🔹خب بحمدالله انتخابات به خوبی در امنیت و سلامت کامل برگزار شد و مردم شریف ایران رئیس جمهور خود رو انتخاب کردن. بنده چند نکته به ذهنم می رسد که عرض می کنم. ممنون می شم که شما هم نظرتون رو در مورد این مطالب بیان کنین.👇👇👇
1️⃣انتخاب مردم:
🔹هیچ وقت نباید به مردم به خاطر انتخابشان خرده گرفت. آنها وظیفه خودشون رو به بهترین نحو انجام دادن. آنها گزینه هایی که شورای نگهبان تایید کرد را محترم دانستند. در مدت تبلیغات تلاش کردن و در نهایت از حق خودشون استفاده کردن و در چارچوب قوانین، کاندیدای خود را انتخاب کردن. لذا از جانب آنها هیچ اشکالی نیست. اگر مشکلی هست در جای دیگرست. این ملت همان هستند که برای حاج قاسم و شهید رئیسی چنان تشییعی برگزار کردن و این مردم همان هستند که اصل انقلاب را محقق کردند. لذا آنها بی نظیرند و انتخابشان را باید بر روی دیده نهاد.
2️⃣مشارکت:
🔸قطعا مشارکت بالا یا پایین سنجه کاملی برای موافقت و مخالفت مردم با نظام نیست. اما فارغ از نسبت سنجی میزان مشارکت با موافقت با نظام، اما از آنجایی که مشارکت فی نفسه امر مطلوبی است، باید در مورد علل و عوامل کاهش مشارکت، اندیشید و سعی در برطرف کردن آنها کرد. این را بپذیریم که حتی در دور دوم مشارکت پایین بود. عدم مشارکت دو علت اصلی دارد.
اول: اینکه انتخابات تنها مظهر مشارکت مردم نیست. بلکه امور دیگری هم در کشور رخ می دهد که مردم حس می کنند که به آنها بی توجهی شده. این بی توجهی ها، مردم را دلسرد میکند و نتیجه آن در انتخابات بروز می کند. از مهمترین عوامل احساس بی توجهی، عدم شفافیت است. اینکه مردم نمی دانند دلیل برخی از تصمیمات چیست؟ اینکه پاسخ برخی از اتفاقات را نمی گیرند. اینکه پرونده هایی بین حاکمیت و مردم باز می شود و مختومه نمی شود. عامل دوم حس بی توجهی، عدم ارتباط است. مسئولین ما ارتباطشان با مردم خیلی کم شده است. آقا چند سال پیش گفتند که مسئولین بروند و در دانشگاه ها حضور پیدا کنند. منظور از مسئولین هم فقط قوه مجریه نیست. همه نهادها و سازمان ها و قوا.
دوم: این است که گمان می کنند، انتخاب آنها بی تاثیر است. منظورم این نیست که واقعا انتخاب آنها بی تاثیر است. بلکه منظور این است که آنها باید تغییر رو در زندگیشون حس کنن. اما اگر حس نکنن، گمان می کنند، رفت و آمد دولت ها تاثیری ندارد.
البته رسانه های خارجی را نباید دست کم گرفت. آنها نیز در القای ناامیدی بسیار موثرند اما بخش زیادی از خورات آنها در داخل تولید می شود و بی اثر کردن آنها هم به دست مسئولین است.
باید از تمام کسانی که این ایام شبانه روز با دست خالی کار کردند و نتیحه آن افزایش ده درصدی مشارکت بود، تشکر کرد. اما این را هم باید در نظر داشت که مسئولین و نهادهای مختلف می توانستند در جهت افزایش مشارکت خیلی اثرگذار باشند، اما چیزی که در ظاهر دیده شد این بود که خیلی هم نسبت به مشارکت دغدغه مند نبودند.
برای مشارکت از امروز باید شروع کرد. موانع را شناخت و انها را حل کرد و گرنه مشارکتی که در یک هفته ایجاد شود، انچنان پایدار و واقعی نیست.
برای اینکه مسئولین درک خوبی از مشارکت پیدا کنن، پیشنهاد می کنم یک کانال دههزار نفری به آنها داده شود و آنها سعی کنند که مطالب رو به گونه ای در کانال ارائه کنند، که هم مخاطب موجود را حفظ کنند و هم آنها را افزایش دهند. این کار درک خوبی از مشارکت ایجاد خواهد کرد.
