eitaa logo
روشنگری وجهاد کبیر
84 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
2.5هزار ویدیو
2هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 ۱۵ مرداد روز مهم تاریخ ایران ۱۵ مرداد سالروز انتخاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری انقلاب اسلامی به شکل «دائم» است. ۱۴ خرداد امام خامنه‌ای به رهبری انتخاب شدند. اما به طور «موقت» یعنی تا زمان برگزاری رفراندوم قانون اساسی به عنوان رهبر انقلاب اسلامی و رهبر ایران انتخاب شدند. 🔸ماجرا از این قرار است که چهارم اردیبهشت ۶۸ امام خمینی (ره) نامه‌ای به رئیس‌جمهور، آیت‌الله خامنه‌ای می‌نویسند و دستور بازنگری برخی اصول قانون اساسی درباره هشت موضوع از جمله «رهبری» را صادر می‌کنند. روال قانونی تغییر قانون اساسی هم این است که پس از تصویب بند‌های جدید و انجام تغییرات جدید، تغییرات حاصله باید به رفراندوم و رأی عمومی گذاشته شود، صرفاً با دو انتخاب «آری» یا «نه» و در صورتی که مردم به تغییرات رأی دهند، آن تغییرات پس از امضای تأیید ولی فقیه به عنوان قانون اساسی شناخته خواهد شد. 🔺بعد از نامه امام، شورای بازنگری قانون اساسی کار خود را آغاز می‌کند، اما ۴۰ روز بعد، اما رحلت کردند. در حالی که قانون اساسی در میانه مسیر تغییر خود بود، کشور نیاز به انتخاب رهبر پیدا کرد. 🔺جایگاه رهبری در ایران حساس بوده و شأنیت بالایی دارد. پس خبرگان برای رهبری موقت هم باید سراغ کسی بروند که در صورت انتخاب دائم، او را انتخاب خواهند کرد. آیت‌الله خامنه‌ای را به رهبری برمی‌گزینند که به خاطر شرایط پیش از رفراندوم، فعلاً انتخاب ایشان موقت است. از این زمان تا تاریخ ششم مرداد ۶۸ که همزمان انتخابات ریاست جمهوری و نیز رفراندوم تغییرات قانون اساسی انجام می‌شود، آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای رهبر و رئیس‌جمهور ایران هستند. ششم مرداد ۶۸ مردم در رفراندوم به تغییرات قانون اساسی رأی می‌دهند. این تغییرات شامل: ▫️حذف نخست وزیری از ساختار سیاسی ایران ▫️حذف شورای رهبری حذف و افزایش اختیارات رهبری ▫️تغییر نام ولایت فقیه به ولایت مطلقه فقیه ▫️افزایش اختیارات شورای نگهبان هم (افزوده شدن حق نظارت و تأیید صلاحیت نامزد‌های انتخابات مجلس خبرگان رهبری) ▫️ ایجاد مجمع تشخیص مصلحت نظام ▫️ تغییر نام مجلس شورای ملی به مجلس شورای اسلامی ▫️حذف شرط مرجعیت برای رهبری (به درخواست امام در نامه به آیت‌الله مشکینی) 📝 در نامه امام درباره حذف شرط مرجعیت آمده بود که: «در مورد رهبری، ما که نمی‌توانیم نظام اسلامی‌مان را بدون سرپرست رها کنیم. باید فردی را انتخاب کنیم که از حیثیت اسلامی‌مان در جهان سیاست و نیرنگ دفاع کند. من از ابتدا معتقد بودم و اصرار داشتم که شرط مرجعیت لازم نیست. مجتهد عادل مورد تأیید خبرگان محترم سراسر کشور کفایت می‌کند. اگر مردم به خبرگان رأی دادند، مجتهد عادلی را برای رهبری حکومتشان تعیین کند، وقتی آن‌ها هم فردی را تعیین کردند تا رهبری را بر عهده بگیرد، قهراً او مورد قبول مردم است، در این صورت او ولی منتخب مردم می‌شود و حکمش نافذ است.» 💚۹ روز پس از رأی ۹۷ درصدی مردم به این تغییرات قانون اساسی، مجلس خبرگان رهبری، برای انتخاب امام خامنه‌ای برای رهبری به شکل دائم تشکیل جلسه داد. نسبت به رأی‌گیری ۱۴ خرداد، ایشان رأی بالاتری کسب می‌کنند و به عنوان رهبر انقلاب اسلامی انتخاب می‌شوند. منبع-روزنامه جوان کانال رسمی اندیشه‌جویان استاد حسن عباسی 📡 @Hasanabbasi_students
🔴راز مگوی ماجرای ۱۵ مرداد ۶۸، روز حیاتیِ تاریخ ایران 🔴 چرا هر ۱۰ سال، یک فتنه❓ 📝 محسن کدیور پس از نهم دی ماه سال۸۸، راز مهمی را افشا کرد. که به ماجرای رفراندوم برای تغییر قانون اساسی در ۶ مرداد ۶۸ بازمی‌گردد. وی که همراه با چهار تن دیگر (سروش، مهاجرانی، اکبر گنجی، عبدالعلی بازرگان) اتاق فکر نامیده می‌شدند، در نامه‌ی قطورِ سرگشاده‌ای که به اکبر هاشمی رفسنجانی می‌نویسد، به نکته جالبی اشاره می‌کند. 🔹 او مدعی‌ست که پس از رحلت امام خمینی(ره) در تصویب قانون اساسی قرار شد تا جایگاه رهبری نیز همانند ریاست‌جمهوری دوره‌ای باشد؛ با این فرق که هر ۱۰ سال یکبار به رأی‌گیری گذاشته شود. اما با اعتراض آیت‌الله فاضل لنکرانی، تصمیم بر رأی‌گیری مجدد شد و پیشنهاد رهبریِ دوره‌ای دیگر رأی نیاورد. او در نامه‌ی خود به هاشمی رفسنجانی برای ممانعت نکردن از عدم تصویب این قانون، خُرده می‌گیرد. 🗡این مدعیان چماق‌بدست دموکراسی، نسبت به عدم رأی‌آوردنِ پیشنهاد خود، از نظام و رهبری کینه به دل می‌گیرند و ظاهراً تصمیم‌شان بر این میشود که هر ده سال یکبار، موضِع خود را به نظام یادآوری کنند و جایگاه رهبری را متزلزل کنند تا آنجا که سرانجام نظام کوتاه بیاید و حرف‌شان بر کسی بنشیند! ⭕️ از سال ۶۸ تا ۷۸، ده سال گذشته بود، که آتش ۷۸ به بهانه‌ی تعطیلی روزنامه سلام و اصلاح قانون مطبوعات و با پروژه‌ی کشته‌سازی شعله‌ور می‌شود؛ ، تجمع‌کنندگان را علنی به سوی بیت رهبری گسیل می‌کند. 📷 ♨️ سال۸۸، ده سال دیگر گذشته و انتخاباتی در راه است و این‌بار، کینه‌ی این جریان از جایگاه رهبری، با بهانه‌ی تقلب رونمایی می‌شود در حالی که هیچ سند و شواهدی دال بر تقلب ارائه نکردند! اما با فرمول قبلی، سعی داشتند تا مردم را در خیابان‌ها نگاه دارند تا نظام را فراتر از ابطال انتخابات، به تغییر قانون اساسی وادار سازند. غافل از آنکه دست اراده الهی در نهم دی ماه، آبی بر این آتشِ افروخته ریخت و برای ۱۰ سال دیگر آن را خاموش کرد. 👈 کانال رسمی اندیشه‌جویان استاد حسن عباسی 📡 @hasanabbasi_students
