eitaa logo
رویان؛ جامعه و فرهنگ
788 دنبال‌کننده
162 عکس
0 ویدیو
0 فایل
این کانال درصدد آن است گوشه از وضعیت فرهنگی و اجتماعی رویان را در بستر تاریخ با دیدگاهی علمی به نمایش بگذارد. ✍مصطفی عرب عامری دکتری تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دانشگاه تهران، مدرس دانشگاه اسناد تاریخی مرتبط با رویان را برای ما ارسال کنید: @Ma24400
مشاهده در ایتا
دانلود
تصویر فوق مرحوم حاج شیخ حسن شاکری، روحانی فقید رویان است. وی در سال ۱۲۹۷ شمسی متولد و در سال ۱۳۵۹ شمسی دیده از جهان فرو بست. از ایشان دیوان شعری چاپ و به یادگار مانده است. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
تصویر فوق‌ متعلق به‌ حجت‌ الاسلام‌ حاج‌ شیخ‌ مرتضی‌ مزحجی‌ (دایی‌ حاج‌ علی‌ و حاجیه بتول بداقی‌ و مرحوم‌ حاج‌عباس) است. ایشان‌ در سال ۱۲۸۲ شمسی‌ در رویان‌ به دنیا آمد. پس‌ از اتمام‌ دوران‌ ابتدایی تحصیل، به مدت ‌۷سال‌ در مشهد مقدس‌ به یادگیری علوم دینی مشغول بود و پس از طی دوران تحصیل، در سال ۱۳۱۳شمسی به‌ زادگاهش بازگشت و به مدت‌ یکسال‌ ریاست‌ اداره‌ فرهنگ‌ شاهرود را به‌ عهده‌ داشت. پس از چندی مجدد به‌ مشهد مراجعه‌ و از محضر درس آیت‌ الله‌ سبزواری‌ بهره برد. ایشان علاوه بر تحصیل، به تدریس علوم دینی نیز اشتغال داشت. مرحوم شیخ مرتضی مزحجی در سال ۱۳۶۵ شمسی‌ به رحمت‌ خدا رفت و در صحن‌ جمهوری‌ فعلی‌ در حرم امام رضا (ع) به خاک سپرده شد. _________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
📖 آئین عَلَم جمع کنی در رویان ✍️ مصطفی عرب عامری همانگونه که در نوشتار قبلی (رجوع: سنت عَلَم بندان در منبرخانه‌های رویان) تبیین شد در صبح روز پنجم ماه محرم در منبرخانه‌های رویان عَلم هر منبرخانه توسط خانم‌ها با آداب و رسوم خاص که سنّتی دیرینه دارد، سیاه پوش می‌شود. در بعد از ظهر روز پنجم عَلَم‌های سیاه پوش شده توسط دسته‌های عزاداری قلعه و ده به صورت مجزا جمع‌آوری می‌شود. عزاداران حسینی در حالی که در مسیر، نوحه‌هایی در مدح حضرت ابوالفضل العباس (ع) می‌خوانند، وارد منبرخانه‌ها می‌شوند: این عَلَم از کیست که بی صاحب است این علم از ماه بنی هاشم است این علم از کیست که بی صاحب است صاحب او دست ندارد به تَن این علم از کیست که بی صاحب است صاحب او کشته و یا غائب است بعد از ورود به منبرخانه، روحانی و یا مداحان حاضر در جلسه ذکر توسّلی به ساحت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) می‌کنند و در پایان جلسه، حضّار عَلَم آن منبر‌خانه را تحویل گرفته و با خود می‌برند. در زمان خروج نیز این بیت را دسته‌جمعی تکرار می‌کنند: ای اهل عزا خدا نگهدار اجر همگی با آل اطهار پس از اینکه عَلَم‌های تمامی منبرخانه‌ها جمع‌آوری شد، آنها را در جلوی حسینه قلعه و هیئت ابوالفضلی ده قرار می‌دهند تا علاوه بر زیارت عَلَم‌ها توسط دلسوختگان خاندان اهل بیت (ع)، در روز عاشورا از آنها در آئین نخل گردانی رویان استفاده شود. _________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
انتقال نخل رویان در روز هشتم محرم به سمت میدان امام حسین(ع) سنّتی دیرینه است که به منظور پوشاندن پارچه سیاه و آینه‌کاری برای روز عاشورا انجام می‌شود. عکس فوق مربوط به انتقال نخل در روز هشتم محرم سال ۱۴۲۱ قمری/ ۱۳۸۰ شمسی است. _________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
