فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ریاست دستگاه قضایی: امروز جلسهٔ سران قوا درمورد عفاف و حجاب برگزار میشود.
🔸ما در حوزهٔ مقابله با ناهنجاریهای اجتماعی و مظاهر آن قانون داریم و نباید منتظر لایحهٔ مجلس دراینخصوص باشیم چون ممکن است این مقوله زمانبر باشد.
🔸با همین قوانین موجود میتوان با ناهنجاریهای اجتماعی مقابله کرد. رئیسجمهور هم از این موضوع استقبال کرد و قرار است امروز جلسهای در همین راستا برگزار شود تا بتوانیم با حضور مقامات و مسئولان مربوط تصمیمگیری کنیم.
🔶حاشیه روزنه
از ابتدا نیز بارها بر همین اصل تکیه شد که قوانین موجود در عرصه عفاف و حجاب نباید معطل تصویب قوانین جدید شود.
این خلأ موجب سوءاستفاده افراد شرور و باندهای سازمانیافته حجابزدایی خواهد شد.
ضمن آنکه زمینه فضای شکاف اجتماعی و تنازع خیابانی را فراهم میکند.
@rozaneebefarda
مدینه و یک جهان خفته در آن
یادداشتهای حج
[صفحه ۱ از ۲]
حجتالاسلام حمید احمدی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸مدینه که باشید دلتنگی هات بر مزارهای بی آلایش و پاک بقیع بیشتر است .
هر روز و شب منتظر نماز صبح مسجد نبوی می مانی تا بعد آن میان انبوه جمیعت روانه بقیع شوی. و از لحظه لحظه های سکوت و نگاه و توقف های کوتاه وچشم دوختن بر زاویه ای از یک جهان معنا با یک تاریخ و فرهنگ زنده همراه و هم آهنگ شوی.
منظری که همه را متوجه خود می کند که چرا این همه چشم های اندوهگین و اشکبار بدان خیره شده اند!
این قرار زائران شیعه است که هر روز صبحگاهان با گشودن درهای این بهشت جوار پیامبر خدا همه به سوی آن روی می آورند.
اما دلگویه ها و شکوه ها در این حرم ، از جنس کلام نیست بلکه دلی و نگاه های معناداری است که بر یک تاریخ با شکوه از جهاد و معنویت و توحید نظاره گر ند.
برای شیعیان ، بقیع یک تاریخ ، یک تراث فرهنگی ، یک جهان هویت و جهان خفته در مدینةالرسول و تاریخ یک ملت مظلوم ، پیروز و مقاوم است .
بقیع خلاف القای برخی صاحب تریبونها برای ما یک تراژدی و غمنامه نیست !
یک تاریخ و فرهنگ باشکوه ، با عظمت و مقدس است
مقدس است به دلیل آنکه جای پای
حبیب خدا و محل مناجات اوست!
مقدس است چون محل حضور پاره های تن رسول الله ست .
با شکوه و با عظمت است چون حسن بن علی نور چشم مصطفی و فاطمه زهرا و امیر مؤمنان ، آن مرد شجاع و امین پدر در آن آرمیده است! یک تاریخ و فرهنگ باعظمت است چون رهبرانی بزرگ که از یک عده مردان و زنان انگشت شمار با تدبیر و جهاد فکری و فرهنگی به یمن خون های پاک سالار شهیدان و شهدای بزرگ عاشورا یک ملت بزرگ باپشتوانه قوی فرهنگی و فکری افتخار آمیز
ساخته اند و بزرگترین گفتمان های معنوی را در قالب دعا و نیایش و خالق و مبدع گسترده ترین و عمیق ترین هویت و گفتمان کلامی و حقوقی و سیاسی را در سخت ترین شرایط بر بستر علوم و ارزش های وحیانی اند .
بقیع در خود بزرگ زنی دارد که هیچ مادری در هستی همانند او تکرار نخواهد شد و شانس پسری
چون علی را ندارد !
دختر اسد که خود شیر زنی بی مانند است . آری شیر زنی شایسته مادری شیر مردی چون پسر ابیطالب است!
حضور در آستان رفیع در همان حال که اشک شوق تشرف را جاری می کند، شکوه عظمت این مردان خدا خضوع و خشوع را بر تن و جان آدمی مستولی می سازد و در همان حال باعث مباهات و افتخار شیعه و محب اهل بیت است . که راهبرانی چون این ستارگان پر افتخار و صاحبان انديشه است از این رو
حضور در بقیع با احساس شوق و شعف، مجد ، عظمت ودر همان حال با حزن
و اندوه همراه است. چون در کنار این بزرگان نمی توان بیت الاحزان را از خاطره ها محو کرد !
نمی توان تصویر پیکر دوخته به تابوت با تیر عصبیت و حقد و کینه نور چشم رسول الله را از ذهن ها زدود !
🔸 من هم پی
هزاران نفر بعد اقامه نماز صبح در مسجد نبوی عازم بقیع شدم .
حس غریبی است که با تشرف به حرم نبوی زائر را برای کمال زیارت به سمت بقیع می کشاند .
مثل همیشه در خیل جمیعت روان به سمت بقیع شریف از ملیتها و
اقوام و پیروان مذاهب اسلامی فراوان دیده می شوند که به صورت گروهی و جمعی در حال ورودند ، اما از نگاهها و راه رفتن ها می توان شیعه ها را تمیز داد.
از زمزمه هایش در بین الحرمین، از نگاهش از پشت نرده ها به مزار نورانی ستارگان
بقیع،از ادای ادب و احترام به مرقد پیامبر خدا قبل ورود به بقیع تا دنبال زیارت نامه از گوشی تلفن همراه و کتابچه آداب الحرمین گشتن شان و از چهره محزون و متاثر از وضیعت مدیریت و برخورد نگهبانان و نظمیه ها و از نگاه های پرسش گرانه شان !
در مسیر ،چهره های پر از غم و اندوه زنانی که نگاه حسرت شان به دیوار بقیع دوخته شده و یا زنان هند و کشمیر و پاکستان که دستان خود را به پیراهن مردانشان گره زده تا وارد بقیع شوند وقتی با سد ماموران مواجه می شوند اصرار و التماس شان برای ورود به بقیع آه و اندوه را افزون می کند.
🔸پله های بقیع را با اشک و آه طی کردم ، نگاه به گنبد سبز رسول خدا و نگاهی به نرده های مشبک بقیع ! و جمیعت خاموش و آرام !
هوا هنوز کامل روشن نشده است اما می توان چشم های نمناک زائران را دید .برخی کنار ورودی سر برنرده ها گذاشته دقایقی به نجوا مشغول ، اما بانگ ماموران
حرکتشان می دهد.
اشکها امانم نمی دهد ، پاها سست و بی رمق ، نای رفتنم نبود اما با گام های آرام تا به درب بقیع رسیدم .
ای کاش می شد در و دیوار آن را بوسید و خاک های آن را به چشم کشید! اما افسوس که گفتند چنین نکنید که نگهبانان و میزبان نپسندند !
اندکی جلوتر رفتم و نگاهم را به چهار مرقد بی سایه بان و بی در و دیوار دوختم و اشکهایم بی امان جاری.
