له الاسماء الحسنی:
🔰 جهاد نرمافزاری استاد شهید
👈 شهید مطهری هم تولید و هم نشر فکر میکرد
🔻 رهبر انقلاب: روز معلّم در جمهوری اسلامی برابر است با روز شهادت معلّم بزرگ مرحوم شهید مطهّری (رضوان الله تعالی علیه).
🔹️ خصوصیّتی در شهید مطهّری هست که این خصوصیّت را همهی معلّمین -چه معلّمین حوزههای علمیّه، چه معلّمین دانشگاهها، چه معلّمین مدارس و آموزش و پرورش- بایستی واقعاً الگو قرار بدهند و برای آنها باید الگو باشد.
🔸️ خب مرحوم شهید مطهّری، مرد دانشمندی بود، مرد متفکّری بود، واقعاً عالِم بود، فیلسوف بود، فقیه بود، به مسائل فکری تسلّط کامل داشت؛ این خصوصیّات در این بزرگوار بود لکن آن خصوصیّت خیلی مهم و ویژگی ایشان این بود که هم تولید فکر میکرد، هم نشر فکر میکرد؛ نشر فکر خیلی مهم است.
🔹️ این بزرگوار آرام نمینشست، آرام و قرار نداشت؛ ما دیده بودیم؛ ایشان دائم در فکر بود، دائم دغدغه داشت که فکر درست را، فکر متقن و عمقی را بین مخاطبان خود نشر بدهد؛ و یک جهاد نرمافزاریِ به تمام معنا را ایشان در طول سالیان متمادی شروع کرده بود؛ با امواج مهاجم روبهرو میشد و سینهبهسینه میشد و با آنها برخورد میکرد و بر آنها غلبه پیدا میکرد.
🔸️مسئله هم برای او فقط امواج فکری مارکسیستی و شرقی نبود؛ چه شرقی، چه غربی؛ چه تفکّرات مارکسیستی، چه تفکّرات لیبرالیستی رایج در غرب؛ با همهی اینها مواجه میشد. ۱۴۰۰/۲/۱۲
🌷 #روز_معلم
https://eitaa.com/roshana_ir
https://rubika.ir/roshana_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
5.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ حضور رییس قوه قضاییه در فرودگاه مشهد بدون تشریفات
https://eitaa.com/roshana_ir
https://rubika.ir/roshana_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
نقد و بررسی کلی سندتحول دولت سیزدهم.pdf
1.44M
🚦نقد و بررسی کلی سند تحول دولت سیزدهم
📍یادداشت #دکتر_محمد_جبارپور
https://eitaa.com/roshana_ir
https://rubika.ir/roshana_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
◀️رسانهای به نام شیخ حسین انصاریان
🔰سهگانهای که میتواند الگو شود
⭕️شیخ حسین انصاریان، یک رسانه است و نه حتی یک «انسان رسانه» که وصف اینفلوئنسرهای پرفالوئری است که هر یک در رسانهای مشغول به کارند، و آنانند که به محل کارشان وزن و اعتبار و شهرت میدهند، در ایران و جهان. اما شیخ حسین همه ویژگیهای یک رسانه را دارد. رسانه، با سهگانه بستر یا ابزار، مخاطب و پیام تعریف میشود و البته انواع و اشکالی همچون یکسویه یا دوسویه، انبوه و غیرانبوه دارد. مهمتر از تعریف رسانه یا تمجید از شیخ حسین و تطبیق کاری که او میکند، بر ارکان رسانه، این است که یک بار بهتر ببینیم و بدانیم که او چه میکند.
⭕️امسال و پارسال، دعاهای شیخ حسین برای معتادها و زنان بدکاره در شبکههای اجتماعی دیده شد. او به دنبال دیده شدن است؟ او از روی عمد به دنبال ویژگی یا وجه متمایزی است که ترند شود؟ شاید. اما چرا دیگر وعاظ و روحانیون چنین فکری به ذهنشان نرسیده است؟ دو ویژگی شیخ حسین کمک کرده است تا او از این حیث، بر هملباسهایشان تقدم داشته باشد. او مردمی است و البته بیش از مردمی بودن، لوطی است، عیار است، جوانمرد است، مشتی است. این بیان، تقدیر از شیخ حسین نیست، تلاشی است برای توضیح رویکرد او به مسائل. امسال او پس از دعا برای زنان بدکاره، دو نکته میگوید: اولاً بدکارهها را جدا نمیکند و بر دعایش تخصیص نمیزند که بگوید منظورم زنانی است که به خاطر معیشت و از روی اجبار دامان خود را آلودهاند. بلکه میگوید بدکارهها، چه آنانی که از روی اجبار دست به چنین کاری میزنند و چه آنانی که اسیر هوای نفسند. این نگاه، یعنی بهرهمندی از نوعی شفقت نبوی که روحانیت را در خدمت مردم قرار میدهد، و نه فراتر و برتر از ایشان، شیخ حسین را رسانه کرده است.
⭕️منبر شیخ حسین، پیام دارد، اما پیچیده نیست. پر از شعر و ضربالمثل و حکایت است، اما سرراست و مستقیم است. بیسواد و باسواد، پیر و جوان، زن و مرد، میفهمندش. برخی روحانیون تصور میکنند برای حل مسائل پیچیده جهان، تکلیف دارند و باید الزاماً به شکلی سخت و صعب در یک منبر، در یک دهه، در یک ماه همه چیز را حل کنند یا برای همه خط و نشان بکشند. از سویی دیگر، هستند عدهای هم که پردازش نمیدانند و همه حرف و بیانشان در یک خط و چند دقیقه تمام میشود و سناریو و طراحی و تعلیق و تفسیر و تبیین و توضیح نمیشناسند.
⭕️شیخ حسین، فقه را لاغر نمیکند، از شریعت نمیزند، پایبند و ملتزم به اصول شرعی است و مرزهای حلال و حرام را محو نمیکند. اهل غش نیست. گفتگو با مردم، ارتباط با آنان، شهرت، سخن گفتن برای جمعیت میلیونی، برخورداری از پامنبری و طرفدار، سبب نشده او از وجوب حجاب و حرمت مشروبخواری، نهی از ارتکاب گناهان کبیره و اهمیت شعائر دینی بکاهد. او به واقع پاسبان مرزهای غیرت دینی است. اما در ضمن مراقبت دارد که وزن و ضریب پیامهایش متناسب با اهمیت احکام در فقه باشد. تصویر شیخ حسین از دین، کاریکاتوری نیست؛ درختواره است. در نظر او، ریشه و مبنا، بازگشت به سوی خداست، بندگی الله است. از این جهت است که او به دعا اهمیت بسیار میدهد.
⭕️این سهگانه یعنی نگاه نبوی و دلسوزانه به مردم، طراحی سناریوی اقناعی برای پیامهای ساده دینی و وزندهی به احکام و دستورات مبتنی بر یک درختواره، سهگانه تبلیغی شیخ حسین انصاریان است. آیا او و روش و منش تبلیغی او اشکال و ایرادی ندارد؟ آیا او نمیتوانسته در همه سالیان گذشته بهتر عمل کند؟ حتماً جای اصلاح و ارتقاء و پیشرفت هست، اما حسین انصاریان، وزین و معتبر است و واعظهای رسانهمحور، شیوخ توئیتری و اینستاگرامی نباید گمان برند که برای اصلاح جامعه باید دست به هر کاری بزنند که امیرالمؤمنین علی علیهالسلام فرمود: «کن فیالناس و لاتکن معهم»
https://eitaa.com/roshana_ir
https://rubika.ir/roshana_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
• عيد فطر؛ جشن موفقیت روزهدارها!
▫️عيد فطر روز اول شوال است كه مسلمانان پس از روزه ماه رمضان، روزه خود را مىشكنند و همه با هم اين روز را به مناسبت پايان مراسم روزه جشن مى گيرند.
توجه داريد كه اين عيد بزرگ اسلامى عيد كار و عمل است. در عيد فطر مسلمانان موفقيت خود را در روزه داشتن ماه رمضان جشن مىگيرند.
📚 جزوه نماز چیست، شهید بهشتی، ص۴۴
🌺 عيد فطر مبارک🌺
https://eitaa.com/roshana_ir
https://rubika.ir/roshana_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
⭕️ «اردوغان» سالروز اشغال فلسطین را تبریک گفت
رئیسجمهور ترکیه در تماسی تلفنی با همتای صهیونیست خود، سالروز اشغال فلسطین را که تلآویو آن را «سالروز استقلال» میخواند، تبریک گفت.
https://eitaa.com/roshana_ir
https://rubika.ir/roshana_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
9.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ آقامرتضی (آوینی) از زبان حاج نادر (طالب زاده)
https://eitaa.com/roshana_ir
https://rubika.ir/roshana_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🔻میرکاظمی: نرخ آرد نانواییها هیچ تغییری نکرده است/ برنامه دولت پرداخت مستقیم یارانهها به حساب مردم است
رئیس سازمان برنامه و بودجه:
🔹برای نانواییهایی که نان مردم را تهیه میکنند، هیچ تغییری در قیمت آرد داده نشده است و کمافی السابق قیمت آرد نانواییها ثابت است.
🔹این افزایش اخیر قیمت برای بخش صنف و صنعت بوده که هیچ قیمتگذاریای روی کالاهای آن نمیشده است.
🔹وقتی یارانهای چندین سال به این صورت تخصیص مییابد، فساد آن هم سیستمی میشود. بهترین راه این است که اثربخشی یارانهها را خود مردم بهصورت مستقیم ببینند و یارانه بهصورت سر راست به خود مردم پرداخت شود.
🔹اگر این اصلاحات قیمتی صورت بگیرد و پرداخت یارانه، نه حذف یارانه، بلکه پرداخت یارانه مستقیم به خود مردم انجام شود، بسیاری از این ظرفیتها برای کشور فعال خواهد شد.
🔹ا یارانهها را حذف نمیکنیم، بلکه آن را بهصورت بهینه بازتوزیع میکنیم یا به عبارت بهتر، آنها را اثربخش میکنیم، یعنی از حالتی که طی آن یارانهها به شبکههای غیراثربخش میرود و به دست مردم نمیرسد، این فرایند را اصلاح میکنیم تا یارانهها را مستقیماً به دست مردم برسانیم.
🔹همینجا بار دیگر تأکید کنم که درباره نان، تا امروز هیچ تغییری در قیمت آرد نانواییها صورت نگرفته است.
https://eitaa.com/roshana_ir
https://rubika.ir/roshana_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📸 #اینفوگرافی | چرا قیمت ماکارونی رشد داشت؟
https://eitaa.com/roshana_ir
https://rubika.ir/roshana_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
13.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#موشن_گرافیک | آقای نادر
◽️نادر طالب زاده در زندگی خود چه کرد که مستحق ترور از طرف دشمنان صهیونیستی شد؟
◽️در این موشن گرافیک نادر طالبزاده را بشناسید.
https://eitaa.com/roshana_ir
https://rubika.ir/roshana_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
⭕️ #تربیت_رسانه_ای دینی در عصر بلبشوی رسانهها چگونه ممکن است؟
👤 محسن احمدی
🔻 عصر ارتباطات برخی از بنیان های تربیت دینی در عصرهای گذشته را ناکارامد و بیاثر کرده است. مثلاً در گذشته یکی از مهمترین راهبردهای تربیتی، دور نگه داشتن فرزندان از محیط های فاسد یا ضدتربیتی بود. تا پیش از عصر ارتباطات این راهبرد مهم، نه تنها ممکن بلکه در تربیت عمومی جامعه محوریت داشت. حضور فضای مجازی و ضرورت استفاده فرزندان از این فضای بیکرانه اکنون این راهبرد را با چالش جدی مواجه کرده است. دیگر نمی توان جلوی حضور بچه ها در فضای مجازی را گرفت. نمونه دیگر از این راهبردها، «ممنوع کردن» بود. در گذشته بسیاری از رفتارها و موقعیت های خطرآفرین برای بچهها به راحتی از سوی والدین کنترل و مدیریت میشد؛ مانند ارتباط با نامحرم. بچه ها بعد از سنی خاص معمولا از ارتباط با نامحرم، حتی بچه های غیرهمجنس فامیل پرهیز داده می شدند. این راهبرد در عصر کنونی نیز دیگر امکان اجرا ندارد و اجرای آن عواقب بسیار بدتر تربیتی به همراه دارد. با وجود این چالش ها آیا تربیت دینی در عصر کنونی ممکن نیست؟! آیا باید قید تربیت در رسانه و فضای مجازی را بزنیم و بگذاریم مسیر طبیعی کنونی پیش برود و هر روز فرزندان ما از تربیت دینی دور و دورتر شوند؟!
🔻 پاسخ حتما منفی است. دین اسلام با ادعای جاودانگی و پاسخ دهی به نیازهای همه اعصار پا به عرصه وجود نهاده است؛ بنابراین نمیتواند در برابر چالشهای عصر جدید بیتدبیر بوده باشد! تدبیر چیست؟ موارد مختلفی را می توان برشمرد که یکی از آنها تمرکز بر «تقوای حضور» است.
🔹 تقوای حضور یعنی در عصری که حضور بچهها در محیطهای آسیبزای تربیتی امری لازم و حتی گاه واجب است، باید آنها را به گونهای تربیت کنیم که اگر با شرایط گناه مواجه شدند، قدرت رد و طرد آن را داشته باشند؛ یعنی حضور داشته باشند اما آلوده نشوند یا لااقل کمتر آلوده شوند. تقوای حضور، مواجهه آگاهانه و مبتنی بر «انتخاب» خود بچههاست؛ یعنی قدرت استقامت او در برابر کششهای جذاب شرایط ضدتربیتی باید بالا برود و این چگونه ممکن خواهد بود؟
🔸 بخشی از ایجاد استقامت در بچهها برنامهریزی فعالانه والدین و مربیان برای استفاده مفید از فضای مجازی و رسانههاست؛ یعنی هدفمند کردن حضور بچهها در فضای مجازی. هدفمند شدن بچهها جلوی بسیاری از ولگردیهای مجازی آسیبزا را خواهد گرفت. او برای هدفی مشخص وارد این فضا می شود و میکوشد اوقات خود را برای تامین هدف خود صرف کند. بدیهی است که هدف باید انتخاب خود بچهها باشد نه تحمیل از بیرون!
🔹 بخش دیگری از تحقق این استقامت، شخصیتبخشیدن به فرزندان و جلوگیری از رفتارهای خلاف تربیت از سوی والدین است. قرنطینه بیمنطق ایجاد کردن برای عدم استفاده از فضای کنونی نشان از بیاحترامی مربی به بچههاست. ممکن است جایی به اقتضا و بنا به مصالحی مربی برای مدت کوتاهی دور نگه داشتن کلی را تجویز هم بکند، اما نمیتواند راهبرد بلندمدت تربیتی باشد. وجه دیگر احترام نهادن به بچهها چک نکردنهای شکاکانه و بدون اجازه ابزارهای مورد استفاده آنهاست. نباید بچهها حس کنند که مربی و والدین در زندگی مجازی آنها تجسس میکنند. بدیهی است میان تجسس و کنترل آگاهانه تفاوت وجود دارد!
▪️ بنابراین تربیت رسانهای دینی در عصر کنونی نه تنها ممکن بله بسیار لازم است. میتوان رسانه را هم ابزار تربیت قرار داد؛ هم بستر تربیت.
https://eitaa.com/roshana_ir
https://rubika.ir/roshana_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🔻۵ دلیل رشد قیمت ماکارونی
🔰اصلاح هدررفت سالی ۳۰ هزار میلیارد تومان یارانه آرد صنعتی
🔹یارانه هزاران میلیاردی آرد صنعتی:
دولت سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان تنها به گندم و آرد بخش صنعت یارانه میداد که محصولات غذایی مانند ماکارونی، بیسکوییت و انواع شیرینی به قیمت پایین تری دست مردم برسد اما بررسیها نشان داد که نه تنها این یارانه سر سفره مردم نرسید بلکه به صورت قاچاق و یا صادرات محصولات یارانهدار از مرزها خارج می شد.
🔹افزایش قیمت های جهانی:
از سوی دیگر قیمت گندم روز به روز در بازارهای جهانی افزایش مییابد، گزارش بلومبرگ نشان میدهد که در یک سال گذشته نرخ جهانی گندم از ۶۰۹ دلار و ۵۰ سنت به ۱۳۶۳ دلار و ۵۰ سنت یعنی رشدی معادل ۱۲۳ درصد یا بیش از دو برابر داشته است. از آنجایی که دولت گندم را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می کند میزان ارز دولتی برای واردات گندم هم دوبرابر باید باشد، یعنی روز به روز ارز یارانه ای که از خزانه دولت بیرون می آید بیشتر می شود.
افزایش قیمت های جهانی پس از درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین تشدید شده است، این درگیری ها در تردد کشتیها اختلال ایجاد کرده و امکان بارگیری و تخلیه بار در بندر دریای سیاه که بندر مشترک دو کشور روسیه و اوکراین است میسر نمیشود، این دو کشور ۳۰ درصد تامین غلات جهان را برعهده دارند.
🔹قاچاق آرد صنعتی یارانهای:
تخصیص یارانه در داخل به آرد صنعتی و نیز افزایش ندادن قیمتهای داخل در چند سال اخیر با وجود رشد شدید قیمتهای جهانی موجب شد شکاف زیاد قیمتی با کشورهای دیگر و از جمله همسایگان ایجاد شود، این شکاف قیمتی حداقل ۱۲ هزار تومان در هر کیلو بود، یعنی اگر یک دستگاه خودرو نیسانوانت دو تن قاچاق آرد انجام میداد، حداقل ۲۴ میلیون تومان به جیب قاچاقچی وارد میکرد. سردار سرتیپ اشتری فرمانده نیروی انتظامی چند روز پیش اعلام کرد: سال گذشته بیش از ۳۵۰ هزار تن آرد یارانه ای قاچاق کشف شد که نسبت به مدت مشابه قبل بیش از ۲۰۰۰ درصد افزایش یافته است.
🔹صادرات ماکارونی با آرد یارانهای:
خش مهمی از آرد یارانهدار از طریق صادرات ماکارونی از کشور خارج می شد. صنایع ماکارونی آرد را به یک پنجم قیمت از دولت میخریدند و با تولید ماکارونی به کشورهای دیگر صادر میکردند یعنی این یارانه به سر سفره خارجیها می رفت. محمدرضا مرتضوی، رئیس کانون انجمنهای صنایع غذایی گفته کارخانه ها ماکارونی سالانه ۳۰۰ هزار تن ماکارونی صادر میکنند که همه از همین آردهای یارانه ای درست شدهاند. به گفته وی، بخش صنعت هم آرد یارانهدار میگیرد و هم محصول خود را از جمله بیسکوئیت و انواع شیرینی را به قیمتهای گرانتری در داخل میفروشد و یا به خارج صادر میکند که هر دو به از دست رفتن یارانهها و نیامدن آن به سر سفره ملت منجر می شود. دولت این یارانه را پرداخت میکند که از منافع آن مردم منتفع شوند، در حالی که سود آن فقط به جیب عدهای خاص و یا مصرفکنندگان کشورهای خارجی میرود.
🔹فروش آرد یارانهای به نرخ آزاد:
تفاوت زیادی که بین قیمت آرد یارانهای و نرخ آرد وجود دارد بسیاری از دلالان را وسوسه میکند که این آرد را به نرخ آزاد بفروشند که هم در صنف صنعت و نیز نانوایی کاملا مشهود است. مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران در اینباره میگوید واحدهای نانوایی یک کیسه آرد یارانه ای ۴۰ کیلویی را حدود ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان خریداری میکنند، درحالی که در بازار آزاد با نرخ ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش می شود. که البته این موضع در صنف صنعت هم مصداق دارد. فروش به نرخ آزاد خیلی هم دردسر ندارد و آنها با تبانی با کارخانه ها بدون اینکه گندم یارانه دار را بگیرند پول به نرخ آزاد را از آنها دریافت می کنند. مدیر یک کارخانه آرد میگوید نانوایان و یا بخش صنعت که آرد یارانه ای میگیرند، به دو حالت آرد را به ما می فروشند، یا به جای آرد پول به نرخ آزاد از ما میگیرند و یا آرد خود را به ما میدهند و ما پس از تعویض کیسه که ظاهر دولتی دارد، به نرخ آزاد میفروشیم.
🔹گرچه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی میتواند در کوتاهمدت تبعاتی برای معیشت مردم ایجاد کند، اما در طولانیمدت اثرات پایداری در اقتصاد ملی خواهد داشت که حذف رانت، فساد و جلوگیری از خروج ارز و تک نرخی شدن قیمتها و شفافیت در بازار از جمله آنها است. نکته مهم آن است که حذف ارز ترجیحی باید تدریجی باشد تا اثر آن بر بازار ملایم باشد.
https://eitaa.com/roshana_ir
https://rubika.ir/roshana_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•