eitaa logo
روشنگری - بررسی ادیان ، فرق و مذاهب
265 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
324 ویدیو
4 فایل
جهت ارتباط با ادمین می توانید مطالب خود را به آدرس زیر ارسال نمائید . @admin_roshangarii
مشاهده در ایتا
دانلود
⚠️یکی از شگردهای صوفیه در اعتباربخشی به مسلک و طریقه خود، مصادره علما و مشاهیر به نفع طریقه خود و مسلک صوفیه است. 💫علمایی همچون شهید اول، شهید ثانی، ابن فهد حلی، شیخ بهایی، فیض کاشانی، شیخ مرتضی انصاری، میرزای شیرازی، علامه بحرالعلوم، علامه مجلسی اول و دوم، علامه طباطبایی، آیت‌الله بهجت، حضرت امام خمینی (ره) و علامه حسن‌زاده آملی و بسیاری از علما دیگر را صوفی خوانده و به نفع خود مصادره کرده‌اند. 💠کارنامهٔ عملکرد این نام‌آوران عرصهٔ عبودیت و علم و عرفان به‌قدری روشن است که تلاش مذبوحانهٔ برخی فرق منحرف، برای از خود خواندن ایشان و مصادره کردن آنان به نفع فرقه راه به‌جایی نبرده و نخواهد برد. 👥گروهی از متصوفه به خیال خام خود باهدف جلب نظر و جذب هر چه بیشتر از بین عوام، سعی دارند تا نام مقدس علمای ناب شیعه را در لیست طرفداران و اعضای فرقهٔ خود معرفی کنند. ⚠️ استفاده از مطالب روشنگری ، صرفا با درج لینک این مجموعه مجاز می باشد. 🔴 کانال ایتا|روشنگری مازندران https://eitaa.com/roshangari_maz 🔵 روشنگری( ثبت نام کارگاههای آموزشی مجازی ) https://eitaa.com/joinchat/3399417937C605575e86e 🔶 روشنگری (ادیان و فرق ) مازندران در واتساپ https://chat.whatsapp.com/EFPasev9H1y2KbuLmnr0kG
🏫 چهاردهمین دوره کارگاههای آموزشی مجازی 💠مجموعه روشنگری ادیان و فرق تحت نظارت اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران ✍🏼 آغاز ثبت نام از 20 آذر ماه 🎬 آغاز کارگاه 24 آذر ماه 🗓 در روز ثبت نام لینک کارگاهها در گروه ثبت نام روشنگری 👇اطلاع رسانی می گردد. 🔵 روشنگری (کارگاههای آموزشی مجازی ) https://eitaa.com/joinchat/3399417937C605575e86e
🔴 زیارت امام زمان (عج) در روز جمعه 🔵 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ في خَلْقِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذي يَهْتَدي بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِيُّ النّاصِحُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَيوةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّي اللهُ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الاَْمْرِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يامَوْلايَ، اَنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ وَاُخْريكَ، اَتَقَرَّبُ اِلَي اللهِ تَعالي بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَاَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ، وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلي يَدَيْكَ، وَاَسْئَلُ اللهَ اَنْ يُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَاَنْ يَجْعَلَني مِنَ الْمُنْتَظِرينَ لَكَ وَالتّابِعينَ وَالنّاصِرينَ لَكَ عَلي اَعْدآئِكَ، وَالْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ في جُمْلَةِ اَوْلِيآئِكَ، يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ، الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ، َالْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ، وَقَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ، وَاَنَا يا مَوْلايَ فيهِ ضَيْفُكَ وَجارُكَ، وَاَنْتَ يا مَوْلايَ كَريمٌ مِنْ اَوْلادِ الْكِرامِ، وَمَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالاِْجارَةِ، فَاَضِفْني وَ اَجِرْني، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي اَهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ. 🔵 روشنگری( ثبت نام کارگاههای آموزشی مجازی ) https://eitaa.com/joinchat/3399417937C605575e86e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📘کتاب بحران کرونا: طاعون، پاندمی (همه‌گیری) و آخرالزمان پیش رو 📖در کتاب بحران کرونا ، پروفسور مارک هیچکاک نحوه ارتباط شیوع کروناویروس فعلی با پیشگویی‌های واضح و نهایی کتاب مقدس در مورد طاعون، آفات و همه‌گیری‌ها را به اشتراک می‌گذارد. کتاب فوق در سال ۲۰۲۰ و پس از شیوع ویروس منحوس کرونا منتشر شده است. 👤هیچکاک معتقد است کروناویروس تحقق این رویدادها نیست که در طول دوره مصیبت بزرگ رخ خواهد داد، بلکه پیش‌بینی آینده است. بحران کرونا وضعیت فعلی را در ارتباط با آفت‌های قبلی مانند آنفولانزای اسپانیایی در نظر می‌گیرد، در حالی که نمای کلی از علائم اصلی آخرالزمان را ارائه می‌دهد. 📘این کتاب همچنین در مورد چگونگی کمک جهانی شدن ملل و اقوام به گسترش طاعون بحث می‌کند. ✍🏼در محیط جهانی ما، رویدادهایی می‌توانند ناگهان اتفاق بیفتند که امواجی شوک‌آور را به سراسر جهان ارسال می‌کنند. ⚠️ استفاده از مطالب روشنگری ، صرفا با درج لینک این مجموعه مجاز می باشد. 🔴 کانال ایتا|روشنگری مازندران https://eitaa.com/roshangari_maz 🔵 روشنگری( ثبت نام کارگاههای آموزشی مجازی ) https://eitaa.com/joinchat/3399417937C605575e86e
🔶معرفی پژوهشگران غربی فعال در زمینه مهدویت اسلامی 👤دکتر دیوید کوک (David Cook) یکی از افراد شناخته شده بین المللی در زمینه عناصر آخرالزمانی در اسلام و منجی گرایی اسلامی است. وی که دارای مدرک دکترا از دانشگاه شیکاگو در سال ۲۰۰۱ میلادی است، اکنون به طور رسمی در هیات علمی دانشکده مطالعات مذهبی دانشگاه رایس آمریکا عضویت داشته [۱] و با دانشگاهها و پژوهشگاه های بسیاری همچون کمبریج و یا بوستون همکاری علمی و پژوهشی می نماید. 🔶وی علاقمندی های خود را در مطالعه صدر اسلام، ادبیات و باورهای آخرالزمانی اسلام، جنبشهای اجتماعی افراطی در عالم اسلام، رویا و خواب، نجوم در تاریخ، ادبیات یهودی-عربی و نیز اسلام در غرب آفریقا معرفی نموده است. 👤کوک در دو موضوع کتب مهمی دارد که در مجامع علمی دانشگاهی به عنوان مرجع مورد استناد قرار می گیرند. ⚠️ استفاده از مطالب روشنگری ، صرفا با درج لینک این مجموعه مجاز می باشد. 🔴 کانال ایتا|روشنگری مازندران https://eitaa.com/roshangari_maz 🔵 روشنگری( ثبت نام کارگاههای آموزشی مجازی ) https://eitaa.com/joinchat/3399417937C605575e86e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیا کسی که پرچم شیعه در دستان اوست ، با امام زمان (عج) در ارتباط نیست؟ ⚠️ استفاده از مطالب روشنگری ، صرفا با درج لینک این مجموعه مجاز می باشد. 🔴 کانال ایتا|روشنگری مازندران https://eitaa.com/roshangari_maz 🔵 روشنگری( ثبت نام کارگاههای آموزشی مجازی ) https://eitaa.com/joinchat/3399417937C605575e86e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بسیجی ماندن متوقف به این است که دائما خود را مواظبت و مراقبت نماییم . 💠 پنجم آذر ، سالروز فرمان تشکیل بسیج مستضعفان به فرمان امام خمینی (ره) مبارک باد. ⚠️ استفاده از مطالب روشنگری ، صرفا با درج لینک این مجموعه مجاز می باشد. 🔴 کانال ایتا|روشنگری مازندران https://eitaa.com/roshangari_maz 🔵 روشنگری( ثبت نام کارگاههای آموزشی مجازی ) https://eitaa.com/joinchat/3399417937C605575e86e
⁉️اکثریت و ملاک حق بودن؟! 💡شبهه ای در میان اهل سنت در جریان است و بااستناد به حدیثی از رسول اکرم (ص) خود را اهل نجات و رستگاری می دانند . پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: ستفترق امتی على ثلاث و سبعین فرقه، کلها فی النار إلا فرقه واحده. 👥امت من به ۷۳ فرقه منشعب می شوند و ۷۲ فرقه اهل هلاکت و آتش هستند و یک فرقه اهل نجات هستند.(تفسیر ابن کثیر، ج۲، ص۴۸۲) 🔷در نتیجه اهل سنت می گوید : هیچ شکی نیست که ما اهل سنت، أکثریت هستیم و حق هم با ماست و شیعه در اقلیت است و اینها باطل هستند. 🔶حال در مقام پاسخ اجمالی باید گفت : اگر ما این را در نظر بگیریم، پس بنابراین حق با مسیحی‌هاست. چون آمار مسیحی‌ها بیشتر از مسلمانان است و ۳۳ % جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و مسلمانان ۲۱ % را. پس حق با مسیحی‌هاست. اگر یک مسیحی با یک مسلمان بحث کند و بگوید که ما اکثریت هستیم، بنابراین ما به حقیم و شما مسلمان‌ها باطل هستید،شما چه جوابی دارید به آنها بدهید؟ ⚠️ استفاده از مطالب روشنگری ، صرفا با درج لینک این مجموعه مجاز می باشد. 🔵 روشنگری( ثبت نام کارگاههای آموزشی مجازی ) https://eitaa.com/joinchat/3399417937C605575e86e 🔶 روشنگری (ادیان و فرق ) مازندران در واتساپ https://chat.whatsapp.com/EFPasev9H1y2KbuLmnr0kG
روشنگری - بررسی ادیان ، فرق و مذاهب
⁉️اکثریت و ملاک حق بودن؟! 💡شبهه ای در میان اهل سنت در جریان است و بااستناد به حدیثی از رسول اکرم (
⛔️هرگز اکثریت، نشانه حقانیت نمى باشد و تعداد پیروان و طرفداران یک عقیده، موجب شناخت حق و باطل نمى شود. در صورتی که در قرآن صراحت دارد که جمعیت های اکثریت، از حق اعراض می‌کنند: 1️⃣أکثرهم لا یعلمون الحق فهم معرضون (سوره انبیاء/آیه۲۴) اکثریت مردم حق را نمی‌فهمند و از حق اعراض می‌کنند. 👥پس آقایان اهل سنت طبق این آیه، در اکثریت هستند. آیا از ما می‌پذیرید؟ 2️⃣و اکثرهم للحق کارهون ( سوره مؤمنون/آیه۷۰) اکثر مردم، از حق کراهت دارند و بدشان می‌آید. ما می‌گوییم شیعه هستیم و در اقلیتیم و اکثریت که شما هستید، از حق شیعه فراری هستید؟ آیا شما این را می‌پذیرید؟ 3️⃣لقد حق القول على أکثرهم فهم لا یؤمنون ((سوره یس/آیه۷) حق برای اکثر آنها آشکار شد، ولی زیر بار نمی روند. 4️⃣و قلیل من عبادی الشکور (سوره سبأ/آیه۱۳) خدای عالم همواره تعداد کم را تجلیل کرده است. ⚠️ استفاده از مطالب روشنگری ، صرفا با درج لینک این مجموعه مجاز می باشد. 🔵 روشنگری( ثبت نام کارگاههای آموزشی مجازی ) https://eitaa.com/joinchat/3399417937C605575e86e 🔶 روشنگری (ادیان و فرق ) مازندران در واتساپ https://chat.whatsapp.com/EFPasev9H1y2KbuLmnr0kG
💠جایگاه اکثریت در منابع و متون اسلامى 📖در قرآن کریم و دیگر منابع اسلامى به این دو نوع اکثریت اشاره شده است؛ «اَلَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ اَلْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» زمر (39)، آیه 18.؛ «بندگان خدا کسانى هستند که سخنان را مى شنوند و بهترینش را پیروى مى کنند». 💫در آیه 116 سوره انعام آمده است: «وَ إِنْ تُطِعْ أَکْثَرَ مَنْ فِى اَلْأَرْضِ یُضِلُّوکَ عَنْ سَبِیلِ اَللَّهِ إِنْ یَتَّبِعُونَ إِلاَّ اَلظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ یَخْرُصُونَ»؛ «اگر از بیشتر مردم روى زمین پیروى کنى، تو را از راه خدا گمراه مى کنند؛ زیرا آنها تنها از گمان پیروى مى کنند و تخمین و حدس (-(واهى)-) مى زنند». 🔷اسلام براى اکثریت هوشمند، مؤمن و آگاه به مسائل، ارزش بسیارى قایل است. اگر جامعه در چارچوب اسلام و اصول و ارزش هاى آن و با آگاهى و هوشیارى در مسائل سیاسى وارد شود و در راه یابى به حقایق و عدالت و یا تشخیص قانون درست از نادرست، اختلاف پیش آید، رأى چنین اکثریّتى بر رأى اقلیّت ترجیح دارد؛ زیرا در این صورت، اکثریت به واقعیات نزدیک ترند و آراى چنین اکثریتى را عقل و شرع تأیید مى کند. رأى چنین اکثریتى، بر وفق فطرت پاک و سرشت اولیه انسان ها مى باشد و در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است؛ «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفاً فِطْرَتَ اَللَّهِ اَلَّتِى فَطَرَ اَلنَّاسَ عَلَیْها لا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اَللَّهِ» روم (30)، آیه 30.. ⚠️ استفاده از مطالب روشنگری ، صرفا با درج لینک این مجموعه مجاز می باشد. 🔵 روشنگری( ثبت نام کارگاههای آموزشی مجازی ) https://eitaa.com/joinchat/3399417937C605575e86e
🔶دو تفاوت اساسی در خداشناسی اسلام و مسیحیت 1️⃣در باب اسما و صفات الهی مسیحی، صفت «ابوت» یا «پدر بودن» به خدا نسبت داده می شود که در اسلام به شدت از اتصاف خدا به این صفت نهی شده است. 🔷«پدر بودن» در عهد جدید دو کاربرد دارد: گاه خدا پدر همه ی مردم یا همه ی مسیحیان شمرده شده است [1] و گاه پدر بودن خدا ویژه ی حضرت عیسی (علیه السلام) است. [2]در کاربرد اول پدر بودن خدا صرفاً یک معنای تشریفی مجازی است و دلالت بر دوستی خدا نسبت به بندگان و اطاعت بندگان نسبت به خدا دارد: این مطلب از مطالعه ی کتاب مقدس نیز برداشت می شود. [3] 📌اما در کاربرد دوم به نظر می رسد که پدر بودن خدا برای شخص حضرت عیسی(علیه السلام) به یک معنا نیست. در اناجیل هم نوا (متی، مرقس، لوقا) پسر خدا بودن عیسی و پدر بودن خدا به همان معنای مجازی است، اما در بخش دیگر عهد جدید که مروّج الهیات «عیسی خدایی» است، خدا حقیقتاً به صفت «پدر بودن» و عیسی حقیقتاً به صفت «پسر بودن» و «هم ذاتی» با خدا متصف می گردد. [4] در قرآن مجید «پدر بودن» خدا در هر دو معنا رد شده است و این کتاب به کار بردن آن را مجاز نمی داند. 📚منابع : 1.انجیل متی، ۶: ۹ 2.نامه ی اول انجیل یوحنّا، ۴: ۹ 3.برای نمونه ر. ک: انجیل یوحنّا، ۸: ۲۷ ـ ۴۳ 4.برای نمونه ر. ک: انجیل یوحنّا، ۱۰: ۱۴، ۱۹ و ۳۱ ⚠️ استفاده از مطالب روشنگری ، صرفا با درج لینک این مجموعه مجاز می باشد. 🔵 روشنگری( ثبت نام کارگاههای آموزشی مجازی ) https://eitaa.com/joinchat/3399417937C605575e86e
روشنگری - بررسی ادیان ، فرق و مذاهب
🔶دو تفاوت اساسی در خداشناسی اسلام و مسیحیت 1️⃣در باب اسما و صفات الهی مسیحی، صفت «ابوت» یا «پدر بود
👥یهود و نصاری گفتند ما پسران خدا و دوستان او هستیم. بگو: پس چرا به خاطر گناهانتان شما را عذاب می کند؟ بلکه شما بشری هستید هم چون دیگر کسانی که خلق کرده است. [1] 🔷در این آیه معلوم است که یهود و نصاری به معنای تشریفی خود را «پسر خدا» می خوانند و عطف کلمه ی «دوستان» این امر را به خوبی نشان می دهد، با این حال قرآن این نوع سخن گویی را رد می کند و می گوید: شما مخلوق خدایید و مخلوق نباید خدا را پدر خود بخواند و رابطه ی خدا با مخلوقات رابطه ی پدر و فرزندی نیست. 🔶و اگر به صورت تشریفی و مجازی، خدا را نباید «پدر» نامید، پدر خواندن خدا به صورت حقیقی و واقعی به طریق اولی محکوم و مردود می گردد؛ و لذا در قرآن «پسر خواندن عیسی»، «کفر» شمرده شده است. [2] 2️⃣تفاوت دوم در توحید است که در مسیحیت در کنار آن «تثلیث» مطرح است و سعی در جمع کردن بین این دو آموزه دارند، اما به نظر می رسد که هیچ بیانی از تثلیث مورد قبول قرآن نباشد. 📚منابع : 1.سوره ی مائده، آیه ی ۱۸ 2.توبه، ۹: ۳۰. برای مطالعه بیشتر ر. ک: عبدالرحیم سلیمانی اردستانی، درآمدی بر الهیات تطبیقی اسلام و مسیحیت، ص ۱۱۵ ـ ۱۱۸ ⚠️ استفاده از مطالب روشنگری ، صرفا با درج لینک این مجموعه مجاز می باشد. 🔵 روشنگری( ثبت نام کارگاههای آموزشی مجازی ) https://eitaa.com/joinchat/3399417937C605575e86e
🔷باور به تجسد خداوند در آيين هندو و مسيحيت 📚با مطالعه آيين هندو و مسيحيت، به آموزه اي با عنوان تجسد و تنزل جسماني خداوند برميخوريم که در نگاه نخست بسيار به هم شبيه است، زيرا هر دو آيين تاکيد دارند که خداوند در ذات خود يگانه و متعال است، ولي در شرايطي در قالب جسم در مي آيد. 🔶از اين روي، برخي بدون بررسي و کاوش در ماهيت اين باور در دو آيين، آنها را شبيه به هم مي دانند، ولي با بررسي مفهوم تجسد در دو آيين به اين نتيجه مي رسيم که صرف نظر از شباهت ظاهري اين مفهوم، تفاوت هاي بنياديني نيز در ماهيت و هدف از تجسد بين دو آيين وجد دارد. 📌از آن جمله اينکه در مسيحيت عيسي تنها تجسد خداوند، به عنوان پسر خدا، يکي از اقنوم هاي سه گانه قلمداد مي گردد، که تنها راه نجات بشر ايمان به اوست، چون خداوند در جسم عيسي به عنوان فديه گناه ذاتي انسان تنزل کرده است، ولي در آيين هندو خداي ويشنو تجسدهاي متعددي دارد که براي گسترش شزيعت و غالب کردن نيکي بر بدي تجسم يافته اند و پرستش و عشق به اين تجشم ها يکي از راه هاي نجات، و نه تنها را نجات است. 📘روحاني ، سيدمحمد، مقاله بررسي باور به تجسد خداوند در آيين هندو و مسيحيت ⚠️ استفاده از مطالب روشنگری ، صرفا با درج لینک این مجموعه مجاز می باشد. 🔵 روشنگری( ثبت نام کارگاههای آموزشی مجازی ) https://eitaa.com/joinchat/3399417937C605575e86e
🏫 چهاردهمین دوره کارگاههای آموزشی مجازی 💠مجموعه روشنگری ادیان و فرق تحت نظارت اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران ✍🏼 آغاز ثبت نام از 20 آذر ماه 🎬 آغاز کارگاه 24 آذر ماه 🗓 در روز ثبت نام لینک کارگاهها در گروه ثبت نام روشنگری 👇اطلاع رسانی می گردد. 🔵 روشنگری (کارگاههای آموزشی مجازی ) https://eitaa.com/joinchat/3399417937C605575e86e
معنویت گرایی ، تمنای فطری انسان هاست اما معنویت های نوظهور پاسخی مسخ شده به این تمنا می دهند . در دنیای امروز متاسفانه بسیاری از افراد مخصوصاً قشر جوان جامعه به صورت ناخودآگاه و یا تحت تاثیر برخی از رفتارها و تبلیغات از علائم ، نشانه ها و یا رفتارهایی بهره می برند و یا شیوه زندگی خود را به سمت هایی سوق می دهند که متعلق به عرفان های نوظهور و انحرافی است . این فرقه ها آسیب های جبران ناپذیری وارد می کنند. از این رو مطالعه ی نقادانه و بررسی علل گرایش به آن ها به خصوص آن ها که در ایران فعال هستند ضروری است. 💠مجموعه روشنگری همراه شوید 🔴 روشنگری (مطالب متنوع ادیان و فرق) https://eitaa.com/roshangari_maz 🔵 روشنگری( ثبت نام کارگاههای آموزشی مجازی ) https://eitaa.com/joinchat/3399417937C605575e86e
🌏دنیا در صد ساله اخیر به دلیل پیشرفت علم و تکنولوژی به سمت مادی گرایی سوق پیدا کرد ولیکن کم کم به بن بست رسید و هم اکنون مردم اشتیاق زیادی به مسائل متافیزیک و ماورای جهان ماده دارند. 👥چرا که بشریت متوجه شده که نیازهایی فوق مادی دارد که به این نیازها در کارخانه ها و محصولات جدید و تنوع بازار و تکنولوژی پاسخ داده نمی شود . 🔷لذا با اشتیاق زیادی به دنبال چیزی است که بتواند روحش را اقناع کند و جوابگوی نیازهای روحی اش باشد برای همین اشتیاق زیادی به مسائل عرفانی پیدا کرده است . 🔥نحله های انحرافی نوظهور ، عرفان کاذب ، عرفان سکولار ، ادیان جدید و دیگر عناوینی که مطرح می شود و در عرف آکادمیک بین الملل از آن به « جنبش های نوپدید دینی » یاد می شود ، بعد زا جنگ جهانی دوم ، نمود عینی یافته و در دهه های شصت و هفتاد میلادی به اوج خود رسید . 💠مجموعه روشنگری همراه شوید 🔴 روشنگری (مطالب متنوع ادیان و فرق) https://eitaa.com/roshangari_maz 🔵 روشنگری( ثبت نام کارگاههای آموزشی مجازی ) https://eitaa.com/joinchat/3399417937C605575e86e
❇️شاخص ها و ويژگیهای عرفانهاي نوظهور 💢مسالك جديد، چون دغدغه ي حقيقت ندارند و در حوزه ي روش هم كاركرد براي آن ها اصالت دارد و نگاه ابزاري صرف به روش دارند، خود را مجاز به اخذ و اقتباس، ولو متعارض و متناقض، از مكاتب متعدد و مختلف میدانند.در اين مسالك اين نحو از تلفيق، منجر به ظهور جدي نوعي« التقاط» شده است. ⚠️مسالك معنوي جديد، از يك يا چند عرفان تاريخي بهره ميبرند و حتي آن ها را گاه با عرفان هاي مسيحي، اسلامي و يهودي تركيب كرده و تعاليم خود را با زبان و ذائقه ي انسان معاصر به عنوان دستورالعمل هايي تركيبي عرضه مي‏نمايند. 📘 (ظهيري، سيد مجيد ( 1391 )، التقاط- ضدعرفان و سلامت معنوي جامعه) 💠مجموعه روشنگری همراه شوید 🔴 روشنگری (مطالب متنوع ادیان و فرق) https://eitaa.com/roshangari_maz 🔵 روشنگری( ثبت نام کارگاههای آموزشی مجازی ) https://eitaa.com/joinchat/3399417937C605575e86e
🔷 شیخیه و جایگاه امام در آفرینش 🔵 احسایی در آثار خود، توجه زیادی به مباحث امامت داشته است که نمونه آن را در شرح مبسوط وی بر زیارت جامعه کبیره می توان دید . 📌شاخص اندیشه او در این زمینه، توجه خاصی است که به جنبه های تکوینی مقام امام نشان می دهد. 🔰 از جمله در بازگو کردن این عقیده که پیامبر صلی الله علیه و آله و امامان، برترین مخلوقات خداوند و واسطه فیض او هستند . وی آنان را علل اربعه کائنات (علت های فاعلی، مادی، صوری و غایی) معرفی می کند . 🔍 به اعتقاد وی پیشوایان معصوم علیهم السلام واسطه فیض خدا هستند; یعنی، پس از آن که خداوند آنان را خلق کرد، ایشان به اذن و مشیت الهی، موجودات دیگر را آفریدند . ✳️ معصومان علیهم السلام محل مشیت و اراده خداوند هستند و اراده آنان به اراده او است . از این رو، آنان علت های فاعلی موجودات جهان اند . 📚 منبع : پایگاه جامع اطلاع رسانی حوزه ⚠️ استفاده از مطالب روشنگری ، صرفا با درج لینک این مجموعه مجاز می باشد. 🔵 روشنگری( ثبت نام کارگاههای آموزشی مجازی ) https://eitaa.com/joinchat/3399417937C605575e86e 🔶 روشنگری (ادیان و فرق ) مازندران در واتساپ https://chat.whatsapp.com/EFPasev9H1y2KbuLmnr0kG
🔰 لازمه كلام شيخيه وجود استقلالى براى امام است 📣ين دو طايفه (وَهَّابيه و شَيخيه) هر دو به خطا رفته‌اند، زيرا اگر از ممكنات چه مادّى و چه مجرّد، عنوان مرآتيّت را برداريم، و چه به آنها عنوان استقلال بدهيم، هر دو غلط است، و صحيح آن است كه نه اين است و نه آن، بلكه موجودات داراى اثر حقّ هستند، و صاحب صفات حقّ هستند و مظاهر و مجالى ذات و أسماء حسنى و صفات علياى او مى‌باشند. 🔶مذهب وَهَّابيه به جبر، و مذهب شَيخيه به تفويض گرايش دارد، و هر دو غلط است بَلْ أمْرٌ بَيْنَ الأمْرَيْنِ وَ مَنْزِلَةٌ بَيْنَ الْمَنْزِلَتَيْنِ ، و آن طلوع نور ذات اقدس حقّ است در كثرات مادّيّه و مجرّده. 🔷مذهب وَهَّابيه انكار قدرت و علم حقّ را در موجودات مى‌كند؛ و مذهب شَيخِيه انكار قدرت و علم حقّ را در ذات خود حقّ؛ پس هر كدام از اين دو مذهب به تعطيل گرويده‌اند، و اين هر دو غلط است. 💡وجود حضرت حجّة بن الحسن ارواحنا فداه ظهور أتمّ حقّ و مَجلاى أكمل ذات حضرت ذوالجلال است، مقصدْ خداست و آن حضرت رهبر و رهنماست، و ما اگر در توسّلاتمان به آن حضرت مستقلاّ نظر كنيم، و لقاء و ديدار او را مستقلاّ بخواهيم، نه به فيض او نائل مى‌شويم، و نه به لقاء خدا و زيارت حضرت محبوب. 📚منبع : حسینی طهرانی ، سید محمد حسین ، امام شناسی ⚠️ استفاده از مطالب روشنگری ، صرفا با درج لینک این مجموعه مجاز می باشد. 🔵 روشنگری( ثبت نام کارگاههای آموزشی مجازی ) https://eitaa.com/joinchat/3399417937C605575e86e 🔶 روشنگری (ادیان و فرق ) مازندران در واتساپ https://chat.whatsapp.com/EFPasev9H1y2KbuLmnr0kG
🔍 دیدگاه شیخیه به مهدویت 🧿شیخیه که پیروان شیخ احمد احسائی و سید کاظم رشتی هستند، دارای مذاق اخباری گری هستند; اما علاوه بر اخباری گری یک مطلب خلافی هم در کار شیخیه وجود دارد و آن این است که معتقد به «رکن رابع » هستند . 💠می گویند که ما برای آن که خدا را بشناسیم، باید پیغمبر را بشناسیم، چون شناخت خدا بر ما مقدور نیست . ما برای این که پیغمبر را بشناسیم باید امام را بشناسیم . 🌐شناخت پیامبر با آن کمالات که صادر اول است، از ناحیه حق متعال بر ما مقدور نیست و برای این که امام را بشناسیم، باید رکن رابع را بشناسیم باید واسطه بین امام و مردم را بشناسیم و شناسایی امام با آن کمالات که قلب عالم وجود است، برای ما مقدور نیست . 🔵ما کجا می توانیم امیر المؤمنین (ع) را بشناسیم؟ ما کجا می توانیم حضرت مهدی (عج) را بشناسیم؟ ما باید رکن رابع را بشناسیم . رکن رابع یعنی کسی که واسطه میان مردم و امام است و در حقیقت شیخ احمد احسائی و سید کاظم رشتی خودشان را دارای همچین مقامی می دانستند . 📚 منبع : مجله پایگاه حوزه ، 1381 ⚠️ استفاده از مطالب روشنگری ، صرفا با درج لینک این مجموعه مجاز می باشد. 🔵 روشنگری( ثبت نام کارگاههای آموزشی مجازی ) https://eitaa.com/joinchat/3399417937C605575e86e 🔶 روشنگری (ادیان و فرق ) مازندران در واتساپ https://chat.whatsapp.com/EFPasev9H1y2KbuLmnr0kG