eitaa logo
آیین چراغ | روح‌الله شمسی‌کوشکی
666 دنبال‌کننده
419 عکس
89 ویدیو
3 فایل
وَرَمشوری از "فقه"، "تاریخ"، "سیاست" و... 📚 (ورمشور به کرمانی: قَر و قاطی!) 🖋️ روح الله شمسی کوشکی . . . " آئینِ چراغ، خاموشی نیست" . . . . . . راه ارتباط مستقیم: @masabihh ویراستی: https://virasty.com/rouhollah_shamsi_koushki اینستاگرام 👇
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️مدعی گفت: «فدای آن علی(ع) که دست بر سرِ یتیم می‌کشید!» ▪️منکر گفت: «فدای آن علی(ع) که شمشیر بر سرِ سابّ‌النبی می‌کشید!» ▪️قاضی گفت: «فدای آن علی(ع) که به وقتش دست بر سر می‌کشید و به وقتش شمشیر بر سر!» فدای او که هنرش، این «وقتش» را فهمیدن بود؛ نه شمشیر کشیدن و نه دست کشیدن! ✍️ روح الله شمسی کوشکی | @rouhollah_shamsi_koushki
💠 مظلومیتِ کمترگفته شده ی امام رضا علیه السلام ✍️ روح الله شمسی کوشکی | 🔻 معتقدم که یکی از وجوه مظلومیت امام رضا علیه السلام این است که امام رضا را اصطلاحاً در حاشیه «مأمون» مطالعه و بررسی می‌کنیم و معمولاً تحقیقات سیره ای (خصوصا سیره سیاسی) در مورد ایشان، ناظر به نوع تعاملات ایشان و دستگاه عباسی و مأمون انجام می‌شود و از آن برنامه مستقل و زیرپوستی ای که ایشان دنبال کرده و اتفاقا به نتیجه هم رسانده، غفلت شده است! 🔻 این یک جفای بزرگ تاریخی به جایگاه و سیره حیات این امام همام است و این در حالی است که برنامه مستقلی که خود حضرت در قبال تشکیلات شیعه داشته زیاد فهم و بررسی نشده است و از نتایجش غفلت شده است. 🔻 این برنامه چنان طرح ریزی شد که(با بررسی اجتماعی و روابط تشکیلاتی زندگی شیعیان در آن زمان، کاملاً واضح میشود که) بعد از عصر زعامت «علی بن موسی الرضا» (ع) تشکیلات شیعه به چنان قوام، استحکام و رشادت معنوی و معرفتی رسیده بود که قابلیت پذیرش معارف عمیق ولائی را داشته و ائمه هدی معارفی را که تا قبل از این در گوش «حبّه ی عُرني» ها و «جابر جُعفی» ها می گفتند،این بار بلند بلند و با طیب خاطر به عموم شیعیان می رساندند. شاهد مثالش هم محتوای عمیق نامه های امام رضا و امام جواد به عموم شیعیان و افراد شبکه‌ ولایتی خود (رجوع کنید به کتاب مکاتیب الأئمه، ج۵) و نیز معارف و زیارتنامه های متعالی و عرشیِ مأثوره از امام هادی (زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیریه و...) که در آن خالصانه ترین و عمیق ترین معارف شیعه بیان شده است و چه بسا شیعه برای اولین بار چنین سطحی از معارف را بصورت عمومی و‌علنی می شنیدند!. 🔻 باری، این بزرگترین توفیق آن «عالم آل محمد» بود که در نتیجه ی سیاسات و زحمات او، استیلاء تام و تمام نهاد امامت شیعه بر شیعیان برقرار گشت و بزرگ شاهدش اینکه؛ پس از «علی بن موسی الرضا» تاعصر غیبت برای اولین بار در تاریخ، شیعه چند پاره نگشت و هیچ انشعاب فرقه ای از خط ولایت ایجاد نشد! چه برنامه و سیاستی از سوی امام، چنین دستاوردی را برای شیعه به ارمغان آورد؟. این همان چیزی است که از آن غافل بودیم و رویش کار نکردیم! @rouhollah_shamsi_koushki
💠 خدا رحمت کنه آقای کریم‌خانی رو... در اون شعر معروفش، خطاب به امام رضا می‌گفت: «آمدم ای شاه، پناهم بده!» ولی درست و کاملش اینه: آمدی که «آمدم...» تو به سمت من آمدی که من به سوی تو آمدم! 🔻امام است که ابتداء به نعمت می کند؛ بلاخره امام معصوم هم مظهر وصف «مبتدئ بالنّعمِ» خداست دیگر...! ✍️ روح الله شمسی کوشکی | @rouhollah_shamsi_koushki
