💠 چند نکته جالب در مورد
«صاحب بن عباد»:
1️⃣ صاحب بن عباد، با اینکه فارس بوده ولی در شعر عربی چنان متبحر بوده است که مجموعه شعری در اعتقادات و فضایل اهلبیت سروده بود که در هر کدام از آنها یکی از حروف الفبا را حذف کرده بود! (مثلاً شعر بدون الف، یا شعر بدون باء و...).
ظاهراً هدفش از این کار این بوده که مخالفان شیعه ولو از روی کنجکاوی هم که شده این اشعار را بخوانند و با حقانیت شیعه آشنا شوند!
2️⃣ ما شیعیان امروز، حفظ عقاید و شیعه بودنمان را مدیون برخی از بزرگانمان هستیم! مدیون کلینی، مدیون مجلسی، سید بن طاووس، امام خمینی و یکی از آنها قطعاً «صاحب بن عباد» است!
اهتمامی که او بر حفظ کتب و آثار شیعه داشت، بسیار قابل توجه است. او از فرصت وزارت خود هم برای این هدف استفاده میکرد!
و گروه های مختلف را به اقصا نقاط جهان برای جمع آوری کتاب می فرستاد.
داستان کتابخانه او معروف است. برخی تعداد کتابهای این کتابخانه را تا ۲۰۰هزار جلد تخمین زده اند و گفته اند برای حمل این کتابخانه ۴۰۰ شتر نیاز بوده است.
«صاحب» این کتابخانه که در «ری» قرار داشت را به کتابخانه عمومی تبدیل کرده بود و اینگونه اولین کتابخانه عمومی جهان را ایجاد کرد!
3️⃣ صاحب بن عباد، یا در اصفهان بدنیا آمده و یا در آنجا بزرگ شده است.
نکته جالب تعداد بالای اصفهانی هایی است که در آن زمان در ادب عربی جزو سرآمد جهان اسلام شده بودند؛(با اینکه همه فارس بودند ولی از خود اعراب در ادب عربی حرفه ای تر بودند!!).
صاحب بن عباد، ابوالفرج اصفهانی (صاحب کتاب «الأغانی»)، راغب اصفهانی (صاحب
کتاب «مفردات») و خطیب اصفهانی که همگی همعصر یکدیگر بودند و همگی در ادبیات عرب جزو سرآمدان تاریخ محسوب می شوند!
4️⃣ کتاب «الاغاني»؛ از مشهورترین کتب شعر عربی که بسیار مورد اعتناء ادبپژوهان ادبیات عرب است و البته بسیاری از علمای اعتقاد به «نحس» بودن این کتاب دارند، اثر «ابوالفرج اصفهانی» است.
صاحب بن عباد، از علاقمندان به این کتاب بوده! او چند ده شتر را برای جمع آوری کتب ادبی به نیشابور می فرستد اما وقتی «الأغاني» بدستش می رسد، همه آن کتاب ها را رها می کند!
از او نقل شده است که: من ۱۷هزار کتاب شعر و ادب عربی دارم اما با وجود «الاغانی» از همه آنها بی نیاز هستم!
5️⃣ شیخ صدوق (محدث بزرگ شیعه) کتاب معروف «عیون أخبار الرضا» (از قدیمیترین و جامع ترین کتب احادیث امام رضا) را به «صاحب بن عباد» تقدیم کرده است!.
علتش هم اینست که «صاحب» قصیده عربی بسیار زیبایی می سراید (قصیده معروف سینیه) در مورد فضایل امام رضا و شیخ صدوق هم به پاس این شعر او کتاب مهمش را به او تقدیم میکند .
بسیاری صاحب بن عباد را شیعه زیدی میدانند لکن خیلی ها همین شعر را دلیلی بر شیعه دوازده امامی بودن او میدانند. چون در این شعر مضامینی را آورده است که یک شیعه دوازده امامی چنین اعتقادی را نسبت به امام دارد!
