eitaa logo
روشنا_ آبدانان
377 دنبال‌کننده
16.1هزار عکس
2.2هزار ویدیو
126 فایل
السلام علیک یا سیدصلاح الدین محمد(ع)
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از آب انار خبر
برگزاری حلقه قرآنی پایگاه ابوالفضل عباس آب انار 17_3_1403
کانال قرآن و عترت علیهم السلام: بسم الله الرحمن الرحیم سوره بقره/۲۶۹ يُؤْتِی الْحِكْمَةَ مَن يَشَاءُ ۚ وَمَن يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَيْرًا كَثِيرًا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ دانش و حکمت را به هر کس بخواهد و شایسته باشد مى دهد. و به هر کس دانش داده شود، خیر فراوانى داده شده است. و جز خردمندان، این حقایق را درک نمى کنند، و متذکّر نمى گردند. - برترین نعمت هاى الهى با توجه به آنچه در آیه قبل گذشت، که به هنگام انفاق، وسوسه هاى شیطانى دائر به فقر، و جذبه هاى رحمانى درباره مغفرت و فضل الهى، آدمى را به این سو و آن سو مى کشد، در آیه مورد بحث، سخن از حکمت و معرفت و دانش مى گوید چرا که تنها حکمت است که مى تواند بین این دو کشش الهى و شیطانى فرق بگذارد و انسان را به وادى مغفرت و فضل بکشاند و از وسوسه هاى گمراه کننده ترس از فقر، برهاند. یا به تعبیر دیگر، خداوند به بعضى از افراد بر اثر پاکى و جهاد با نفس، نوعى علم و بینش مى دهد که آثار و فوائد اطاعت الهى و از جمله انفاق و نقش حیاتى آن در اجتماع را درک کند و میان آن و وساوس شیطانى فرق بگذارد. مى فرماید خداوند دانش را به هر کس بخواهد و شایسته بداند مى دهد یُؤْتِی الْحِکْمَةَ مَنْ یَشاءُ در تفسیر حکمت معانى زیادى ذکر شده از جمله معرفت و شناخت اسرار جهان هستى ، آگاهى از حقایق قرآن ، رسیدن به حق از نظر گفتار و عمل ، معرفت و شناسائى خدا و آن نور الهى که وسوسه هاى شیطانى را از الهامات الهى جدا مى سازد و ظاهر این است حکمت یک معنى وسیعى دارد که تمام این امور، حتى نبوت را که بعضى از معانى آن شمرده اند شامل مى شود که آن نوعى از علم و آگاهى است و در اصل از ماده حَکْم بر وزن حرف به معنى منع گرفته شده و از آنجا که علم، دانش و تدبیر، انسان را از کارهاى خلاف باز مى دارد، به آن حکمت گفته اند. بدیهى است، منظور از جمله مَنْ یَشاءُ: هر کس را که بخواهد این نیست که خداوند بدون هیچ علتى، حکمت و دانش را به این و آن مى دهد، بلکه اراده و مشیت خداوند، همه جا، با شایستگى هاى افراد آمیخته است، یعنى هر کس را شایسته ببیند، از این سرچشمه زلال حیاتبخش سیراب مى نماید، سپس مى فرماید: و هر کس که به او دانش داده شود، به او خیر فراوانى داده شده است وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً کَثیراً و به گفته آن حکیم: هر کس را که عقل دادى، چه ندادى؟ و هر کس را که عقل ندادى چه دادى ؟ قابل توجه این که: بخشنده حکمت، خدا است در عین حال در این جمله نامى از او به میان نیامده، تنها مى فرماید به هر کس حکمت داده شود خیر فراوانى داده شده است این تعبیر گویا، اشاره به این است که دانش و حکمت ذاتاً خوب است از هر جا و از ناحیه هر که باشد، تفاوتى در نیکى آن نیست. قابل توجه این که در این جمله مى فرماید به هر کس دانش و حکمت داده شد، خیر و برکت فراوان داده شده است، نه خیر مطلق زیرا خیر و سعادت مطلق، تنها در دانش نیست، بلکه دانش تنها یکى از عوامل مهم آن است. و در پایان آیه مى فرماید تنها خردمندان متذکر مى شوند وَ ما یَذَّکَّرُ إِلاّ أُولُوا الأَلْبابِ تذکر به معنى یادآورى و نگاهدارى علوم و دانش ها در درون روح است. و الباب جمع لُب به معنى مغز است و از آنجا که مغز هر چیز، بهترین و اساسى ترین قسمت آن است به عقل و خرد ، لُب گفته مى شود. این جمله مى گوید تنها صاحبان عقل و خرد، این حقایق را حفظ مى کنند و به یاد مى آورند و از آن بهره مند مى شوند، اگر چه، همه افراد جز مجانین و دیوانگان صاحب عقل اند اما أُولُوا الأَلْباب به همه آنها گفته نمى شود. بلکه منظور آنهایى هستند که عقل و خرد خود را به کار مى گیرند و در پرتو این چراغ پر فروغ، راه زندگى و سعادت را مى یابند. این بحث را با سخن یکى از دانشمندان اسلامى، پایان مى دهیم که احتمالاً این سخن را از پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله شنیده است گاه مى شود خداوند اراده عذاب و مجازات مردم روى زمین را مى کند، ولى هنگامى که بشنود معلمى به کودکان حکمت مى آموزد، به خاطر این عمل، عذاب را از آنها دور مى سازد - تفسیر نمونه
حضرت امیرالمومنین امام علی علیه السلام - کاش میدانستم کسی که از علم الهی بی نصیب مانده چه چیز بدست آورده و آنکس که از علم الهی بهره مند شده چه چیزی به دست نیاورده است. الحدیث جلد ۲ صفحه ۱ - علم و دانش بیش از مقداری است که قابل احاطه باشد و یک فرد نمی تواند بر همه آنها واقف گردد پس سعی کنید از هر علمی بهتر و شایسته اش را فرا گیرید. الحدیث جلد ۲صفحه ۱۵ - مرد با ایمانی را مخاطب ساخت و فرمود علم و ادب الهی ارزش وجود توست پس در یادگیری آن کوشش نما چه هر مقداری که دانش و علم دینی تو افزوده شود بها و ارزش تو افزایش می یابد. مشکوة الانوار صفحه ۱۳۵ - هواهای نفسانی و شهوانی مانند دشمن ترین دشمنان توست که قصد دارد خون تو را بریزد پس سعی کن که بر آن غالب و پیروز گردی و گرنه هلاکت خواهد کرد غررالحکم صفحه ۷۹۷ - هزار دوست و هم نشین بسیار نیست ولی یک دشمن برای آدمی البته بسیار است. بحارالانوار جلد ۱۴ صفحه ۲۶۴ - دنیا برای تو دو روز است یک روز به نفع تو و طبق تمایلات توست و یک روز به ضرر تو و بر خلاف خواهشهای توست روزی که به نفع توست و نعم الهی را در اختیار داری تکبر و سرکشی نکن و روزی که به ضرر توست و گرفتار ناملایماتی صابر و بردبار باش نهج البلاغه حکمت ۳۹۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سالروز شهادت امام محمدتقی(جوادالائمه ع) را به عموم مسلمان جهان تسلیت وتعزیت عرض می نماییم فرهنگی هنری سپاه ناحیه آبدانان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سالروز شهادت حضرت امام محمد تقی جواد الائمه (ع) را به محضر حضرت مهدی صاحب الزمان (عج) وهمه دلسوختگان وعاشقان اهل بیت عصمت وطهارت (ع) تسلیت وتعزیت عرض می نماییم . فرهنگی هنری سپاه ناحیه آبدانان