⛔️ سالروز تحریم داماتو ✍️ روز گذشته در حالی رئیس‌جمهور از افتخاراتی که با یک پاسخ به تماس تلفنی اوباما در #برجام نسیب ما شد، یاد می‌کرد که دو سال پیش درست در همین روز یعنی ششم آگوست ( ۱۵ مرداد)، پدر تحریم‌ها علیه ایران توسط اوباما تمدید شد! 🔯 ایسا ( #ISA ) یا #داماتو ، پدر تحریم‌ها در منع سرمایه‌گذاری داخلی در ایران است که: 🔹 در سال ۷۵ تصویب شد 🔹 در سال ۸۵ تمدید شد ▫️برجام، موجب لغو آن نشد!! 🔹 در سال ۹۵ دوباره تمدید شد 🔺 مطابق قانون #ایسا به مدت ۱۰ سال هرکس در صنایع ایران و بخصوص صنایع نفت و گاز بیش از ۴۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کند آمریکا او را محاکمه خواهد کرد. 🔺دولت ۸ ساله‌ی آقای خاتمی با آن همه مجیزگویی غرب، سبب نشد تا آمریکایی‌ها به لغو این تحریم اقدام کنند. و در سال ۹۵ نیز وجود #برجام نه تنها سبب حذف این قانون نشد که حتی کنگره‌ی آمریکا با وقاحت تمام به تمدید این تحریم رأی داد. و اوبامای مؤدب و باهوش هم آن را وتو نکرد! کانال رسمی اندیشه‌جویان استاد حسن عباسی 📡 @Hasanabbasi_students
🔰 رهبر انقلاب خطاب به والیبالیست‌های جوان و نفرات برتر المپیادهای علمی: 🌟 پیشرفت را ادامه دهید و نگذارید که این ظرفیت و استعداد در این حد تمام بشود 🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار مدال‌آوران المپیادهای علمی و اعضای تیم ملی والیبال جوانان: 🔹️ راه نخبگی یک راه بی‌انتها است و توان انسان یک ظرفیت فوق‌العاده و بی‌پایان است. نگذارید که این ظرفیت و استعداد در این حد تمام بشود. وقتی به میرسید، باید این را ادامه بدهید. 🔹️ ما خیلی کار داریم؛ یک روزی در دنیا سرآمد بودیم، بعد یواش‌یواش در این تنزل پیدا شد. لکن این تنزل و عقب‌رفت در یکی دو قرن اخیر که پای خارجی‌ها به کشور باز شد، دیگر طبیعی نیست و تحمیل‌شده است. 🔺️ ما عقب ماندیم و دنیا پیش رفته؛ ما هنوز با همه‌ی تحرکی که بعد از انقلاب به وجود آمده، نتوانستیم مرزهای فناوری را جلو ببریم. این کار را شما باید بکنید. ۹۸/۵/۱۶ 💻 @Khamenei_ir
🔰 پاسخ رهبر انقلاب به گلایه‌ی یکی از نخبگان حاضر در دیدار: 👈 ناامیدی، سمّ است/ مشکلات نباید جوان را متوقف و ناامید کند/ هیچ بهانه‌ای مجوز ناامیدی نیست 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به گلایه‌ی یکی از جوانان نخبه از مشکلات موجود بر سر راه : 🔹️ مشکلات نباید جوان را متوقف و ناامید کند، زیرا ناامیدی، سمّ است و هیچ بهانه‌ای مجوز ناامیدی نمیشود و مجوز فرار نمیشود. 🔺️ اگر نسل‌های قبل متوقف و ناامید می‌شدند، ما باید همچنان در همان دوران فساد و طاغوت می‌ماندیم ولی اکنون به برکت همان جوانان نسل قبل، در کشور شرایطی فراهم شده است که استعدادهای بروز و ظهور پیدا می‌کند و می‌تواند با بایستد و حرفهای خود را بزند. ۹۸/۵/۱۶ 💻 @Khamenei_ir
🔰 رهبر انقلاب: همیشه اعتقاد داشته‌ام که سرمربی ما باید ایرانی باشد 👈 از اینکه یک توانسته جوانها را به اینجا برساند خوشحال شدم 🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار مدال‌آوران المپیادهای علمی و اعضای تیم ملی والیبال جوانان: 🔹️ الحمدلله توانستند افتخار بیافرینند، آن‌هم در کجا؟ در کشوری که البته مردمش با ما خیلی خوبند منتها حکومتشان با ما بد است؛ رفتید آنجا در قله‌ی والیبال ایستادید. این خیلی باارزش است. مردم خوشحال شدند و من هم از جهت خوشحالی مردم . 🔺️ درباره‌ی سرمربی ایرانی هم همیشه اعتقادم این بوده و واقعاً معتقدم این برای کشور ما، باشگاه‌ها و مجموعه‌های ایرانی شایسته است. البته دخالتی نمیکنم اما لزومی ندارد [سرمربی ایرانی نباشد]. یک وقتی هم که سرمربی ایرانی گذاشتند تشکر کردم. از اینکه یک سرمربی ایرانی توانسته جوانها را به اینجا برساند خوشحال شدم. ۹۸/۵/۱۶ 💻 @Khamenei_ir
🔰 پاسخ رهبر انقلاب به یکی از نخبگان درباره انتقاد به ابلاغیه اصل۴۴ 👈 من همواره مهم‌ترین منتقد اجرای نادرست سیاستهای اصل۴۴ هستم دولتها در این زمینه خوب عمل نکردند 🔻 رهبر انقلاب با اشاره به سخنان یکی از جوانان نخبه که معتقد بود اجرای نامناسب اصل ۴۴، ناشی از ابلاغیه‌ی سیاستهای کلی است، گفتند: 🔹️ در قضیه‌ی اصل ۴۴، تفسیریه، علت نتیجه‌ی نامناسب آن نیست بلکه علت اصلی، عملکردها است و من همواره مهم‌ترین منتقد آن عملکردها بوده‌ام و در بسیاری از موارد هم در مقابل اشکالها ایستاده و آنها را باز گردانده‌ام. 🔺️ آن تفسیر یک نیاز قطعی کشور بود و در همان زمان بسیاری از اساتید و کارشناسان اقتصادی بر ضرورت چنین تفسیری برای ۴۴ تأکید داشتند اما متأسفانه دولتها در این خصوص خوب عمل نکردند و من این موضوع هستم. ۹۸/۵/۱۶ 💻 @Khamenei_ir
👈 تمامی برآوردها در انتهای سال گذشته حاکی از و تهدیدهای فراوان برای ، اعم از اقتصادی و نظامی و سیاسی؛ هم در عرصه داخلی و هم در صحنه بین المللی علیه ما بود. ادامه و ، شکلگیری ای و ای علیه ایران، ادامه و که زمینه ساز و گلایه مندی ها در بشود، احتمال ولی هدفمند أمریکایی ها و دنباله هایش علیه اهدافی در داخل، در بروز مسائل جاری و در نهایت جبهه حزب الله و . اما در این بین و آن هم بودند که برآوردشان این بودکه امسال برخلاف تحلیل ها برای جمهوری اسلامی خواهد بود. اکنون که نزدیک به 5 ماه از ابتدای سال می گذرد، شاهد اقتصادی ، سیاسی و نظامی فراوانی هستیم که به تعبیر ؛ از ابتدای انقلاب تا کنون چنین برای وجود نداشته است. از فوق العاده امسال گرفته تا فرصت سازی های برای ، از در دیدار با نخست وزیر ژاپن گرفته تا امیدآفرینِ افرادِ به نسبت و خوش نام در مناصب بالای مدیریتی از قوه قضائیه تا امامان جمعه و بنیاد مستضعفان و ... 17# جاسوس آمریکا تا زدن آمریکایی و توقیفِ، ای به نفع ایران و تمامی طرح های در منطقه، نیزکاهش و تقریبی نرخ و استقرار نسبی و گشاینده در اقتصاد و تولید و کشورهای محور مقاومت بروی ایران و ... 👈همه اینها درحالی است که به خود رسیده و در حال به اصطلاح"" است اما برگهای برنده و مخفی مانده جمهوری اسلامی در حال عیان شدن و برای طرف مقابل و نیز آگاهی روزافزون مردم نسبت به ... 👈همه اینها نتیجه و دولت و ملت از و است و نتیجه همه این ها به و و جوشش از درون است البته به شرط عدم فرصت سوزی و دوری از خودخواهی و سهم خواهی و افتراق ...