3️⃣ وحدت ملی #برای_ایران
▫️اکنون که آقای دکتر پزشکیان با رای اکثریت و در چارچوب قانون انتخاب شده اند، رئیس جمهور همه ملت ایران هستند. خوب باشند یا بد، قوی باشند یا ضعیف، نفع و ضرری برای همه ما و به پای انقلاب و نظام اسلامی است. لذا از همین امروز باید تمام تلاشمان را کنیم که دولت موفقی باشند و بتوانند به خوبی مدیریت کنند و مشکلات مردم را حل کنند. نباید گمان کنیم ایشان از جای دیگری آمده و نباید از الان سعی کنیم که اشتباهات ایشان را پیدا کنیم و به مردم اثبات کنیم که ایشان گزینه خوبی نبوده. همه اینها تمام شده. از الان باید کمک کنیم به دولت و اگر اشکالی هم هست خیرخواهانه گفته شود.
4️⃣ جبهه انقلاب
در مورد عملکرد خودمان در این دوره از انتخابات و دوره های گذشته خیلی حرف هست. اما دو مشکل مهم در این جریان است که منجر می شود که تا کنون عمده دولت ها در دست جناح مقابل باشد.
اول: روحیه فردگرایی است. یک مشکل مهم این است. گمان می کنیم آنچه که من آن را درست می دانم، فقط باید همین بشود و اگر این نشود، همه چیز از بین می رود. این روحیه که هست ما نمی توانیم به اجماع برسیم، نمی توانیم گفتگو کنیم، نمی توانیم اهم و مهم کنیم، نمی توانیم نقد دورن گفتمانی را علنی نکنیم، انشعاب جدید درست می کنیم، دیگران را زود از قطار پیاده می کنیم. نمی توانیم تشکیلات داشته باشیم و .....
دوم: نداشتن مسئول، بزرگتر، رهبر با هر اسم دیگری که روی آن بگذاریم. البته عامل فقدان رهبر هم ناشی از عامل اول است. چون قبول رهبر به شرطی است که خود را کنار بگذاریم و نظر دیگری را بپذیریم. اما ما یا باید خودمان در راس باشیم و یا تک روی می کنیم. بزرگترهایی هم که تا حدودی به حمل شایع قبلا وجود داشتند یا خدا آنها را از ما گرفت و یا اینکه خودمان آن ها را از بزرگی ساقط و بی اعتبار کردیم (البته گاهی هم خودشان مقصر بوده اند. چون یا مقبول نبوده اند یا ناکارآمد بوده اند.) نتیجه آن کارها را هم در این انتخابات دیده ایم. بالاخره هر جریانی لیدر می خواهد. باید لیدر یا لیدرهایی مقبول و کارآمد کار را به عهده بگیرند و گرنه سردرگمی عجیبی که جبهه انقلاب در ایام قبل از 8تیر داشت و منجر به شکست شد، باز هم تکرار می شود. پس آن باید ساماندهی و سازماندهی و کار گفتمانی را هرچه سریعتر شروع کرد. روحیه جمعی و تشکیلاتی هم یک شبه بوجود نمیاد. باید با هم کار کرد و تمرین کرد.
اگر این دو حل شود، قطعا می توان پیروز بود.
رای آقای جلیلی هم قابل توجه بود. باید آن را رها نکرد بلکه آن را حفظ کرد و افراد را آموزش داد و تبیین کرد و ادامه داد.
این رو هم اضافه کنم که کشور فقط ریاست جمهوری نیست و ریاست جمهوری هم فقط رئیس جمهور نیست. از ما ساماندهی پیدا کنیم با دو عاملی که بیان شد، میتوانیم در همین شرایط هم بسیار تأثیرگذار باشیم. مجلس، مجمع، سازمانها، شوراها، دانشگاهها، امامت جمعه، مساجد و .... همه ظرفیتهای هستند برای جهش😊
5⃣یک مورد هم میخواستم در مورد حوزه علمیه و نقش آن در منظومه انقلاب اسلامی و ظرفیت و میزان اثرگذاری اون در کشور بگم، اما اونقدر زیاده که فعلا ازش صرفنظر میکنم.
🌀زنده نگه داشتن قیام اباعبدالله ع، از امور مسلم در روایات است. از مراجعه به روایات مرتبط با امام حسین ع این مطلب واضح می شود که خود اهل بیت ع، اصلیترین نقش را در بزرگداشت این قیام داشته اند. تشویق به زیارت ایشان و بیان ثوابهای محیّرالعقول، ترغیب به گریه و گریاندن برای ایشان، ترویج شعرگفتن، تاکید بر برگزاری مراسمات برای ایشان، از جمله تلاشهای اهل بیت است. قطعا ویژگی خاصی در این قیام است که در سایر اتفاقات وجود ندارد.