💠 خدمات متقابل زنان و انقلاب ✍️ روح الله شمسی کوشکی | 🔻 در بیانات امام و رهبری، از بازیابی هویت حقیقی زن مسلمان و ایجاد هویتی تازه برای زن مسلمان به عنوان خدمت انقلاب اسلامی به جامعه زنان یاد شده است. 🔻 اما به نظر نگارنده برعکس آن هم صادق است!. یعنی جاهایی هم این زن مسلمان و هویت بازیافته‌ی او بوده که به انقلاب خدمت کرده است و جلوه‌های هویتی جدیدی از انقلاب را به دیگران نشان داده است! 🔻بلکه اگر بخواهیم جنبه تشخص‌بخش و تمایزبخشِ «هویت» را هم در نظر بگیریم؛ باید گفت: این زن متمایز، برای آن ذات متمایز انقلاب اسلامی، نشانه های متمایز هویتی و گفتمانی خلق کرده‌است ! 🔻 برای مثال: اگر اراده زن مسلمان ایرانی برای حضور در عرصه های ورزش قهرمانی نبود؛ چه بسا در این مسأله هم مثل برخی مسائل دیگر، زور برخی گفتمان های سنتی می چربید اما الان این حضور چشمگیر واقعا چه دلالت‌های فرهنگی و هویتی مهمی در خودش جا داده است! (عمق نگاه رهبر انقلاب در حمایت از ورزش قهرمانی زنان در برابر نگاه برخی از بزرگواران ناقد این جریان از همینجا معلوم می‌شود!) 🔻 نگارنده به سبب عدم تخصص در حوزه موضوعی، نمی‌داند که در بررسی های علمی و تحلیلی به چه میزان به مقوله «خدمات متقابل زنان و انقلاب» پرداخته شده است اما امید آنکه این طرح مسأله، مقدمه ای شود برای ورود تخصصی متخصصان امر و پرداخت این زاویه نگاه! @rouhollah_shamsi_koushki
💠 این طرح👆چقدر شایسته امام است و چقدرمعنا می‌تواند داشته باشد! : ۱. روح الله؛ «روح ممسوس» در «لا اله الا الله»! ۲. روح الله؛ «سموّ‌المعنا في سموّالذات»! (روح الله؛والاترین معنا در والاترین نهاد(امام خمینی)) ۳. روح الله = روحِ خدا ✍️ روح الله شمسی کوشکی | @rouhollah_shamsi_koushki
💠 ماجرای خواندنی «دو مخالف سرسخت» امام که به «دو موافق سرسخت» اوتبدیل شدند! ✍️ روح الله شمسی کوشکی | 1️⃣ حاج آقاحسین فاطمی قمی 🔹او از معروفترین اساتید اخلاق زمان خود در حوزه قم بود و نیز شاگرد و یارِ غمخوارِ عارف بزرگ توحیدی «میرزا جواد آقا ملکی تبریزی». 🔹 استاد فاطمی نیا در مورد حاج آقا حسین‌ می گفتند: « من در جوانی در مجلس درس ایشان شرکت کردم و خدای من شاهد است که ایشان روی منبر مردم را می خنداند اما پشت پرده منبر، علمای بزرگ با همان حرف هایش زار زار گریه می کردند!!» 🔹 حاج آقا حسین فاطمی مخالف امام خمینی بود و‌ شروع به نوشتن ردّیه ای بر امام خمینی می‌کند اما بخاطر یک خوابی که می بیند، طرفدار سرسخت امام می شود! داستان آن خواب این بود: در عالم خواب می بیند که می خواهد وارد حرم حضرت معصومه شود ولی راهش نمی‌دهند و می گویند: «حضرت ولیعصر در حرم هستند وهرکسی نمی تواند وارد شود!» پس از اصرار که وارد می شود؛ می بیند حضرت در کنار ضریح نشسته اند و امام خمینی وارد می شود و امام زمان هم جلوی پای ایشان بلند می شود و سپس خطاب به حاج آقا حسین‌ می فرماید: «تو به این ردّیه می نویسی؟! حاج آقا روح الله، مؤیّد از جانب ماست!». فردای آن شب، حاج آقا حسین تمام کاغذ های آن کتاب را ریز‌ ریز می‌کند و از بین می برد! (۱) 🔹حالات حاج آقا حسین در زمان مرگ هم جالب بوده است و آیت الله بهجت این لحظات را روایت کرده است. لحظاتی پیش از مرگ با خیال راحت و آسوده گفته بود: «ناهارم را خورده ام و نمازم را هم که خوانده ام،دیگر آماده ام که بمیرم!» (۲) @rouhollah_shamsi_koushki
💠 ماجرای خواندنی « دو مخالف سرسخت امام» که به « دو‌ موافق سرسخت» او تبدیل شدند! ✍️ روح الله شمسی کوشکی | 2️⃣ آیت‌الله محمد علی اراکی (ملقب به شیخ الفقهاء و المجتهدین) ایشان هم در ابتداء از مخالفان سرسخت امام خمینی بودند که گاه در مجالس هم این مخالفت ها را ابراز می کردند اما چیزهایی نشانش داده بودند که ایشان هم به یکباره طرفدار سرسخت امام شده بود تا آنجا که گفته بود: «من حاضرم شهادت بدهم که اگر حاج آقا روح الله در روز عاشورا بود، هفتاد و سومین شهید کربلا میشد!» 