008-daneshesarf-02.03.08.mp3
7.98M
#دانش_صرف_ابراهیمی
کتاب دانش صرف
جلسه هشتم
فعل موکّد ص80 تا 84
دوشنبه ۰۲.۰۳.۰8
🌀فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
087-almizan-02.03.08.mp3
16.22M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه هشتاد و هفتم
جلد1/سوره بقره/ آیات ۴۷ و ۴۸/ آغاز بحث شفاعت
دوشنبه 02.03.08
🌀فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
🌴بسیار در دل آمد از اندیشهها و رفت
🌴نقشی که آن نمیرود از دل نشان توست
@rooz_fiq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴صلی الله علیک یا انیس النفوس
🌱#ارسالی_شما
@rooz_fiq
088-almizan-02.03.09.mp3
13.6M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه هشتاد و هشتم
جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۴۷ و ۴۸
سه شنبه 02.03.09
🌀فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
009-daneshesarf-02.03.09.mp3
13.22M
#دانش_صرف_ابراهیمی
کتاب دانش صرف
جلسه نهم
فعل لازم و متعدی 85 تا 90
سه شنبه ۰۲.۰۳.۰9
🌀فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
🎙بیانات آیت الله فاضل لنکرانی درباره کم توجهی به آثار و آراء امام خمینی (ره) در حوزه های علمیه/ ۹خرداد۱۴۰۲
▫️من با اینکه یک دوره اصول 23 ساله گفته ام و حرفهای امام را جمله به جمله به دقت مورد بررسی قرار دادهام بااینحال هر چه زمان میگذرد اعتقادم به علمیت امام واقعاً بیشتر میشود و هر چه بیشتر توجه میکنم به نوآوریها و حرفهای تازه امام در اصول و فقه بیشتر میرسم.
▫️حوزههای علمیه همانطور که باید با همه مردم در مسائل انقلاب و مسائل سیاسی همراه بوده و در خیلی از امور اجتماعی هم پیشگام باشند که بحمدالله هستند، ولی متأسفانه در حوزههای علمیه هنوز قدر علمی امام روشن نیست. من مظلومیت علمی امام را در حوزهها میبینیم و این حرفی از روی تعصب و علاقه مفرط به امام نیست. هر چند علاقه بنده به امام مفرط است و بر این افراط هم افتخار میکنم اما خدا می داند این قضاوتم در مورد مسائل علمی روی تعصب نیست. روی این است که انسان میبیند این مرد چه مقدار عمیق و دقیق بوده و چه مقدار حرف دارد و چقدر از معاصرین خودش جلوتر بوده اما بهگونهای در حوزه وانمود کردهاند که امام نسبت به اقران خودش از جهت علمی عقبتر بوده است.
▫️یکی از بزرگان مشهد که از شاگردان مرحوم آقای خوئی بودند و به بنده نیز خیلی محبت داشتند و من هم متقابلاً به ایشان خیلی ارادت داشتم در اواخر عمرشان فرمودند من مجدداً یک دوره اصول شروع کردم و عدهای هم مشغول نوشتن تقریراتش هستند. گفتم در این دوره اصولتان نمیخواهید مبانی امام را بیان کنید؟ ایشان گفت مگر آقای خمینی اصول دارد؟ من خیلی تعجب کردم، با اینکه شخصیتی بود که با امام و انقلاب هم بیارتباط نبود اما عین این سؤال را پرسید. گفتم این چه حرفی است که شما میزنید؟ وقتی به قم برگشتم به دفتر نشر آثار امام پیغام دادم که اصول امام را برای ایشان بفرستید. سفر بعد که خدمتشان رفتم گفت من از اصول امام هیچ خبر نداشتم.
▫️غرض آنکه متاسفانه مسئولین حوزه توجه لازم را ندارند، البته من حمل بر غفلت میکنم! چون مسئولین حوزه ما همه انقلابی اند ولی یا از این مسئله غفلت دارند یا از مبانی اصولی امام اطلاع ندارند. من هر چه بیشتر روی کتاب مناهج امام کار میکنم در می یابم امام این کتاب را به عنوان یک متن درسی نوشتهاند چون قلم شان در مناهج با قلم شان در کتاب البیع خیلی فرق میکند، اما در ذهن آقایان نمیآید که یک بار این مناهج را باز کنند، یا به گروهی بدهند آن را ببینند و متن درسی قرار دهند.
