eitaa logo
فقه روز | محسن ابراهیمی
2.5هزار دنبال‌کننده
644 عکس
153 ویدیو
7 فایل
دروس و یادداشت‌های محسن ابراهیمی @ebrahimi845
مشاهده در ایتا
دانلود
| قواعد مهم و کاربردی موجود در متن رسائل کتاب رسائل در عین حال که به قصد کتاب آموزشی بودن نوشته نشده است، اما یک ویژگی بسیار مهم دارد که این ویژگی سایر کتب اصولی بعد از رسایل وجود ندارد. آن ویژگی این است که کتاب رسائل پر است از قواعد و مسائلی که بسیار مهم هستند و در ضمن مسائل کتاب مطرح شده است اما در کتب اصولی بعدی به دلیل ضابطه مند شدن یا تبویب بهتر، ذکر نشده اند. آنچه که بر اهمیت این ویژگی می افزاید این است که این قواعد به حمل اولی و انتزاعی مطرح نشده اند، بلکه به حمل شایع در یک مسئله فقهی یا اصولی تطبیق شده اند که این اتفاق از زائده بودن آن قاعده جلوگیری می‌کند. به عنوان مثال در ج۲ این کتاب در بحث دوران بین محذورین به دلیل فقدان نص، مسائل مهم و قابل توجهی در ضمن بحث مورد بررسی قرار گرفته است که به برخی از آنها اشاره می شود: - مراد از التزام عملی و قلبی به حکم واقعی و آنچه که حکم شرعی است، التزام بما علم است و حکم شرعی، التزام تفصیلی نیست. - اجماع مرکب و احداث قول ثالث و اینکه قول به تخییر واقعی، احداث قول ثالث است و قول به اباحه ظاهری اشکال ندارد چرا که آنچه مهم است، مخالفت عملی است - اینکه لازم نیست که هر واقعه ای دارای حکم ظاهری باشد در صورتی که در مقام عمل احتیاجی به آن نباشد - در دوران بین وجوب و حرمت، رعایت جانب حرمت اولویت ندارد (وجوب و حرمت، مصداق دفع مفسده اولی از جلب منفعت است، نیست) - عقل در احکام خود شک ندارد فلذا احکام عقلی استصحاب نمی شود - مخالفت قطعیه تدریجی، اشکال ندارد - در تعارض خبرین، هر دو خبر حجت هستند و به تبع وجوب متابعت دارند، اما چون نمیتوان به هر دو عمل کرد، شرع و عقل حکم به تخییر دارند. تمام این مسائل، غیر از مسئله اصلی محل بحث است و غالبا در سایر مباحث علم اصول، مطرح نمی شوند. و البته از آنجایی که اکثر اصولیین در این قواعد عملی با هم توافق دارند لذا می‌توان گفت که دستگاههای استنباطی تفاوت چندانی با هم ندارند. کتاب رسائل پر است از این قواعد مهم و کاربردی در فقه. این مزایا انتخاب کتابی که جایگزین رسائل بشود را سخت می کند. هرچند که باید در نهایت این کتب تغییر کنند. محسن ابراهیمی ۰۰/۱۰/۱۶ 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
