eitaa logo
رویین دژ
11.5هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
873 ویدیو
188 فایل
✨ جبهه مقاومت فرهنگی رویین‌دژ ✨ ❇️ رسانه‌‌ی مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر ❇️ 📚 مجری بزرگ‌ترین مسابقات مطالعاتی در سطح کشور 📚 🌐 دنبال کردن مجموعه ما در دیگر پیامرسان‌ها: 🔺 zil.ink/rooyindezh 👤 ارتباط با ادمین: 🆔 @RooyinDezh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۰ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اوّل: 1️⃣ مرحله‌ی قیامت بی‌شک خطیرترین مرحله برای انسان است و در قرآن به هیچ مرحله‌ای از زندگی انسان تا به این اندازه اشاره نشده است. نگاه به این مسئله، قطعاً مهم‌ترین عامل در جهت دادن به زندگی انسان است و هر جا کمرنگ می‌شود، بشر و جامعه‌ی بشری آسیب می‌بیند --> (يوم). 2️⃣ در قیامت، اعمال ما برای ما مجسّم می‌شوند --> (تجد). 3️⃣ هیچ عملی از پرونده‌ی انسان پاک نمی‌شود. هر حدیثی که چنین چیزی می‌گوید، یا جعلی است یا بد معنی شده است --> (تجد كلّ نفس ما عملت...). 4️⃣ انسانی که در دنیا از عملِ شرِّ خود لذّت می‌برده، در قیامت دوست دارد از آن فرار کند. حقیقتاً در دنیا هم کسانی که قیامتی می‌اندیشند، وقتی به گناهان گذشته‌ی خود می‌نگرند، دوست دارند از آن فراری باشند. پس اگر صحنه‌ی قیامت را بتوان به دنیا آورد، بین انسان و عمل بدِ او، فاصله‌ی زیادی می‌افتد. بنابراین آن‌چه در قیامت تصوّرش محال است، در دنیا تا فرصت داریم، شدنی است --> (تودّ لو أنّ بينها و بينه أمدا بعيدا). 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔰 نکات آیه‌ی ٣۰ سوره‌ی آل‌عمران 🔖 قسمت اوّل: 🔹«یَوم»: به معنی «مرحله» است؛ اگر هم به صورت «روز» معنی می‌شود، مفهوم «مرحله» را می‌رساند. 📌 حتّیٰ در زبان فارسی هم گاهی کلمه‌ی «روز»، مفهوم مرحله دارد؛ مثلاً وقتی شاعر می‌گوید: 🔘 «روزی که به کام مرگ افتد بدنم....» یا؛ 🔘 «... که روزی در اُفتی به پایش چو مور» 🔸ممکن است این اتّفاق در شب بیفتد. پس «روز» در اینجا، یک مرحله یا یک مقطع زمانی را می‌رساند. ✳️ هر جا منظور از «روز»، فاصله‌ی بین طلوع تا غروب خورشید باشد، در زبان عربی از کلمه‌ی «نَهار» استفاده می‌شود؛ نه «یَوم». ✅ اگر هم برای «قیامت» در قرآن تعبیر «یوم» به کار رفته، چون قیامت یک «مرحله» است که برابر ۵۰ هزار سال دنیا طول می‌کشد. البتّه گذر زمان در آن عالم، با گذر آن در دنیا قابل مقایسه نیست. 🔹«تَجد»: فعل مضارع از مصدر و ریشه‌ی «وجد» به معنی «می‌یابد». 📌 فاعل این فعل، «نفس» است که مؤنّثِ مَجازی است. 🔸 «نفس»، دارای مفاهیم متعدّدی است از قبیل: خود، جان، شخص، نفس امّاره و... که همه با هم در ارتباطند و هر کدام با توجّه به جمله‌ای که در آن به کار رفته، درک می‌شود. 