▫️متأسفانه در اثر این بیتوجهی مسئولین حوزه اصلا محلی از اعراب برای مکتب قم باقی نمانده! قم مرحوم آقای حائری را دارد، آقای حائری در اصول خیلی حرف دارد، قم مرحوم آقای بروجردی را دارد، آیا مبانی فقهی و اصولی این بزرگان نباید در حوزه ما مطرح باشد؟، امروز غالب درسهای خارج بر پایه مبانی بزرگان نجف است، البته همه ما ریزهخوار اساتید و بزرگان نجف هم هستیم ولی چرا باید این بخش فراموش شود؟
▫️برای رفع مظلومیت علمی امام هر کسی به سهم خودش باید کار کند، خیلی از شماها استاد کفایه و بعضی هم خارجگو هستید، برای درسهای خود مبانی امام را ببینید، من کتاب البیع امام را از وقتی مکاسب میخواندم میدیدم، خدا رحمت کند استاد بزرگوار ما مرحوم آیتالله پایانی رضوان الله تعالی علیه را که من خیارات مکاسب را با دو نفر از دوستانمان در ایام تعطیلات، پنجشنبه، جمعه، دهه محرم، ماه رمضان، و مقداری از تابستان را قبل از آنکه به اردبیل بروند، نزد ایشان خواندم. این مرد با آن تواضع فراوان و روحیه شاگرد پروری خیلی به ما لطف داشت. ما گاهی اوقات ساعت هشت صبح به منزل ایشان میرفتیم و ساعت یازده بیرون میآمدیم، هنگام بحث خیارات من بحث خیارات امام را همراه خود میبردم. آن زمان اوایل پیروزی انقلاب بود و مرحوم آقای پایانی هم از شاگردان مرحوم آقای شریعتمداری بود لذا در حوزه صبغه انقلابی نداشت ولی بسیار مرد خوش نفسی بود، حتی آن زمان بعضی از طلاب انقلابی به پدر ما اعتراض می کردند چرا اجازه میدهید پسرتان درس آقای پایانی برود؟ پدرم به من فرمودند یک چنین اعتراضی شده، گفتم من در طول این مدت از ایشان کلمهای علیه انقلاب و امام نشنیدهام، بالاتر آنکه من خیارات امام را به جلسه درس میبرم و به ایشان عرض میکنم من دیشب این قسمت را مطالعه کردم و متوجه نشدهام، یک علت آنکه کتاب البیع و خیارات امام در حوزهها جا نیفتاده روی مشکل و عمیق بودنش هست نه اینکه مطلب ندارد. شما صفحهای را باز نمیکنید که مطلب نداشته باشد. ما به استادمان آقای پایانی عرض میکردیم این قسمت را توضیح بدهید، ایشان میگفت اجازه بدهید آنرا امشب ببینم .فردا میآمد اولاً میفرمود من نمیدانستم ایشان اینقدر دقیق و عمیق بحث کرده و چه مطالب مهمی دارد، گاهی هم مطالب را مورد نقض و ابرام قرار میداد.
▫️لااقل باید کتابهای امام در حوزهها احیا شود. مسئولین حوزوی مقام علمی امام را نتوانستند روشن کنند و مسئولین سیاسی هم افکار و اندیشههای سیاسی امام را. تنها مایه امید ما این است که وقتی چهارده خرداد میشود رهبری دقیقترین مطالب را راجع به امام بیان میکنند، این برای ما امیدبخش است ولی از ایشان که بگذریم دیگر مسئولین اصلاً نه فکر سیاسی امام را درست میفهمند و نه درست تحلیل و بیان میکنند.
▫هر کسی به سهم خودش، باید تلاش کند. نه از این باب که بگوئیم انقلابی هستیم و میخواهیم این کار را بکنیم، امام شخصیتی است که از جهت علمی بسیار قوی و صاحب مبناست، در فقه مبنا دارد، در اصول و فلسفه و عرفان و تفسیر مبنا دارد. الآن خیلیها 20 تا 30 سال است درس خارج میگویند آخرش قائل به همان فرمایش آقای خوئی هستند. این که مبنا نشد! باید بعد از این همه سال بتواند یک پایه علمی بگذارد. امام ابداعات فراوان در فقه و اصول و تفسیر و فلسفه و عرفان دارد. روی اینها یک مقدار کار بشود تا بتوانیم اندازهای از حق امام را ادا کنیم. امام بر همه ما حق دارد، امام بر اسلام هم حق دارد. من این جمله را میگویم و قیامت هم پای آن میایستم، با هزار و یک دلیل؛ امام بر اسلام حق پیدا کرده، بر ما حق دارد، بر حوزهها حق دارد، بر نسل گذشته و آینده حق دارد، یک مقدار از این حقّش را ادا کنیم و افکار علمی و سیاسیاش را دقیقاً بفهمیم و به نسل آینده منتقل کنیم.
