eitaa logo
رویان؛ جامعه و فرهنگ
788 دنبال‌کننده
162 عکس
0 ویدیو
0 فایل
این کانال درصدد آن است گوشه از وضعیت فرهنگی و اجتماعی رویان را در بستر تاریخ با دیدگاهی علمی به نمایش بگذارد. ✍مصطفی عرب عامری دکتری تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دانشگاه تهران، مدرس دانشگاه اسناد تاریخی مرتبط با رویان را برای ما ارسال کنید: @Ma24400
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 سنت‌های معمول در قرائت دعای جوشن کبیر در شبهای قدر ✍مصطفی عرب عامری یکی از سنت های رایج در لیالی قدر، خواندن دعای جوشن کبیر (صد بند) است. بعد از قرائت دعای افتتاح و سخنرانی روحانی مسجد و پیش از مراسم قرآن به سر، افرادی که توانایی قرائت دعای مذکور را دارند، دایره‌ای دور هم می‌نشینند و شروع به خواندن این دعای نورانی می‌کنند. بعد از قرائت هر بند، جمع حاضر در مسجد دست نیاز به سوی آسمان بلند و با خواندن این عبارت ملکوتی بهترین مقدرات را از خداوند قادر و متعال درخواست می‌کنند: سُبْحانَکَ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنا مِنَ النّارِ یا رَبِّ منزهى تو اى که نیست معبودى جز تو، فریاد فریاد بِرَهان ما را از آتش اى پروردگار. رسم معمول بر این است، افراد نذورات خود را که در گذشته شامل انگور آونگی، خرما و در دوران متاخر شامل کلوچ، انواع میوه، زولبیا و بامیه و غیره است را در وسط حلقه‌ی دعا خوانی قرار می‌دهند. محافل دعای جوشن کبیر رویان در گذشته سنت جالب توجهی داشت که امروزه به فراموشی سپرده شده است. افراد حاضر در حلقه‌ی دعا خوانی هر دفعه پس از تکرار ذکر الغوث الغوث به سمت خوراکی‌های موجود فوت می‌کردند تا متبرک به اسماء خداوند شود و در پایان جلسه این خوراکی‌ها بین مستمعین توزیع می‌شد. همچنین رسم بود بعد از قرائت دعای جوشن کبیر در فضای باز مسجد دعای وارث را قرائت کنند. در رویان نیز هر مسجدی مجزا مراسم شب‌های قدر را برپا می‌کند.
 در گذشته افرادی مسئول این امور بودند مثلاً در مسجد قلعه رویان محمد عامری آقا عزیز، علی اکبر عرب عامری، حسینعلی خان عربعامری، عبدالحسین ساغری، احمد، ابوالقاسم و محمد عامری(حاج خلیل)، محمدتقی عامری (آقا زکّی)، در مسجد جامع علاوه بر روحانیت معظّم شیخ حسن شاکری و شیخ صفر عامری افراد دیگری چون مدیرحسنی، عباس غضنفری، فرج الله حاج محمدی، کربلایی آقا محمد و علی اکبر جعفری و در مسجد کربلایی مراد محمد عامری پدر محمود کربلایی محمد مسئول بودند.
