eitaa logo
روشنا بوشهر
827 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
3.7هزار ویدیو
137 فایل
ارتباط با ادمین کانال: @Mahdiyar6167
مشاهده در ایتا
دانلود
💥🌷💥🌷💥🌷💥🌷💥 ⭕️جایگاه امر به معروف و نهی از منکر (بخش اول) 🔶ما این همه دستور و داریم، و از هم هست، اما چرا ما این گونه شدیم! قاعدتا اگر این وظیفه انجام میگرفت، دیگر در میان ما نبود، یا بسیار کم بود. 💠درباره اهمیت و جایگاه و آیات فراوانی هست که نمونه هایی از آنها را اشاره می کنیم؛   🔷«کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ؛ شما بهترین امتی بودید که پدید آمدید، از این رو که و می کنید و به خدا ایمان دارید». در این آیه از به عنوان یاد شده، زیرا این را انجام می دهند. همچنین این دو فریضه در شمار و هم ردیف قرار گرفته اند. 🔷«وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ ۚ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَ یُطِیعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ ۚ أُولَٰئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللَّهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ؛ مردان و زنان با ایمان، ولی و یار همدیگرند، یکدیگر را و می کنند و نماز را برپا می دارند و زکات را می پردازند و خدا و رسولش را اطاعت می کنند. خدا به زودی آنان را مورد رحمت خویش قرار خواهد داد. خداوند توانا و حکیم است». این آیه به و از اوصاف لازم مؤمنان شمرده و افزون بر آن، چنین اقدامی را از شئون ولایت برخی از مؤمنین بر گروهی دیگر قرار داده است.   🔷«الَّذینَ إِن مَکَّنّاهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَروا بِالمَعروفِ وَ نَهَوا عَنِ المُنکَرِ ۗ وَلِلَّهِ عاقِبَةُ الأُمورِ؛ و کسانی که هرگاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم نماز را بر پا می دارند و زکات را ادا می کنند و و می نمایند، و پایان همه کارها از آن خداست». آیه یاد شده افزون بر این که در مدینه و اواخر هجرت پیامبر است، در مورد یاران خدا که در آیه قبل وعده یاری به آنان داده شده این ویژگی ها را نیز بیان کرده است. همچنین اشاره دارد که چنین افرادی هرگز پس از پیروزی، روش خودکامگان و جباران را فرا روی خود قرار نداده و به عیش و نوش، و لهو و لعب نمی پردازند، و در غرور و سرمستی فرو نمی روند، بلکه این پیروزی را نردبان ترقی برای ساختن خویش و جامعه قرار می دهند. به همین منظور نخست به رابطه با خالق که مظهر آن است پرداخته، سپس پیوند با مردم را از راه پی گرفته، آنگاه به دو فریضه و » پرداخته و آنها را به کار می گیرند. 🔷بنابراین، آیه یادشده درس بزرگی برای امت فداکار ایران است تا پس از پیروزی انقلاب اسلامی هر چه بیشتر و بهتر به این دو فریضه مهم جامه عمل بپوشانند. ... 📕مهم ترین واجب فراموش شده؛ امر به معروف و نهی از منکر، آیت الله ابراهیم امینی، ص‌ ۲۳-۱۸، مؤسسه بوستان کتاب (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) چ دوم 🌖روشنا_بوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
11.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔥🎥 خبر داری به حمله کرده؟! 🔹واکنش نوجوانان به حمله آمریکا 🌖روشنا_بوشهر