👇 ✅ در این جمله «نفس» در معنی «شخص» به کار رفته. 🔹 «ما»: موصول است به معنی «آنچه». 🔸 «عَمِلت»: فعل ماضی از ریشه و مصدر «عمل» به‌ معنی «انجام داد». 🔹 «خیر»: صفت است به معنی «خوبی». 📌این صفت در حالت اسم تفضیل هم به همین صورت می‌آید؛ مانند صفت «بِه» در فارسی. 🔸 «مُحضَر»: اسم مفعول است از باب «افعال»، مصدر «احضار» به معنی «آماده‌شده». 🔹 «سوء»: مصدر ثلاثی مجرّد است به معنی «بدی». 🔺 @RooyinDezh
هدایت شده از رویین دژ
🔴 اطّلاعیه‌ی مهم‼️ 🌷 عرض سلام و وقت بخیر خدمت شما مخاطبان گرامی کانال «رویین‌دژ» ✅ با توجّه به نزدیک شدن به هفته‌ی کتاب و کتابخوانی (۲۰ تا ۲۶ آبان‌ماه)، یکی از فعّالیّت‌های فرهنگیِ مؤثّر در این زمینه، برگزاری مسابقه از محتوای یک کتاب، جزوه یا مقاله‌ی تأثیرگذار است. 💠 از این رو، مقالات منتشر شده از سوی «جبهه‌ی مقاومت فرهنگی رویین‌دژ» که دارای محتوایی متناسب با موضوعاتِ روز جامعه بوده و به دنبال تبیین مفاهیم نابِ مکتب قرآن و اهل‌بیت(ع) است، یکی از بهترین گزینه‌ها برای برگزاری مسابقه در سطح مدارس، دانشگاه‌ها، پایگاه‌های بسیج و ... به شمار می‌آید. ✳️ لذا مجموعه‌ی «رویین‌دژ»، آمادگی کامل خود را جهت همکاری با شما دغدغه‌مندان فرهنگیِ عزیز (به‌ویژه معلّمان و دبیران بزرگوار)، در تمامی مراحل برگزاری مسابقات کتابخوانی (ارائه‌ی محتوا، طرّاحی پوستر اطّلاع‌رسانی، سؤالات آزمون و...) اعلام می‌‌دارد. ♨️ با توجّه به بروز فتنه‌های آخرالزّمان، دیگر فرصتی برای دست روی دست گذاشتن نیست و از منتظرانِ واقعیِ ظهور انتظار می‌رود هر کدام در حد توان خود بکوشند تا بر روی جامعه‌ی خویش، اثرگذار باشند! ⏳ عزیزانی که تمایل به همکاری در این حرکتِ فرهنگیِ مؤثر را دارند، جهت هماهنگی بیشتر و برنامه‌ریزی لازم در این زمینه، به ادمین کانال مراجعه نمایند: 🆔 @RooyinDezh_Admin 📥 ضمناً شما می‌توانید متن کاملِ مقالاتِ را از طریق لینک زیر دریافت نمایید: 🌐 zil.ink/RooyinDezh 🔺 @RooyinDezh
💠 ادامه‌ی استقبالِ شما همراهانِ عزیز، برای استفاده از محتواهای فرهنگیِ مجموعه‌ی «رویین‌دژ» در برنامه‌های ‼️ 🔺 @RooyinDezh
‌ 🌱 ان‌شاءالله هفته‌ی کتابخوانی امسال، بهانه‌ای باشد تا هر یک از ما در حدّ توان خود بتوانیم این محتواهای ناب و دستِ‌ اوّل را - که به بررسی و ارائه‌ی راه‌حل برای معضلات فرهنگیِ روز جامعه می‌پردازند - به دست عدّه‌ی زیادی از هموطنان عزیز خود برسانیم و سهم بزرگی در آگاهی و نجات آن‌ها از فتنه‌های خطرناکِ آخرالزّمان، داشته باشیم. 📲 شما هم برای دریافتِ رایگانِ انواع محتواهای مرتبط با هر یک از مقاله‌ها (از قبیل پوستر، کلیپ، پادکست و ...)