eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از میراحمدرضا حاجتی
🟠 تهاجم به "سنگر حجاب" با ضمیمه "اغوای خواص" ✅ آرایش مجدد دشمنان خارجی با پادویی خط نفاق و نفوذ داخلی در مقابله با "مقوله شرعی حجاب" با چاشنی عقده گشایی بر علیه روحانیت، در حادثه اخیر درمانگاه قرآن و عترت قم، حکایت از نکاتی چند دارد: 1⃣ افزایش قدرت همه جانبه ایران در عرصه های علمی و دفاعی و فرهنگی و توسعه عمق استراتژیک کشور، در عهد خمینی کبیر و خامنه ای عزیز، در چند صده اخیر بی سابقه بوده، و موجبات "نگرانی شدید" دنیای کفر را فراهم آورده. 2⃣ مدتهاست که دشمن به جهت این اقتدار و عجز در مقابل "نسخه بی بدیل" مدیریت کلان دفاعی ایران، تهاجم نظامی را از دستور کار خارج کرده و با بهره گیری از اندیشکده های غربی و عناصر نفوذی داخلی به مطالعه و بررسی "منابع مولد این اقتدار" پرداخته و اعتقادات دینی و مذهبی را سرچشمه اصلی و قطعی اقتدار روزافزون کشور دانسته است. 3⃣ اقدامات دشمن در هجمه بر حجاب و عفت و حیا، به همراه تولید نفرت نسبت به روحانیت به ویژه روحانیون انقلابی، همه در قالب راستای تهاجم به این "منبع جوشان" اقتدار میباشد؛ 4⃣ احیاء مجدد "پروژه مقابله" با حجاب شرعی از قم و هجمه به روحانی جوان، با همکاری عناصر وطن فروش، گویای درک عمیق دشمن از "جایگاه خطیر قم" و روحانیت در حفظ و حراست از کشور و مرزهای عقیدتی اسلام و انقلاب دارد؛ 5⃣ در نظر دشمن تا زمانی که قم و فضای معنوی و مذهبی آن با "ایستادگی مردم و روحانیت" در مقابل "راهزنان فرهنگی" و جریان ترویج بی بندو باری "مقاومت" نشان می دهد، تلاش های شبکه صهیونیستی مروج ابتذال در دیگر نقاط کشور هم ره به جائی نخواهد برد. 6⃣ به "انفعال" و انزوا کشیدن آمرین به معروف و بالابردن هزینه دفاع از هویت دینی و مذهبی کشور "هدف دشمن" است لذا در مقابل، جریان انقلابی کشور بلاخص روحانیت انقلابی، باید با تاکید بر اقامه شریعت و استقامت بر مواضع دینی و انقلابی، دفاع هوشمندانه از ارزش ها به ویژه حجاب، حیاء و عفت و ترویج آنها را در دستور کار خود قرار دهد. 7⃣ تاسف بارتر از "هم زبانی" و همدلی برخی از عناصر موسوم به اصلاح طلب با براندازان و ضد انقلاب، در هجمه به حجاب و روحانیت مسئولیت شناس، اظهارات بدون تامل برخی از معاریف روحانی و غیر روحانی در محکومیت روحانی جوان و دلجویی از زن هتاک بود!! 8⃣ مبنای مورد قضاوت افراد مورد اشاره خبری بود که اولین راوی آن، شبکه فاسق و فاجر و صهیونیستی "ایران اینترنشنال" بود به تعبیر واضحتر این افراد بر خلاف دستور موکد الهی: ""أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جاءَکُمْ فاسِقٌ بِنَبَإ فَتَبَیَّنُوا"" [ ۱ ] ؛ بدون دقت لازم و تحقیق کامل پیرامون حادثه مذکور، به ارائه تحلیلهای دشمن پسندانه و بازی در زمین طراحان "استحاله تدریجی فرهنگی" و "حجاب زدایی" مرحله به مرحله، در پایگاه اصلی انقلاب در قم و کشور پرداختند؛ 9⃣ بیدار و هوشیار باشیم: کاملا مشهود است که دستگاه رسانه ای جریان "نفاق و نفوذ" در حال اجرای "عملیات خطرناکی" است که مدتی قبل امام خامنه ای نسبت به آن هشدار داده بودند یعنی حمله به