🔹 وقتی هم که به منزل امام مشرف می شده است روبروی در می ایستاده، چهارچوب در را می بوسیده و خطاب به امام خمینی می گفته است: «السلام علیک یابن رسول الله بأبی أنت و أمی!» و سپس وارد می شده است! (۳) 🔹این درحالی بوده است که خود آقای اراکی یک مرجع تقلید بزرگ و به قول برخی بزرگان: « محور امام زمان‌دیده ها» بوده است! 🔻علی أی حال؛ آنچه که گذشت علاوه بر اینکه ذکریاتی بود از دو عالم عظیم الشأن که از روی صفای باطن و به لطف خدا ارادتی به امام راحل پیدا کرده بودند؛ همچنین قرینه و مویدی است بر مقام و منزلت و حقانیت راه امام خمینی و صد البته همچنان اصلی ترین دلیل ارادت و ایمان ما به مکتب روح الله نفس باقی و اندیشه راقی اوست که بواسطه آن، «روح الله الموسوی الخمینی» را مجدد اسلام و احیاگر آن می‌دانیم. احیاگر حکومت اسلام در عصر «انقطاع از توحید و اتصال به شیطان»! ۱ و ۳: نقل مستقیم نگارنده از مرحوم استاد فاطمی نیا (صوت بیانات ایشان هم در اینترنت قابل دسترسی است) ۲. پایگاه اطلاع رسانی آیت الله بهجت @rouhollah_shamsi_koushki
💠 معمای خمینی | ۱ ✍️ روح الله شمسی کوشکی | 🔹معتقدم که «خمینی» یک معما بود و همیشه یک معماخواهد ماند!. ▪️معتقدم این‌همه تبیین و تشریحی که در طول سالیان وگاه باهزینه‌های فراوان درمورد شخصیت و اندیشه امام شده است؛ همچنان نتوانسته آن علامت سوالی که جلوی اسم «روح الله الموسوی الخمینی» است را بردارد! 🔹معتقدم ‹آیت الله خامنه‌ای» هم به عنوان بزرگترین و بهترین شارحِ «خمینی»،نتوانسته! ▪️هیچکس و با هیچ محاسبه ای نخواهد فهمید که حاج آقا روح الله خمینی چگونه ۱۵ سال به مرور، اراده فردی خود را به یک اراده جمعی تبدیل کرد؟!؛ چگونه قیام «مثنی و فرادی» سال۲۳ خودش را به«انفروا ثبات أو انفروا جمیعا» سال ۵۷ و ۵۹ تبدیل کرد؟! آنهم در یک گستره سی میلیونی که به قول «فوکو» ازمرفهترین(کارمندان هواپیمایی) تا فقیرترین اقشار (کارگران)را شامل می‌شد! 🔹هیچکس نخواهد فهمید که او باچه فرمولی توانست اراده جمعی یک ملت را هم‌راستا کند با اراده خدا به گونه‌ای که «دست اراده خدا از آستین ملت ایران بیرون بیاید»؟! ▪️هیچکس نمیداند که امام از کجا از همان اول برنامه ‌و هدف نهایی خود را میدانست بلکه همان اول مطمئن بودکه پیروز میشود! (کتاب خاطرات عسگر اولادی و داستان ملاقات سال ۴۲ با امام را‌بخوانید) آنهم در شرایطی که بزرگان انقلاب(خامنه‌ای، طالقانی و..)پیروزی را برای ده ها سال بعد پیش‌بینی میکردند 🔹هیچکس باهیچ فرمولی نخواهد فهمید که جذبه شخصیت او از کجا آمد که هم شریعتیِ سوسیالیست مسلمان او را «یگانه مرجع تقلید خود» معرفی میکرد، و هم بازرگانِ لیبرالیست مسلمان امام را «مظهر خلوص ملت ایران» می‌دانست و هم مطهریِ اسلام فقاهتی،نامش را می آورد و گریه میکرد! (سخنرانی آبان ۵۷ دردانشگاه شریف) ▪️هیچکس نخواهد فهمید که او تزِ «تربیت در ذیل مبارزه»را از کجا آورد که توانست با آن«عَلَم کند به عالَم -أشبه الناس به- شهدای کربلا را»؟! یا چگونه به _نه صرفاً نظام سیاسی جدید بلکه_ فلسفه حکومتی جدید خود رسید که درآن برای اولین بار در عصرجدید؛ از مولفه هایی مثل: قدرت الهی و جنودِ غیب به عنوان متغیر اساسی وقابل اتکا درموازنه قدرت نام برده میشد! 🔹همه ازجامعیت و همه جانبه بودن امام می گویند.فیلسوف کامل بود،فقیه بزرگ بود،عارفِ عرفان نظری و راه‌رفته عرفان عملی بود. اما همه اینها بود وهمه اینها نبود! «اسلام تمامش سیاست است» «اسلام یعنی حکومت» «اسلام روضه اش هم سیاسی است»؛ نه از فلسفه درمیآید و نه ازفقه ونه ازعرفان و نه سایر علوم مرسوم اسلامی! این نگرش و زاویه دید به اسلام و قرآن از کجا به او اشراب یا اشراق شده بود؟! ▪️همه این علامت سوال ها، بخشی از معنای وجودی امام خمینی است و پاسخ ما به همین این سوالات؛ یک «نمیدانم» بزرگ است! در این بین تنها چیزی که میدانیم؛ اینست که بعضی چیزها را اساسا قرار نیست بفهمیم! @rouhollah_shamsi_koushki