کانال قرآن و عترت علیهم السلام: بسم الله الرحمن الرحیم سوره مائده/۹۵ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَقْتُلُواْ الصَّيْدَ وَأَنتُمْ حُرُمٌ وَمَن قَتَلَهُ مِنكُم مُّتَعَمِّداً فَجَزَاء مِّثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ يَحْكُمُ بِهِ ذَوَا عَدْلٍ مِّنكُمْ هَدْياً بَالِغَ الْكَعْبَةِ أَوْ كَفَّارَةٌ طَعَامُ مَسَاكِينَ أَو عَدْلُ ذَلِكَ صِيَاماً لِّيَذُوقَ وَبَالَ أَمْرِهِ عَفَا اللّهُ عَمَّا سَلَف وَمَنْ عَادَ فَيَنتَقِمُ اللّهُ مِنْهُ وَاللّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ اى كسانى كه ايمان آورده ايد در حال احرام، شكار را نكشيد، و هر كس از شما به عمد، شكارى را بكشد، كيفر و كفّاره اش كشتن نظير آن حيوان از چهارپايان است كه به اين نظير بودن دو شاهد عادل از ميان خودتان حكم كنند. اين حيوان قربانى هديه اى است كه به كعبه برسد و آنجا ذبح شود يا به جاى قربانى براى جبران آن به ۶۰ فقير طعام بدهد يا برابر آن روزه بگيرد. اين كفّاره هاى سه گانه براى آن است كه جزاى كار خود را بچشد. خداوند از گذشته شما كه قانون كفّاره نيامده بود گذشت. و هر كس اين كار را تكرار كند، خداوند از او انتقام مى گيرد، و خداوند، شكست ناپذير و انتقام گيرنده است نکته - كلمه حُرُم به معناى كسى است كه براى حج يا عمره، مُحرم شده است. - كلمه نَعَم كه جمع آن «اَنعام» است، به شتر، گاو و گوسفند گفته مى شود. - كلمه مسكين از سكن ، به كسى گفته مى شود كه به خاطر تهى دستى و فقر، از مسكن خود خارج نمى شود و به اصطلاح فقر او را از پا در آورده و خانه نشين كرده است. امام صادق عليه السلام فرمود كفّاره شترمرغ، شتر و كفّاره الاغ وحشى، گاو و كفّاره آهو، گوسفند و كفّاره گاو وحشى، گاو اهلى است. پیام - خداوند، از مؤمنان انتظار ويژه اى دارد. «يا ايها الذين آمنوا لاتقتلوا...» - امنيّت در حال احرام، حتّى براى حيوانات نيز بايد حفظ شود. «لاتقتلوا الصيد و انتم حُرُم» - فلسفه تحريم يا حلال ساختن، هميشه ذاتى و مربوط به خود موارد نيست، بلكه گاهى به اقتضاى شرايط زمانى و مكانى است، پس زمان و مكان، تاريخ و جغرافيا، در حكم الهى تأثير دارد. «و انتم حُرُم» - اسلام براى حالات خاص، دستورات ويژه اى دارد. «و انتم حُرُم» - قوانين اسلام براى همه است. «و من قتله منكم» - خطرناكتر از عمل و تخلّف، انگيزه و هدف و سوء قصد آگاهانه است. «من قتله منكم متعمّداً» - كيفر، بايد عادلانه باشد. «مثل ما قتل» - پرداخت كيفر و جريمه بايد دقيق باشد. «يحكم به ذوا عدل» - اسلام به عدالت در همه جا توجّه دارد. «ذوا عدل منكم» - اسلام به هر مناسبتى به مسئله گرسنگان و فقر زدايى توجّه دارد. «طعام مسكين» - حيواناتى كه در مكّه ذبح مى شوند، هديه هستند. «هدياً بالغ الكعبة» - دست مجرم را در انتخاب نوع جريمه (قربانى، اطعام، روزه) باز بگذاريم و شرايط مالى و توان جسمى او را ناديده نگيريم. «فجزاء مثل ما قتل... او عدل ذلك صياماً» - كيفر قانون شكنى به قدرى سنگين است كه اطعام ۶۰ فقير يا گرفتن ۶۰ روزه تنها گوشه اى از آن است، نه تمام آن. «ليذوق» - اجراى قوانين، پس از ابلاغ رسمى آنهاست. «عفى اللّه عما سلف» قانون موارد قبلى را شامل نمى شود. - در تكرار شكار، علاوه بر جريمه، انتقام و قهر الهى نيز وجود دارد. «و من عاد فينتقم اللَّه» - اصرار بر گناه و تكرار آن، بسيار خطرناك و عقوبت سختى در پى دارد. «و من عاد فينتقم اللَّه منه و اللّه عزيز ذو انتقام» - تهديدات