هدایت شده از روانشناسی اسلامی_مثبت گرا
صوت_کرسی_مطالعات_حدیثی_میان_رشته_ای_با_رویکرد_روانشناختی_Default_1636723319.mp3
33.02M
🎙 صوت کرسی_علمی_ترویجی مطالعات حدیثی میانرشتهای با رویکرد روانشناختی(معنا، مبنا، راهبرد)
🔹ارائه دهنده:
حجتالاسلام دکتر عباس پسندیده
(دانشیار گروه حدیث دانشگاه قرآن و حدیث)
🔸ناقدین:
حجتالاسلام عبدالهادی مسعودی
(دانشیار گروه حدیث دانشگاه قرآن و حدیث)
حجتالاسلام دکتر حمید رفیعی هنر
(استادیار روانشناسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
📝مدیر جلسه:
حجتالاسلام سیدمهدی خطیب
(استادیار گروه روانشناسی پژوهشگاه قرآن و حدیث)
🕰 زمان: سه شنبه 27 مهر ماه 1400
🏫مکان: قم، مؤسسه علمی-فرهنگی دارالحدیث
@positiveislamicpsychology
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
هدایت شده از روانشناسی اسلامی_مثبت گرا
📣کارگاه درمانگری با رویکرد شناختی _ رفتاری (سی بی تی پیشرفته)
🗣با تدریس : دکتر مهدی عباسی
❇️۱۲ ساعت حضوری
✳️سرفصل ها :
۱_شناسایی و تغییر خطاهای شناختی
۲_ضابطه بندی باورهای کارآمد و آرام بخش
۳_آزمودن تاریخچه ای باورهای بنیادین
۴_فنون فعال سازی رفتاری
۵_بهره گیری از تصویر سازی ذهنی در درمان شناختی رفتاری
⌛️تاریخ برگزاری از ۲۴ آبان ماه
🕓دوشنبه ها ۱۶ الی ۲۰
ثبت نام : ایتا
@Alipour_z
تماس : ۰۹۱۹۱۹۷۶۱۲۰
@positiveislamicpsychology
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
💢روانشناسی بدون معنویت معنایی ندارد/ اسلامیزه کردن روانشناسی یا تئوریزه کردن معارف روانشناختی اسلام؟
📌حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده: روانشناسان میگویند هر فرهنگی متناسب با خودش روانشناسی میخواهد زیرا افکار و فرهنگها متفاوت است.یک نسخه را نمیتوان برای همه پیچید.
🔹روانشناسی بر روی داشتن زندگی خوب توأم با شادابی، نشاط و موفقیت و همچنین تربیت افراد باهوش و با استعداد برای خدمت به جامعه تأکید میکند که منابع دینی ما نیز بر روی این دو هدف تأکید خاصی دارند و وقتی به این دو موضوع توجه میکنیم زمینههای تعامل روانشناسی با دین را متوجه میشویم.
♦️امکان حذف معنویت و دین از زندگی انسانها وجود ندارد زیرا زمانی فلسفه بهداشت روان در غرب مبتنی بر لذت بود. میگفتند هر چه لذت بیشتر سلامت روان بیشتر. ولی اکنون درمانده شدهاند. زمانی میگفتند میخواهیم رنج را از زندگی بشر حذف کنیم ولی اکنون میگویند چگونه میشود با رنج زندگی کرد. غربیها اکنون منتظرند ببینند روانشناسی اسلامی چه حرفی برای گفتن دارد.
🔸نکته مهم این است که ما باید به منابع دینی مان به مثابه یک منبع نگاه کنیم نه محصول آماده. قابلیت در اسلام وجود دارد ولی باید با رویکرد پژوهشی استخراج شود. باید به جای حرکت به سمت اسلامیزه کردن روانشناسی، به دنبال تئوریزه کردن معارف روانشناختی اسلام برویم یعنی نظریه ها را از آیات و روایات استخراج کنیم. نه این که در کنار نظریه های دیگران آیات و روایات را قرار دهیم چون این کار سبب تقدس بخشیدن به کار آن ها می شود. باید از حوزه روانشناسی به منابع دینی نگاه کنیم. اکنون موضوعی مانند قناعت وارد روانشناسی شد ولی چرا ما آن را مطرح نکردیم؟
🔰البته ما نمی گوییم همه مشکلات مان در حوزه روانشناختی در آیات و روایات آمده ولی می گوییم آنچه آمده را باید به تئوری های علمی تبدیل کنیم. اگر جایی هم حرفی برای گفتن نداریم بر اساس تجربه حرکت کنیم.
🔴نخستین مرحله این است که باید تلاش کنیم روایت را بفهمیم، بدانیم این روایت عمومی است یا خیر و… مرحله دوم تجربه است. باید پس از شناخت روایت به آن عمل کنیم. البته ممکن است گاهی روایت را خوب نفهمیم ولی با تجربه می توانیم آن را بهتر بفهمیم. تجربه می تواند در عملیاتی شدن و اجرایی شدن روایات به ما کمک کند.