💠 معمای خمینی | ۲ (یا بخوانید «غربتِ خمینی») ✍️ روح الله شمسی کوشکی 🔹 در پست قبلی از «معمای خمینی» گفتیم و جالب آنکه خود او هم به «ماهیت معماگونه» مسیری که خودش و امّتش طی کرده اند، اذعان دارد! (بیانات امام در تاریخ ۱۳۶۱/۱/۱۰) 🔹 در این نوشته می خواهم از «غربت خمینی» بگویم!. او بارها و بارها (۷ بار!) تکرار کرده بود که: «اسلام غریب است!» (صحیفه امام،ج۸ ص۵۲۹) منظورش هم این بوده که: اولاً: تصویر و ذهنیتی که الان در ذهن عموم مسلمین از اسلام است؛ یک تصویر ناقص است و ثانیاً: احکام و تعالیم اسلام از معانی و فلسفه ی حقیقی خود خالی شده اند! مثلاً می گفت: «بزرگترین درد جوامع مسلمین این است که هنوز فلسفه واقعی بسیاری از احکام اسلامی را درک نکرده اند!» (صحیفه امام ج۲۱ ص۷۷) او این غربت را صراحتا ولیده و محصول «جهل مسلمین» و «جعل کفار» معرفی میکرد! و معتقد بود: نفوذی های دشمنان اسلام با تصور ناقصی که در اذهان عموم ایجاد کرده اند بدنبال این بودند که : « خاصیت انقلابی و حیاتی اسلام را از آن بگیرند!» (مقدمه ولایت فقیه امام) 🔹 این از این. اما بنده معتقدم که خود امام هم مانند اسلامش غریب است! دقیقاً به همان دلیلی که خودش می‌گوید!؛ «غریب یعنی کسی که او را نمی شناسند!» ما امام را نمی شناسیم! اسلامش را هم نمی شناسیم! نمونه های زیر، این ادعا را اثبات میکند: ▪️تا حالا کدامیک از ما به نماز به عنوان _ به قول امام_ یک «سنت سیاسی!!» نگریسته است؟ (بیانات در تاریخ ۱۳۵۹/۴/۲۰) کدامیک از ما مسجد را سنگر جنگ و محراب را هم «محل حرب» (محل جنگ) می داند؟! (بیانات امام در تاریخ۱۳۵۸/۳/۱۴) ▪️کدامیک از ما صحیفه سجادیه را به عنوان یک «کتاب مبارزه» ، «حکومت» و حکمرانی میشناسد؟! (صحیفه امام ج۱ص۶) ▪️تا حالا کدامیک از ما، قرآن را «کتاب مبارزه» و «کتاب انسان متحرک!» و داستان های انبیاء در قرآن را در واقع داستان روش مبارزه انبیاء با طاغوت های زمان دانسته؟! (بیانات امام در تاریخ ۱۳۵۶/۱۱/۲۹) ▪️کدامیک از ما تصورش از ماه رمضان اینگونه بوده است که: «ماه رمضان ماه جنگ است» ؟! و از بزرگترین عبادات این ماه، جنگ با دشمنان خداست؟! و صرفا ماه خلوت و عبادت و مناجات نیست؟! (بیانات امام در تاریخ ۱۳۶۶/۲۵/۱) ▪️کدامیک از ما تا به حال به این رسیده است که: از «حج» می توان «محتوای سیاست اسلام» را استخراج کرد و از آن، «روش مبارزه با کاپیتالیسم و کمونیسم» را درآورد؟! (صحیفه امام ج۲۱ ص۷۷) ▪️تا حالا کدامیک از ما این را می‌دانست که: «خروج دسته های عزاداری می‌تواند نوعی قیام علیه ظالمان» و طاغوت های زمان باشد؟! و روضه و گریه بر اباعبدالله یک «عمل سیاسی» و از «شعائر سیاسی» است؟! (بیانات امام در تاریخ ۱۳۵۸/۷/۳۰) ▪️تا حالا کدامیک از ما این را می‌دانست که: می توان از «نقطه اقصای توحید به نزدیکترین و میدانی ترین مسائل؛ یعنی مسأله نوع حکومت و تنظیم جامعه» پل زد و در واقع کار انبیاء همین بوده است؟! (بیانات امام در تاریخ ۱۳۵۶/۱۱/۱۵) کدامیک از ما ذهنیت ‌مان نسبت به انبیاء الهی این بوده است که: « انبیاء شغلشان سیاست است!» و «دین آنها یعنی سیاست»؟! (بیانات امام در تاریخ۱۳۵۹/۱۰/۳) ▪️تا حالا کدامیک از ما از «کلمه توحید» به «توحید کلمه» رسید و اصلا ً می‌دانست که می توان از «لا اله الا الله» (کلمه توحید) به «یکی کردنِ گفتمان و هدف» (توحید کلمه) رسید و اصلا به ذهنش خطور کرده بود که میتوان چنین معنایی هم از «توحید» برداشت کرد؟! (صحیفه امام ج۳ص۴۴) 🔹 بله... خمینی هم معما بود و هم غریب! تمام!. @rouhollah_shamsi_koushki