⚡آمریکا قادر نیست که ایران دخالت نظامی بکند. ☀️ حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) : ⭐ جوان ها مطمئن باشند که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. بیخود صحبت اینکه اگر دخالت نظامی، مگر آمریکا می تواند دخالت نظامی در این مملکت بکند؟ امکان برایش ندارد، تمام دنیا توجهشان الان به اینجاست. مگر امریکا می تواند مقابل همه دنیا بایستد و دخالت نظامی بکند؟ غلط می کند دخالت نظامی بکند. نترسید، نترسانید. هم این تعبیری که جوان های ما از روی باز احساسات جوانی کردند ، که اگر چنانچه آمریکا بخواهد دخالت نظامی بکند ما چه خواهیم کرد، اصلاً این اگرش را هم نباید بگویند. آمریکا عاجز از این است که دخالت نظامی در اینجا بکند اینها یک مسائلی در پیش شان است، یک مطالبی در پیش شان است که روی آن مطالب گرفتاری هائی دارند، نمی توانند این کارها را بکنند. اگر آنها می توانستند دخالت نظامی بکنند، شاه را نگه می داشتند. با تمام قدرتشان، قدرت های تبلیغی چیز کردند که نگهش دارند و ملت ما اعتنا نکرد به آن و نه تنها او، همه قدرت ها پشت سر هم ایستاده بودند که نگه دارند شاه را و نتوانستند نگه دارند برای اینکه ملت یک چیزی را که خواست نمی شود مقابل ملت بایستد کسی ، و چه بکند، هیچ ابداً. این مطلب را اصلاً جوان های ما پیش نیاوردند، این مطلب را که دخالت نظامی. آنها همیشه دخالت هایشان دخالت های شیطنتی است، توطئه است. آنها اگر بخواهند یک کاری هم بکنند، وادار می کنند جوان های ما را که آنها تظاهر بکنند و در تظاهر عمال آنها بیایند درگیری بکنند با اینها و یک غائله راه بیندازند که ما نتوانیم یک محیط آزاد پیدا بکنیم، یک محیط آرام پیدا بکنیم و مسائلی را که می خواهیم طرح بکنیم و می خواهیم ایجاد بکنیم بتوانیم ، آنها از این راه شیطنت ها پیش می آیند. آنها شیطان هایشان را پیش همین جوان های صاف دل عزیز می فرستند، تبلیغات می کنند، می نویسند به دیوار چه می کنند، عده، عده، یک وقت می بینید که یک عده جوان را راه انداختند توی خیابان ها به یک تظاهراتی، تظاهرات بحق ، لکن آنها از همین تظاهرات بحق می خواهند استفاده ناحق بکنند. ( ۱۶/۸/۵۸ ،صحیفه نور، ج ۱۰ ، ص ۱۴۹)
✍️«تحریم»، «تطهیر» و «تجلیل» ظریف، بازی پیچیده دشمن برای «تحمیل» برجام موشکی و منطقه ای 🔰چند گزاره: 1️⃣ظریف، در کنار روحانی و لاریجانی بیشترین نقش را در تصویب برجامی داشت که دیکته شده از سوی آمریکایی ها بود و همواره از آن دفاع کرده و می کند. 2️⃣برجام، نتیجه ای جز افزایش تحریم ها و افزایش فشار اقتصادی بر مردم و تعطیلی صنعت هسته ای نداشت. 3️⃣پس از اینکه آمریکایی ها بهره هایشان را از برجام بردند، از آن خارج شدند. 4️⃣آمریکایی ها رسماً و علناً خواستار مذاکره بر سر برنامه موشکی و منطقه ای و تصویب FATF در ایران هستند. 5️⃣ظریف در «علن»، سخنانی انقلابی- و حتی بعضاً انقلابی تر از رهبرانقلاب!- بر علیه آمریکا بیان می کند و همزمان در «عمل» و «خفا» خواستار مذاکره با آمریکایی ها در موضوعات موشکی و منطقه ای است و برای تصویب FATF نیز تلاش می کند! 6️⃣با وجود شکست برجام، ظریف به جای عذرخواهی از ملت ایران، با لجبازی همچنان از آن دفاع کرده و می گوید اگر به عقب بازگردد، بازهم برجام را امضا می کند! 7️⃣ظریف، به بهانه عدم دعوت از او در دیدار روحانی با بشاراسد، با «مظلوم نمایی» استعفا می دهد و با راه اندازی سرو صدای رسانه ای، «دیدار بی سابقه و غرور انگیز بشار اسد با رهبرانقلاب» که نماد پیروزی جریان و گفتمان «مقاومت» بود را به حاشیه می برد. 8️⃣آمریکا در کنار سرداران استکبارستیز سپاه، که چندی پیش تحریم شده بودند، ظریف را هم تحریم می کند و وزیر امورخارجه آمریکا در بیان علت این تحریم، او را سخنگوی رهبر ایران می داند! و خود ظریف هم در توئیتی، خود را سخنگوی نظام قلمداد می کند! 9️⃣رسانه های غربگرا در ایران، همه در دفاع از ظریف و «مظلوم نمایی» از او تیتر می زنند و با «قهرمان سازی» از او، او را عنصری «مقاوم» جلوه می دهند. 0️⃣1️⃣لاریجانی، واعظی، روحانی و برخی دیگر! برای «دلجویی»! از ظریف، به دیدار او می روند. 🔰چند سؤال: 1️⃣چگونه ممکن است آمریکا کسی را که بیشترین همراهی با سیاست های آنان داشته و اندیشه و انگیزه اش، کاملاً همسو با آنان بوده و هست را تحریم کند؟ 2️⃣چه کسی بهتر از ظریف می تواند سیاست های آمریکا در ایران را پیش ببرد؟ 3️⃣آیا تحریم ظریف از سوی آمریکا نشانه «انقلابی بودن» اوست؟ 4️⃣آیا دیدگاه ظریف درباره نوع تعامل با دشمن، به یکباره عوض شده است؟ آیا او دچار تحول عمیق فکری و روحی شده است؟ آیا او از مواضع سابقش درباره سازش با دشمن (حتی ذره ای) عدول کرده است؟ 5️⃣اگر نه،(که شواهد متعددی همین را تأیید می کند)، «مظلوم» و «انقلابی» جلوه دادن ظریف چه نفعی برای دشمن دارد؟ 6️⃣چه شده است که رسانه های غربگرا، که تا چندی پیش تحریم افراد از سوی آمریکا را، موجب کاهش محبوبیت آن افراد در افکار عمومی می دانستند، اکنون با سرو صدای رسانه ای، تحریم ظریف را موجب «محبوبیت بیشتر» او می دانند؟! ادامه👇👇👇 @basaer_fi🔸
ادامه از بالا👆👆👆 🔰تحلیل و نتیجه گیری: 1️⃣یکی از نامهای شیطان در قرآن «غَرور» است. (لقمان: 33، فاطر: 5، حدید: 14) یعنی فرد یا نظام سیاسی ای که همه سخنان و اقداماتش، «فریب» است و باید به همه اقدامات و سخنانش به دیده «فریب» نگریست. به نظر می رسد بازی پیچیده ای از سوی «شیطان بزرگ» و رسانه های داخلی اش طرّاحی شده است. جریان انقلابی، نباید در دام این بازی پیچیده و خطرناک قرار گیرد. هرگاه جریان نفاق، «بدون تحول درونی و واقعی»، یکباره انقلابی شد و حرف از «مقاومت» زد، باید دانست به احتمال زیاد، «مذاکره» و «سازشی» دیگر در کار است. 2️⃣«مظلوم» و «مقاوم» جلوه دادن ظریف، با دو هدف انجام می شود: الف. «فرار» او از پاسخگویی درباره برجامی که نتیجه اش تحریم بیشتر و معیشت دشوارتر برای مردم بوده است؛ ب. «فریب» افکار عمومی؛ با دو هدف: اول؛ القاء دروغ همسویی سیاست های ظریف با رهبرانقلاب (مراجعه به اظهارات پمپئو مبنی بر اینکه ظریف سخنگوی رهبر ایران است و اظهارات خود ظریف که خود را سخنگوی نظام قلمداد کرد!) دوم؛ «تحمیل» مذاکره ای دیگر به نظام اسلامی بر سر مسائل موشکی و منطقه ای! نباید گذاشت پرچم گفتمان مقاومت را افرادی غیرانقلابی به دست گیرند که تا چندی پیش، پرچم سازش در دستشان بود و خسارت محضی به نام برجام را به نظام تحمیل کردند. حال که منطق مقاومت در حال تبدیل شدن به گفتمان فراگیر جامعه است، جریان نفاق با همراه جلوه دادن خود با این گفتمان، به دنبال فریب مردم و جریان حزب الله است تا پس از مدتی، در پس «ادبیات مقاومت»، «سازش» و «مذاکره» را به ولیّ خدا تحمیل نمایند! 