@rozaneebefarda
مدینه و یک جهان خفته در آن
یادداشتهای حج
[صفحه ۲ از ۲]
حجتالاسلام حمید احمدی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
یاد صدای محزون و دردمندانه مادری افتادم که هنگام عبوراز بین الحرمین با صدای بغض کرده جلو آمد و گفت : آقا ما را نمیذارن وارد بقیع بشیم ترا بخدا از طرفم سلامی بدید به بچه هام قول دادم که سلام شان برسانم، ولی خودم پشت در موندم ! هنوز طنین بغض آلود صداش تارهای گوشم را می نواخت. سلامی به رسم ادب و احترام از جانب خودم و آن مادر و بچههاش هدیه کردم .
مونده بودم نگاهم را بر این تربت های پاک ادامه بدم یا زیارت نامه ای بخوانم .صدای دلنشین روضه ای آرام با زمزمه اشعار سوزناک مردی در جمع کوچکی که دور او حلقه زده بودند، مرا با خود همراه کرد. این روضه در آن جمع حلاوت و سوز دیگری داشت، شاید در مجاورت بیت الاحزان ، این حزن دائمی جاری در این محیط
قلب مؤمنان را تسخیر و منقلب می کند !
مرد میانسالی با قد متوسط، هق هق گریه های جمع با ترنم روضه اش که با اشعاری آهنگین می خواند ،در هم می پیچید و باحالی وصف نشدنی ، عقده های خفته جمع وا می کند.
روضه مادر می خواند و از شال سبزش که به گردن آویخته بود پیدا بود که از سادات است.
▪️اگر از گریه اش همسایگان را شکوه بر لب بود
دل شب ها نمی زد پلک و آنان را دعا می کرد.
به چشم خویشتن دیدم که بشکستند بازو و بستن
ولی مادر مگر دامان حیدر را رها می کرد.
هم از سینه و هم بازویش خون می رفت در آن روز
و لیکن می دوید و باز بابم را صدا می کرد.
این زمزمه های دردناک جان و دل همه را با خود روانه پشت دیوار خانه علی کرد .
با معرفت بود از همه یاد کرد از امام تا شهیدان مدافع حرم و سرداران شهید و از ملتمسین دعا . اشعارش دنیایی از غم و غربت را بر جانمان نشاند و فقط باید آرام می گریستیم تا قراولان شهر نبی که در کسوت نگهبانی وحفظ نظم و امنیت مهمانان مراقب منافع میزبانان،
مراقب همه چیز و همه کس بودند، مانع نشوند و مشکل ایجاد نکنند !
اما صدای بی محل و پی در پی یکی شان بلند " حرک زایر" تند و پر شتاب امر به حرکت و عدم توقف می داد.
یکی از ماموران به این جمع کوچک خیره شده بود ، روضه را مثل همیشه ناتمام گذاشت ! اما تا هنگام خروج از حرم شریف ، اشکها مهمان چشم ها و صورتها بود و غم ها تا همه ایام حضور !
چند باری با سوال زائران که در بهت و حیرت از مکشوف بودن مرقدهای این بزرگان و بدتر از آن بی ادبی و برخورد
ماموران و
بی خردی و جهالت
بانیان ، نشان از مرقدهای چهار امام و فاطمه بنت اسد را گرفتند.با اشاره نشان شان دادم ،
می شد فهمید که باورش برایشان سخت بود که قبور این بزرگان چنین باشد!
سخت تر پرسش و کنجکاوی مسلمانانی بود که با نگاه و احترام و خضوع شیعیان در مقابل این قبور مطهر می پرسیدند این قبرها متعلق به چه کسانی ؟
فقط پاسخ می دادی فقط با نام امام حسن بن علی آشنا بودند و بقیه بزرگ زادگان را باید با توضیحاتی تفهیم شان می کردی!
جمیعت را به سمت خروجی هدایت می کنند اما هنوز زائران پی جوی قبر دیگری اند،از مزار ام البنین!
این علاقه و محبت شیعیان به مادر علمدار دشت نینوا خود حال و شور دیگری دارد .اگرچه اجازه توقف نمی دهند اما کسی بدون ادای احترام و ادب رد نمی شود وبر او و پسر رشدیش با سینه ای پر از درد و آه زیر لب و آهسته سلام می دهد و نگاه خیره و متعجب شان گویا علت سخت گیری و عدم اجازه احترام به این بانو را نمی فهمد !
شاید با مرور داستان نینوا در ذهنش پاسخی یافته است ،چون سر به زیر و اشکهای جاریش حکایت ماجرای این بانوی بزرگ و فرزندانش و ارادتشان به حسین بن علی داغ نهاده بر جانش تازه می شود و خموش و آرام می گذرد و ذهن و جانش روانه شط فرات و کربلاست !
▪️اللهم حبب الینا مشاهدهم و الحقنا بهم و اجعلنا معهم فی الدنیا و الآخره
حمید احمدی
مدینه منوره
ذیقعده ۱۴۰۲
@rozaneebefarda
مطالبات بیست ساله رهبر از حوزه و روحانیت
نگاهی اجمالی به 70 مطالبه مقام معظم رهبری از حوزه و روحانیت در بیست سال گذشته
[صفحه 1 از 13]
#اختصاصی_روزنه|| پرونده ویژه به مناسبت دیدار حوزویان با آیتالله العظمی خامنهای (۲۱تیرماه۱۴۰۲)
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
مقدمه
روز 21تیر1402 روزی تاریخی و ماندگار برای حوزویان است؛ روز دیدار با رهبر معظم انقلاباسلامی.
اصل این دیدار در شرایط فرهنگی و اجتماعی فعلی، بهویژه انتخاب روز 21تیر-روز حجاب و عفاف، برای همه تحلیلگران و کنشگران سیاسی داخلی خارجی معنای خاصی دارد.
جامعه انقلابی حوزه علمیه و عموم متدینین و دغدغهمندان منتظر بیانات تاریخی مقام معظم رهبری هستند و طبعا انتظار آن است اشتیاق وصف ناپذیر حوزویان برای دیدار با رهبر، همچنان تا تحقق کامل مطالبات و رهنمودها و فرامین ایشان، پایدار بماند و روزافزون باشد.
در کنار تمرکز ویژه جامعه متدینان و پیروان جبهه حق به بیانات تاریخی مقام معظم رهبری در این دیدار، اتاق فکرهای دشمن نیز طبیعتا آماده عملیات روانی و انتشار تحلیلهای مغرضانه و حاشیهساز هست و از این رو، قوه عاقله حوزه باید از هماکنون خود را برای دو امر آماده کند؛
۱. تحلیلهای جامع و عمیق از بیانات و ارائه راهبردهای عملیاتی و طراحی نقشه اقدام برای تحقق فرامین و مطالبات ایشان از حوزویان.
۲. فهم نقشه دشمن در خنثیسازی تأثیر بیانات و مبارزه با هر نوع تلاش خصمانه رسانهای برای به حاشیه کشاندن دیدار و ارائه تحلیلهای مغرضانه.
برای نقشآفرینی فعال پیرامون بیانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، #بازخوانی_حافظه_تاریخی، امری ضروری و راهگشاست.
از این رو بر آن شدیم در آستانه دیدار حوزویان با رهبر عزیزتر از جان، مطالبات بیست ساله ایشان از حوزه و روحانیت را مرور کنیم.
از رهگذر این مطالعه سریع و نسبتا جامع، کارنامه سطوح مختلف حوزویان در مواجهه با بیانات راهگشای این ولی خدا، مشخص خواهد شد؛ هم نقاط غفلت و ضعف و احیانا کمکاریها عیان میگردد و هم پیشرفتها و توفیقات و نقاط قوت شناخته میشود.
