eitaa logo
رویین دژ
12.9هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
803 ویدیو
187 فایل
✨ جبهه مقاومت فرهنگی رویین‌دژ ✨ ❇️ رسانه‌‌ی مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر ❇️ 📚 مجری بزرگ‌ترین مسابقات مطالعاتی در سطح کشور 📚 🌐 دنبال کردن مجموعه ما در دیگر پیامرسان‌ها: 🔺 zil.ink/rooyindezh 👤 ارتباط با ادمین: 🆔 @RooyinDezh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️ امام حسن عسکری(ع): 💯 به زودى زمانى فرا مى‌رسد كه مردم، چهره‌هايشان، خندان و شادان است و دل‌هايشان، تاريک و تيره. 💢 سنّت، در ميان آنان، بدعت به شمار مى‌آيد و بدعت، سنّت! مؤمن را به ديده حقارت مى‌نگرند و فاسق را محترم مى‌شمارند. 📚 مستدرک الوسائل، ج ۱۱، ص ۳۸۰ 🔺 @RooyinDezh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 بشنویم | از شهادت امام حسن عسکری(ع) تا ولایت ولی‌عصر(عج)‼️ 💠 روایت مرحوم کافی از شهادت امام حسن عسکری(ع) و جریان معرّفی امام زمان(عج)... 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳ سوره‌ی بقره: 🔖 قسمت دوم: 7️⃣ ما موظّف نیستیم از همه‌ی آن‌چه به ما روزی داده شده، انفاق کنیم. باید در آن، حقّی معلوم قرار دهیم «لِلسّائلِ وَ المحروم»، امّا این حقِّ معلوم، می‌تواند تمام مال ما را نیز در بر بگیرد --> (مِمّا). 8️⃣ ما اجازه نداریم از آن‌چه روزیِ ما نیست، انفاق کنیم --> (مِمّا رَزَقناهُم). 9️⃣ قبل از آن که چیزی را انفاق کنیم، آن چیز به حساب ما واریز شده است --> (رَزَقناهُم: فعل ماضی/ یُنفِقونَ: فعل مضارع؛ پس فعل «رَزَقناهُم» قبل از فعل «یُنفِقونَ» اتّفاق افتاده است). 🔟 مؤمن باید دست به جیب باشد --> (مِمّا رَزَقناهُم یُنفِقونَ). این طور نباشد که: 🔸به دیناری چو خر در گِل بمانند 🔹و گر الحمد خواهی، صد بخوانند! 1️⃣1️⃣ فرهنگ، بر اقتصاد مقدّم است. می‌توان با فرهنگ، اقتصاد را مدیریّت کرد امّا نمی‌شود با اقتصاد، فرهنگ را اداره نمود --> (اوّل: «يُقيمونَ الصَّلاة» بعد: «مِمّا رَزَقناهُم یُنفِقونَ»). 🔺 @RooyinDezh
‌ 💎 نکته‌ی ادبی آیه‌ی ۳ سوره‌ی بقره: 📚 در ادبیات فارسی و عربی، به کلمات هم‌آهنگ در نثر، که مانند قافیه در شعر هستند، «سَجْع» می‌گوییم. 🔰 سجع سه نوع است: 1⃣ سجع مُطَرّف، که در آن، فقط آهنگِ هجای آخر کلمات، یکی است؛ مثل «مُعین» و «نَستَعین». 2⃣ سجع متوازن، که در آن، فقط وزن کلمات، یکی است؛ مانند «نَستَعین» و «مُستقیم». 3⃣ سجع متوازی، که در آن، هم، آهنگ هجای آخر کلمات و هم، وزن آن‌ها یکی است؛ مثل «کَبیر» و «قدیر». ✅ در این آیه، دو کلمه‌ی «یُومِنونَ» و «یُنفِقونَ»، با هم سجع متوازی هستند. البته کلمه‌ی «یُقیمونَ» هم در اصل «یُقْوِمونَ» بوده که در آن صورت، این کلمه هم با دو کلمه‌ی قبلی، سجع متوازی دارد. 🔺@RooyinDezh
