eitaa logo
روشنایی_مومنی
455 دنبال‌کننده
16.8هزار عکس
9هزار ویدیو
1.6هزار فایل
روشنایی مسایل مهم و مطالب آموزنده به سوالات شرعی پاسخ داده میشود ارتباط با مدیر کانال ۰۹۳۵۹۴۵۶۲۳۳ تبلیغ و تبادل ۰۹۳۵۹۴۵۶۲۳۳ @fb_girll هرگونه کپی برداری جایز است لینک کانال عمومی @roshanaie_momenie
مشاهده در ایتا
دانلود
🔖تلف كردن وقت👇 تلف کردن وقت در فضای مجازی مشکلی که اکنون رو به عادی و عادت شدن میرود خواسته یا ناخواسته چه مقدار از زمانمون رو در فضای مجازی تلف کردیم؟ زمانی که میتونستیم با استفاده از اون تخصص های زیادی به دست بیاریم. زمان هایی که تنها با یک نه گفتن ساده به درخواست های بی انتهای مجازی میتونستیم برای خودمون و پیشرفت خودمون صرف کنیم. [مجازى باشيم ولى با برنامه باشيم] «پس حواسمان باشد به درجا نزنيم»
🔖 آمیختگی حق و باطل 👇 «شرایط فتنه»، شرایطی است که حق و باطل معلوم نباشد و دو گروه یا دو فرد یا دو جریان فکری و سیاسی در مقابل هم قرار گیرند و معلوم نباشد که حق با کیست؟ توصیه حضرت امیر (علیه‌السّلام) در چنین مواردی این است که انسان به گونه‌ای رفتار کند که نه از قدرت جسمی او و نه از موقعیت اجتماعی‌اش به سود باطل بهره‌برداری بشود. تعبیر و تشبیه حضرت چنین است: «کن فی الفتنة کابن اللّبون، لا ظهر فیرکب و لا ضرع فیحلب» در فتنه، همچون ابن اللبون (بچه شتر) باش که نه پشت محکمی دارد که بر آن سوار شوند و نه پستان پرشیری دارد که او را بدوشند.» 📚 امام علی (علیه‌السّلام)، نهج‌البلاغه، حکمت ١ « پس حواسمان باشد »
🔖 غم و انده كار ساز و محرک به سوى خوبيها 👇 ما برای خیلی از چیزهایی که از دست می دهیم، بسیار غصّه می خوریم؛ امّا برای از دست دادن زمینه ی اصلاح مان کمتر ناراحت می شویم. ما برای از دست دادن فلان مال، یا فلان موقعیت و پُست و مقام بسیار ناراحت می شویم. امّا هیچ وقت توفیق نیافته ایم که فکر کنیم چرا صفات بد داریم؟ چرا اهل تفکّر نیستیم؟ چرا عمرمان گذشت ولی هیچ وقت به فکر اصلاح خود نبوده ایم و به خاطر وجود کاستی های خود غصه نخورده ایم؟! البته گاهی برای اصلاح خود فکر می کنیم؛ اما بابت گذشتن عمر و از دست دادن فرصت ها غم و اندوهی نداریم؛ و این بسیار بد است. این غم و اندوه ها کارساز است. تفکری که انسان را به این نتیجه برساند که عمری را بی هدف و بی نتیجه گذرانده و اکنون باید به فکر جبران باشد، محرّک است.
🔖 غیبت 👇 مرحوم سید عبدالله شبر در کتاب اخلاق چنین فرموده است: غیبت از جمله گناهانی است که مشتمل بر دو حق، یعنی حق الله و حق الناس، می باشد. یعنی غیبت کننده از دو جهت مدیون است اول نسبت به خدای تعالی که مخالفتش را مرتکب شده، دوم نسبت به کسی که آبرویش به وسیله غیبت مورد حمله قرار گرفته است. لذا کسی که می خواهد از این گناه توبه کند باید از هر دو جهت تسویه حساب نماید. برای ادای حق الله بر غیبت کننده واجب است توبه نماید به این امید که بدین وسیله از حق خدا پاک شود. اما برای ادای حق الناس قاعده این است که از صاحب حق که غیبتش را کرده است طلب حلالیت کند.
🔖 پيام ها ى قرآنى 👇 📌 از كتاب : تفسير نور 🖌 مؤلف : حجت الإسلام شيخ محسن قرائتى دامت عزه . 📜 امروز سوره ى : حمد . ➰ شماره ى آيه : 3⃣ ➰شروع : بسم الله الرحمن الرحيم 📍آيه : الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ  📍ترجمه : (خدايى كه) بخشنده و مهربان است. 💢پيام ها 👇 1⃣ - تدبير وتربيت الهى، همراه محبّت و رحمت است. (در كنار كلمه «ربّ»، كلمه «رحمن» آمده است.) «ربّ العالمين الرحمن الرحيم» 2⃣ - همچنان كه تعليم نيازمند رحم و مهربانى است، «الرّحمن علّم القرآن»(١) تربيت و تزكيه نيز بايد بر اساس رحم و مهربانى باشد. «ربّ العالمين الرّحمن الرّحيم» 3⃣ - رحمانيّت خداوند، دليل بر ستايش اوست. «الحمدللَّه... الرّحمن الرّحيم» ________________________ 📚 ١) الرحمن، 1-2. ✔️ پايان
🔖 حد مساحقه 👇 دربارهٔ جرم مساحقه روایتی از امام علی عليه السلام ، نقل شده‌است١ که فارسی آن عبارت ، چنین است : مساحقه در میان زنان مانند لواط در بین مردان است ولکن حد مساحقه صد ضربه تازیانه است، زیرا در مساحقه دخول نیست. امام سید روح‌الله خمینی ره در باب مساحقه می‌گوید : «با وطی زن به زن مساحقه واقع می‌شود و اثبات این جرم مانند اثبات لواط است و مجازات آن صد ضربه تازیانه است، به شرطی که مرتکب، عاقل، بالغ و مختار باشد و این کیفر در محصنه و غیر آن یکسان است؛ و گفته شده اگر مساحقه کننده محصنه باشد، حکمش سنگسار می‌باشد، ولی صحیح‌تر اوّلی است (تازیانه می‌خورد، و سنگسار نمی‌شود) و تفاوتی نیست در اجرای مجازات بین فاعله و مفعوله و زن کافر یا مسلمان».٢ 📚 ١ : مستدرک الوسائل، ج ۱۸، ص ٨٦ 📚 ٢ : روح‌الله الموسوی الخمینی، تحریر الوسیله، ج۴، ص ٢٠١
🔖 ميت را بعد از دفن ، بلا فاصله او را تنها نزاريد 👇 بعد از دفن و خاکسپاری نباید بلافاصله میت را تنها گذاشت چرا که جسم و روح او وارد یک دنیای تازه شده و هنوز با آن خو نگرفته است و از ورود به دنیای جدیدش ترس دارد پس بهتر است برای مدتی پیش میت مانده و برایش دعا و قرآن بخوانند و با تلقین به او در جواب دادن به سوالات نکیر و منکر او را کمک کنند . اعمالی که فرد در این دنیا انجام داده قبل از مرگش مانند روزه و نماز و کارهای خیر، پس از مرگش به داد او خواهند رسید البته بعضی از کارهایی که بازماندگان به عنوان خیرات برای او انجام میدهند نیز در کم کردن عذاب و فشار میت می تواند موثر باشد و هم چنین خواندن نماز وحشت هم برای میت و هم کسی که نماز را می خواند بسیار ثواب دارد.