، و همچنین هماهنگی لازم جهت برگزاری مسابقات کتابخوانی از محتواهای متنوّع مجموعه‌ی «رویین‌دژ» در سطح مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها، پایگاه‌های بسیج و ...، به ادمین کانال مراجعه نمایید.👇 🆔 @RooyinDezh_Admin 📥 ضمناً شما می‌توانید متن کاملِ مقالاتِ را به صورت رایگان، از طریق لینک زیر دریافت نمایید: 🌐 zil.ink/RooyinDezh 🔺 @RooyinDezh
🎯 پیشنهاد ویژه برای ‼️ 📘 مقاله‌ی خواندنیِ «آشنای غریب» ✍ کاری از: 🖼 توضیحات در تصویر👆 ✅ مناسب برای برگزاری مسابقات کتابخوانی در سطح مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها، پایگاه‌های بسیج و ... 📲 جهت دریافت متن کامل سایر مقالات، انواع محتواهای مرتبط رایگان (از قبیل پوستر، کلیپ، پادکست و ...)، و همچنین هماهنگیِ بیشتر برای برنامه‌های هفته‌ی کتابخوانی، به ادمین کانال مراجعه نمایید:👇 🆔 @RooyinDezh_Admin 🔺 @RooyinDezh
هدایت شده از رویین دژ
1_4555773102.pdf
10.45M
🔖 مقاله‌ی مفید، مؤثّر و خواندنیِ «آشنای غریب»‼️ 💠 مطالبی ناب و خواندنی برای رسیدن به معرفتِ امام زمان(عج) و شناختِ برنامه‌ها و اهدافِ ایشان ... ⚠️ همزمان با اوج گرفتنِ فتنه‌های آخرالزّمان، آگاه شدنِ ما از تکلیفی که در قبال امام زمانِ خود داریم، ضرورتی انکارناپذیر است❗️ 🔺 @RooyinDezh
💯 تحریفاتِ تعریفات‼️ 💠 «تحریفاتِ تعريفات»، یعنی انحرافات و اشتباهاتی که در تعریفِ بعضی مفاهیم مهمِّ کلیدی، به وجود آمده و باعث شده تا براساس این تعاریفِ غلط، بسیاری از شبهه‌ها قوّت بگیرد و اثرگذار باشد... 🔖 قسمت اوّل 📚 برگرفته از جزوه‌ی «آشنای غریب» 📥 دسترسی به متن کاملِ مقاله‌ی : 🌐 zil.ink/RooyinDezh 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۰ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت دوم: 5️⃣ مهربانی خداوند و محبّت او نسبت به بندگانش، در هشدارهایی است که می‌دهد. بلاتشبیه، مهربانی پلیس راهنمایی و رانندگی، در هشدار دادن از تصادفاتِ ناگوار است؛ نه زنده کردن کسانی که در تصادف مرده‌اند. ✅ پس هشدارهای خداوند یعنی نشانه‌های رأفت او نسبت به ما --> (و يحذّركم الله نفسه و الله رءوف بالعباد). 6️⃣ خداوند نسبت به همه‌ی بندگانش رئوف است --> (العباد). 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔰 نکات آیه‌ی ٣۰ سوره‌ی آل‌عمران 🔖 قسمت دوم: 🔹 «تودُّ»: فعل مضارع از مصدر «وُدّ»، ریشه‌ی «ودد» به معنی «دوست دارد». 🔸 «لَو»: حرف شرطِ محال است. 🔹 «اَنَّ»: همان «اِنَّ» می‌باشد در وسط جمله. 🔸 «اَمد»: به معنی «فاصله‌ی زمانی» و «زمان محدود» است، 👈 در مقابل «ابد» که زمان بی‌انتهاست. 