هدایت شده از مجمع مشاوران و روانشناسان حوزوی
3️⃣
🌸خدمات اخلاق به روانشناسي
علوم تربيتي، روانشناسي و اخلاق و عرفان از جهات زيادي با هم تعامل و همپوشي دارند ولي موضوع، مباني، روش، اهداف و غايت هر علم جداست. نبايد تصور كنيم كه با وجود اساتيد اخلاق از روانشناس بينيازيم. حوزه محوري در علم روانشناسي ذهن (روان) است و حوزه متمركز علم اخلاق، روح است. البته اصالت انسان به روح است. تعريف انسان حيوان ناطق نيست، بلكه زنده خداجو و حقپرست (حي متأله) است. اخلاق و روانشناسي هم خدمات دوسويه دارند. نقش اخلاق هم در ارتقا بهداشت روان و كاهش تنش هاي زناشويي و طلاق ها و خيانت ها، و تقويت #فضائل مانند ايثار و هم نوع دوستي، گشاده روي، سخاوت و همياري و همدلي و هم انديشي و مشورت..قابل انكار نيست. پس جاي #جلساتـاخلاق در خانواده در مساجد، دانشگاه ها و رسانه و كتب آموزشي خالي است.
1.رك: «مشاوره با رویکرد اسلامی» اثر #دكترسيدمحسنـفاطمي در سه فصل؛ دیدگاه بیولوژیک و زیستی، مبانی وجودشناسی و معرفت شناسی و روانشناسی بار رویکرد اسلامی و مشاوره با رویکرد اسلامی خلاصه شده است
هدایت شده از مجمع مشاوران و روانشناسان حوزوی
پاسخ به شبهات دکتر عباسی در مورد روان شناسی.docx
925.7K
با سلام و احترام
جهت نظم بهتر مطالب، جواب اساتید روانشناس به کلیپ دکتر حسن عباسی پیرامون روان شناسی در یک فایل ورد بدون دخل و تصرف تنظیم شد تقدیم به اساتید محترم.
البته انتظار این بود که بعضی از اساتید محترم پاسخ های متقن تری و نقاط قوت و ضعف دیدگاه فروید را در این پاسخ ها ارائه می کردند.
#پژوهشگاه_حوزه_و_دانشگاه
#رویداد_های_بین_المللی
#کرونا #معنویت_خداسو
29 و 30 اردیبهشت ماه؛
همراه با اساتید مطرح ملی و بین المللی در سه پنل #روانشناسی، #فلسفه_و_کلام و #علوم_اجتماعی در کنفرانس بین المللی «رهیافت معنویت خداسو در مواجهه با کرونا»؛
لینک جلسات : vc.rihu.ac.ir/ch/gos
برنامه کنفرانس : rihu.ac.ir/fa/news/37432
---------------
🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ایتا:
https://eitaa.com/rihu_ac_ir
هدایت شده از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پذیرش دانشجوی دکتری برای سال تحصیلی 1400- 1401 قطعیت یافته است.
بنا به اعلام مدیریت آموزش و تحصیلات تکمیلی، پژوهشگاه در چهار رشته روانشناسی، جامعه شناسی، علوم تربیتی (فلسفه تعلیم و تربیت) و مدیریت به تعداد 4 نفر در هر رشته به صورت نوبت دوم پذیرش خواهد داشت.
آزمون به صورت اختصاصی ویژه خواهران و در شهریورماه 1400 برگزار خواهد شد.
جزئیات پذیرش متعاقبا از طریق پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به آدرس https://rihu.ac.ir/fa و پیام رسان ایتا به آدرس https://eitaa.com/rihu_ac_ir منتشر خواهد شد.
هدایت شده از ◾️تبلیغ نیوز | دفتر تبلیغات اسلامی
💠 نشست علمی «بایسته های پژوهشی حوزه علمیه خواهران در سواد مصرف کالای فرهنگی»
👈 لینک ورود به نشست:
live.whc.ir/qom
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
هدایت شده از ◾️تبلیغ نیوز | دفتر تبلیغات اسلامی
💠 نشست علمی «رویکردی تمدنی به آینده مسئله فلسطین»
👈 لینک ورود به جلسه در:
🌐 Dte.bz/palestineconf
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
هدایت شده از ◾️تبلیغ نیوز | دفتر تبلیغات اسلامی
🔳 «سوزنچی» مدیرکل دفتر برنامهریزی درسی و تألیف کتابهای درسی شد
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در ابلاغی، حجت الاسلام والمسلمين سوزنچي عضو هيئت علمي دانشگاه باقرالعلوم(ع) #دفتر_تبليغات_اسلامي را به عنوان مدیرکل دفتر برنامه ریزی درسی و تألیف کتابهای درسی آموزش عمومی و متوسطه نظری منصوب کرد.
