eitaa logo
رویین دژ
13هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
802 ویدیو
187 فایل
✨ جبهه مقاومت فرهنگی رویین‌دژ ✨ ❇️ رسانه‌‌ی مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر ❇️ 📚 مجری بزرگ‌ترین مسابقات مطالعاتی در سطح کشور 📚 🌐 دنبال کردن مجموعه ما در دیگر پیامرسان‌ها: 🔺 zil.ink/rooyindezh 👤 ارتباط با ادمین: 🆔 @RooyinDezh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
نیاز_به_نماز_sez.pdf
8.73M
🔖 جزوه‌ی خواندنی و تأثیرگذارِ «نیاز به نماز» 🔴 پاسخ بسیاری از سؤالات شما و مطالب خواندنی دیگر درباره‌ی نماز: 🔶🔸چرا باید نماز بخوانیم؟ مگر خداوند به نماز ما، نیازی دارد؟! 🔷🔹نماز چه نیاز‌هایی از ما برطرف می‌کند؟! 🔶🔸چرا بهره‌ی نمازهای خود را، در زندگی احساس نمی‌کنیم؟! 🔷🔹برای داشتن یک زندگی پر خیر و برکت، از چه ذکرهایی باید استفاده کنیم؟! 🔺 @RooyinDezh
💯 تحریفاتِ تعریفات‼️ 💠 «تحریفاتِ تعريفات»، یعنی انحرافات و اشتباهاتی که در تعریفِ بعضی مفاهیم مهمِّ کلیدی، به وجود آمده و باعث شده تا براساس این تعاریفِ غلط، بسیاری از شبهه‌ها قوّت بگیرد و اثرگذار باشد... 🔖 قسمت دوم 📚 برگرفته از جزوه‌ی «آشنای غریب» 📥 دسترسی به متن کاملِ مقاله‌ی : 🌐 zil.ink/RooyinDezh 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۴ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اوّل: 1⃣ ارزش همه چیز برابر نیست و ما انسان‌ها متأسّفانه در ارزش‌گذاری‌ها اشتباه می‌کنیم. شیطان است که برای ما، کم‌ارزش را پر ارزش نشان می‌دهد و اولویّتِ آن را در زندگی جابجا می‌کند --> (زیّن). 2⃣ شیطان برای همه، خواسته‌های دنیایی را زینت می‌دهد --> (للنّاس). امّا همه، تأثیر نمی‌پذیرند. آن‌هایی هم که تأثیر می‌پذیرند، به یک اندازه تأثیر نمی‌پذیرند. 3⃣ خواسته‌های دنیایی، بیجا نیستند؛ دلبستگی به آن‌ها غلط است --> (حبّ الشّهوات). 4⃣ نگاه غیرمنطقی در ارزش‌گذاری به زن و فرزند، نگاهی دینی نیست. زن‌سالاری و فرزندسالاری، از نشانه‌های مهمّ انحراف از دین است --> (حبّ الشّهوات من النّساء و البنین). 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔰 نکات آیه‌ی ١۴ سوره‌ی آل‌عمران 🔖 قسمت اوّل: 🔹«زُیّنَ»: فعل ماضی مجهول از باب تفعیل، مصدر «تزیین»، ریشه‌ی «زَین» به معنی «زینت شد». ⚠️ توجّه❗️ تزئین، زیبا کردن چیزی است که خودش زیبایی ندارد. 🔸 «حُبّ»: مصدر ثلاثی مجرّد از ریشه‌ی «ح ب ب» به معنی «دوست داشتن». 🔹 «شهوات»: جمع شهوت (مصدر است که در معنی اسم مفعول یعنی «مشتَهَیات» به کار رفته)، به معنی «خواسته‌ها، تمایلات، خواهش‌های نفس». 🔸 «نساء»: زنان 🔹 «بنین»: جمع مذکّر سالم از کلمه‌ی «ابن» که مخفّف شده به معنی «پسران» ✅ البتّه چون در زبان عربی هرگاه بخواهیم برای مذکّر و مؤنّثِ یک کلمه، جمع بسازیم اولویت با صورتِ مذکّرِ کلمه است که تای تأنیث ندارد.👇 در اینجا «بنین»، هم جمع «ابن» است و هم جمع «بنت»؛ بنابراین معنی درست آن در این آیه، «فرزندان» است. 