برگزاری نشست ازدواج آسان بمناسبت سالروز پیوند آسمانی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) با سخنرانی حاج آقا حسین خانی مسئول تعلیم و تربیت سپاه استان
استان ایلام
ناحیه آبدانان
حوزه مقاومت ام البنین(س)
#امام_وعده_های_صادق
برگزاری جلسه قرارگاه جهاد تبیین باهدف حضور حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری ّ
#ایلام
#ابدانان
#فرهنگی_هنری
#جها_دتبیین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻فوری
🏠 هر خانه یک ستاد برای #دکتر_جلیلی
#انتشار_حداکثری
🗳 درخواست #سردار_رحیم_نوعی_اقدم از مردم برای تشکیل ستادهای خانگی جهت انجام امور تبلیغات #دکتر_جلیلی
#میثاق_با_ابراهیم
#انتخاب_اصلح
@abuhossein
🗳 ستاد مجازی دکتر جلیلی | @hamiyan_jalili
💠 نقشه راه
🔺️بیانات رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات در ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
#انتخاب_مردم #انتخابات
بسیج اداری کارگری اصناف ناحیه آبدانان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻آقای ثابتی! چرا باید رای بدهیم؟ به عنوان یک جوان دهه هشتادی چه امیدی باید به آینده داشته باشم؟ یک عده آدم (مسئولان) می آیند و میروند و چه فرقی میکند که به کدام رای دهیم؟
🔹پاسخ را در این فیلم مشاهده کنید!
@sabeti ✅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وطن ای هستی من
شور و سرمستی من
بسم الله الرحمن الرحیم
- بر سر شاخ بن نبرید
در نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی
- تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و بعضی گلوگاههای آن مانند مناظرات ، نباید باعث شود که خط اصلی درگیری با دشمن گم و تسویه حسابهای سیاسی ، موجب کوچه باز کردن برای بدخواهان جمهوری اسلامی ایران شود
بعضیها نقطهی درگیری را اشتباه میکنند ، خمپاره و توپخانه خودشان را آتش میکنند به سمت یک نقطهای که آنجا دشمن نیست ، آنجا دوست است.
بعضیها رقیب انتخاباتی خودشان را
شیطان اکبر به حساب میآورند شیطان اکبر آمریکاست ، شیطان اکبر صهیونیسم است رقیب جناحی که شیطان اکبر نیست ، رقیب انتخاباتی که شیطان اکبر نیست. من طرفدار زیدم ، شما طرفدار عمروئی ، من شما را شیطان بدانم؟ چرا؟ به چه مناسبت؟ در حالی که زید و عمرو هر دو ادعای انقلاب و اسلام میکنند ، در خدمت اسلام و در خدمت انقلاب اند. خط درگیری با دشمن را مشخص کنیم.
۱۳۹۱/۰۷/۲۴
💻 جنگ نرم و دشمن شناسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️گوشه ای از تعاریف حضرت آقا درباره قالیباف در ادوار مختلف مسئولیتش از زمان جنگ تا به امروز
#سرباز_آقا
🚨 به لشکر سایبری قدس بپیوندید
https://eitaa.com/joinchat/542441666C7e7c280a3b
حاج حمید سواری:
بسم الله الرحمن الرحیم
شهید جمهور ، سرمشق رؤسای جمهور
چگونه در انتخابات هشت تیر کام ملت شیرین می شود؟
چند هفته پیش چه کسی میتوانست فکرش را هم کند که این روزها کشور در کش و قوس آمادگی برای انتخابات ریاست جمهوری باشد. آن سانحه تلخ و ناگوار که منجر به از دست دادن شهیدان پرواز اردیبهشت شد، کشور را در بهتی بزرگ و مصیبتی سنگین فرو برد و ناگزیر از برگزاری انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری کرد تا جانشین شهید رئیسی از سوی مردم تعیین شود.
ملت در تشییع رئیسی عزیز و همراهانش سنگ تمام گذاشت و با حضور پرشور و میلیونی خود در مقابل این حادثه تلخ حماسه آفرید. زن و مرد و پیر و جوان در گوشه گوشه کشور نشان دادند که قدرشناس زحمات خالصانه مسئولین کشورند و به فرموده رهبر معظم انقلاب
مردم قدردان خدمتگزاران خودشان هستند ، این را مسئولین ما بدانند، توجّه کنند. مسئولین خیال نکنند که اگر خدمتی کردند، این از یاد مردم خواهد رفت ، نه، مردم میشناسند، میفهمند، قدردانند، این مشوّق خدمت است ۱۴۰۳/۳/۱۴
انتخابات باشکوه؛ تکمیل حماسه بدرقه شهیدان
انتخابات پرشور ۸ تیر مکمل حماسه بدرقه شهیدان پرواز اردیبهشت است. همانقدر که حضور در حماسه تشییع، دارای پیامهای معنادار و متعدد برای دوستان و بد خواهان جمهوری اسلامی و ملت ایران بود، رقم زدن حماسهای دیگر پای صندوقهای رای نیز واجد پیامهایی بسیار مهم و اثرگذار است. انتخاباتی که پیش روی ماست، کار بزرگی است؛ این انتخابات یک پدیده پُر دستاورد است؛ این انتخابات که در پیش روی ماست ان شاء الله با خوبی و شُکوه و عظمت برگزار بشود، یک دستاورد بزرگ برای ملّت ایران است. اینکه بعد از این حادثه تلخ، مردم جمع بشوند با آراء بالا مسئول بعدی را انتخاب بکنند، انعکاس این در دنیا انعکاس فوق العادهای است؛ لذا این انتخابات بسیار مهم است. این حماسه انتخابات، مکمّل حماسه بدرقه شهیدان است؛ این کار مکمّل کاری است که قبلاً در بدرقه شهیدان کردید.» ۱۴۰۳/۳/۱۴
انتخاب بهینه با ملاک و معیارهای دقیق
به موازات برگزاری انتخابات باشکوه و باعظمت، سپردن سکان اجرایی کشور به دست فردی شایسته نیز بسیار مهم و قابل تامل است. مردم در هشتم تیر، سرنوشت دولت که عهدهدار بسیاری از امور اساسی کشور است را به منتخب خود می سپارند. انتخابی که بر بسیاری از وجوه کشور اثر میگذارد و از جهات مختلف مهم و حیاتی است. انتخاب درست و هوشمندانه، نیاز به شاخص دارد. رهبر انقلاب اسلامی در دورههای مختلف، درباره شاخصهای اصلی منتخبان شایسته سخن گفتهاند که همچنان قابل رجوع و استفاده هستند. ایشان در سخنرانی اخیرشان هم در دو فراز به این موضوع مهم پرداختند.
رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ۱۴ خرداد امسال در حرم مطهر حضرت امام خمینی، در بخشی از بیانتشان به ویژگیهای اخلاقی و مدیریتی شهید رئیسی پرداخته و بیش از ده صفت و ویژگی برجسته درباره ایشان ذکر کردند؛ در باب خود رئیسجمهور عزیزمان که رحمت خدا بر او باد همه اعتراف کردند که مرد کار بود، مرد عمل بود، مرد خدمت بود، مرد صفا و صداقت بود؛ این را همه اعتراف کردند. شب و روز نمیشناخت. در خدمتگزاری به کشور، یک نصاب تازهای را به وجود آورد. ما قبلاً هم شخصیّتهای خدمتگزار داشتهایم، امّا نه در این حد، نه با این حجم، نه با این کیفیّت، نه با این صداقت، نه با این پُرکاری و شب و روز نشناختن؛ یک نصاب جدیدی را آقای رئیسی رحمت الله علیه در باب خدمتگزاری به ملّت ایجاد کرد. در مسائل خارجی، از فرصتها به بهترین وجهی استفاده کرد. اینهمه تحرّک خارجی و سفر خارجی آثار ارزشمند و با برکتی برای کشور داشت، هم برای امروز کشور، هم برای فردای کشور. ایران را در چشم رجال سیاسی دنیا بزرگتر و برجستهتر کرد. انقلاب اسلامی را، ملّت ایران را، در بیانات خود و در اظهارات خارجی خود، درست تعریف کرد و شناساند؛ لذا رجال سیاسیای که امروز درباره او حرف میزنند، از او به عنوان یک چهره برجسته حرف میزنند؛ این برای ما که سالهای متمادی با مسائل خارجی سروکار داشتیم، چیز جدید و با ارزشی است. سبک مدیریّت او در بین همکاران خودش یک سبک ویژهای بود، با صمیمیّت همراه بود؛ با همکارانش، با وزرا، با مدیران دولتی با صفا و صمیمیّت رفتار میکرد. برای مردم، کرامت قائل بود، عزّت قائل بود؛ به مردم، به جوانها برای اظهار نظر میدان میداد؛ حرمت مردم را نگه میداشت. به جوانها اعتماد میکرد، جوانها را تکریم میکرد. به کسانی که به خود او بدی کرده بودند، با کرامت برخورد میکرد؛ به کسانی که حتّی به او اهانت کرده بودند، پاسخ تند، پاسخ زشت، پاسخ عصبی نمیداد. متقابلاً در مرزبندی با دشمنان انقلاب صراحت داشت؛ در مورد کسانی که با انقلاب بد بودند، مخالف بودند، دشمن بودند، دو پهلو صحبت نمیکرد؛ صریح صحبت میکرد، مرزبندیِ صریح داشت؛ به لبخند دشمن اعتماد نمیکرد.» ۱۴۰۳/۳/۱۴
او سرمشق و الگو بود
برشمردن این ویژگی ها اگر چه یک جنبه قدردانی و بزرگداشت نسبت به رئیس جمهور فقید داشت اما به نظر می رسد جنبه مهم تر آن ارائه الگویی برای مردم در انتخابات پیش رو بود. چرا که بلافاصله پس از بیان این ویژگی ها، آنها را درس و سرمشق معرفی کردند. اینها ارزش است، اینها درس است؛ هر کدام از اینها برای سیاستمداران ما، برای رؤسای جمهور آینده ما، برای کسانی که در یک بخشی مورد اعتماد ملّت قرار میگیرند، یک سرمشق است.» ۱۴۰۳/۳/۱۴
ویژگی های رئیس جمهور تراز چیست؟
رهبر معظم انقلاب در بخش پایانی بیاناتشان نیز به دو نکته مهم، اساسی و البته کاملاً بهم پیوسته اشاره کردند. نکته اول آنکه ایشان به برخی از نیازهای کشور و اثرات و پیامدهای انتخاب یک رئیس جمهور مطلوب و تراز اشاره کردند و این موارد را چنین برشمردند. در معادلات پیچیده بینالمللی، منافع خودش را حفظ کند و عمق راهبردی خودش را تثبیت کند و ظرفیّتها و استعدادهای طبیعی و انسانی خودش را به مرحله بُروز و ظهور برساند و کام مردم را شیرین کند و همچنین بتواند حفرهها و رخنههای اقتصادی و فرهنگی را پُرکند.» ۱۴۰۳/۳/۱۴ ایشان دستیابی کشور و مردم به این اهداف را در گرو انتخاب رئیس جمهوری با ویژگیهای خاصی دانسته و تاکید کردند ملت ایران احتیاج دارد به یک رئیسجمهور فعّال، پُرکار، آگاه و معتقد به مبانی انقلاب. ۱۴۰۳/۳/۱۴
ویژگی فعال و پرکار که به نظر میرسد از یک جنس هستند، همان چیزی است که در بیان خصوصیات شهید رئیسی نیز رهبر معظم انقلاب چندین بار به آن اشاره کردهاند؛ رئیس جمهوری خستگی ناپذیر و کسی که در راه خدمت به مردم شب و روز نمیشناخت. واقعیت آن است که اولاً دایره مسئولیتهای رئیس جمهور بسیار گسترده و متنوع است و ثانیاً کشور به دلایل مختلف با مشکلات و چالشهای زیادی مواجه است. این دو موضوع در کنار هم باعث میشود گریزی از انتخاب فردی فعال و پرکار نباشد. پرکاری و فعال بودن رئیس جمهور، یک ویژگی جانبی نیست که بودنش مثبت باشد و نبودنش مشکلی ایجاد نکند. با توجه به دو نکته فوق، داشتن چنین توان و روحیهای، لازم و ضروری است.