🔹 «بعید»: صفت مشبّهه از ریشه و مصدر «بُعد» به معنی «دور». 🔸 «یُحَذِّرُ»: فعل مضارع است از مصدر «تحذیر» باب تفعیل، ریشه‌ی «حذر» به معنی «بر حذر می‌دارد». 🔹 «رءوف»: صیغه‌ی مبالغه از مصدر «رأفت»، ریشه‌ی «رءف» به معنی «بسیار مهربان». 🔸 «عباد»: به معنی «بندگان»، هم می‌تواند جمع «عَبد» باشد و هم جمع «عَبید». ⚠️ نکته❗️ بر خلاف تصوّر ما، «عبد» یا «عبید» به معنی «بنده» است و «بنده» یعنی «غلام، نوکر و فرمانبردار». ✳️ بنابراین هر کسی را نمی‌توان بنده‌ی خدا حساب کرد. ما متأسّفانه افراد گنهکار، بی‌دین و خلافکار را بنده‌ی خدا حساب می‌کنیم، در صورتی که آنها مخلوق خدایند، بنده‌ی او نیستند. 💎 خداوند هم فقط نسبت به بندگان واقعی خود رأفت و مهربانی دارد، نه نسبت به مخلوقاتی که مخالف احکام و دستورات او عمل می‌کنند و حتّیٰ به احکام او دهن‌کجی می‌کنند. 🔺 @RooyinDezh
‌ 💎 آرایه‌ها و نکات ادبی آيه‌ی ٣۰ سوره‌ی آل‌عمران: 🔸تکرار در کلمات «بین»، «الله»، «مِن»، «نفس»، ضمیر «هُ» و عبارت «ما عملت» 👈 هر کدام دو بار. 🔹حذف به قرینه‌ی لفظی در کلمه‌ی «محضراً» بعد از عبارت «ما عملت من سوء». 🔸نغمه‌ی حروف «م، ل، ن، د». 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | خدایا! به درگاه تو شکایت می‌کنم‼️ 💠 اللّٰهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنا صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، وَ غَيْبَةَ وَلِيِّنا، وَ كَثْرَةَ عَدُوِّنا، وَ قِلَّةَ عَدَدِنا، وَ شِدَّةَ الْفِتَنِ بِنا، وَ تَظاهُرَ الزَّمانِ عَلَيْنا 🔘 خدایا، از نبود پیامبرمان که درودهای تو بر او و خاندانش و از ناپیدایی مولایمان و بسیاری دشمنانمان و کمی تعدادمان و سختی فتنه‌هایی که گریبان‌گیر ما شده و از جریان زمان بر زیانمان، به درگاه تو شکایت می‌آوریم... 🤲🏻 🔺 @RooyinDezh
♨️ تفاوت «حیا» با «کم‌رویی»‼️ 💠 حیا با کم‌رویی متفاوت است. حیا یعنی شرم داشتن نسبت به عملی منفی که باعث آبروریزی ما خواهد شد و از طرف انسان‌های باشخصیّت سرزنش خواهیم شد. 🔀 و برعکس، کم‌رویی یعنی ترسیدن از انجام کاری مثبت به خاطر این‌که از جانب انسان‌های بی شخصیّت و پست، مسخره شویم. ✅ پس حیا یک فضیلت اخلاقی است و کم‌رویی یک نقص! 💯 بد نیست بدانیم؛ آنچه مهم‌تر از حیای فردی است، حیای خانوادگی و اجتماعی است. حیای خانوادگی یعنی رعایت حریم بین والدین و فرزندان، پرهیز فرزندان متأهل خانواده از مسائلی که شرم کوچک‌ترها را می‌شکند، عکس العمل شدید والدین در برابر رفتارها یا گفتارهای غلط اخلاقی که از فرزندانشان سر می‌زند، پرهیز از شوخی‌های گستاخانه، 🖥 پرهیز از ورود به سایت‌ها یا پخش فیلم‌هایی که شرم درون خانواده