🔸«قناطیر»: جمع «قنطار» به معنی «چیزهای محکم». 🔹 «قَنطَرَه»: به معنی «پل» و «قِنطِر» به معنی «فرد باهوش» نیز مفهوم «استحکام بنا» و «استحکام فکر» را دارند. 💎 از امام باقر (علیه السّلام) نقل شده که «قنطار» معادل یک پوست گاوِ پُر شده از طلاست ولی به طور کلّی، «قنطار» معنی مال زیاد را دارد. 🔸 «مقنطره»: اسم مفعول از همان ریشه‌ی «قنطر» است و برای تأکید بیشتر، پشت سر کلمه‌ی «قنطار» آمده است. 🔹اگر با توجّه به کلام امام باقر(ع)، بخواهیم عبارت «قناطیر المقنطره» را معنی کنیم، می‌شود «کیسه‌های پرشده‌ی آن‌چنانی از سکّه یا طلا» که معادل امروزی آن، «حساب‌های پر از پول» است. 🔸 «ذهب»: طلا 🔹 «فضّه»: نقره 🔸 «خیل»: اسم جمع است به معنی «گروه اسبان»، امّا گاهی مَجازاً در معنی «اسب‌سواران» هم به کار می‌رود. 🔹 «مسوّمه»: اسم مفعول مؤنّث است از مصدر «تسویم»، ریشه‌ی «سَوَمَ» به معنی «نشانه زده شده، نشانه‌دار، مُهردار، ممتاز». 🔸 «خیل المسوّمه»: یعنی «مرکب‌های ممتاز بسیار» که معادل امروزی آن، «ماشین‌های مدل بالای بسیار» است. 🔺 @RooyinDezh
👨‍🏫 نمونه‌ای از همکارانی که در برگزاری مسابقات ، پیش‌قدم شدند‼️ ✅ این همکاران بزرگوار و دغدغه‌مند، با انتخاب یکی از جزوه‌های اثرگذار و متنوّعِ مجموعه‌ی «رویین‌دژ» به عنوان منبع مسابقه، و هماهنگی با تیم تولید محتوای مجموعه‌ی ما برای طرّاحی پوستر اطّلاع‌رسانیِ مخصوص مدرسه‌ی خود، مسابقات کتابخوانی در بین دانش‌آموزان و همکاران خود را با قدرت شروع کرده‌اند. 📲 شما هم از همین لحظه، شروع کنید.👇 🆔 @RooyinDezh_Admin 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۴ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت دوم: 5⃣ زن‌سالاری، مقدّمه‌ی فرزندسالاری است؛ چون معمولاً مادر، محبّتی خارج از منطق نسبت به فرزند دارد --> (النّساء و البنین). 6⃣ این نگاه غیرمنطقی به زن و فرزند و رشد فرهنگِ زن‌سالاری و فرزندسالاری، جامعه را تجمّل‌گرا می‌کند --> (و القناطیر المقنطره). 7⃣ خواسته‌های دنیایی، یکی دوتا نیستند که پایان‌پذیر و قانع‌کننده باشند. هم، گونه‌های متفاوت‌اند و هم، حدّ و حساب ندارند. همان‌گونه که امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: «در دنیا چیزی نیست، مگر آن‌که صاحبش به‌زودی از آن سیر و از داشتن آن دلگیر می‌شود». --> (النّساء و البنین و القناطیر المقنطره من الذّهب و الفضّة و الخیل المسوّمه و الأنعام و الحرث). 8⃣ متأسّفانه آن‌چه از نظر خداوند، پَست است، در دیدگاه ما باارزش شده است. اگر بهره‌‌های دنیایی و زندگیِ دنیا، نسبت به آخرت و معنویات، کم‌ارزش نمی‌بود، خداوند به آن، صفت «دنیا» (یعنی پَست و کم‌ارزش) نمی‌داد --> (الحیاه الدّنیا). 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔰 نکات آیه‌ی ١۴ سوره‌ی آل‌عمران 🔖 قسمت دوم: 🔹 «انعام»: چهارپایان ♦️البتّه در اینجا چون صحبت از چهارپایان سواری در «خیل المسومة» شده، منظور از انعام می‌تواند چهارپایان گوشتی و مَجازاً دامداری باشد. 