💠 ماشینه گوشه خیابون پارک بوده، مأمور پلیس با سرعت ۱۶۰ تا داشته می‌دویده و میاد می خوره به ماشین و فوت میکنه! بعد مأمورا هم میرن از راننده می‌پرسن تو کی هستی، میگه: من پسر عموی مادر کیان هستم. مأمورا هم میگن: عهه؟! چه خوب! وایستا می‌خوایم بکُشیمت! بعدهم می‌کُشنش! میخندی؟ بی‌ بی‌سی انتظار داره این روایت توهمی رو مخاطباش باور کنن!! در حوادث پارسال ( و قبل از اون و بعد از اون) یه عده کل فکر و ذهنشون رو در اختیار چنین رسانه هایی قرار داده بودن!! @rouhollah_shamsi_koushki
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 «بار سنگین انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی بر دوش قشر مستضعف است و اینهاهستند که در جبهه و پشت جبهه فداکاری می کنند و نه طبقات بالا» از تاریخ این سخن امام راحل، هرچه گذشت صدق آن بیشترمعلوم شد ولی همچنان برخی در جمهوری اسلامی اصرار دارند که دم همان «طبقات بالا» را ببینند و‌ همچنان همه رانت‌ها برای اشراف مذهبی و غیرمذهبی باشد! همان ها که ثابت کردند به وقتش(در فجازی و غیر فجازی) از لگد زدن به نظام هم دریغ نمی کنند! . . . . تصویر: مادر و خانواده پلیس شهید ایذه! مادر: هنوز یک ماشین نداشت و با یک موتور قراضه می رفت کلانتری! @rouhollah_shamsi_koushki
💠 «پدر رفت ولی خدا هست » به روایت تصویر 👆 @rouhollah_shamsi_koushki
💠 هرجا ردّی از سیلی محکمی به صورت امپریالیسم آمریکا و دست حمایتی برای کشورهای آزاده و جنبش‌های آزادیبخش دیده می شود؛ نام زیبای عشایر زاده کرمانی می‌درخشد! @rouhollah_shmasi_koushki
💠 نه آقای اراکی، نه حوزه علمیه هیچکدام موضوعیتی ندارند! اینها با «اسلام سیاسی» مخالفند. با امام مخالف اند چون با «اسلام سیاسی»مخالفند! با رهبری مخالفندچون با «اسلام سیاسی»مخالفند! والله با قانون حجاب هم که مخالفند بخاطر «اسلام سیاسی»مخالفند! 🔻خدا رحمت کند امام را! میگفت: «والله اسلام تمامش سیاست است!» یا می‌گفت: «اسلام هشتاد درصدش سیاست است. والله آن بیست درصد هم سیاست است!» :) و هم او می‌گفت: «اسلام غریب است!» بله! غربت اسلام از دهان مداح و آخوند و منبری، دردش بیشتر است! .. پی‌نوشت: چند روز دیگر ان شاء الله عید «اسلام سیاسی» (اسلام حقیقی) را در روز غدیر پرشور جشن میگیریم! ✍️ روح الله شمسی کوشکی | @rouhollah_shamsi_koushki
💠 «۳۰ خرداد» همیشه یک روزِ تاریخی برای مجاهدین خلق بوده است که هرساله برایش سالگرد هم می‌گیرند! ظاهراً ۳۰خرداد امسال هم برای سازمان مجاهدین خلق، روزی تاریخی شد! 🔻 ۳۰ خرداد ۱۳۶۰، روز آغاز قیام مسلحانه مجاهدین علیه ج.اسلامی و دو ماه بعد از سفر مخفیانه و مرموزانه رجوی به فرانسه و ورودش به کشور از طریق مرز افغانستان بود که به گفته کارشناسان او احتمالاً در این سفر دستور ورود به فاز مسلحانه را از سرویس اطلاعاتی فرانسه گرفت و علیرغم مخالفت شورای مرکزی سازمان و حتی شخصی مثل موسی خیابانی، رجوی دستور ورود سازمان به فاز مسلحانه را صادر کرد! ✍️ روح الله شمسی کوشکی | @riuhollah_shamsi_koushki
«رسانه» همه انسان ها را شبیه هم می‌کند! و این نگرانی وجود دارد که ما دیگر انسان«بزرگِ»«مستقلِ» «فراتاریخی» نداشته باشیم! ولی امیدواری وجود دارد که هنوز زور عالم غیب بر قدرت رسانه می‌چربد! ✍️ روح الله شمسی کوشکی | @rouhollah_shamsi_koushki
💠 این جمله از شهید «چمران» است! 👆 اما او چه اتفاقی را اهانت به اسلام تلقی کرده بود و حاضر شده بود بخاطرش امتیازات زندگی در آمریکا را رها کند؟! 🔻جنگ اعراب و اسرائیل! او شکست سه کشور مسلمان از اسرائیل و سرشکستگی مسلمین در این جنگ را اهانت به اسلام دانسته بود و برای جبران آن حاضر شده بود از آینده و زندگی راحت خود بگذرد! (سطح دغدغه، بینش و غیرت او را ببینید!!) 🔻 در مجموعه عوامل، مهمترین عامل ترک امتیازات زندگی در آمریکا و ترک «زندگی علمی»و انتخاب «زندگی چریکی» در مصر و سپس به دعوت امام موسی صدر در لبنان عنوان کرد! (ر.ک: فایل صوتی و تصویری زندگی خود گفته چمران) . . . . . پی نوشت: برخلاف تصوری که برخی ها سعی دارند القاء کنند که مقاومت اسلامی لبنان تماماً عربی و لبنانی است اتفاقا این جریان ریشه در انگیزه وتلاش موسسان ایرانی خود هم در «جنبش أمل» و هم «حزب ا...» دارد! افرادی مثل: امام موسی صدر، چمران، شهید بروجردی، شهید محمد منتظری، مرحوم محتشمی پور و... دارد! ✍️ روح الله شمسی کوشکی | @rouhollah_shamsi_koushki