3️⃣اکنون زمان «پاسخگویی» کسانی است که 6 سال کشور را معطل مذاکره با غرب کردند و در نهایت، با پررویی و بی انصافی، ناکارآمدی و عملکرد غلط خودشان را به پای نظام اسلامی نوشتند، نه «دلجویی» و «قهرمان سازی» از آنها! اکنون زمان «عبرت گیری» از کسانی است که روزی با رد شدن از همه خطوط قرمز رهبری، با مقامات آمریکایی دیدار کردند، قدم زدند، تلفنی صحبت کردند، آنها را «مؤدب» و «باهوش» توصیف کردند، همه گونه امتیاز به آنها دادند، دیکته آنها را در برجام، مو به مو نوشتند و امضا زدند و اجرا کردند و در نهایت «تحریم» شدند! اکنون زمان بازخوانی و مقایسه دستاوردهای «برجام» با دستاوردهای «سقوط پهپاد» و «توقیف نفتکش» و «شکست داعش» و ... است. اکنون زمان بازخوانی این سخن عبرت آموز امیرالمؤمنین(ع) است که فرمود: 🔸«فَإِنَّ الْعَدُوَّ رُبَّمَا قَارَبَ لِيَتَغَفَّلَ فَخُذْ بِالْحَزْمِ وَ اتَّهِمْ فِی ذَلِكَ حُسْنَ الظَّنِّ؛ گاه دشمن نزديك مىشود تا «غافلگير» كند؛ پس «دورانديش» باش و «خوشبينى» خود را «متّهم» كن.» (نهج البلاغه؛ نامه53) و سخن دیگر حضرت که درباره علت پذیرش و تعیین زمان برای «حکمیّت» فرمود: 🔸«فَإِنَّمَا فَعَلْتُ ذَلِكَ لِيَتَبَيَّنَ الْجَاهِلُ وَ يَتَثَبَّتَ الْعَالِمُ؛ من اين كار (پذیرش اجباری حکمیّت و تعیین مدّت زمانی برای آن) را كردم تا نادان خطاى خود را (در اعتماد به دشمن) بشناسد، و دانا بر عقيده خود استوار بماند.» (نهج البلاغه؛ خطبه125) اکنون زمان بهره گیری از «تجربه تاریخی ملت» است که رهبرانقلاب آن را مهمترین دلیل اجازه شان برای انجام مذاکره با غرب بیان کردند. اکنون زمان یادآوری این آیه مورد استناد رهبر انقلاب (و دهها آیه دیگر قرآن) است که نتیجه عبودیت کدخدا و پذیرش ولایت دشمنان خدا را اینگونه بیان می دارد: 🔸«وَاتَخَذُوا مِن دُونِ اللَهِ ءَالِهَةً لِیَکونوا لَهُم عِزاً * کَلا سَیَکفُرونَ بِعِبادَتِهِم وَ یَکونونَ عَلَیهِم ضِداً؛ و آنان غير از خدا، معبودانى را براى خود برگزيدند تا مايه عزّتشان باشد! * (چه پندار خامى!) هرگز چنين نيست! به زودى (معبودها) منكر عبادت آنان خواهند شد (بلكه) بر ضدّشان قيام مىكنند!»(مریم: 82-81) اکنون زمان به جان نشاندن حقانیت این آیه شریفه است که فرمود: 🔸«وَ لَنْ تَرْضى عَنْكَ الْيَهُودُ وَ لا النَّصارى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ؛ هرگز (دشمنان) يهود و نصارى از تو راضى نخواهند شد، تا (به طور كامل، وابسته و تسليم خواستههاى آنها شوی) از آيين آنان پيروى كنى.» (بقره:120) اکنون زمان خوانش هشدارهای مکرر رهبر انقلاب است که فرمود: «من به مذاکره با آمریکا خوشبین نیستم»؛ «وقتی خرشان از پل گذشت، برمی گردند و به ریش شما می خندند»! و ... . اکنون زمان دور ریختن «میوه گندیده برجام» و چیدن «میوه شیرین مقاومت» است. این فرصت بی نظیر را با «ساده اندیشی» از دست ندهیم. ✅جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸
✍️آیه آیه سیاست(13)/ مشکل اصلی دشمنان، «اسلام انقلابی» است، نه هسته ای و حقوق بشر! 🔸«إِنَّما يَنْهاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ قاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَ أَخْرَجُوكُمْ مِنْ دِيارِكُمْ وَ ظاهَرُوا عَلى إِخْراجِكُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ؛ خداوند شما را فقط از دوستی با کسانی باز‌می‌دارد که در امر دین با شما پیکار کردند و شما را از دیارتان بیرون راندند و بر بیرون راندنتان یکدیگر را یاری رساندند؛ و کسانی که با آنها دوستی کنند، آنان‌اند ستمکاران» (ممتحنه: 9) 🔰قرآن کریم در این آیه شریفه، ضمن بیان ویژگی هایی برای دشمنان نظام اسلامی، یکی از آن ویژگی ها را ضدیت و دشمنی آنان با دین خدا و حاکمیت دین خدا در جامعه می داند. تعبیر «قاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ» در این آیه شریفه نشان می دهد که ضدّیت اصلی دشمنان، با دین خدا و حاکمیت دین خدا در جامعه است و هر نوع ضدیت دیگری مطرح شود، مسئله ای فرعی و غیر اصیل و درواقع، تنها بهانه ای برای ضدیت با دین خداست. 🔰برخی گمان می کنند مشکل دشمن با نظام اسلامی، «مصداقی» و «جزئی» است نه «ریشه ای» و «کلّی»؛ و به همین دلیل گمان می کنند با برطرف شدن برخی بهانه هایی که از طرف دشمن مطرح می شود، دشمنی او نیز برطرف خواهد شد. در حالیکه قرآن کریم به ما گوشزد می نماید که مشکل آنان با مسلمانان و نظام اسلامی، «اسلام» است که مسلمانان آن را به عنوان مبنای فکری و جهان بینی خود پذیرفته اند. و آن، اسلامی است که مردم را به «پیشرفت توأمان مادی و معنوی» دعوت می کند و این پیشرفت را در سایه «استقلال» طلب می کند و به هیچ وجه به دنبال «پیشرفت ناشی از وابستگی» نیست. دینی که مردم را به «تلاش» و «جهاد» دعوت می کند نه «تنبلی» و «راحت طلبی»؛ دینی که مردم را به «علم آموزی» و «تولید علم» دعوت می کند نه «وابستگی علمی»؛ دینی که مردم را به «زیر بار زور و وابستگی نرفتن» دعوت می کند، نه «سازش». دشمن کسی است که با این دین علناً و عملاً مبارزه می کند. و این دین، همان «اسلام ناب محمدی» است. 🔰و آنان تنها زمانی از ما راضی خواهند شد که مردم و مسئولان انقلابی، از این اسلام که همان «اسلام ناب محمدی» و «اسلام انقلابی» است، دست کشیده و در مبانی فکریمان کاملاً وابسته به آنان شویم؛ که این وابستگی فکری، خودبخود منجر به وابستگی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نیز خواهد شد: 🔸«وَ لَنْ تَرْضى عَنْكَ الْيَهُودُ وَ لا النَّصارى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ؛ هرگز يهود و نصارى (دشمنان) از تو راضى نخواهند شد، تا از آيين آنان پيروى كنى (و به طور كامل تسليم آنها شوى).»(بقره/120) ✅جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸
✍️آیه آیه سیاست(23)/ به هم ریختگی اقتصادی، نتیجه عملکرد نفوذی های دشمن 🔸«وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِياماً؛ و اموال خود را- كه خداوند آن را وسيله قوام [زندگى] شما قرار داده- به دست سفيهان نسپارید.» (نساء: 5) 🔰یکی از حوزه های نفوذ دشمن، حوزه اقتصاد است. خداوند در قرآن کریم خطاب به شیطان می فرماید: 🔸«وَ شارِكْهُمْ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ؛ و در اموال و فرزندانشان شركت جوى.» (اسراء: 64) «شیطان» در این آیه شریفه و بسیاری از آیات قرآن، تنها به معنای «ابلیس» نیست؛ بلکه می تواند به معنای افراد و یا دستگاه حکومتی شیطانی هم باشد که با دستگاه حکومتی الهی به ستیز برخاسته است. همچنین، تعبیر «مشارکت در مال» توسط شیطان، صرفاً برای انسان مصداق ندارد و می تواند معنای گسترده تری در مقیاس یک جامعه هم داشته باشد؛ و این همان نفوذ دشمن در دستگاه اقتصادی جامعه اسلامی است؛ بگونه ای که قوام زندگی مردم را به هم بریزد. خداوند در آیه ای دیگر از قرآن، اقتصاد مبتنی بر ربا را موجب به هم خوردگی قوام زندگی مؤمنین می داند و با تشبیهی زیبا، زندگی مبتنی بر چنین اقتصادی را مانند کسی می دانند که بر اثر تماس شیطان با او دچار «خبط» شده است: 🔸«الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبا لا يَقُومُونَ إِلاَّ كَما يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطانُ مِنَ الْمَسِّ؛كسانى كه ربا مىخورند، رفتار و کردارشان مانند كسى كه بر اثر تماسّ شيطان، ديوانه شده است.» (بقره: 275) «خبط» در لغت به معناى «نامتعادل راه رفتن» است.(مفردات الفاظ القرآن؛ص273) علامه طباطبایی برخلاف برخی مفسرین که «َیقُومُونَ» در این آیه شریفه را به «برخاستن در روز قیامت» معنا کرده اند، معتقدند منظور از «قيام» در این آیه شریفه «مسلط بودن بر زندگى و بر امر معيشت» است.(الميزان في تفسير القرآن؛ ج2، ص411) به این معنا که انسان هم در زندگيش راهى مستقيم دارد كه نبايد از آن منحرف شود، چون او نيز در طريق زندگيش و بر حسب محيطى كه در آن زندگى مىكند حركات و سكناتى دارد كه داراى نظام مخصوصى است، كه آن نظام را بينش عقلايى انسانها معين مىكند، و هر فردى افعال خود را (چه فردى و چه اجتماعى) با آن نظام تطبيق مىدهد. اين وضع انسان معمولى است، اما انسانى كه ممسوس شيطان شده و شیطان نيروى تميیز او را مختل ساخته، نمىتواند خوب و بد، نافع و مضر و خير و شر را از يكديگر تمیيز دهد و حكم هر يك از اين موارد را در طرف مقابل آن جارى مىسازد.(همان؛ ص410) 🔰به نظر می رسد می توان با الغاء خصوصیت از این آیه شریفه، مسئله اقتصاد مبتنی بر ربا -که این آیه آن را موجب به هم خوردگی قوام زندگی مردم می داند- را به هر نوع اقتصاد ضد مبانی اسلامی و وحیانی تعمیم داد. به عبارت دیگر، نتیجه نفوذ دشمن در سیستم اقتصادی جامعه اسلامی، عدم تعادل و به هم ریختگی سبک زندگی مردم است. چراکه این واقعیتی است که بخش مهمی از تغییر سبک زندگی مردم یک جامعه، علاوه بر مسائل بنیادینی همچون عقائد و باورها، معلول سیستم اقتصادی آن جامعه است. 🔰همچنین خداوند متعال در آیه دیگری از قرآن کریم به مردم توصیه می کند که اموال و اقتصاد خود، که مایه قوام زندگی شان است، را به دست افراد سفیه و بی عقل نسپارند: « 🔸وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِياماً؛ و اموال خود را- كه خداوند آن را وسيله قوام [زندگى] شما قرار داده- به دست سفيهان نسپارید.» (نساء: 5) مفهوم این سخن قرآن کریم این است که اگر مردم، اموال خود و اقتصاد کشورشان را به دست مسئولین سفیه بسپارند، قوام زندگی شان به هم خواهد خورد. و یک مصداق این افراد، همان منافقین و نفوذی های دشمن و شیطان بزرگ هستند که خداوند در آیه ای دیگر آنان را سفیه خطاب می کند: 🔸«أَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهاءُ وَ لكِنْ لا يَعْلَمُونَ؛ بدانيد سفيهان واقعى اينها هستند اما نمىدانند.» (بقره: 13) ✅جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸
✍️آیه آیه سیاست(24)/ چرا مسئولیت های اجرایی را باید به جوانان سپرد؟ 🔸«قالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاهُ عَلَيْكُمْ وَ زادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ وَ اللَّهُ يُؤْتِي مُلْكَهُ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ؛ و پيامبرشان به آنها گفت: "خدا او را بر شما برگزيده، و او را در علم و (قدرت) جسم، وسعت بخشيده است. خداوند ملكش را به هر كس بخواهد مىبخشد؛ و احسان خداوند وسيع است و (از لياقت افراد براى منصبها) آگاه است."» (بقره: 247) 🔰قوم بنی اسرائیل بعد از وفات حضرت موسی(ع) که دچار از هم پاشیدگی و ضعف شده بودند از پیامبرشان درخواست نمودند تا برای آنان زمامداری انتخاب نماید که در امور اجرایی و نظامی، سخن او فصل الخطاب باشد. پیامبرشان نیز به دستور خداوند، «طالوت» را برای این کار برگزید. (تفسیر نمونه؛ ج2، ص230) طبق این آیه شریفه، پیامبر بنی اسرائیل، دلیل انتخاب طالوت را، علاوه بر الهی بودن این انتخاب، برخورداری طالوت از دو ویژگی مهمّ می داند: «بسط در علم» و «بسط در جسم»: 🔸«قالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاهُ عَلَيْكُمْ وَ زادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ؛ پیامبرشان به آنان گفت: «خدا او را بر شما برگزيده، و او را در علم و (قدرت) جسم، وسعت بخشيده است.»»(بقره: 247) بدیهی است که منظور از «بسط در جسم»، تنها تنومندی و بزرگی ابعاد جسمانی نیست؛ زیرا چه بسیار افراد تنومندی که حوصله جهاد و کار مجاهدانه را ندارند. بلکه منظور، وجود نشاط جوانی و حوصله انجام کار است. طبیعی است که هرچه افراد از سن بالاتری برخوردار باشند، توانایی و نشاط لازم برای انجام کارهای اجرایی سخت را نخواهند داشت و بالعکس، مسئولی که از نشاط جوانی بیشتری برخوردار باشد، قطعاً با سرعت و جدیت بیشتری کارها را به پیش خواهد برد. 🔰همچنین جوان بودن کارگزاران اجرایی، مزیت های دیگری را نیز برای آنان به همراه خواهد آورد؛ مزیت هایی همچون «شجاعت»، «تلاش»، «خلاقیّت» و «ابتکار». خداوند متعال در آیات مربوط به اصحاب کهف نیز به وجود عنصر «شجاعت» و «اقدام شجاعانه» در جوانان اشاره می فرماید: 🔸«إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَ زِدْناهُمْ هُدىً * وَ رَبَطْنا عَلى قُلُوبِهِمْ إِذْ قامُوا فَقالُوا رَبُّنا رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لَنْ نَدْعُوَا مِنْ دُونِهِ إِلهاً لَقَدْ قُلْنا إِذاً شَطَطاً؛ آنها جوانانى بودند كه به پروردگارشان ايمان آوردند، و ما بر هدايتشان افزوديم. * ما دلهاى آنها را محكم ساختيم در آن هنگام كه قيام كردند و گفتند: پروردگار ما پروردگار آسمانها و زمين است، هرگز غير او معبودى را نمىپرستيم كه اگر چنين گوئيم سخنى به گزاف گفتهايم.» (کهف: 14-13) تعبیر «فتیة» در این آیات شریفه نشان می دهد اصحاب کهف همگی جوان بودند؛ و عبارت «آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَ زِدْناهُمْ هُدىً» نشان می دهد مؤمن بودند و از ایمان سرشاری برخوردار بودند. همچنین تعبیر «إِذْ قامُوا» در این آیه شریفه نشان می دهد آنان جوانانی انقلابی، شجاع، اهل اقدام و قیام بودند و در برابر دستگاه حاکمه ظالم زمان خودشان ایستادند. 🔰ذهن جوان بگونه ای است که در امور اجرایی و برنامه ریزی های علمی نیز از «خلاقیّت» و «ابتکار» بیشتری برخوردار است. و این دقیقاً در نقطه مقابل روحیه سالخوردگان است که با گذشت سن، محافظه کارتر می شوند. خداوند متعال در آیه ای از قرآن کریم درباره توانایی های علمی سالخوردگان می فرماید: 🔸«وَ اللَّهُ خَلَقَكُمْ ثُمَّ يَتَوَفَّاكُمْ وَ مِنْكُمْ مَنْ يُرَدُّ إِلى أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْ لا يَعْلَمَ بَعْدَ عِلْمٍ شَيْئاً إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ قَدِيرٌ؛ و خداوند شما را آفريد، سپس شما را مي ميراند؛ بعضى از شما به سنين بالاى عمر مىرسند، بطورى كه بعد از علم و آگاهى چيزى نخواهند دانست. خداوند عالم و قادر است.» (نحل: 70) آیت الله مصباح یزدی در تفسیری روان شناختی از این آیه شریفه می فرمایند: «این آیه شریفه می تواند اشاره ای باشد به اینکه پذیرفتن رأی جدید یا سلیقه تازه برای سالخوردگان بسیار دشوار می شود و نیز استعداد تمرکز حواس، یعنی دقت، و همچنین قوه ضبط و نگهداری اموری که بر ذهن عارض می شوند در آنان رو به ضعف می رود و این همه موجب می شود که آنان نتوانند مطلبی جدید بیاموزند.» (جامعه و تاریخ در قرآن؛ ص170) 🔰علاوه بر همه این موارد، یکی از آسیب های روحی دوران پیری، تشدید برخی امیال نفسانی در انسان است که خود می تواند منشأ مفاسد اخلاقی، اقتصادی و سیاسی متعددی باشد. به عنوان نمونه، پیامبر اکرم(ص) در روایتی می فرمایند: 🔸«وَ يَهْرَمُ ابْنُ آدَمَ وَ تَشِبُّ مِنْهُ اثْنَتَانِ الْحِرْصُ وَ الْأَمَل؛ زمانیکه انسان پیر می شود دو خصلت در او جوان می شود: حرص و آرزو» (تحف العقول؛ ص56) ✅جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸
✍️آیه آیه سیاست(25)/ اصلی ترین علت و زمینه شکل گیری و موفقیت فتنه های سیاسی در جامعه چیست؟ 🔸«قالَ فَما خَطْبُكَ يا سامِرِيُّ * قالَ بَصُرْتُ بِما لَمْ يَبْصُرُوا بِهِ؛ (موسى(ع) رو به سامرى كرد و) گفت: تو چرا اين كار كردى، اى سامرى؟! * گفت: من چيزى ديدم كه آنها نديدند.» (طه: 96-95) 🔰این آیه شریفه مربوط به ماجرای فتنه سامری است. زمانیکه حضرت موسی(ع) از سامری پرسید چرا این فتنه را برپا نمودی؟ او علت موفقیتش در برپایی فتنه را بی بصیرتی مردم و خواص عنوان نمود: 🔸«قالَ بَصُرْتُ بِما لَمْ يَبْصُرُوا بِهِ» (طه: 96) و همین بی بصیرتی بود که موجب شد مردم و خواص به سخنان و دستورات هارون(ع) که نائب جناب موسی(ع) بود، توجهی نمی کردند. 🔰تا زمانیکه مردم احاطه علمی و بصیرت سیاسی و معرفتی نسبت به گفتمان انقلاب اسلامی و اسلام انقلابی پیدا نکنند، آن را نخواهند پذیرفت. قرآن کریم درباره علت عدم پذیرش گفتمان قرآن کریم توسط مردم زمان پیامبر(ص) می فرماید: 🔸«بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِهِ وَ لَمَّا يَأْتِهِمْ تَأْوِيلُه؛ بلكه آنها چيزى را تكذيب كردند كه آگاهى از آن نداشتند، و هنوز واقعيتش بر آنان روشن نشده است.» (یونس: 39) 🔰این مسئله درباره شخص ولیّ خدا نیز صاق است. وقتی مردم و خواص جامعه، معرفتشان نسبت به شخصیّت ولیّ خدا و رفتارهای سیاسی او کم باشد، بطور طبیعی اطاعت از او یا اصل مقام ولایت او را انکار خواهند کرد: 🔸«أَمْ لَمْ يَعْرِفُوا رَسُولَهُمْ فَهُمْ لَهُ مُنْكِرُونَ؛ يا پيامبر خود را [درست] نشناخته و [لذا] به انكار او پرداختهاند.» (مومنون: 69) 🔰امروزه تمام تلاش رسانه های دشمن و منافقین داخلی، تحقق همین یک هدف است که مردم، زیرکی، معنویت، عقلانیت، علم، تدبیر و سایر صفات برجسته ولیّ شان را نشناسند و در نتیجه زیر بار اطاعت از او نروند. بنابراین در زمانه ای که نظام اسلامی با فتنه های متعدد سامری گونه ای مواجه است، اصلی ترین وظیفه و جهاد جبهه انقلاب، تبیین، روشنگری و بصیرت بخشی با هر ابزار رسانه ای ممکن است. ✅جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸
✍️آیه آیه سیاست(26)/ علت روانی عدم اطاعت برخی کارگزاران از دستورات و توصیه های رهبرانقلاب چیست؟ 🔸«وَ إِذْ أَخَذْنا مِيثاقَكُمْ وَ رَفَعْنا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا ما آتَيْناكُمْ بِقُوَّةٍ وَ اسْمَعُوا قالُوا سَمِعْنا وَ عَصَيْنا وَ أُشْرِبُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِكُفْرِهِمْ قُلْ بِئْسَما يَأْمُرُكُمْ بِهِ إِيمانُكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ؛ (و نيز) از شما پيمان گرفتيم، و كوه طور را بالاى سر شما برافراشتيم (و به شما گفتيم) اين دستوراتى را كه به شما دادهايم محكم بگيريد و درست بشنويد، شما گفتيد شنيديم و مخالفت كرديم! و دلهاى آنها با محبت گوساله بر اثر كفر آبيارى شد، بگو چه فرمان بدى ايمان شما به شما مىدهد اگر ايمان داريد!» (بقره: 93) 🔰این آیه شریفه مربوط به قوم بنی اسرائیل است که وقتی خداوند به آنان از طریق حضرت موسی(ع) دستوراتی را ابلاغ نمود، منافقانه می گفتند «این دستورات را شنیدیم»، ولی در عمل از آن دستورات نافرمانی می کردند. آنگاه در ادامه به علت این تخلف از دستورات حضرت موسی(ع) اشاره می فرماید و آن «محبت شدید به گوساله سامری» بود: «وَ أُشْرِبُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِكُفْرِهِمْ» كلمه «اشربوا» از ماده «اشراب» و به معناى «نوشانيدن» است؛ و منظور از «عجل»، «محبت عجل» یا همان «گوساله» است؛ كه کلمه «محبت» در آیه حذف شده و خود «عجل» در جاى «محبت» نشسته تا «مبالغه» را برساند و بفهماند که يهوديان از شدت محبتى كه به گوساله داشتند، گویی خود گوساله را در دل جاى دادند. (ر.ک: تفسير الميزان؛ ج1، ص223) البته برای «اشراب» معنای دیگری نیز گفته شده و آن «بستن ریسمان به گردن کسی یا چیزی» است.(ر.ک: مفردات الفاظ القرآن؛ ص449) طبق این معنا، بنی اسرائیل آنقدر محبت گوساله در دلشان جای گرفته بود که این محبت همچون ریسمانی آنان را به گوساله متصل نموده بود و این گوساله آنان را به هرسو می کشاند و آنان نیز تابع و وابسته آن بودند. 🔰و این، همان گوساله ای بود که سامری در زمان غیبت حضرت موسی(ع)، با سوء استفاده از بی بصیرتی مردم، آنان را فریب داد و مردم را به پرستش آن دعوت نمود و مردم نیز دعوت او را پذیرفتند: 🔸«وَ إِذْ واعَدْنا مُوسى أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَنْتُمْ ظالِمُونَ؛ و (به خاطر بياوريد) هنگامى را كه با موسى چهل شب وعده گذارديم (و او به ميعادگاه براى گرفتن فرمانهاى الهى آمد) سپس شما گوساله را (معبود خود) انتخاب نموديد در حالى كه با اين كار (به خود) ستم مىكرديد.» (بقره: 51؛ همچنین مراجعه کنید به: بقره:92) «اتخاذ» مبالغه در «اخذ» است؛ و منظور از «اتخاذ عجل» در این آیه شریفه این است که بنی اسرائیل با همه وجودشان گوساله پرست شدند و به تدریج محبت گوساله به طور فزاینده ای در قلبشان جای گرفت. 🔰و این حکایت برخی کارگزارانی است که با همه وجودشان(هم در مبانی فکری و هم در سبک زندگی)، غرب پرست و کدخداپرست شدند و محبت شدیدی از غرب در دلهایشان جای گرفته است و همچون ریسمانی به گردن آنان آویخته شده و آنان را کاملاً تابع و وابسته به غرب نموده و همین محبت شدید به غرب است اجازه نمی دهد در عمل از دستورات ولیّ خدا تبعیت نمایند؛ هرچند منافقانه و در حرف، اظهار اطاعت می کنند: «قالُوا سَمِعْنا وَ عَصَيْنا وَ أُشْرِبُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِكُفْرِهِمْ». ✅جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸
✍️آیه آیه سیاست(27)/ اصلی ترین طبقه اجتماعی مخالفان نظام اسلامی کدام طبقه است؟ 🔸«وَ ما أَرْسَلْنا فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَذِيرٍ إِلَّا قالَ مُتْرَفُوها إِنَّا بِما أُرْسِلْتُمْ بِهِ كافِرُونَ؛ و ما درهيچ شهر و ديارى پيامبرى بيمدهنده نفرستاديم مگر اينكه مترفين آنها (كه مست در نعمت بودند) گفتند: «ما به آنچه فرستاده شدهايد كافريم!»»(سبأ: 34) 🔰طبق این آیه شریفه، که «حصر» را افاده می نماید، اصولاً در شکل گیری هر نهضت اسلامی (از نهضت انبیاء تا نهضت های انقلابی معاصر مانند انقلاب اسلامی ایران)، همواره راحت طلبان و اشراف و به تعبیر قرآن «مترفین»، در خط مقدم مبارزه سیاسی و فرهنگی با مصلحان و رهبران الهی جامعه بوده اند. «اتراف» كه مصدر كلمه «مترفين» است به معناى آن است كه نعمت، صاحب نعمت را دچار مستى و طغيان كند؛ كسى كه نعمت با او چنین كند مىگويند او «اتراف» شده؛ يعنى سرگرمى به نعمت آن چنان او را مشغول كرده كه از ماوراى نعمت غافل گشته است. پس مترف بودن انسان به معناى دل بستگى او به نعمتهاى دنيوى است.(المیزان فی تفسیر القرآن؛ ج19؛ ص124) همچنین در بسیاری از آیات قرآن کریم از گروهی به نام «ملأ»(بزرگان و اشراف قوم) نام می برد که همواره سردمدار مبارزه با پیامبران الهی بودند.(اعراف: 60، اعراف: 66، اعراف: 76- 75، اعراف: 88، اعراف: 109، اعراف: 127، مؤمنون: 24، قصص: 20، قصص: 38، ص: 6) 🔰حال باید گفت علت مخالفت و مبارزه همیشگی اشراف و مرفهین بی درد با نظام اسلامی و آرمان هایش چند چیز است: 1️⃣اولاً دستیابی نظام اسلامی به آرمانهایش، مستلزم تحمل سختی ها و مشقاتی است که این با روحیه رفاه طلبانه این افراد سازگار نیست. حضرت امام (ره) در این باره می فرمایند: «با زندگانى اشرافى و مصرفى نمىتوان ارزشهاى انسانى- اسلامى را حفظ كرد. جوانان ايران و زنان و مردان كه در زمان طاغوت با تربيت طاغوتى بار آمده بودند هر گز نتوانستند با قدرت طاغوتى مقابله كنند.»(صحیفه امام(ره)؛ ج18، ص471) 2️⃣ثانیاً هدف از تشکیل نظام اسلامی ایجاد جامعه ای معنوی و مقرب به خداوند است که طبیعتاً برای نیل به این هدف باید محدودیت هایی فرهنگی و اجتماعی در جامعه اعمال شود. ایجاد این محدودیت ها با طبیعت و غریزه مترفین که اعمال هیچ محدودیتی را برنمی تابند نماید، در تضاد است و همین مسئله مخالفت با نظام اسلامی را در پی خواهد داشت. 3️⃣ثالثاً به تعبیر علامه طباطبایی اصولاً زياده روى در لذايذ كار انسان را به جايى مىكشاند كه از پذيرفتن حق استكبار ورزد. هم چنان كه از آيه بعد از این آیه هم همین معنا استنباط می شود: «وَ قالُوا نَحْنُ أَكْثَرُ أَمْوالًا وَ أَوْلاداً وَ ما نَحْنُ بِمُعَذَّبِين». و خاصيت اتراف و ترفه و غوطهور شدن در نعمتهاى مادى همين است كه قلب آدمى به آنها متعلق شود و آنها را عظيم بشمارد و سعادت خود را در داشتن آنها بداند؛ حالا چه اينكه موافق حق باشد، يا مخالف آن. در نتيجه همواره به ياد حيات ظاهرى دنيا بوده، ما وراى آن را فراموش مىكند.(الميزان في تفسير القرآن؛ ج16؛ ص383) ✅جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸
✍️آیه آیه سیاست(28)/ آیا تعریف رهبرانقلاب از شخصیت برخی مسئولان، لزوماً به معنای تأیید عملکرد آنان است؟ 🔰این سؤالی است که بسیاری از مردم و حتی خواص انقلابی، به اشتباه، پاسخ آن را مثبت می دانند؛ در حالیکه باید گفت طبق مبانی قرآنی و سیره نبوی، اینگونه نیست که وقتی ولیّ مسلمین ویژگی های مثبت اخلاقی برخی افراد، حتی منافقان یا بیماردلان را بر می شمرد، ملازم با آن، عملکرد یا سخنان آن افراد نیز تأیید می شود. توضیح آنکه رفتار پیامبر(ص) با همه افراد جامعه اسلامی، که منافقین هم جزء آنان محسوب می شدند، بگونه ای بود که اگر نزد پیامبر آمده و سخنی می گفتند، ایشان خود آن افراد (و نه لزوماً سخن و عملکرد آنان) را تأیید می فرمود و بگونه ای با آنان مواجه می شد که گویی به آنان اعتماد دارد و منافقان گمان می کردند این تأیید، به معنای تأیید سخن یا عملکرد آنان نیز هست. به همین دلیل، پیامبر(ص) را متّهم به خوش باوری می نمودند: 🔸«وَ مِنْهُمُ الَّذِينَ يُؤْذُونَ النَّبِيَّ وَ يَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ؛ برخی از آن منافقین كسانى هستند كه پيامبر(ص) را آزار مىدهند و مىگويند او گوش (زود باور) است!» (توبه: 61) خداوند در پاسخ به این اتهام منافقین می فرماید: 🔸«قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ يُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ رَحْمَةٌ لِلَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ؛ بگو گوش