را می‌ریزد و... که در عصر حاضر آنچه بیش از همه فاتحه‌ی این شرم و حیای درون خانواده را می‌خواند، ماهواره(و شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام) است که به تدریج حدّ و مرز تمام ارزش‌ها را می‌گشاید و روی تمام اعضای خانواده را باز می‌کند به عبور از همه‌ی خطوط قرمز اخلاقی و طبیعی شمردن همه‌ی بی‌شرمی‌ها! ⭕️ وقتی رابرت مرداک، مالک شبکه‌ی فارسی‌وان ماهواره، با کمال وقاحت و گستاخی اعلام می کند که: «باید کاری کنیم که در کشورهای اسلامی به ویژه ایران، زن به شوهرش و مرد به زنش خیانت کند»، 🔥 یعنی کثیف ترین، شرم‌آورترین و تنفّر آمیزترین گناه را برای مخاطبان خود برنامه‌ریزی کرده است، چیزی که حیوان هم نسبت به آن شرم دارد، دیگر تو خود حدیث مفصّل بخوان از این مُجمل! ⚠️ این هم سخن رابرت مرداک صهیونیست است: «مادر را در ایران به لجن می‌کشیم. کاری می‌کنیم‌ که تا سال 2020 میلادی چیزی به نام مادر در ایران معنی نداشته باشد». حال ببینید چقدر جای تأسّف است که شبکه‌ی فارسی‌وان ماهواره، در بین ایرانی‌ها، پرطرفدارترین شبکه است! 📚 بخشی از کتاب 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | فلسفه‌ی حجاب در قرآن‼️ 💠 گوشه‌ای از دلایل حجاب در آیه‌ی ۵۹ سوره احزاب... 🔺 @RooyinDezh
🎯 پیشنهاد ویژه برای ‼️ 📘 مقاله‌ی خواندنیِ «نیاز به نماز» ✍ کاری از: 🖼 توضیحات در تصویر👆 ✅ مناسب برای برگزاری مسابقات کتابخوانی در سطح مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها، پایگاه‌های بسیج و ... 📲 جهت دریافت متن کامل سایر مقالات، انواع محتواهای مرتبط رایگان (از قبیل پوستر، کلیپ، پادکست و ...)، و همچنین هماهنگیِ بیشتر برای برنامه‌های هفته‌ی کتابخوانی، به ادمین کانال مراجعه نمایید:👇 🆔 @RooyinDezh_Admin 🔺 @RooyinDezh
هدایت شده از رویین دژ
نیاز_به_نماز_sez.pdf
8.73M
🔖 جزوه‌ی خواندنی و تأثیرگذارِ «نیاز به نماز» 🔴 پاسخ بسیاری از سؤالات شما و مطالب خواندنی دیگر درباره‌ی نماز: 🔶🔸چرا باید نماز بخوانیم؟ مگر خداوند به نماز ما، نیازی دارد؟! 🔷🔹نماز چه نیاز‌هایی از ما برطرف می‌کند؟! 🔶🔸چرا بهره‌ی نمازهای خود را، در زندگی احساس نمی‌کنیم؟! 🔷🔹برای داشتن یک زندگی پر خیر و برکت، از چه ذکرهایی باید استفاده کنیم؟! 🔺 @RooyinDezh