🔸 «حرث»: یعنی «کشتزار» و مجازاً یعنی «کشاورزی». 🔹 «متاع»: یعنی «بهره‌مندی». 🔸 «حیات»: مصدر است به معنی «زندگی». 🔹 «دنیا»: اسم تفضیل مؤنّث است از ریشه و مصدر «دُنُو» به معنی «پَست‌تر» و «نزدیکتر». 🔸«الحیوة الدنیا»: یعنی «زندگی پست‌تر و کم‌ارزش‌تر» که همان «زندگی در عالم مادّه» است. 🔹 «حُسن»: یعنی «نیکویی و زیبایی». 🔸 «مَآب»: اسم مکان یا زمان است از ریشه‌ی «اَوَبَ» که اصل آن «مَأوَب» بوده است. این کلمه در مفهوم «سرانجام» و «آخر کار» به کار می‌رود. 🔹 «حسن المآب»: یعنی «سرانجام نیکو». 🔺 @RooyinDezh
‌ 💎 آرایه‌ها و نکات ادبی آيه‌ی ١۴ سوره‌ی آل‌عمران: ⚠️ نکته❗️ فعل مجهول، معمولاً به سه دلیل در زبان به کار می‌رود؛ 1⃣ وقتی که فاعل، مشخّص نیست 👈 مثل «فلانی کشته شد». 2⃣ وقتی که فاعل برای همه مشخّص است 👈 مثل «در دانشکده‌ی افسری پذیرفته شدم». 3⃣ وقتی که می‌خواهیم فاعل، شناخته نشود 👈 مثل «متأسّفانه گوشی‌ام خاموش شده بود» خطاب به کسی که نمی‌خواسته‌اید جوابش را بدهید و عمداً گوشي را خاموش کرده‌اید. 🔹 در این آیه، فعل «زُیِّنَ» مجهول است از نوعی که فاعل آن مشخّص است. فاعل این فعل به استناد آیات دیگر قرآن، شیطان است (و زَیَّنَ لهم الشیطان ما کانوا یعملون). 🔸آرایه‌ی جمع در «نساء، بنین، قناطیر المقنطره، خیل المسومه، انعام، حرث» که همه، بهره‌مندی‌های ناچیز دنیایند و به هم عطف شده‌اند و کلمه‌ی «ذلک»، آنها را در یک دسته قرار می‌دهد. 🔹جناس اشتقاق در «قناطیر» و «مقنطره». 🔸تکرار در کلمه‌ی «مِن». 🔹جناس قلب در «ناس» و «نسا» بدون در نظر گرفتن همزه‌ی «نساء» که جزء ریشه‌ی این کلمه نیست. 🔸مراعات نظیر در «نساء، بنین»، «ذهب، فضّه» و «خیل، انعام». 🔹تناسب در «انعام، حرث» و «نساء، ذهب، فضّه». 🔸سجع متوازی در «مقنطره» و «مسوّمه». 🔹ایهام در عبارت «حیات الدنیا»👇 🔘یکی به معنی «زندگی دنیا»، 🔘دیگری به معنی «زندگی پست‌تر». 🔺 @RooyinDezh
💯 تحریفاتِ تعریفات‼️ 💠 «تحریفاتِ تعريفات»، یعنی انحرافات و اشتباهاتی که در تعریفِ بعضی مفاهیم مهمِّ کلیدی، به وجود آمده و باعث شده تا براساس این تعاریفِ غلط، بسیاری از شبهه‌ها قوّت بگیرد و اثرگذار باشد... 🔖 قسمت سوم 📚 برگرفته از جزوه‌ی «آشنای غریب» 📥 دسترسی به متن کاملِ مقاله‌ی : 🌐 zil.ink/RooyinDezh 🔺 @RooyinDezh
‌ ☘ سلام و خداقوت به همه‌ی شما مخاطبانِ همیشه همراه 📚 با توجّه به آغاز ، از شما خواهشمندیم محتواهای پیشنهادی مجموعه‌ی «رویین‌دژ» را که پیش از این، در همین کانال به شما معرّفی و ارائه نموده‌ایم، مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار داده و در صورت امکان، با توجّه به اقتضای شرایط مخاطبان خود، مسابقه‌‌ای کتابخوانی از محتوای متناسب با آن‌ها را در طول این هفته، برنامه‌ریزی و برگزار نمایید. 