ارکان باورهای دینی و انقلابی البته با ضمیمه نمودن "اغوای خواص" با هدف تسهیل در "استحاله فرهنگی" جامعه؛ امری که در اظهارات و مصاحبه ها و تحلیل های از سر غفلت حتی برخی از عناصر روحانی در محکومیت روحانی جوان مشهود است؛ 0⃣1⃣ در تحلیل اهداف این خط رسانه ای جریان استحاله طلب داخلی، باید به رهنمودهای حکیمانه نائب المهدی عج مراجعه نمود آنجا که از "نقشه شوم" دشمنان پرده برداشتند و فرمودند: هدف این است که "توده‌های مردم مورد اغوا" قرار بگیرند امّا "وسیله‌ی" اغوای توده‌های مردم، "اغوای خواص" است. امروز یکی از "کارهای مهم" (دشمن)، اغوای خواصّ جامعه است، [یعنی] کسانی که عنوانی دارند و امکانی دارند و "احیاناً سوادی"" دارند و مانند اینها... اگر به این خواصّ اغوا شده فرصت داده بشود... راحت توده‌ی مردم را اغوا خواهند کرد؛ یکی از "سنگین‌ترین جنگهای نرم تاریخ کشور" ما "امروز" در همین زمینه در جریان است خب بنا بر این الان یک "جنگ نرم سختی" وجود دارد [ ۲ ] 🖌میراحمدرضا حاجتی [ ۱ ] سوره حجرات / آیه ۶ [ ۲ ] در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری ۱۴۰۰/۱۲/۱۹ @hajati
اظهارات عجیب یک مقام حوزوی پیرامون «مطمئن هستم که دختر خود من هم به تدریج چادر را برمی‌دارد!» || برگی از تاریخ حوزه قم @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️اشاره اخیرا پیرامون برخی از جمله مسئله ، با اظهارات عجیب و غریب برخی مواجهیم! مواضعی که اغلب در دفاع از و تقبیح فریضیتین فراموش شده و سرکوب آمران به معروف و ناهیان از منکر تحلیل می‌شود و دستمایه رسانه‌های معاند و دنباله‌های داخلی آنان قرار می‌گیرد! مشاهده این مواضع برای عموم حوزویان و بدنه متدینین سراسر کشور امری غریب و دور از انتظار می‌نماید اما اگر به مراجعه کنیم، معلوم می‌شود که مع الاسف چنین مواضعی در تاریخ حوزه قم مسبوق به سابقه بوده است! در دهه پنجاه و همزمان با طرح‌های گسترده و پیچیده پهلوی دوم در زمینه و خصوصا ، عموم مراجع و علمای قم به مقابله صریح با این برخاستند اما در این میان معدود افراد مشهوری از میان روحانیون نیز سراغ داریم که مواضعی مشکوک و انفعالی اتخاذ کرده‌اند! در ادامه برخی از اسناد مربوطه را تقدیم می‌کنیم تا در فهم شرایط فعلی مؤثر افتد. 🔻گزارش ساواک از اظهارات عجیب یک مقام روحانی پیرامون ! «روحانیت واقعی بالاخص اینجانب نسبت به اعلیحضرت همایون معتقد و مومن هستیم؛ زیرا ناظر و شاهد خدمات و فداکاری‌های معظم‌له در راه ملک و ملت بوده و هستیم و ایشان بر قلوب مردم حکومت می‌فرمایند... از موارد نارضایتی مردم همین مسئله ناراحتی والدین دانش‌آموزان مدارس اسلامی است. موضوع کشف حجاب و بخش‌نامه‌های سالیانه وزارت آموزش و پرورش سال‌هاست که در مملکت عملی می‌شود، ولی تهدید محصلین و اهانت به آن‌ها و پاره کردن چادر دختران و مرعوب کردن محصلین در چند مدرسه وابسته به روحانیون که فرزندان طلاب، علما و متعصبین مذهبی در آن‌ها به تحصیل اشتغال دارند کار صحیحی نیست؛ زیرا برای تمام ادیان و مذاهب، موسسات تعلیماتی اختصاصی وجود دارد. شریعتمداری افزود با وقوف کامل به آنچه در دنیا می‌گذرد و علم به اینکه