| کدام خمر حرام است؟ در برخی روایات همانند "اجتنب عن الخمر" حکم شرعی (وجوب اجتناب) بر یک عنوان (خمر) بار شده است. در مورد موضوع این حکم، سه نوع مصداق متصور است: ۱- خمر معلوم بالتفصیل. به این معنا که یک مایع مشخصی در خارج، معلوم است که خمر است. ۲- خمر معلوم بالاجمال. به این معنا که مثلا در خارج دو ظرف وجود دارد که میدانیم یکی از آن‌دو خمر و دیگری خلّ است. اما به تفصیل مشخص نیست. ۳- خمر مشکوک. به این معنا که یک ظرف در خارج وجود دارد که شک داریم آیا خلّ است یا خمر. جناب شیخ اعظم در کتاب رسائل، معتقد است که ظاهر دلیل «اجتنب عن الخمر»، مصداق معلوم بالتفصیل و بالاجمال را شامل می شود. دلیل ایشان این است که دلیل شرعی شبیه به قضیه شرطیه است که میگوید: اگر خمر موجود باشد، آنگاه باید از آن اجتناب کرد. با این نگاه هم در جایی که علم تفصیلی و هم در جایی که علم اجمالی وجود دارد، موضوع (شرط) محقق است و در نتیجه حکم (جواب شرط) جاری می شود. در مقابل قول شیخ دو قول دیگر نیز وجود دارد. اخباریین معتقدند که این دلیل، موضوعات مشکوک به شک بدوی را نیز شامل می شود. لذا هم در شبهه تحریمیه موضوعیه و هم در شبهه وجوبیه موضوعیه، قائل به احتیاط هستند. (رسائل ج2 ص169 و ص119) دلیل ایشان این است که حکم بر تمام موضوعات (خمرهای) واقعی جاری شده است و لذا اشتغال یقینی استدعای فراغ یقینی دارد و به عنوان مقدمه علمیه باید تمام مصدایق امتثال و یا اجتناب شود. شیخ اعظم در شبهه وجوبیه موضوعیه این مسئله را بر دلیل "اقض مافات" تطبیق میکنند و قول اخباریین را با این استدلال که در شک بدوی موضوع حکم محقق نیست، رد میکنند. (رسائل ج2 ص169) علاوه بر این دو نگاه، نگاه سومی وجود دارد که معتقد است، نه تنها مصداق مشکوک، بلکه مصداق معلوم به علم اجمالی نیز از نطاق دلیل خارج است. این دسته به برخی از روایات و همچنین به بداهت برخی مسائل فقهی تمسک می کنند. ثمره این قول، جوار مخالفت قطعیه در شبهات معلوم به علم اجمالی است. شیخ اعظم این قول را نیز در بحث عدم جواز موافقت قطعیه در شک در مکلف به با دلایل متعدد و خصوصا توضیحی که از ظهور دلیل بیان می کنند، نمی پذیرند. (رسائل ج2 ص200) ماحصل کلام اینکه از نگاه مرحوم شیخ، بر اساس دلیل «اجتنب عن الخمر» باید از خمر معلوم بالتفصیل و معلوم بالاجمال اجتناب کرد. محسن ابراهیمی 00/10/18 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
036-1400.10.19-s195.mp3
9.2M
رسائل3 پایه8/ جلد2 محسن ابراهیمی ص195/ ابتدای شک در مکلف به جلسه سی و ششم یکشنبه 1400/10/19 @rooz_fiq
037-1400.10.19-s200.mp3
9.94M
رسائل3 پایه8/ جلد2 محسن ابراهیمی ص200/ حرمت مخالفت قطعیه جلسه سی و هفتم یکشنبه 1400/10/19 @rooz_fiq
049-1400.10.19-s172.mp3
17.02M
بدائه النحو محسن ابراهیمی منصوبات/ اختصاص، تحذیر، اغراء و اشتغال / ص172 جلسه چهل و نهم یکشنبه 1400/10/19 @rooz_fiq
050-1400.10.20-s180.mp3
13.08M
بدائه النحو محسن ابراهیمی منصوبات/ مفعول مطلق / ص180 جلسه پنجاهم دوشنبه 1400/10/20 @rooz_fiq