بودن او به نفع شماست (ولى بدانيد) او ايمان به خدا دارد و (تنها) به نفع مومنان تصديق مىكند، و رحمت است براى كسانى از شما كه ايمان آوردهاند، و آنها كه فرستاده خدا را آزار مىدهند عذاب دردناكى دارند.» (توبه: 61) طبق بیان علامه طباطبایی، این پاسخ خداوند به منافقان، دربردارنده نکته ای دقیق است و آن اینکه: ««ايمان» به معناى «تصديق» است، و خداوند در جمله «يُؤْمِنُ بِاللَّهِ» (با بکار بردن «باء» بر سر «الله»)متعلَّق ايمان را ذكر كرده (که همان «الله» است)؛ ولى در جمله «وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ» متعلَّق را ذكر نكرده و نفرموده مؤمنین را به چه چيز تصديق مىكند؛ (بلکه با بکار بردن «لام نفع» در «للمؤمنین»)همين قدر فرموده: «به نفع مؤمنين تصديق مىكند»؛ و تصديقى كه حتى در خبرهاى زيانآور(که از سوی منافقان ابراز می شد)، به نفع همه جامعه ایمانی تمام شود اين است كه شنونده، «مُخبِر» را تصديق كند، نه «خبر» او را؛ به اين معنا كه: «به مخبر وانمود كند كه من تو را راستگو مىدانم، هر چند در واقع خبر او را خبر نادرستى بداند و آثار صدق بر خبرش بار نكند»... به اين معنا كه كلام مُخبِر را حمل بر صحت نموده، به او نمى گويد تو در اين گفتارت دروغ مى گويى، و يا غرض سوئى دارى؛ اين كار را نمى كند؛ و در عين حال اثر صحت هم بر آن خبر مترتب نمىسازد، و همين خود باعث است كه همواره تصديقش به نفع عموم مؤمنين تمام شود، بخلاف اينكه همه خبرها و حرفهايى را كه مىشنود صحيح بداند و اثر صحت هم بر آن بار كند، و يا اگر آن را دروغ دانست صريحاً به رخ گوينده اش بكشد كه تو دروغ مىگويى، كه در اين صورت تصديقش به نفع عموم مؤمنين تمام نمىشود و نظام اجتماع مؤمنين بر هم مىخورد.(چرا که نظام اجتماعی مؤمنین بر مبنای اعتماد متقابل افراد به یکدیگر است.)» (المیزان فی تفسیر القرآن؛ ج9، ص314) 🔰مشابه این نوع رفتار سیاسی پیامبر(ص) در مواجهه با افراد و جریانات غیرانقلابی، بارها و بارها در سیره رهبرانقلاب نیز مشاهده شده است. رهبرانقلاب در بسیاری موارد و به دلایل متعدد سیاسی و تربیتی، با وجود انتقاد از عملکرد برخی افراد، صفات مثبتی را نیز به آنها نسبت داده اند؛ صفاتی که اموری مقول به تشکیک و دارای مراتب مختلف حداقلی و حداکثری هستند و می توان افرادی با حداقل مراتب را نیز واجد آن صفات دانست؛ همچنانیکه خداوند متعال در قرآن کریم، حتی منافقان را نیز واجد حداقلی ترین مراتب ذکر خداوند می داند: 🔸«وَ لا یَذکُرُونَ اللهَ إلا قَلیلاً» (نساء: 142) امّا این به معنای تأیید عملکرد یا سخنان آن افراد نیست. همانگونه که پیامبر اکرم(ص) کلام منافقین دروغ گو را نمی پذیرفت، اما در عین حال، به آنان نسبت دروغگویی نیز نمی داد و بگونه ای رفتار می نمود که گویی آنان افراد راستگویی هستند؛ و این شیوه برخورد، هرچند ممکن است در کوتاه مدت منشأ سؤالات و ابهاماتی باشد، اما در مجموع و در دراز مدت به نفع جامعه ایمانی است. 🔰زمانی می توان تعریف از افراد توسط ولیّ خدا را واقعی دانست که رفتار و عملکرد آنان نیز منطبق بر گفتمان و دستورات ولیّ خدا باشد؛ در غیر اینصورت باید دانست در بیان برخی تعاریف و انتساب برخی صفات مثبت به افرادی که واجد حداقلی ترین مراتب آن صفات هستند، مصالحی نهفته است. ✅جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸
✍️آیه آیه سیاست(29)/ چرا مذاکره با دشمن برای کاهش توان دفاعی بی عقلی و بی غیرتی است؟ 🔸«وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ وَ آخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ؛ هر نيرويى در قدرت داريد، براى مقابله با آنها [دشمنان]، آماده سازيد! و (همچنين) اسبهاى ورزيده (براى ميدان نبرد)، تا به وسيله آن، دشمن خدا و دشمن خويش را بترسانيد! و (همچنين) گروه ديگرى غير از اينها را، كه شما نمىشناسيد و خدا آنها را مىشناسد! و هرچه در راه خدا (و تقويت بنيه دفاعى اسلام) انفاق كنيد، بطور كامل به شما بازگردانده مىشود، و به شما ستم نخواهد شد!» (انفال: 60) 🔰خداوند متعال در این آیه شریفه، به مؤمنین توصیه می کند هرچه می توانند قدرتشان را بیشتر کنند تا دشمن از آنها بترسد؛ که در نتیجه این ترس، یا از تصمیم جنگ و حمله نظامی منصرف می شود و یا با اراده سست به میدان نبرد خواهد آمد. 🔰نکته جالب و قابل تأمل در این آیه شریفه این است که در حالیکه در ظاهر، تعبیر «عَدُوَّ اللَّه» به تنهایی برای بیان مقصود آیه کافی بود، امّا خداوند از تعبیر «عَدُوَّكُمْ» نیز در کنار تعبیر «عَدُوَّ اللَّه» استفاده کرده است. علامه طباطبایی یک علت این مسئله را تحریک بیشتر مردم به کسب آمادگی برای مقابله با دشمن می دانند. به عبارت دیگر، گویی خداوند خطاب به مردم - چه مسلمانان و چه غیر مسلمانانی که در جامعه اسلامی زندگی می کنند- فرموده است: «مردم! حتی اگر حاکمیت نظام دینی را هم نمی پذیرید و حاضر به مقابله با دشمنان «دین خدا» نیستید، لااقلّ بخاطر دشمنی این گروه با خودتان و سرزمین و میهن تان، به کسب آمادگی برای مقابله با نفوذ، تحمیل، زورگویی و احتمالاً تهاجم نظامی آنان اقدام نمائید.» همچنین خداوند در ادامه آیه و در استدلالی کاملاً عقلانی، نتایج مادی و معنوی هرگونه صرف هزینه برای جلوگیری از نفوذ، تحمیل و تهاجم دشمن را مستقیماً متوجه خود مردم می داند و می فرماید هرچه در این رابطه بودجه بیشتری صرف نمائید، نفعش به خودتان می رسد: «وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ». 🔰همچنین، خداوند متعال در آیه دیگری از قرآن کریم غفلت نظام اسلامی از توان دفاعی اش را آرزوی دشمنان می داند که نتیجه طبیعی اش جنگ و ناامنی خواهد بود: 🔸«وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَ أَمْتِعَتِكُمْ فَيَمِيلُونَ عَلَيْكُمْ مَيْلَةً واحِدَةً؛ كافران دوست دارند كه شما از سلاحها و متاعهاى خود غافل شويد و يك مرتبه به شما هجوم كنند.» (نساء: 101) ✅جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇 @basaer_fi🔸
اساتید معزز برای دریافت پاور پوینت یمن به آدرس زیر مراجعه کنند👇 https://eitaa.com/p_bazyad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥⭕️ماجرای عجیب مناجات امام خامنه‌ای در ضریح امام رضا (علیه الاسلام) قبل از بیان جمله تاریخی "جنگ نخواهد شد، مذاکره نخواهیم کرد" #حجت_الاسلام_سید_حسین_مومنی 🆔 @pedarefetneh 🔜 #پدرفتنه 🆔 @pedarefetneh 🔜 #پدرفتنه