eitaa logo
رویین دژ
13هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
802 ویدیو
187 فایل
✨ جبهه مقاومت فرهنگی رویین‌دژ ✨ ❇️ رسانه‌‌ی مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر ❇️ 📚 مجری بزرگ‌ترین مسابقات مطالعاتی در سطح کشور 📚 🌐 دنبال کردن مجموعه ما در دیگر پیامرسان‌ها: 🔺 zil.ink/rooyindezh 👤 ارتباط با ادمین: 🆔 @RooyinDezh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۲ سوره‌ی بقره: 1⃣ قرآن، پدیده‌ی عظیمی است که دیدن و درک آن، افق دیدِ بالایی می‌خواهد --> (ذلک). 2⃣ قرآن از همان ابتدا به صورت مُدوّن و تنظیم‌شده، به شکل کتاب، نازل شده است( یعنی یک نسخه PDF و غیر قابل تغییر بوده است)؛ هر چند کتابت( یعنی نوشتن) آن در زمان عثمان اتّفاق افتاده باشد --> (الکتاب). 3⃣ هر کتابی که از جانب خداوند نباشد، بی‌نقص و بدون سستی نیست --> (الکتاب لا ریب فیه). 4⃣ برای این‌که درک کنیم در قرآن رخنه و شکّی وجود ندارد، باید به درون و عمق آن برویم --> (فیه). 5⃣ قرآن، یک حقیقتِ همیشه زنده است و وجود دارد. تا زنده نباشد نمی‌تواند هدایت کند --> (هُدی). 6⃣ هرچند قرآن برای هدایت همه‌ی مردم آمده( هُدًی للنّاس) ولی فقط متّقین توسّط آن هدایت می‌شوند --> (هُدًی لِلمتّقین). 7⃣ هدایتِ قرآن با هدایتگریِ هر چیزی متفاوت است، هدایتش به نفع مردم و متّقین است --> (لِلمتّقین - لِلنّاس). 8⃣ تا انسان خودش نخواسته باشد خودش را بسازد و هدایت کند، کاری از دست پیامبر و کتابش ساخته نیست. قرآن کسی را هدایت می‌کند که افکار و گفتار و کردارش ترمز داشته باشد --> (هُدًی لِلمتّقین). 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ٢ سوره‌ی بقره: 🔹«ذلک»: اسم اشاره به دور است و گاهی دربردارنده‌ی مفهوم «عظمت و رفعت مقام» است. همان گونه که یک ساختمانِ عظیم و رفیع را نمی‌توان از فاصله‌ی چند سانتی‌متری دید، قرآن را هم اگر -نعوذ بالله- پیش‌‌پاافتاده فرض کنیم، هرگز نخواهیم شناخت. 🔸 «کتاب»: یعنی «یک مجموعه‌ی مدوّن ثبت‌شده»؛ چه صورت «مُجَلّد و سخت‌افزاری» داشته باشد و چه حالت «نرم‌افزاری». 📌 قرآن به صورت «نرم‌افزاری» بر قلب پیامبر نازل شد (نزول یکباره) و به صورت نرم‌افزاری هم توسّط پیامبر به مردم عرضه شد (نزول تدریجی). و ده‌ها سال بعد در زمان عثمان، ثبتِ فیزیکی شد و به صورت سخت‌افزار و مجلّد درآمد. 🔹 «رَیب»: یعنی «شک، انحراف، ناراستی، سستی». 🔸 «هُدی»: یعنی «هدایتگر، راهنما، جهت‌دهنده». 🔹 «مُتّقین»: جمع «مُتّقی» است؛ اسم فاعلِ باب افتعال از مصدر «اِتّقاء»👇 🖇 از ریشه‌ی «وَقِی» یا «تَقِی» به معنی «خود نگهدار» یا «ترمزدار» که معادل مناسبِ فارسیِ آن، «پرهیزکار» است👇 🔅 یعنی کسی که در نیّت و گفتار و عمل، از هر آنچه خداوند نهی کرده، پرهیز می‌کند. 🔺@RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | در هر زمانی هستی از این ارزش‌ها دفاع کن‼️ 💯 در آخرالزّمان، بعضی از مسلمان‌ها هم نسبت به ظهور، نااُمید میشن... 🔺 @RooyinDezh
‌ ⚠️ توجّه❗️🔴❗️ توجّه ⚠️ ⏳ فقط تا ساعت ۲۴ امشب برای شرکت در مسابقه‌ی «خاطره‌نویسی شعور عاشورایی»، فرصت دارید...‼️ ✍ شما هم اگر خاطره‌ای واقعی و جالب از تأثیرپذیریِ خود یا اطرافیانتان از محتوای جزوه‌ی «شعور عاشورایی» دارید، آن را به زبان خودتان و به صورت دست‌نویس با خطّی خوانا روی یک یا دو برگه‌ی A4 نوشته و تصویرِ باکیفیّتِ آن را همراه با نام و نام خانوادگی و کد ملّیِ خودتان، برای ادمین کانال ما ارسال کنید👇 📩 @RooyinDezh_Admin 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔴 نظر به استقبال قابل توجّه مخاطبان از مسابقه‌ی «خاطره‌نویسی شعور عاشورایی»، مهلت شرکت در این مسابقه، به مدّت ۲۴ ساعت (یعنی تا پایان روز شنبه ۱ مهر ماه) تمدید شد‼️ 🔺 @RooyinDezh
✨ وَتَوَكَّلْ عَلَى الْحَيِّ الَّذِي لَا يَمُوتُ 💠 و بر (خدای) زنده‌ای که هرگز نمی‌میرد توکّل کن 📔 سوره فرقان، آیه ۵۸ 🔺 @RooyinDezh
👨‍🏫 برنامه‌ریزیِ تعداد زیادی از همکارانِ فرهنگی، برای استفاده از محتوای در کلاس‌های درسِ سالِ تحصیلیِ جدید‼️ 🔺 @RooyinDezh
‌ 🌱 بسیار خرسندیم که در این کانال، در جمع همکاران فرهنگی زیادی حضور داریم که هر کدام، می‌توانند این‌گونه با فعّالیّت‌های مؤثّر خود، روی چندین تن از دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها، اثرگذار باشند. 💎 ما در ادامه نیز محتواهای مفید و متنوّعی در این کانال برای شما مخاطبانِ عزیز خواهیم داشت که هر کدام از آن‌ها، برای کارِ فرهنگی و ارائه به دیگران به‌ویژه در مقاطع مختلف تحصیلی، مناسب و کارسازند. 🔰 هم‌اکنون نیز بنا به درخواست مکرّر شما همراهان فرهنگی برای دسترسی به متن کامل جزوه‌ی «شعور عاشورایی» جهت استفاده از محتوای آن در کلاس‌های درس پیش‌رو، بار دیگر نسخه‌ی کامل متنی و تصویریِ این جزوه‌ی مفید و اثرگذار را در اختیار شما قرار می‌دهیم. 🦋 باشد که ان‌شاءالله هر کدام از ما بتوانیم در حد توانمان، مُبلّغ این محتوای خواندنی در بین دانش‌آموزان سراسر کشورمان باشیم. 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳ سوره‌ی بقره: 🔖 قسمت اول: 1️⃣ تقوا و متّقی بودن، نه زن می‌شناسد و نه مرد، نه عرب و نه عجم --> (الّذین). دلیل این که اسلام در برابر همه‌ی اختلافاتِ نژادی برنده بوده و هست، این است که ملاک آن تقواست --> (انّ اکرمکم عند الله اتقاکم). 2️⃣ اوّلین قدم در تقوا، ایمان است --> (للمتّقین(۲) الّذین یؤمنون). به عبارت دیگر، اوّلین شرط برای این‌که انسان به صف متّقین بپیوندد، این است که به وجود آن‌چه نمی‌بیند و حس نمی‌کند، ایمان داشته باشد و بپذیرد غیر از عالَم محسوسات، عالَمی دیگر هم هست. البتّه باید توجّه داشت که ایمان به غیب، با دانستن غیب فرق می‌کند --> (الّذین یؤمنون بالغيب). 