پیش از این دیدار در طول سالیان رهبری آیتالله العظمی خامنهای مجموعهای از مطالبات از جانب ایشان خطاب به جامعه حوزوی اعم از مدیران، فضلا و عموم طلاب مطرح شده است که بازخوانی اجمالی آن پیش از گوش فرادادن به بیانات ارزشمند آن رهبر سیاسی-الهی از جهات متعدد مفید خواهد بود و زمینهای است برای سنجیدن کارنامه حوزه و روحانیت و شناخت قرابتها و فاصلهها با افق نگاه رهبری.
در این یادداشت تفصیلی، عناوین مطالبات مقام معظم رهبری را بهصورت گذرا و بدون شرح و بسط میخوانیم:
1. تضمین جهتگیری معنوی جامعه
«اگر شما که برای روشن نگهداشتن فروغ معنویت و فضیلت و دین کمر بسته اید، غایب باشید، همه ی این پیشرفتها[ی مادی] بی ارزش خواهد شد؛ بلکه به ضد ارزش تبدیل خواهد شد. اهمیت حوزههای علمیه، این جا معلوم می شود. با این نگاه، کار شما از همه ی کارهایی که انجام می گیرد، مهمتر است. وجود یک مجموعه ی روحانىِ عالم، روشن بین، روشنفکر، شجاع، پارسا، پاکدامن، دارای آگاهی وسیع و برخوردار از خشیت الهی، در جامعه یی که در حال پیشرفت است، نویدبخش این است که این پیشرفتها در جهت گمراهی و ضلالتِ هر چه بیشتر، و در فرآیند تاریخی در جهت سقوط به کار نخواهد رفت؛ این نقش شما جوانهای طالب علم و محصل علوم دینی است؛ این را قدر بدانید؛ خیلی مهم است. »(1383.3.22)
«اگر این کشور توانست در میدانهای تحرک و پیشرفت مادی به موفقیتهایی دست پیدا کند؛ اگر توانست علم و فناوری و صنعت پیدا کند؛ اگر توانست یک سیاست بین المللی و یک دیپلماسی قوی پیدا کند؛ اگر توانست اقتصاد جامعه را سر و سامان دهد؛ اگر توانست از منابع عظیم ثروت در زیر زمین و روی زمین، اعم از معدن و کشاورزی و امثال اینها استفاده کند؛ اگر توانست از سرزمین وسیع و متنوع ایران و موقعیت مهم سوق الجیشی آن استفاده کند؛ و خلاصه، اگر توانست با معیارهای پیشرفت جهانی و مدنی خودش را همراه کند، این اولین کشور و دولتی خواهد بود که توانسته است پیشرفت مادی را در زیر روشنىِ چراغ برافروخته ی فضیلت و معنویت به دست آورد؛ این می شود یک تمدن جدید؛ این در تاریخ کم سابقه است و در مقابل تمدن غربی یک پدیده ی بشدت هشداردهنده است. اگر در این مجموعه، شما نقش روحانیت را برجسته کردید، ببینید چقدر به این مدنیت خدمت کردهاید.»(1383.3.22)
ادامه مطالب:
صفحه دوم
صفحه سوم
صفحه چهارم
صفحه پنجم
صفحه ششم
صفحه هفتم
صفحه هشتم
صفحه نهم
صفحه دهم
صفحه یازدهم
صفحه دوازدهم
صفحه سیزدهم
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
مطالبات بیست ساله رهبر از حوزه و روحانیت
نگاهی اجمالی به 70 مطالبه مقام معظم رهبری از حوزه و روحانیت در بیست سال گذشته
[صفحه 2 از 13]
#اختصاصی_روزنه|| پرونده ویژه به مناسبت دیدار حوزویان با آیتالله العظمی خامنهای (۲۱تیرماه۱۴۰۲)
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
2. التزام به تحصیل عمیق
«عزیزان من! درس را هم خوب و عمیق بخوانید؛ این را من به جوانها عرض میکنم. همهی آنچه برای یک روحانی از شؤون مختلف لازم است، متوقف است بر این مایهی علمی.»(1383.4.15)
3. تعلیم دین در ابعاد مختلف
«اشتغال و چالش اصلی روحانیت - که در ادوار مختلف، حوزههای علمیه و علمای ما با آن مواجه بودند - تبیین و تعلیم دین به معنای واسع کلمه بوده است؛ تعلیم فقهاللَّه، فقهالدین. فقه فقط فروع نیست؛ فقه اکبر، توحید و معارف است؛ چیزهایی است که با غور در مسائل عقلی باید آنها را به دست آورد و فهمید و با تهذیب نفس آنها را صیقل داد. میخواستند دین را فرابگیرند و آن را به مخاطبان خودشان تعلیم بدهند. تعلیم دین هم ابعادی دارد؛ یکی از ابعاد، رشد دادن فکر و عقل مردم است - که «و یثیروا لهم دفائن العقول» - یکی دیگر از آن ابعاد، رفع شبهات است. »(1383.4.15)
4. زبان گویا در برابر استکبار
«اینها با یکیک شما نه تنها مخالفند، بلکه دشمناند. به هر کدام از شماها به چشم منبعی برای روشنگری و افشاگری نگاه میکنند؛ که اگر این منبع فعال شود و کار بکند و باطن و استعداد و ظرفیت خودش را بروز دهد، کار بر استکبار دشمن دشوار خواهد شد. از نظر آنها هر یک از شما بالقوه یک امام خمینی هستید. اینها با یکیک عمامه به سرها و طلبهها و روحانیون دشمناند؛ چرا؟ چون بنای کار آنها بر ظلمات، بر چشمبندی و بر کتمان حقیقت و پرده روی کار کشیدن است. ..آنها از زبان گویا میترسند. اگر این زبان گویا پشتوانهی فکر و اندیشهی عمیق و غزیر اسلامی هم داشته باشد، آنهابمراتب بیشتر میترسند؛ آن وقت مثل مطهری را شهید میکنند.» (1383.4.15)
5. ورود به کارزارهای فکری روز
ـامروز ما در یک میدان جنگ و کارزار حقیقىِ فکری قرار داریم. این کارزار فکری بههیچوجه به زیان ما نیست؛ به سود ماست. اگر وارد این میدان بشویم و آنچه را که نیاز ماست - از مهمات تفکر اسلامی و انبارهای معارف الهی و اسلامی - بیرون بکشیم و صرف کنیم، قطعاً بُرد با ماست؛ لیکن مسأله این است که ما باید این کار را بکنیم.»(1384.2.11)
6. استفاده از ابزار نوین تبلیغی در عین حفاظت از ابزارهای سنتی
«امروز حوزههای علمیه وظیفهی هدایت قشرهای گوناگون را در سطوح مختلف بر عهده دارند. البته من اعتقاد دارم که تبلیغ سنتی ما - که مسجد و منبر و سخنرانىِ روبهروست - بدیل ندارد؛ این را باید حفظ کنیم. اینکه شما بنشینید بایک نفر روبهرو صحبت کنید؛ نگاه شما به او بیفتد، نگاه او به شما بیفتد و نفس گرم شما به او برسد، این چیز خیلی خوبی است؛ این را باید حفظ کنیم؛ لیکن این کافی نیست. امروز وسایل تبلیغ نوشتاری و گفتاری بهقدری متنوع و زیاد است که اگر روحانیت دین از این قافله عقب بماند، قطعاً یک خسارت بزرگ تاریخی برای او پیش خواهد آمد»(1384.2.11)
@rozaneebefarda
مطالبات بیست ساله رهبر از حوزه و روحانیت
نگاهی اجمالی به 70 مطالبه مقام معظم رهبری از حوزه و روحانیت در بیست سال گذشته
[صفحه 3 از 13]
#اختصاصی_روزنه|| پرونده ویژه به مناسبت دیدار حوزویان با آیتالله العظمی خامنهای
(۲۱تیرماه۱۴۰۲)
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
7. شناخت زمانه
«یکی از اشکالات کار ما، نشناختن وضع زمانه است. بعضیها علم و تقوا هم دارند، اما در عین حال نمیتوانند جایگاه و سنگری را که باید در آن بایستند و کار کنند، بشناسند؛ مثل کسی که در بین جبههی خودی و دشمن، سنگر و جایگاه خودش را گم میکند و جهت دشمن را اشتباه میکند؛ آتش هم میگیرد، اما گاهی آتش را روی سر دوستان میریزد.» (1384.2.11)