❓سوالی که به ذهن میرسد این است که:
1⃣دلیل اصلی و محوری در این همه تاکید بر زنده نگهداشتن یاد اباعبدالله و عزاداری برای ایشان چیست؟
2⃣با توجه به پاسخی که در سوال اول داده می شود، سوال دوم که از جهتی مهمتر است این است که مصداق پیروی و ادامه دادن قیام اباعبدالله در عصر حاضر چیست؟ به عبارت دیگر اگر کسی امروز بخواهد پیام نهضت اباعبدالله را اجرایی کند، چکار باید کند؟
پاسخ به این دو سوال میتواند جهتگیری اصلی عزاداری ها و سخنرانی ها و مهمتر از اون تعیین مسیر را مشخص کند.
📥کامنت بگذارین و نظرتون رو بگین
@rooz_fiq
186-almizan-03.04.17.mp3
12M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه ۱۸۶
جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۵۳ تا ۱۵۷/ بحث اخلاقی/ ادامه نقد نظریه نسبی بودن اصول اخلاقی/ مقدمه سوم (وحدت و استکمال طبیعت نوعی انسان)
یکشنبه ۰۳.۰۴.۱۷
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بغض مخبر هنگام صحبت دربارۀ شهید رئیسی در دیدار با رهبر انقلاب
➖➖➖➖➖➖
در ایامی که گذشت همه یا از مرحوم شهید رئیسی گفتند و یا به فکر انتخابات و دولت بعد بودند. اما کمتر توجه شد که از شهادت رئیسی تا رئیس جمهوری پزشکیان، دولت بر همان روال سابق و بدون هیچ تنش و حاشیه ای اداره شد. این اداره توسط جناب آقای مخبر انجام شد. مردی که آنچه از وی در ذهن داریم فقط کار و اجرا و اداره است با کمترین حاشیه و با لهجه شیرین دزفولی. باید از ایشان به طور ویژه تشکر کرد و زحمات او را قدر دانست. ان شاءالله خداوند به ایشان توفیق بیش از پیش در مسیر خدمت به کشور عطا کند.
@rooz_fiq
▫️سابقاً هم عرض کرده ایم که اگر اهمیت مسئله #روش_تحصیل از #محتوا بیشتر نباشد، کمتر هم نیست. لذا باید به چگونگی تحصیل، توجه ویژه شود.
▫️در آثار #شهید_مطهری، نکات مهمی از روش تحصیل نیز بیان شده. یکی از بهترین جاها، کتاب تعلیم و تربیت در اسلام است.
ایشان در مباحث ابتدایی این کتاب درباره #تفکر و #تربیت_عقلانی (که به نوعی هدف اصلی از #آموزش است) نکات ضروری و دقیقی را بیان میکنند که دانستن آنها برای یک طلبه ضروریست.
👌در تفصیل و تکمیل این نکات هم پیشنهاد میکنم بخش سوم از مجموعه طلبه موفق که بیانات روشی استاد فرحانیست رو گوش کنین. بنده به شخصه نکاتی رو که شهید در این کتاب گفتند، ابتدا در ضمن درسهای استاد آموختم.
@rooz_fiq
187-almizan-03.04.18.mp3
14.59M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه ۱۸۷
جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۵۳ تا ۱۵۷/ بحث اخلاقی/ ادامه نقد نظریه نسبی بودن اصول اخلاقی/ مقدمه چهارم، ثبات احکام اجتماع مطلق به تبع بقاء انسان مطلق
دوشنبه ۰۳.۰۴.۱۸
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
در بخش هایی از المیزان که در دو جلسه اخیر خوانده شد، مرحوم علامه با توجه به مبانی حرکت، نتیجه گرفتند که "انسان طبیعی مطلق" هم در خارج وجود دارد که با توالد و تناسل حفظ می شود و به انسان های جدید منتقل می شود. از آنجایی که "انسان مطلق" نیز در عالم ماده است، دارای حرکت و رو به کمال است.
لذا نتیجه مهمی میگیرند که: نسل های جدید انسان ها از نسل های قبل کاملتر هستند (البته سوالات فراوانی در اینجا وجود دارد)
آنگاه این مطلب مبدا می شود برای توضیح مسئله #تغییر_ادیان، #خاتمیت و #مهدویت.
مرحوم شهید مطهری در کتابهای ختم نبوت، نبرد حق و باطل ، قیام و انقلاب مهدی از این نظریه استفاده کرده اند.
علامه در این بحث با اثبات انسان مطلق و به تبع آن اجتماع مطلق، ثبات اصول اخلاقی را اثبات و نظریه نسبیت اخلاق را نقد میکنند.