3️⃣ آرامش، فقط با ایمان ایجاد می‌شود، نه چیز دیگر --> (ایمان، از ریشه‌ی «اَمَنَ» به معنی «در امان قرار دادن خود»). 4️⃣ ایمان، باید تداوم داشته باشد؛ یکباره نیست --> (یؤمنون: فعل مضارع است و دلالت بر استمرار دارد). 5️⃣ اوّلین قدم بعد از ایمان آوردن، برپایی فرهنگ نماز است --> (یقیمون الصّلاه). 6️⃣ انسان باید در برپایی نماز، استمرار و تداوم داشته باشد --> (یقیمون: فعل مضارع است و دلالت بر استمرار دارد). 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ٣ سوره‌ی بقره: 🔹 «الّذینَ»: کسانی که 🔸 «یُومِنونَ»: فعل مضارع از مصدر «ایمان» باب اِفعال، ریشه‌ی «امنَ» به معنی «ایمان دارند». 🔹 «غَیب»: عالَم نامحسوسات، هر چیزی که با حواس مادی قابل درک نباشد. 🔸 «یُقیمونَ»: فعل مضارع از مصدر «اقامه» باب اِفعال، ریشه‌ی «قَوَمَ» به معنی «به پا می‌دارند». 🔹 «الصلوٰة»: نماز 🔸 «مِمّا»: ادغام‌شده‌ی «مِن ما» به معنی «از آنچه» 🔹 «رَزَقنا»: فعل ماضی از ریشه و مصدر «رزق» به معنی «روزی دادیم». 🔸 «یُنفِقونَ»: فعل مضارع از مصدر «اِنفاق» باب اِفعال، ریشه‌ی «نَفَقَ» به معنی «انفاق می‌کنند». 🔺@RooyinDezh
‌ ⚠️ یادآوری مهم❗️ ⏳ فقط تا ساعت ۲۴ امشب برای شرکت در مسابقه‌ی «خاطره‌نویسی شعور عاشورایی»، فرصت دارید...‼️ ✍ شما هم اگر خاطره‌ای واقعی و جالب از تأثیرپذیریِ خود یا اطرافیانتان از محتوای جزوه‌ی «شعور عاشورایی» دارید، آن را به زبان خودتان و به صورت دست‌نویس با خطّی خوانا روی یک یا دو برگه‌ی A4 نوشته و تصویرِ باکیفیّتِ آن را همراه با نام و نام خانوادگی و کد ملّیِ خودتان، برای ادمین کانال ما ارسال کنید👇 📩 @RooyinDezh_Admin 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | زُهیر زمانت باش‼️ 💯 نذارید هیاهوهای زندگی، شما رو از امام زمان(عج) غافل کند... 🔺 @RooyinDezh
‌ 🚨 آیا واقعاً حسابِ علم از دین جداست ⁉️ 🤔 چرا ما مسلمانان باید حسابِ «علم» را از «دین» جدا بدانیم؟! ما که معجزه‌ی پیامبرمان «کتاب» است؛ آن هم کتابی که ذرّه‌ای تحریف در آن صورت نگرفته و بر خلاف انجیل و سایر کتاب‌های آسمانیِ تحریف‌شده، در تمام هستی فقط و فقط یک نسخه از آن وجود دارد( که محکم‌ترین دلیل بر تحریف نشدنِ آن است)، 🔬 و تاکنون زمینه‌ساز کشفیّات علمیِ فراوانی شده، و با هیچ یک از یافته‌های علمیِ جدید هم در تناقص نیست، و در سرتاسر آن، صحبت از علم و علم‌آموزی است، و اصلِ «علم» معرّفی شده( جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ/ آیه‌ی ٦١ سوره‌ی آل‌عمران)، ⚖ و در آن تأکید شده که «هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ» یعنی «آیا آنان که اهل علم‌اند، با آنان که با علم بیگانه‌اند، برابرند؟» (آیه‌ی ٣٩ سوره‌ی زمر)، ✍ و در اوّلین