريده شده اند :
❶ مال برای خرج کردن در
احتياجات زندگی نه برای نگهداری
❷ علم برای عمل کردن به آن
نه جدال و کشمکش و بحث
❸ انسان برای بندگی و اطاعت
از خدا نه خوشگذرانی و معصيت
➍ دنيا برای جمع آوری توشه آخرت
نه غفلت از آخرت و آباد ساختن دنيا
📚منبع : نصايح صفحه ۱۷۹
@rooshanfekr
🌟آیت الله بهجت (ره) :
💎برخی گمان میکنند اگر دستباز باشند و انفاق نمایند، دیگر برای آنان مال و ثروتی جمع نمیشود وباقی نمیماند. اگر با سـخــاوت، مال جمع نمیشود، پس چطور حضرت ابراهیم علیهالسلام با آن همه بخشـش که بدون میهمان غذا نمیخورد، آن همه اموال و دارایی داشت؟!
📚در محضر بهجت، ج۱،ص۳۱۸
@rooshanfekr
#حدیث_روز
💠 عَنْ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ:
💢 إِنَّ اَلْبَلاَءَ
⚫ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ
🔴 وَ لِلْمُؤْمِنِ اِمْتِحَانٌ
⚪وَ لِلْأَنْبِيَاءِ دَرَجَةٌ
🔵وَ لِلْأَوْلِيَاءِ كَرَامَة ٌ
💢 بلاء
🔸براى ستمكار تأديب ،
🔹و براى مؤمن آزمايش ،
🔸و براى پيغمبران درجه
🔹و براى اولياء كرامت است .
📚 بحار الانوار ، ج ۷۸ ، ص ۱۹۸
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈
@rooshanfekr
🌹 اللَّـهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وآلِ مُحَمَّد وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌹
🌟رسول خدا(ص):
💎 زیاد استغفار کنید
در خانهها و مجالستان،
سر سفرهها و در بازارهایتان،
و در مسیر رفتوآمدهایتان
و هر جا که بودید(استغفار کنید)،
چرا که شما نمىدانید آمرزش خداوند چه زمانى نازل مىشود
📚مستدرک الوسائل،ج ۵،ص ۳۱۹
🌟امام صادق عليه السلام:
💎طَلَبْتُ نُورَ الْقَلْبِ فَوَجَدْتُهُ فِي التَّفَكُّرِ وَ الْبُكَاءِ وَ طَلَبْتُ الْجَوَازَ عَلَى الصِّرَاطِ فَوَجَدْتُهُ فِي الصَّدَقَةِ وَ طَلَبْتُ نُورَ الْوَجْهِ فَوَجَدْتُهُ فِي صَلَاةِ اللَّيْل
💎روشنايے دل را جوييدم و آن را در انديشيدن و گريستن يافتم
و گذر از صراط را جوييدم و آن را در صدقه دادن يافتم
و نورانيّت چهره را جوييدم و آن را در نمازشب يافتم.
📘مستدرك الوسائل ج 12، ص 173،ص
@rooshanfekr
🌸🍃﷽🍃🌸
🌟 امام جواد(ع) میفرماید:
💎نعمتی که شکر آن گزارده نشود،
مانند گناهی است که آمرزیده نشود.🔥🤔
📚 نزهه الناظر، ص۱۳۷
@rooshanfekr
4_5868357985692028532.mp3
11.64M
#انسان_شناسی ۸۶
#استاد_شجاعی
#استاد_پناهیان
- من از کجا بفهمم میزان محبت من به خدا چقدر هست؟
- من از کجا بفهمم اصلاً به دنیای عشق به الله وارد شدهام یا نه؟
• اگر به این " تنها دنیای حقیقی و ارزشمند" ، وارد نشدهام... چرا وارد نشدهام؟
• و اگر به جادهی عشق رسیدهام، الآن کجایِ مسیرِ عاشقی هستم؟
※ من از کجا بفهمم قلبم به سلامت رسیده یا هنوز بیمار است؟
@rooshanfekr
هدایت شده از مجله دینی نکتههای ناب مهدوی
4_5974313634883439208.mp3
2.57M
#سلسله_مباحث_نکته_های_ناب_85
💎عجوزه دنیا مبغوض ترین نزد خدا
💎عاقل ترین بی رغبت ترین به دنیا
💎امر دینی مادرانه است.