8. تبلیغ مؤثر
«تبلیغ یعنی چه؟ تبلیغ یعنی رساندن؛ باید برسانید. به کجا؟ به گوش؟ نه؛ به دل. بعضی از تبلیغهای ما حتی به گوش هم درست نمیرسد! گوش هم حتی آن را تحمل و منتقل نمیکند! گوش که گرفت، میدهد به مغز؛ قضیه اینجا نباید تمام بشود، بلکه باید بیاید در دل نفوذ و رسوخ کند و به هویت ما هویت مستمع - تبدیل شود.»(1384.11.5)
9. داشتن تحلیل سیاسی
«اینکه ما میگوییم روحانیون - حالا روحانیونی که درگیر کار سیاسی هم نیستند؛ روحانی است، مدرّس است، پیشنماز است، مشغول یک شأنی از شئون روحانی است - سیاسی باشند، یعنی چه؟ این، آن نکتهی اساسی است؛ یعنی قدرت تحلیل سیاسی داشته باشد. من همیشه به دانشجوها و طلبهها میگویم، به شما هم عرض میکنم، و این به همهی روحانیت مربوط میشود: باید سیاسی باشید؛ منتها نه به معنای ورود در باندها و جناحهای سیاسی؛ نه به معنای ملعبه و آلت دست شدن این یا آن حزب یا گروه سیاسی، یا سیاستبازان حرفهای؛ این مطلقاً مورد نظر نیست؛ بلکه به معنای آگاهی سیاسی، قدرت تحلیل سیاسی، داشتن قطبنمای سالم سیاسی که جهت را درست نشان بدهد.»(1385.8.17)
10. حفظ قداست روحانیت
«یک چیز دیگری که در باب روحانیت شرط و لازم است که ما دقیقاً و جداً به آن توجه کنیم، مسئلهی حفظ قداست روحانی است. روحانیت دارای قداست است. مردم به من و شما که نگاه میکنند، به خاطر لباسمان، شأنمان و شغلمان، حساب خاصی برای ما باز میکنند و یک تقدسی قائلند. بعضی از گناهانی که خودشان میکنند، خیال میکنند ماها نمیکنیم؛ بعضی از کارهای خیری که خودشان انجام نمیدهند، خیال میکنند ما انجام میدهیم؛ خیال میکنند ماها دائم در حال ذکر الهی و توجه به پروردگار - که غالباً از آن غفلت میشود - هستیم؛ یک چنین تصوراتی دربارهی ما دارند. البته این تصورات را نباید تقویت کرد. امام سجاد (سلاماللَّه علیه) در یکی از ادعیهی صحیفهی ثانیهی سجادیه از خدای متعال شش چیز میخواهد، که یکیاش این است: «و لبّاً راجحاً»؛ باطنم از ظاهرم بهتر باشد. ماها در این زمینه گرفتاریم. باید باطنمان از ظاهرمان بهتر باشد. این قداست را چگونه حفظ کنیم؟ حفظ قداست با سلامت مالی، سلامت اخلاقی و حفظ زىّ طلبگی است. نمیگوییم عبای پاره به دوشمان بیندازیم؛ معنای زىّ طلبگی این نیست. معنایش این است که در دنیاطلبی مثل دنیاطلبان عمل نکنیم؛ هر چه هوس کردیم، بخواهیم. من قبلها روایتی دیدم که هر کس هر چه دلش خواست بپوشد، هر چه دلش خواست بخورد و هر مرکوبی که دلش خواست سوار شود، این شخص پیش خدای متعال ملعون است. این شأن پولدارها و پولپرستهاست. ما هم فلان چیز را هوس میکنیم، اما حالا پول نداریم، بهمجردی که پول گیرمان آمد، فوراً میرویم آن را تهیه میکنیم؛ منتظریم که از این صد جزء اشرافیگری، وقتی این یک جزئش فراهم شد، نود و نه جزء دیگر را هم در فرصتهای دیگر همینطور بتدریج فراهم کنیم. این شأن طلبگی نیست. شأن طلبگی این است که انسان یک زىّ متوسطی همراه با قناعت، سلامت مالی و سادگی به طور نسبی برای خودش نگه دارد. سلامت اخلاقی، خیلی مهم است. آن وقت قداست حفظ خواهد شد.» (1385.8.17)
11. تحول عمیق، وسیع و همهجانبه در کیفیت تدریس و تدرس
«باید یک تحول عمیق و وسیع و همهجانبهای در کیفیت تدریس و تدرّس ما در سطح حوزههای کشور به وجود آورد»(1385.8.17)
12. مبارزه با خرافات
«در کنار ترویج و تبلیغ معارف اصیل دینی و اسلام ناب، باید با خرافات مبارزه کرد.» (1385.8.17)
13. صیانت از آزادفکری و عقلانیت
«آزاد فکری و عقلانیت شیعه، این دو عنصرِ در کنار هم، مایهی افتخار ماست. تفکرات شیعه، عقلانی است. ما از اول تشیع در تعالیم ائمه (علیهمالسّلام) به سوی عقل، منطق و استدلال سوق داده شدیم و همینطور هم باید عمل بکنیم؛ حتّی در فقه» (1385.8.17)
@rozaneebefarda
مطالبات بیست ساله رهبر از حوزه و روحانیت
نگاهی اجمالی به 70 مطالبه مقام معظم رهبری از حوزه و روحانیت در بیست سال گذشته
[صفحه 4 از 13]
#اختصاصی_روزنه|| پرونده ویژه به مناسبت دیدار حوزویان با آیتالله العظمی خامنهای (۲۱تیرماه۱۴۰۲)
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
14. آیندهنگری مدیریتی
«اگر امروز ارکان حوزه یعنی مدیران، صاحبنظران، اساتید، برجستگان همت بکنند، درست فکر کنند و برنامهریزی کنند، حوزه بیست سال دیگر از لحاظ سطح و عمق و عرض و طول و توسعهی نفوس، از حالا بمراتب بهتر خواهد بود. اگر حالا ما پیشبینی نکنیم، نه؛ هیچ معلوم نیست حوزهی قمی در آینده با همین عرض و طول فعلی هم وجود داشته باشد. بزرگانی، محققینی، علمای خوبی، فقهائی، فلاسفهای از حوزه گرفته میشوند؛ میروند - ننقصها من اطرافها - جای اینها باید شخصیتهائی رشد کنند، ببالند؛ جای اینها را پر کنند و بیش از آنچه که آنها انجام دادند، انجام بدهند. اگر این کار شد، این آیندهنگری انجام گرفت، فردا خوب خواهد بود. اگر این آیندهنگری امروز در حوزهی قم انجام نگیرد و به وضع موجود راضی باشیم؛ به همینی که حالا حوزه را یک جوری اداره کنیم؛ به این اگر قناعت کنیم، فردا یا حوزهای نداریم یا حوزهای رو به انحطاط خواهیم داشت.»(1386.9.8)
15. مدیریت تحول
«یک مسئله این است که تحول را مدیریت کنید. ببینید آقایان و خواهران عزیز! تحول اجتنابناپذیر است. تحول، طبیعت و سنت آفرینش الهی است؛ این را بارها من مطرح کردهام، گفتهام. تحول رخ خواهد داد. خوب، حالا یک واحدی را، یک موجودی را فرض کنیم که تن به تحول ندهد؛ از یکی از دو حال خارج نیست: یا خواهد مُرد یا منزوی خواهد شد. یا در غوغای اوضاعِ تحول یافته مجال زندگی پیدا نمیکند، زیر دست و پا له میشود، از بین میرود؛ یا اگر زنده بماند، منزوی خواهد شد... تحول حتمی است، منتها تحول دو طرف دارد: تحول در جهت صحیح و درست، تحول در جهت باطل و غلط. ما باید مدیریت کنیم که این تحول در جهت درست انجام بگیرد. این وظیفهی مؤثرین در حوزه است. مدیران حوزه، فضلای حوزه، صاحبنظران حوزه باید همتشان این باشد. از تحول نباید گریخت.» (1386.9.8)
16. تمرکز مدیریتی
«همانطور که در مسائل کشور چشمانداز بیست ساله تدوین شد، بیائید یک چشم انداز بیست ساله، ده ساله برای حوزه تشکیل بدهید. این کارِ شورای عالی حوزهی علمیه است.