عکس فوق مربوط به سیدعلی اصغر رضوی پدر شهید بزرگوار علی اکبر رضوی است. ایشان از سنین جوانی قاری قرآن و تعزیه‌خوان بودند و بیشتر در مراسم‌های مذهبی و ختم و ترحیم حتی در شهرستان و قراء اطراف قرائت قرآن، دعا و اذان داشتند. تعزیه خوان بودند و بیشتر نقش ائمه به خصوص امام حسین (ع) را ایفا می‌کردند. در ساخت مدرسه دخترانه رویان، مسجد حاج عیسی کمک شایانی به جمع آوری کمک‌های مردمی کردند و واقف زمین تکیه قلعه به همراه برادرش حاج سید میر حسین (میرو) رضوی شدند. در برگزاری مراسم‌های محرم و صفر در تکیه قلعه به خصوص در چاوشی‌خوانی، مدح، مرثیه و نوحه خوانی به همراه پدر بزرگوارش آقا حاج سید عباس رضوی و حاج عبدالحسین ساغری نقش بسزایی داشتند. _________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
تصویر فوق‌ علی‌ اکبر شاکری‌ فرزند مرحوم‌ حاج‌ شیخ‌ حسین‌ و نوه‌ حاج‌ ملاعباس‌ شاکری‌ است. ایشان‌ بعد از مرحوم‌ عبدالحسین‌ گلپرور مدیریت‌ و مسولیت‌ برگزاری‌ مجالس‌ تعزیه‌‌خوانی رویان‌ را به مدت‌ حدود ۱۶ سال‌ بر عهده‌ گرفتند و با همکاری‌ پدر بزرگوارشان‌ حاج‌ شیخ‌ حسین‌ و برادرانش‌ علی‌ اصغر، عباسعلی‌ و مرحوم‌ محمد شریف‌‌ مجالس‌ تعزیه‌خوانی را برگزار می‌کردند. در ابتدا نقش‌ علی‌ اکبر، قاسم‌ و حضرت‌ عباس‌ و در ادامه‌ امام‌‌خوان‌ مجلس‌ بودند. همچنین بعد از مرحوم حاج حسن شاکری مدتها گفتگوی مرسوم بین دسته رویان و جعفرآباد را در تاسوعا و عاشورای حسینی بر عهده داشتند. گردآوری: محسن شاکری _________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
📖 عزیمت دسته‌های زنجیرزنی و سینه‌زنی رویان به سمت جعفرآباد ✍️ مصطفی عرب عامری حرکت دسته‌های مذهبی رویان به سمت جعفرآباد هر سال در روز تاسوعای حسینی انجام می‌شود. در این آئین مذهبی که سنّتی دیرینه دارد، هیئات مذهبی رویان و جعفرآباد در ورودی این روستا با یکدیگر روبرو می‌شوند. تلاقی دو هیئت مذهبی با آداب و مراسم مخصوصی صورت می‌گیرد. زمانی‌که دو هیئت به فاصله نزدیکتر هم رسیدند، "عَلم"ها را متوقف کرده و هیئت عزاداری روستای جعفرآباد، با خواندن اشعاری ورود عزاداران حضرت امام حسین (ع) را خوش آمد می‌گویند و هیئت عزاداران رویان نیز با خواندن اشعاری، خیر مقدم میزبان را گرامی می‌دارد. اشعار خوانده شده در این مراسم گویای غم و اندوه عزاداران حضرت سید الشهداء امام حسین (ع) و یاران باوفایش در فراق آن حضرت است که بخشی از آن بدین شرح است: ای شه کربلا سلام علیک ای به غم مبتلا سلام علیک ای سرت بی تن و تنت بی سر مانده در کربلا سلام علیک پس از انجام این سلام، دسته‌های عزاداری رویان در میان استقبال عزاداران حسینی جعفرآباد وارد روستا شده و در پایان، مراسم عزاداری در حسینه اعظم جعفرآباد به پایان می‌رسد. مرحوم حاج حسن شاکری، علی اکبر شاکری، مرحوم محمد شریف شاکری و در سالهای اخیر مجدد علی اکبر شاکری و پسرش، سلام دسته عزاداری رویان را انجام می‌دادند. 🔸عکس مربوط به روز عاشورای محرم سال ۱۴۲۲ قمری/ ۱۳۸۱ شمسی است. _________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