🔔 #تبلیغ_نیوز| پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
خانواده یکی از مهم ترین و پرسابقه ترین نهادهای اجتماعی است. نهادی پویا، پایدار و کارآمد که به صورت سیستمی عمل میکند.
اختلالاتی که در یک خانواده ایجاد می شود بیشتر مربوط به جایگاه افراد است که زن و شوهر جایگاه خود را در خانواده نمی دانند.
دو پروتکل (مهر و قدرت) و (رها آشکارسازی)مربوط به مدیریت داخلی خانواده اند و پروتکل نفوذناپذیری-انعطاف پذیری ناظر بر تاثیرات بیرون خانواده اند.
حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی در سه جلسه با استفاده از منابع اسلامی و متون روان شناسی خانواده درمانی با رویکرد اسلامی را تبیین کرده اند.
شنیدن این صوت برای متخصصین و علاقه مندان به روان شناسی مفید خواهد بود.
#فروش_هفتگی_نورشاپ
هر هفته، سه نرم افزار، با #تخفيف ويژه
از #فروشگاه_اینترنتی #نور بصورت غير حضوري خريد نماييد!
دانشنامه #اخلاق اسلامی
متن 445 عنوان #کتاب در 765 جلد از منابع مهم در زمينه اخلاق، به زبان #عربی و #فارسی، در محورهایی همچون اخلاق: نقلی، فلسفی، عرفانی و تلفیقی، فضایل و رذایل، آداب، #حقوق، #فلسفه اخلاق و ...
مطالعه اطلاعات بیشتر: www.noorsoft.org/fa/software/View/15822
خرید با تخفیف ویژه: www.noorshop.ir/fa/product/15822
کتابخانه #عرفان نسخه 3
متن کامل 805 عنوان کتاب و رساله #عرفانی در 1258 جلد در موضوعاتی مانند: طبقات و شرح حال عارفان، #اصطلاح_نامه، #تفسیر عرفانی، عرفان نظری، عرفان عملی، #ادبیات عرفانی، عرفان ادبی، حکمت، علوم غریبه و ...
مطالعه اطلاعات بیشتر: www.noorsoft.org/fa/software/View/6423
خرید با تخفیف ویژه: www.noorshop.ir/fa/product/6423
کتابخانه #احادیث فریقین
متن کامل 21 عنوان کتاب حدیثی در 145 جلد، از منابع اولیه و معتبرِ #شیعه و #اهل_سنت، به زبان عربی
مطالعه اطلاعات بیشتر: www.noorsoft.org/fa/software/View/15056
خرید با تخفیف ویژه: www.noorshop.ir/fa/product/15056
مطالعه اطلاع بیشتر و دیدن تصاویر نرم افزار: www.noorsoft.org
خرید نرم افزار با تخفیف ویژه: www.noorshop.ir
هدایت شده از فرزندپروری مثبت استاد شهیدی
مبارزه_ نوجوانان _با_عادت_های_فکری.pdf
261.4K
📚📚📚📚📚📚📚📚
#کتاب:
مبارزه نوجوانان با عادت هاي فكري منفي
#خطا
#نوجوان
#معرفي_كتاب
#خطاهاي_شناختي
#کانال_فرزندپروری_مثبت
┏━━━🍃🍂━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/2963668994C3beed48182
┗━━━🍂🍃━━━┛
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 سخننگاشت | حرکت فوقالعاده و ابتکاری از مسلمات این دوره انقلاب برای گام دوم است
مشکلات کشور نیازمند یک حرکت جهشی و جهادی است
🔸رهبر انقلاب، امروز: مقصود ما از تحول ایجاد یک حرکت جهشی و جهادی است. در کنار پیشرفتهای گوناگون در یک جاهایی عقبماندگی و مشکلات مزمنشده داریم. این مشکلات مزمنشده را با یک حرکت عادی و معمولی نمیشود برطرف کرد. یک حرکت فوقالعاده و جهشی و ابتکاری لازم است. این جزو مسلمات این دوره انقلاب برای گام دوم است. ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
🌙 @Khamenei_ir
مودت و رحمت دو عنصر اصلی به عنوان عناصر موهبت آفرین از جانب پروردگار به زن و شوهر است، نکته کلیدی که در ادبیات روانشناسی و ادبیات دینی و حوزه زوج درمانی مورد توجه زیادی قرار گرفته روابط صمیمانه زوجین است و ادبیات دینی ما، معارف و مفاهیم غنی و مفصل و مبسوطی را برای ارتقاء آن ارائه کرده است.