🔖 پیروی از خواهش‌های نفسانی 👇 📌خدای متعال جوهر انسان را با امیال و غریزه‌های گوناگونی سرشته است که همه آن‌ها در تکامل و تعالی انسان و رسیدن به مقصودی که خداوند برای انسان ترسیم نموده، نقشی اساسی دارند. 📌بی‌تردید، وجود غریزه‌هایی همچون خشم و غضب، دوستی و محبت، میل به زندگی و کشش جنسی با وجود برخی اختلاف و تضادها میان آن‌ها، در پی هدف و مقصود واحدی هستند. 📌 اما آنچه مهم است نظام‌مندی و اعتدال در بهره جستن از این امیال و غریزه‌هاست. مادام که انسان هر یک از خواسته‌ها را در جای خود به کار گیرد و آن را از نظم طبیعی خارج نسازد، در مسیر رسیدن به هدف متعالی و سعادت و رستگاری گام برمی‌دارد؛ اما نگون‌بختی انسان زمانی است که یکی از هوس‌های درونی او از حدّ خویش تجاوز کند و از دایره خود پا را فراتر گذارد. 📌حضرت علی (علیه‌السّلام) در خطبه ۸۶ در این‌باره می‌فرمایند : «بدبخت کسی است که از هوای نفس فریب خورد. بدانید که ‌اندک ریا، شرک است و همنشینی با پیروان هوا، فراموش کردن ایمان و جای حاضر شدن شیطان.»
🔖 پيام ها ى قرآنى 👇 📌 از كتاب : تفسير نور 🖌 مؤلف : حجت الإسلام شيخ محسن قرائتى دامت عزه . 📜 امروز سوره ى : حمد . ➰ شماره ى آيه : 2⃣ ➰ شروع : بسم الله الرحمن الرحيم 📍آيه : الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ  📍ترجمه : سپاس و ستايش مخصوص خداوندى است كه پروردگار جهانيان است. 💢 پيام ها 👇 1⃣ - همه ستايش ها براى اوست. «الحمدللَّه»(١) 2⃣ - خداوند در تربيت و رشد هستى اجبارى ندارد. زيرا حمد براى كارهاى غير اجبارى است. «الحمدللَّه» 3⃣ - همه هستى زيباست و تدبير همه هستى نيكوست. زيرا حمد براى زيبايى و نيكويى است. «الحمدللَّه» 4⃣ - دليل ستايش ما، پروردگارى اوست. «الحمدللَّه ربّ العالمين» 5⃣ - رابطه ى خداوند با مخلوقات، رابطه ى دائمى و تنگاتنگ است. «ربّ العالمين» (نقاش و بنّا هنر خود را عرضه مى كند و مى رود، ولى مربّى بايد هر لحظه نظارت داشته باشد.) 6⃣ - همه ى هستى، تحت تربيت خداوند يكتاست. «ربّ العالمين» 7⃣ - امكان رشد و تربيت، در همه ى موجودات وجود دارد. «ربّ العالمين» 8⃣ - خداوند هم انسان ها را با راهنمايى انبيا تربيت مى كند، (تربيت تشريعى) و هم جمادات ونباتات وحيوانات را رشد وپرورش مى دهد. (تربيت تكوينى) «ربّ العالمين» 9⃣ - مؤمنان در آغاز كتاب (قرآن) با نيايش به درگاه خداوند متعال، «الحمدللّه ربّ العالمين» مى گويند و در پايان كار در بهشت نيز، همان شعار را مى دهند كه «آخر دعواهم أن الحمدللّه ربّ العالمين» (٢) ________________________ 📚 ١) الف ولام در «الحمد» به معناى تمام حمد و جنس ستايش است. 📚 ٢) يونس، ١٠. ✔️ پايان
🔖 شرایط و احکام عقیقه را بیان کنید 👇 ▪️ ۱ـ عقیقه کردن از فرزند پسر یا دختر مستحب است. ▪️ ۲ـ مستحب است که عقیقه در روز هفتم تولد انجام شود. ▪️ ۳ـ اگر عقیقه نشود استحباب آن ساقط نمی گردد و فرزند می تواند بعد از بلوغ خود را عقیقه کند. ▪️ ۴ـ انجام عقیقه از طرف میت اشکال ندارد. ▪️ ۵ـ عقیقه باید شتر یا گاو یا گوسفند یا بز باشد، و پرداخت قیمت آن به فقیر کفایت نمی کند. ▪️ ۶ـ قربانی مستحبی عید قربان از عقیقه کفایت می کند. ▪️ ۷ـ مستحب است عقیقه چاق باشد. ▪️ ۸ ـ سزاوار است گوشت عقیقه بدون شکستن استخوانها بریده شود. ▪️ ۹ـ مستحب است یک چهارم عقیقه به قابله (ماما) داده شود به طوری که شامل ران و پای حیوان باشد. ▪️ ۱۰ـ عقیقه را می توان به طور خام و پخته تقسیم کرد. ▪️ ۱۱ـ مستحب است عقیقه پخته شده را به تعدادی از مؤمنین اطعام کند و بهتر آن است که ده نفر یا بیشتر باشند که از آن بخورند و برای فرزند دعا کنند. ▪️ ۱۲ـ مکروه است پدر و هرکسی که نان خور او باشد (مخصوصا مادر) عقیقه را بخورد. ▪️ ۱۳ـ هر عقیقه فقط از یک نفر حساب می شود. ▪️ ۱۴ـ روایت شده که هنگام ذبح عقیقه این دعا را بخواند: (بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ اللَّهُمَّ عَقِیقَةٌ عَنْ فُلَانٍ ـ به جای لفظ فلان نام شخص را می گوید ـ لَحْمُهَا بِلَحْمِهِ وَ دَمُهَا بِدَمِهِ وَ عَظْمُهَا بِعَظْمِهِ اللَّهُمَّ اجْعَلْها وِقَاءً لآِلِ مُحَمَّدٍ علیه و آله السلام). ✅ طبق فرمايش حضرت ايت الله سيد على سيستانى دامت بركاته .
🔖 شب اول قبر چه وقت است ؟👇 شب اول قبر، اولین شبى است كه روح از بدن مفارقت كرده است. شب اول قبر و حوادث آن، در قبر معهود بین ما صورت نمى ‏گیرد؛ بلكه مراد جایگاه روح آدمى است كه در عالم دیگر قرار دارد و فشار و دیگر مسائل آن جنبه مادى ندارد. مقصود از قبر در بسیارى از روایات عالم برزخ است. بر اساس آیات و روایات، روح انسان پس از مرگ و انقطاع از بدن مادى، خود را با بدن برزخى و قالب مثالى مى یابد. بدن مثالى، شباهت بسیارى به بدن دنیوى انسان دارد؛ ولى در عین حال بدنى است كه با نظام و قوانین عالم برزخ سازگار است و با بدن مادى دنیوى، تفاوت هایى دارد. افزون بر اینكه در بیشتر موارد، مقصود از واژه «قبر»، در واقع «برزخ» است ؛ چنان كه در روایت آمده: «ان القبر روضة من ریاض الجنة او حفرة من حفرالنار» 📚 بحارالانوار، ج 6، ص 159، ح 19 . «قبر یا باغى از باغ هاى بهشت و یا جایگاه پستى از جایگاه هاى آتش است» . البته قبر برزخى و قبر خاكى، ارتباط خاصى با هم دارند ؛ ولى باید توجه داشت كه عمده مسائل شب اول قبر و پس از آن، مرتبط با عالم برزخ است، نه قبر خاكى. بنابراین هم عذاب قبر و فشار آن و هم شادى ها و فراخى هاى آن، مرتبط با عالم برزخ بوده و با قالب بدن برزخى، صورت مى گیرد و قبر خاكى در این موارد، خصوصیتى ندارد. از این رو اگر مرده اى را بسوزانند، یا به دریا بیندازند و یا آن را مومیایى كرده و در محفظه هاى خاصى نگه دارند؛ باز هم مسائل شب اول قبر (فشار، سؤال، مكافات و ... ) براى آنان خواهد بود و شب اول قبر آنها، همان شبى است كه این بدن ها به دریا انداخته شد، یا طعمه حریق گشته و یا خوراک حیوانى قرار گرفته است. 💻 📡 تبيان
🔖در خاک کردنش عجله نکنند👇 برای میت جدا شدن روح و جسم دردناک و سخت است لذا مستحب است که هنگام خاک کردن میت ، دوبار میت را نزدیک قبر بر زمین گذاشته و کمی صبر کنند و در خاک کردنش عجله نکنند زیرا وقتی جسم مادی داخل قبر میشود برای روح ترس فراوانی به همراه دارد تامل کردن در دفن سبب می شود تا روح بتواند خود را با شرایط جدیدش وفق دهد و کمی با محیط قبر آشنا شده و بتواند از پس این ترس برآید. 
🔖 هرشب با يه داستان 👇 لبخند پیامبر صلی الله علیه و آله روزی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، به طرف آسمان نگاه می کرد، تبسمی نمود. شخصی به حضرت گفت: یا رسول الله ما دیدیم به سوی آسمان نگاه کردی و لبخندی بر لبانت نقش بست، علت آن چه بود؟ رسول خدا فرمود: - آری! به آسمان نگاه می کردم، دیدم دو فرشته به زمین آمدند تا پاداش عبادت شبانه روزی بنده با ایمانی را که هر روز در محل خود به عبادت و نماز مشغول می شد، بنویسند؛ ولی او را در محل نماز خود نیافتند. او در بستر بیماری افتاده بود. فرشتگان به سوی آسمان بالا رفتند و به خداوند متعال عرض کردند: ما طبق معمول برای نوشتن پاداش عبادت آن بنده با ایمان به محل نماز او رفتیم. ولی او را در محل نمازش نیافتیم، زیرا در بستر بیماری آرمیده بود. خداوند به آن فرشتگان فرمود: تا او در بستر بیماری است، پاداشی را که هر روز برای او هنگامی که در محل نماز و عبادتش بود، می نوشتید، بنویسید. بر من است که پاداش اعمال نیک او را تا آن هنگام که در بستر بیماری است، برایش در نظر بگیرم 📚 بحارالانوار، ج 22، ص 83.
🔖راهکار جهت جلوگيرى از بد اخلاقى بچه👇 📌هیچ راه بی خطایی برای جلوگیری از این اخلاق کودکان وجود ندارد، اما هزاران کار است که می توانید انجام دهید تا کودکان و حتی خردسالان را به اخلاق خوب تشویق کنید. 📌ـ سازگار باشید. برنامه ای روزانه تعیین کنید تا کودک نیز بداند که باید انتظار چه چیزی را داشته باشد و تا جایی که ممکن است به این برنامه پایبند باشید، ازجمله زمان خواب. 📌ـ به کارهای روزانه خود فکر کنید. به عنوان مثال اگر قرار است در صفی انتظار بکشید، یک اسباب بازی کوچک یا غذایی سرپایی برای مشغول کردن کودک با خود ببرید. 📌ـ کودک را به استفاده از کلمات تشویق کنید. خردسالان لغات بیشتری از آنچه که می توانند بیان کنند، می فهمند. اگر کودک شما صحبت نمی کند یا به طور واضح صحبت نمی کند باید به او استفاده از علائم و نشانه ها مانند من می خواهم، کافیه و... را آموزش بدهید.هر چه کودک با شما راحت تر ارتباط برقرار کند، بداخلاقی هایش کمتر می شود. به یاد داشته باشید هر چه سن او بیشتر می شود، از او بخواهید از کلمات بیشتری استفاده کند. 📌ـ به او اجازه بدهید تصمیم بگیرد. به عنوان مثال دوست دارد لباس قرمزش را بپوشد یا لباس آبی؟ 📌ـ اخلاق خوب او را تحسین کنید. زمانی که کودک رفتار خوبی دارد به او بیشتر توجه کنید و به او بگویید که شما چقدر سربلند می شوید وقتی که او این گونه رفتار می کند. 📌ـ حواس او را پرت کنید. هرگاه حس می کنید که بد اخلاقی های او دارد شروع می شود، حواس او را پرت کنید. 📌ـ از شرایطی که موجب بروز این حالت می شود، دوری کنید. به عنوان مثال اگر کودک برای اسباب بازی بهانه می گیرد، از جلوی مغازه هایی که برای او وسوسه انگیز هستند، عبور نکنید.
🔖 ناشزه کیست؟ 👇 «ناشز» و «ناشزه» به مرد یا زنی گفته می‏شود که حقوق واجب و وظایف شرعی را نسبت به همسرش رعایت نکند. هرگاه نشوز و نافرمانی، از سوی زن باشد، مرد می‏تواند زمینه آن را از بین ببرد. به این ترتیب که نخست او را نصیحت کند و اگر تأثیر نگذاشت، می‏تواند از همخوابی با او بپرهیزد؛ یعنی، در بستر خواب به او پشت کند و یا نزد او نخوابد. اگر این روش نیز در او اثر نداشت، چنانچه امید دارد با تنبیه او را از نافرمانی باز دارد. البته این کار به قصد اصلاح (نه از روی خشم و انتقام) و به اندازه‏ای باشد که باعث توجه و تنبه او گردد.هرگاه نشوز و نافرمانی از سوی مرد باشد، زن نخست او را نصیحت می‏کند و اگر تأثیر نگذاشت، می‏تواند شکایت خود را نزد حاکم ببرد تا او را به انجام وظایفش وادار کند. البته حق ندارد با او قهر کند و یا او را کتک بزند. 📌 نكته : فقهای امروزی در مورد ناشزه تنبیه بدنی وفیزیکی را صحیح نمی دانند .
🔖فلسفه حجاب کامل در نماز چیست؟ خدا که به همه محرم است، چرا حتی در تاریکی و تنهایی که هیچ نامحرمی هم وجود ندارد، بانوان باید با پوشش کامل نماز بخوانند؟👇 💢 پاسخ : 💢 در پاسخ به سؤال فوق، توجه به نکات زیر لازم است : 1⃣ - نماز دارای آثار و فواید فراوانی است. یکی از آنها، نهادینه کردن ارزش ها و تمرین پیوسته پاکی ها است. یاد خدا بزرگ ترین ارزش است و نمازهای پنجگانه این ارزش را در قلوب همگان نهادینه می کند. حفظ حجاب و پوشش اسلامی نیز برای زنان یک ارزش گران بها و تعیین کننده است. خداوند متعال تمرین و یادآوری پیوسته آن را برای زنان در نماز واجب کرده است تا همواره بر حفظ آن پایدار باشند. 2⃣ - داشتن پوششی مخصوص برای نماز، توجه و حضور قلب انسان را بیشتر می کند. 3⃣ - داشتن پوشش کامل در پیشگاه خداوند، نوعی ادب و احترام به ساحت قدس ربوبی است. از این رو برای مردان نیز در بر داشتن عبا و پوشاندن سر در نماز، مستحب است و همین ادب حضور در پیشگاه الهی، زمینه ساز حضور معنوی و بار یافتن به محضر حق می شود. 4⃣ - حکم پوشش در نماز، باحفظ حجاب در برابر نامحرم، تفاوت هایی دارد و با آن قابل مقایسه نیست. به عنوان مثال پوشاندن روی پا در برابر نامحرم واجب است، ولی در نماز (بدون حضور نامحرم) واجب نیست. موفق پيروز باشيد💐
🔖 هر شب با يه داستان 👇 📌 نوبت را رعایت کنید! : روزی پیامبر صلی الله علیه و آله در حال استراحت بود، فرزندشان امام حسن علیه السلام آب خواست، حضرت نیز قدری شیر دوشید و کاسه شیر را به دست وی داد، در این حال، حسین علیه السلام از جای خود بلند شد تا شیر را بگیرد، اما رسول خدا صلی الله علیه و آله شیر را به حسن علیه السلام داد. حضرت فاطمه علیه السلام که این منظره را تماشا می کرد عرض کرد : یا رسول الله! گویا حسن را بیشتر دوست داری؟ پاسخ دادند: چنین نیست، علت دفاع من از حسن علیه السلام حق تقدم اوست، زیرا زودتر آب خواسته بود. باید نوبت را مراعات نمود. 📚 بحار، ج 43، ص 283.
🔖چرا كودكان‌ لوس‌ می ‌شوند؟👇 یكی‌ از دلایل‌ لوس‌ شدن‌ كودكان‌ روش ‌های‌ غیرقابل‌ قبول‌ والدین‌ به‌ لحاظ‌ تربیتی‌ است؛ والدین‌ محبت‌ كنندهِ افراطی‌ كه‌ معیارهای‌ تربیتی‌ و روش‌های‌ یادگیری‌ را در نظر نمی‌ گیرند و صرفاً با محبت‌های‌ بی‌ حد و حساب‌ مانع‌ اجتماعی ‌شدن‌ رفتارهای‌ كودكان‌ می‌ شوند. چنین‌ كودكانی‌ معنای‌ صبر و تحمل‌ را در زندگی‌ نمی‌آموزند و انسان‌هایی‌ عجول‌ و شخصیت‌هایی‌ متزلزل‌ بار خواهند آمد.   🔖آیا می ‌توان‌ كودكان‌ لوس‌ را اصلاح‌ كرد؟👇 بله؛ چنانچه‌ والدین‌ از روش‌های‌ غیر قابل‌ قبول‌ دست‌ بردارند و در مورد فرزندان‌ خود قوانین‌ تربیتی‌ درستی‌ را اعمال‌ كنند، و به‌ شرط‌ آن‌ كه‌ روش‌های‌ جدید ثابت‌ و مستمر باشد، می‌ توان‌ امید داشت‌ كه‌ این‌ روش‌ها به تدریج‌ مؤثر واقع‌ شوند.
🔖دو عامل، موجب ارث بردن هستند : 👇 🔹 نسب (وارثان نَسَبی): ارتباط و اتصال دو طرف ارث از طریق ولادت؛ مانند پدری و فرزندی و خواهر و برادری.[١] 🔹 سبب (وارثان سَبَبی): پیوند و قرابت میان دو طرف ارث از طریق غیر نسبی که به دو گونه است: ▪️الف. ازدواج: ازدواج دائم، یا ازدواج موقت با شرط ارث بردن (بنا بر نظر مشهور). ▪️ب. وِلاء: پیوندی غیر از تولد و ازدواج که سه نوع است و ارث بردنشان شرایط خاصی دارد: ۱. ولاء عتق (مربوط به احکام بردگی و کنیزی)، ۲. ولاء ضمان جریره (قرارداد ضمان با شرط ارث)، ۳. ولاء امامت (ارث بردن امام معصوم در صورت نبود هیچ وارثی).[٢] منابع : 📚 ١ : سبحانی، نظام الإرث فی الشریعة الإسلامیة الغراء، ۱۴۱۵ق، ص۱۵و۱۶ 📚 ٢ : سبحانی، نظام الإرث فی الشریعة الإسلامیة الغراء، ۱۴۱۵ق، ص۱۸و۱۹؛ هاشمی شاهرودی، فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت، ۱۴۲۶ق، ج۱، ص۳۴۹
🔖آداب احتضار👇 احتضار دارای احکام واجب، مستحب و مکروه است که به مجموع آن آداب احتضار نیز گفته شده است. 🔹واجبات : بر همگان واجب کفایی است مسلمانی را که در حال جان دادن است؛ به گونه‌ای که کف پاهایش به سمت قبله باشد، بخوابانند.[١] 🔹مستحبات: مستحب است برای فردی که در آستانه جان دادن است شهادتین و اقرار به پیامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) و ائمه(عليهم السلام) را تلقین کنند یعنی برای او بگویند تا او تکرار کند. اگر جان دادن محتضر سخت است، مستحب است او را به جایی که نماز می‌گزارده انتقال دهند. همین طور تلاوت قرآن، به ویژه سوره‌های «یس»، «صافّات» و «احزاب» بر بالین محتضر مستحب است. خواندن دعای عدیله نیز از دیگر مستحبات حالت احتضار است. همچنین تلقین دعاهای: «اللهم اغفر لی الکثیر من معاصیک، واقبل منی الیسیر من طاعتک» و «یا من یقبل الیسیر ویعفو عن الکثیر، اقبل منی الیسیر واعف عنی الکثیر، إنک أنت العفو الغفور» نیز مستحب است.[٢] 🔹مکروهات: در مقابل، حضور جُنُب و حائض نزد محتضر، تنها گذاشتن زنها نزد وی، نهادن شی‌ء آهنی بر شکمش، گریه کردن و سخن گفتن زیاد نزد او مکروه است.[٣] منابع : 📚 ١ _ یزدی، العروه الوثقی، دار المورخ العربی، ج۱، ص۲۸۲. 📚 ٢_ نجفی، جواهر الکلام، ۱۴۰۴ق، ج۴، ۱۸-۱۷. 📚 ٣_ زدی، العروه الوثقی، دار المورخ العربی، ج۱، ص۲۸۵-۲۸۴.
🔖آموزش احكام👇 📌درس اول 📌موضوع : اقسام نمازها نمازهای واجب و مستحب 🔹 نمازهای واجب : ▪️نمازهای یومیه ▪️نماز طواف خانه‌ی خدا که پس از طواف خانه‌ی کعبه گزارده می‌شود. ▪️نماز آیات که در هنگام پدید آمدن خورشید و ماه گرفتگی و زلزله و امثال آنها خوانده می‌شود. ▪️نماز میت که بر مرده خوانده می‌شود. ▪️نماز قضای پدر و مادر که بر پسر بزرگتر واجب است. ▪️نمازی که به واسطه‌ی نذر و عهد و قسم یا به واسطه‌ی اجاره واجب شده است. 🔹 نمازهای مستحب، مثل نافله‌های شبانه روزی. 📌 توجه: نماز‌های مستحبی بسیار است و آنها را «نافله» گویند و از میان نمازهای نافله، نافله‌های شبانه‌روزی بیشتر سفارش شده است. 🔹 نوافل یومیه : ▪️۱. با هر یک از نمازهای پنجگانه‌ی شبانه‌روزی یک نماز مستحبی هست که آن را نافله‌ی آن نماز گویند. خواندن این نافله‌ها بسیار مهم است و ثواب و اجر زیاد برای آن ذکر شده است. علاوه بر اینها مستحب است در ثلث آخر شب، نافله‌ی شب بخواند. این نماز هم دارای خواص معنوی بسیار است و شایسته است بر آن مواظبت شود. ▪️۲. نافله‌های‌شبانه‌روزی ➰ ۱. نافله‌ی ظهر: هشت رکعت قبل از نماز ظهر. ➰ ۲. نافله‌ی عصر: هشت رکعت قبل از نماز عصر. ➰ ۳. نافله‌ی مغرب: چهار رکعت بعد از نماز مغرب. ➰ ۴. نافله‌ی عشا: دو رکعت بعد از نماز عشا که نشسته خوانده می‌شود. ➰ ۵. نافله صبح: دو رکعت قبل از نماز صبح. ➰ ۶. نافله‌ی‌شب: یازده‌رکعت از نصف شب تا اذان صبح و بهتر در ثلث آخر شب. 📌توجه: چون دو رکعت نافله‌ی عشا، یک رکعت حساب می‌شود، مجموع نافله‌های شبانه‌روزی سی و چهار رکعت (دو برابر تعداد رکعتهای نمازهای واجب) خواهد بود. ▪️۳. خواندن نافله‌ی ظهر و عصر پس از ادای نماز ظهر و عصر و در وقت نافله بنابر احتیاط (واجب) باید به قصد قربةً الی الله، بدون قصد ادا و قضا به جا آورده شود. ▪️۴. نماز شب یازده رکعت است. هشت رکعت آن که به صورت دو رکعتی دو رکعتی خوانده می‌شود نماز شب نام دارد، و دو رکعت آن نماز شفع است که مانند نماز صبح خوانده می‌شود، و یک رکعت هم نماز وتر نام دارد که در قنوت آن استغفار و دعا برای مؤمنین و طلب حاجات از خداوند منان به ترتیبی که در کتاب‌های ادعیه ذکر شده، مستحب است. ▪️۵. در نماز شب، سوره و استغفار و دعا به عنوان جزئیت شرط نیست، بلکه‌کافی‌است که در هر رکعت بعد از نیت و تکبیرةالاحرام، سوره‌ی‌حمد قرائت شود و اگر خواست بعد از قرائت حمد، یک سوره از سوره‌های قرآنی را هم قرائت کند و رکوع و سجود و ذکر آنها و تشهد و سلام به‌جاآورد. ▪️۶. در نماز شب، در تاریکی خواندن و مخفی کردن از دیگران شرط نیست، اما ریا هم در آن جایز نیست.   📌 توجه : نافله‌ها را باید دو رکعت دو رکعت خواند، مگر نماز وتر را که یک رکعت است، بنابراین خواندن نماز شب به صورت دو نماز چهار رکعتی و یک رکعتی و یک نماز وتر صحیح نیست. ➰ نافله‌ها را می‌تواند نشسته بخواند، ولی ایستاده بهتر است. ➰ در سفر، نافله‌های ظهر و عصر و عشا ساقط است و نباید خوانده شود. ➰ هر یک از نافله‌های شبانه‌روزی، دارای وقت معینی است که در رساله‌های مفصل ذکر شده است   ✔️ پايان درس اول
🔖آموزش احكام👇 📌درس دوم 📌موضوع : پوشش در نماز 🔹مقدار پوشش در نماز : ▪️۱. مرد باید در حال نماز عورتین خود را بپوشاند، هر چند کسی او را نمی‌بیند و بهتر است از ناف تا زانو را بپوشاند. ▪️۲. زن باید در موقع نماز تمام بدن و موی خود را با پوششی که کاملاً بدن را می‌پوشاند بپوشاند، ولی پوشاندن صورت به مقداری که شستن آن در وضو واجب است و دستها تا مچ و پاها تا مفصل ساق لازم نیست. 📌 توجه : ➰ : از آنجا که چانه، جزیی از صورت است، لذا لازم نیست در نماز آن را بپوشاند، ولی پوشاندن قسمت پایین چانه واجب است. ➰: پوشاندن پاها تا مفصل ساق در صورتی که نامحرم حاضر باشد واجب است. ➰ : هرگاه در بین نماز متوجه شود که مقداری از موهایش پیداست و فوراً آن را بپوشاند نمازش صحیح است مگر زمانی که ظاهر شدن مو عمدی باشد. ➰ : اگر نمازگزار بعد از نماز بفهمد که در نماز پوشش واجب را نداشته، نمازش درست است. 🔹 شرایط لباس نمازگزار : الف) پاک باشد. ب) غصبی نباشد (مباح باشد). ج) از اجزای مردار نباشد. د) از حیوان حرام گوشت نباشد. هـ) طلا بافت نباشد. و) از ابریشم خالص نباشد. 📌توجه: شرط پنجم و ششم اختصاص به لباس مردان دارد. 📌توجه : توضيحات موارد فوق 👇 ▪️ب) غصبی نباشد : ۱. لباس نمازگزار باید مباح باشد (غصبی نباشد). ۲. اگر نداند یا فراموش کند که لباس او غصبی است و با آن نماز بخواند، نمازش صحیح است، همچنین اگر نداند پوشیدن لباس غصبی حرام است. ۳. اگر با عین مالی که خمس یا زکات آن را نداده است، لباس بخرد نماز خواندن در آن لباس باطل است. ▪️ج) از اجزای مردار نباشد : ۱. لباس نمازگزار باید از اجزای حیوان مرده‌یی که دارای خون جهنده است نباشد، و احتیاط واجب آن است که از اجزای مرداری که دارای خون جهنده نیست نیز نباشد. ۲. هرگاه قطعه‌یی از مردار همراه نمازگزار باشد، بنا بر احتیاط (واجب) نمازش باطل است، ولی در صورتی که از چیزهایی که دارای روح نیست، مانند مو و پشم و شاخ و استخوان باشد و حیوان هم در اصل حلال‌گوشت باشد، نماز باطل نیست. ۳. حیوانی که تذکیه‌ی آن مشکوک است، از این نظر که نمی‌توان گوشت آنرا خورد و در پوست آن نماز خواند در حکم میته است، ولی از نظر طهارت و نجاست، حکم میته را ندارد و پاک است، و نمازهای گذشته اگر با جهل به این حکم، انجام گرفته است، محکوم به صحت است، بنابراین چرم طبیعی که نمی‌دانیم از حیوانی است که شرعاً تذکیه شده یا خیر نجس نیست ولی نماز با آن باطل است. ▪️د) از حیوان حرام‌گوشت نباشد : ۱. لباس نمازگزار باید از حیوان حرام‌گوشت نباشد، و اگر مویی از آن هم به لباس یا بدن نمازگزار چسبیده باشد نماز او باطل است. ۲. اگر آب دهان یا بینی یا رطوبت دیگری از حیوان حرام‌گوشت، مانند گربه بر بدن یا لباس نمازگزار باشد، نماز باطل است، مگر این که خشک شده و عین آن بر طرف شده باشد، بنابراین اگر فضله‌ی پرندگان حرام‌گوشت بر روی بدن یا لباس باشد، نماز با آن باطل است، ولی اگر خشک شده و از لباس یا بدن زدوده شده باشد نماز صحیح است. ۳. مو و عرق و آب دهان انسان و موم عسل و مروارید و صدف اگر بر لباس و بدن نمازگزار باشد، نمازش اشکال ندارد. ۴. اگر شک داشته باشد که لباسی از حیوان حلال‌گوشت است یا حرام‌گوشت، نماز خواندن با آن بی اشکال است. ▪️هـ) طلا بافت نباشد : ۱. پوشیدن لباس زربفت برای مردان حرام و نماز با آن باطل است، ولی برای زنان در همه حال بی اشکال است. ▪️۲. آویختن زنجیر طلا و به دست کردن انگشتر طلا و بستن ساعت مچی طلا برای مردان حرام است و بنا بر احتیاط واجب نماز با آن باطل است. 📌 توجه: ➰ : ملاک حرمت استفاده از طلا برای پوشیدن یا به گردن آویختن توسط مردان، صدق زینت نیست، بلکه استفاده از آن به هر صورت و به هر قصدی حرام است، هر چند انگشتر، حلقه، گردنبند و مانند آن باشد و از نظر عموم علامت آغاز زندگی زناشویی فرد به حساب‌اید نه زینت، و هر چند از دید دیگران مخفی باشد، ولی استفاده از آن برای جراحی استخوان و دندانسازی اشکال ندارد. ➰ : در حرمت پوشیدن طلا برای مردان، فرقی نیست بین آن که مدت کم باشد، مثل لحظه‌ی عقد یا زیاد. ➰ : اگر چیزی که طلای سفید نامیده می‌شود همان طلای زرد است که بر اثر مخلوط کردن ماده‌یی، رنگ آن سفید شده حکم طلای زرد را دارد، ولی اگر عنصر طلا در آن به قدری کم است که عرفاً به آن طلا نمی‌گویند مانع ندارد. ➰ : پلاتین، طلا نیست و حکم آن را ندارد، از این رو استفاده از آن اشکال ندارد. ▪️ز) از ابریشم خالص نباشد : لباس مرد نمازگزار حتی چیزهایی مانند عرقچین و جوراب و آستر لباس و امثال آن باید از ابریشم خالص نباشد. در غیر نماز هم پوشیدن آن برای مرد حرام است، ولی دستمال ابریشمی و مانند آن اگر در جیب مرد باشد اشکال ندارد و نماز را باطل نمی‌کند. ✔️ پايان درس
🔖آموزش احكام👇 📌درس سوم 📌موضوع : در بعضى موارد لازم نيست بدن يا لباس پاک باشد . 🔹مواردی که لازم نیست بدن یا لباس نمازگزار پاک باشد : الف) آن که به واسطه‌ی زخم یا جراحت یا دمل، لباس یا بدن به خون آلوده شده باشد. ب) آن که خون موجود در لباس یا بدن کمتر از درهم (بند انگشت اشاره) باشد. ج) آن که لباسهای کوچک نمازگزار، مانند جوراب که با آنها نمی‌توان عورت را پوشاند نجس باشد. د) آن که ناچار است با بدن یا لباس نجس نماز بخواند. 📌 توضيحات موارد فوق 👇 ▪️الف) آن که به واسطه‌ی زخم یا جراحت یا دمل، لباس یا بدن به خون آلوده شده باشد : ۱. اگر در بدن یا لباس نمازگزار، خون یا جراحت یا دمل باشد، چنانچه طوری است که آب کشیدن بدن یا لباس یا عوض کردن لباس معمولاً یا برای این شخص، سخت است، تا وقتی که زخم یا جراحت یا دمل خوب نشده است می‌تواند با آن خون نماز بخواند. همینطور است چرکی که با خون بیرون می‌آید یا دوایی که روی زخم می‌گذارند و نجس می‌شود. ۲. خون بریدگی‌ها و زخم‌هایی که به زودی خوب می‌شود و شستن آنها آسان است، این حکم را ندارد (یعنی اگر در بدن یا لباس نمازگزار باشد، نماز او باطل است). ▪️ب) آن که خون موجود در لباس یا بدن کمتر از درهم (بند انگشت اشاره) باشد : ۱. اگر بدن یا لباس نمازگزار به خون- غیر از آنچه در مورد قبل ذکر شد- آلوده باشد، در صورتی که مقدار آن کمتر از بند انگشت سبابه باشد نماز با آن اشکال ندارد، ولی با بیش از آن اشکال دارد. ۲. شرایط خون کمتر از درهم : ➰ : خون حیض نباشد که اگر اندکی هم از آن بر بدن یا لباس نمازگزار باشد نمازش باطل است، و بنا بر احتیاط واجب خون نفاس و استحاضه نیز همین حکم را دارد. ➰ : خون حیوانهای نجس العین (سگ و خوک و کافر) و حرام گوشت و مردار نباشد. ➰ : رطوبتی از خارج به آن نرسیده باشد مگر در صورتی که رطوبت با خون مخلوط و در آن مستهلک شود و مجموع آنها هم بیش از اندازه‌ی مُجاز (بند انگشت) نشود که در این صورت، نماز با آن صحیح است و در غیر این صورت نماز با آن بنا بر احتیاط واجب اشکال دارد. ۳. اگر بدن یا لباس خونی نشود، ولی به واسطه‌ی رسیدن به خون، نجس شود، نمی‌شود با آن نماز خواند. ▪️ج) آن که لباسهای کوچک نمازگزار، مانند جوراب که با آنها نمی‌توان عورت را پوشاند نجس باشد : ۱. اگر لباس‌های کوچک نمازگزار، مانند جوراب و دستکش و عرقچین که با آنها نمی‌توان عورت را پوشانید، و نیز انگشتر و دستبند و امثال آن با نجاستی تماس پیدا کند و نجس شود نماز خواندن با آن اشکال ندارد. ۲. اشیایی از قبیل دستمال و کلید و کیف و چاقو که همراه انسان است اگر نجس باشد، در صورتی که نتوان عورت را با آن پوشاند،‌ نماز اشکال ندارد. ▪️د) آن که ناچار است با بدن یا لباس نجس نماز بخواند : کسی که به خاطر سرما یا نداشتن آب و امثال اینها ناچار شود که با بدن یا لباس نجس نماز بخواند،‌نماز او درست است. ✔️ پايان درس
🔖آموزش احكام👇 📌درس چهارم 📌موضوع : مكان نماز گزار 🔹 شرایط مکان نمازگزار : ۱. مباح باشد. (یعنی غصبی نباشد). ۲. بی حرکت باشد. ۳. از جاهایی نباشد که توقف در آن حرام است. ۴. جلوتر از قبر پیغمبر(صلى الله عليه وآله وسلم) و امام(عليه السلام) نایستد. ۵. محل سجده‌ی نمازگزار پاک باشد. ۶. موجب نجاست لباس و بدن نمازگزار نشود. ۷. میان‌زن‌و مرد در حال نماز بنا بر احتیاط واجب حداقل یک وجب فاصله باشد. ۸. مسطح باشد. 📌 توضيحات موارد فوق 👇 1⃣ مباح باشد : الف) مکان نماز باید غصبی نباشد. نماز در جای غصبی هر چند که بر روی فرش و تخت غیر غصبی باشد، باطل است. ب) اگر در جایی که نمی‌داند یا فراموش کرده غصبی است نماز بخواند، نماز او صحیح است. همچنین اگر نداند تصرف در جای غصبی حرام است. ج) کسی که با دیگری در ملکی شریک است در صورتی که سهم هر یک از دیگری جدا نباشد، نمی‌تواند بدون رضایت شریکش در آن ملک نماز بخواند. 📌 توجه : ➰ : زمینی که قبلاً وقف بوده و دولت آن را تصرف نموده و در آن مدرسه ساخته است، اگر احتمال قابل توجهی داده شود که تصرف مذکور مجوّز شرعی داشته است، نماز خواندن در آن مکان اشکال ندارد. همچنین زمین بعضی از مدارس که از صاحبان آن بدون رضایت آنها گرفته شده است، اگر احتمال قابل توجهی داده شود که مسؤول ذیربط به استناد و مجوّز قانونی و شرعی اقدام به احداث مدارس در آن اراضی نمود نماز خواندن در آن اشکال ندارد. ➰ : شخصی که در یک خانه‌ی دولتی زندگی می‌کند که مدت سکونت وی در آن به پایان رسیده و حکم تخلیه نیز به او ابلاغ شده است، اگر از طرف مسؤولین ذیربط، مجاز به استفاده از آن خانه بعد از مهلت مقرر نباشد، ‌تصرفات او (و از جمله نماز خواندن) در آن حکم غصب را دارد. ➰ : نماز خواندن و تصرفات دیگر در اداره‌یی که در گذشته قبرستان بوده اشکال ندارد، مگر این که از طریق شرعی ثابت شود زمینی که ساختمان مذکور در آن ایجاد شده، وقف برای دفن اموات بوده و به طریق غیر شرعی تصرف گردیده و در آن ساختمان سازی شده است. ➰ : نماز خواندن در پارک‌های فعلی و غیر آن اشکال ندارد، و به صرف احتمال غصب و این که مالکیت زمین‌های پارکها مشخص نیست توجهی نمی‌شود. ➰ : زمینی که صاحب آن راضی به تملک آن توسط دولت نیست و عدم رضایت خود را نسبت به اقامه‌ی نماز و مانند آن در زمین مذکور اعلام نموده است، اگر گرفتن زمین از مالک شرعی آن طبق قانونی که توسط مجلس شورای اسلامی وضع و به تأیید شورای نگهبان رسیده است انجام شده باشد، نماز خواندن و تصرفات دیگر در آن مکان اشکال ندارد. ➰ : شرکت‌ها و مؤسسه‌هایی که امروزه در اختیار دولت قرار دارد و توسط دادگاه شرع از صاحبان آنها مصادره شده است، اگر احتمال داده می‌شود که قاضی صادرکننده‌ی حکم مصادره، با صلاحیت قانونی و بر اساس موازین شرعی و قانونی، اقدام به صدور حکم کرده است، عمل او شرعاً محکوم به صحت است، و بنابراین نماز خواندن و تصرفات دیگر در آن مکان جایز است و حکم غصب بر آن منطبق نیست. ➰ : مکان‌هایی که دولت ظالم آنها را تصرف می‌کند، در صورت علم به غصب، احکام و آثار مغصوب بر آنها مترتب است، (بنابراین نماز خواندن در آن جایز نیست).   2⃣ بی حرکت باشد : مکان نمازگزار باید بی‌حرکت باشد یعنی طوری باشد که شخص نمازگزار بتواند با آرامش بدن و بدون تکان، نماز بخواند، بنابراین نماز در جاهایی که بی اختیار تکان می‌خورد، مانند خودرو و یا بعضی تخت‌های فنری و امثال آن صحیح نیست، مگر هنگامی که به خاطر تنگی وقت و غیر آن مجبور باشد در چنان مکانی نماز بخواند. 📌 توجه : ➰ : بر مسافرانی که با اتوبوس‌های بین شهری سفر می‌کنند واجب است که در صورت خوف از فوت نماز، از راننده بخواهند که اتوبوس را در مکان مناسبی متوقف نماید، و بر راننده اجابت درخواست آنان واجب است، و اگر به علت عذر مقبول و یا بدون دلیل از توقف اتوبوس خودداری کند، در این صورت، تکلیف مسافران اگر خوف فوت وقت داشته باشند، این است که نماز را در اتوبوس در همان حال حرکت بخوانند و تا آنجا که امکان دارد جهت قبله، قیام، رکوع و سجود را رعایت کنند. ➰ : بر کسانی که با قایق به مأموریت فرستاده می‌شوند و وقت نماز آنها می‌رسد، به طوری که اگر در همان زمان، نماز نخوانند، بعد از آن نمی‌توانند نماز خود را داخل وقت بخوانند واجب است که نماز را در وقت آن به هر صورتی که ممکن است، ولو در داخل همان قایق بخوانند. 3⃣ ازجاهایی نباشد که توقف در آن حرام است : مکان نمازگزار باید از جاهایی نباشد که توقف در آن حرام است، مانند جایی که جان انسان در خطر جدّی است، و نیز جاهایی نباشد که ایستادن یا نشستن بر روی آن حرام است، مانند فرشی که نام خدا، یا آیات قرآنی بر همه جای آن نقش بسته است. 🔴پنج مورد ديگر در درس بعدى🔴 ✔️ پايان درس
🔖آموزش احكام👇 📌درس پنجم 📌موضوع : پنج مورد از توضيحات مكان نماز گزار و احكام قبله 4⃣ جلوتر از قبر پیغمبر(صلى الله عليه وآله وسلم) و امام(عليهم السلام) نایستد : نمازگزار باید در هنگام نماز جلوتر از قبر پیغمبر(صلى الله عليه وآله وسلم)   و امام(عليه السلام) نایستد، ولی مساوی قبر اشکال ندارد. 5⃣ محل سجده‌ی نمازگزار پاک باشد : محل سجده‌ی نمازگزار باید پاک باشد، ولی اگر مکان نمازگزار به غیر از جایی که پیشانی را بر آن می‌گذارد، نجس باشد اشکالی ندارد و نماز صحیح است. 6⃣ موجب نجاست لباس و بدن نمازگزار نشود : مکان نمازگزار، اگر نجس است طوری تر نباشد که به بدن یا لباس او سرایت کند، بنابراین اگر مکان نمازگزار نجس باشد، ولی نجاست آن به لباس یا بدن وی سرایت نکند و محل سجده هم پاک باشد نماز خواندن در آن مکان اشکال ندارد. 7⃣ میان زن و مرد در حال نماز بنا بر احتیاط واجب حداقل یک وجب فاصله باشد : بنا بر احتیاط واجب باید میان زن و مرد در حال نماز حداقل یک وجب فاصله باشد، و در این صورت اگر زن و مرد محاذی یکدیگر بایستند یا زن جلوتر از مرد بایستد، نماز هر دو صحیح است.   8⃣ مسطح باشد : لازم است که جای پیشانی نمازگزار از جای زانوها و سر انگشتان پای او، بیش از چهار انگشت بسته بلندتر و یا پست‌تر نباشد. 📌 دو نکته در ارتباط با مکان نمازگزار : ➰ : به جا آوردن نماز واجب در داخل خانه‌ی کعبه مکروه است، ولی احتیاط واجب آن است که بر بام کعبه نماز نخواند. ➰ : نماز خواندن بر سجاده‌یی که شکلهایی روی آن رسم شده و یا بر مهری که دارای نقش است فی نفسه اشکال ندارد، ولی اگر به گونه‌یی باشد که بهانه به دست کسانی دهد که تهمت به شیعه می‌زنند، تولید آن و نماز خواندن بر آن جایز نیست، و همچنین اگر موجب تفرق حواس و از بین رفتن حضور قلب در نماز شود کراهت دارد. 🔹 احکام قبله : ۱. مسلمان باید نماز را رو به سمت کعبه بگزارد که به این اعتبار به آن «قبله» می‌گویند. البته برای کسانی که از آن دورند محاذات حقیقی میسّر نیست، و همین اندازه که بگویند رو به قبله نماز می‌خواند، کافی است. 📌 توجه : ➰ : ملاک رو به قبله بودن این است که انسان از سطح کره‌ی زمین به طرف بیت عتیق (کعبه) باشد یعنی از طرف سطح زمین رو به طرف کعبه که روی زمین در مکه‌ی مکرمه ساخته شده است بایستد، بنابراین اگر انسان در یک نقطه‌یی از کره‌ی زمین باشد که اگر خطوط مستقیمی از چهار جهت آن مکان بر سطح کره‌‌ی زمین به طرف مکه ترسیم شود از نظر مسافت با هم مساوی باشند مخیّر است برای قبله به هر طرف که خواست بایستد و نماز بخواند، ولی اگر مسافت خطوط در بعضی از جهت‌ها کمتر و کوتاهتر باشد به مقداری که با آن، صدق عرفی رو به قبله بودن اختلاف پیدا کند بر انسان واجب است جهت کوتاهتر را انتخاب کند. ➰ : نمازهای مستحبی را می‌توان در حال راه رفتن یا سواری خواند، و در این صورت لازم نیست نماز را رو به قبله به جا آورد. ۲. نمازگزار باید به جهت قبله یقین و اطمینان پیدا کند، چه از راه قبله‌نمای صحیح و معتبر و چه از راه آفتاب و ستارگان (برای کسی که آشنا به استفاده از آنها است) و چه از راه‌های دیگر، و اگر نتوانست اطمینان پیدا کند به هر طرف که گمان بیشتر می‌یابد، نماز بخواند. ۳. کسی که هیچ راهی برای یافتن جهت قبله ندارد و گمانش هم به هیچ طرف نمی‌رود بنابر احتیاط (واجب) باید به چهار طرف نماز بخواند، و اگر برای چهار نماز وقت ندارد به هر اندازه که وقت دارد، نماز بخواند. ۴. کسی که یقین به قبله ندارد در بقیه‌ی کارهایی که باید رو به قبله انجام شود، مانند ذبح حیوانات و غیره، باید به گمان خود عمل کند و اگر به هیچ طرف گمان بیشتر ندارد، به هر طرف انجام دهد صحیح است. 📌 توجه : ➰ : اعتماد بر شاخص یا قبله نما در تعیین جهت قبله، در صورتی که موجب اطمینان برای مکلف شود، صحیح است و باید طبق آن عمل گردد، و در غیر این صورت می‌توان بر اساس محراب مساجد و قبور مسلمین جهت قبله را تشخیص داد. منظور از به کارگیری شاخص در تشخیص قبله این است که در روزهای چهارم خرداد و بیست و ششم تیر ماه (یعنی در روز بیست و پنجم ماه پنجم و هفدهم ماه هفتم از سال میلادی) چنانچه هنگام ظهر به افق مکه که آفتاب به طور عمودی بر کعبه می‌تابد (همان زمانی که صدای اذان مکه بلند می‌شود) شاخصی از قبیل قطعه چوب صاف یا میله و مانند آن در زمین هموار به طور عمودی فرو کنیم، جهتی که سایه‌ی شاخص نشان می‌دهد جهت قبله خواهد بود (یعنی جهت قبله در امتداد سایه در طرفی از شاخص است که سایه ندارد). ✔️ پايان درس