#هزار_سوء_فهم_دینی
#عمق_معرفت
#اصل_مطلب
#3دقیقه_کلیدی
✅مجله علمی نکتههای ناب مهدوی در همه پیامرسانها
@rooshanfekr
#کلام_امیر
💢 بخشش کم ، بهتر از هیچ ندادن
♦️وَ قَالَ (علیه السلام):
🔹« لَا تَسْتَحِ مِنْ إِعْطَاءِ الْقَلِيلِ، فَإِنَّ الْحِرْمَانَ أَقَلُّ مِنْهُ »
و درود خدا بر او، فرمود:
« از بخشش اندك شرم مدار كه محروم كردن، از آن كمتر است »
📚 نهج البلاغه - حکمت ۶۷
♦️🔹♦️🔹♦️🔹♦️
💠شرح مختصر 💠
♦️بخشش كم:
🔹امام(علیه السلام) در این سخن حکیمانه اش از محروم کردن نیازمندان به هر اندازه که ممکن باشد نهى مى کند
🔹بسیارند کسانى که معقتدند باید بخشش به مقدار قابل ملاحظه باشد و اگر انسان توان آن را نداشت، ترک کند، در حالى که بخشش کم (توأم با عذرخواهى و ادب) حد اقل دو فایده دارد:
نخست این که در بسیارى از موارد همین مقدار حل مشکلى مى کند
و دیگر این که دست رد به سینه درخواست کننده زدن نوعى اهانت است و این کار جلوى اهانت را مى گیرد.
اضافه بر اینها روح سخاوت را در انسان در تمام حالات پرورش مى دهد.
🔹تعبیر به «إنَّ الْحِرْمانَ أقَلُّ مِنْهُ; محروم ساختن از آن کمتر است» نوعى کنایه و تشبیه است، زیرا محروم کردن قابل مقایسه با مقدار مالى که انسان مى بخشد نیست تا بگوییم این از آن کمتر است. امام(ع) در واقع محروم کردن را نیز نوعى بخشش بسیار کم محسوب کرده که هر بخششى از آن بیشتر است.
🔹در حدیثى از پیغمبر اکرم(ص) مى خوانیم:
«هر کار نیکى صدقه اى محسوب مى شود خواه به غنى باشد یا فقیر، بنابراین صدقه را ترک نکنید هرچند به نیمى از یک دانه خرما باشد و خود را از آتش دوزخ دور دارید هرچند به نیمى از یک دانه خرما باشد، زیرا خداوند متعال این صدقه کوچک را براى صاحبش پرورش مى دهد، همان گونه که شما بچه اسب یا بچه شتر خود را پرورش مى دهید و در روز قیامت پرورش یافته آن را به او باز مى گرداند تا جایى که بزرگ تر از کوه عظیمى خواهد بود;
«کُلُّ مَعْرُوف صَدَقَةٌ إِلَى غَنِیّ أَوْ فَقِیر فَتَصَدَّقُوا وَلَوْ بِشِقِّ تَمْرَة وَاتَّقُوا النَّارَ وَلَوْ بِشِقِّ التَّمْرَةِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ یُرَبِّیهَا لِصَاحِبِهَا کَمَا یُرَبِّی أَحَدُکُمْ فَلُوَّهُ أَوْ فَصِیلَهُ حَتَّى یُوَفِّیَهُ إِیَّاهَا یَوْمَ الْقِیَامَةِ حَتَّى یَکُونَ أَعْظَمَ مِنَ الْجَبَلِ الْعَظِیمِ»
🔹در گفتار حکیمانه 422 تعبیر دیگرى از همین موضوع مهم آمده است مى فرماید: «افْعَلُوا الْخَیْرَ وَلاَ تَحْقِرُوا مِنْهُ شَیْئاً; کار نیک را انجام دهید و هیچ مقدار از آن را کم مشمارید».
🔹مهم این است که انسان در انفاق خود، هرچند کم اخلاص داشته باشد. این خلوص نیت کم را بسیار و کوچک را بزرگ مى کند.