وی، الگوی محتوایی و الگوی فرایندی را دو الگوی مهم و اساسی در عرصه روابط صمیمانه زوجین دانست و افزود: الگوی محتوایی حاکی از الگوی اسلامی غنی سازی صمیمیت زناشویی است که ابعاد مختلفی از روابط صمیمانه را در بر گرفته و در فصل های مختلفی از این کتاب به این ابعاد اشاره شده است، این الگو مبتنی بر سازه های ادراکی زوجین است.
ثناگویی زاده با بیان اینکه الگوی فرایندی در حقیقت یک رویکرد خود مراقبتی منظم است، اظهار داشت: این رویکرد به مشاوران و درمانگران کمک می کند تا روابط صمیمانه زوجین را به تدریج و گام به گام ارتقاء دهند، شکل گیری روابط صمیمانه منوط به خواست و اراده و تغییر هر یک از زوجین است، به هر میزان که هر یک از زوجین تلاش کنند که روابط صمیمانه خود را تغییر دهند این صمیمیت در رابطه آنها محقق خواهد شد.
وی گفت: هر یک از زوجین لازم است به یک تجربه ادراکی مشترکی از فهم نیازهای صمیمانه یکدیگر دست پیدا کنند و خود را مسئول برآورده کردن این نیازها بدانند، در این صورت صمیمیت میان زوجین محقق و پویا می شود، از دیگر ویژگی رویکرد فرایندی، رویکرد خودیاری است و زوجین با یادگیری این رویکرد خود مراقبتی منظم می توانند گام به گام و به تدریج روابط صمیمانه خود را ارتقاء ببخشند.
هدایت شده از ◾️تبلیغ نیوز | دفتر تبلیغات اسلامی
📣 #بسته_خبری | ۱۴۰۰/۰۲/۳۰ - بخش اول
🌟مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق تبیین کرد: رویداد «کاریزمن»؛ فراهم کننده ظرفیت ایده پردازی در جامعه
dte.bz/EOuEY
🌟تدوین سؤالات پرتکرار احکام در زمینه زکات فطره
dte.bz/2ag3P
🌟رئیس پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان: نقطه قوت کتاب «صمیمیت زناشویی» عملیاتی بودن آن است
dte.bz/cGbK1
🌟کتاب «معنای زندگی (در خوانش انتقادی نیچه، کامو و سارتر)» منتشر شد
dte.bz/KpSB4
🌟طی حکمی صورت گرفت؛ انتصاب رئیس گروه برنامه ریزی و فناوری اطلاعات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
dte.bz/SFjrz
💮 #تبلیغ_نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
حجت الاسلام پسندیده افزود: متون دینی قابلیت زیادی در تولید علم و به ویژه روانشناسی را دارند، اما این کار، به یک سری اقتضائات نیاز دارد و باید به قرآن به مثابه یک منبع و نه یک محصول آماده نگاه شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث با تأکید بر لزوم تغییر نوع نگاه اهل علم، به متون دینی، اظهار کرد: اینکه قرآن کریم چه می گوید با دانش تفسیر قابل حل است، اما سؤال دیگری هم مطرح است که چرا قرآن چنین می گوید و چه هدفی را از این گفتن دنبال می کند و چه اثری بر مخاطب خود می گذارد و این #چرایی ها یک دانشمند را برای پاسخ به این سؤالات، به جستجو و فعالیت وا می دارد.