روزگار روزگار گذشته نیست. من معتقدم بدون شدت عمل، چند سالی طول نخواهد کشید که دختران چادری امروز، زنان پشت میزنشین و بی‌حجاب فردا خواهند بود ... محصلین مدارس اسلامی با احتساب پدر و مادر و بستگان حدود یک میلیون نفر می‌شوند که مرتبا به من متوسل می‌شوند و حتی تهدید به اعتصاب و خودداری از اعزام فرزندان خود به مدرسه می‌نمایند آیا با توجه به فرمایشات اخیر شاهنشاه آریا مهر دایر به اینکه هیچ فرد ایرانی نباید از تحصیل محروم شود نقض غرض نیست. خواهش می‌کنم دولت اقدام حاد به عمل نیاورد خود به خود درست می‌شود. مطمئن هستم که دختر خود من هم به تدریج چادر را برمی‌دارد. این عقیده من است حال اگر امر شاهنشاه باشد من مطیع هستم.» 🔸منبع: آیت‌الله شریعتمداری به روایت اسناد، صص650-648. 🔘روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
مقابله قاطع آیت‌الله العظمی گلپایگانی با پروژه حجاب‌ستیزی پهلوی‌ها! || برگی از تاریخ حوزه قم @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 تاریخ سند: 19 بهمن 1347 موضوع : دستور رئیس فرهنگ قم در مورد رفتن دخترها بدون چادر از دبیرستان به منزل از : 13/ه به : 316 شماره : 4914/ه یکی از رفقای ساکن قم اظهار می داشت که چندی پیش آقای رئیس فرهنگ شهرستان قم دستور داده بود که کلیه دخترها با روسری و بدون چادر از دبیرستان به منزل بروند این خبر را به آقای دادند و ایشان هم تلفنا با تهران تماس گرفته و از این کار جلوگیری شد و بنا است که رئیس فرهنگ را معزول به جای دیگری انتقال دهند. ▫️منبع: آیت‌الله العظمی حاج سیدمحمدرضا گلپایگانی به روایت اسناد ساواک، ج ۲ ص 121. 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
یادی از حاج‌ سید احمد آقا خمینی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 امروز ۲۵ اسفندماه سالروز درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج احمد آقا خمینی است. حیات سیاسی او فراز و نشیب فراوانی داشت و حتما نقدهایی هم به بخشی از کارنامه سیاسی او وارد است اما ۳ نکته در مورد زندگانی سیاسی ایشان حائز اهمیت ویژه است: ۱. و نسبت به ولایت‌فقیه و نظام و ملت؛ در زمان امام خمینی و مقام معظم رهبری ۲. ؛ بعد از ابتلائات متعدد سیاسی ۳. خصوصا در ماجرای با انتشار و دفاع از حقوق در ماجرای دقیقا به همین دلیل است که حاج‌احمد آقا را و می‌کنند! برخی هم (خصوصا حلقه حامیان و شاگردان رادیکال آقای منتظری) در تمام این سال‌ها دست از او برنداشته‌اند! بازخوانی مستند و تفصیلی تاریخ زندگانی احمد آقا، نکات و ناگفته‌های فراوانی به دست می‌دهد. در ادامه تلاش می‌کنیم گوشه‌هایی از حیات سیاسی ایشان تقدیم شود. صلوات و حمدی به روح حاج احمد آقا هدیه کنیم. @rozaneebefarda
هدایت شده از ره توشه