✍️ روح الله شمسی کوشکی
@rouhollah_shamsi_koushki
💠 «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ۖ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِيد...» (سوره حدید، آیه ۲۵)
«به صِرف حرف زدن، به صرف موعظه کردن؛ مردم بیایید نظام عادلانه درست بکنید، به همین کافیست؟ به فرض نظام عادلانه درست کردند، شیطانها و گرگها و دزدها و درنّدهها مگر میگذارند این نظامِ عادلانه باقی بماند؟ آهن را هم لذا فرستادیم، برای چه فرستادیم؟ برای اینکه از ارزشهای اصیل به وسیلهی آهن دفاع بشود... [امیرالمومنین علیهالسلام در ذیل معنای این آیه میگویند:] «سلاح»؛ شمشیر، نیزه، اسلحه، که از آهن است. خدای متعال در کنار دعوت نبوت از سلاح یاد میکند. در کنار موعظهگری که برای پیغمبرها فرض میشود، در کار ایدهی تشکیل نظام توحیدی و الهی، از اسلحه و قوهی قهریه یاد میکند».
.
.
.
👆بدون شرح و البته گویا، از آیت الله خامنه ای در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»
@rouhollah_shamsi_koushki
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بدون رودربایستی می گویم که: معتقدم که هرکس علیه آیت الله خامنه ای «کینه توزی های شخصی» کرد (ولو به اسم انتقاد)، بلاخره جایی دم خروس ش بیرون زد!
بفرما! اینهم دم خروس آقای نصیری!
(تازه نصیری کسی بود که خیلی مراقبت و تخفظ در سوتی ندادن و بهانه ندادن، داشت!!)
🔻 نصیری گفته که بخاطر مقام انسان، رفته سر قبر «حضرت ژینا»!!
آیا او حاضر است بخاطر مقام انسان سر مزار شهیدآرمان هم برود؟!
خیر! هرگز!
اسم «انسان» برای اینها بهانه و عنوانی است برای تحمیق جماعت ظاهربین فجازی!
اگر«انسان»برایش مهم بود، کسانی را که«حیوانی»ترین رفتار را با آرمان علیوردی داشتند، تقبیح میکرد! یا حداقل در جبهه آنها نقشآفرینی نمی کرد!.
🔻میگوید:روح ژینا، مردم را«بیدار» کرد!.
چه شد؟ مگر (به قول شما) درعصر «حیرت» نبودیم و قرار نبودتا زمان ظهور بیدار نشویم؟!
🔻هر قدر این تعابیر او را (حضرت مهسا!! حضرت ژینا!! استمداد از روح مهسا!!) افراط گرایانه میدانید، سایر سخنانش را هم افراطی محسوب کنید!
✍️روح الله شمسی کوشکی |
@rouhollah_shamsi_koushki
💠 شما فکرکردید اگر به «مذهبی های سکولارمآب» بگویید که:
«داستان، در حدِ «باحجاب و بیحجاب درکنار هم»، «مسجد و میخانه درکنارهم» باقی نمیماند و کار برخی شان به توهین به شعائر و تلاش برای حذف دین، میرسد!»(نمونه اش همین تصویر موهن👆)
آن دوستان مذهبی قبول می کنند و میگویند: «عه! راست میگید»؟!
خیر!
تازه میگویند: «بذارید توهین کنند، پیامبر میگذاشت بهش توهین بشه، شما نمیذارید؟!»👆
خیر!
پیامبر نمی گذاشت به او توهین جاحدانه و عامدانه شود!
حتی در فتح مکه که عفو عمومی اعلام کرد، ده نفر را نبخشید. دو نفر از آنها کنیزان «عبدالله بن خطل» بودند که در ترانه هایشان به پیامبر توهین کرده بودند!
🔻 یعنی در سکولارترین قرائت از «همزیستی مسالمت آمیز» هم که می خواهند حد و حدود این همزیستی را مشخص کنند، حداقل ترین و مسلّم ترین حد را «توهین به عقاید یکدیگر» میگذارند! حالا این طیف مذهبی ها چه می گویند؟
میگویند: همان توهین به مقدسات دینی رو هم بگذارید آزاد باشد، پیامبر آزاد میگذاشت(دروغ)!!