‌ ✅ نکته‌ی تفسیری آیه‌ی ۳ سوره‌ی بقره: ⚠️ فعل «یُقیمونَ» از مصدر «اِقامه» است و اقامه‌ی نماز، فقط خواندن نماز نیست! ♦️«اقامه» یعنی «به پا داشتن». 🔅بنابراین کسانی توفیق پیدا می‌کنند جزو متّقین قرار گیرند که در برپایی نماز و فرهنگ نماز در جامعه، نقش داشته باشند. 💠 اقامه‌ی نماز مثل: 1⃣ تشویق دیگران به نماز 2⃣ ساختن مسجد و نمازخانه 3⃣ کمک در امر برپایی نماز جماعت 4⃣ برگزاری مسابقه جهت آگاه کردن دیگران به اهمّیّت نماز 5⃣ نوشتن مطالب مؤثّر درباره‌ی نماز 6⃣ آموزش نماز و ... . 🔸اقامه‌ی نماز، یکی از ویژگی‌های اصلی مؤمنانِ واقعی یا همان متّقین است. 🔴 دقّت داشته باشیم که اگر نسبت به نمازِ دیگران بی‌تفاوت باشیم، نمی‌توانیم ادّعای ایمان داشته باشیم‼️ 🔺@RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ عادی سازی روابط با جنس مخالف در شبکه امید در قالب صحبت های درسی و کتاب خوانی! 🗞 @SeriNews
🔺 عادی سازی روابط با جنس مخالف در شبکه امید در قالب صحبت های درسی و کتاب خوانی! 🚨 تلفن ۱۶۲ ، جهت اعتراض گسترده 🛑 هم اکنون پیاده سازی اصول ۴ و ۵ سند 2030 (که با قوانین اسلام متعارض است) در سریال ها، تبلیغات و... خیلی نرم و آرام در حال انجام می‌باشد، ولی خیلی ها حساسیت نشان نمی‌دهند! چون مسئله دیگر خیلی سیاسی نیست و از واردِ و شده، از دید بسیاری از مردم و حتی قشر مذهبی ممکن هست مورد انتقاد جدی قرار نگیرد... 📌 در مسئله بی‌حجاب ضربات قابل توجهی از سبک زندگی غربی به خانواده های ما وارد شد؛ اگر در این مسئله هم سکوت کنیم، در مورد بحران های آینده، مسئول خواهیم بود. *تلفن ۱۶۲ ، جهت اعتراض گسترده* 🗞 @SeriNews
🔆 امام علی(ع): 💠 رستگار شد آنکه بر هوسش چیره گشت و انگیزه‌های نفسانی خود را مهار کرد. 📚 غررالحکم، ح ۶۵۴۱ 🔺 @RooyinDezh
💠 نظرِ جالب یکی از مخاطبان کانال، در خصوص محتوای پوسترهای ‼️ ✍ «با خوندن این آیات، حس می‌کنم نوری وارد قلبم میشه که همه‌ی وجودم رو روشن می‌کنه ...»❗️ 🔺 @RooyinDezh
⚠️ عبارتِ «أَیْنَ الْمُؤَمَّلُ لِإِحْیاءِ الْکِتابِ وَ حُدُودِه» از دعای ندبه، یکی از اهداف امام عصر(عج) را «زنده کردن کتاب خداوند و حدود آن» معرّفی می‌کند‼️ 🌐 در هر مجموعه‌ی نظام‌مند از عالمِ هستی، رعایت قواعد و هنجارهایی است که اجزای آن مجموعه را کنار هم و در ارتباط با هم، به سمت هدف معیّنی پیش می‌برد. جامعه‌ی بشری هم از این قاعده، مستثنیٰ نیست. 