*سخنی با بعضی از علمای محترم * اینکه بعضی از علمای محترم , روحانی قمی ناهی از منکر را محکوم کرده و در اطراف آن سخنانی ایراد نموده اند ،از مصادیق سوء ظن حرام وظلم مسلم می باشد چرا که قبل از آنکه مراجع رسمی ابعاد ماجرا را اعلام نمایند و صحت و سقم خبرها در فضای مجازی بررسی شود به محکوم کردن این روحانی پرداخته اند و بعضی هم خواسته اند احتیاط کنند لذا با کلمه اگر چنین باشد محکوم کرده اند در حالی که توجه نداشته اند که آثار سوء عرفی و اجتماعی این تعبیرات غیر قابل انکار است. این آقایان در این موضعگیری کلام مولای عالم حضرت علی علیه‌السلام را از یاد برده‌اند که:بين حق و باطل چقدر فاصله است؟ که حضرت فرمودند: «چهار انگشت است. سپس حضرت چهار انگشت را پهلوى هم گذاشته و بين گوش و چشم خود گذاردند». 🆔@rahtousheh1
پاسخ منفی ‏_خمینی به پيشنهاد بنی‌صدر پیرامون نخست‏وزيرى حاج احمدآقا @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️متن نامه بنی‌صدر به امام: بسمه تعالى حضور مبارك حضرت آيت اللَّه العظمى امام خمينى به عرض مى‏رساند، در اوضاع و احوال فعلى و با توجه به اينكه جامعه ما جامعه جوانى است و هيجان مثبت كار براى قرار دادن كشور در خط توليد و فعاليت، جنبه معنوى و هيجان‏آفرين را جنبه اصلى مى‏گرداند، يكى از مناسبترين اشخاص براى تصدى نخست‏وزيرى است. در صورتى كه موافقت فرماييد عين صواب است. ابوالحسن بنى‌صدر ▫️پاسخ امام: بسمه تعالى‏ بنا ندارم اشخاص منسوب به من متصدى اين امور شود. احمد، خدمتگزار ملت است و در اين مرحله با آزادى بهتر مى‏تواند خدمت كند. و السلام عليكم. روح‌اللَّه الموسوي الخمينى‏ ۱ مرداد ۱۳۵۹/ ۱۰ رمضان ۱۴۰۰ 🔶حاشیه روزنه پاسخ کوتاه و حکیمانه امام از جهات مختلف قابل تأمل و تحلیل است: ۱. امام ماهیت واقعی بنی‌صدر را از مدتها قبل می‌شناخت و با ریاست‌جمهوری وی مخالف بود؛ همانطور که بعدها بدان تصریح فرمودند اما دقیقا در چنین شرایطی، طیفی از روحانيان و روحانیت مبارز طرفدار دوآتشه بنی‌صدر بودند و بدنه گسترده‌ای از انقلابیون هم به تبع آنها، به جرگه حامیان بنی‌صدر پیوستند. ۲. حضور احمدآقا در کسوت نخست‌وزیری می‌توانست اهرم فشار و عامل تطهیر بنی‌صدر واقع شود و چه بسا با وارد کردن ایشان به نزاع‌های سياسی رایج، به شکاف در دل جریان انقلابی منتهی گردد لذا از این جهت، تدبیر امام در مخالفت با این امر، از بسیاری وقایع تلخ بعدی جلوگیری کرد‌. @rozaneebefarda
وصایای عرفانی امام خمینی خطاب به فرزندش حاج سیداحمد خمینی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسم اللَّه الرحمن الرحیم الحمد للَّه و الصّلاة و السّلام علی رسول اللَّه صلّی اللَّه علیه و آله وصیتی است از پدری پیر که عمری را با بطالت و جهالت گذرانده، و اکنون به سوی سرای جاوید می رود با دست خالی از حسنات و نامه ای سیاه از سیّئات، با امید به مغفرت اللَّه- و رجاء به عفو اللَّه است- به فرزندی جوان که در کشاکش با مشکلات دهر، و مختار در انتخاب صراط مستقیم الهی- که خداوند به لطف بی کران خود هدایتش فرماید- یا خدای ناخواسته انتخاب راه دیگر- که خداوند به رحمت خود از لغزشها محفوظش فرماید. فرزندم! کتابی را که به تو هدیه می کنم شمّه ایست از صلاة عارفین و سلوک معنوی اهل سلوک؛ هر چند قلم مثل منی عاجز است از بیان این سفرنامه. و اعتراف می کنم که آنچه نوشته ام از حدّ الفاظ و عباراتی چند بیرون نیست، و خود تا کنون به بارقه ای از این شمّه دست نیافتم. پسرم! آنچه در این معراج است غایة القصوای آمال اهل