خوب، کِی میتواند شورای عالی این کار را انجام بدهد؟ وقتی که افراد محترم شورای عالی برای این کار فرصت کافی بگذارند؛ متفرغ باشند؛ یعنی عضویت در شورای عالی حوزه یک شأنی در کنار شئون اصلی به عنوان شأن فرعی نباشد. خوب شما ببینید یک دانشگاه مدیریتش، یا فرض کنید که دستگاه سیاستگذارش چه جوری عمل میکنند؟ حوزهی علمیهی به این عظمت - حالا چه حوزهی قم، چه حوزهی مشهد، چه حوزهی اصفهان - نمیتواند به صورت حاشیهای اداره بشود. باید وقت بگذارند»(1386.9.8)
17. لزوم استفاده از بدنه کارشناسی
«اید یک بدنهی کارشناسی بسیار قوی داشته باشند. خوشبختانه در حوزه ما این بدنهی کارشناسی را - همین شماها؛ آقایانی که امشب صحبت کردند و بسیار دیگر از شماها که صحبت نکردید و شاید افراد زیادی در حوزهی علمیه از این فضلای جوان و خوشفکر - داریم. اینها یقیناً یک بدنهی کارشناسی خودکفا را تشکیل میدهند. ما از جهت مسائل حوزهای، هیچ احتیاجی به کس دیگری نداریم و میتوان از این فضلا استفاده کرد. البته این بدنهی کارشناسی باید کار کنند، تلاش کنند. اینها یکی از کارهائی است که شورای عالی میتواند انجام بدهد.» (1386.9.8)
18. تشکیل کرسیهای آزاداندیشی
«یکی از موضوعاتی که حتماً لازم است من عرض بکنم، مسئلهی آزاداندیشی است که در بعضی از صحبتهای آقایان بود. چرا این کرسیهای آزاداندیشی در قم تشکیل نمیشود؟ چه اشکالی دارد؟ حوزههای علمیهی ما، همیشه مرکز و مهد آزاداندیشىِ علمی بوده »(1386.9.8)
19. انتقال تجربیات مدیران
«از جملهی پیشنهادهایی که شد و من خوشم میآید و میپسندم، این است که مدیران مدارس از سرتاسر کشور - مدارس حوزههای علمیه - سمیناری تشکیل بدهند، دور هم جمع بشوند، تجربیات را منتقل کنند؛ اینها خیلی خوب است.» (1386.9.8)
20. تشکیل مؤسسه تبلیغ بینالملل
«یکی از پیشنهادهائی که آقایان کردید و من میپسندم، تشکیل یک مؤسسهی آموزشی است برای تبلیغات بینالمللی.» (1386.9.8)
@rozaneebefarda
مطالبات بیست ساله رهبر از حوزه و روحانیت
نگاهی اجمالی به 70 مطالبه مقام معظم رهبری از حوزه و روحانیت در بیست سال گذشته
[صفحه 5 از 13]
#اختصاصی_روزنه|| پرونده ویژه به مناسبت دیدار حوزویان با آیتالله العظمی خامنهای (۲۱تیرماه۱۴۰۲)
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
21. بیطرف نبودن در مسائل اجتماعی و سیاسی
«علماء دین در اسلام، پیشروان اصلاح و ترقی و پیشرفت ملتند. این مسئولیت بر عهدهی عالمان دین گذاشته شده است. اینکه در خطبهی نهج البلاغه هست که: «و ما اخذ اللَّه علی العلماء ان لا یقارّوا علی کظّة ظالم و لا سغب مظلوم»؛ یعنی عالم دین در مقابل ظلم، بیعدالتی، تجاوز انسانها به یکدیگر نمیتواند ساکت و بیطرف بماند. بیطرفی در اینجا معنا ندارد. »(1388.2.23)
مقام معظم رهبری در پاسخ به شبههای رایج، که منزوی و بیطرف ماندن حوزه را مساوی حفظ احترام آن معرفی میکند، فرمودند:
«در اینجا یک مغالطهای هست که باید به آن اشاره کنم. ممکن است بعضی بگویند اگر حوزههای علمیه وارد مسائل جهانی، مسائل سیاسی، مسائل چالشی نمیشدند، اینقدر دشمن نمیداشتند و محترمتر از امروز بودند. این مغالطه است. هیچ جمعی، هیچ نهادی، هیچ مجموعهی باارزشی به خاطر انزوا و کنارهگیری و گوشهنشینی و خنثی حرکت کردن، هرگز در افکار عمومی احترامبرانگیز نبوده است، بعد از این هم نخواهد بود. احترام به مجامع و نهادهای بیتفاوت و تنزهطلب که دامن از مسائل چالشی برمیچینند، یک احترام صوری است؛ یک احترامِ در معنا و در عمق خود بیاحترامی است؛ مثل احترام به اشیاء است، که احترام حقیقی محسوب نمیشود؛ مثل احترام به تصاویر و تماثیل و صورتهاست؛ احترام محسوب نمیشود. گاهی این احترام، اهانتآمیز هم هست؛ همراه با تحقیر باطنىِ آن کسی است که تظاهر به احترام میکند. آن موجودی که زنده است، فعال است، منشأ اثر است، احترام برمیانگیزد؛ هم در دل دوستان خود، و هم حتّی در دل دشمنان خود. دشمنی میکنند، اما او را تعظیم میکنند و برای او احترام قائلند.