📖متن کامل در:
🌐https://goo.gl/7FddfB
✅گفت و گو با دکتر مسعود جان بزرگی واضع نظریه "روان درمانگری چندبعدی معنوی"
http://sobhe-no.ir/newspaper/519/13
📖 معرفی کتاب الگوی تنظیم رغبت براساس مفهوم زهد اسلامی؛ الگوی نظری، مداخله درمانی و سنجش تجربی به قلم دکتر حمزه عبدی
📚 چکیده : تمایل به زندگی خوب و باسعادت جزء مسائل رایج انسان است. چگونگی حرکت بهسوی زندگی خوب تحت تأثیر ابعاد مختلف روانی انسان است. این حرکت میتواند تحت تأثیر شناختها، عواطف، نیازها، انگیزهها و رغبتها باشد. تنظیم رغبت یکی از توانمندیهای انسان است که میتواند در دستیابی به اهداف، تنظیم نیروی درونی، تجربه حال خوب و دستیابی به سعادت دائمی مؤثر باشد. تنظیم رغبت در روانشناسی بهطورمعمول ذیل موضوع انگیزش و هیجان و در مباحث دینی ذیل موضوع زهد جای میگیرد. کارکرد زهد تنظیم رغبت است. زهد، رغبتهای اینجا و اکنونی اهل ایمان را با اهداف غایی که سعادت واقعی انسان در آن است، تنظیم میکند. این کتاب به مفهوم زهد در سه سطح مفهومسازی، ساخت پرسشنامه و طراحی پروتکل درمانی میپردازد تا از این رهگذر گامی در جهت ایجاد گفتمان مشترک دین و روانشناسی بردارد.
🔎با توجه به این رویکرد، پژوهش حاضر در ۴ فصل سامان یافته است که به قرار ذیل می باشد:
فصل اول: زهد و تنظیم رغبت (چیستی)
فصل دوم: الگوی پیشنهادی تنظیم رغبت بر اساس مفهوم زهد (چگونگی)
فصل سوم:علت تأثیر گذاری الگوی تنظیم رغبت (چرایی)
فصل چهارم: اندازه گیری تنظیم رغبت
📝این اثر تألیف آقای دکتر حمزه عبدی از سوی پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی به قیمت ۲۷ هزار تومان در ۱۴۳ صفحه به نگارش درآمده است و اخیرا با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است.
Olgo Tanzime Reghbat1-30.pdf
647.2K
📖 فهرست، مقدمه و بخشی از فصل اول کتاب الگوی تنظیم رغبت براساس مفهوم زهد اسلامی؛ الگوی نظری، مداخله درمانی و سنجش تجربی به قلم دکتر حمزه عبدی
هدایت شده از رسانو (اجتماع فعالان رسانههای نوین)
📊 سرانه حضور هر ایرانی در شبکههای اجتماعی یک ساعت و ۳۲ دقیقه
🔹طبق آخرین اعلام مرکز آمار که از جامعه افرادی بالای ۱۵ سال کشور جمعآوری شده است، سرانه حضور هر ایرانی در شبکههای اجتماعی یک ساعت و ۳۲ دقیقه است.
🔹بیشترین شبکههای اجتماعی استفاده شده توسط ۶۵/۲ درصد افراد عضو در شبکههای اجتماعی در جامعه هدف افراد بالای ۱۵ سال به شرح زیر است:
۸۸/۵ درصد: نرمافزار واتساپ
۶۸/۳ درصد: نرمافزار اینستاگرام
۶۶/۲ درصد: نرمافزار تلگرام
۴/۶ درصد: نرمافزار سروش
۳/۷ درصد: نرمافزار ایتا
۳/۶ درصد: نرمافزار ایمو
رسانو اجتماع فعالان رسانه های نوین
🔰 @resano_org
✨در جامعه بايد سنت کتابخواني رواج پيدا کند. (مقام معظم رهبري)
✨عضويت رايگان در کتابخانه هاي عمومي سراسر کشور به مناسبت روز کتاب، با مراجعه به
samanpl.ir
هدایت شده از ذکری
🔸علم و عمل
🔸چه دوگانه ی عجیبی است...
🔰از آن عجیب تر من!
🔸منی که به اندازه یک عمر میدانم و حتی یک قدم پیش نگذاشته ام...
🔸آه که دانسته هایم بار من شد، جای اینکه پای من شود...
🙏خدایا... کمک... پای برای حرکت میخواهم...
#تلنبار
#علم
#عمل
┈••✾••┈┈•
🔰 به ذکری بپیوندید...
🆔 https://eitaa.com/zeekra