🔻 نکته اینست که برخی شان نسخه های رواداری شان را هم فقط برای یک طرف ماجرا می پیچند؛ از یک طرف می گویند: دینداران روادار باشند و به عقاید طرف مقابل احترام بگذارند و از طرف دیگر می گویند: معاندان دین مجاز باشند که به عقاید طرف مقابل (دینداران) توهین کنند!!
نتیجه: زوال دین و محو حرمت و هویت دین در متن جامعه!
بله! اساسا خاصیت «سکولاریسم اجتماعی» این است که به «لائیسیته» ختم می شود!
✍️ روح الله شمسی کوشکی |
@rouhollah_shamsi_koushki
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 آقا بیرون بیایید!
«بیرون» مهم است! «خیابان» مهم است!
🔻باهم عزاداری کردن، حول محور امام حسین اجتماع کردن، باهم و جمعاً عزاداری کردن و محبت ها را نثار امام کردن، مهم است!
دینی که خود را در «خیابان» و در قالب «اجتماعات» نشان ندهد، دینی اخته است!
🔻 امام خمینی:
«تکلیف مردم است دستههای شکوهمند بیرون بیاورند. دستههای سینه زن شکوهمند.... سینه بزنند. هر کاری که میکردند بکنند. اجتماعاتشان را حفظ بکنند. این اجتماعات است که ما را نگه داشته. این هماهنگیها هست که ما را نگه داشته است!»
✍️ روح الله شمسی کوشکی |
@rouhollah_shamsi_koushki
💠 اتفاقاً هیئت
جای آدم عرقخواره! جای آدم قماربازه!
جای آدم...
فدای قدوم تکتک عزاداران حسین!
اما
عرقخوار، وسط هیئت عرق نمیخوره!
قمارباز،وسط هیئت قمار نمیکنه!
و...!
حرمت نگه داشتن و تظاهر نکردن به گناه در مجلس امام حسین، مقوله دیگر است!
.
.
.
پی نوشت:
گنهکارِ محبّ اهلبیت که علیرغم ابتلاء به گناه، به نقص دینی خودش واقف هست؛
با گنهکارِ جاحدی که به خودش حق گناه کردن میده! میخواهد گناه رو «اقامه» و عادیسازی کنه و با دینداری هم مقابله میکنه،
به کلی متفاوته!
✍️ روح الله شمسی کوشکی |
@rouhollah_shamsi_koushki
💠 بله! هیئت و امام حسین اختراع انقلاب اسلامی و مال این چهل سال نیست!
اما
اگر این انقلاب نبود:
1️⃣ اولاً: از لحاظ ظاهری و کمّی، عزاداری ها حتماً به این گستردگی و عظمت نبود (کشور در این ایام یکپارچه حسینیه می شود!)
2️⃣ ثانیاً: اگر این انقلاب نبود حتماً ما هیچ شانسی نداشتیم که «اشبه الناس به شهدای کربلا» را در زمان خودمان و با چشمان خودمان ببینیم!
امام بود که ایده «تربیت در ذیل مبارزه» را تولید و عملی کرد و توانست قشر عظیمی از جوانان مخلص و متّقیِ (شهید و غیر شهید) را تربیت کند!
(چه آنکه این عزیزان خودشان، خودشان را متعلق و پرورش یافته این جبهه می دانستند و می دانند!)
3️⃣ ثالثا: اگر این انقلاب نبود حتماً این اعتلاء و ارتقاء «معرفتی» و گسترش معرفت «فراتاریخی» فعلی از عاشورا که در پیروان مکتب ایجاد شده است، هم وجود نداشت!
این انقلاب، توانست عاشورا را به زمان حاضر بکشاند و توانست با عاشورا علیه بزرگْ دشمنانِ جهانیِ دین، جبهه سازی کند و صفبندی درست کند.
✍️ روح الله شمسی کوشکی |
@rouhollah_shamsi_koushki
💠 نقل شده است که«سید حمیری» (شاعر شیعه عرب که اتفاقا از والدین ناصبی هم زاده شده بود و مصداق یخرج الطیب من الخبیث بود!) در جوانی، پیرمرد کهنسالی را ملاقات کرده بود که در کربلا جزو وسط بازها بوده و به عنوان اینکه «در کربلا هر دو طرف قرآن بلند کرده بودند و من در هر صورت نمی خواستم با قرآن بجنگم»، بی طرف مانده بود!