آیاتِ نازل‌شده از آن، صحبت از «خواندن» (اقْرَأ/ آیه‌ی ١ سوره‌ی علق) و تعلیم با نوشتن است (الّذی عَلَّمَ بالقلم/آیه‌ی ٤ سوره‌ی علق) و در آن به «قلم» و «آن‌چه می‌نویسند» سوگند خورده شده (ن وَالْقَلَمِ وَ مَا یَسْطُرُونَ/ آیه‌ی ١ سوره‌ی قلم)، چرا باید حساب دین را از علم جدا بدانیم⁉️ 🌅 ما که پیامبرمان «شهرِ علم» و جانشینش «دروازه‌ی ورود به علم» است (أنَا مَدینَهُ العِلْمِ و عَلِیٌ بابُها)، ما که حدود ١٣ قرنِ پیش، امامی داشتیم که لقب «شکافنده‌ی علم» گرفته و در مکتب علم‌آموزیِ فرزند او بیش از چهار هزار شاگرد تربیت شده، 🔮 ما که امامِ جوادمان در ٨ سالگی به امامت می‌رسد و در بیش از ٣٠ مناظره‌ی علمی( که در بعضی از آن‌ها تا ٨٠ دانشمند و فقیه در علوم مختلف حاضر بودند) بر تمام مدّعیانِ علم، پیروز شده، ما که در احادیث پیامبر و امامان معصوممان، پیوسته تأکید بر علم‌آموزی شده و ... و ... و ...، چرا باید حساب دین را از علم جدا بدانیم⁉️ 📚 ما دین را برنامه‌ای می‌دانیم که خالقِ ما، یعنی کسی که «بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ» است، برای رشد و تکاملِ ما فرستاده، و هیچ کس از او عالم‌تر نیست؛ بلکه قدرت درکِ مفهوم «علم» و قدرتِ به زبان آوردنِ کلمه‌ی «علم» را هم، او به ما عطا کرده‌ است! 📜 بخشی از محتوای جزوه‌ی 🔺 @RooyinDezh
⚫️ امام حسن عسکری(ع): 💯 به زودى زمانى فرا مى‌رسد كه مردم، چهره‌هايشان، خندان و شادان است و دل‌هايشان، تاريک و تيره. 💢 سنّت، در ميان آنان، بدعت به شمار مى‌آيد و بدعت، سنّت! مؤمن را به ديده حقارت مى‌نگرند و فاسق را محترم مى‌شمارند. 📚 مستدرک الوسائل، ج ۱۱، ص ۳۸۰ 🔺 @RooyinDezh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 بشنویم | از شهادت امام حسن عسکری(ع) تا ولایت ولی‌عصر(عج)‼️ 💠 روایت مرحوم کافی از شهادت امام حسن عسکری(ع) و جریان معرّفی امام زمان(عج)... 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳ سوره‌ی بقره: 🔖 قسمت دوم: 7️⃣ ما موظّف نیستیم از همه‌ی آن‌چه به ما روزی داده شده، انفاق کنیم. باید در آن، حقّی معلوم قرار دهیم «لِلسّائلِ وَ المحروم»، امّا این حقِّ معلوم، می‌تواند تمام مال ما را نیز در بر بگیرد --> (مِمّا). 8️⃣ ما اجازه نداریم از آن‌چه روزیِ ما نیست، انفاق کنیم --> (مِمّا رَزَقناهُم). 9️⃣ قبل از آن که چیزی را انفاق کنیم، آن چیز به حساب ما واریز شده است --> (رَزَقناهُم: فعل ماضی/ یُنفِقونَ: فعل مضارع؛ پس فعل «رَزَقناهُم» قبل از فعل «یُنفِقونَ» اتّفاق افتاده است). 🔟 مؤمن باید دست به جیب باشد --> (مِمّا رَزَقناهُم یُنفِقونَ). این طور نباشد که: 🔸به دیناری چو خر در گِل بمانند 🔹و گر الحمد خواهی، صد بخوانند! 1️⃣1️⃣ فرهنگ، بر اقتصاد مقدّم است. می‌توان با فرهنگ، اقتصاد را مدیریّت کرد امّا نمی‌شود با اقتصاد، فرهنگ را اداره نمود --> (اوّل: «يُقيمونَ الصَّلاة» بعد: «مِمّا رَزَقناهُم یُنفِقونَ»). 🔺 @RooyinDezh