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 قصه‌ی بی‌خانمانی افراد مستضعف به آنجا رسید که امام‌خمینی(ره) با افتتاح یک حساب در بانک ملی، از مردم ایران خواست به هر میزان که توان و تمایل دارند در امر ساخت مسکن شرکت کنند. 🎥 در این فیلم مردمی را می‌بینید که برای واریز پول به حساب امام‌خمینی صف کشیدند. 🔸 شگرف آنکه در آن میان یک‌یهودی هم ایستاده... 🔺 این همان فرآیند امت‌سازی است. شبیه آنچه پیامبر در مدینه‌النبی انجام داد؛ امتی ساخت که یهودیان مدینه هم در آن داخل بودند. ⁉️ سوال مهم آنکه امروز چگونه می‌توان این اتحاد و انسجام را بازآفرینی کرد؟ 🆔 @Qasas_school
👆 نمونه ای از «مشارکت» و « عاملیت» مردم در گفتمان «مردمسالاری دینی»! 🔻 مهم‌ترین وجه افتراق گفتمان «مردمسالاری دینی» با «دموکراسی غربی» (خصوصا خوانش سنتی از آن) همین توسعه نقش مردم از صرف «رضایت و انتخاب» به «مشارکت و عاملیت» است. 🔻 و وجه افتراقش با عوام گرایی و «توده گرایی پاپولیستیک» هم اینست که این مشارکت یله و رها نخواهد بود و حاکم اسلامی نبض هدایت این مشارکت ها و مباشرت ها را از دست دین خارج نمی کند! 🔻چنین بینشی از مشارکت مردم، بستر و ابزار خاص و منحصر به فردخود را هم میخواهد! ابزار «انحصاری» حاکم اسلامی برای هدایت این عاملیت هم همان بستر و جامعه ای (یا به تعبیر مقام معظم رهبری «کارخانه انسان سازی») است که قرار است این مشارکت و عاملیت در آن واقع شود و در آن تمام قوانین، ساختارها، دلالت ها، آزادی ها، محدودیت ها و مجازات ها به منظور هدایت این عاملیت اتفاق می افتد! 🔻این نوع مشارکت نه در سلطنت مشروطه و سلطنت مطلقه و نه در نظام های لیبرال دموکرات و سوسیال دموکرات امکان تحقق ندارد. بستر انحصاری اش نظام «جمهوری اسلامی» و ایدیولوژی «مردمسالاری دینی» است! و از همینجا معلوم می شود؛ سِرّ اصرار امام بر کلمه «جمهوری اسلامی» و نفی کلماتی همچون « جمهوری دموکراتیک اسلامی» و... در ابتدای انقلاب ! ✍️روح الله شمسی کوشکی | @rouhollah_shamsi_koushki
💠 و کاش در تاریخ بنویسند که؛ در عصر انسان هوشمند، شبکه‌های اجتماعی جهانی با «ساختار» و «ماهیتِ» مروّجِ «عوام گرایی» «میان مایگی» و «نمایشگریِ» بی‌ضابطه؛ «اراذل و ادانی» را در جایگاه «اکابر و اعالی» نشاندند و عجیب آنکه نخبگان هم برای اینکه در این زمین بازیِ مبتذل نقش وجایگاهی پیدا کنند حاضرند تصویری عوام‌پسند و نمایشی از خود، نشان دهند! 🔻در چنین شرایطی واکنش های هیجانی و «شبه علم» رواج پیدا کرده و مرزهای «علم» و «شبه علم» به هم نزدیک و نزدیکتر می شود! چه انسان خردمند و هوشمندی؟! وقتی که «اراده ای مستقل» از ماشین و شبکه ندارد!! ✍️ روح الله شمسی کوشکی | @rouhollah_shamsi_koushki