الهى را جدّى بگيريم. «فينتقم اللّه... عزيز ذو انتقام» سوره مائده/۹۶ أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَطَعَامُهُ مَتَاعاً لَّكُمْ وَلِلسَّيَّارَةِ وَحُرِّمَ عَلَيْكُمْ صَيْدُ الْبَرِّ مَا دُمْتُمْ حُرُماً وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِيَ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ (البتّه) شكار دريا و خوراك آن براى شما حلال شده كه توشه اى براى شما و كاروانيان است، ولى تا وقتى مُحرم هستيد، صيد صحرايى بر شما حرام است. و از خداوندى كه به سوى او محشور مى شويد، پروا كنيد. نکته - تفسير مجمع البيان و برخى تفاسير ديگر و كتب فقهى، از اين آيه استفاده كرده اند كه در حال احرام، صيد حيوانات دريايى و مصرف آن حلال است، امّا حيوانات صحرايى، شكار و مصرفشان حرام است. البتّه مراد از حيوان دريايى، آبزيان و حيواناتى است كه در آب زندگى مى كنند، گرچه در رودخانه باشد. امام صادق عليه السلام درباره «وطعامه متاعاً لكم و للسّيارة» فرمودند: مقصود ماهى نمك زده اى است كه مى خورند. كه براى مدّت طولانى و در سفرها به وسيله نمك زدن مانع فاسد شدن آن مى شدند پیام - براى افراد محرم، همه راه ها بسته نيست. (خداوند در كنار منع شكار صحرايى، شكار دريايى را جايز دانسته است.) «احلّ... حرم»
- شكار آنگاه حلال است كه براى تغذيه باشد نه تفريح و لغو. «متاعاً لكم» - منافع و فرآورده هاى دريايى، تنها مخصوص ساحل نشينان نيست. «متاعاً لكم و للسّيارة» - ساحل نشينان، در بهره گيرى از دريا اولويّت دارند. «لكم وللسيارة» (كلمه «لكم» قبل از كلمه «للسيارة» آمده است) - صيد حيوانات صحرايى يا خوردن آن در حال احرام، بى تقوايى است. «حرّم عليكم صيد البرّ ما دمتم حرماً و اتّقواللَّه» - به متخلّفان بايد هشدار داد. «واتّقواللَّه الّذى اليه تحشرون» - ايمان به قيامت و محاسبه اعمال، عامل بازدارنده از گناه است. «واتّقوا اللَّه الّذى اليه تحشرون»
📚تفسیر نور
بسم الله الرحمن الرحیم آیا مشابه شورای نگهبان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در دیگر کشورهای جهان موجود است؟ - در اکثر کشورهای جهان به منظور اعمال نظارت بر انتخابات ، مراجعی قانونی وجود دارند. ۱- شورای نگهبان در جمهوری اسلامی ایران ۲- شورای قانون اساسی در فرانسه ۳- دادگاه قانون اساسی در آلمان ۴- قضات دیوان عالی در آمریکا ۵- مجلس عوام در انگلستان ۶- دادگاه قانون اساسی در روسیه ۷- دادگاه قانون اساسی در ترکیه ۸- محکمه ‌النقد در مصر ۹- دیوان عالی در ژاپن اینها نقش نظارتی را ایفاء می‌نمایند. بنابراین مشابه شورای‌ نگهبان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، در کشورهای دیگر هم نهادهایی تحت عنوان شورا یا دادگاه وجود دارند که وظیفه‌ آنها نظارت بر صحت انتخابات است. در واقع آن‌ چه که موجب ایجاد شبهه مبنی بر عدم وجود نهاد نظارتی بر انتخابات می‌شود ، صرفاً نشأت ‌گرفته از عدم آگاهی از حقوق اساسی و نظام انتخاباتی دیگر کشورهاست و گرنه نظام انتخاباتی در غرب دارای یک صافی ظریف است که جریان انتخابات را کنترل می‌نماید.
مهار اتش سوزی در منطقه شلت توسط بسیجیان پایگاه شهید خستوانه سرابباغ @حوزه شهید جهان آرا @ناحیه ابدانان