@rooz_fiq
188-almizan-03.04.19.mp3
14.23M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه ۱۸۸
جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۵۳ تا ۱۵۷/ بحث اخلاقی/ ادامه نقد نظریه نسبی بودن اصول اخلاقی/ تبیین ثبات اصول اخلاقی چهارگانه (عفت، شجاعت، حکمت، عدالت)
سه شنبه ۰۳.۰۴.۱۹
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
🔰در ترم تحصیلی گذشته در خدمت برخی طلاب ارجمند از اول مکاسب تا پایان نوع اول رو خواندیم. (44 جلسه)
🎙صوت این جلسات در لینک زیر قرارداده شده
👇👇👇
📱eitaa.com/d_rooz_fiq/71
@rooz_fiq
هدایت شده از | حامد طونی |
.
آماج هزار تیغ و خنجر شدهای
ارباً اربا، گسستهپیکر شدهای
یک دشت گل سرخ به خاک افتاده
اکبر بودی چقدر اصغر شدهای
#حامد_طونی
نقاشی اثر #محمدعلی_نادری
@HamedTooni
26.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️آروم آروم .....
@rooz_fiq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رضا بقضائك
تسلیما لأمرك
لا معبود سواك
یا غیاث المستغیثین؛
@rooz_fiq
🚩نماد و الگوی «قیام و مبارزه»
▪️ایام شهادت اهلبیت ع رو تسلیت عرض میکنم. ان شاءالله که عزاداریهایمان مقبول خداوند متعال باشد.
▪️روز اول محرم سوالی به ذهن رسید که «چه ویژگیای در قیام اباعبدالله ع وجود دارد که اهلبیتع به طرق مختلف تاکید ویژهای بر زنده نگهداشتن آن دارند؟» پاسخی برای این سوال عرض می شود.
🧷مقدمتاً باید توجه داشت که:
1⃣همانطور که رهبری معظم در کتاب «انسان۲۵۰ساله» به احسن وجه تبیین کردند، دوران زندگی اهل بیتع همانند ادوار زندگی یک انسان است که ۲۵۰ سال برای رسیدن به یک هدف تلاش کرده است. آن هدف #اقامه_دین است. اما از آنجایی که مهمترین عنصر یک جامعه جهت اقامه دین، #حکومت است، اهلبیتع در راستای تشکیل حکومت اسلامی، از هیچ تلاشی فروگذار نکردند.
2⃣همانگونه که مرحوم شهید مطهری در مواضع متعددی از آثارشان بیان داشته اند، هرچند هدف اهلبیتع واحد بوده است، اما تفاوت شرایط، اقتضای کنشگری های متفاوتی داشته است. گاهی صلح، گاهی جنگ، گاهی صبر، گاهی جهاد علمی، گاهی ولیعهدی و ..... .
🔰به اصل مطلب برگردیم. حال که اهل بیت هدف واحد داشته اند و از طرفی شرایط مختلف، رفتار متفاوتی را ایجاب میکرده، چرا قیام عاشورا این چنین برجسته شده است؟
✅#شاید بتوان چنین گفت که در بین اهلبیتع، آقا امام حسینع در شرایط ویژهای قرارگرفتند که این شرایط دو ویژگی مهم و منحصر به فرد را ایجاب کرد:
🔅اول اینکه ایشان به فجیعترین وضعیت به شهادت برسند و علاوه بر خودشان، خانواده و یاران ایشان نیز به شهادت رسیدند و یا به اسارت رفتند. لذا این انسان۲۵۰ ساله در این برهه از زندگی خود نشان داد که قیام برای دین و تشکیل حکومت، از همه چیز مهمتر است. تا آنجا که به تعبیر آیت الله مصباح ره «جانها فدای دین» و شهید مطهری فرمودند که حسینع، ارزش امر به معروف (به معنای هر تلاش مشروع در راه دین) را بالا برد.
🔅دوم اینکه از ابتدای این قیام تا پایان، با کارگردانی حسینع صحنه های مختلفی خلق شده اند که این صحنهها بیش از صحنه هایی که سایر اهلبیتع به وجود آوردند، قابلیت بازگویی و تکرار و ماندگاری را دارد. شهید ذیل عنوان «راز شبیهپذیری» در کتاب حماسه حسینی به این مسئله پرداخته است.
👌👌با توجه به این دو ویژگی، قیام امام حسینع این قابلیت را دارد که بتواند به عنوان یک نماد و الگو در بین مسلمانان و بلکه همه انسانها باقی بماند و انسان آزاده و مبارزی این قیام را الگوی خود قرار دهد. لذا میتوان گفت محور اصلی عاشورا: «قیام برای اقامه دین با تمام توان» است و اهلبیتع تلاش کردند که این واقعه در بین شیعیان به صورت یک الگو و نماد باقی بماند. کما اینکه از آن روز تاکنون همه قیامها با الگو گیری از کربلاء محقق شدهاند.