🔮 مجموعه‌ی بایدها و نبایدهایی که همه‌ی انسان‌ها را در ارتباط با هم، به صورت امن و آرام، ولی زنده و پویا به سمت کمال می‌برد، کتاب خداوند است که در هر دوره‌ای از تاریخ، متناسب با شرایطِ آن زمان بر یکی از رسولان او نازل می‌شده و به مردم آن دوره، ارائه می‌شده است. 🔥 در آخرالزّمان، این کتاب، آخرین کتاب و جامع‌ترین برنامه است که بر آخرین و بزرگ‌ترین رسول خداوند، برای ارائه به جامعه‌ی بشریِ انتهای تاریخ، ارائه شده است. 🚫 حدودِ احکام و خطوطِ قرمزِ قرآن، نگهدارنده‌ی بنیان‌های جامعه‌ی بشری در آخرالزّمان است، و فراموش شدن آن حدود، و کمرنگ شدن آن خطوط قرمز است که جامعه را به این حال و روز انداخته است که به قولِ خودِ قرآن «تَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّی» يعنی «آن‌ها را جمعی هماهنگ می‌پنداری، در حالی که دل‌هایشان پراکنده است»! ♨️ این جمع‌های پراکنده را امروز در همه جا می‌بینیم؛ چه خانواده‌ای که افکار و سلایقِ والدین و فرزندان، در تضادّ با یکدیگر است، چه در دوستان و آشنایانی که در یک محفل، در کنار هم نشسته‌اند ولی هر کدام، سر در گوشی خود فرو برده‌اند و از حال دیگری بی‌خبرند، چه در شریکانی که به هم خیانت می‌کنند و چه...! 💠 آن‌چه این «جمع‌های پراکنده» را همدل و هماهنگ می‌کند، پیاده شدن برنامه‌ای در افکار و عقاید آن‌هاست که آن‌ها را نسبت به حقوق یکدیگر، آگاه و مقیّد کند و خطّ قرمز‌هایی در باورِ آن‌ها قرار دهد که پا در حریمِ حقوق یکدیگر نگذارند و آن برنامه، «قرآن» است. 🔆 قرآن، نوری است که فضا را چنان روشن می‌کند که همه فیل را فیل ببینند (اشاره به داستان فیل در تاریکی از مثنوی مولوی، که هر کسی، هر برداشتی از آن داشت، به جز فیل!) و نگاه‌ها و نظرها و عقیده‌ها و سلیقه‌ها، یکی شود و اختلافات کنار برود و پراکندگانِ متنفّر از هم، به جمع‌شدگانِ دلبسته‌ی هم، تبدیل شوند. 📜 بخشی از محتوای جزوه‌ی 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔖 به مناسبت آغاز امامت حضرت ولی‌عصر(عج)، فایل جزوه‌ی را بار دیگر در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم تا همه‌ی ما بتوانیم با مطالعه و انتشار آن، آگاهی بیشتری در زمینه‌ی مهدویّت کسب نموده و تأثیرِ بسزایی در انگیزشِ مخاطبان برای حرکت در مسیر برنامه‌ها و اهدافِ امام زمان(عج) داشته باشیم.👇 📚 ضمناً برای آشنایی بیشتر با جزوه‌ی خواندنیِ و سایر جزوات مجموعه‌ی «رویین‌دژ»، بر روی هشتگِ کلیک نمایید. 🔺 @RooyinDezh
1_4555773102.pdf
10.45M