💯 تحریفاتِ تعریفات‼️ 💠 «تحریفاتِ تعريفات»، یعنی انحرافات و اشتباهاتی که در تعریفِ بعضی مفاهیم مهمِّ کلیدی، به وجود آمده و باعث شده تا براساس این تعاریفِ غلط، بسیاری از شبهه‌ها قوّت بگیرد و اثرگذار باشد... 🔖 قسمت دوم 📚 برگرفته از جزوه‌ی «آشنای غریب» 📥 دسترسی به متن کاملِ مقاله‌ی : 🌐 zil.ink/RooyinDezh 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۴ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اوّل: 1⃣ ارزش همه چیز برابر نیست و ما انسان‌ها متأسّفانه در ارزش‌گذاری‌ها اشتباه می‌کنیم. شیطان است که برای ما، کم‌ارزش را پر ارزش نشان می‌دهد و اولویّتِ آن را در زندگی جابجا می‌کند --> (زیّن). 2⃣ شیطان برای همه، خواسته‌های دنیایی را زینت می‌دهد --> (للنّاس). امّا همه، تأثیر نمی‌پذیرند. آن‌هایی هم که تأثیر می‌پذیرند، به یک اندازه تأثیر نمی‌پذیرند. 3⃣ خواسته‌های دنیایی، بیجا نیستند؛ دلبستگی به آن‌ها غلط است --> (حبّ الشّهوات). 4⃣ نگاه غیرمنطقی در ارزش‌گذاری به زن و فرزند، نگاهی دینی نیست. زن‌سالاری و فرزندسالاری، از نشانه‌های مهمّ انحراف از دین است --> (حبّ الشّهوات من النّساء و البنین). 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔰 نکات آیه‌ی ١۴ سوره‌ی آل‌عمران 🔖 قسمت اوّل: 🔹«زُیّنَ»: فعل ماضی مجهول از باب تفعیل، مصدر «تزیین»، ریشه‌ی «زَین» به معنی «زینت شد». ⚠️ توجّه❗️ تزئین، زیبا کردن چیزی است که خودش زیبایی ندارد. 🔸 «حُبّ»: مصدر ثلاثی مجرّد از ریشه‌ی «ح ب ب» به معنی «دوست داشتن». 🔹 «شهوات»: جمع شهوت (مصدر است که در معنی اسم مفعول یعنی «مشتَهَیات» به کار رفته)، به معنی «خواسته‌ها، تمایلات، خواهش‌های نفس». 🔸 «نساء»: زنان 🔹 «بنین»: جمع مذکّر سالم از کلمه‌ی «ابن» که مخفّف شده به معنی «پسران» ✅ البتّه چون در زبان عربی هرگاه بخواهیم برای مذکّر و مؤنّثِ یک کلمه، جمع بسازیم اولویت با صورتِ مذکّرِ کلمه است که تای تأنیث ندارد.👇 در اینجا «بنین»، هم جمع «ابن» است و هم جمع «بنت»؛ بنابراین معنی درست آن در این آیه، «فرزندان» است. 🔸«قناطیر»: جمع «قنطار» به معنی «چیزهای محکم». 🔹 «قَنطَرَه»: به معنی «پل» و «قِنطِر» به معنی «فرد باهوش» نیز مفهوم «استحکام بنا» و «استحکام فکر» را دارند. 💎 از امام باقر (علیه السّلام) نقل شده که «قنطار» معادل یک پوست گاوِ پُر شده از طلاست ولی به طور کلّی، «قنطار» معنی مال زیاد را دارد. 🔸 «مقنطره»: اسم مفعول از همان ریشه‌ی «قنطر» است و برای تأکید بیشتر، پشت سر کلمه‌ی «قنطار» آمده است. 🔹اگر با توجّه به کلام امام باقر(ع)، بخواهیم عبارت «قناطیر المقنطره» را معنی کنیم، می‌شود «کیسه‌های پرشده‌ی آن‌چنانی از سکّه یا طلا» که معادل امروزی آن، «حساب‌های پر از پول» است. 🔸 «ذهب»: طلا 🔹 «فضّه»: نقره 🔸 «خیل»: اسم جمع است به معنی «گروه اسبان»، امّا گاهی مَجازاً در معنی «اسب‌سواران» هم به کار می‌رود. 🔹 «مسوّمه»: اسم مفعول مؤنّث است از مصدر «تسویم»، ریشه‌ی «سَوَمَ» به معنی «نشانه زده شده، نشانه‌دار، مُهردار، ممتاز». 🔸 «خیل المسوّمه»: یعنی «مرکب‌های ممتاز بسیار» که معادل امروزی آن، «ماشین‌های مدل بالای بسیار» است. 🔺 @RooyinDezh