ویژگی بعدی مورد تاکید رهبر پعظم انقلاب، آگاه بودن است. به نظر میرسد این آگاهی چیزی فراتر و عمیقتر از دانش صرف است. آگاه در لغت به معنای هوشیار، بیدار، واقف و کلماتی از قبیل است. رجوع به بیانات پیشین رهبر معظم انقلاب نیز نشان میدهد این صفت با ویژگی بصیرت نزدیکی بسیاری دارد. بصیرتی که همه آحاد مردم نیازمند آن هستند و بدون شک این ویژگی در نفر اول اجرایی کشور باید بسیار برجسته و پر رنگ باشد. البته بصیرت نیز وجوه و ابعاد مختلفی دارد اما باز هم به نظر میآید هوشیاری و بیداری نسبت به شرایط جبهه خودی و بخصوص دشمن، یکی از ابعاد بسیار مهم آن است. حضرت امیرالمؤمنین در کتاب نهج البلاغه میفرماید: من نام لم ینم عنه ؛ یعنی اگر شما غفلت کردید، دشمن شما لزوماً غفلت نخواهد کرد؛ مراقب دشمن باید بود. این مخصوص اینجا هم نیست. این توصیه ما به همه مردم کشور و همه قشرهای فعال و آگاه و هوشیار کشور است: باید آگاهیها را حفظ کنید.» ۱۳۸۸/۲/۲۹ و یا یک سال پیش از آن در جمع مردم کازرون تاکید میکنند. بايد بيدار باشيم: العالم بزمانه لا تهجم عليه اللوابس. اگر صحنه را بشناسيم، عرصه را بشناسيم، دشمن را بشناسيم، نقشه دشمن را بدانيم، غافلگير نخواهيم شد.» ۱۳۸۷/۲/۱۶
و بالاخره ویژگی معتقد به مبانی انقلاب ؛ مبانی و اصول انقلاب از جمله موضوعاتی است که رهبر معظم انقلاب تا کنون بارها بر آن تأکید و چندین بار هم به طور تفصیلی درباره آن سخن گفتهاند. رجوع به این بیانات نشان میدهد ایشان سیره نظری و عملی حضرت امام راحل در مبارزه و حکومت داری را، خط کش و شاقول اصلی مبانی انقلاب می دانند؛ «امام رحمت الله مظهر انقلاب اسلامی است و بر همین اساس، بیانات ایشان که در دهها جلد کتاب مدون شده، مبانی انقلاب است. براساس سخنان امام رحمت الله ، موضوع مردم ، «استقلال کشور، «تدین و پایبندی به مبانی اسلامی، مبارزه با استکبار و زورگویی، مسأله فلسطین، موضوع معیشت مردم، «توجه به مستضعفین و رفع فقر، خطوط اصلی انقلاب هستند که از ترکیب آنها هندسه انقلاب بهدست میآید.» ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
🖋منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
کانال قرآن و عترت علیهم السلام:
سوره مائده/۱۰۳
مَا جَعَلَ اللّهُ مِن بَحِيرَةٍ وَلاَ سَآئِبَةٍ وَلاَ وَصِيلَةٍ وَلاَ حَامٍ وَلَـكِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ يَفْتَرُونَ عَلَي اللّهِ الْكَذِبَ وَأَكْثَرُهُمْ لاَ يَعْقِلُونَ
خداوند، درباره هيچ بحيره (حيوان گوش شكافته) و هيچ سائبه (حيوانى كه به خاطر زاد و ولد زياد او را آزاد كرده اند) و هيچ وصيله (حيوان نرى كه متّصل به ماده، دو قلو به دنيا آمده باشد) و هيچ حام (شتر نرى كه ده بار براى جفت گيرى از آن استفاده شده باشد) حكمى نكرده است (و شما را از استفاده گوشت و باركشى آن منع نفرموده و اين ممنوعيّت ها خرافات زمان جاهلى است)، ولى كافران بر خدا دروغ مى بندند و بيشتر آنان اهل تعقّل نيستند.
تکته
- قرب به خداوند بايد از راه هاى صحيح و معقول باشد. با هر نذرى يا از هر راهى نمى توان به خدا نزديك شد.
- مردم جاهلى مى پنداشتند با رها كردن حيوانات ياد شده، به خدا يا بتان نزديك مى شوند. نظير اين احترام به حيوانات را هنوز در كشور هند درباره گاو مشاهده مى كنيم.
در روايت آمده است كه «بحيرة» به شترى مى گويند كه پنج شكم زاييده باشد، اگر پنجمى ماده بود، گوشش را چاك مى زدند و خوردن گوشت آن را حرام مى دانستند.
امام صادق عليه السلام فرمود: در زمان جاهليت اگر شتر دو قلو مى زاييد مى گفتند: «وصلية» و ذبح و خوردن گوشت آن شتر را حرام مى دانستند و اگر شتر ده شكم مى زاييد مى گفتند: «سائبة» است و در اين صورت سوار شدن و خوردنش را حرام مى دانستند و «حام»، شترى بود كه به عنوان «فحل» از آن استفاده مى كردند كه ذبح آن را نيز حلال نمى دانستند.
پیام
- دين را بايد از خرافات و بدعت ها پاك نمود. «ما جعل اللّه»
- تا از سوى خدا، قانونى نسبت به تحريم حيوانات وضع نشده، اصل حلال بودن آنهاست. «ما جعل اللّه»
- اتلاف مال و رها كردن حيوان نوعى افتراء به خدا و حرام است. «يفترون على اللّه الكذب» (رها كردن و بلا استفاده گذاردن حيوان جايز نيست، چه رسد به رها شدن انسان)
- بدعت در دين، كفر است. «لكن الّذين كفروا يفترون...» كافر، تنها كسى نيست كه منكر خدا باشد، كسانى كه خدا را قبول دارند و به او افترا مى بندند نيز كافرند.
- ريشه احكام الهى مصالح واقعى است، امّا خرافات، ريشه در جهل و بى عقلى دارد. «لايعقلون»
- اگر اكثريّت جامعه اهل تعقّل باشند، بدعت ها رشد نمى كند. «اكثرهم لايعقلون»
سوره مائده/۱۰۴
وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْاْ إِلَي مَا أَنزَلَ اللّهُ وَإِلَي الرَّسُولِ قَالُواْ حَسْبُنَا مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ آبَاؤُهُمْ لاَ يَعْلَمُونَ شَيْئاً وَلاَ يَهْتَدُونَ
و هرگاه به آنان گفته شود: به سوى آنچه خداوند نازل كرده و به سوى پيامبر بياييد، گويند: آنچه پدرانمان را بر آن يافتيم، ما را بس است. آيا هر چند پدرانشان چيزى نمى دانستند و (به حقّ) هدايت نشده بودند (و بيراهه مى رفتند، بايد راه آنان را ادامه دهند؟)
نکته
- شايد آيه مربوط به خرافه هايى باشد كه در آيه قبل آمده بود كه هرگاه به آنان گفته شود دست از اين خرافات برداريد مى گويند: «وجدنا عليه اباءنا»
پیام
- قرآن، مردم را به پيروى از دستوراتِ خدا و رسول فرامى خواند. «تعالوا الى...»