🔖 مقاله‌ی مفید، مؤثّر و خواندنیِ «آشنای غریب»‼️ 💠 مطالبی ناب و خواندنی برای رسیدن به معرفتِ امام زمان(عج) و شناختِ برنامه‌ها و اهدافِ ایشان ... ⚠️ همزمان با اوج گرفتنِ فتنه‌های آخرالزّمان، آگاه شدنِ ما از تکلیفی که در قبال امام زمانِ خود داریم، ضرورتی انکارناپذیر است❗️ 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۴ و ۵ سوره‌ی بقره: 🔖 قسمت اوّل: 1⃣ تا انسان ایمان به غیب نداشته باشد، رسالت‌ها را نمی‌پذیرد و به کتب و پیامبران الهی ایمان نمی‌آورد --> (الذین یؤمنون بالغیب و... (3) و الذین یؤمنون بما أنزل الیک و... (4)). 2⃣ مرتبه‌ی قرآن و بقیّه‌ی کتب آسمانی، بسیار فراتر است از آن‌چه که ما درک می‌کنیم --> (أنزل). 3⃣ مرتبه‌ی قرآن از تمام کتاب‌های آسمانی بالاتر است --> (اوّل: «بما أنزل الیک»، بعد: «ما أنزل من قبلک»). 4⃣ تا انسان به آخرین کتاب ایمان نیاورد، به کتاب‌های قبلی ایمان ندارد «چون که صد آمد، نود هم پیش ماست». بنابراین یهودیان و مسیحیان به کتاب خودشان هم ایمان ندارند، چون در کتاب آن‌ها ایمان به پیامبر آخرالزّمان تذکّر داده شده است --> (بما أنزل الیک و ما أنزل من قبلک). 5⃣ یقین به آخرت، آن‌قدر مهم است که انتهای مسیر تقوا به حساب می‌آید --> (و بالآخرة هم یوقنون). 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ۴ سوره‌ی بقره: 🔹 «اُنزِلَ»: فعل ماضیِ مجهول از باب اِفعال، مصدر «اِنزال»، ریشه‌ی «نَزَلَ» به معنی «نازل شد، فرو فرستاده شد». 📌 منظور از «ما اُنزِلَ اِلَیکَ»، قرآن است که بر پیامبر نازل شد و منظور از «ما اُنزِلَ مِن قَبلِکَ»، همه‌ی کتاب‌های آسمانی است که قبل از ايشان نازل شد. 🔸 «آخرت»: قیامت و عالمِ پس از آن 🔹 «یوقنونَ»: فعل مضارع از باب اِفعال، مصدر «ایقان» ریشه‌ی «یَقنَ» به معنی «یقین دارند، باورِ صد در صد دارند، ذره‌ای شک ندارند». 🔸 «هُم» در اين‌جا «ضمیرِ فصل» است. 📌ضمیر فصل، بین مبتدا و خبر می‌آید برای تأکید بیشتر👇 ✳️ بر این اساس، ترجمه‌ی «بِالآخرهِ هُم یوقِنونَ» می‌شود: «به آخرت، آن‌هایند که باورِ صد در صد دارند». 🔺 @RooyinDezh
‌ 💎 نکته‌ی ادبی آیات ۴ و ۵ سوره‌ی بقره: 🔅 در آیه‌ی ۴، تکرار در عبارت «ما اُنزِلَ» و ضمیر «کَ»، و در آیه‌ی ۵، تکرار در کلمه‌ی «اولئِکَ» صورت گرفته است. 💠 هم‌چنین آیه‌ی ۵، جمع‌بندی مطالبی است که در توضیح ویژگی‌های «مُتّقین» آمده است، یعنی جمع‌بندی آیات ٢، ٣ و ۴ همین سوره. 📌 اگر در شعر یا نثر، این جمع‌بندی به صورت زیبا صورت بگیرد، به آن «حُسن ختام» یا «حْسن مقطع» می‌گویند. 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ وَإِذَا مَسَّ الْإِنْسَانَ الضُّرُّ دَعَانَا لِجَنْبِهِ أَوْ قَاعِدًا أَوْ قَائِمًا فَلَمَّا كَشَفْنَا عَنْهُ ضُرَّهُ مَرَّ كَأَنْ لَمْ يَدْعُنَا إِلَىٰ ضُرٍّ مَسَّهُ ۚ كَذَٰلِكَ زُيِّنَ لِلْمُسْرِفِينَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ✅ هنگامی که به انسان زیان (و ناراحتی) رسد، ما را (در هر حال:) در حالی که به پهلو خوابیده، یا نشسته، یا ایستاده است، می‌خواند؛ 💯 امّا هنگامی که ناراحتی را از او برطرف ساختیم، چنان می‌رود که گویی هرگز ما را برای حل مشکلی که به او رسیده بود، نخوانده است! این گونه برای اسرافکاران، اعمالشان زینت داده شده است (که زشتی این عمل را درک نمی‌کنند)! 📔 آیه ۱۲ سوره یونس 🔺 @RooyinDezh
📚 محتوای ، موضوع مهمِ بسیاری از کلاس‌های درس در سالِ تحصیلیِ جدید خواهد بود‼️ 🔺 @RooyinDezh
‌ ✅ با شروع سال تحصیلی جدید، از همه‌ی همکاران فرهنگیِ بزرگواری که با مطالعه‌ی جزوه‌ی «شعور عاشورایی»، به عمق اثرگذاری آن پی برده و محتوای آن را برای ارائه به دانش‌آموزان، اولیا و همکاران خود مناسب دیده‌اند، خواستاریم مستندات فعّالیّت‌های مختلف خود در این زمینه را برای ادمین کانال «رویین‌دژ»، ارسال نمایند تا با انتشار در این کانالِ پرمخاطب، زمینه‌ی تشویق سایر همکاران فرهنگی نیز فراهم شود.👇 🆔 @RooyinDezh_Admin با تشکّر از همراهی ارزشمند شما🌷 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۴ و ۵ سوره‌ی بقره: 🔖 قسمت دوم: 6⃣ فقط کسانی به این باور و یقین می‌رسند که تمام مسیر تقوا را پلّه پلّه، به تدریج و مداوم طی کرده باشند. از این‌جا می‌توان فهمید تقوا، «مقام» است؛ «حال» نیست. در عرفان، «حال»، واردِ غیبی است که بر دل عارف می‌تابد ولی ماندگار نیست، امّا «مقام» تمرینی است که سالک، در مسیر تهذیب نفس، انجام می‌دهد و پایدار است --> (تمام افعالی که در آیه‌های ۳ و ۴ درباره‌ی «متّقین» آمده‌اند، فعل مضارع هستند و دلالت بر استمرار و تداوم دارند). 7⃣ یقین هم به تدریج و استمرار به دست می‌آید --> (یوقِنونَ: فعل مضارع است و بر استمرار دلالت دارد). 8⃣ انسان تا انتهای خط، حتّی در قیامت هم به پرورش «ربّ» نیازمند است --> (ربّهم). 9⃣ رستگاران واقعی، متّقین هستند؛ در صورتی که تقوا را به کمال برسانند. مهم‌تر از چگونه شروع کردن، چگونه تمام کردن است؛ خیلی‌ها خوب شروع می‌کنند ولی در آخرِ کار کم می‌آورند. در قرآن، نجات هیچ گروهی به جز «متّقین» تضمین نشده است --> (هُدًی للمتّقین(2) ... اولئکَ هُمُ المُفلحونَ(5)). 🔟 تا در مسیر هدایت الهی قرار نگیریم، رستگار نمی‌شویم --> (اولئک علیٰ هُدًی مِن ربّهم و اولئکَ هُمُ المُفلحون). 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ۵ سوره‌ی بقره: 🔹 «اولئکَ»: جمع «ذلکَ» به معنی «آنها». 🔸 «هُدی»: مصدر ثلاثی مجرّد از ریشه‌ی «هَدیَ» به معنی «هدایت شدن، راه یافتن». 🔹 «ربّ»: «پرورش‌دهنده» 🔸 «هم» در این آیه هم ضمیرِ فصل است. 🔹 «مُفلِحون»: جمع «مُفلح»، اسم فاعل باب اِفعال از مصدر «اِفلاح»، ریشه‌ی «فَلَحَ» به معنی «رستگار کنندگان». 