وی افزود: مثلاً قرآن در جایی می فرماید که خداوند «دوست دارد» و در جای دیگر می فرماید که پروردگار « دوست ندارد» ، اما باید ببینیم که این ها چه ربطی به ما دارند و چرا در اینجا مطرح شده اند.
حجت الاسلام پسندیده با اشاره به آیات اول تا چهارم سوره مبارکه قلم، گفت: خداوند رسول اکرم(ص) را الگویی برای مسلمانان معرفی می کند تا رفتار خود را بر اساس تعالیم ایشان تنظیم کنند و سپس خطاب به پیامبر(ص) می فرماید که تو خُلق عظیم داری. عظمت خلق غیر از نیکو بودن آن است و من آن را به اخلاق توسعه یافته تعبیر می کنم، اما باید بررسی کنیم که چرا خداوند این موضوع را خطاب به پیامبرش می گوید.
عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث در ادامه گفت: در آن زمان، پیامبر اسلام(ص) تحت فشار و تنگنای اجتماعی قرار داشته است و حضرت(ص) شرایط سختی را تجربه می کردند، به همین دلیل هم خداوند می خواسته تا اینگونه به او تسلی بدهد که علامه طباطبایی(ره) در المیزان هم به این نکته اشاره کرده است.
وی افزود: حال سؤال ما تغییر می کند به این که خداوند #چگونه پیامبر خودش را آرام می کند و تسلی می دهد. توان افزایی پیامبر(ص) در برابر فشارهای اجتماعی از راه تسلی دادن صورت می گیرد و به او می فرماید که تو خلق عظیم داری و ما می توانیم از این موضوع در زندگی خود استفاده کنیم.
حجت الاسلام پسندیده تأیید از سوی عالی ترین مقام آفرینش جهان که همان پروردگار عالم است را سبب آرامش و تسلی دانست و گفت: پیامبر(ص) در آن زمان مورد تهمت مردم قرار گرفته بود و ایشان را مجنون و مسحور امام علی(ع) می دانستند و خداوند بعد از اتهام زدایی از پیامبر(ص) از روش پاداش دهی در برابر تحمل فشارها استفاده می کند و سیستم روانی انسان به گونه ای است که با پاداش، می تواند در برابر فشارها تاب آور شود. خداوند سپس از سجای اخلاقی پیامبر(ص) می گوید که این نوع تعریف کردن از یک فرد سبب ایجاد غرور در او نمی شود، چرا که فشارها را خنثی می کند.
عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث اظهار کرد: خداوند سپس ذهن پیامبر(ص) را به سمت آینده ای می برد که همه چیز برای مردم مشخص می شود و متوجه می شوند که خودشان مجنون بوده اند. از این چهار زاویه مطرح شده در آیات آغازین سوره قلم می توان به عنوان مثالی برای ظرفیت های روانشناختی قرآن کریم یاد کرد.
وی گفت: ما نمی خواهیم روانشناسی را بر قرآن تحمیل کنیم، بلکه می خواهیم با #پرسش های روانشناختی قرآن را مطالعه کنیم. 🌷🇮🇷🌷
✨ظرفیت روانشناختی قرآن کریم در تولید علم/ عصر امروز؛ عصر اقبال روانشناسی به دین ✨ عضو هیأت علمی و مدیر گروه اخلاق و روانشناسی دانشگاه قرآن و حدیث، عصر امروز را عصر اقبال روانشناسی به دین دانست و با تأکید بر ضرورت تغییر نوع نگاه اهل علم به متون دینی، به آیات آغازین سوره قلم به عنوان مثالی برای ظرفیت روانشناختی قرآن کریم اشاره کرد و گفت: ما نمی خواهیم روانشناسی را بر قرآن تحمیل کنیم، بلکه می خواهیم با پرسش های روانشناختی قرآن را مطالعه کنیم.
📅 ۱۴۰۰/۲/۳۰ پنجشنبه ✨حجت الاسلام عباس پسندیده در جلسه ای با عنوان «ظرفیت های روانشناختی قرآن کریم» از دوره آموزشی قرآن و تربیت که به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، دوره کنونی از تاریخ انقلاب اسلامی را فصل #جهاد_علمی دانست و اظهار داشت: آنچه امروز می تواند کشور را نجات دهد، همین فعالیت های #علمی است.