📤 چنانچه امکان برگزاری مسابقه‌ی کتابخوانی را ندارید، می‌توانید با انتشار فایل این جزوه‌های اثرگذار در گروه‌ها و کانال‌های خود، شاگردان، همکاران، دوستان، اقوام و آشنایان خود را به مطالعه‌ی این مطالب دعوت نموده و سهم بزرگی در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سطح جامعه داشته باشید. 📲 جهت دریافت متن کامل مقالات مجموعه‌ی ما، انواع محتواهای مرتبط رایگان (از قبیل پوستر، کلیپ، پادکست و ...)، و همچنین هماهنگیِ بیشتر برای برنامه‌های هفته‌ی کتابخوانی، به ادمین کانال مراجعه نمایید:👇 🆔 @RooyinDezh_Admin 🔺 @RooyinDezh
✨ قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ 💠 بگو: همانا نماز من و عبادات من و زندگی من و مرگ من برای خداوند، پروردگار جهانیان است. 📚 سوره‌ی انعام، آیه‌ی ١٦٢ 🔺 @RooyinDezh
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | خداوند فقط یک دین دارد‼️ 💯 اشتباهی رایج درباره‌ی شریعت‌های الهی که به راحتی از قرآن کریم اثبات می‌شود...     🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۴۰ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اوّل: 📌 نکته: این آیه پس از جنگ احُد و در نقدِ مسلمانانی که در اطاعت از پیامبر(ص) کوتاهی کردند و جنگِ بُرده را باختند، و نیز در تقویّت روحیّه‌ی مؤمنانی که تا پای جان، جنگیدند و از شکست قطعی مسلمانان جلوگیری کردند، نازل شده است. 1️⃣ دشمن را به حساب آورید امّا از او حساب نبرید [مقام معظم رهبری] --> (إن يمسسكم قرح فقد مسّ القوم قرح مثله). 2️⃣ شیطان ما را بیشتر جایی می‌ترساند که هنوز اتّفاقی نیفتاده است، یعنی وحشت نسبت به آینده --> (إن يمسسكم قرح: اگر برسد به شما جراحتی). چون اگر اتّفاقی بیفتد و ما صبر و تقوا داشته باشیم، به استناد آیه‌ی ۱۲۵ همین سوره، خداوند با ملکوتش ما را یاری خواهد کرد --> (إن). 3️⃣ اتّفاقات تاریخی، برای مردم زمان و مکان خود، امتحان است و برای مردمِ پس از خود، عبرت. مولا علی(ع) نیز می‌فرمایند: «وقتی فتنه رو به شما می‌کند، شما را به اشتباه می‌اندازد، و وقتی به شما پشت می‌کند، به شما عبرت می‌دهد» --> (فقد مسّ القوم قرح مثله: فعل ماضی به کار رفته و بر زمان گذشته دلالت دارد). 🔺 @RooyinDezh
💯 تحریفاتِ تعریفات‼️ 💠 «تحریفاتِ تعريفات»، یعنی انحرافات و اشتباهاتی که در تعریفِ بعضی مفاهیمِ مهمِّ کلیدی، به وجود آمده و باعث شده تا بر اساس این تعاریفِ غلط، بسیاری از شبهه‌ها قوّت بگیرد و اثرگذار باشد... 🔖 قسمت چهارم 📚 برگرفته از جزوه‌ی «آشنای غریب» 📥 دسترسی به متن کاملِ مقاله‌ی : 🌐 zil.ink/RooyinDezh 🔺 @RooyinDezh
🤔 از برهنگی تا بی‌آبرویی؛ بزرگترین عذاب برای انسان چیست⁉️ 🔥 در آیات ١٩ تا ٢٢ سوره‌ی أعراف می‌خوانیم که وقتی شیطان با وسوسه‌ی خود آدم و حوّا را فریب داد تا زشتی‌های پوشیده‌ی آنها را آشکار کند (لِيُبْدِيَ لَهُمَا مَا وُورِيَ عَنْهُمَا مِنْ سَوْآتِهِمَا - سوره‌ی أعراف، آیه‌ی ٢٠)، 🍃 و آدم و حوّا از میوه‌ی ممنوعه خوردند و پوشش بهشتی بدن آن‌ها کنار رفت و زشتی‌هایشان آشکار شد با وجود آن‌که کسی جز خداوند آنها را نمی‌دید، تلاش کردند تا