_______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
رویان؛ جامعه و فرهنگ
📖 شوخوانی(شب خوانی) در ماه مبارک رمضان ✍مصطفی عرب عامری یکی از زیباترین آئین های مذهبی کشور در ماه
یکی از اشعاری که خواندن آن در شوخوانی‌های ماه مبارک رمضان متداول بود، مناجات نامه‌ی مرحوم غفار اسد شیرازی است. مرحوم شیرازی در این مناجات نامه توسلی به چهارده معصوم (ع) دارند که قسمتی از این مناجات زیبا در ذیل آمده است: یارب به حق مصطفی آن شافع روز جزا بخشا همه عصیان ما استغفرالله العظیم **** حق علی شاه نجف آن صدر ایوان شرف عمرم به عصیان شد تلف استغفر الله العظیم **** یارب به زهرای بتول عذر گناهم کن قبول هم روسیاهم هم ملول استغفر الله العظیم **** یا رب به حق مجتبی آن کشته زهر جفا رحمی نما بر حال ما استغفر الله العظیم **** حق شهید کربلا آن کشته راه خدا در راه حق شد سر جدا استغفر الله العظیم **** حق تن صد پاره اش با عترت آواره اش رحمی من غمخواره اش استغفر الله العظیم _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
📖 سنگ بهم زنی در زمان خشکسالی یکی از رسومی که در زمان خشکسالی در بین کودکان و نوجوانان رویان متداول بود رسم "سنگ بهم زنی" بود. اینگونه انجام می‌شد که چند نفر از بچه‌ها یک تیم را تشکیل می‌دادند و هرکدام دو سنگ می‌گرفتند و با دو دست سنگ‌ها را بهم می‌کوبیدند به شکلی که صدای تَق تَق می‌داد و همزمان این شعر را‌‌‌‌ با صدای بلند می‌خواندند: تَق تَقانو بارُن کن بارُنِ بی اَمُن کن گندما بِزیرِ خاکَن از تُشنیا هِلاکَن در حالی که مکرّر این شعر توسط آنها در کوچه‌ها خوانده می‌شد، پشت درب منازل افراد می‌رفتند، صاحبخانه‌‌ها هم معمولاً نان کاک یا نقل می‌آوردند و به بچه‌ها می‌دادند. برخی مواقع نیز صاحبخانه پارچ آبی را روی بچه‌ها می‌پاشید. _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
کربلایی مرضیه عامری (کل مرضیه) قدیمی‌ترین قابله رویان است که در دهه ۲۰ شمسی در رویان و روستاهای اطراف مشغول به این کار بودند. ایشان همچنین به دلیل محدودیت‌هایی که در دسترسی به پزشک در جامعه آن روز وجود داشت، به درمان بیماریهای مربوط به زنان نیز اقدام می‌کردند. _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
رویان؛ جامعه و فرهنگ
کربلایی مرضیه عامری (کل مرضیه) قدیمی‌ترین قابله رویان است که در دهه ۲۰ شمسی در رویان و روستاهای اطرا
در بین بزرگترهای رویان مثالی وجود دارد در مورد بچه‌هایی که کثیف هستند و مدتی حمام نرفته‌اند: (هَمُن اِویی بوده که کل مرضیه روشه شوسته) کنایه به آدمایی هست که خیلی اهل تمیزی وشستشو نیستن _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
فاطمه زالویی همسر عباس کربلایی اکبر (مادر علی اصغر طاهری نانوا) است. ایشان اصالتی دیزجی داشت و در دهه ۳۰
 و ۴۰ شمسی در رویان، دیزج و روستاهای مجاور قابلگی می‌کردند.
در مورد ایشان نقل است که سوار بر دوچرخه می‌شد و برای سرکشی بیماران به منازل آنها می‌رفت. در برخی از مواقع نیز وی را با اسب برای انجام قابلگی به روستاهای دوردست‌ می‌بردند. 🔹سند شفاهی: علی اصغر طاهری 🔸گردآوری: محسن شاکری _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
❇️ چند ضرب‌المثل رویانی ⬅️ اِز حرفی گُذشتی، اِز کوهی گُذشتی یعنی گذشت کنی از گرفتاری‌های بعدی راحت می‌شوی. ⬅️ قربُنِ سرت مَنقلِ کاشی، خرجُم با خُدُم آقام تو باشی یعنی فقط سیاهی لشگری و هیچ مسئولیتی در قبال من احساس نمی‌کنی. ⬅️ بارِ گویه مُخُوره جا گوساله مُخُفته به آدم تن پرور تنبل می‌گویند. ⬅️ لَقه اسب بُخوری بیتر از لَقه خره یعنی اگر قرار است به تو توهین شود، از طرف آدم حسابی باشد بهتر از آدم بی ارزش است. ⬅️ به شغال باج نِمِدُم یعنی مطیع و رام انسان فرومایه نمی‌شوم. _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
❇️ جلسه دوم پروژه تحقیقاتی "رویان: جامعه و فرهنگ" با هدف احیاء پوشاک قدیم مردم رویان در مورخ ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۳ در محل شهرداری انجام شد. در این جلسه مصاحبه از خانم‌ها حاج بتول بداقی و زهرا شکری توسط مسئولینِ طراحی انجام گرفت. _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
اسپند دودکنی قدیمی متعلق به حدود ۱۰۰سال پیش است. مردم به منظور دفع چشم زخم و بلا، درمان برخی از بیماریها و ضدعفونی کردن محیط، اسپند را با این ابزار دود می‌کردند. _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
پوشش مردان و زنان شاهرود در اواخر دوره قاجار را در تصویر بالا ملاحظه می‌کنید. _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
تصویری از پاتویه که پوشیدن آن در گذشته در بین مردان رواج داشت. پاتویه ساق‌بندی از پشم یا پارچه به طول یک و نیم و عرض بیست سانتی‌متر بود که مردان از مچ تا زیر زانو به دور پای خود می‌پیچیدند. بالاسر چارق بسته میشد. وروی هم یک پوشش کامل پا بود برای مردان هنگام کار 🔹تصویر متعلق به مرحوم حاج حسین عامری( محمد‌علی لطف الله) است. _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
رویان؛ جامعه و فرهنگ
تصویری از پاتویه که پوشیدن آن در گذشته در بین مردان رواج داشت. پاتویه ساق‌بندی از پشم یا پارچه به طو
🔸ضرب المثل مرتبط با پاتویه که در بین مردم رویان کاربرد داشت: ⬅️ پاتویه به هند وا مُکُنه کنایه از کش و قوس دادن بیش از حد در یک موضوع _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
تصویر متعلق به غلام‌‌حسن‌ عامری‌ معروف‌ به‌ استا حسن‌، پدر شهید والامقام قدرت الله است. ایشان زیر نظر استا حسین استا‌ رجبعلی فن مسگری را فرا گرفت. به واسطه تبحّری که در این حرفه داشت، علاوه بر رویان، به روستاهای میامی و بسطام نیز برای انجام سفارش‌های مردم عزیمت می‌نمود. استا حسن در ماه محرم و صفر سفره‌کش حسینه قلعه رویان بود و ظرف مسی تکایا و هیئات را نیز سفید می‌ کرد. 🔹سند شفاهی: غلامعلی‌‌ عامری‌(فرزند) 🔸گردآوری‌ اطلاعات: محسن‌شاکری _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
تصویر بالا مکتب‌خانه‌ای در شاهرود در دوره قاجار را نشان می‌دهد. در رویان نیز مکتب خانه‌هایی وجود داشت. نخستین مکتب‌خانه رویان در دهه ۲۰ و ۳۰ شمسی در مسجد ده (مسجد جامع فعلی) توسط فردی تشکیل شد که به سید قمی مشهور بود. بعد از وی اکبر حسنی(مدیر) اداره این مکتب خانه را بر عهده گرفت. مکتب‌خانه ملا قمر در کوچه بالا (کوچه مسجد جامع)، مکتب خانه ملا کوکب در کوچه منبرخانه خانمی و مکتب خانه حاج ملازهرا مزحجی از جمله مکتب خانه هایی بود که در رویان وجود داشت. _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
❇️ پوششی که چوپان قدیم رویان از آن استفاده می‌کردند: ⬅️ آرخالُق: قبای کوتاه تا روی زانو یا کمی بالاتر که فاقد اِپُل و یقه بود و دو جیب موّرب از بقل داشت ⬅️ چارُق: نوعی کفش بود که برای تهیه آن از لاستیک یا تیوپ فرسوده استفاده می‌‌شد. ⬅️ پاتویه: ساق‌بندی از پشم یا پارچه که از مچ تا زیر زانو به دور پای خود می‌پیچیدند. ⬅️ نمد چوقا: بالاپوشی از جنس نمد كه هم گرم بود و هم ضد آب. _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
عکس مربوط به حسین فعالپور از تعزیه‌خوان‌های قدیمی رویان است. ایشان در دهه‌ی شصت با ایفای نقش‌های جناب مسلم بن عقیل و قمر بنی هاشم (ع) و قریب به پانزده سال با ایفای نقش امام حسین (ع) نقش موثری در آشنایی نسل جوان رویان با فرهنگ عاشورایی ایفا نمودند. _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
کتاب "بدشت روستایی کهن در مسیر جاده قدیم ابریشم" اخیرا توسط دکتر امیربهرام عرب احمدی دانشیار دانشگاه تهران در انتشارات پازینه تهران به چاپ رسیده است. این کتاب با نثری روان و شیوا بر پایه مستندات تاریخی و بر اساس استانداردهای روز پژوهشی توسط مولف که خود اصالتی بدشتی دارد نگاشته شده است. امید است کتاب مربوط به رویان نیز که با هدف حفظ میراث فرهنگی و اجتماعی شهرمان در بستر تاریخ در دست نگارش است، در آینده نزدیک با همراهی دغدغه‌مندان فرهنگی شهر، به عنوان پژوهشی ارزنده به زیور تبع آراسته گردد. _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
عکس فوق مربوط به رجبعلی عامری فرزند محمدعلی لطف الله معروف به رجب ندّاف است. ایشان از دهه ۲۰تا ۵۰ شمسی در رویان به حرفه ندّافی مشغول بود. مرحوم رجبعلی از پشم گوسفندان نمد و نخ نیز تولید می‌کردند. _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
تصویر مربوط‌ به‌ اسماعیل‌ صفاریان معروف‌ به‌ اسماعیل‌ مسگر است. ایشان‌ فن‌ مسگری‌ و سفید کردن‌ دیگ‌، بشقاب‌ و قلیف‌ مسی‌ و غیره را نزد پدرش استا ابراهیم صفاریان فرا گرفتند و علاوه بر رویان به روستاهای اطراف نیز برای انجام این کار رفت و آمد داشتند. 🔸منبع‌ شفاهی:حسن‌ صفاری(فرزند) 🔹گردآوری‌ اطلاعات:‌ محسن‌شاکری _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
با سلام در ادامه مباحث پیشین به منظور آشنایی نسل جوان با مفاخر علمی شهر رویان، به معرفی افرادی خواهم پرداخت که در سطوح بالای علمی منشا تاثیرگذاری قابل توجهی در بین جویندگان علم و دانش بوده‌اند. برخی از این مفاخر، تحصیلات آکادمیک خود را در دانشگاههای معتبر خارج از کشور گذراندند، اما برای خدمت به میهن بازگشتند و در سِمَت اعضای هیئت علمی دانشگاه آموخته‌های علمی خود را به جوانان این مرز و بوم منتقل و سهم خود را در راستای اعتلای نام "ایران" به بهترین نحو ایفا نمودند.
دکتر محمود شاکری فرزند مرحوم شیخ حسن شاکری و نوه ملاعباس شاکری ⬅️ فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران؛ ⬅️ فارغ التحصیل مقطع دکتر phd از دانشگاه منچستر انگلیس؛ 🔹استاد تمام (بازنشسته) گروه مکانیک دانشگاه امیر کبیر تهران. ___________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
دکتر محسن ساغری فرزند حاج محمد علی ساغری، نوه حاج محمد حسین ساغری و حاج علی اکبر ساغری ⬅️ دکترای عمومی دانشکده پزشکی مشهد؛ ⬅️ متخصص داخلی، فلوشیپ پزشکی هسته‌ای از جانزهاپکینز ایالات متحده آمریکا؛ 🔹 استاد تمام (بازنشسته)دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ 🔸سمت‌ها: رئیس بیمارستان دکتر شریعتی تهران از ۱۳۵۸ تا ۱۳۵۹، مدیر گروه پزشکی هسته‌ای، عضو بورد پزشکی هسته‌ای، رئیس اسبق دانشکده پزشکی و معاون پزشکی دانشگاه تهران، مدیر مسئول مجله پزشکی هسته‌ای، رئیس انجمن پزشکی هسته‌ای، عضو گروه علوم پیراپزشکی فرهنگستان. ___________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
دکتر جواد (محمدتقی) شاکری فرزند مرحوم‌ حاج‌ محمدعلی‌ و نوه‌ حاج‌ ملاعباس‌ شاکری ⬅️ فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد آمار زیستی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛ ⬅️ فارغ التحصیل مقطع دکترا (PhD) از دانشگاه نیوکاسل انگلستان؛ 🔹 استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی مشهد؛ 🔸عضو بورد آمار زیستی کشور، قائم مقام معاون دانشجویی، فرهنگی اسبق دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مدیر گروه سابق آمار زیستی و اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. ___________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
دکتر محمدرضا حاج محمدی فرزند فرج الله ⬅️ فارغ التحصیل مقطع دکترا (phd) شیمی تجزیه از دانشگاه فلوریدای ایالت متحده آمریکا ⬅️ شیمیدان برجسته هجدهمین سمینار تجزیه ایران در اردیبهشت ماه ۱۳۹۰. 🔹استاد تمام (بازنشسته) دانشکده شیمی دانشگاه مازندران. ___________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang