eitaa logo
رویین دژ
12هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
848 ویدیو
188 فایل
✨ جبهه مقاومت فرهنگی رویین‌دژ ✨ ❇️ رسانه‌‌ی مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر ❇️ 📚 مجری بزرگ‌ترین مسابقات مطالعاتی در سطح کشور 📚 🌐 دنبال کردن مجموعه ما در دیگر پیامرسان‌ها: 🔺 zil.ink/rooyindezh 👤 ارتباط با ادمین: 🆔 @RooyinDezh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۹۳ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اوّل 1⃣ تکرار عبارت «رَبَّنا» یعنی «پروردگار ما»، از ویژگی‌های هر دعایی است. انسان باید در دعا سِمِج و التماس‌کننده باشد --> (ربّنا). 2⃣ بهترین عبارت برای شروع دعا، همین عبارت «رَبَّنا: پروردگار ما» یا «رَبِّ: پروردگار من» می‌باشد، زیرا ما را بدون هیچ واسطه‌ای به رُبوبیّتِ خداوند یعنی صفتِ پرورش‌دهندگیِ او متّصل می‌کند --> (ربّنا). 3⃣ انسان مجبور است اگر امروز نپذیرد، در قیامت اعتراف کند که ندای ایمان به گوشش رسیده است --> (ربّنا انّنا سمعنا...). 4⃣ قول ایمان یعنی همان ایمانِ زبانی نیز مرتبه‌ای از ایمان است و باید انجام شود. برای تبلیغِ دین گاهی نیاز است ایمان خود را به زبان آوریم، مانند زمانی که در جمعی می‌گوییم «خدا را شکر» یا به کسی توصیه می‌کنیم که «بسپارش به خدا» --> (ربّنا انّنا سمعنا منادیا ینادی للایمان ان آمنوا بربّکم فآمنّا). 5⃣ هدف از ایمان، پرورش یافتن است. پس بهره‌ی ایمان نیز، به ایمان‌آورنده می‌رسد --> (آمنوا بربکم). 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۹۳ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت دوم 6⃣ هرچند گذشته‌ی ما بی‌اشتباه نیست و باید پاسخگوی اشتباهات خود باشیم امّا می‌توانیم از خدا بخواهیم آن اشتباهات را بر ما بپوشاند، آبروی ما را نبرد و کمک کند که دیگر، آن صفحه‌ها برای ما باز نشود --> (فاغفر لنا ذنوبنا وکفّر عنّا سیّئاتنا). 7⃣ گناهان متفاوت‌اند و بر مبنای تفاوتشان نام‌های متفاوت هم دارند، مثلاً گناهانی که پیامدِ رسواکننده دارند، «ذَنب» نامیده می‌شوند که مانند دُمی به شخصیّتِ ما متّصل‌اند --> (ذنوبنا). 8⃣ آن‌چه از «چگونه شروع کردن» مهم‌تر است، «چگونه به پایان رساندن» است و در قرآن، هم در نصایح پیامبران به فرزندانشان و هم در دعاهای اولیای خدا و مؤمنین، مسلمان مُردن و همراهِ نیکان مُردن بسیار تکرار شده است. پس، از همین الآن به فکر چگونه مُردنِ‌مان باشیم و برای آن دعا کنیم --> (توفّنا مع الابرار). 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ١٩٣ سوره‌ی آل‌عمران: 🔹 «ربّ»: صفت مشبّهه به معنی «پرورش‌دهنده». 🔸 «مُنادی»: اسم فاعل از مصدر مُنادات، باب مفاعله و از ریشه‌ی «نِدا» به معنی «ندا دهنده». 🔹 «یُنادی»: فعل مضارع به معنی «ندا می‌دهد». 💠 بین «منادی» و «ینادی» در این آیه، آرایه‌ی جناس اختلافی است، اختلاف در حرف اوّل. 💠 واج‌آرایی از نوع تکرار حرف «ن» و صدای «آ»، و هجا آرایی( تکرار هجای «نا») نیز از آرایه‌های دیگر این آیه‌اند. تکرار صدای «آ» در این آیه به خوبی، صوتِ دعا و نگاهِ مُلتمسانه به بالا را تداعی می‌کند. 🔸 «امِنوا»: فعل امر از مصدر «ایمان» باب اِفعال، ریشه‌ی «امن» به معنی «ایمان بیاورید». 🔹 «اغفِر»: فعل امر از ریشه‌ی «غَفَرَ» به معنی «بپوشان، نادیده بگیر، رسوایمان نکن، نسبت به تکرار آن بی‌میلمان کن». 📌 «غُفران»، پوشانده شدن گناهان است؛ نه پاک شدن آنها! در این موضوع بعداً بحث خواهیم کرد. 🔸 «تَوَفّنا»: یعنی «بمیران ما را» از مصدر «تَوَفّی» باب تفعّل، به معنی «به طور کامل برگرفتن، میراندن». 🔹 «اَبرار»: جمع «بَرّ» به معنی «نیکوکاران». 🔺@RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | همیشه یزید وجود دارد‼️ ♨️ اهمّیت فوری و جهاد فرهنگی در عصر کنونی... 🔺 @RooyinDezh
⚠️ مؤمن می‌تواند کافر شود، فقط کافیست تقوا نداشته باشد!! 💠 یعنی نتواند ایمان خود را در عمل اثبات کند... 📔 برگرفته از آیه ۱۳۱ سوره آل‌عمران 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۹۵ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اوّل 1⃣ دعا، زمینه‌ساز رشد و تربیت انسان است، هم خود دعا و هم استجابت دعا --> (فاستجاب لهم ربّهم). 2⃣ دعا نیز، نوعی کار است. عملی است که ضایع نخواهد شد، از هر کسی که سر بزند؛ چه زن و چه مرد --> (انّی لا اضیع عمل عامل منکم من ذکر او انثی). 3⃣ برخلاف نظر فمنیست‌ها که می‌خواهند اسلام را ضایع‌کننده‌ی حقوق زن معرّفی کنند، خداوند مبنای هر ارج و اجری را در درگاه خودش، عمل انسان‌ها قرار داده و اعمال را هم بر مبنای نیّت‌ها می‌سنجد و جنسیّت، برای عمل‌کننده و نیّت‌کننده در نظر نگرفته است --> (انی لا اضیع عمل عامل منکم من ذکر او انثی). 4⃣ نه جنسِ زن یا مرد نسبت به یکدیگر شرافت دارند، نه هیچ قومی بر قوم دیگر برتری دارد. همه‌ی انسان‌های امروزِ کره‌ی زمین، از زن و مردهایی خلق شده‌اند و آن‌ها نیز از زن و مردهایی دیگر، از قومیّت‌های متفاوت، که همه بالأخره به آدم و حوا برمی‌گردند --> (بعضکم من بعض). 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | اسرائیل را بهتر بشناسیم‼️ ♨️ از اسرائیل دیروز تا اسرائیل امروز؛ چه در سر این قوم می‌گذرد... 🔺 @RooyinDezh
⚠️ دور از گناه باش‼️ ✨ فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُوَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ 💯 پس هركس به اندازه‌ی ذرّه‌ای كارِ خیر انجام بدهد، (نتیجه‌ی) آن‌ را می‌بیند؛ و هركس به اندازه‌ی ذرّه‌ای كارِ شرّ انجام بدهد، (نتیجه‌ی) آن‌ را می‌بیند! 📔 سوره‌ی زلزال، آیه‌ی ٧ و ٨ 🔺 @RooyinDezh
Hokmejahad.mp3
26.9M
🎧 بشنویم | هدف قدس شریف است‼️ 🔸 آه ای حرم محترم ای قدس می‌آییم 🔹 بر هیبت قاسم قسم ای قدس می‌آییم 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | جامعه رفت و شما جاماندید‼️ ♨️ حوزه‌ی محافظه کار، روحانیت بی‌درد، روحانیتِ شیعه‌ی علوی نیست! 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۹۵ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت دوم 5⃣ در قرآن برای هجرت، امتیازات ویژه‌ای بیان شده است. حتّیٰ خداوند تأکید می‌کند که اگر در زمینه‌ی نصرت دین و ارزش‌های انسانی، ضعیف واقع شُدید، موظّفید هجرت کنید و به جایی بروید که توان بیشتری داشته باشید وگرنه در همان اوّلین لحظات پس از مرگ مورد بازخواست قرار می‌گیرید (آیه‌ی 97 نساء). هم‌چنین در آیه‌ی 100 سوره‌ی نساء تأکید می‌کند که هر کس به خاطر خداوند هجرت کند بهره‌ی بسیار، و توانایی زیادی کسب خواهد کرد، البتّه هجرتی که در راه خدا باشد و برای خدا، نه هجرتی که برای فرار از احکام خداوند و انجام فحشا باشد (مانند رفتنِ بعضی از مهاجران و مسافرانِ ایرانی به بعضی از کشورهای خارجی) --> (فالذین هاجروا ...). 6⃣ اگر انسان به خاطر خداوند از خانه و سرزمین خود خارج شود، بهترین پاداش را از خداوند خواهد گرفت. پیامبر(ص) این‌گونه بود، امام حسین(ع) هم این‌گونه شد --> (فالذین هاجروا واخرجوا من دیارهم ...). 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ١٩۵ سوره‌ی آل‌عمران: 🔹 «استَجابَ»: فعل ماضی از باب استفعال، ریشه‌ی «جَوَبَ» به معنی «پاسخ داد، اجابت کرد». 🔸 «لا اُضیعُ»: فعل نفی مضارع از باب اِفعال، مصدر «اِضاعَه» و ریشه‌ی «ضَیعَ» به معنی «ضایع نمی‌کنم، بی‌بهره نمی‌گذارم». 🔹 «هاجَروا»: فعل ماضی از باب مُفاعَله، مصدر «مهاجرت» به معنی «مجبور به هجرت شدند». 🔸 «اُخرجوا»: فعل ماضیِ مجهول از باب افعال، مصدر «اِخراج» و ریشه‌ی «خَرَجَ» به معنی «اخراج شدند، بیرون رانده شدند». 🔹 «دیار»: جمع «دار» به معنی «خانه‌ها، منازل، وطن». 🔸 «اوذوا»: فعل ماضیِ مجهول از باب اِفعال، مصدر «ایذاء» و ریشه‌ی «اذی» به معنی «اذیّت شدند». 🔹 «قاتَلوا»: فعل ماضی از مصدر «مُقاتله، قِتال»، ریشه‌ی «قَتَلَ» به معنی «جنگیدند، جنگ نظامی که یا می‌کُشی یا کشته می‌شوی». 🔸 «قُتِلوا»: فعل ماضیِ مجهول از مصدر «قَتل» به معنی «کشته شدند». 🔹 «لَاُکَفّرَنّ»: فعل مضارعِ مؤکّد به دو حرف تاکید «لام در اول» و «نون مشدّد در آخر»، از مصدر «تکفیر»، به معنی «قطعاً و حتماً می‌پوشانم». 🔸 «لاُدخِلَنّ»: فعل مضارعِ موکّد به دو حرف «لام و نون» از مصدر «اِدخال» باب اِفعال، ریشه‌ی «دَخَلَ» به معنی «قطعاً و حتماً داخل می‌سازم». 🔹 «جَنّات»: جمع «جَنّه» به معنی «باغ‌های پرپشت و انبوه». 🔸 «تَجری»: فعل مضارع از مصدر «جریان» و ریشه‌ی «جری» به معنی «جاری است». 🔹 «اَنهار»: جمع «نهر» به معنی «رودها». 🔺 @RooyinDezh
🔴‼️ فوری‼️ 🔴 ✅ امام خمینی(ره): اگر مسلمین مجتمع بودند، هر کدام یک سطل آب به اسرائیل می‌ریختند، او را سیل می‌برد. (صحیفه امام ج۹، ص۲۷۵) ♨️ در این روزها که مردم مظلوم فلسطین در عملیات در حال نبرد با غاصبین صهیونیست هستند و جنایات رژیم کودک‌کش به اوج خود رسیده است، ما مسلمانان باید حمایت از فلسطین را یکی از اولویت‌های خود قرار دهیم و با سلاح رسانه در کنار مردم مظلوم فلسطین باشیم! ✳️ هر پست در فضای مجازی و یا هر واکنش در حمایت از مردم فلسطین می‌تواند در نتیجه جنگ اثرگذار باشد. 🔶 لذا از همه شما عزیزان دعوت می‌کنیم که با هر امکاناتی که دارید (گروه‌های خانوادگی و درسی، صفحات شبکه‌های اجتماعی، کلاس درس و...) در جهاد علیه اسرائیل شرکت کنید. 💳 همچنین برای کمک مالی به جبهه مقاومت، وارد «سایت مقام معظم رهبری» بشید و از بخش پرداخت وجوهات و انتخاب گزینه "کمک به جبهه مقاومت"، کمک های مالی خودتون رو واریز کنید: 🌐 https://www.leader.ir/fa/monies
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | مردم اسرائیل را بهتر بشناسیم‼️ ♨️ تفکّرات قومی که خود را برتر می‌داند... 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۹۵ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت سوم 7⃣ آن‌چه متأسّفانه برای بسیاری از کسانی که در راه خداوند کار می‌کنند مورد غفلت قرار گرفته، عبارت «أوذُوا فی سَبیلی» می‌باشد، یعنی «اذیّت شدن در راه خداوند»، یکی از ارزشمندترین آزمون‌هایی است که اگر انسان به خوبی بگذراند بهترین پاداش‌ها را دارد --> (أوذوا فی سبیلی). 8⃣ قطعاً کار برای خداوند و در راه خداوند، بدون درگیری نخواهد بود. گاهی کار به جایی می‌رسد که کار به جان می‌رسد! باید بکُشی تا کشته نشوی، باید بکُشی حتّیٰ اگر کشته شوی --> (و قاتلوا و قتلوا ...). 9⃣ خداوند در قرآن کریم در سه مورد، بر پوشاندن بدی‌های ما تأکید کرده است: 🔸الف) وقتی که گناهان کبیره را کنار بگذاریم و از آن‌ها دوری کنیم --> (ان تجتنبوا کبائر ما تنهون عنه نکفّر عنکم سیّئاتکم وندخلکم مدخلا کریما: آیه‌ 31 سوره نساء) 🔰 ادامه دارد... 🔺 @RooyinDezh
‌ ⚠️ توجّه‼️ 🔰 استجابت دعا، به معنی «رسیدن به حاجت» نیست، به معنی «جواب گرفتن» است و جواب می‌تواند از این قبیل باشد: 1⃣ فعلاً وقتش نیست. 2⃣ قبلاً بهت دادیم متوجّه نشدی. 3⃣ قبلاً دادیم قدر ندونستی. 4⃣ برآورده شدن این حاجت برات خیر نداره. 5⃣ هنوز ظرفیتش رو پیدا نکردی. 6⃣ هدف ما از باقی موندن این مشکلت اینه که از درگاه ما جدا نشی و خیر کثیر رو از دست ندی. و ...! 🔘 می‌بینیم که خداوند در تمامی این موارد، پاسخ ما را داده، آن هم پاسخی که خیر ما در آن است، ولی چون ما استجابت دعا را در «رسیدن به حاجت» می‌دانیم، گمان می‌کنیم که خداوند، دعای ما را مستجاب نمی‌کند. 🔴 نکته‌ی مهم‌تر این که، دعا هدف است و حاجت، وسیله! ولی متأسّفانه ما بنده‌های نالایق، دعا را وسیله، و حاجت را هدف می‌دانیم. می‌بینید که کلمه‌ی «رَب» در این آیه، نشان می‌دهد که خودِ دعا باعث رشد و تربیت انسان می‌شود، چه حاجتِ ما برآورده شود و چه نشود! 💎 بنابراین باید ما فقط دعا کنیم و برآورده شدن یا نشدنِ حاجت را به خدا بسپاریم که او خیرِ ما را از خودمان بهتر می‌داند. 🔹حافظ وظیفه‌ی تو دعا گفتن است و بس 🔸در بند آن مباش که نشنید یا شنید! 🔺 @RooyinDezh
✨أفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَىٰ عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَىٰ سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَىٰ بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَنْ يَهْدِيهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ ۚ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ✨ ♨️ آیا دیدی کسی را که هوای نفس خود را معبود خویش قرار داده و خداوند او را با آگاهی (بر اینکه شایسته هدایت نیست)، گمراه ساخته و بر گوش و قلبش مُهر زده و بر چشمش پرده‌ای افکنده است؟! با این حال چه کسی می‌تواند غیر از خدا او را هدایت کند؟! آیا متذکّر نمی‌شوید؟! 📔 آیه ۲۳ سوره جاثیه 💠 منظور از هوى‌پرستى، ناديده گرفتن وظيفه و پيروى از غريزه است. 💯 هوى پرستى ابزار شناخت را از كار مى‌اندازد، نه چشم، حقيقت را مى‌بيند و نه گوش حقّ را مى‌شنود و نه دل درک صحيح دارد. 📚 تفسیر نور 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۹۵ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت چهارم 🔹ب) یکی با پرداخت صدقه و نفقات --> (ان تبدوا الصّدقات فنعمّا هی وان تخفوها وتوتوها الفقراء فهو خیر لکم و یکفّر عنکم من سیّئاتکم... : آیه 271 سوره بقره) 🔸ج) و یکی با مهاجرت و جهاد در راه خدا --> (فالّذین هاجروا و اخرجوا من دیارهم و أوذوا فی سبیلی وقاتلوا وقتلوا لاکفّرنّ عنهم سیّئاتهم... : آیه 195 سوره آل‌عمران). 0⃣1⃣ اگر انسان به مرتبه‌ای رسید که بدی‌های کوچک هم از شخصیّت او پوشیده شدند، بهشتی شدنش قطعی می‌شود --> (لاکفّرن عنهم سیّئاتهم ولادخلنّهم جنّات ...). 1⃣1⃣ انسان می‌تواند برای کار خیری که انجام می‌دهد، ثوابِ دنیایی بخواهد ولی قطعاً نسبت به ثوابی که قرار است در آخرت از خداوند بخواهد بسیار ضرر خواهد کرد --> (ثوابا من عند الله والله عنده حسن الثّواب). 2⃣1⃣ اگر بهترین پاداش‌دهنده خداست، چرا ما گاهی هنوز پاداش خداوند نرسیده، از غیر خداوند طلب مُزد و پاداش می‌کنیم؟! --> (والله عنده حسن الثّواب). 🔺 @RooyinDezh
🤔 اقتصاد يا فرهنگ، کدام مهم‌تر است⁉️ 💯 هر کس در جامعه‌ی امروز، پیوسته غم و غصّه‌ی اقتصاد را بخورد و اصلاً دغدغه‌ی فرهنگ و مسائل فرهنگی را نداشته باشد، حقیقتاً مظهر تامّ و تمامِ انسان جاهل و بی‌بصیرت است. ♨️ دردِ فرهنگ، بسیار شدیدتر و زخم آن خیلی عمیق‌تر از حوزه‌ی اقتصاد است. در همه جای قرآن، عبارت «أَقیمُوا الصَّلَاهَٔ» جلوتر از «آتُوا الزَّکَاهٔ» آمده که یکی از پیام‌های آن همین است: 💠 «در هر عصر و زمانی و در هر منطقه و مکانی، فرهنگ بر اقتصاد، مقدّم است و از آن مهم‌تر». (بقره٤٣، ٨٣، ١١٠/ نساء٧٧/ حج٧٨/ نور٥٦/ مجادله١٣/مزمل٢٠ و ...) ✅ در واقع فرهنگ مقدّمه و بسترِ اقتصاد است و اقتصاد سالم نتیجه‌ی فرهنگ سالم. اگر فرهنگ آسیب ببیند حتماً اقتصاد لطمه می‌خورد. 🚫 اگر معضلاتِ فرهنگی مانند تنبلی و آسایش خواهی عمومی جامعه، کار گریزی، مصرف گرایی صِرف، تجمّل گرایی، تقلّب در تولید کم فروشی، گران‌فروشی، احتکار و رشوه، از بین نرود، رشد و پیشرفت اقتصادی همه‌ی جامعه محال است. 📚 بخشی از جزوه‌ی 🔺 @RooyinDezh
💠 فرازی از وصیت نامه شهید حججی: ✅ خودتان را برای ظهور امام زمان(عج) و جنگ با کفّار به خصوص اسرائیل آماده کنید که آن روز خیلی نزدیک است! 🤲🏻 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | این روزهای فلسطین‼️ 😔 تصاویری دردناک از مصائبی که روز و شب مردم فلسطین می‌کشند! 🤲🏻 🔺 @RooyinDezh
mosalman.mp3
6.07M
🎧 بشنویم | شمر امروزت را بشناس‼️ 💢 امروز باید در و دیوار این شهر با شعار فلسطین تکون می‌خورد! 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۸۶ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اوّل: 1⃣ ما پیوسته در حال آزمایش شدن هستیم. این حقیقتی است که در آن نباید شک کرد. ممکن است ما امتحان را به حساب نیاوریم، امّا برگه‌ی ما تصحیح می‌شود و نمره‌ی ما ثبت می‌گردد --> (لتبلونّ). 2⃣ در هر نعمتی بلایی نهفته است. اگر شکر نعمت را به جا آوردیم، نعمتِ بعدی در پی است و اگر به آن کفر ورزیم، عذاب در پی دارد --> (لتبلونّ في أموالكم وأنفسكم). 3⃣ ظرفیت انسان‌ها در نوع امتحانی که می‌شوند مؤثّر است. آزمون‌های ساده و سطح پایین، در ابتدا گرفته می‌شوند؛ کم‌کم، کار سخت‌تر می‌شود و آزمون‌ها پیچیده‌تر. کسانی آزمون‌های سخت‌تر را می‌پذیرند که دوست دارند رتبه‌ی بالاتری کسب کنند. بنابراین اگر امتحانات ما، مانند اهل‌بیت(ع) سخت نشده است، به این دلیل است که امتحانات ساده‌تر را با موفّقیّت نگذرانده‌ایم و به مراحل پیچیده‌تر، برای کسب رتبه‌های عالی‌تر نرسیده‌ایم --> (أموالكم و أنفسكم: ابتدا اموالتان، سپس جان‌هایتان). 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ١٨۶ سوره‌ی آل‌عمران: 🔹 «لَتُبلَوُنّ»: فعل مضارع مجهول (تُبلَوون) مؤکّد به «لام و نون» تأکید، از ریشه‌ی «بَلَوَ» یا همان «بلا» به معنی «قطعاً و حتماً مورد امتحان قرار می‌گیرید». 🔸 «لَتَسمَعُنّ»: فعل مضارع (تَسمَعونَ) موکّد به «لام و نون» تأکید از ریشه‌ی «سَمعَ» به معنی «قطعاً و حتماً می‌شنوید...». 🔹 «اوتوا»: فعل ماضی مجهول از ریشه‌ی «اتی» باب اِفعال به معنی «داده شد به آنها». 📌 منظور از «الّذینَ اوتُوا الکتاب» در قرآن، امّت‌هایی هستند که قبلاً به آنها کتاب آسمانی داده شده، امّا پس از ظهور آخرین پیامبر خدا، به بهانه‌ی کتاب و دین خود، قرآن و اسلام را نپذیرفته‌اند و بر آیینِ منسوخ‌شده و تحریف‌شده‌ی خودشان باقی مانده‌اند؛ مانند «یهودی، زرتشتی، مسیحی و...». 📌 «الّذینَ اَشرَکوا»، مشرکان زمان پیامبر یا همان بت‌پرستانِ مکّه بودند و مصداق آن در جامعه‌ی امروز، مسلمانانی هستند که گرفتار شرک شده‌اند و تابع یهود و نصارایند و در مقابل اسلامِ ناب قرار گرفته‌اند؛ مانند بعضی از سردمداران کشورهای مسلمان از قبیل عربستان و...، یا مسلمانانی که ابرقدرت‌های یهودی و مسیحی را به اندازه‌ی خداوند، مهم و بزرگ می‌بینند و دل به یاری آنها خوش کرده‌اند. 🔸 «اذی»: مصدر ثلاثی مجرّد به معنی «آزار و اذیّت». 🔹 «تصبروا»: فعل مضارع از ریشه‌ی «صبر» به معنی «صبر کنید». 🔸 «تتّقوا»: فعل مضارع از مصدر «تقوی» به معنی «از نافرمانی خداوند بپرهیزید». 👆این هر دو فعل، چون در موقعیّتِ شرط قرار گرفته‌اند، مجزوم شده‌اند. 🔹 «عزم»: محکم و استوار. در فارسی، آن را در معنی «اراده‌ی محکم» به کار می‌گیریم. ⚠️ توجّه‼️ «تقوا»، هم می‌تواند از ریشه‌ی «وقی» به معنی «نگه داشتن» باشد و هم از ریشه‌ی «تقی» به معنی «ترمز»!👇 🔰 لقب امام جواد(ع) را که «تقیّ» می‌گویند، صفت مشبّهه از ریشه‌ی «تقی» است به معنی «کسی که گفتار و کردارش ترمز دارد» یعنی حساب‌شده و بر مبنای امر و نهی الهی حرکت می‌کند و نفس خود را کاملاً مهار دارد. 🔺 @RooyinDezh
🤔 سیاستِ‌مان باید دینی باشد، یا دینِ‌مان سیاسی⁉️ ✅ باید سیاست‌های ما دینی باشد، نه دینِ ما سیاسی. دین است که باید سیاست ما را کنترل و راهبری کند نه این‌که سیاست‌مان سوار بر دین ما شده به هر سمتی که خواست براند. 💯 حتّی کارهای خیری که با نیّت سیاسی انجام می‌دهیم، در درگاه خداوند به ارزنی نمی‌ارزد (کالّذی ينفق ماله رئاء النّاس و لا يؤمن باللّه و اليوم الآخر_ بقره: ٢٦٤). باید تلاش کنیم کارهای سیاسی را با نیّت خیر انجام دهیم. 🔮 خدا رحمت کند شهید مظلوم، دکتر شهید بهشتی را که می‌فرمود: «حزب، معبد من است، نه معبود من!». ناگفته نماند در حوزه‌ی سیاست خارجی نیز فقط همین یک آیه کافی است تا تکلیف هر مسلمان، برای جهت‌گیری در قبال صهیونیسم و استعمار انگلیس و آمریکا روشن شود: 💎 «وَلَنْ تَرْضَىٰ عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ ۗ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَىٰ ۗ وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ ۙ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ.»(بقره١٢٠) ♨️ «و هرگز راضی نمی‌شوند از تو یهودیان و مسیحیان مگر این‌که تابع آیین و روش آن‌ها باشی. بگو قطعاً، هدایت خداوند، هدایت حقیقی است. و اگر پیرو هوا و هوس آن‌ها شوی بعد از این‌که حقیقت برای تو روشن شده، از جانب خداوند هیچ یار و یاوری نخواهی داشت!» 📚 بخشی از جزوه‌ی 🔺 @RooyinDezh