معرفت است که دست ما از آن کوتاه است (عنقا شکار کس نشود دام بازگیر) لکن از عنایات خداوند رحمان نباید مأیوس شویم که او- جلّ و علا- دستگیر ضعفا و معین فقراء است. عزیزم! کلام در سفر از خلق به حق، و از کثرت به وحدت، و از ناسوت به ما فوق جبروت است، تا حدّ فنای مطلق که در سجده اول حاصل شود، و فنای از فنای که پس از صحو، در سجده دوم حاصل گردد. و این تمام قوس وجود است مِن اللَّه و الی اللَّه. و در این حال، ساجد و مسجودی و عابد و معبودی در کار نیست: هُوَ الأَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ. پسرم! آنچه در درجه اول به تو وصیت می کنم آن است که انکار مقامات اهل معرفت نکنی، که این شیوه جُهّال است؛ و از معاشرت با منکرین مقامات اولیا بپرهیزی، که اینان قُطّاع طریق حق هستند. فرزندم! از خودخواهی و خودبینی به درآی که این ارث شیطان است، که به واسطه خودبینی و خودخواهی از امر خدای تعالی به خضوع برای ولیّ و صفیّ او- جلّ و علا- سرباززد. و بدان که تمام گرفتاریهای بنی آدم از این ارث شیطانی است که اصل اصول فتنه است؛ و شاید آیه شریفه وَ قاتِلُوهُمْ حَتّی لا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَ یَکُونَ الدِّینُ لِلَّه «3» در بعض مراحل آن، اشاره به جهاد اکبر و مقاتله با ریشه فتنه که شیطان بزرگ و جنود آن که در تمام اعماق قلوب انسان ها شاخه و ریشه دارد، باشد. و هر کس برای رفع فتنه از درون و برون خویش باید مجاهده نماید. و این جهاد است که اگر به پیروزی رسید همه چیز و همه کس اصلاح می شود. پسرم! سعی کن که به این پیروزی دست یابی، یا دست به بعض مراحل آن. همّت کن و از هواهای نفسانیه که حدّ و حصر ندارد، بکاه، و از خدای متعال- جلّ و علا- استمداد کن که بی مدد او کس به جایی نرسد. و نماز، این معراج عارفان و سفر عاشقان، راه وصول به این مقصد است. و اگر توفیق یابی و یابیم به تحقّق یک رکعت آن و مشاهده انوار مکنون در آن و اسرار مرموز آن، و لو به قدر طاقت خویش، شمّه ای از مقصد و مقصود اولیای خدا را استشمام نمودیم، و دورنمایی از صلاة معراج سیّد انبیا و عرفا- علیه و علیهم و علی آله الصلاة و السلام- را مشاهده کردیم؛ که خداوند منّان ما و شما را به این نعمت بزرگ منّت نهد. راه بس دور است و بسیار خطرناک و محتاج به زاد و راحله فراوان، و زاد مثل من یا هیچ یا بسیار اندک است، مگر لطف دوست- جلّ و علا- شامل شود و دستگیری کند. [صفحه1 از 2] لینک بخش دوم نامه امام: https://eitaa.com/rozaneebefarda/309 @rozaneebefarda
وصایای عرفانی امام خطاب به فرزندش حاج سید احمد خمینی [صفحه2 از 2] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 لینک بخش نخست نامه امام: https://eitaa.com/rozaneebefarda/307 عزیزم! از جوانی به اندازه ای که باقی است استفاده کن که در پیری همه چیز از دست می رود، حتی توجه به آخرت و خدای تعالی. از مکاید بزرگ شیطان و نفس اماره آن است که جوانان را وعده صلاح و اصلاح در زمان پیری می دهد تا جوانی با غفلت از دست برود، و به پیران وعده طول عمر می دهد. و تا لحظه آخر با وعده های پوچ انسان را از ذکر خدا و اخلاص برای او بازمی دارد تا مرگ برسد، و در آن حال ایمان را اگر تا آن وقت نگرفته باشد، می گیرد. پس در جوانی که قدرت بیشتر داری به مجاهدت برخیز، و از غیر دوست- جلّ وعلا- بگریز، و پیوند خود را هر چه بیشتر- اگر پیوندی داری- محکم تر کن؛ و اگر خدای نخواسته نداری، تحصیل کن و در تقویتش همّت گمار، که هیچ موجودی جز او- جلّ و علا- سزاوار پیوند نیست. و پیوند با اولیای او اگر برای پیوند به او نباشد، حیله شیطانی است که از هر طریق سدّ راه حق کند. هیچ گاه به خود و عمل خود به چشم رضا منگر که اولیای خُلّص چنین بودند و خود را لاشی ء می دیدند؛ و گاهی حسنات خود را از سیّئات می شمردند. پسرم! هر چه مقام معرفت بالا رود، احساس ناچیزی غیر او- جلّ و علا- بیشتر شود. در نماز- این مِرقاة وصول الی اللَّه- پس از هر ستایش، تکبیری وارد است، چنانچه در دخول آن «تکبیر» است که اشاره به بزرگ تر بودن از ستایش است، و لو اعظم آن که نماز است. و پس از خروج، تکبیرات است که بزرگ تر بودن او را از توصیف ذات و صفات و افعال می رساند. چه می گویم، کی توصیف کند! و چه توصیف کند! و کی را توصیف، و با چه زبان و چه بیان توصیف کند! که تمام عالم، از اعلی مراتب وجود تا اسفل سافلین، هیچ است و هر چه هست او است؛ و هیچ از هستی مطلق چه تواند گفت. و اگر نبود امر خدای تعالی و اجازه او- جلّ و علا- شاید هیچ یک از اولیا سخنی از او نمی گفتند، در عین حال که هر چه هست سخن از او است لا غیر، و کس نتواند از ذکر او سرپیچی کند که هر ذکر، ذکر او است. وَ قَضی رَبُّکَ الّا تَعْبُدُوا الّا ایّاهُ؛ و ایَّاکَ نَعْبُدُ وَ ایَّاکَ نَسْتَعینُ که شاید از لسان حق خطاب به همه موجودات است: وَ انْ مِنْ شَیْ ءٍ إِلّا یُسبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبِیحَهُمْ این نیز به لسان کثرت است، و گر نه او حمد است و حامد است و محمود انَّ رَبَّک یُصَلّی؛ اللَّهُ نُورُ السَّمواتِ وَ الْارْض. پسرم! ما که عاجز از شکر او و نعمت های بی منتهای اوییم، پس چه بهتر که از خدمت به بندگان او غفلت نکنیم که خدمت به آنان خدمت به حق است؛ چه که همه از اویند. هیچ گاه در خدمت به خلق اللَّه خود را طلبکار مدان که آنان به حقّ منّت بر ما دارند، که وسیله خدمت به او- جلّ و علا- هستند. و در خدمت به آنان دنبال کسب شهرت و محبوبیت مباش که این خود حیله شیطان است که ما را در کام خود فرو برد. و در خدمت به بندگان خدا آنچه برای آنان پرنفع تر است انتخاب کن، نه آنچه برای خود یا دوستان خود؛ که این علامت صدق به پیشگاه مقدس او- جلّ و علا- است. پسر عزیزم! خداوند حاضر است و عالم محضر او است، و صفحه نفس ماها یکی از نامه های اعمالمان. سعی کن هر شغل و عمل که تو را به او نزدیک تر کند انتخاب کن که آن رضای او- جلّ و علا- است. در دل به من اشکال مکن که اگر صادقی، چرا خود چنین نیستی؟! که من خود می دانم که به هیچ یک از صفات اهل دل موصوف نیستم، و خوف آن دارم که این قلم شکسته در خدمت ابلیس و نفس خبیث باشد، و فردا از من مؤاخذه شود؛ لکن اصل مطالبْ حق است اگر چه به قلم مثل منی [است ] که از خصلت های شیطانی دور نیستم. و به خدای تعالی در این نَفَس های آخر پناه می برم و از اولیای او- جلّ و علا- امید دستگیری و شفاعت دارم. بارالها! تو خود از این پیر ناتوان و احمد جوان دستگیری کن، و عاقبت ما را ختم به خیر فرما، و با رحمت واسعه خود ما را به بارگاه جلال و جمال خود راهی ده. و السلام علی من اتبع الهدی . شب 15 ربیع المولود 1407_27/8/65 روح اللَّه الموسوی الخمینی صحیفه امام، ج 20، ص: 154-158 @rozaneebefarda