- پذيرفتن دعوت اسلام، سبب تعالى و رشد است. (كلمه «تَعالَوا» به معناى حركت به سمت عُلوّ و رشد است)
- اصل، فرهنگ الهى است، نه فرهنگ پيشينيان. «ما أنزل اللّه»
- قرآن به تنهايى كافى نيست، سنّت و سيره و حكومت رسول اللّه هم ملاك عمل است. «تعالوا الى ما انزل اللّه و الى الرسول»
- اهل خرافات و افراد مرتجع و واپسگرا، حاضر به شنيدن حقّ نيستند. «قالوا حسبنا»
- نه سنّت گرايى اصل است و نه نوگرايى، اصل، علم و هدايت است. «لايعلمون، لايهتدون»
- وجدان خود را حاكم كنيم. «أولو كان آباؤهم...»
- ادب و احترام به گذشتگان آرى، پيروى از افكار جاهلانه آنان و وفادارى نابجا خير. «او لو كان آباؤهم لا يعلمون»
- تقليد كوركورانه، نشانه بى عقلى است. «لايعقلون» در آيه قبل، و تعصب روى نياكان در اين آيه.
- تقليد جاهل از جاهل بى معناست. «وجدنا عليه آباءنا... آباؤهم لايعلمون»
- جاهل هدايت پذير، بى خطر است. خطر آنجاست كه جاهلان، هدايت پذير نباشند. «لايعلمون، لايهتدون»
کانال قرآن و عترت علیهم السلام:
حضرت امیرالمومنین امام علی علیه السلام
- حکمت را هر کجا که باشد فراگیر گاهی حکمت در سینه منافق است و بی تابی میکند تا بیرون آمده و در سینه مومن آرام گیرد و نیز فرمود حکمت گمشده مومن است آن را فرا گیرید هر چند از منافقان و گمراهان باشد.
نهج البلاغه حکمت ۷۹ و ۸۰
- اگر دین خودت را تابع دنیایت کردی دین و دنیایت را تباه کردی و در آخرت از زیانکاران خواهی بود و اگر دنیای خود را تابع دین ات کردی هم دین و هم دنیا را به چنگ آورده ای و در روز قیامت از جمله رستگارانی.
آثار الصادقین جلد ۶ صفحه ۲۲۶
- به مردی فرمود : اگر از آفریدگار خود فرمانبری نمی کنی و دستوراتش را انجام نمی دهی پس روزی او را مخور و اگر دوست دشمن او هستی از مملکت او بیرون رو و اگر به تقدیرهای او راضی نیستی پرودگاری جز او برای خودت طلب کن. آثار الصادقین جلد ۶
- خدای سبحان روزی فقراء را در مالهای توانگران قرار داده پس فقیری گرسنه نمی ماند جز آنکه توانگری از حق او خود را به نوایی رسانده پس پروردگار متعال ثروتمندان را در آخرت برای این عمل باز خواست کند
نهج البلاغه صفحه ۴۲۰
بسم الله الرحمن الرحیم
لزوم پرهیز از منطق صفر و صدی
انتخابات اگرچه به تعبیر حضرت امام خامنهای (مدظلهالعالی) در حکم لیلة القدر نظام ، یعنی عرصه تعیین سرنوشت است، اما چنانچه در درک و تحلیل این پدیده، گرفتار خطای محاسباتی شویم، به نتایج نامطلوبی میرسیم.
در واقع، اکنون که در آستانه برگزاری انتخابات ریاستجمهوری قرار داریم، موارد و ابهاماتی چون آیا با مشارکت در انتخابات، همه مشکلات کشور حل میشود؟
اگر به فلانی رأی بدهیم همه مشکلات را حل میکند؟
چرا در سالهای اخیر با وجود تغییر ریل اداره کشور از سوی دولت، مشکلات با سرعت حل نشد؟
چرا باید به فلان نامزد با وجود فلان ایراد یا انتقاد رأی بدهیم؟ و... درباره ماهیت انتخابات و بازیگران آن مطرح میشود که اساساً از مشکل جا به جایی یا تداخل در سطح تحلیل رنج میبرد.
این در حالی است که هر پدیدهای از جمله انتخابات و نامزدهای انتخاباتی را باید در ظرف خود دید. براین اساس ، اگرچه انتخابات عرصه تعیین سرنوشت است و رأیدهندگان باید به گزینه اصلح رأی بدهند، اما نباید انتظار داشت که فرد منتخب بتواند مشکلات را به صورت آنی حل کند.
واقعیت آن است که نمیتوان مشکلاتی را که در طول سالهای متمادی شکل گرفته و عوامل متعددی در تداوم آنها دخیل است، یک شبه حل کرد؛ حل مشکلات نیازمند کار کارشناسی دقیق و مستمر است. با وجود این، پس چرا باید در انتخابات مشارکت کرد؟
پاسخ آن است که اگرچه هر فردی رئیسجمهور شود نمیتواند در کوتاه مدت مشکلات را حل کند، اما مهم آن است که نتیجه رأی مردم، روی کار آمدن کسی باشد که هم مشکلات را خوب بشناسد و هم برای حل آنها راهحلهای مقتضی و دقیق اتخاذ کند و فراتر از اینها، با پیگیری و حضور میدانی بتواند روندهای اصلاحی برای حل طیفی از مشکلات و مسائل یافته و به نتیجه برساند.
در همین زمینه، نمیتوان انتظار داشت همه نامزدها به صورت ۱۰۰ درصدی و کامل دارای شرایط اصلحیت باشند؛ زیرا این موضوع نه تنها در عمل امکانپذیر نیست، فلسفه انتخاب مردم را هم زیرسؤال میبرد.
انتخابات و رأی مردم وقتی معنا دارد که مردم با تشخیص خود، فرد اصلح را از میان صالحان انتخاب کنند. ضمن اینکه باید توجه داشت انتخابات، عرصه یک رقابت در دنیای واقعی و انتخاب میان امکانهای موجود است و هر فرد منتخبی، در کنار نقاط قوت و مثبتی که دارد، طبیعی است که نقاط ضعفی هم دارد و انتقاداتی بر او هم وارد است. در این شرایط، برای انتخاب اصلح باید میانگین امتیازات نامزدها را در نظر گرفت. بنابراین، با منطق صفر و صدی نمیتوان به عرصه انتخابات نگریست.
💻جنگ نرم و دشمن شناسی
۱۳۰۰ تن از اساتید دانشگاههای سراسر کشور در بیانیه ای از دکتر جلیلی در عرصه انتخابات ریاستجمهوری حمایت کردند.