آن زشتی‌ها را با برگ درختان بهشت بپوشانند (وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ _ سوره‌ی أعراف، آیه٢٢). ✅ از این دو عبارت چند پیام می‌توان برداشت کرد: 1⃣ تلاش شیطان از ابتدا این بوده که آبروی انسان را ببرد و می‌دانسته که بی آبروشدن بزرگ‌ترین عذاب برای آدم است. 2⃣ زشتی‌های بدن انسان باید پوشیده باشد، حتّی اگر نامحرم او را نبیند (در معرض دید نامحرم بسیاری از قسمت‌های بدن، عورت حساب می‌شود. مثلاً برای زن به جز صفحه‌ی صورت و دو کف دست، تمام بدنش عورت است). 3⃣ زشتی‌های بدن که باید پوشیده بمانند، برخلاف تصوّر عموم، فقط دو مورد نیستند بلکه چندین مورد هستند (کلمه‌ی «سوءات» به صورت جمع آمده نه به صورت مثنّی)! 4⃣ فطرتِ انسان پوشیده بودن را دوست دارد نه لخت بودن را. 5⃣ همین بنی آدم قرن بیست و یکم که برهنگی را فرهنگ و کلاس می‌دانند و پوشیدگی را عقب ماندگی و امّل بودن، فرزند همان پدر و مادری هستند که لحظه‌ای برهنه شدن را حتی در جایی که جز خداوند آنها را نمی‌دیده تحمل نکرده‌اند و تلاش کرده‌اند با هر وسیله‌ای که شده حیای خود را حفظ کنند و بدن خود را بپوشانند. 🎯 ببینید این شیطانی که هدفش برهنه کردن بنی آدم است، چه‌ها که بر سرِ فطرت انسانی و ملکوتی ما نیاورده است! 📚 بخشی از کتاب 🔺 @RooyinDezh
🔆 پیامبر اکرم(ص): ⭕️ از نگاه‌های زیادی بپرهیزید؛ چرا که تخم هوس می‌پراکند و غفلت می‌زاید! 📚 عده‌الداعی، ص ۲۹۴ 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | دین‌داری بی‌دردسر‼️ 💯 اثر جهاد یعنی این دین‌داری باید سایه بندازه توی زندگی‌...     🔺 @RooyinDezh
🔆 امیرالمؤمنین‌(ع): ✅ مرد به کردارش آزموده می‌شود، نه به گفتارش... 📚 غررالحکم، ح ۱۱۰۲۶ 🔺 @RooyinDezh
💠 گوشه‌ای از استقبالِ دانش‌آموزان، اولیا و همکاران فرهنگی از محتواهای متنوّع و اثرگذار مجموعه‌ی «رویین‌دژ»، در قالب مسابقات ‼️ 🔺 @RooyinDezh
‌ 🌱 ان‌شاءالله هفته‌ی کتابخوانی امسال، بهانه‌ای باشد تا هر یک از ما در حدّ توان خود بتوانیم این محتواهای ناب و دستِ‌ اوّل را - که به بررسی و ارائه‌ی راه‌حل برای معضلات فرهنگیِ روز جامعه می‌پردازند - به دست عدّه‌ی زیادی از هموطنان عزیز خود برسانیم و سهم بزرگی در آگاهی و نجات آن‌ها از فتنه‌های خطرناکِ آخرالزّمان، داشته باشیم. 📲 شما هم برای دریافتِ رایگانِ انواع محتواهای مرتبط با هر یک از مقاله‌ها (از قبیل پوستر، کلیپ، پادکست و ...)، و همچنین هماهنگی لازم جهت برگزاری مسابقات کتابخوانی از محتواهای متنوّع مجموعه‌ی «رویین‌دژ» در سطح مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها، پایگاه‌های بسیج و ...، به ادمین کانال مراجعه نمایید.👇 🆔 @RooyinDezh_Admin 📥 ضمناً شما می‌توانید متن کاملِ مقالاتِ را به صورت رایگان، از طریق لینک زیر دریافت نمایید: 🌐 zil.ink/RooyinDezh 🔺 @RooyinDezh
رسید واریز جوایز قرعه کشی مسابقه.pdf
2.26M