وی افزود: فعالیت های علمی هم باید در عمل اجرایی شوند و تا هنگامی که مبانی نظری درست و سامان یافته ای نداشته باشیم، به اجرای صحیح هم نخواهیم رسید.
عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه قرآن کریم در زمینه های گوناگون می تواند منشأ تولید علم و نظریه پردازی باشد، اظهار کرد: یکی از زمینه های مهم در تولید علم از قرآن کریم، زمینه روانشناختی است.
حجت الاسلام پسندیده بحث پیرامون وجود یا عدم وجود روانشناسی اسلامی را بحثی انحرافی دانست و ابراز کرد: اگر منظور از روانشناسی اسلامی یک دانش آماده آکادمیک است که در مراکز علمی می تواند ارائه و تدریس شود، باید بگویم که هنوز چنین دانشی وجود ندارد، اما اگر بخواهیم قابلیت چنین چیزی را بررسی کنیم، می توان گفت که بله این پتانسیل وجود دارد.
وی در ادامه گفت: روانشناسی می خواهد آن فرآیندهای روانی و درونی رفتارهای انسان را با روش علمی مطالعه کند تا اینکه بتواند آن را توصیف و تبیین کند، مثلاً اگر کسی شکرگزار است، چرا اینگونه است و چه می شود که او شکرگزاری می کند و در مقابل کسی که کفر می ورزد چرا اینگونه است.
عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث، تسلط بر توصیف و تبیین رفتارهای انسان را عامل پیش بینی رفتارهای انسان ها معرفی کرد و گفت: دقت کنید که روانشناسی اسلامی با فقه روانشناختی متفاوت است و نمی خواهد #حکم کارها را به دست بیاورد، بلکه یک روانشناس، #تبیین_رفتار انسان ها را بر عهده دارد و منظور از رفتارها، حرکات اعضای بدن نیست و شامل دیدن و شنیدن و صفات و اخلاقیات درونی انسان می شود.
حجت الاسلام پسندیده بیماری های روانی را یک قسمت از روانشناسی دانست و اظهار کرد: جنگ جهانی اول و دوم، روانشناسی را به این حیطه وارد کرد، اما #تربیت انسان های #بااستعداد و #طراحی و ساختن یک زندگی خوب برای انسان ها دو عرصه بسیار مهم تر دیگر از روانشناسی هستند که مغفول مانده اند.
وی با بیان اینکه روانشناسی در تلاقی با دین، سه دوره را پشت سر گذاشته است، ابراز کرد: دوره اول همراهی روانشناسی با دین بوده است، اما از دهه دوم قرن بیستم، این همراهی دچار مشکل شد و از نیمه دوم قرن بیستم باز هم روانشناسی یک رویکرد مثبت به دین پیدا کرد، البته این مثبت بودن به معنای هم کیشی نیست و به معنای رویکرد غیر بیماری داشتن به روانشناسی و محدود نکردن روانشناسی به بیماری های روانی است.
حجت الاسلام پسندیده دوره کنونی تاریخ را عصر اقبال روانشناسی به دین دانست و اظهار کرد: اگر یک نظریه یا درمان روانشناسی در مغرب زمین جواب داده است، معلوم نیست که همان نسخه در شرق هم موفق عمل کند.
عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به کتاب «دین و معنویت در مشاوره» اثر یوهانسن، نشریه بین المللی دین و بهداشت روانی، کتاب «روان درمانی و مشاوره با مسلمانان» از مروان دویلی، نشریه بهداشت روانی مسلمانان و اصول روانشناسی بودایی، ابراز کرد: نمونه هایی در مسیحیت و یهودیت هم وجود دارند و این کتاب ها و نشریات، حاصل پژوهش های گسترده در این زمینه ها هستند.
وی با بیان اینکه روانشناسی برای همه افراد، یکسان نیست، گفت: این موضوع، تحت عنوان روانشناسی فرهنگی مطرح است و روانشناسی در مسیحیت و یهودیت و اسلام را متفاوت با یکدیگر می داند و تحقیقاتی در دنیا انجام می شود که روانشناسی را مبتنی بر مسیحیت، طراحی می کنند که بر اساس روانشناسی فرهنگی، برای دیگر ادیان قابل استفاده نیست.