eitaa logo
روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
1.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
46 فایل
ادمین: https://eitaa.com/Mkiani110 وابسته به امور مساجد استان اصفهان پشتیبان نشر: ✅ ستاد اقامه نماز استان اصفهان ✅اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ✅ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ✅ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ وقایع مهم روز: ☀️ سالروز شهادت مجيد شريف‌واقفی به دست منافقین کوردل (١٣۵۴ ش) ☀️ سالروز تأسیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به فرمان امام خمینی (ره) در سال ١٣۵٨ شمسی 🌲 روز جهانی ماما 💠 حدیث روز: 💎 پيامبر اکرم (ص): «العِلمُ عِلمانِ: عِلمُ الأديانِ و عِلمُ الأبدانِ» «علم بر دو قسم است: علم دين و علم بدن (علم پزشكى)» 📚 كنزالفوائد ، ج٢، ص١٠٧ https://eitaa.com/ROOZBARG
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناسبت: «» موضوع: ❓با توجه به مراجعه زنان به برخى پزشکان مرد و آثار مترتب بر آن، آيا بر زنانى که استعداد يادگيرى علوم پزشکى مربوط به زنان را دارند، واجب است که اين علوم را ياد بگيرند؟ ✅ يادگيرى درحد رفع نيازهاى ضرورى، واجب كفائى است. ❓در صورتی که پزشک متخصص همجنس و غیرهمجنس برای خانم‌ها وجود دارد؛ اما پزشک مرد برای معاینه و معالجه‌ از تخصص بالاتری برخوردار است، آیا در این صورت مراجعه به پزشک مرد برای خانم‌ها جایز است؟ ✅ در صورتی که پزشک همجنس وجود دارد و می‌تواند معاینه و معالجه کند هرچند ممکن است، پزشک غیرهمجنس تخصص بالاتری داشته باشد، مراجعه به پزشک غیرهمجنس در صورتی که مستلزم لمس و نظر حرام باشد جایز نیست. اما اگر تخصص پزشک همجنس خیلی پایین است و مطمئن هستند که نمی‌تواند معالجه کند، در این صورت در حقیقت پزشک همجنس که بتواند این بیمار را معالجه کند وجود ندارد؛ اما باید توجه داشت بهانه‌ی اینکه پزشک غیرهمجنس تخصص بالاتری دارد و بهتر عمل می‌کند، مجوزی برای مراجعه به او نیست. 📚 http://khamenei.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: « دین، وظیفه‌ای همگانی» ✍️ مناسبت روز: ١۶ اردیبهشت ماه سالروز تأسیس اولین نهاد فرهنگی و تبلیغی انقلاب اسلامی ایران است، که به‌منظور ایفای نقش واسط فعال میان حوزه‌های علمیه و نیازهای دینی مردم و نظام اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۸ در حوزه علمیه قم تأسیس شد؛ این نهاد حوزوی تبلیغی، ابتدا با عنوان «دائره‌ی تبلیغات امام» و سپس با نام «دفتر تبلیغات امام» و در نهایت با عنوان «دفتر تبلیغات اسلامی حوزه‌ علمیه‌ قم» زیر نظر «ولی‌فقیه» و با انتصاب مستقیم رئیس و اعضای هیأت امنای آن توسط امامین انقلاب تا به امروز به فعالیت‌های ارزشمند خود در عرصه‌های مختلف دینی و انقلابی همت گمارده است؛ اصلی‌ترین مأموریت این نهاد حوزوی، که رهبر معظم انقلاب آن را به‌عنوان «نماد روشنفکری حوزه» معرفی نموده‌اند، «تبیین و گسترش باور، بینش و ارزش‌های اسلامی و انقلابی، و تعمیق و توسعه دانش و معرفت اسلامی» است که امروزه با پشتوانه‌ی سترگ ۴۵ ساله، خدمات ارزشمندی را در عرصه‌های: آموزشی"، "پژوهشی"، "فرهنگی و تبلیغی"، و "فضای مجازی، هنر و رسانه" به حوزه‌های علمیه، ملت بزرگ ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی ارائه می‌نماید؛ ✅ «بزرگترین سامانه تبلیغی کشور؛ اولین سامانه تبلیغ تخصصی و اولین مرکز خلاقیت ونوآوری در عرصه فرهنگ و معارف دینی با عنوان اشراق»؛ ✅ «دانشگاه باقرالعلوم (ع) به‌عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کشور در عرصه علوم انسانی اسلامی و چندین مؤسسه آموزش عالی حوزوی»؛ ✅ «بزرگترین پژوهشگاه کشور در عرصه علوم و فرهنگ اسلامی»؛ ✅ «پرافتخارترین ناشر کشور با عنوان بوستان کتاب»؛ ✅ «بزرگترین سامانه نشریات دینی با انتشار ٢١ نشریه نیمه تخصصی و تخصصی»؛ ✅ و «بزرگترین مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی»، تنها بخشی از ظرفیت‌های ارزشمند این نهاد بی‌بدیل حوزوی است. لذا ضمن عرض تبریک و گرامیداشت سالروز تأسیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، و آرزوی توفیق روزافزون برای همه‌ی دست‌اندرکاران، دانش‌پژوهان، پژوهشگران و مبلغان این نهاد ارزشمند حوزوی، سخن امروز را با موضوع «تبلیغ دین، وظیفه‌ای همگانی» آغاز می‌نمائیم؛ «اسلام» دینی جهان‌شمول و کامل‌ترین و آخرین دین الهی است که مسلماً تمامی ملت‌ها و اقوام در صورت آشنایی با حقایق، دستورات، احکام و آداب این آئین انسان ساز به سعادتمندی و خوشبختی در دنیا و آخرت خواهند رسید؛ بر این اساس، مسأله تبلیغ دین، یکی از مسائل اساسی در حیات اجتماعی بشر است و مخصوص یک دوره نیست! تبلیغی که از آن در قرآن به «بلاغ»، «بیان»، «تبیین» و از این قبیل تعبیر شده و در آیات متعددی مورد اهتمام قرار گرفته است، چنانچه خداوند در آیه ٣٣ سوره فصلت می‌فرماید: «وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَى‌اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّنی‏ مِنَ الْمُسْلِمینَ»: «چه کسى خوش گفتارتر است از آن کس که دعوت به سوى خدا مى‏کند و عمل صالح انجام مى‏دهد و مى‏گوید: من از مسلمانانم»؛ همچنین در آیه ١٠۴ سوره آل‌عمران می‌فرماید: «باید گروهى از شما باشند که (مردم را) به نیکى‌ها دعوت‏ و به خوبى‌ها‌ امر کرده؛ و از بدى‌ها و زشتی‌ها نهى نمایند و به درستی که آنان از رستگارانند». لذا تبلیغ عمومی دین، وظیفه‌ای همگانی است و به قشر خاصی منحصر نمی‌باشد؛ اما خداوند در آیه ١٢٢ سوره توبه در رابطه با تبلیغ تخصصی دین، دستور ویژه‌ای صادر نموده تا عده‌ای از مؤمنان با تحصیل علوم اسلامی، خود را برای انجام این کار بسیار مهم مجهز نمایند: «وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ»: «و نباید مؤمنان همگی (در موقع جنگ) بیرون روند؛ پس چرا از هر طایفه‌ای، جمعی برای جنگ و گروهی نزد رسول خدا برای آموختن علم دین مهیا نباشند تا قوم خود را چون به نزدشان بازگشتند بیم دهند، تا شايد آنان (از گناه و طغيان) حذر كنند» لذا بر اساس این آیه، عده‌ای از مردم باید برای تبلیغ دین و ارشاد مؤمنین در حوزه‌های علمیه تربیت شوند و سپس به تبلیغ در این عرصه‌ی خطير همت گمارند؛ ✍️ در پایان بدیهی است که در عصر حاضر، یکی از بهترین و والاترین مصادیق یاری امام زمان (عج)، دفاع از دین و مکتب اهل‌بیت و مقابله با هجوم مخالفان و پاسخگویی به شبهات عدیده آنهاست؛ لذا طبق روایات اسلامی بر تمامی مؤمنین و مؤمنات که ظرفیت و توانایی لازم را دارند، واجب کفایی است که خود را به علمِ دین مجهز نموده و در حد توان در راه تبلیغ دین و مکتب نورانی اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) گام بردارند. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «سالروز تأسیس _تبلیغات_اسلامی حوزه علمیه قم» موضوع: « دین، وظیفه‌ای همگانی» https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ وقایع مهم روز: 🔹 مناسبت خاصی نداریم. 💠 حدیث روز: 💎 امـام صـادق (ع): «ثَلاثٌ مَنْ کُنَّ فیهِ فَهُوَ مُنافِقٌ وَ اِنْ صامَ وَ صَلّی: مَنْ اِذا حَدَّثَ کَذِبَ وَ اِذا وَعَدَ اَخْلَفَ وَ اِذَا ائْتـُمِنَ خـانَ» «سه خصلت عـلامت نفاق اسـت، گرچه صاحبش (ظاهراً) اهل نماز و روزه باشد: دروغگویی، خلف وعده و خیانت در امانت» 📚 تحف‌العقول، ص۲۲۹ https://eitaa.com/ROOZBARG
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناسبت: ایام پس از شهادت (ع) موضوع: ❓آیا پخش سخنرانی و مداحی و مانند آن، از بلندگوی مسجد و حسینیه جایز است؟ ✅ اگر چه اقامه مراسم و شعائر دینی در زمان‌های مناسب در مسجد و حسینیه از بهترین کارها و جزو مستحبات مؤکد می‌باشد، ولی واجب است برگزار کنندگان مراسم از اذیّت و ایجاد مزاحمت برای همسایگان پرهیز کنند، هرچند با قطع صدای بلندگوی خارج مجلس و اختصاص آن به داخل باشد. ❓آیا می توان از اموال بیت المال برای مراسم عزاداری استفاده کرد؟ ✅ بطور کلی این‌گونه امور تابع قوانین و مقررات اداره مربوطه می‌باشد و تخلف از آن جایز نیست؛ و اگر بر طبق قوانین و مقررات باشد، مانع ندارد. 📚منبع: khamenei.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع: «چرایی عدم تشکیل توسط (ع)» ✍️ مناسبت روز: امروز طبق تقویم شمسی و قمری مناسبت خاصی نداریم؛ اما در دو روز گذشته به مناسبت ایام شهادت امام صادق (ع) عرض کردیم که در دوران امامت آن حضرت، به دلیل افول بنی‌امیه، فرصتی ویژه فراهم شد و امام با درک دقیق اوضاع و بصیرت کامل، نسبت به ایجاد «نهضت بزرگ علمی» اقدام و با تبیین اسلام ناب، و مبارزه‌ی با تحریف دین، درحقیقت شاهرگ دستگاه خلافت ظلم و تزویر را بریدند؛ دستگاهی که با تکیه بر دین انحرافی تشکیل شده و استوار بر جهل مردم بود! ❓اما پرسش این است که چرا امام صادق(ع) پس از نهضت علمی و روشنگری اجتماعی و فرهنگی، و تعلیم و تربیت بیش از چهارهزار شاگرد، از این فرصت طلایی برای قیام و پس گرفتن خلافت الهی استفاده نکردند؟ ✅ در جواب به این پرسش باید گفت که بی‌شک همه‌ی امامان معصوم به عنوان پیشوایان راستین جامعه‌ی اسلامی در پی این بودند که جامعه را از حاکمیت‌های جائر و فاسق و فاسد نجات دهند و با هدایت و رهبری الهی، سعادت دنیا و آخرت امت اسلامی را تأمین نمایند؛ اما با بررسی تاریخ، متوجه می‌شویم که هیچ‌گاه زمینه این نوع قیام و مبارزه مستقیم برای امام صادق (ع) مهیا نشده است؛ چراکه مهمترین عامل برای قیام و تشکیل حکومت، آمادگی مردم و وجود یاران شجاع و جان‌برکف است که حضرت صادق (ع) متأسفانه از وجود چنین اصحابی محروم بوده‌اند، چنانچه در روایات متعدد، شخص امام به این موضوع اشاره فرموده‌اند که در این مجال کوتاه، به دو نمونه از این روایات اشاره می‌نمائیم: ⬅️ سُدَیر صَیرَفی می‌گوید: نزد امام صادق(ع) رفتم و عرض کردم که به خدا سوگند، خانه نشینی برای شما روا نیست! حضرت فرمودند: چرا ای سدیر؟ گفتم: چون شاگردان، شیعیان و یاران شما فراوانند؛ به خدا اگر امیرالمؤمنین (ع) به اندازه شما شیعه و یاور داشتند، خلفاء در بردن حق ایشان طمع نمی‌کردند؛ پس امام فرمودند: فکر می‌کنی شیعیان (واقعی) ما چند نفر باشند؟ عرض کردم: یکصد هزار و شاید هم دویست هزار نفر، و شاید نیمی از مردم جهان؛ پس حضرت در حالی که به گله‌ی کوچکی (١٧ رأسی) از بزها نگاه می‌کردند، فرمودند: ای سدیر! اگر شیعیان ما به تعداد این بزها رسیده بودند بر جای خود نمی‌نشستیم و قیام می‌کردیم». ( کافی، ج ٢، ص ١٩٠) ⬅️ در روایت دیگری نیز آمده که «سهل بن حسن خراسانی» خدمت امام شرفیاب شد و عرضه داشت: ای پسر رسول خدا، مهربانی و رحمت از آن شماست و شما اهل‌بیت امامت و رهبری هستید؛ پس چرا از حق مسلّم خودتان سرباز می‌زنید، و با این‌که (فقط در خراسان) صدها هزار فرمانبر مسلح و شمشیر به دست دارید، قیام نمی‌نمایید؟ در این هنگام امام صادق (ع) به خادم خود اشاره کردند تا تنور خانه را روشن کند و وقتی تنور یکپارچه آتش شد و اطراف آن از شدت گرما سفید شد؛ حضرت رو به سهل کرده و فرمودند: ای خراسانی برخیز و در تنور وارد شو؛ سهل که بسیار ترسیده بود، عرض کرد: آقای من! ای پسر رسول خدا، مرا ببخشید و به آتش نسوزانید! در آن هنگام یکی از یاران حضرت به نام «هارون مکی» وارد شد و به امام سلام داد؛ حضرت پس از جواب سلام، بدون مقدمه به او فرمودند: کفشت را بگذار و به درون آتش تنور برو‌؛ او نیز بلافاصله و بدون هیچگونه چون و چرا، در تنور پر از آتش رفت؛ آن‌گاه امام(ع) به خراسانی روی کرده و درباره اوضاع و جریانات خراسان با او به گفت‌وگو نشستند؛ پس از مدتی به سهل فرمودند: ای خراسانی، برخیز و احوال هارون را در آتش تنور بنگر؛ سهل می‌گوید: برخاستم و دیدم، او آرام در بین تنور نشسته و آتش هیچ آسیبی به او نرسانده است؛ پس با اشاره امام، بیرون آمد و بر ما سلام کرد؛ آنگاه حضرت فرمودند: ما در خراسان مانند هارون، چند نفر یاور داریم؟ عرض کرد: به خدا سوگند یک نفر هم وجود ندارد! امام نیز تصدیق نموده و فرمودند: ما وقتِ قیام را بهتر از شما می‌دانیم و در زمانی که حتی ۵ نفر یاور (واقعی) نداریم، قیام نمی‌کنیم» (بحارالانوار، ج۴۷، ص۱۲۳) ✍️ بنابر آنچه گذشت می‌توان اذعان نمود که حضرت صادق (ع) در طول عمر شریفشان هیچ‌گاه یارانی فداکار، انقلابی و بسیجی نداشتند، لذا هرگز فرصتی برای قیام و تشکیل حکومت نیافتند! https://eitaa.com/ROOZBARG
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «ایام پس از شهادت (ع)» موضوع: «چرایی عدم تشکیل حکومت توسط امام صادق (ع)» https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ وقایع مهم روز: ☀️ اعلام حکم «میرزای شیرازی» در (١٢٧٠ ش) ☀️ روز بیماری‌های‌خاص و صعب‌العلاج 💠 حدیث روز: 💎 امام رضا (ع):«كُلُّ مُضِرٍّ يَذهَبُ بِالقُوّةِ أو قاتِلٌ فَحَرامٌ» «هر چيز زيان آور كه نيرو و قوت آدمى را مى‌گيرد و يا كشنده است، حرام است» 📚 فقه الرّضا (ع)، ص ٢۵۴ https://eitaa.com/ROOZBARG