👨‍🏫 نمونه‌ای از همکارانی که در برگزاری مسابقات ، پیش‌قدم شدند‼️ ✅ این همکاران بزرگوار و دغدغه‌مند، با انتخاب یکی از جزوه‌های اثرگذار و متنوّعِ مجموعه‌ی «رویین‌دژ» به عنوان منبع مسابقه، و هماهنگی با تیم تولید محتوای مجموعه‌ی ما برای طرّاحی پوستر اطّلاع‌رسانیِ مخصوص مدرسه‌ی خود، مسابقات کتابخوانی در بین دانش‌آموزان و همکاران خود را با قدرت شروع کرده‌اند. 📲 شما هم از همین لحظه، شروع کنید.👇 🆔 @RooyinDezh_Admin 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۴ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت دوم: 5⃣ زن‌سالاری، مقدّمه‌ی فرزندسالاری است؛ چون معمولاً مادر، محبّتی خارج از منطق نسبت به فرزند دارد --> (النّساء و البنین). 6⃣ این نگاه غیرمنطقی به زن و فرزند و رشد فرهنگِ زن‌سالاری و فرزندسالاری، جامعه را تجمّل‌گرا می‌کند --> (و القناطیر المقنطره). 7⃣ خواسته‌های دنیایی، یکی دوتا نیستند که پایان‌پذیر و قانع‌کننده باشند. هم، گونه‌های متفاوت‌اند و هم، حدّ و حساب ندارند. همان‌گونه که امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: «در دنیا چیزی نیست، مگر آن‌که صاحبش به‌زودی از آن سیر و از داشتن آن دلگیر می‌شود». --> (النّساء و البنین و القناطیر المقنطره من الذّهب و الفضّة و الخیل المسوّمه و الأنعام و الحرث). 8⃣ متأسّفانه آن‌چه از نظر خداوند، پَست است، در دیدگاه ما باارزش شده است. اگر بهره‌‌های دنیایی و زندگیِ دنیا، نسبت به آخرت و معنویات، کم‌ارزش نمی‌بود، خداوند به آن، صفت «دنیا» (یعنی پَست و کم‌ارزش) نمی‌داد --> (الحیاه الدّنیا). 🔺 @RooyinDezh
‌ 🔰 نکات آیه‌ی ١۴ سوره‌ی آل‌عمران 🔖 قسمت دوم: 🔹 «انعام»: چهارپایان ♦️البتّه در اینجا چون صحبت از چهارپایان سواری در «خیل المسومة» شده، منظور از انعام می‌تواند چهارپایان گوشتی و مَجازاً دامداری باشد. 🔸 «حرث»: یعنی «کشتزار» و مجازاً یعنی «کشاورزی». 🔹 «متاع»: یعنی «بهره‌مندی». 🔸 «حیات»: مصدر است به معنی «زندگی». 🔹 «دنیا»: اسم تفضیل مؤنّث است از ریشه و مصدر «دُنُو» به معنی «پَست‌تر» و «نزدیکتر». 🔸«الحیوة الدنیا»: یعنی «زندگی پست‌تر و کم‌ارزش‌تر» که همان «زندگی در عالم مادّه» است. 🔹 «حُسن»: یعنی «نیکویی و زیبایی». 🔸 «مَآب»: اسم مکان یا زمان است از ریشه‌ی «اَوَبَ» که اصل آن «مَأوَب» بوده است. این کلمه در مفهوم «سرانجام» و «آخر کار» به کار می‌رود. 🔹 «حسن المآب»: یعنی «سرانجام نیکو». 🔺 @RooyinDezh