‼️اما دو نکته:
🔹اول اینکه امتداد راه حسینع، ادامه مسیر ایشان در تحقق هدف است. اما لزوماً شکل قیام در همه اعصار، آنچنان که در کربلا واقع شد، نخواهد بود. کما اینکه صلح حسنع و دعاهای سجاد و ولایتعهدی امام رضاع از جنس قیام حسینی است اما به شیوهای دیگر. لذا هرچند باید در راه دین از مال و جان و فرزند گذشت و این است #مسیر_حسین؛ اما باید در هر زمان بهترین روش را مطابق با شرایط انتخاب کرد.
🔹دوم اینکه به نظر میرسد بهترین مصداق عینی امتداد راه اباعبداللهع، «نظام جمهوری اسلامی» است. حضرت امام ره نیز بارها در طول نهضت و پس از آن بر این نکته تاکید کردند که الگوی #انقلاب_اسلامی، قیام اباعبدالله ع است. لذا میتوان گفت اگر کسی میخواهد راه حسینع را ادامه دهد، باید تمام تلاش خود را کند که کار ناتمام انقلاب اسلامی تمام شود و ان شاءالله با ظهور حضرت حجت عج، علاوه بر انتقام از قاتلین حسینع، مصداق اتم حکومت اسلامی محقق شود.
۰۳.۰۴.۲۶
📥لطفا نظرتون رو بفرمایید
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
189-almizan-03.05.01.mp3
16.56M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه ۱۸۹
جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۵۳ تا ۱۵۷/ بحث اخلاقی/ ادامه نقد نظریه نسبی بودن اصول اخلاقی/ نقد نظریه نسبیت (پایان این بخش)
دوشنبه ۰۳.۰۵.۰۱
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
190-almizan-03.05.01.mp3
10.65M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه ۱۹۰
جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۱۵۳ تا ۱۵۷/ بحث روائی
دوشنبه ۰۳.۰۵.۰۱
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
191-almizan-03.05.02.mp3
17.42M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه ۱۹۱
جلد1/سوره بقره/ ادامه آیه۱۵۸
سه شنبه ۰۳.۰۵.۰۲
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
📔ماجرای تصحیح و چاپ کتاب الطهاره امام خمینی (ره) به نقل از آیت الله مصباح
[امام خمینی] کتابهای فقهی داشتند که طلبهها دوست داشتند چاپ شود و استفاده کنند. آقای مسعودی پیشنهاد کردند که بیائیم کتاب طهارت ایشان را چاپ کنیم. ظاهراً بانی آن، مرحوم آقای پسندیده بودند. ایشان اقدام کردند که کتابهای امام چاپ شوند، چون خود امام که حاضر نبودند این کار را بکنند. من یک مقداری با تصحیح کتاب آشنایی داشتم. برای چاپ اقدام کردیم و تصحیح آن را هم بنده به عهده گرفتم.
بعضی جاها نیاز بود که مطلب با خود ایشان در میان گذاشته شود، چون اشتباهی در نوشتن وجود داشت و یا نیاز به تغییر لفظی بود. تابستان بود و ایشان در تهران بودند. گاهی به امامزاده قاسم میرفتند، گاهی هم در خود تهران بودند. خانوادهشان هم میدانید که اهل تهران بودند. امام در تهران منزل مرحوم آقای حاج سید محمد صادق لواسانی در کوچه حمام خشتی، سه راه سیروس اقامت داشتند. ایشان با مرحوم آقای لواسانی، دوستی خیلی نزدیکی داشتند و چهره و اخلاق شأن هم خیلی شبیه به هم بود.
ما گاهی برای تصحیح کتاب به آنجا مراجعه و زیارت شأن میکردیم و اجازه میگرفتیم که برخی از مطالب کتاب را تصحیح کنیم.
از آنجا ارتباط نزدیک با ایشان برقرار شد. امام هم عنایت و لطف خاصی به بنده داشتند. در مواردی بنده افرادی را برای گرفتن اجازه در امور حسبیه، خدمتشان معرفی میکردم. به رغم اینکه ایشان برای صدور اجازه، مقید به دو شاهد بودند، اما در اینگونه موارد به بنده اکتفا میکردند و اجازه صادر میفرمودند. آقای مسعودی نقل میکرد که امام فرموده بودند که ایشان «ذوالشهادتین» است، در حالی که در مورد دیگران دو شاهد میخواستند.
📚عمار انقلاب
فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2