🔻 گویند سید حمیری به طعنه در جوابش گفت: «إنّما القرآن هو ما انکسر برمی الأحجار و رکب الخیول!»
به این معنا که:
«نادان! قرآن آن سینه ای بود که در باران سنگ و زیر سم ستوران، لگدمال شد!»
(نه که درآن سینه، قرآن است بلکه خود آن سینه قرآن است.! امام، صورت انسانی قرآن است و قرآن صورت متنی امام!)
🔻 بله...! در کربلا، آیات قرآن لگدمال شد و در سوئد، سینه اباعبدالله!!
✍️ روح الله شمسی کوشکی |
@rouhollah_shamsi_koushki
💠 «سلام بر شهیدِ ظلم تحریف» | بخش اول
✍️ روح الله شمسی کوشکی
🏴 سلام بر او که مفسّران برای قتلش به آیات قرآن، استناد کردند!
و صد البته؛
سلام بر او که با آیات قرآن بر یزیدیان احتجاج کرد و بر سر نیزه هم قرآن میخواند!
🏴 سلام بر او که فقیهان، به قتلش فتوا دادند!
و صد البته؛
سلام بر او که فقیهان در رکابش به شهادت رسیدند!
(حبیب بن مظاهر، مسلم بن عقیل، مسلم بن عوسجه، هانی بن عروه و...)
🏴 سلام بر او که با پیشانی های پینه بسته، بر پیشانی اش سنگ زدند!
و صد البته؛
سلام بر او که پینه پیشانی، نشانه بسیاری از اصحاب باوفایش بود!
(معالی السبطین، ص۹۷ / انصارالحسین ص۴۵)
🏴 سلام بر او که قتلش ضامن بقاء اسلام خوانده شد!
و صد البته؛
سلام بر او که گفت: برای بقاء اسلام و احیاء سنّت پیامبر قیام کردم!
(تاریخ طبری ج۴ ص۲۶۶ / بحارالانوار ج۴۴ ص۳۴۰)
🔻 وقتی در ابراز ارادت ها و سلام دادن ها
فقط به یک طرف درستِ ماجرا تأکید می شود
و به طرف درست دیگر، اشاره نمیشود،
نتیجه اش میشود همین فضایی که در فجازی درست شده:
امام حسین را فقهاء و متدین ها و مسجدی ها کشتند.
یک فقیه و متدین و متشرع هم در سپاه حضرت نبوده.
گنهکاران و بیمبالاتها و بیدین ها هم که کلاً کاره ای نبودند!.
نتیجه اش می شود:
در معرض اتهام قرار دادن قشر متدین جامعه!
طوریکه یک سکولار بی مبادلات به احکام دین پیش خودش بگوید:
پس «حسین» هم مثل ما با اینها طرف بوده است!
🔻 این درحالیست که در کنار قشری مقدس مآب، اتفاقا بسیاری از کسانی که مقابل حضرت ایستادند همین افراد اباحه گر و بی مبالات به احکام و شریعت بودند که یکشبه داعیه دار اسلام شده بودند!
(دقیقاً مثل برخی از همین فجازیها که الان داعیهدار امام حسین شدند!!).
برای نمونه:
در زیارت ناحیه مقدسه تصریح شدهاست که خیلی از اشقیاء دشت کربلا، افرادی بودند
«اهل معصیت، فسق و فجور، بی مبالات نسبت به نماز و روزه و نقض کنندگان احکام دین!».
(فَالْوَیْلُ لِلْعُصَاةِ الْفُسَّاقِ، لَقَدْ قَتَلُوا بِقَتْلِکَ الْإِسْلَامَ، وَ عَطَّلُوا الصَّلَاةَ وَ الصِّیَامَ، وَ نَقَضُوا السُّنَنَ وَ الْأَحْکَامَ...)!
👈 ادامه دارد...
@rouhollah_shamsi_koushki
💠«سلام بر شهید ظلم تحریف» | بخش دوم
✍️ روح الله شمسی کوشکی
🔻 میدانیم که در کربلا، هر دو صف داعیه اسلام و قرآن و پیغمبر داشتند!
در صفّین و جمل و نهروان هم همینگونه بود!
«لقد تصافّوا بالقرآن علی القرآن»
🔻 روش تشخیص، در چنین شرایطی چیست؟ روش عمّار یاسر «پیشینه شناسی» بود!.
«محمد بن عمرو» آمد نزد عمار و گفت:
من تا دیشب بر یقین بودم! اما امروز صبح به شک افتادم! دیدم اینور اذان می گویند و آنور (سپاه معاویه) هم اذان می گویند! اینور به نماز ایستادند و آنور هم...!.
عمار گفت: ببین!. آن پرچم سیاه را در سپاه معاویه می بینی؟ من دو بار قبل از این، در بدر و احد و در سپاه پیامبر با آن پرچم جنگیدم! آن پرچم همان پرچم است و آن آدم ها هم همان آدمها! چیزی عوض نشده!
🔻 الان هم اینچنین می توان گفت:
این افرادی که در فجازی یک شبه پرچمدار امام حسین شده اند، برخی شان همان ها هستند؛ سالهای قبل زبانشان دراز بود که: «شما ملت گریه اید!»، «پول نذری را به فقرا بدهید!»، «من نمی خواهم عزاداری شما را ببینم!» و...
یا در طول سال بارها اگر به اسلام و اهلبیت توهین نکردند، در برابر توهین کنندگان سکوت کردند یا با آنها هم جبهه و همسخن شدند!!
آیا اینها صلاحیت تشخیص حسینیان و یزیدیان زمان را دارند؟!!
@rouhollah_shamsi_koushki
💠 «امام حسینِ(به قول خودتان) صورتی»
✍️روح الله شمسی کوشکی|
1️⃣ اولا: درکربلا مسیحی نداشتیم و«وهب بن وهب» یا «وهب بن عبدالله» نصرانی قبلش توسط امام حسین اسلام آورده بود! (مقتل خوارزمی ج2 ص17)
2️⃣ ثانیاً: آغوش اباعبدالله برای حرّ تائب و پشیمان باز بود و همان امام حسین به حرّ جاحدِ غیرپشیمان (قبل از توبه) فرمود: ثکلتک امّک! (مادرت داغت را ببیند!)
الان هم آغوشش برای معصیت کارانی که دلشان با این جبهه است و حرمتش را هم نگه می دارند، باز است!
3️⃣ ثالثاً: آقایشان تا لحظه آخر هم دلش برای دشمنانش می تپید که حداقل سه بار در روز عاشورا همه اشقیاء کربلا را با لعنات و الفاظ شدیده لعن کرد؟!! (اللهوف ص113) (امام تا قبل از شروع جنگ، با خطبه خوانی سعی بر «تبیین» داشت و بعد از شروع جنگ قاطعانه جنگید و زبان به نفرین باز کرد!)
(جمله ای هم که درمورد گودال گفتند در هیچ یک از منابع عتیق و اصیل نیست)
4️⃣ رابعاً:
آقایان از وجود طیف های گسترده در رکاب امام حسین میگویند!
درحالیکه اگر امام از اصول خودش کوتاه آمده بود و قراربود به هرقیمتی هرکسی را جذب کند که نباید فقط ۷۲ تا یار میداشت و باید همه ی (به قول خودشان صورتیهای) کوفه و شام یارش می شدند!
🔻 اگر منظورشان از «صورتی»؛
«تکثرپذیری دینی بی ضابطه» و «عیسی به دین خود و موسی به دین خود» است که باید بگویم: اباعبدالله دقیقا علیه همین وضعیت صورتی جامعه قیام کرد!
قیام علیه بی توجهی به عادی شدن گناه و اظهار معصیت و فساد در جامعه! :
«و أظهروا الفساد و عطّلوا الحدود و أحلّوا حرام الله وحرّموا حلال الله...» (تاریخ طبری ج۴ ص ۳۰۴)
@rouhollah_shamsi_koushki