051-1400.10.20-s186.mp3
9.31M
بدائه النحو محسن ابراهیمی منصوبات/ مفعول له / ص186 جلسه پنجاه و یکم دوشنبه 1400/10/20 @rooz_fiq
052-1400.10.20-s190.mp3
9.14M
بدائه النحو محسن ابراهیمی منصوبات/ مفعول فیه / ص190 جلسه پنجاه و دوم دوشنبه 1400/10/20 @rooz_fiq
053-1400.10.20-s192.mp3
12.17M
بدائه النحو محسن ابراهیمی منصوبات/ ادامه مفعول فیه و مفعول معه/ ص192 جلسه پنجاهم و سوم دوشنبه 1400/10/20 @rooz_fiq
038-1400.10.21-s200.mp3
10.81M
رسائل3 پایه8/ جلد2 محسن ابراهیمی ص200/ ادامه حرمت مخالفت قطعیه جلسه سی و هشتم سه شنبه 1400/10/21 @rooz_fiq
039-1400.10.21-s202.mp3
10.43M
رسائل3 پایه8/ جلد2 محسن ابراهیمی ص202/ ادامه حرمت مخالفت قطعیه جلسه سی و نهم سه شنبه 1400/10/21 @rooz_fiq
040-1400.10.25-s203.mp3
10.47M
رسائل3 پایه8/ جلد2 محسن ابراهیمی ص200/ ادامه حرمت مخالفت قطعیه جلسه چهلم شنبه 1400/10/25 @rooz_fiq
054-1400.10.26-s202.mp3
9.98M
بدائه النحو محسن ابراهیمی منصوبات/ حال/ ص202 جلسه پنجاهم و چهارم یکشنبه 1400/10/26 @rooz_fiq
041-1400.11.01-s204.mp3
8.53M
رسائل3 پایه8/ جلد2 محسن ابراهیمی ص204/ ادامه حرمت مخالفت قطعیه جلسه چهلم و یکم 1400/11/01 @rooz_fiq
042-1400.11.01-s206.mp3
10.88M
رسائل3 پایه8/ جلد2 محسن ابراهیمی ص205/ ادامه حرمت مخالفت قطعیه جلسه چهلم و دوم 1400/11/01 @rooz_fiq
055-1400.11.01-s208.mp3
9.21M
بدائه النحو محسن ابراهیمی منصوبات/ تمییز/ ص208 جلسه پنجاه و پنجم 1400/11/01 @rooz_fiq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
043-1400.11.02-s206.mp3
11.04M
رسائل3 پایه8/ جلد2 محسن ابراهیمی ص206/ ادامه حرمت مخالفت قطعیه جلسه چهلم و سوم شنبه 1400/11/02 @rooz_fiq
044-1400.11.03-s207.mp3
9.96M
رسائل3 پایه8/ جلد2 محسن ابراهیمی ص207/ ادامه حرمت مخالفت قطعیه جلسه چهلم و چهارم یکشنبه 1400/11/03 @rooz_fiq
045-1400.11.04-s208.mp3
10.02M
رسائل3 پایه8/ جلد2 محسن ابراهیمی ص208/ پایان بحث حرمت مخالفت قطعیه جلسه چهلم و پنجم دوشنبه 1400/11/04 @rooz_fiq
📚دعایی بسیار از تعقیبات نماز عشاء 🔅اللَّهُمَّ إنَّهُ لَيْسَ لِي عِلْمٌ بِمَوْضِعِ رِزْقِي وَ إِنَّمَا أَطْلُبُهُ بِخَطَرَاتٍ تَخْطُرُ عَلَى قَلْبِي 🔅فأَجُولُ فِي طَلَبِهِ الْبُلْدَانَ‏ فَأَنَا فِيمَا أَنَا طَالِبٌ كَالْحَيْرَانِ لاَ أَدْرِي أَ فِي سَهْلٍ هُوَ أَمْ فِي جَبَلٍ‏ أَمْ فِي أَرْضٍ أَمْ فِي سَمَاءٍ أَمْ فِي بَرٍّ أَمْ فِي بَحْرٍ وَ عَلَى يَدَيْ مَنْ وَ مِنْ قِبَلِ مَنْ‏ 🔅و قَدْ عَلِمْتُ أَنَّ عِلْمَهُ عِنْدَكَ وَ أَسْبَابَهُ بِيَدِكَ وَ أَنْتَ الَّذِي تَقْسِمُهُ بِلُطْفِكَ وَ تُسَبِّبُهُ بِرَحْمَتِكَ‏ 🔅اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ‏ وَ اجْعَلْ يَا رَبِّ رِزْقَكَ لِي وَاسِعاً وَ مَطْلَبَهُ سَهْلاً وَ مَأْخَذَهُ قَرِيباً 🔅و لاَ تُعَنِّنِي بِطَلَبِ مَا لَمْ تُقَدِّرْ لِي فِيهِ رِزْقاً 🔅فإِنَّكَ غَنِيٌّ عَنْ عَذَابِي (عَنَائِي) وَ أَنَا فَقِيرٌ إِلَى رَحْمَتِكَ‏ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ جُدْ عَلَى عَبْدِكَ بِفَضْلِكَ إِنَّكَ ذُو فَضْلٍ عَظِيمٍ‏ 📌پ.ن: یکی از ویژگیهای دعاهای اهل بیت این است که در واقع روش و ادب صحبت با خدای متعال را به ما می‌آموزند. چرا که به قول مولوی: "بی ادب محروم ماند از لطف ربّ". لذا همانطور که در روایات توصیه شده خوب است که در دعا کردن از ادعیه ماثور استفاده کنیم. @rooz_fiq
056-1400.11.04-s213.mp3
10.02M
بدائه النحو محسن ابراهیمی منصوبات/ منادی/ ص213 جلسه پنجاه و ششم @rooz_fiq
057-1400.11.04-s215.mp3
9.12M
بدائه النحو محسن ابراهیمی منصوبات/ تنبیهات منادی/ ص215 جلسه پنجاه و هفتم @rooz_fiq
058-1400.11.06-s218.mp3
10.78M
بدائه النحو محسن ابراهیمی منصوبات/ ملحقات منادی (استغاثه و ندبه)/ ص218 جلسه پنجاه و هشتم @rooz_fiq
|معامله ای صحیح اما غیر معین 🔅یکی از مسائل فقهی این است که آیا معاملات، توقیفی و منحصر در عناوین مرسوم (بیع، اجاره، صلح، مضاربه و ...) هستند و یا اینکه معامله ای می تواند در عین اینکه صحیح است، ذیل عناوین مرسوم هم قرار نداشته باشد؟ 🔅در عبارت زیر ، که یکی از مسائل بیع ثمار در کتاب شرح لمعه است و در آن یکی از شریکین، سهم شریک خود را قبول می کند، شهید اول (ره) در متن لمعه بیان می کند که این معامله بیع نیست و عنوان دیگری را برای آن بیان نمی کند و شهید ثانی (ره)، نیز می پذیرند که این معامله صحیح است، هرچند که ذیل یکی از عناوین مرسوم قرار ندارد. 🔅اگر اصل این مسئله را بپذیریم و انحصار عناوین معاملات را بشکنیم، آنگاه باب یکی از طرق تصحیح برخی از معاملات جدید باز می شود. البته در اینصورت باید ملاک صحت معامله ای که ذیل عناوین مرسوم قرار نمی گیرد را بدست آوریم. 📝متن عبارت شرح لمعه: الثالثة يجوز أن يتقبل أحد الشريكين بحصة صاحبه من الثمرة بخرص معلوم و إن كان منها - و لا يكون ذلك بيعا - و من ثم لم يشترط فيه شروط البيع بل معاملة مستقلة و في الدروس أنه نوع من الصلح و يشكل بأنه يلزم بشرط السلامة - فلو كان صلحا للزم مطلقا ... و بعض الأصحاب سد باب هذه المعاملة لمخالفتها للأصول الشرعية و الحق أن أصلها ثابت و لزومها مقتضى العقد و باقي فروعها لا دليل عليه. (الروضه البهیه، ج2 ص261) ✍️محسن ابراهیمی 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2