💠 همین سازمان منافقین که الان توسط آلبانی به آوارگی و بیچارگی افتادند و حتی آمریکا هم حاضر به حمایت از آنها نیست؛ همین پارسال و در جریان اغتشاشات، آنقدر وقیح شده بودند و کار را یک‌سره می دانستند که علناً روش ها کنش های دهه ۶۰ خود را تکرار می کردند! «پلتیک پابلیسیتی» ای که در دهه شصت با بلندگودستی انجام میدادند، اینبار با آژیر قرمز و بلندگوهای شهری انجام میدادند یا «کانون های شورشی» خود را با اسم جدید «کمیته جوانان محلات» بازآفرینی کردند! 🔻کجایند الان «پیرمردهای آلبانی نشین» و «جوانان کمیته محلات»؟! کجایند حامیان دولتی امریکایی و فرانسوی و عرب اینها که کار ج.اسلامی را یکسره میدانستند؟! - در صف برقراری یا گسترش روابط با ج اسلامی! اربابان شان فهمیدند که نظام از چنان اقتداری برخوردار است که حتی از پس بزرگترین «جنگ شناختی تاریخ» هم پیروز بیرون می آید! 🔻چه کسی گفته که فتنه، برکات ندارد؟! (علیرغم هزینه های زیادی که دارد) ✍️روح الله شمسی کوشکی @rouhollah_shamsi_koushki
💠 ظاهراً ذهن دوگانه ساز و کوتوله برخی دوستان، هنوز آنقدر بزرگ نشده که بفهمد؛ همان «بهشتی عدالت»؛ «بهشتی حجاب» (که ایشون تعبیر به گشت ارشاد کرده!!!) هم می‌تواند باشد و بین این دو لزوماً تنافی‌ای وجود ندارد! شاهد؟ همان بهشتی ای که می‌گوید: «اگر در زمینه رشوه و فساد حساس هستی... » در ادامه و دو ثانیه بعدش میگوید: «اگر در زمینه کیفیت پوشش و روابط آقایان و خانم های کارمند حساس هستی؛ بالای چشم ما جا داری و دولت و اعمال قانون توسط دولت با اقتدار انجام میشود. (سخنرانی شهید بهشتی با عنوان «لیبرالیسم چه می گوید؟» در تاریخ ۱۳۵۹/۹/۱۳ در دفاع از دستور امام بر الزامی شدن حجاب زنان کارمند در ابتدای انقلاب) 🔻آن بهشتی، خطرناک است برای جریان زر و زور و تصویر و این بهشتی خطرناک است برای لیبرالیست های مسلمان! حفظ توازن و تناسب در ارائه هر دو وجه اندیشه این بزرگان، هنری است که هم طراحان بیلبوردهای شهری و هم توییت نویسان فجازی باید داشته باشند!! . . . . پی نوشت: ولی خطرناک آنجاست که «بهشتی» را به نفع گروه خودشان مصادره میکنند! یعنی دقیقاً همان انتقادی که همیشه به مخالفان خود می کنند! درحالیکه تقریباً می‌دانیم افراد موسوم به «عدالتخواهان» اگر در ابتدای انقلاب بودند موضعشان نسبت به «رئیس قوه» (شهید بهشتی) ای که در شرایط اول انقلاب؛ دارای خانه ۶۰۰ متری در قلهک و مجهز به استخر شنا و ماشین لباسشویی و جاروبرقی و نیز ماشین پژو (و اتفاقا به نظر بنده هم اشتباه بوده!)، چه می بود؟ ✍️ روح الله شمسی کوشکی | @rouhollah_shamsi_koushki
💠 «اسلام شاذ امام و تفسیرخاص امام از حج» ✍️ روح الله شمسی کوشکی| 🔻 اخیراً شنیدم که آقای حجاریان (تئوریسین اصلاح طلب) گفته که: «جمهوری اسلامی قرائت شاذّی از اسلام را ارائه داده است!» به خدا اگر یک حرف درست در عمرش زده باشد همین است! اسلامی که امام ارائه کرد همان «اسلام اصیل و واقعی» بود که(در پس حجاب معاصرتها و پرده اسلام تاریخی و پس از دهور و عصور متمادی) به قرائت شاذی از اسلام تبدیل شده بود و خود امام هم از این شذوذت تعبیر به «غربت اسلام» میکرد! 🔻 کیست که نداند قرائت اسلامِ «تماماً» سیاسی_اجتماعی(و به تعبیر بنده «تشکیلاتی»)ای که امام از بطن قرآن و سنت بیرون کشید؛ هم در حوزه ها و هم در بین عموم مسلمین،به یک اسلام شاذ (وبه قول خود امام یک «اسلام غریب»)تبدیل شده بود؟! 🔻به عنوان نمونه و به مناسبت ایام؛ براستی کدامیک از مکاتب فقهی و کلامی،تا قبل از امام چنین تفسیر عمیقِ سیاسی_اجتماعی از «حج»ارائه داده اند؟ : ▪️«حج،تنظیم و تمرین و تشکّلِ زندگی توحیدی است!» ▪️«حج،تجلی زندگی یک انسان و یک جامعه متکامل است!» ▪️«حج، کانون معارف الهی است که از آن سیاست اسلام را در تمامی زوایای زندگی باید جستجو نمود!» ▪️«(دشمنان القاء کرده اند که) به حج چه که چگونه باید زیست؟! وچطور باید مبارزه کرد؟! و باچه کیفیتی در مقابل جهان سرمایه داری و کمونیسم بایدایستاد؟!» ▪️«بزرگترین درد جوامع اسلامی اینست که هنوز فلسفه واقعی بسیاری از احکام الهی را درک نکرده اند! و حج با آنهمه راز و عظمتی که دارد هنوز یک عبادت خشک تلقی میشود!» (منبع: پیام سالگرد کشتار حجاج۱۳۶۷/۴/۲۹) @rouhollah_shamsi_koushki