📖 دسته‌ی یا عباس در رویان دسته یا عباس در شب‌های عاشورا تشکیل و به منبرخانه‌های رویان می‌رفتند. نوحه‌خوان و مسئول این دسته که متشکل از جوانان و نوجوانان می‌شد، حاج تیمور (علی) عامری بود. در مسیر رسیدن به هر منبرخانه، نوحه‌هایی در رسای حضرت ابوالفضل العباس می‌خواندند: یاعباس یاعباس سربریده عباس دستش زتَن جدا شد سرش به نیزه‌ها شد پس از ورود به هر منبرخانه چند دقیقه‌ای توقف می‌کردند و به ذکر مناقب و مصائب حسین بن علی (ع) و یاران باوفایش می‌پرداختند. میزبان نیز با تنقلات مختلفی از جوانان و نوجوانان عزاداری پذیرایی می‌کردند. گردآورنده: محسن شاکری _________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
📖 دسته‌ی شام غریبان در رویان ✍️ مصطفی عرب عامری شام غریبان، در ادبیات و مرثیه‌های پارسی‌زبان‌ به غروب آفتاب روز عاشورا و سوگواری این شب گفته می‌شود. نوحه‌های این مراسم یادآور آوارگی اهل بیت امام حسین (ع) و اسیران و کودکان بازمانده از واقعه کربلا است که در غروب عاشورا، بی‌پناه در تاریکی شب، در بیابان کربلا به سر می‌بردند. در این شب هیئات مذهبی رویان در کنار هم جمع شده و به مساجد و منبرخانه‌ها سر می‌زنند. در مسیر اشعار زیر توسط عزاداران حسینی که به دو گروهِ با فاصله از هم تفسیم شده‌اند، خوانده می‌شود: امشب جناب فاطمه با اضطراب و واهمه آيد به دشت کربلا گردد به دورخيمه گاه گويد حسين من چه شد نور دو عين من چه شد و یا خوانده می‌شود: شیعیان امشب شام غریبان است یک طرف پرپر آیات قرآن است یک طرف دیگر جسم شهیدان است
یکی از ویژگی‌های این مراسم در گذشته
عدم استفاده از روشنایی زیاد در مجالس بود؛ بدین نحو که در مسیر یا زمان ورود به منبرخانه‌ها به فرد یا افرادی که در جلوی دسته‌های عزاداری فانوس در دست داشتند تذکر می‌دادند که " فانوسِ تَه بکشین". نکته دیگر اینکه عزاداران در زمان خواندن اشعار مذکور به حالت نیم‌خیز می‌نشستند و فردی نیز در جلوی دسته عزاداری کاه بر سر حضّار می‌پاشید که بر حزن و اندوه مراسم می‌افزود. 🔸عکس مربوط به شام غریبان، ۱۱ محرم ۱۴۴۶/ ۲۷ تیرماه ۱۴۰۳ شمسی است. _________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
رویان؛ جامعه و فرهنگ
📖 دسته‌ی یا عباس در رویان دسته یا عباس در شب‌های عاشورا تشکیل و به منبرخانه‌های رویان می‌رفتند. نوح
حاج تیمور عامری که سالهای متمادی جوانان و نوجوانان را در "دسته یا عباس" در شب عاشورا گرد هم جمع می‌کرد. ایشان همچنین در لایروبی قنات رویان به عنوان یک مقنی باتجربه نقش و سهم زیادی ایفا کردند. _________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
صورت اسامی نخل رویان نخل رویان در حدود ۱۳۰_۱۴۰ سال قدمت دارد که در آن زمان پایه‌های نخل در ۴ جهت بین مردم تقسیم شده است. با ساخت نخل جدید توسط مرحوم استا محمدحسین یک پایه اضافه شد. _________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
قابل توجه همراهان گرامی با سلام به منظور تکمیل فصل مربوط به خوراک و پوشاک در کتاب مربوط به رویان، نیازمند عکس از غذاهای زیر هستم: 1⃣ شنگی پلو 2⃣ بلماق 3⃣ کلکوت(عکس های موجود کیفت ندارد) 4⃣ زیرتو در صورتی که هریک از غذاهای فوق را در منزل آماده کردید، می‌توانید عکس آن را به آیدی زیر ارسال کنید تا در کتاب مورد استفاده قرار گیرد. راه ارتباطی: @Ma24400