💰 رسید واریزِ جوایز ۴۰۰ هزار تومانیِ برندگان قرعه‌کشی مسابقه‌ی عظیم فرهنگیِ «شعور عاشورایی»‼️ ✅ جهت ایجاد شفّافیت در زمینه‌ی اعطای جوایز نقدی این مسابقه،‌ رسید‌های واریز جوایز برندگان آن، در قالب فایل pdf منتشر می‌گردد! 📌 لازم به ذکر است که در روزهای گذشته نیز، رسیدِ واریز جوایز برندگان ویژه‌یِ ۲ میلیون تومانی و ۱ میلیون تومانی این مسابقه، از طریق کانال «رویین‌دژ» در دسترس شما عزیزان قرار گرفته است. 🔺 @RooyinDezh
🎯 پیشنهاد ویژه برای ‼️ 📘 مقاله‌ی خواندنیِ «دُرهایی از دریایی» ✍ کاری از: 🖼 توضیحات در تصویر👆 ✅ مناسب برای برگزاری مسابقات کتابخوانی در مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها، پایگاه‌های بسیج و ... 📨 جهت دریافت محتواهای بیشتر و هماهنگی برای برنامه‌های هفته‌ی کتابخوانی، به ادمین کانال مراجعه نمایید:👇 🆔 @RooyinDezh_Admin 🔺 @RooyinDezh
دُرهایی از دریایی(1).pdf
5.96M
🔖 جزوه‌ی خواندنی «دُرهایی از دریایی»‼️ 💠 ارائه‌ی چند آیه از قرآن کریم همراه با پیام‌ها و مفاهیم بسیار زیبای آن در اثبات حقیقت عفاف و حجاب و ناموس‌داری در قرآن... 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۴۰ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت دوم: 4️⃣ اگر بخواهیم مثل گذشتگان، روزگار را در حال گردش فرض کنیم، گرداندن آن را نباید به آسمان نسبت بدهیم. گرداننده‌ی آن، خداست --> (تلك الأيَّام نداولها). خاقانی چه زیبا فرموده: 🔸گویی که نگون کرده است ایوان فلک وَش را؟ 🔹حکمِ فلکِ گردان؟ یا حکمِ فلک‌گردان؟ 5️⃣ مخاطب قرآن و موردِ امتحانِ خداوند، همه‌ی انسان‌ها هستند، نه فقط مسلمانان. چون قرآن برای هدایتِ جمعیِ همه‌ی جوامع بشری آمده است --> (النّاس). 6️⃣ اگر خداوند خیلی از چیزها را به ما نشناساند، در شناخت خود و در انتخاب‌های خود اشتباه می‌کنیم --> (ليعلم الله الّذين آمنوا). 7️⃣ مؤمن واقعی در فتنه‌ها شناخته می‌شود. جایی که همه از ارزش‌های خود می‌گریزند، آن که پای ارزش‌های خود می‌ایستد، مؤمن واقعی است --> (ليعلم الله الّذين آمنوا و يتّخذ منكم شهداء). 8️⃣ کسی که بسیار به عنوان شاهد گرفته شود، مقام بالایی دارد و شهید محسوب می‌شود --> (شهداء). 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ١۴۰ سوره‌ی آل‌عمران: 🔹 «یمسسْ»: فعل مضارع مجزوم (به خاطر شرط)، از مصدر «مسّ»، ریشه‌ی «مَسَسَ» به معنی «برسد، برخورد کند». 🔸 «قرح»: جراحت، زخم، آسیب. 🔹 «مسَّ»: فعل ماضی از مصدر «مسّ» به معنی «رسید، برخورد کرد». 🔸 «نداولُ»: فعل مضارع از مصدر «مداوله» باب «مفاعله»، ریشه‌ی «دَول» به معنی «می‌گردانیم». 🔹 «یعلمَ»: فعل مضارع منصوب از ریشه و مصدر «علم» به معنی «بشناساند، معلوم کند». 🔸 «یتّخذَ»: فعل مضارع منصوب از باب افتعال، مصدر «اتّخاذ»، ریشه‌ی «اخذ» به معنی «بگیرد». 🔹 «شهداء»: جمع «شهید» به معنی «گواهان». ⚠️ نکته❗️ فرق «شهید» و «شاهد» در زبان عربی، در این است که «شاهد» به صورت اتّفاقی، صحنه را دیده است ولی «شهید»، به قصد دیدن، در صحنه حضور یافته. 🔺 @RooyinDezh