🌐به نقل از سایت شفقنا
🌀فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📣 کتاب «لُمعه» را در واقع خراسانیها به وجود آوردند
✏️ رهبر انقلاب در دیدار ستاد مرکزی کنگرهی ملی شهدای سبزوار و نیشابور: شرح کتاب لمعهی دمشقیّه، کتاب درسی امروز طلبههای ما است. اصلاً خود کتاب لمعه به درخواست سبزواریها نوشته شده. سبزواریها در زمان سربداران نامه نوشتند به شهید اوّل در شام، گفتند: آقا ما حکومت تشکیل دادهایم، شما بیایید اینجا بمانید. شهید گفت: من نمیتوانم بیایم امّا این کتاب را برایتان میفرستم. لمعه را در واقع خراسانیها به وجود آوردند. امروز شرح این کتاب بعد از پانصد ششصد سال جزو کتابهای درسی ما است؛ اینها چیزهای کمی است؟ اینها چیزهای کوچکی است؟ اینها شناسنامهی این شهرهای شما [نشابور و سبزوار] است.
🖼 #سخن_نگاشت
💻 Farsi.Khamenei.ir
فقه روز | محسن ابراهیمی
📣 کتاب «لُمعه» را در واقع خراسانیها به وجود آوردند ✏️ رهبر انقلاب در دیدار ستاد مرکزی کنگرهی ملی
این نکته قابل توجه است که هرگاه شیعیان حکومتی تشکیل میداده اند، از علماء درخواست میکرده اند که بروند و در آن حکومت نقش داشته باشند
این مسئله در زمان صفویه هم اتفاق افتاده و برخی علماء موافقت نکردند اما محقق کرکی پذیرفت و به ایران آمد و آثار علمی و سیره ایشان امروز از منابع فقه سیاسی به حساب می آید
@rooz_fiq
فقه روز | محسن ابراهیمی
📚 #شرح_الموجز ⭕️ انتشار کتاب 💠 شرح الموجز فی اصول الفقه 💠 🔻مقدمات فهم نظام اجتهادی امام خمینی (ره
جهت تهیه نسخه چاپی کتاب شرح الموجز به لینک زیر مراجعهکنید
👇👇
https://eitaa.com/almorsalaat/6388
@rooz_fiq
هدایت شده از روایت فتح (شهید آوینی)
🔷 شهید آوینی: «درست برخلاف آنچه دشمن می پندارد، یکی از شیرینترین جاذبههایی که مومنین را به جبهههای نبرد می کشاند، لحظاتی این چنین است که او خود را در برابر سخت ترین آزمون های ایمانی پیروز می یابد و این احساس، همواره، همچون بهانهای شیرین او را به خود می خواند.»
♦️پیکر مطهر شهید سید روح الله عجمیان لحظاتی پس از لقا الله
#روایت_فتح_عضو_شوید 👇
@ravayatefathavini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅اگر پشت کتاب چیزی نوشته شده است، به ما هم بگویید…
@rooz_fiq
089-almizan-02.03.11.mp3
15.01M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه هشتاد و نهم
جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۴۷ و ۴۸/ شفاعت
پنجشنبه 02.03.11
🌀فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
010-daneshesarf-02.03.11.mp3
11.79M
#دانش_صرف_ابراهیمی
کتاب دانش صرف
جلسه دهم
فعل مجهول ص 91 تا 98
پنجشنبه ۰۲.۰۳.11
🌀فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
almojaz-02.03.13.mp3
14.42M
در جلسه امروز از کلاس الموجز، در مورد کار بزرگی که حضرت امام (ره) در احیای دین و مقابله با تمدن مادی و همچنین وظیفه ای که امروز در امتداد و تکمیل آن انقلاب بر دوش داریم، نکاتی عرض شد.
ممنون میشم اگر نظرتون رو بفرمایین👇👇
https://daigo.ir/pm/nZvxb
@rooz_fiq
عرض سلام و احترام
آنچه که در گام اول لازم بنظر میرسد ایمان آوردن به مکتب امام خمینی به طور جامع و همه جانبه است. و برای این ایمان، باید اندیشه های امام خمینی (ره) را یادبگیریم. یاد گیری نظرات امام در همه حوزه های فلسفه، عرفان، فقه، اصول و امتدادهای علمی و عملی آن در موضوعات مختلف.
در بین اساتیدی که بنده میشناسم، دروس استاد آیت الله فرحانی و استاد علی فرحانی در یادگیری آثار و اندیشه امام ره بسیار عالی و مفید است.
پس از یادگیری این نظام فکری باید موارد تولید شده و قابل اجرای آن، در جامعه اجرا شود و در سایر موارد بر اساس این نظام فکری، ابعاد مختلف جامعه اسلامی تبیین شود.
به طور کلی باید در این مسائل از بیان شعاری مطالب و اعتقادات شعاری پرهیز کنیم و واقعا این اندیشه را به عنوان یک نظام فکری همانند سایر نظامات فکری بر اساس متن آثار امام یادبگیریم و سپس بر اساس این مبانی، فقه را بازنگری کنیم.
نکته مهم در این مسئله دیدن همه ابعاد این اندیشه است. این اندیشه اگر فقه دارد، عرفان هم دارد. اگر شیخ انصاری را دارد محیی الدین را هم دارد. نومن ببعض و نکفر ببعض نباشیم.
@rooz_fiq