متن این بیانیه بدین شرح است:
حمایت اساتید دانشگاههای سراسر کشور از دکتر جلیلی در عرصه انتخابات ریاستجمهوری
“ملت ایران به رئیسجمهور فعال، پرکار، آگاه و معتقد به مبانی انقلاب احتیاج دارد.”
مقام معظم رهبری، ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
خبر شهادت رئیسجمهور انقلابی، خدوم، پرتلاش، باصفا و صمیمی ملت، رئیسی عزیز که خستگی نمیشناخت و تراز نوینی در خدمتگزاری به نظام جمهوری اسلامی بهجای گذاشت، موجب تأسف و تأثر عمیق علاقهمندان به پیشرفت و تعالی کشور و نظام اسلامی گردید. اما با حضور ارزشمند جناب آقای دکتر سعید جلیلی، بارقههای امید برای استمرار مسیر خدمتگزاری صادقانه در دل آحاد مردم ایران زنده شد.
در این مقطع از تاریخ که جهان و منطقه در حال گذر از یک پیچ تاریخی و رسیدن به دوران جدیدی میباشد، آحاد ملت ایران انتظار استقرار تراز جدیدی از حکمرانی در کشور را دارند. در این راستا، سکانداری دولت توسط فردی که در عین وفاداری و اعتقاد عمیق به گفتمان حمایت از مستضعفین و محرومان، تعهد و آمادگی استفاده از ظرفیت بدنه نخبگانی کشور را دارد، ضروری و حائز اهمیت راهبردی است. ما بهعنوان جمع کثیری از اساتید و نخبگان کشور، جناب آقای دکتر سعید جلیلی بهعنوان شخصیتی مردمی و پاکدست را حائز نگاه برگرفته از آموزههای امام و رهبری در شکلدهی مناسبات جهانی و منطقهای نوین، دارای برنامه روشن و شفاف جهت تحول نهادی کشور حاصل از سالها کار عمیق و جمعی نخبگانی، معتقد به شفافیت و پاسخگویی به عموم مردم دانسته و ایشان را با رأی و حمایت مردم ایران، شایسته تصدی جایگاه ریاستجمهوری میدانیم.
برایناساس، ضمن اعلام آمادگی برای کمک و مشارکت در همه مراحل پیشرو برای تشکیل دولتی فعال و کارآمد، آگاه به شرایط و اقتضائات حاکم و معتقد به مبانی انقلاب اسلامی، بر تعهد و تمرکز دولت آتی بر رفع مشکلات معیشتی مردم، توسعه تعاملات سیاسی و اقتصادی با کشورهای جهان و بهویژه همسایگان و اهتمام ویژه به آرمانهای جبهه مقاومت و استفاده حداکثری از ظرفیت نخبگانی کشور تأکید نموده و از آحاد ملت سلحشور و نجیب ایران دعوت میکنیم با حضور پرشور خود در چهاردهمین انتخابات ریاستجمهوری، به نامزد اصلح، جناب آقای دکتر سعید جلیلی رأی دهند.
والعاقبه للمتقین
اساتید دانشگاههای سراسر کشور
همچنان، امکان امضای بیشتر این بیانیه توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه ها وجود دارد. برای این منظور، وارد لینک زیر شوید:
https://survey.porsline.ir/s/ePSQ86GF
🆔ستاد مجازی ، مردمی کشوری
✌️نشر دهنده باشی . یار دکتری
👈 #بعمل_کار_برآید 👉
هدایت شده از یا مهدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻سیاستمدار شوقانگیز:
جذبههای اجتماعیِ جلیلی
🖊 دکتر مهدی جمشیدی
[یکم]. «سیاستِ اندیشیده». او بهناگهان تصمیم نگرفته که به صحنه بیاید، بلکه یک دهه است که خود را برای چنین موقعیّتی، آماده کرده است؛ بهطوریکه در طول این سالها، توانسته یک برنامۀ «محاسبهشده» و «عالمانه» بنویسید و با مواجهات و تقابلات، آن را «پختهتر» و «وزینتر» سازد. بنابراین، وعدههایش خام و سطحی و عجولانه نیستند و مصرف انتخاباتی ندارند. کسانی بهجای «برنامههای پخته»، «وعدههای خام» میدهند تا هیجان و احساس برانگیزند و برای خویش، رأیسازی کنند؛ اما او دربارۀ تکتک جملههایش، فکر کرده و در طول زمان به این نتایج دست یافته است. او اهل قمار سیاسی نیست و نمیخواهد بخت خویش را بیازماید، بلکه در ذهن خویش، راهی که باید رفت را بارها رفته و امکانها و امتناعها را شناخته و در برنامۀ خود دیده است.
[دوّم]. «سیاستِ تجربهشده». او در عالَم نظر، محدود نمانده، بلکه برنامههای را به فضای «اجرا» و «تحقّق»، ارائه کرده و واکنشها و پیامدها را شناخته است. او نه یکباره، بلکه تکهتکههای برنامههایش را در قالبهای موردی و بخشی، عرضه کرده و برنامه را به «محک تجربه» و «پهنۀ میدان» رسانده است. ازاینرو، او از آرزوهای بیگانه با «واقعیّت» و «عینیّت» سخن نمیگوید. کارنامۀ او، همین «تکههای آزموده» و «قطعههای تجربهشده» است که کامیاب نیز بودهاند. او پیش از میدان واقعی، در میدانی کوچکتر به حرکت درآمده است.
[سوّم]. «سیاستِ مردمسالارانه». او از فرصتها و امکانهایی سخن میگوید که یکی از مهمترینشان، «مردم» هستند. وی به نظریۀ «مردمسالاری دینی»، باور دارد و میخواهد مردمسالاری پساانتخاباتی را تحقق ببخشد. او نمیخواهد بهتنهایی از موانع عبور کند، بلکه چنین امری را میسّر نمیشمارد. میخواهد خودِ جامعه را به حرکت وادارد و دولت را به «زمینهساز تجلّیِ ارادۀ جمعی» تبدیل کند. سیاست او، «اجتماعی» و «از پایین» است، نه آمرانه و برآمده از محافل بسته. اینکه او زیست مردمی دارد و آمیخته و پیوستۀ با مردم است، نشانگر همین حقیقت است که میخواهد مردمسالاری دینی را بسط بدهد و جامعه را فعّال نماید.
[چهارم]. «سیاستِ اخلاقی». آنچه که در نگاه نخست به وی، حس مخاطب را برمیانگیزد، «صداقت» و «راستی» و «بیپیرایهگی» وی است. او دروغ نمیگوید و با خدعه و فریب، کار خویش را پیش نمیبرد. همان مینماید و میگوید که هست. سیاست را برای اخلاق میخواهد و نه اخلاق را برای سیاست. در سیاستورزی او، حاجت به نیّتخوانی و مشاهدۀ پشتصحنه نیست؛ چون او چندلایه نیست و نمیخواهد در برابر مردم، گندمنمایی و جوفروشی کند.
[پنجم]. «سیاستِ انقلابی». او به نظریۀ «نظام انقلابی»، باور دارد و از «انقلاب»، به «نظام» یا «اصلاح» عبور نکرده و دچار تقلیلگرایی و استحاله و ارتجاع نشده است. میخواهد حاکمیّت و جامعه را به سرچشمههای اصیل انقلابی بازگرداند و غبارهای غفلت از صورت نخستینِ انقلاب و آرمانهای دهۀ شصت بزداید. سیاست انقلابی در طول دهههای گذشته، دستخوش دستاندازیهای عامدانه شده و اینک باید به اصالتها بازگشت. دیگران میهراسند که از انقلابیگری سخن بگویند، چون این امر، مستلزم رعایت قواعد و آدابی است که در اینان، هیچ نشانی از آنها نیست.
[ششم]. «سیاستِ جهشی». کار تحوّل، محتاج تغییرسازیهای بنیادی و جدّی و بزرگ است؛ وگرنه همچنان باید در چالشها بمانیم و شاهد بازتولید ناخواستۀ آنها باشیم. در گام دوّم، باید گام بلند برداشت و بهجای تحرّکات عادی و جاری و اداری، در پی «جهش تاریخی» بود. میتوان تاریخ را فشرده کرد و در کوتاهمدّت، فتوحات فراوان داشت. قافله نمیایستد و اگر ما بخواهیم با شتاب معمولی حرکت کنیم، همواره باید دنبالهرو بمانیم. شتابزدگی خطاست، اما تعلل و کُندی نیز نارواست.
[هفتم]. «سیاستِ چندسویه». او اولویت دارد و نمیخواهد همهچیز را در دستورکار خویش قرار بدهد و ناگهان، معجزه کند و بهشت بسازد، اما نمیخواهد «تکبُعدی» باشد و اقتصاد را بر فرهنگ یا سیاست را بر اقتصاد ترجیح بدهد و «پیشرفت نامتوازن» بیافریند، بلکه میخواهد جنبهها و لایههای مختلف را در نظر بگیرد و حسّاسیّتهایش را در میان عرصههای اصلی زندگی، توزیع کند.
[هشتم]. «سیاستِ تمدّناندیش». او به اینجا و اکنون میاندیشد اما نمیخواهد از نگاه تمدّنی غافل باشد و در سطح دولت-ملّت، متوقف بماند. او میداند که در ایران، امکان و مجال تبدیلشدن به «قدرت برتر» وجود دارد و باید کوشید چنین بضاعتی را به فعلیّت رسانید. نگاههای محدود و اقلّی، افقهای تنگی دارند و نمیتوانند چشمانداز «جهانی» و «تمدّنی» تعریف کنند. ازاینرو، جامعه در خودش و در حصار مرزهای ملّیاش، ساکن و بیحرکت میماند و بیرونی و فرامّلی و جهانی نمیشود.
🗳 ستاد مجازی دکتر جلیلی | @hamiyan_jalili
🕌اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ يا اَهْلَ بَيْتِ النُّبُوَّةِ، وَمَوْضِعَ الرِّسالَةِ، وَمُخْتَلَفَ الْمَلائِكَةِ، وَمَهْبِطَ الْوَحْیِ وَمَعْدِنَ الرَّحْمَةِ، وَخُزّانَ الْعِلْمِ، وَمُنْتَهَی الْحِلْمِ، وَاُصُولَ الْكَرَمِ، وَقادَةَ الاُْمَمِ، وَاَوْلِيآءَ النِّعَمِ، وَعَناصِرَ الاَْبْرارِ، وَدَعآئِمَ الاَْخْيارِ، وَساسَةَ الْعِبادِ، وَاَرْكانَ الْبِلادِ، وَاَبْوابَ الاْيمانِ، وَاُمَنآءَ الرَّحْمنِ، وَسُلالَةَ النَّبِيّينَ، وَصَفْوَةَ الْمُرْسَلينَ، وَعِتْرَةَ خِيَرَةِ رَبِّ الْعالَمينَ، وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكاتُهُ
- اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ يا اَهْلَ بَيْتِ النُّبُوَّةِ، وَمَعْدِنَ الرِّسالَةِ، سَلامَ مُوَدِّع لا سَئِم وَلا قال، وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكاتُهُ
يا وَلِیَّ اللهِ اِنَّ بَيْنِی وَبَيْنَ اللهِ عَزَّوَجَلَّ ذُنوُباً لا يَاْتِی عَلَيْها اِلاّ رِضاكَ، فَبحَقِّ مَنِ ائْتَمَنَكَ عَلی سِرِّهِ، وَاسْتَرْعاكَ اَمْرَ خَلْقِهِ، وَقَرَنَ طـاعَتَكَ بِطـاعَتِهِ، وَمُوالاتَكَ بِمُوالاتِهِ، تَوَلَّ صَلاحَ حَالِی، مَعَ اللهِ عَزَّوَجَلَّ، وَاجْعَلْ حَظِّی مِنْ زِيارَتِكَ تَخْلِيطِی بِخالِصِی زُوّارِكَ، الَّذينَ تَسْئَلُ اللهَ عَزَّوَجَلَّ فِی عِتْقِ رِقابِهِمْ، وَتَرْغَبُ اِلَيْهِ فِی حُسْنِ ثَوابِهِمْ، وَها اَ نَا الْيَوْمَ بِقَبْرِكَ لائِذٌ، وَبِحُسْنِ دِفاعِكَ عَنِّی عآئِذٌ، فَتَلافَنِی يا مَوْلایَ وَاَدْرِكْنِی، وَاسْئَلِ اللهَ عَزَّوَجَلَّ فِی اَمْرِی، فَاِنَّ لَكَ عِنْدَاللهِ مَقاماً كَريماً، وَجَاهَاً عَظِيماً، صَلَّی اللهُ عَلَيْكَ وَسَلَّمَ تَسْليماً
- اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ يا اَهْلَ بَيْتِ النُّبُوَّةِ، وَمَعْدِنَ الرِّسالَةِ، سَلامَ مُوَدِّع لا سَئِم وَلا قال وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكاتُهُ عَلَيْكُمْ اَهْلَ الْبَيْتِ💫
بسم الله الرحمن الرحیم
سوره آل عمران/۲۸
- با دشمنان طرح دوستى نریزید
در آیات گذشته سخن از این بود که عزت و ذلت و تمام خیرات به دست خدا است و در این آیه به همین مناسبت مؤمنان را از دوستى با کافران شدیداً نهى مى کند
زیرا اگر این دوستى ها به خاطر کسب قدرت و ثروت و عزت است، همه اینها به دست خداست.
مى فرماید افراد با ایمان نباید غیر از مؤمنان یعنى کافران را دوست، ولىّ و حامى خود انتخاب کنند
لایَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکافِرینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنینَ
و هر کس چنین کند، هیچ رابطه اى با خدا ندارد و پیوند خود را به کلى از پروردگارش گسسته است
وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ فَلَیْسَ مِنَ اللّهِ فی شَیْء
این آیه، در زمانى نازل شد که روابطى در میان مسلمانان و مشرکان با یهود و نصارى وجود داشت و چون ادامه این ارتباط، براى مسلمین زیانبار بود، مسلمانان از این کار نهى شدند.
- این آیه در واقع یک درس مهم سیاسى ، اجتماعى به مسلمانان مى دهد که بیگانگان را هرگز به عنوان دوست و حامى و یار و یاور نپذیرند و فریب سخنان جذاب و اظهار محبت هاى به ظاهر صمیمانه آنها را نخورند
زیرا ضربه هاى سنگینى که در طول تاریخ بر افراد با ایمان و با هدف واقع شده، در بسیارى از موارد از این رهگذر بوده است.
- تاریخچه استعمار مى گوید
همیشه ظالمانِ استثمارگر در لباس دوستى و دلسوزى و عمران و آبادى ظاهر شده اند.
فراموش نباید کرد
واژه استعمار که به معنى اقدام به عمران و آبادى است نیز از همین جا گرفته شده
آنها به نام عمران و آبادى وارد مى شدند و هنگامى که جاى پاى خود را محکم مى کردند، بى رحمانه بر آن جامعه مى تاختند و همه چیز آنها را به یغما مى بردند.
- جمله مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِیْنَ اشاره به این است که در زندگى اجتماعى، هر کس نیاز به دوستان و یاورانى دارد، ولى افراد با ایمان، باید اولیاى خود را از میان افراد با ایمان انتخاب کنند و با وجود آنان چه نیازى به کفار بى رحم و ستمگر است و تکیه بر وصف ایمان و کفر، اشاره به این است که این دو از یکدیگر بیگانه و آشتى ناپذیرند.
- جمله فَلَیْسَ مِنَ اللّهِ فِى شَىْء اشاره به این است افرادى که با دشمنان خدا پیوند دوستى و همکارى برقرار سازند، ارتباطشان با خداوند و خدا پرستان گسسته مى شود.
سپس به عنوان یک استثناء از این قانون کلى مى فرماید
- مگر این که از آنها بپرهیزید و تقیه کنید
إِلاّ أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً
- همان تقیه اى که براى حفظ نیروها و جلوگیرى از هدر رفتن قوا و امکانات و سرانجام پیروزى بر دشمن است
در چنین موردى، جایز است مسلمانان با افراد بى ایمان، به خاطر حفظ جان خود و مانند آن ابراز دوستى کنند.
و در پایان آیه، هشدارى به همه مسلمانان داده، مى فرماید
خداوند شما را از نافرمانى خود بر حذر مى دارد و بازگشت همه شما به سوى خداست
وَ یُحَذِّرُکُمُ اللّهُ نَفْسَهُ وَ إِلَى اللّهِ الْمَصیرُ
این دو جمله، بر مسأله تحریم دوستى با دشمنان خدا تأکید مى کند، از یک سو
مى گوید از مجازات و خشم و غضب خداوند بپرهیزید و از سوى دیگر مى فرماید
اگر مخالفت کنید بازگشت همه شما به سوى او است و نتیجه اعمال خود را خواهید گرفت
ـ أَوْلِیاء جمع ولىّ و در اینجا به معنى دوست، حامى، هم پیمان و یار و یاور است.
- تفسیر نمونه
کانال قرآن و عترت علیهم السلام:
سوره مائده/۱۰۵
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْ لاَ يَضُرُّكُم مَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَي اللّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعاً فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ
اى كسانى كه ايمان آورده ايد بر شما باد حفظ خودتان. چون شما هدايت يافتيد، آن كه گمراه شد زيانى به شما نمى رساند. بازگشت همه شما به سوى خداست، و او شمارا به آنچه مى كرديد، آگاه مى سازد.
نکته
- بعضى اين آيه را دستاويز قرار داده و مى گويند: وظيفه هر كس تنها حفظ خود است، و ما مسئول گناه ديگران و امر و نهى آنان نيستيم در پاسخ آنان مى گوييم: با وجود آيات و روايات متعدّد كه همه نشان از وجوب امر به معروف و نهى از منكر دارد، بايد گفت: مراد اين آيه رها كردن اين دو وظيفه نيست، بلكه مراد آن است كه اگر امر و نهى صورت گرفت، ولى اثر نكرد شما ديگر وظيفه اى جز حفظ خود نداريد. علاوه بر آنكه حفظ جامعه از گناه به وسيله امر به معروف و نهى از منكر، يكى از مصاديق «حفظ خويشتن» است.
- اين مضمون را در حديثى از پيامبرصلّى الله عليه وآله نيز مى خوانيم. تفسير نورالثقلين
پیام
- در راه حقّ، از تنهايى نترسيم. «عليكم أنفسكم لايضركم»
- اگر حريف ديگران نمى شويم، حريف نفس خود باشيم. «عليكم أنفسكم...»
- انحراف جامعه، مجوز گناه كردن افراد نيست. «عليكم انفسكم لايضرّكم...»
- در قيامت، هر كس مسئول كار خويش است. «عليكم أنفسكم»
- در پى كشف و افشاى عيوب ديگران نباشيم. «عليكم انفسكم»
- اوّل خود سازى ، سپس جامعه سازى. «عليكم انفسكم»
- اهل ايمان بر رفتار و كردار نارواى گمراهان و عقائد باطل آنان مؤاخذه نخواهند شد. «عليكم انفسكم»
- در راه نجات ديگران، خودتان غرق نشويد. «عليكم أنفسكم لايضرّكم»
- چنان بايد تربيت شويم كه فساد محيط و جامعه در ما تأثير نگذارد. «لايضرّكم»
- از خارج، كسى به شما آسيب نمى زند. اگر شكست بخوريد، از خودتان است. «عليكم انفسكم لايضرّكم من ضلّ»
- روحيّه خود را به خاطر انحراف ديگران از دست ندهيم. «عليكم انفسكم لايضرّكم من ضلّ»
- راه اسلام چنان منطقى و استوار است كه شبهه و انحراف ديگران به آن خلل نمى رساند. «لايضرّكم من ضلّ اذا اهتديتم»
- گرچه منحرفان در كمين هستند، امّا راه مصونيّت يافتن، هدايت پذيرى است. «لا يضرّكم من ضلّ اذا اهتديتم»
- ايمان به معاد، عامل خود سازى است. «الى اللّه مرجعكم»
- پيروى از نياكان و تقليد كوركورانه از ديگران، در قيامت نجات بخش انسان نيست، بلكه هر كس بايد پاسخگوى راه و عمل خويش باشد. «عليكم انفسكم... فينبّئكم»
- رفتار و كردار انسان در دنيا، فرجام او را در قيامت روشن مى كند. «فينبّئكم بما كنتم تعملون»
سوره مائده/۱۰۶
يِا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ شَهَادَةُ بَيْنِكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ حِينَ الْوَصِيَّةِ اثْنَانِ ذَوَا عَدْلٍ مِّنكُمْ أَوْ آخَرَانِ مِنْ غَيْرِكُمْ إِنْ أَنتُمْ ضَرَبْتُمْ فِي الأَرْضِ فَأَصَابَتْكُم مُّصِيبَةُ الْمَوْتِ تَحْبِسُونَهُمَا مِن بَعْدِ الصَّلاَةِ فَيُقْسِمَانِ بِاللّهِ إِنِ ارْتَبْتُمْ لاَ نَشْتَرِي بِهِ ثَمَناً وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَي وَلاَ نَكْتُمُ شَهَادَةَ اللّهِ إِنَّا إِذاً لَّمِنَ الآثِمِينَ
اى كسانى كه ايمان آورده ايد هرگاه نشانه هاى مرگ يكى از شما فرا رسد، از ميان خود دو نفر عادل را هنگام وصيّت به شهادت و گواهى فرا خوانيد. و اگر در مسافرت بوديد و مصيبت مرگ به سراغ شما آمد و شاهد مسلمانى نبود دو تن از غير همكيشان تان را به گواهى بطلبيد و اگر در صداقت آنان شك كرديد، پس از نماز آن دو را نگاهداريد تا به خداوند قسم ياد كنند كه ما حاضر نيستيم حقّ را به هيچ قيمتى بفروشيم، هر چند در مورد فاميل باشد و هرگز شهادت الهى را پنهان نمى كنيم، كه در اين صورت از گنهكارانيم
نکته
- مسلمانى به نام «ابن ابى ماريه» همراه دو مسيحى به نام هاى تميم و عدى كه برادر بودند، به سفر تجارى رفتند. مسلمان بيمار شد، وصيّت نامه اى نوشت و آن را ميان وسايل خود پنهان كرد و اموال خود را به آن دو مسيحى داد كه به وارثان بدهند. پس از مرگش، آن دو نفر در ميان اثاثيه او اجناس گرانبهايى ديده، و برداشتند، پس از مراجعت به مدينه، باقى آنها را به وارثان دادند. ورثه، وصيت نامه را در ميان وسايل ديدند كه صورت همه اثاثيه در آن ثبت شده بود. چون مطالبه كردند، آن دو مسيحى انكار كردند، شكايت را نزد پيامبر بردند، در اين هنگام بود كه آيه فوق نازل شد.
طبق حديثى از اصول كافى، پيامبر از آن دو سوگند گرفت و تبرئه شان كرد، ولى چون دروغشان از طريق نامه كشف شد، حضرت بار ديگر آن دو را احضار كرد. وارثان سوگند ياد كردند كه اجناس ديگرى هم بوده و آنها را پس گرفتند.
پیام
- آستانه مرگ، آخرين فرصت براى وصيّت كردن است. «اذا حضر أحدكم الموت حين الوصية»
- مرگ، براى همه مردم يكسان است. «حضر أحدكم الموت»
- هنگام وصيّت، مؤمن بايد دقّت هاى لازم را به كار بندد. «حين الوصيّة اثنان ذوا عدل منكم»
- براى اداى حقّ مردم، دو شاهد عادل بگيريد. «اثنان ذوا عدل»
- براى اداى حقّ مردم، اگر مسلمان حضور نداشت، با غير مسلمان كار را محكم كنيد. «غيركم» (لكن غير مسلمانى كه خداوند را قبول داشته باشد تا بتواند به نام مقدّس او سوگند ياد كند) «فيقسمان باللَّه»
- مراعات حقوق مردم همه جا مهم است و مكان بردار نيست. «ضربتم فى الارض»
- براى پرداخت حقّ، هرگونه شك را دفع كنيد. «تحبسونهما... ان ارتبتم»
- سوگند، يكى از راه هاى شك زدايى است. «فيقسمان»
- تنها سوگند به نام «اللّه» ارزشمند و معتبر است. «فيقسمان باللّه»
- براى اداى حقّ از صحنه هاى مذهبى و ملكوتى و مكان ها و زمان هاى مقدّس كمك بگيريم. «من بعد الصلوة فيقسمان باللّه»
- از بهترين فرصت ها براى اداى حقّ بايد بهره گرفت. «بعدالصلاة» (نماز در پاكى و پرهيز از دروغ نقش دارد)
- يكى از عوامل انحراف، رسيدن به پول است. «لانشترى به ثمناً»
- يكى از عوامل انحراف، محبّت و علاقه هاى فاميلى است. «لانشترى به ثمناً و لو كان ذاقربى»
- تنها موردى كه متن «سوگندنامه» از طريق وحى، ديكته شده است، «حقّ الناس» است. «لانشترى ...»
- كتمان حقّ و خيانت در گواهى، عادل را فاسق مى كند و در همه اديان الهى، حرام شمرده شده است. («ذواعدل»، مى شود «من الآثمين»)
- حضرت امیرالمومنین امام على عليه السلام به شخصى كه تقاضاى بيت المال (علاوه بر سهم عادى خود) داشت فرمود: روز جمعه نزد او آيد. سپس او را به نمازجمعه برد و جمعيّت را به او نشان داد و فرمود: معناى تقاضاى نابجاى تو سرقت از اموال اين مردم است. در اين صحنه مى بينيم كه حضرت از نماز و جمعيّت و جمعه براى تأثيرگذارى كلام نورانى خود بهره گرفته است.