📌 در این‌جا می‌تواند کلمه‌ی «اَنفُسهم» در تقدیر جمله وجود داشته باشد که به قرینه‌ی معنوی حذف شده است.👇 🔰 بنابراین باید مفهوم «مُفلِحونَ» را «رستگارکنندگانِ خودشان» در نظر بگیریم که معمولاً در ترجمه‌ها می‌نویسند «رستگاران». ولی کلمه‌ی «رستگاران»، مفهوم دقیقِ «مُفلِحون» را نمی‌رساند. 🔺 @RooyinDezh
‌ ⚠️ توجّه❗️ 🔰 کلمه‌ی «ربّ» به معنی «پروردگار»، «پرورش‌دهنده» و «زیادکننده» است که اصل آن احتمالاً «رَبْوْ» بوده از ریشه‌ی «رَبَوَ» که با «تربیت»، «مُربّی» و «مُربّا» هم‌خانواده است. 🔰این کلمه، نوعی صفتِ مُشبّهه بر وزن «فَعْل» می‌باشد مانند صَعب، سَهل و... . کلمه‌ی «ربّ»، مناسب‌ترین کلمه برای شروع دعاست؛ چون در دعا کردن، ما درخواست چیزی می‌کنیم که نداریم یا کم داریم و می‌خواهیم که خداوند، آن نعمت یا آن ویژگیِ مثبت را برای ما زیاد کند و ما پرورش پیدا کنیم و در آن زمینه رشد کنیم. 🔰دعاهای داخل قرآن که بهترین دعاها هستند( چون خود خداوند به ما یاد می‌دهد که چگونه دعا کنیم) معمولاً همه با «ربّنا» یا «ربِّ» به معنی «پروردگار ما» و «پروردگار من» شروع می‌شوند. 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید ا انتقاداتی صریح به دولت و مجلس درباره‌ی وضعیت حجاب در جامعه‼️ 📛 واقعا نمی‌دونید که اگه بی‌حجابی و بی‌حیایی در جامعه زیاد بشه، آمار طلاق و خیانت بالا میره؟   🔺 @RooyinDezh
🔆 امام حسین(ع): 🛑 بر هيچ چشم مؤمنى روا نيست كه ببيند خدا نافرمانى مى‌شود و چشم خود را فرو بندد، مگر آن كه آن وضع را تغيير دهد! 📚 بحار الأنوار، جلد ۹۷، صفحه ۷۷ 🔺 @RooyinDezh
⚠️ اطلاعیه‌ی مهم‼️ 🔰 با توجّه به سؤالات مکرّرِ مخاطبان از ادمین کانال «رویین‌دژ»، بار دیگر یادآوری می‌کنیم که؛ ♨️ نظر به استقبال بی‌نظیر شما همراهان عزیز از ، به اطّلاع می‌رساند فرآیندهای مربوط به اعلام نتایج مسابقه (نظیر بررسی و تجزیه و تحلیل آمار و اطّلاعات آزمون، احراز هویّت برندگان و ...)، در حال انجام بوده که البتّه کمی زمان‌بَر است و به همین جهت، صبر و شکیبایی شما بزرگواران را می‌طلبد. 💯 از طرفی، تمام سعی و تلاشِ بر این است که نتایج این مسابقه‌ی عظیم را در اسرع وقت، از طریق کانال اطّلاع‌رسانیِ «رویین‌دژ» به اطّلاع شما عزیزان برساند‼️ ❎ لذا از مراجعه به ادمین کانال و پرسیدن نمره‌ی خود و یا سؤال در مورد زمانِ اعلامِ نتایج، خودداری نمایید❗️ 💢 ضمناً لازم به یادآوری است که جهت اطّلاع از اسامی برندگان مسابقه، باقی ماندن در کانال «رویین‌دژ»، ضروری است؛ لذا به هیچ عنوان، کانال را ترک نکنید❌ با تشکّر از صبر و شکیبایی شما🌷 🔺 @RooyinDezh