‌ 💎 آرایه‌ها و نکات ادبی آيه‌ی ١۴ سوره‌ی آل‌عمران: ⚠️ نکته❗️ فعل مجهول، معمولاً به سه دلیل در زبان به کار می‌رود؛ 1⃣ وقتی که فاعل، مشخّص نیست 👈 مثل «فلانی کشته شد». 2⃣ وقتی که فاعل برای همه مشخّص است 👈 مثل «در دانشکده‌ی افسری پذیرفته شدم». 3⃣ وقتی که می‌خواهیم فاعل، شناخته نشود 👈 مثل «متأسّفانه گوشی‌ام خاموش شده بود» خطاب به کسی که نمی‌خواسته‌اید جوابش را بدهید و عمداً گوشي را خاموش کرده‌اید. 🔹 در این آیه، فعل «زُیِّنَ» مجهول است از نوعی که فاعل آن مشخّص است. فاعل این فعل به استناد آیات دیگر قرآن، شیطان است (و زَیَّنَ لهم الشیطان ما کانوا یعملون). 🔸آرایه‌ی جمع در «نساء، بنین، قناطیر المقنطره، خیل المسومه، انعام، حرث» که همه، بهره‌مندی‌های ناچیز دنیایند و به هم عطف شده‌اند و کلمه‌ی «ذلک»، آنها را در یک دسته قرار می‌دهد. 🔹جناس اشتقاق در «قناطیر» و «مقنطره». 🔸تکرار در کلمه‌ی «مِن». 🔹جناس قلب در «ناس» و «نسا» بدون در نظر گرفتن همزه‌ی «نساء» که جزء ریشه‌ی این کلمه نیست. 🔸مراعات نظیر در «نساء، بنین»، «ذهب، فضّه» و «خیل، انعام». 🔹تناسب در «انعام، حرث» و «نساء، ذهب، فضّه». 🔸سجع متوازی در «مقنطره» و «مسوّمه». 🔹ایهام در عبارت «حیات الدنیا»👇 🔘یکی به معنی «زندگی دنیا»، 🔘دیگری به معنی «زندگی پست‌تر». 🔺 @RooyinDezh
💯 تحریفاتِ تعریفات‼️ 💠 «تحریفاتِ تعريفات»، یعنی انحرافات و اشتباهاتی که در تعریفِ بعضی مفاهیم مهمِّ کلیدی، به وجود آمده و باعث شده تا براساس این تعاریفِ غلط، بسیاری از شبهه‌ها قوّت بگیرد و اثرگذار باشد... 🔖 قسمت سوم 📚 برگرفته از جزوه‌ی «آشنای غریب» 📥 دسترسی به متن کاملِ مقاله‌ی : 🌐 zil.ink/RooyinDezh 🔺 @RooyinDezh
‌ ☘ سلام و خداقوت به همه‌ی شما مخاطبانِ همیشه همراه 📚 با توجّه به آغاز ، از شما خواهشمندیم محتواهای پیشنهادی مجموعه‌ی «رویین‌دژ» را که پیش از این، در همین کانال به شما معرّفی و ارائه نموده‌ایم، مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار داده و در صورت امکان، با توجّه به اقتضای شرایط مخاطبان خود، مسابقه‌‌ای کتابخوانی از محتوای متناسب با آن‌ها را در طول این هفته، برنامه‌ریزی و برگزار نمایید. 📤 چنانچه امکان برگزاری مسابقه‌ی کتابخوانی را ندارید، می‌توانید با انتشار فایل این جزوه‌های اثرگذار در گروه‌ها و کانال‌های خود، شاگردان، همکاران، دوستان، اقوام و آشنایان خود را به مطالعه‌ی این مطالب دعوت نموده و سهم بزرگی در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سطح جامعه داشته باشید. 📲 جهت دریافت متن کامل مقالات مجموعه‌ی ما، انواع محتواهای مرتبط رایگان (از قبیل پوستر، کلیپ، پادکست و ...)، و همچنین هماهنگیِ بیشتر برای برنامه‌های هفته‌ی کتابخوانی، به ادمین کانال مراجعه نمایید:👇 🆔 @RooyinDezh_Admin 🔺 @RooyinDezh