‌ 💎 نکته‌ی ادبی آیه‌ی ۳ سوره‌ی بقره: 📚 در ادبیات فارسی و عربی، به کلمات هم‌آهنگ در نثر، که مانند قافیه در شعر هستند، «سَجْع» می‌گوییم. 🔰 سجع سه نوع است: 1⃣ سجع مُطَرّف، که در آن، فقط آهنگِ هجای آخر کلمات، یکی است؛ مثل «مُعین» و «نَستَعین». 2⃣ سجع متوازن، که در آن، فقط وزن کلمات، یکی است؛ مانند «نَستَعین» و «مُستقیم». 3⃣ سجع متوازی، که در آن، هم، آهنگ هجای آخر کلمات و هم، وزن آن‌ها یکی است؛ مثل «کَبیر» و «قدیر». ✅ در این آیه، دو کلمه‌ی «یُومِنونَ» و «یُنفِقونَ»، با هم سجع متوازی هستند. البته کلمه‌ی «یُقیمونَ» هم در اصل «یُقْوِمونَ» بوده که در آن صورت، این کلمه هم با دو کلمه‌ی قبلی، سجع متوازی دارد. 🔺@RooyinDezh
‌ ✅ نکته‌ی تفسیری آیه‌ی ۳ سوره‌ی بقره: ⚠️ فعل «یُقیمونَ» از مصدر «اِقامه» است و اقامه‌ی نماز، فقط خواندن نماز نیست! ♦️«اقامه» یعنی «به پا داشتن». 🔅بنابراین کسانی توفیق پیدا می‌کنند جزو متّقین قرار گیرند که در برپایی نماز و فرهنگ نماز در جامعه، نقش داشته باشند. 💠 اقامه‌ی نماز مثل: 1⃣ تشویق دیگران به نماز 2⃣ ساختن مسجد و نمازخانه 3⃣ کمک در امر برپایی نماز جماعت 4⃣ برگزاری مسابقه جهت آگاه کردن دیگران به اهمّیّت نماز 5⃣ نوشتن مطالب مؤثّر درباره‌ی نماز 6⃣ آموزش نماز و ... . 🔸اقامه‌ی نماز، یکی از ویژگی‌های اصلی مؤمنانِ واقعی یا همان متّقین است. 🔴 دقّت داشته باشیم که اگر نسبت به نمازِ دیگران بی‌تفاوت باشیم، نمی‌توانیم ادّعای ایمان داشته باشیم‼️ 🔺@RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ عادی سازی روابط با جنس مخالف در شبکه امید در قالب صحبت های درسی و کتاب خوانی! 🗞 @SeriNews
🔺 عادی سازی روابط با جنس مخالف در شبکه امید در قالب صحبت های درسی و کتاب خوانی! 🚨 تلفن ۱۶۲ ، جهت اعتراض گسترده 🛑 هم اکنون پیاده سازی اصول ۴ و ۵ سند 2030 (که با قوانین اسلام متعارض است) در سریال ها، تبلیغات و... خیلی نرم و آرام در حال انجام می‌باشد، ولی خیلی ها حساسیت نشان نمی‌دهند! چون مسئله دیگر خیلی سیاسی نیست و از واردِ و شده، از دید بسیاری از مردم و حتی قشر مذهبی ممکن هست مورد انتقاد جدی قرار نگیرد... 📌 در مسئله بی‌حجاب ضربات قابل توجهی از سبک زندگی غربی به خانواده های ما وارد شد؛ اگر در این مسئله هم سکوت کنیم، در مورد بحران های آینده، مسئول خواهیم بود. *تلفن ۱۶۲ ، جهت اعتراض گسترده* 🗞 @SeriNews
🔆 امام علی(ع): 💠 رستگار شد آنکه بر هوسش چیره گشت و انگیزه‌های نفسانی خود را مهار کرد. 📚 غررالحکم، ح ۶۵۴۱ 🔺 @RooyinDezh
💠 نظرِ جالب یکی از مخاطبان کانال، در خصوص محتوای پوسترهای ‼️ ✍ «با خوندن این آیات، حس می‌کنم نوری وارد قلبم میشه که همه‌ی وجودم رو روشن می‌کنه ...»❗️ 🔺 @RooyinDezh