✨🌹✨🌹✨🌹✨🌹✨ ⭕️خوش اخلاقی در اسلام (بخش اول) 🔶اگر و عمل انسان قوی و فراوان باشد، ولی از زیبایی‌هایی برخوردار نباشد، در و به ویژه در و دچار مشکل میشود. که بخشی از آن در دنیا، و همه در آخرت، ظهور عینی می یابد، قابل شمارش نیست؛ چنان که در روایات آمده است: «هیچ حقیقتی در میزان عمل انسان در قیامت، سنگین تر از نیست». هیچ راهی برای تبلیغ حسنات اخلاقی، بهتر و از این نیست که خود انسان به آراسته باشد. 🔷از آنجا که مردم عاشق زیبایی های ظاهر و زیبایی‌های معنوی هستند، هنگامی که را در انسان ببینند و خود را عاری از آن بنگرند، از درون دچار و شرم و حیا میشوند، و در وجودشان، به آنان سخت و دشوار می آید و سبب میشود به سوی که در غیر خود می بینند و منافع آن را در برخوردها و روابط ملاحظه میکنند، روی آورند، و انسان آراسته به آن را الگو و اسوه خود قرار دهند. 🔷 و حسنات باطنی، که در قرآن مجید از آنان به تعبیر شده است، به دلیل اینکه حرکات و از برمی آید، و خدایند، چنان که به لقمان حکیم منسوب است که گوید: «، خویش بیگانگان باشد، و ، بیگانه خویشان». (ع) درباره چنین میفرماید: «إن أحسن الحسن الخلق الحسن؛ ، است». ادیب نیشابوری گوید: «بود گوهر هر کسی، خوی او / که تن گاه زشت است و گاهی نکو». 🔷 ، از بارزترین صفات (ص) بود که سهمی عمده در به و شیفتگی آنان به شخص پیامبر داشت. خداوند درباره این خصلت مردمی حضرت میفرماید: «به خاطر رحمت الهی بود که برای مردم نرم شدی، و اگر و خشن و سخت دل بودی، از دور تو پراکنده میشدند». ، کمندی است که دیگران را در دام محبت اسیر میکند و تبلور فضلیتهایی چون ، (ادب گفتار) و... میشود؛ چنان که (ع)، حد و مرز اخلاق نیک را چنین تبیین میکند: «نرمی اخلاق، پاکیزه سازی کلام و گشاده رویی». ... 📕اسلام و زیبایی‌های زندگی، رویکردی تحلیلی و تربیتی به سبک زندگی، دکتر داود رجبی‌نیا، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چ اول، ص ۵۲۶-۵۲۰ 🌖روشنا_بوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): شما روایت کنید حقایق جامعه‌ی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. اگر شما روایت نکنید دشمن روایت میکند؛ شما اگر انقلاب را روایت نکنید دشمن روایت میکند؛ شما اگر حادثه‌ی دفاع مقدس را روایت نکنید دشمن روایت میکند، هرجور دلش میخواهد. توجیه می‌کند، دروغ می‌گوید، ۱۸۰ درجه با این خلاف واقع، جای ظالم و مظلوم را عوض می‌کند. 🌖روشنا_یوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
⭕️ الزامات در فضای مجازی/ ۳ نقطه ضعف جبهه انقلاب در این فضا ▪️ رهبر حکیم انقلاب اسلامی در ۶ ماه گذشته بارها به فریضه قطعی و فوری جهاد تبیین اشاره کرده اند.از آنجایی که پس از کوید۱۹ عمده فعالیت ها در بستر فضای مجازی دنبال می شود و این فضای رها شده در داخل تحت مدیریت و کنترل دشمنان مردم ما است، لزوم این جهاد در برابر دشمن بیش از پیش واجب می شود. ▪️ در همین حال شاهد هستیم که در این فضا، دشمن از انواع فناوری‌ها در حوزه‌هایی مانند علوم داده و هوش مصنوعی برای تولید محتوای هدفمند و مهندسی ذهن مخاطب با بستر پلتفرم های خارجی که ما را در محاصره تبلیغاتی قرار داده اند استفاده می‌کند که باید در این زمینه تبیین صورت گیرد. ▪️ از مهمترین جنگ افزارهای سایبری دشمن بر ضد ما که باید در خصوصش تبیین صورت بگیرد نوع ساختار و چرایی نفوذ شبکه غیراجتماعی تصویر محور اینستاگرام در ایران با محوریت جریان تحریف است که با بهره گیری از هوش مصنوعی، فیلترینگ حبابی و دروازه بانی محتوایی شیطنت آمیز ضد ارزش‌های اسلامی و ایرانی ما فعالیت می‌کند و این در حالیست که شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان های غربی دیگر نیز هم اکنون اقدامات خصمانه‌ای را در بستن صفحات رسمی ارگان‌های رسمی کشور به کار گرفته‌اند که در میان آنان اینستاگرام کثیف ترین نوع دیکتاتوری رسانه ای و تروریسم سایبری را به معرض نمایش گذاشته است. ▪️ حال در این فضای مجازی ول علاوه بر کنشگری در برابر پلتفرم‌های خارجی، با توسعه سخت افزار، نرم افزار و فناوری‌های نوظهور بومی می‌توانیم قوی شویم. ▪️ در این شرایط قسمت بسیار مهم «جهاد تبیین» در فضای مجازی تبیین چرایی و لزوم راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در داخل کشور است. لازم به ذکر است پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا شبکه ملی اطلاعات دارند و به بومی سازی و حکمرانی فضای مجازی و حاکمیت سایبری اهمیت می‌دهند. اینها الزامات «جهاد تبیین» در فضای مجازی است. 💠با توضیحات فوق الذکر به طور خلاصه میتوان جهاد تبیین در فضای مجازی را اینگونه تعریف کرد: «جهاد تبیین»پر فضای مجازی یعنی یک جریان جهادی-انقلابی اصیل برای ابهام زدایی از شبهات، اخبار جعلی و تحریف در سطح جامعه وجود داشته باشد. ▪️ اما متاسفانه اکنون مخاطبان ایرانی به واسطه فضای مجازی ول و حضور در پلتفرم‌های خارجی در جنگ شناختی ترکیبی تغییر ذائقه پیدا کرده و نسبت به ارزش‌های خودش دچار ابهام شده که از الزامات جهاد تبیین اینست که باید در این فضا به صورت فوری تاب‌آوری مردم را در برابر حملات شناختی دشمن بالا ببریم، 📍 در آخر باید گفت ما با ۳ ضعف در جبهه انقلاب در فضای مجازی مواجه هستیم: ۱.فقدان راهبرد در حوزه حکمرانی سایبری انقلاب اسلامی و عدم اهتمام کافی برای اجرای بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب ۲.ضعف گفتگوی هدفمند با یکدیگر و تشتت میان نیروهای خودی ۳. ضعف دانشی در حوزه تبیین در فضای مجازی و رسانه(فقر سواد رسانه ای، سواد فضای مجازی، سواد دیجیتال، روش های اقناع مخاطب و...) 🌖 روشنا_بوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️ ⭕️فاکتورهای ازدواج و خانواده قرآنی (بخش اول) 🔶 و تجربه یک زندگی مشترک یکی از زیباترین آرزوهای هر است که در دوران حیات خود آن را در سر می پروراند، و به دنبال دستیابی به آن و برطرف کردن موانع آن است. به جرأت می توان ادعا کرد تلاش برای دست یافتن جایگاه علمی و اجتماعی حتّی ثروت نیز به نوعی در ارتباط با این نیاز طبیعی است؛ چرا که و تجربه نوع خاصی از حیات طیبه الهی، و خدادادی است که محصول آن و راحتی در زندگی است، که انسان همواره خواهان آن بوده است. به همین منظور در این نوشتار تلاش داریم با تکیه بر سبک و ، به جلوه ها و فاکتورهای ازدواج و خانواده قرآنی اشاره کنیم. 💠آسان گیری و پرهیز از مانع تراشی 🔷 و مانع تراشی های بی مورد برای تشکیل زندگی مشترک یکی از بیماریهای خطرناکی است، که بسیاری از خانواده ها و زوجین جوان را به خود درگیر کرده است. موضوع‌ بسیار مهمی که موجب شده است و فراوانی طعم شیرین زندگی مشترک را نچشند و همواره افسوس و دل نگرانی های تنها زیستی را در لابه لایی آرزوهای خود پنهان نمایند. موانعی از جنس و نه چندان پر اهمیت که هیچ گاه به تنهایی نتوانسته‌اند سعادت و را برای افراد به ارمغان آورند؛ ، انتظار زندگی لاکچری، جایگاه بالای علمی و اجتماعی و حقوق های نجومی و... موضوعاتی هستند که مانع یک ازدواج آسان و بدون دغدغه شده است. همواره بر مسأله آسان گیری در امر و فرهنگ سازی آن تأکید داشته و از بر سر تشکیل زندگی مشترک منع کرده است. در منابع روایی از (ع) نقل شده است: «لَا تُغَالُوا بِمُهُورِ النِّسَاءِ فَتَکُونَ عَدَاوَة؛ را سنگین نگیرید که موجب کدورت و گردد». [وسایل الشیعه، ج ۲۱، ص ۲۵۳] 💠پرهیز از مقایسه های مزموم 🔷از جمله آسیبهای خطرناک یک ازدواج و تشکیل خانواده قرآنی، گرفتار شدن در دام مقایسه های مذموم و شیطانی است. گاهاً این بیماری خطرناک از همان ابتدای زندگی مشترک خود را نشان می دهد، به طوری که برخی افراد با مشاهده و با خود، نوعی سختی و تکلف را به خود تحمیل می نمایند. این در حالی است که حضرت باریتعالی با یک از چشم دوختن به نوع زندگی و دارایی دیگران منع کرده است. «وَ لا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ إِلى‏ ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَیاةِ الدُّنْیا لِنَفْتِنَهُمْ فیهِ وَ رِزْقُ رَبِّکَ خَیْرٌ وَ أَبْقى‏؛ و هرگز چشمان خود را به ، که به گروه‏هایى از آنان داده‏ایم، میفکن! اینها شکوفه‏ هاى ؛ تا آنان را در آن ؛ و روزى پروردگارت بهتر و پایدارتر است‏». [طه، ۱۳۱] این نوع و چشم و هم چشمی های مادی و دنیوی، می تواند و امنیت را که از جمله سرمایه های با ارزش در یک زندگی ایده آل و قرآنی است را بر باد داده و از اهداف عالی و اخلاقی خود دور نماید. ... منبع: راسخون 🌖 روشنا_بوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ⭕️ در مورد احترام به و چیست؟ (بخش اول) 🔶گرچه عواطف انسانى و مسأله حق شناسى، به تنهایى براى رعایت احترام در برابر کافى است، ولى از آنجا که حتى در مسائلى که هم عقل در آن استقلال کامل دارد و هم عاطفه آن را به وضوح درمى یابد، سکوت روا نمى دارد، بلکه به عنوان در این گونه موارد را صادر مى کند در مورد آنقدر تأکید کرده است که در کمتر مسأله اى دیده مى شود. به عنوان نمونه به چند قسمت اشاره مى کنیم: 🔷الف ـ در چهار سوره از ، ، بلافاصله بعد از مسأله توحید قرار گرفته؛ این هم ردیف بودن دو مسأله بیانگر این است که تا چه حدّ براى و احترام قائل است. در سوره «بقره» آیه ۸۳ مى خوانیم: «لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللّهَ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»؛ و در سوره «نساء» آیه ۳۶: «وَ اعْبُدُوا اللّهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»؛ و در سوره «انعام» آیه ۱۵۱ مى فرماید: «أَلاّ تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»؛ و در سوره «اسراء» آیه ۲۳ نیز، این دو را قرین با هم مى بینیم: «وَ قَضى رَبُّکَ أَلاّ تَعْبُدُوا إِلاّ إِیّاهُ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً». 🔷ب ـ اهمیت این موضوع تا آن پایه است که هم و هم صریحاً توصیه مى کنند که حتى اگر و کافر باشند رعایت احترامشان لازم است. در سوره «لقمان» آیه ۱۵ مى خوانیم: «وَ إِنْ جاهَداکَ عَلى أَنْ تُشْرِکَ بِی ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما وَ صاحِبْهُما فِی الدُّنْیا مَعْرُوف؛ اگر آنها به تو اصرار کنند که مشرک شوى، اطاعتشان مکن، ولى در زندگى دنیا به با آنها معاشرت نما»! 🔷ج ـ در برابر و در قرآن مجید، در ردیف در برابر قرار داده شده، چنان که مى خوانیم: «أَنِ اشْکُرْ لِی وَ لِوالِدَیْکَ». [لقمان، ۱۴] با این که بیش از آن اندازه است که قابل احصاء و شماره باشد، و این دلیل بر عمق و وسعت و مى باشد. 🔷د ـ ، حتى را در برابر و اجازه نداده است. در حدیثى از (ع) مى خوانیم: «لَوْ عَلِمَ اللّهُ شَیْئاً هُوَ أَدْنَى مِنْ أُفّ لَنَهى عَنْهُ وَ هُوَ مِنْ أَدْنَى الْعُقُوقِ وَ مِنَ الْعُقُوقِ أَنْ یَنْظُرَ الرَّجُلُ إِلى والِدَیْهِ فَیُحِدَّ النَّظَرَ إِلَیْهِم». [۱] ... پی نوشت: [۱] «جامع السعادات»، جلد ۲، صفحه ۲۵۸ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) 🌖 روشنا_بوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
روشنا بوشهر
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️ #آثار_تقوا در انسان و جامعه (بخش اول) 🔷 #تقوا به انسان #آزادى_معنوى مى‏دهد، یعنى او
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ⭕️ در انسان و جامعه (بخش دوم) 🔷 به انسان مى‏دهد، یعنى او را از و بندگى و آزاد مى‏کند، رشته و طمع و و و را از گردنش برمى‏دارد و به این ترتیب ریشه رقّیتها و را از بین مى‏برد. 💠تقوا و آزادى‏ 🔷لازمه اینکه انسان از زندگى حیوانى خارج شود و یک زندگى انسانى اختیار کند این است که از اصول معین و مشخصى پیروى کند، و لازمه اینکه از اصول معین و مشخصى پیروى کند، این است که خود را در چهارچوب همان اصول محدود کند و از حدود آنها تجاوز نکند، و آنجا که و ‏هاى_آنى او را تحریک مى‏کند که از حدود خود تجاوز کند خود را کند. نام این که مستلزم ترک امورى است است. 🔷نباید تصور کرد که از مختصات دیندارى است، از قبیل نماز و روزه، بلکه تقوا است. انسان اگر بخواهد از طرز زندگى حیوانى و جنگلى خارج شود ناچار است که داشته باشد. در زمان ما مى‏بینیم که تقواى اجتماعى و سیاسى اصطلاح کرده‏اند. چیزى که هست یک علوّ و قداست و استحکام دیگرى دارد و در حقیقت تنها روى است که مى‏توان و با مبنا به وجود آورد و جز بر مبناى محکم ایمان به خدا نمى‏توان بنیانى مستحکم و اساسى و قابل اعتماد به وجود آورد. 🔷قرآن کریم مى‏فرماید: «أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلى‏ تَقْوى‏ مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوانٍ خَیْرٌ أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْیانَهُ عَلى‏ شَفا جُرُفٍ هارٍ؛ آیا آن کس که را بر و رضاى او بنا کرده بهتر است، یا آن که بنیان خویش را بر پرتگاهى سستِ مشرف بر آتش قرار داده است؟». [توبه، ۱۰۹] به هر حال ، اعمّ از تقواى مذهبى و الهى و غیره، است و خود به خود مستلزم ترک و اجتناب و گذشتهایى است. [۱] ... پی نوشت [۱] مطهری، مرتضی، مجموعه آثار شهید مطهری، تقوا، ده گفتار، ایران، انتشارات صدرا، چ هشتم، ۱۳۷۷ش، ج ۲۳، ص ۶۹۷ پدیدآورنده: حمید حنائی نژاد منبع: وبسایت راسخون 🌖روشنا_بوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
روشنا بوشهر
✨🌹✨🌹✨🌹✨🌹✨ ⭕️خوش اخلاقی در اسلام (بخش اول) 🔶اگر #ایمان و عمل انسان قوی و فراوان باشد، ولی از زیبایی
✨🌹✨🌹✨🌹✨🌹✨ ⭕️خوش اخلاقی در اسلام (بخش دوم) 🔶اگر و عمل انسان قوی و فراوان باشد، ولی از زیبایی‌هایی برخوردار نباشد، در و به ویژه در و دچار مشکل میشود. که بخشی از آن در دنیا، و همه در آخرت، ظهور عینی می یابد، قابل شمارش نیست؛ چنان که در روایات آمده است: «هیچ حقیقتی در میزان عمل انسان در قیامت، سنگین تر از نیست». هیچ راهی برای تبلیغ حسنات اخلاقی، بهتر و از این نیست که خود انسان به آراسته باشد. 💠خوشرویی 🔷مواجهه دو انسان با هم و کیفیت رویارویی چهره ها، نقش مهمی در نحوه گفتار و رفتار دارد و رمز گشایش دلهاست. هرگز نمیتوان با اموال خود همه مردم را بهره مند ساخت و راضی نمود، ولی میتوان با و برخورد کرد. اگر این خوشرویی و خنده رو بودن با و انجام گیرد، افزون بر تأثیر محبت آفرین، حسنه و شمرده میشود: «تبسم الرجل فی وجه اخیه حسنه». در برخورد با دیگران، آنان را آماده تر میسازد تا دل به با شما سپارند. خنده رویی و بشاش بودن، دیگران را دل و جرأت میبخشد تا بدون هیچ هراس و نگرانی، با شما باب آشنایی باز کنند و سفره دلشان را پیشتان بگشایند. 🔷چقدر شایسته است هنگامی که میخواهد با زن و فرزند، پدر و مادر، اقوام و دوستان و مردم برخورد کند، غم و را در پس پردہ باطن پنهان نماید، و همه و خرمی اش را در چهره ظاهر سازد و با با همگان دیدار کند؛ زیرا «لبی که ندارد، شکاف دیوار است». در روایتی در رابطه با ویژگی‌های زیبایی مؤمنان وارد است که: «المؤمن بشره فی وجهه و حزنه فی قلبه». ...   📕اسلام و زیبایی‌های زندگی، رویکردی تحلیلی و تربیتی به سبک زندگی، دکتر داود رجبی‌نیا، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چ اول، ص ۵۲۶-۵۲۰ منبع: راسخون 🌖روشنا_بوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr
روشنا بوشهر
💥🌷💥🌷💥🌷💥🌷💥 ⭕️جایگاه امر به معروف و نهی از منکر (بخش اول) 🔶ما این همه دستور #امر_به_معروف و #نهی_از_
💥🌷💥🌷💥🌷💥🌷💥 ⭕️جایگاه امر به معروف و نهی از منکر (بخش دوم و پایانی) 🔶ما این همه دستور و داریم، و از هم هست، اما چرا ما این گونه شدیم! قاعدتا اگر این وظیفه انجام میگرفت، دیگر در میان ما نبود، یا بسیار کم بود. 💠جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در سخنان پیامبر اکرم (ص) 🔷در کلام (ص) رهنمودهای گوناگونی درباره این دو فریضه و اهمیت آن آمده است که نمونه ای از آن چنین است: خدا مبغوض میدارد را که دین نداشته باشد. یکی از اصحاب عرض کرد: چنین مؤمنی کیست؟ فرمود: کسی که وظیفه  و را انجام نمی دهد. به واسطه امر به معروف و نهی از منکر، نوعی و بر همگان را بر عهده همه قرار داده است، لذا یک نمی تواند فقط خودش خوب بوده و کاری به نداشته باشد. باید به وسیله دیگران را نیز به خوبی ها واداشته و به وسیله آنان را از کارهای زشت باز دارد. هر فردی در برابر همه دارد، ، ، زیردستان و بالادستانش. خلاصه در حد توان، مسئولیت نظارت دارد که اگر این مسئولیت را انجام داد، وظیفه دینی اش را انجام داده و مسلمان درستی است وگرنه اسلامش ناقص است.   🔷یک فرد نمی تواند بگوید: «من فقط خودم نماز می خوانم، حالا دیگران بی نماز هستند، باشند»؛ یا پدر بگوید: «من خودم نماز می خوانم، اما اگر پسرم بی نماز باشد کاری ندارم، یا چنانچه برادر و خانواده ام و یا دیگران بی نماز باشند ربطی به من ندارد». این را نمی پذیرد، بلکه می گوید: خودت نماز بخوان و مسئولیت داری دیگران را هم نمازخوان کنی: «کلکم زاع و کلکم مسؤول عن رعیته»؛ همه در مقابل یکدیگر دارید. حتی سرباز در برابر فرماندهش مسئولیت دارد. آحاد رعیت در برابر رئیس و نیز کل حکومت مسئولیت دارند. اسلام چنین وضعی را خواسته است. ما این همه دستور و داریم، و از هم هست، اما چرا ما این گونه شدیم! قاعدتا اگر این وظیفه انجام میگرفت، دیگر در میان ما نبود، یا بسیار کم بود.   🔷در باید همه خوب باشند، اما متأسفانه این از بین ما رخت بربسته، اصلا احساس مسئولیت در برابر نمی کنیم. اگر کسی را ببینیم ظلم می کند، یا فعل حرامی را مرتکب می شود، به راحتی رد می شویم و فکر نمی کنیم که ما هم مسئولیم. میگوییم: «او گناه می کند، ما را که با او داخل یک قبر نمی گذارند!» این تفکر، غلط و غیر اسلامی است. اگر انسان گناهی را می بیند و و نکند و وظیفه اش را انجام ندهد، در قیامت مسئول است. فردی که واجباتش را انجام می دهد و محرمات را ترک می کند، آدم مقدس خوبی است؛ در منزل عبادت می کند، اما کاری به خانواده اش و دیگران ندارد، او خودش فکر می کند خیلی آدم خوبی است و توقع دارد همین که از دنیا رفت، ملائکه فوری به استقبالش آمده و او را به بهشت می برند! اما چنین نیست؛ گرچه او کارهای خوبی دارد و انجام وظیفه کرده، اما و دو واجب مهم را ترک گفته و آن و است... 📕مهم ترین واجب فراموش شده؛ امر به معروف و نهی از منکر، آیت الله ابراهیم امینی، ص‌ ۲۳-۱۸، مؤسسه بوستان کتاب (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) چ دوم منبع: راسخون 🌖روشنا_بوشهر 🌎https://eitaa.com/roshana_bushehr