🔹شاهد این سخن داستانى است که در شأن نزول آیه 79 سوره توبه آمده است:
لشکر اسلام براى مقابله احتمالى با دشمن در جنگ تبوک آماده مى شد. پیغمبر اکرم دستور به جمع آورى کمک هاى غذایى براى سربازان اسلام داد. هرکس به اندازه توانایى خود مقدارى خرما به عنوان زکات یا تبرع به مسجد مى آورد و کسانى که امکانات بیشترى داشتند مقدار فزون ترى مى آوردند.
کارگر مسلمانى به نام «ابو عقیل انصارى» که از چاه هاى اطراف مدینه آب براى منازل مى آورد و با مبلغ مختصرى که از این کار دریافت مى کرد هزینه زندگى خانواده خود را در حد پایین تأمین مى کرد نیز به فکر کمک به ارتش اسلام افتاد و چون اندوخته اى نداشت گفت: یک شب را اضافه کار مى کنم و درآمد آن را خدمت پیامبر مى آورم. محصول کار شبانه او دو من خرما بود که یک من آن را براى خانواده خود گذارد و یک من را خدمت پیامبر آورد. منافقان عیب جو هنگامى که دیدند «ابو عقیل» مشتى خرماى خشکیده در دامن ریخته خدمت پیامبر مى آورد او را به باد مسخره و استهزا گرفتند و سخن ها گفتند. آیه شریفه نازل شد، کار «ابو عقیل» را کاملاً ستود و استهزا کنندگان را به عذاب الیم الهى تهدید کرد: «(اَلَّذِینَ یَلْمِزُونَ الْمُطوِّعِینَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ فِى الصَّدَقَتِ وَالَّذِینَ لایجِدُونَ إِلاّ جُهْدَهُمْ فَیَسخَرُونَ مِنهُمْ سَخِرَ اللَّهُ مِنهُمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ)
کسانى که از صدقات مومنان اطاعت کار عیبجویى مى کنند، و آنهایى را که دسترسى جز به مقدار (ناچیز) توانائیشان ندارند مسخره مى نمایند خدا آنها را مسخره مى کند (کیفر استهزا کنندگان را به آنها مى دهد) و براى آنان عذاب دردناکى است».(2)
ببخش مال و مترس از کسى که هرچه دهى
جزاى آن به یکى ده ز دادگر یابى.
البته گاه به هفتصد برابر و بیشتر مى رسد
@rooshanfekr
⭕️درسی اخلاقی از امام خمینی
🎙جملات کوتاه و قاطع حضرت روحالله، که در عین سادگی، روح انسان را جلا میدهد...
🔸از خودتون باید شروع کنید...
◀️ تمام خوفها و ترسهایی که انسان دارد از دشمن، برای این است که خودش را میبیند؛
👈اگر چنانچه دید که خدا هست در کار، برای خدا دارد کار میکند، نمیترسد... برای اینکه مقدرات دست اوست....
❌ گمان نکنید که شما خودتون میتونید یک کاری انجام بدید...
🔸 شما اون هستید که اگر یک مگس، بیاد آزارتون بدهد، شب نمیتونید بخوابید!
🔹 اگر یک پشه در شب بیاید، نمیگذارد شما آرام بگیرید...
🔸 شما اون کس هستید که اگر یک عنکبوت بیاید حمله به شما بکند، میترسید...
🔹 شما اون کس هستید که اگر یک گنجشک از شما یک چیزی بردارد و برود، قدرت ندارید ازش پس بگیرید...
🔸 همه عجز است؛ همه فقر است؛ هرچه هست از اوست، از خداست...
@rooshanfekr
#آیههایمهدوی
💠 وَ الْعَصْرِ * إِنَ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ * إِلاَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَ تَوَاصَوْا بِالْحَقِ وَ تَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ
سوگند به عصر * که انسانها همه در زیانند * مگر کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام دادهاند، و یکدیگر را به حق سفارش کرده و یکدیگر را به شکیبایی توصیه نمودهاند.
سوره عصر آیه ۱ - ۳.
امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیات فرمودند:
منظور از "عصر" عصر خروج حضرت قائم است.
منظور از انسانهایی که در زیانند دشمنان ما هستند... و منظور از "توصیه به صبر" یعنی صبر در دوران فترت (غیبت امام).
📚 كمال الدين، ج۲، ص۶۵۶.
@rooshanfekr