💠 «جحود» یعنی: «مخالفت همراه با دشمنی»! در دعای عرفه، عبارتی ست که می گوید: «یا مَن استَنقَذَ السَّحَرَةَ مِن بعدِ طُولِ الْجُحُودِ» یعنی؛ «ای خدایی که با اینهمه دشمنی طولانی که ساحران فرعون با تو و پیامبر تو کردند، باز از آنها دستگیری نمودی و هدایت‌شان کردی!» 🔻 خدا با دشمنانش اینگونه است، ما که بنده هایش هستیم! ✍️ روح الله شمسی کوشکی | @rouhollah_shamsi_koushki
🔰 ناشنیده‌هایی از زندگی شخصی شهیدبهشتی (۱) ✍🏻 تحقیق و تدوین: روح‌الله شمسی کوشکی 🔶 هم‌زمان با سال‌های اول طلبگی، دبیرستانش را هم تمام کرد. برای اینکه زبان یاد بگیرد از اصفهان به حوزه زرین‌شهر نقل مکان کرد تا (به خاطر جو سنتی آن زمان حوزه) به‌صورت ناشناس زبان یاد بگیرد. در قم هم از راه تدریس انگلیسی امرار معاش می‌کرد. 🔹 «بهشتی جوان» از طرف پدری از خاندان صدر (عموزاده شهید صدر و امام موسی صدر) بود و از طرف مادر از نوادگان علامه مجلسی. روحانیون سنتی کاری با او میکنند که بهشتی با این اعتبار خانوادگی از اصفهان به قم فرار می‌کند. 🔸 وقتی هم به آلمان رفت زبان آلمانی نمی‌دانست. اما آلمانی را همانجا ظرف دو سه ماه یادگرفت. گرامافونی خریده بود و حتی در سفر همراه خود می‌برد و دائما آلمانی گوش می‌داد. در آلمان هم گاهی، بخشی از خطبه یا سخنرانی‌اش را به انگلیسی، بخشی را به آلمانی و بخشی را به عربی ایراد می‌کرد. 🔹 در مدرسه علمیه حقانی از روی متن آلمانی فلسفه هگل درس می‌داد. در دورانی از جوانی حتی قصد کرده بود که برای ادامه تحصیل به «ژاپن» برود که جور نشده بود. 🔸 هر روز باید حمام می‌کرد!! عطرش عطر گل یاس بود، همیشه لباده (روپوشی به مراتب شکیل تر و با هیبت تر از قبا) می‌پوشید و برخلاف همه روحانیون ساعت مچی آنهم به رنگ طلایی می‌بست!! زمستان‌ها عبای تیره رنگ و تابستان‌ها عبای روشن می‌پوشید. در جوانی‌اش حتی عینک دودی هم می‌زد و با خانواده و دوستان خود در کنار زاینده رود قدم می‌زد و مردم به خاطر تیپش او را به هم نشان می‌دادند. این تیپش را در قم هم حفظ کرده بود و چون در همان دوران انگلیسی هم درس می‌داد پشت سرش حرف درآورده بودند که این آخوند فرنگی مآب است. هنگام راه رفتن هم سینه‌اش را ستبر می‌کرد و سرش را بالا می‌گرفت. برخی این سبک راه رفتنش را حمل بر تکبر او می‌کردند. 🔹 در عرف روحانیت آن زمان، راه رفتن یک روحانی دوشادوش همسرش خیلی مذموم بود، با این حال او و همسرش اینچنین به حرم یا بازار می‌رفتند!! و حتی به رسم غربی‌ها اگر همراه با همسر به جایی وارد می‌شد اول صبر می‌کرد تا بانو وارد شود و می‌گفت: این رسم خوبی است که آنها دارند. 🔸 کلا هوای همسرش را داشت اگر با خود، مهمانی سرزده می‌آورد و یا اینکه اگر تعداد مهمان‌هایش زیاد بود، خانمش را به زحمت نمی‌انداخت و از بیرون غذا سفارش می‌داد. 🔹 ده درصد از حقوقش را به همسرش می‌داد تا جدا از خرج خانه برای خودش هزینه کند. به تربیت فرزندانش اهمیت می‌داد. پنجشنبه‌ها برنامه‌اش این بود که لباس رسمی (عبا و لباده) بپوشد و به اتاق تک تک بچه‌ها به مهمانی برود و با آنها معاشرت کند. هر کدام از آنها هم وظیفه داشت او را پذیرایی کنند!! دفتری داشت که در آن مراحل رشد تک تک فرزندانش از خردسالی تا جوانی را ثبت کرده بود!! (فکرش را بکنید، با این همه مشغله!!) 🔸 در اعیاد در خانه و صرفا با حضور اعضای خانواده جشن برپا می‌کردند. همگی لباس رسمی می‌پوشیدند و فضای خانه را معطر می‌کردند و مراسم را برگزار می‌کردند. خودش تریبونی ساخته بود و پشت تریبون رسما سخنرانی می‌کرد. تلاوت قرآن با پسر کوچکش بود و دختر دکلمه می‌خواند و سپس با هم سرود دسته‌جمعی می‌خواندند. در آخر مراسم هم مسابقه‌ای ترتیب داده و خودشان در آن شرکت می‌کردند. 🆔 @Qasas_school