عکسی از ۴ قداره نخل رویان که در روز عاشورا مورد استفاده قرار می‌گیرند. این قداره‌ها که با قدمتی بیش از نیم قرن به یادگار مانده است، دوتای آن در سمت راست و دوتای دیگر در سمت چپ نخل با فاصله حدود ۲۵_۳۰ سانتر نصب می‌شود. _________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
مرحومان حاج علی اصغر و حاج شمسعلی بخشی از متصدیان سابق نخل رویان هستند. این نخل بر اساس رسمی سنّتی در ظهر روز هشتم از منطقه قلعه به مجاورت هیئت ابوالفضلی ده برده می‌شود تا برای روز عاشورا سیاه‌پوش و آماده آئین باشکوه نخل‌گردانی شود. _________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
تصویر آقا حسین پسر دوم آقا قنبر است. ایشان مقطعی تولیت موقوفه منبرخانه آقا قنبر را برعهده داشتند. ضمنا بعد از مرحوم یوسفعلی خان( دایی خود)؛تغزیه گردان مراسم تعزیه رویان بودند. از سال 1319 ساکن شاهرود و کارمند اداره دارائی بود و سپس بعنوان بازرس نظارت بر مواد مخدر که ان زمان زیر نظر شبکه بهداری(وزارت علوم فعلی) فعالیت داشت و در سال 1348 بازنشسته گردید. مرحوم آقاحسین در سال ۶۱ دار فانی را وداع گفت. _________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
رویان؛ جامعه و فرهنگ
قابل توجه همراهان گرامی با سلام به منظور تکمیل فصل مربوط به خوراک و پوشاک در کتاب مربوط به رویان، نی
سلام و عرض ادب تشکر از سرکار خانم مهین‌‌ دخت و معصومه عامری که غذا‌های سنتی را آماده و عکس آن را ارسال کردند. از بین عنواین غذاها هنوز تصویری از غذای قدیمی "کلکوت" به دست بنده نرسیده است. چنانچه همراهان گرامی تمایل داشتند پس از آماده سازی کلکوت، عکس آن را برای انتشار در کتاب ارسال نمایند. با سپاس
تصویری از زنگوله شتر است که سالهای زیادیست در درون نخل رویان نصب می‌شود. این زنگوله نماد زنگ کاروان امام حسین (ع) را تجلی می‌کند. _________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
قابل توجه همراهان گرامی با سلام ضمن تشکر مجدد از عزیزانی که عکس‌‌هایی از غذاهای سنّتی رویان را ارسال کردند. در مرحله بعد نیازمند عکس از نان‌های زیر هستم: 1⃣ وامالو ✅ (ارسال شد) 2⃣ نان کاک ✅ (ارسال شد) 3⃣ تفتان 4⃣ نان شیری 5⃣ نان پیاز 6⃣ نان زردو ✅ (ارسال شد) در صورتی که هریک از نان‌های فوق را در منزل آماده کردید، می‌توانید عکس آن را به آیدی زیر ارسال کنید تا در کتاب با ذکر نام خودتان مورد استفاده و چاپ شود. ❇️ عکس‌های ارسالی با کیفیت و به صورت افقی گرفته شود. راه ارتباطی: @Ma24400 _________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
عکس‌هایی از تعزیه‌خوانی رویان در دهه ۶۰ شمسی است که در مجاورت بنای حسینیه قلعه برگزار شده است. _________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
یکی از آئین‌های محرم در رویان همانگونه پیش‌تر عنوان شد " آئین عَلَم‌بندان" بود که در روز پنجم محرم انجام می‌گرفت. بعد از ظهر همان روز دسته‌ای با عنوان " دسته عَلم‌جمع کنی" این عَلم‌ها را از منبرخانه‌های رویان جمع آوری می‌کرد. تصویر فوق‌ مربوط به حاج‌ موسی‌ جعفری‌ و سید مرتضی رضوی مداحان قدیمی رویان است. آنها مسئول جمع آوری عَلَم‌های دسته علم‌جمع کنی قلعه بودند. گردآ وری‌ اطلاعات :محسن‌ شاکری _____ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang