روشنگر مدیا
👈کنایه معنادار مولازاده به همسر ماذون خارح نشین فرقه در باره لزوم رعایت حجاب این روزها زبان اشاره و
⁉تابنده چه بر سر فرقه گنابادی آورد؟
✍این روزها در فرقه گنابادی همه نگاه ها به سمت کشمکش های رقبا و مدعیان جانشینی قطب است. با شدت گرفتن بیماری و ضعف ناشی از کهولت سن نورعلی تابنده, جریان های مختلفی به میدان رقابت آمده و با توسل به هر وسیله ممکن در حال تلاش برای کسب جایگاه و هوادار برای خود هستند. تاکنون, تحلیل های مختلفی از این رقبا ارایه شده و در این یادداشت قصد داریم از این فضای پرتنش فاصله گرفته و قدری به عقب بازگردیم. به روزهای اقتدار قطب و دوره ای که پشت سر گذاشت تا به امروز رسید. شاید خود او هم در این پایان کار درباره نقش و اثرش حدیث نفس کرده باشد.
🔹مروری بر کارنامه چند ده ساله نورعلی تابنده در ردای قطبیت, حکایت از نتایج جالب توجهی دارد که البته پرداختن بدان در این مجال اندک نمی گنجد لیکن در بیانی موجز می توان گفت آنچه امروز در میدان رقابت مدعیان فرقه می بینیم نیز دستاورد و ثمره قطبیت وی است.
سوابق سیاسی تابنده و تعلق خاطر آشکارش به جریانهای سیاسی چون جبهه ملی, او را با سایر اقطاب متمایز می سازد.
🔹وی در مقام قطبیت همواره از جدایی سیاست از درویشی گری دم زد لیکن هرجا اقتضا می کرد نه تنها خویشتن در عمل, رفتاری خلاف این شعار داشت, بلکه مریدان را نیز بدین منش تشویق می نمود. حمایت از کروبی در انتخابات ۸۸, بارزترین جلوه این امر است.
🔹قطب گنابادی در مقام سخن راندن و به اصطلاح, وعظ مریدان نیز بر این رویکرد تاکید داشت و رفتارهای سیاسی کروهک مجذوبان نور را دست کم تا تجمعات مقابل زندان اوین در بهمن ۱۳۹۶, تشویق می کرد.
👈همین منش بود که در روندی تدریجی و چند دهه قطبیت وی, بر هویت درویشی گری تاثیر کذاشت و انگیزه های افراطیون را قوت بخشید. چه بسا, حادثه تاسفبار غایله گلستان هفتم را نیز رقم زد و چون ننگی همیشگی بر پیشاتی فرقه باقی گذاشت. فراموش نکنیم که تابنده حتی در بیانیه های پایانی نیز همچنان در لفافه و کنایه می کوشید نقش دراویش را در این واقعه زدوده و آن را کم اهمیت جلوه دهد.
🔸مسیله دیگر, بروز برخی انحرافات آشکار در امور عرفی و اعتقادی چون حجاب, اختلاط زن و مرد و بریز و بپاش های بسیار پیرامون قطب بود که تا پیش از آن در فرقه سابقه نداشت. راه اندازی کاروان اسکورت قطب, پایکوبی و نواختن آلات موسیقی در جشن های بزرگ و بی قیدی برخی زنان درویش نسبت به حجاب, مصادیق این موضوع می باشد.
🔹تردیدی نیست که وضعیت امروز فرقه گنابادی, از بروز اختلافات و چنددستگی های درون فرقه ای گرفته تا استحاله هویت و ماهیت درویشی در ابداع مفاهیمی چون "درویشی مدرن" را باید متاثر از قول و فعل تابنده دانست.
🔹نکته مسلم آنکه, فرقه گنابادی از گذشته خود فاصله ای وسیع گرفته و به نظر می رسد باید خود را برای قدم گذاشتن در مسیری تازه آماده کند. مسیری که صرف نظر از خوب و بد بودنش, معنایی متفاوت از قبل داذد و شاید در آینده با گونه ای از درویشی گری مواجه شویم که هیچ شباهتی به عرفان و تصوف مورد ادعایش نداشته باشد و بیشتر به امور دنیوی تنه زند؛چنانچه این روزها شاهد دعوا بر سر همین مسیله در میان مدعیان قطبیت هستیم, این است دستاورد سالهاس قطبیت تابنده.
📚بخش تحلیلی روشنگر
@Feraghvaadyan
📈 گزارش پایگاه فرانسوی از رشد چشمگیر اسلام در انگلستان
▫️پایگاه فرانسوی dreuz گزارش داد: اسلام با دارا بودن ۱۰۰ دادگاه اسلامی و ۴۲۳ مسجد در بریتانیا حضور پررنگی دارد.
▫️"دادگاههای شریعت" در لندن فعالیت دارند که تصمیمات قانونی برای جمعیت رو به رشد مسلمان لندن می گیرند و علاوه بر اینها شهردار لندن نیز مسلمان است.
▫️جمعیت مراجعه کننده به مساجد در حال رشد میباشد و کلیساها در حال خالی شدن از جمعیت هستند.
▫️از سال 2001، تاکنون حدود 500 کلیسای لندن به اقامتگاه های خصوصی تبدیل شده اند و این درحالی است که در همین سالها، تعداد زیادی مسجد در سراسر لندن ساخته شده است و از سال 2012 تا 2014 نیز تعداد انگلیسی هایی که خود را مسلمان معرفی میکنند به بیش از یک میلیون نفر افزایش یافته است.
http://hawzahnews.com/detail/News/465151
@Feraghvaadyan
چکیده مقاله بررسی شأن و مقام قطب در اندیشۀ صوفیه؛ با تأکید بر باورهای فرقههای نعمتاللّهیه و ذهبیّه
■ حمید شهسواری شیرازی*
به رغم آنکه تصوّف و صوفیگری - بهعنوان یکی از جریانهای دیرپا و درخور توجه در عالَم اسلام - در طول تاریخ، شاخهها و انشعابات فراوان یافته و فرقهها و سلسلههای صوفیانه، انگارهها و مشی و مبانی متفاوتی داشتهاند، اما اصول و انگارههای مُجمعٌعلیه و مشترکی را میتوان در همه این نحلهها جست وجو کرد و جُست. اعتقاد به ولایتِ اقطاب، یکی از همین انگارههای مشترک است. «قطب» در نظر صوفیه به کسی اطلاق میشود که افزون بر طی مسیر سلوک و دست یافتن به مقام «فناء فی اللّه»، اجازه و نصّی - از قطب پیشین - برای خلافت و رهبری فرقه دارد؛ اجازهای که بیانقطاع و افتادگی، به یکی از ائمه معصومین علیهم السلام ختم میشود. قاطبۀ صوفیه شأن و مقامی والا و ویژه برای قطب قائلاند؛ چنانکه صوفیان گنابادی، ولایت و امامت معصومین علیهم السلام را به اقطاب این سلسله نیز تسری دادهاند و جایگاه اقطاب در نظام تکوین و تشریع را همان جایگاه امامان معصوم علیهم السلام دانسته و علم غیب و الهام را نیز یکی از شئون اقطاب انگاشتهاند. افزون بر این، برخی فرقههای صوفیه شرط پذیرش اعمال را نیز تبعیت از قطب بر شمردهاند و و برای تشرّف به محضر اقطاب، آدابی ویژه در نظر گرفتهاند. هرچند انگارۀ اعتقاد به اقطاب، به نوعی برگرفته از آموزههای شیعی در باب ولایت ائمه اطهار علیهم السلام است، اما نباید از نظر دور داشت که این آموزه که رکن هویتساز مذهب شیعه به حساب میآید، فرق و فاصله بسیار با انگارۀ ولایت در سیاق سنّت صوفیه دارد؛ از جمله اینکه ولایت در تفکر شیعی، منحصر در امامت ائمۀ اطهار علیهم السلام است، اما ولایت در اندیشۀ صوفیه به مقام فناء فی اللّه اشاره دارد که مصادیق آن مشایخ و اقطاب صوفیهاند. در این نوشتار با استناد به آثار و منابع فرقۀ نعمتاللّهیه و فرقۀ ذهبیّه، به بررسی اعتقادات و ادعاهای آنها دربارۀ مقام و موقعیت و همچنین شؤون «قُطب» پرداخته شده است.
کلیدواژهها: صوفیه، تصوّف، عقاید صوفیه، آموزه ولایت، قطب، اقطاب صوفیه، مقام قطب، فرقه نعمتاللّهیه، فرقه ذهبیّه.
* استاد حوزه و دانشگاه؛ پژوهشگر و متخصص حوزۀ فرق و ادیان
🔺مطالعه چکیده و دانلود فایل صوتی: https://bit.ly/2PDfdpb
@tasavvof95
@feraghvaadyan
🆕جولان «شاهدان یهوه» در کشور آذربایجان
📣روشنگر به نقل از مرکز فرهنگی قفقاز/ معاون کمیته دولتی امور گروههای دینی جمهوری آذربایجان، از عدم اعمال محدودیت برای فرقه انحرافی شاهدان یهوه (شاخهای از مسیحیان صهیونیست) در جمهوری آذربایجان خبر داد.
👤«تونی برس»، رئیس انجمن اروپایی شاهدان یهوه که به جمهوری آذربایجان سفر کرده، در دیدار با «سیاوش حیدروف»، معاون کمیته دولتی امور گروههای دینی این کشور، موضع دولت آذربایجان در قبال پیروان این فرقه را ناشی از فضای تساهل و تفاهم حاکم بر جامعه دانست.
➕وی اظهار داشت: در آذربایجان به تأمین آزادی اعتقادات دینی و توسعه همکاری میان اعتقادات دینی توجه ویژهای میشود و به موازات مسلمانان که اکثریت جمعیت کشور را تشکیل میدهند، پیروان سایر ادیان نیز مطابق با ایمان و اعتقادات دینی خود از شرایط برابر برخوردارند.
↩️این در حالیاست که هر روز، خبرهای تأسفباری از آزار و سرکوب مسلمانان در منطقه شیعهنشین «نارداران» در این کشور به گوش میرسد. اقدامات دولت سکولار آذربایجان در رقم زد این فضا مؤثر است.
@Feraghvaadyan
👈🏻آقای آزمایش! لطفاً پاسخگو باشید
📝جوابیه برخی فقرا به «پروژه تهدید به ترور فیزیکی» مصطفی آزمایش
🔹در پی فرافکنیهای کانالها و شبکه های منتسب به جریان افراطی و حامی مأذون خارجنشین فرقه گنابادی در 48 ساعت گذشته و راه انداختن نمایشی تازه باعنوان «پروژه تهدیدبه ترور فیزیکی مصطفی آزمایش» که به طرز حالبی بلافاصله پس از انتشار کلیپ ویدئویی تهدیدکننده یکی از خویشاوندان قطب (فرزند قطب سابق) رقم خورد، نامه ای با امضای «جمعی از فقرای گنابادی» در فضای مجازی منتشر شده که در آن ضمن اشاره به اقدامات اخیر آزمایش و رسانه های حامی وی در ترور شخصیت مولازادهها و نمایندگان قطب، نسبت به آخرین شوی تبلیغی مأذون خارجنشین فرقه گنابادی بهشدت اعتراض شده و ضمن برشمردن اهداف این طرح، خواستار پاسخگویی آزمایش به انتقادات مطرحشده گشتهاند.
🔹در این نامه سرگشاده، ضمن جریانشناسی تحرکات اخیر آزمایش، آخرین اقدام وی در راهاندازی پروژه مزبور مورد اشاره قرار گرفته و هدف آزمایش، فراری رو به جلو از رسوایی، طرد و در نهایت،خلع اجازه طریقتی عنوان شدهاست.
🔸نویسندگان ضمن اشاره به تفسیرهای بهاصطلاح قرآنی آزمایش، او را درباب مسئله حجاب نیز به قرآن ارجاع داده و خواستار پاسخدهی درباره بیقیدی همسرش نسبت به این مقوله شدهاند.
🔸یکی دیگر از نکات قابلتأمل دراین اعتراضنامه و به عبارتی جوابیه، اشاره به نقش رسانه های منسب به آزمایش و جریان افراطی قرقه گنابادی در رقم زدن غائله گلستان هفتم میباشد که معترضان عملکرد آزمایش در این زمینه را متناقض دانسته و خواستار برائت وی از این رسانهها شدهاند.
✍🏻به نظر میرسد، کشمکشها و تنشها در میان رقبا و جریانهای درونفرقهای دراویش گنابادی، به مرحله تازهای وارد شده که پیچیدگی و افزایش برخوردها وجه بارز آن است.
👈🏻قدر مسلم آنکه، شواهد از رقم خوردن روزهایی سخت در فرقه گنابادی حکایت دارد.
📚بخش تحلیلی روشنگر
👈🏻آقای آزمایش! لطفاً پاسخگو باشید
📝جوابیه برخی فقرای گناباید به «پروژه تهدید به ترور فیزیکی»👇🏻👇🏻