اولاً حاشیهنشین شدن حوزهی علمیهی قم و هر حوزهی علمیهی دیگری به حذف شدن میانجامد...
ثانیاً اگر روحانیت میخواست در حاشیه و در پیادهرو حرکت کند و منزوی شود، دین آسیب میدید. روحانیت سرباز دین است، خادم دین است، از خود منهای دین حیثیتی ندارد. ..
ثالثاً اگر حضور در صحنه موجب تحریک دشمنیهاست، این دشمنیها در یک جمعبندی نهائی مایهی خیر است. آن دشمنیهاست که غیرتها و انگیزهها را تحریک میکند و فرصتهائی برای موجود زنده میآفریند. هر جا به مجموعهی روحانیت یا به دین یک خصومتورزی و کینورزیای انجام گرفت، در مقابل، حرکتی سازنده از سوی بیداران و آگاهان انجام گرفت...
رابعاً با بیطرف ماندن روحانیت در مسائل چالشىِ اساسی، موجب نمیشود که دشمن روحانیت و دشمن دین هم بیطرف و ساکت بماند؛ «و من نام لمینم عنه»...»(1389.7.29)
22. آگاهی از آخرین روشهای نفوذ در ذهن جوانان
«زمان پیش رفته، تغییر زیاد شده، راههای نفوذ در ذهن جوانها زیاد شده. این راهها را باید بشناسید و بخصوص باید مواجههی با دشمن را در حوزهی تفکر و احساس جوانها اهمیت بدهید و بدانید که دشمن اولین نقطهای را که مورد توجه قرار میدهد، آن نقطهی فعال است که یکی از بخشهای آن، عبارت است از نسل جوان»(1388.2.23)
23. وحدت حوزه و دانشگاه
«ارتباط مجموعهی عظیم دانشجوئی کشور با علمای دین، با جوانان شاغل در راه معرفت دینی و تبلیغ دینی، چیزی است که مطلوب در این مناسبت است؛ یعنی این مناسبت برای آن هست. وحدت حوزه و دانشگاه یعنی این. والّا مراد وحدت عینی و خارجی که نبود. این که معنا ندارد. حوزه، حوزه است، دانشگاه، دانشگاه است؛ یعنی این پیوند حقیقی بین دو مجموعهی اثرگذار و مهمی که تا آن روز که از سوی امام عزیز بیان شد و ابراز شد، سیاستها بر این بود که این دو را از هم دور نگه دارند و جدا نگه دارند: دانشگاه از اسلام دور بماند، حوزه از تحولات جهانی و پیشرفتهای علمی فاصله بگیرد؛ اینها از هم دور بشوند؛ یعنی این دو بال با هم تلاش نکنند، هماهنگ نباشند. »(1388.9.22)
24. تبلیغ با بصیرت
«اصل مسئلهی تبلیغ، ناظر است به عمل، همراه با بصیرت و یقین. باید بصیرت باشد. یقین، یعنی همان ایمان قلبی متعهدانه، وجود داشته باشد و بر پایهی این بصیرت و یقین، حرکت انجام بگیرد. اگر بصیرت بود، یقین بود، اما کاری انجام نگرفت، این مطلوب نیست؛ تبلیغ نشده است. اگر چیزی تبلیغ شد، اما بدون بصیرت و بدون یقین - هر کدام از اینها کم باشد - یک پایه خراب است و مطلوب به دست نخواهد آمد. »(1388.9.22)
@rozaneebefarda
مطالبات بیست ساله رهبر از حوزه و روحانیت
نگاهی اجمالی به 70 مطالبه مقام معظم رهبری از حوزه و روحانیت در بیست سال گذشته
[صفحه 6 از 13]
#اختصاصی_روزنه|| پرونده ویژه به مناسبت دیدار حوزویان با آیتالله العظمی خامنهای (۲۱تیرماه۱۴۰۲)
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
25. تبلیغ جریانساز
«تبلیغ باید جریان ساز باشد، تبلیغ باید گفتمان ساز باشد، تبلیغ باید فضا ایجاد کند؛ گفتمان ایجاد کند. گفتمان یعنی یک مفهوم و یک معرفت همهگیر بشود در برههای از زمان در یک جامعه. آنوقت، این میشود گفتمان جامعه. این، با کارهای جدا جدای برنامهریزی نشده، حاصل نخواهد شد؛ این کار احتیاج دارد به برنامهریزی و کارِ فعال و مثل دمیدن پیوستهی در وسیلهی فشاری است که میتواند آب یا مایهی حیات یا هوا را به نقاط مختلفی که مورد نظر است، برساند. باید دائم با این دم دمید، تا این اشتعال همیشه باقی بماند. این کار هیچ نباید متوقف بشود و به برنامهریزی احتیاج دارد.» (1388.9.22)
26. نظریهپردازی در همه ابعاد اداره کشور
«نظریهپردازی سیاسی و نظریهپردازی در همهی جریانهای ادارهی یک ملت و یک کشور در نظام اسلامی به عهدهی علمای دین است. آن کسانی میتوانند در باب نظام اقتصادی، در باب مدیریت، در باب مسائل جنگ و صلح، در باب مسائل تربیتی و مسائل فراوان دیگر نظر اسلام را ارائه بدهند که متخصص دینی باشند و دین را بشناسند. اگر جای این نظریهپردازی پر نشد، اگر علمای دین این کار را نکردند، نظریههای غربی، نظریههای غیردینی، نظریههای مادی جای آنها را پر خواهد کرد.»(1389.7.29)
27. تولید علوم انسانی اسلامی
«اینکه بنده دربارهی علوم انسانی در دانشگاهها و خطر این دانشهای ذاتاً مسموم هشدار دادم - هم به دانشگاهها، هم به مسئولان - به خاطر همین است. این علوم انسانیای که امروز رائج است، محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است؛ متکی بر جهانبینی دیگری است؛ حرف دیگری دارد، هدف دیگری دارد. وقتی اینها رائج شد، مدیران بر اساس آنها تربیت میشوند؛ همین مدیران میآیند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد کشور، در رأس مسائل سیاسی داخلی، خارجی، امنیت، غیره و غیره قرار میگیرند. حوزههای علمیه و علمای دین پشتوانههائی هستند که موظفند نظریات اسلامی را در این زمینه از متون الهی بیرون بکشند، مشخص کنند، آنها را در اختیار بگذارند، برای برنامهریزی، برای زمینهسازیهای گوناگون.» (1389.7.29)
28. پاسخ به شبهات در ابعاد مختلف
«امروز شبهههائی مطرح میشود که آماج آن شبههها نظام است. شبهات دینی، شبهات سیاسی، شبهات اعتقادی و معرفتی در متن جامعه تزریق میشود - بخصوص در میان جوانان - هدفش فقط این است که یکی را از یک فکری منتقل کند به یک فکر دیگری؛ هدفش این است که پشتوانههای انسانی نظام را از بین ببرد؛ مبانی اصلی نظام را در ذهنها مخدوش کند؛ دشمنی با نظام است. لذا برطرف کردن این شبههها، مواجههی با این شبههها، پاک کردن این غبارها از ذهنیت جامعه - که به وسیلهی علمای دین انجام میگیرد - این هم یک پشتیبانی دیگر، یک پشتوانهی دیگر برای نظام اسلامی است.» (1389.7.29)
29. صیانت از اجتهاد جواهری
« چند سال است که مسئلهی تحول در حوزههای علمیه، بخصوص در حوزهی مبارکهی علمیهی قم مطرح است. این تحول یعنی چه؟ حوزه میخواهد چه کار کند که اسمش تحول باشد؟ اگر تحول را به معنای تغییر خطوط اصلی حوزهها بدانیم - مثل تغییر متد اجتهاد - قطعاً این یک انحراف است. تحول است، اما تحول به سمت سقوط. شیوهی اجتهادی که امروز در حوزههای علمیه رائج است و علمای دین به آن متکی هستند، یکی از قویترین و منطقیترین شیوههای اجتهاد است؛ اجتهاد متکی به یقین و علم، با اتکای به وحی؛ یعنی از ظن به دور است و استنباط ما استنباط علمی و یقینی است»(1389.7.29)
@rozaneebefarda
مطالبات بیست ساله رهبر از حوزه و روحانیت
نگاهی اجمالی به 70 مطالبه مقام معظم رهبری از حوزه و روحانیت در بیست سال گذشته
[صفحه 7 از 13]
#اختصاصی_روزنه|| پرونده ویژه به مناسبت دیدار حوزویان با آیتالله العظمی خامنهای (۲۱تیرماه۱۴۰۲)
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
30. تهذیب
«مسئلهی دیگر در نظام رفتاری و اخلاقی حوزهها، فیض بردن از معنویات است، تهذیب است؛ این خیلی مهم است. جوان امروز حوزه بیش از گذشته به مسئلهی تهذیب نیازمند است. کسانی که رشتههای رفتارشناسی عمومی را مطالعه میکنند و کار میکنند، این را تأیید میکنند. امروز در همهی دنیا اینجور است که وضع نظام مادی و فشار مادی و مادیت، جوانها را بیحوصله میکند؛ جوانها را افسرده میکند. در یک چنین وضعی، دستگیر جوانها، توجه به معنویت و اخلاق است. علت اینکه میبینید عرفانهای کاذب رشد پیدا میکند و یک عدهای طرفشان میروند، همین است؛ نیاز هست. جوان ما در حوزهی علمیه - جوان طلبه؛ چه دختر، چه پسر - نیازمند تهذیب است. ما قلههای تهذیب داریم.» (1389.7.29)
31. صیانت از گرایش انقلابی
«یک مسئلهی دیگر در زمینهی نظام رفتاری و اخلاقی حوزه، مسئلهی گرایشها و احساسات انقلابی در حوزه است. عزیزان من! فضای انقلابی در کشور دشمنان عنودی دارد، دشمنان کینهورزی دارد. با حاکمیت فضای انقلابی در کشور مخالفند؛ میخواهند این فضا را بشکنند. شما دیدید در یک دورهای شهادت را زیر سؤال بردند، جهاد را زیر سؤال بردند، شهید را زیر سؤال بردند، نظرات امام را زیر سؤال بردند، پیغمبران را زیر سؤال بردند! مسئله این نیست که فلان زیدی با این مفاهیم مخالف است؛ مسئله این است که این مخالفت از نظر دشمن باید در جامعه مطرح شود؛ فضاسازی شود و فضای انقلابی بشکند. در حوزهی علمیه همه باید به این مسئله توجه کنند. در متن جامعه اینجور است، طبعاً در حوزههای علمیه هم اینجور است. میدانند که شُمای روحانی فقط یک فرد نیستید؛ مستمع دارید، علاقهمند دارید؛ بنابراین در محیط پیرامون خودتان اثر میگذارید. میخواهند فضای انقلابی را بشکنند، روحانی انقلابی را منزوی کنند. تحقیر بسیج، تحقیر شهید، تحقیر شهادت، زیر سؤال بردن جهاد طولانی این مردم اگر خدای نکرده در گوشه و کنار حوزه به وجود بیاید، فاجعه است. بزرگان حوزه بایستی مواظب و مراقب باشند و مانع بشوند.» (1389.7.29)
32. پرهیز از افراط
«یک نکته هم خطاب به جوانان پرشور و انقلابی حوزه است، که متن حوزه غالباً همین جوانهای پرشور و طلاب انقلابی هستند. عزیزان من! آینده مال شماهاست، امید آیندهی کشور شماها هستید؛ باید خیلی مراقبت کنید. درست است که جوان طلبهی انقلابی اهل عمل است، اهل فعالیت است، اهل تسویف و امروز به فردا انداختن کار نیست، اما باید مراقب باشد؛ نبادا حرکت انقلابی جوری باشد که بتوانند تهمت افراطیگری به او بزنند. از افراط و تفریط بایستی پرهیز کرد. » (1389.7.29)
33. صیانت از پرچمداری حوزه علمیه در فلسفه
«اهمیت فقه و عظمت فقه نباید ما را غافل کند از اهمیت درس فلسفه و رشتهی فلسفه و علم فلسفه؛ هر کدام از اینها مسئولیتی دارند. رشتهی فقه مسئولیاتی دارد، فلسفه هم مسئولیتهای بزرگی بر دوش دارد. پرچم فلسفهی اسلامی دست حوزههای علمیه بوده است و باید باشد و بماند. اگر شما این پرچم را زمین بگذارید، دیگرانی که احیاناً صلاحیت لازم را ندارند، این پرچم را برمیدارند؛ تدریس فلسفه و دانش فلسفه میافتد دست کسانی که شاید صلاحیتهای لازم را برایش نداشته باشند. امروز اگر نظام و جامعهی ما از فلسفه محروم بماند، در مقابل این شبهات گوناگون، این فلسفههای وارداتی مختلف، لخت و بیدفاع خواهد ماند. آن چیزی که میتواند جواب شماها را بدهد، غالباً فقه نیست؛ علوم عقلی است؛ فلسفه و کلام. اینها لازم است.» (1389.7.29)
34. لزوم پرداختن به دانش تفسیر
«رشتهی مهم دیگر، تفسیر است؛ انس با قرآن، معرفت قرآنی. ما نباید از تفسیر محروم بمانیم. درس تفسیر مهم است»(1389.7.29)
@rozaneebefarda
مطالبات بیست ساله رهبر از حوزه و روحانیت
نگاهی اجمالی به 70 مطالبه مقام معظم رهبری از حوزه و روحانیت در بیست سال گذشته
[صفحه 8 از 13]
#اختصاصی_روزنه|| پرونده ویژه به مناسبت دیدار حوزویان با آیتالله العظمی خامنهای (۲۱تیرماه۱۴۰۲)
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
35. اعتماد به نفس علمی
« حوزه و فضلای حوزه و محصل حوزه بایستی به اعتماد به نفس علمی برسد و اتکاء به نفس داشته باشد؛ این خیلی اهمیت دارد. »(1389.8.2)
36. انصاف علمی
«از جمله چیزهایی که جزو لوازم حوزه علمیه است و اخلاق علمی حوزه آن را اقتضاء می کند، عبارتست از انصاف در برخورد با مسائل علمی؛ انصاف علمی باید داشت.» (1389.8.2)
37. ارتباط با جامعه ملی و فراملی
«از جمله چیزهایی که لازمه حوزه علمیه است، ارتباط فعال با جامعه ملی درون کشور و جامعه فراملی است، »(1389.8.2)
38. استفاده نکردن از روشهای غیرعلمی در نقد اندیشه مخالفان
«در حوزهی علمیه، از روشهای غیرعلمی برای رد نظر مخالف نباید استفاده شود. روش علمی چیست؟ استدلال و پاسخگویی و جواب؛ اقناع عقلی یا لااقل استدلال. روش غیر علمی چیست؟ تکفیر؛ تفسیق. این درست نیست. »(1389.8.2)
39. همراهی آموزش با تفکر، تکرار و تحقیق
«نکتهی دیگری که باز از لوازم علمی بودن است، این است که آموزش در حوزه باید با تفکر، تکرار و تحقیق همراه باشد. این هم از همان مواردی است که نظام آموزشی جدید وارداتی از اروپا فاقد آن است؛ بر مبنای حفظ است. ما نباید به این سمت بغلتیم. هر برنامهای که ما را به این سمت بغلتاند، برنامه نادرستی است. در برنامه ریزیهای خودمان نگاه کنیم، ببینیم چه چیزی طلبه را به سمت حفظگرایی میراند و از تفکر و تحقیق و مطالعه باز میدارد. حفظگرایی درست نیست، مفید نیست. »(1389.8.2)
40. پژوهشمحوری
«پژوهش محور بودن حوزه هم نکتهی بعدی است. حوزهی نظام پژوهشی متناسبی لازم دارد. »(1389.8.2)
41. صیانت از منزلت علمی اساتید رشتههای گوناگون
«در رشته های گوناگون، اساتیدی داشته باشیم. منزلت علمی اینها باید محفوظ بماند. نباید اینجور باشد که اگر کسی یک رتبهای از فقه را - ولو نه رتبه اعلی را - پیدا کرد، او در جامعه محترم باشد؛ اما اگر کسی رتبه اعلای فلسفه را پیدا کرد، به قدر او احترام نداشته باشد. اینجوری نیست؛ علم است، علم اسلامی است، مورد نیاز حوزه است.» (1389.8.2)
@rozaneebefarda
مطالبات بیست ساله رهبر از حوزه و روحانیت
نگاهی اجمالی به 70 مطالبه مقام معظم رهبری از حوزه و روحانیت در بیست سال گذشته
[صفحه 9 از 13]
#اختصاصی_روزنه|| پرونده ویژه به مناسبت دیدار حوزویان با آیتالله العظمی خامنهای (۲۱تیرماه۱۴۰۲)
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
42. طبقهبندی علوم
«یکی از کارهای مهم همین است که ما علوم را طبقهبندی کنیم - که بعضی از آقایان هم گفتند - اولویت بندی کنیم، رتبهبندی کنیم، ارزشگذاری کنیم، با نیازها بسنجیم. اگر با نیازهای امروز سنجیده شود، من میترسم نتیجه جور دیگری در بیاید. به هر حال آنچه مسلم است، این است که در حوزه، علم فقه و اصول - که دنبالة فقه است - مبنای کار حوزه است؛ اما بنده طرفدار اختصاص یافتن به مسئله اصول به عنوان یک علم مستقل نیستم و خیلی برای حوزه مفید نمیدانم؛ اصول باید در خدمت فقه باشد. خود فقها و اصولیین هم معترفاند که بعضی از مباحث اصولی هیچ خدمتی به فقه نمیکند، ارتباطی هم با فقه ندارد. اصول باید در کنار فقه باشد؛ آن وقت به رشتههای مهم دیگر مثل فلسفه، تفسیر و کلام باید اهمیت داد. ما چقدر امروز به رشته کلام احتیاج داریم؛ همه این رشتهها لازم است.» (1389.8.2)
43. استفاده از شیوههای نوین آموزشی
«یک نکته دیگر در همین زمینهی علمی بودن حوزه و اینکه حوزه هویتش، هویت علمی است، این است که از شیوههای نو در آموزش علم، در تعلیم علم، در گسترش علم، در تولید علم نباید ترسید؛ از شیوههای نو نباید واهمه کرد. هدف وقتی پرداختن به علم است، حقیقتا دنبال علم هستیم و زمام کار دست افراد عالم است، شیوههای نو هر جور که باشند، قابل قبولاند.» (1389.8.2)
44. لزوم آمادگی حوزه برای ورود به مباحث مربوط به آموزش و پرورش
«اگر ما در داخل حوزه رشته تعلیم و تربیت داشته باشیم، در زمینه ی تعلیم و تربیت متخصص تربیت کنیم؛ بحث اخلاق و تعلیم و تربیت در حوزه جدی گرفته شود، آن وقت حوزه علمیه و روحانیت می تواند آموزش و پرورش را عرصه حضور خودش قرار دهد. نه اینکه ما برویم بشویم وزیر آموزش و پرورش؛ این اصلا کارساز نیست. بحث آموزش و پرورش، کتاب درسی است و ساختن معلم، تربیت معلم، تربیت دینی معلم و تولید کتابهای دینی و کتابهای غیردینی؛ یعنی کتاب فیزیک یا کتاب ریاضیات هم می تواند درس توحید بدهد، میتواند انسانها را بی دین کند؛ هم میتواند توحید و تدین و تعبد را به دانش آموز القا کند، هم میتواند او را بی دین کند، به مبدأ و معاد بی اعتنا کند.
ما باید بتوانیم حوزهی علمیه را آماده کنیم. الان حوزهی علمیه آماده نیست. من هیچ گلهای از آموزش و پرورش ندارم؛ این را به شما عرض کنم. من حوزهای هستم، خودم دارم حوزه را میبینم؛ حوزه الان آمادگیای ندارد که ما بگوئیم آقا بیا وارد شو، مواد لازم را برای تربیت معلم و مواد لازم را برای تنظیم کتاب درسی بر طبق تفکر دینی و راهنمائیهای دینی آماده کن. این کار هم جزو کارهای لازم حوزه است.» (1389.8.2)
45. رشد کمّی حوزههای علمیه
«اشاره کردند، من هم قبول دارم که کمیت در حوزه مهم است. کمیت حوزههای ما اندک است. اگر بخواهیم کمیت را افزایش دهیم، راههائی لازم دارد؛ فقط با فراخوان عمومی نمیشود افراد را آورد، امروز در دنیا شیوههای گوناگونی برای جذب وجود دارد؛ باید از این شیوهها استفاده کرد. افرادی که استعداد دارند، علاقه دارند، آمادگی دارند و میشود آنها را به حوزه جذب کرد و داخل حوزه آورد، باید اینها را جذب کرد.» (1389.8.2)
46. عدم تضعیف مدیریت و شورای عالی
«شورای عالی مدیریت و مدیریت حوزه را نباید تضعیف کرد؛ نباید خلاء ایجاد کرد؛ باید کارشان را بکنند. ممکن است کسی به یک چیزی، به یک حرفی، به یک اقدامی اعتراض داشته باشد؛ بسیار خب، اعتراض را میشود منتقل کرد، میشود اصلاح کرد. مراقب باشید مدیریت تضعیف نشود؛ همچنان که مراقب باشید جامعهی مدرسین تضعیف نشود. نهادهای عمقی و ریشه دار حوزه را تضعیف نکنید. جامعهی مدرسین چیز مغتنمی است، جامعهی مدرسین فقط اشخاص نیست؛ این هیئت اجتماعیه است، این عنوان است که مستمر است؛ از چهل و چند سال قبل تا امروز در عرصههای مختلف و در میدانهای مختلف حضور داشته؛ آن را باید حفظ کرد.» (1389.8.2)
@rozaneebefarda