یادکردی از «رنجنامه» حاج سید احمد خمینی درنگی در مواجهه بی لکنت و انقلابی سیداحمد با آقای منتظری! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔷 نهم اردیبهشت 1368مرحوم حجت الاسلام حاج سید احمد خمینی نامه ای مفصل خطاب به آقای منتظری نوشتند که با عنوان «رنجنامه» منتشر گردید. در ادامه چند جمله ای از مقدمه و ابتدای این نامه خواهد آمد تا دعوتی باشد از خوانندگان که اصل رنجنامه را مطالعه نمایند. ✅ از آنجا که در متن وقایع انقلاب خصوصاً در جزء جزء ماجرای حضرتعالی و برخورد گرم و صمیمانه حضرت امام با شما و تلاش معظم‌له برای نجاتتان از چنگال توطئه‌گران و نفوذی‌ها بودم، فکر کردم اگر حقایق را بازگو نکنم به اسلام و انقلاب و امام و مردم خیانت کرده‌ام. ✅ چه بسا نسل معاصر و آیندگان براساس ناآگاهی تصور کنند که جنابعالی را یک‌شبه و بدون مقدمه کنار گذاشته‌اند در حالیکه به هیچ‌وجه این‌گونه نبوده است. ✅ ذکر این نکته در بیان تلخی حادثه کافی است که حضرت امام روحی فداه پس از کنار گذاشتن شما ظرف چند ساعت چندین بار گریستند و بارها فرمودند که لحظه‌ای از آقای منتظری غافل نیستم ولی چه کنم که مصلحت نظام ایجاب می‌کرد که ایشان کنار بروند... ✅ در خاتمه من تأکید می‌کنم که هرگز منظورم از این نامه این نیست که خدای ناکرده بگویم جنابعالی تفکر و خط منافقین و لیبرال‌ها را پذیرفته‌اید بلکه غرضم این است که ثابت شود جریان توطئه‌گر طیف مهدی هاشمی با القائات خود، شما را وادار به مواضعی کرده‌اند که بعضی از گفته‌های شما چیزی جز خواست دشمنان قسم خورده انقلاب و اسلام نبود. ✅ تذکر این نکته بجاست که نامه‌های شما به حضرت امام حاوی مسائل بسیار مفیدی هم هست که از روی درد و رنج و دفاع از انقلاب و اسلام نگاشته شده است این بعد قضیه هرگز نادیده گرفته نشده و نمی‌شود، ولی این نوشته بر آن نیست که خدمات حضرتتان را ترسیم کند که خدمات شما خود کتاب مفصلی خواهد شد و هیچ کس زحمات و فداکاریهای‌تان را فراموش نمی‌کند و رهبر انقلاب و همه دوستداران انقلاب از این موضوع در شگفتند که چرا شما یک مرتبه از آن مواضع به این موضع‌گیری‌ها رسیدید. ✅ این نوشته بر آن است تا نشان دهد برای عدم تحقق آنچه که شد چه زحماتی کشیده شده است و ریشه آنچه نمی‌بایست می‌شد، چیست. ✅ مدت مدیدی بود تصمیم داشتم مسائلی را خدمتتان عرض کنم نه وقتم اجازه می‌داد و نه حال و ذهنیت جنابعالی را مساعد برای تحلیل واقعیات می‌دانستم. ولی واقعیات تلخ‌تر از زهری که اتفاق افتاد، زمینه را فراهم ساخت و من نیز احساس تکلیف بیشتر می‌‌کنم و با اجازه شما بدون مقدمه و تعارفات معموله به سراغ اصل مطلب می‌روم که مقصر در این واقعه کیست؟ ✅ شما راجع به هر کسی که بگویید با شما میانه‌ای نداشته است، درباره من چنین چیزی نمی‌توانید بگویید چرا که از وقتی که خودم را شناختم، مرید و مروج شما بودم، اگر شما همیشه امام را ترویج می‌کردید، من هم همیشه بعد از امام شما را ترویج می‌نمودم اگر ترویج شما از امام به عنوان یک مجتهد مسلم پرفایده بود، ترویج من هم به عنوان فرزند امام از شما مؤثر بود. ✅ در سال 58 من قائم مقامی رهبری شما را به خیال این که رضای خدای در آن است عنوان نمودم. ✅ باور نمی‌کردم روزی بیاید که ناچار باشم نامه‌ای تلخ برایتان بنویسم ولی از آنجایی که هنوز مانند سال 58 بر عقیده خود پابرجایم که امام مظلوم است، لازم دیدم با چند جمله‌ای در مورد شما و مواضع شما، جنابعالی را خسته کنم. ✅ امروز که این نامه را برای شما می‌نویسم قلبم آرام و مطمئن است که وظیفه دوستی و ارادت و صداقت را تا آنجا که در توان داشته‌ام انجام داده‌ام. و از آنجا که هر روز احتمال می‌دادم بواسطه برخوردها و مواضع شما این حادثه اتفاق بیافتد، صریحاً و بدفعات به آقای هادی هاشمی داماد حضرتعالی گفتم که اگر قضایا به همین شکل ادامه پیدا کند، علی الظاهر امام تحمل نخواهند کرد و مصلحت نظام را بر همه چیز و همه کس مقدم می‌دارند.... 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
تناقض گویی های آقای منتظری از نگاه سید احمد خمینی وقتی منتظری خواستار اعدام شریعتمداری شده بود! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 مرحوم حاج سید احمد خمینی در فرازی از چنین می نویسد: 🔹شما قبلاً می گفتید هستند، حال چیز دیگری می گوئید. 🔹شما قبل از شهادت شهید محمد منتظری می گفتید ، ولی بعد از مرگ شریعتمداری، اعتراض داشتید که چرا نگذاشتید تشییع شود. از این قبیل مسائل بسیار دارم اما سرتان را درد نمی آورم! 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
رنجنامه سیداحمد(1).pdf
438.4K
💥متن كامل سید احمد خمینی خطاب به آقای 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
متن کامل وصیت‌نامه مرحوم حاج‌ سیداحمد آقا خمینی به حسن و برادرانش این توصیه را می‌‌‌ نمایم که همیشه سعی کنند در خطّ رهبری حرکت کنند و از آن منحرف نشوند که خیر دنیا و آخرت در آن است. [صفحه ۱ از ۲] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ‏‏بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم‏ ‏‏با امید به رحمت واسعه حضرت حق جل جلاله و ایمان به حقانیّت آنچه حضرت خاتم‌الانبیاء محمد مصطفی صلی‌الله علیه و آله و سلّم آورده است و با اقرار به تبعیّت محض از معصومین بزرگوار بخصوص مولای متقیان امیرمؤمنان و خلیفه بلافصل رسول اکرم صلی‌الله علیهما و آلهما.‏ ‏‏اینجانب احمد خمینی فرزند امام خمینی رضوان‌الله تعالی علیه در تاریخ 30 شهریور 71 هجری شمسی مطابق با 23 ربیع‏‏ الاول 1413 قمری چند سطری به عنوان وصیت می‌‌‌ نویسم تا به این اصل اسلامی عمل کرده باشم.‏ ‏‏1- وصی خود فرزندم حسن خمینی را قرار دادم تا در صورت امکان به آنچه مورد نظرم است عمل نماید انشاءالله خداوند به ایشان پاداش خیر دهد.‏ ‏‏2- مرا حتی‌المقدور نزدیک پدر عزیزم و مُراد و امامم دفن کند تا شاید به حساب حضرت امام فاتحه‌‌‌ ای هم نصیب من سراپا گناه گردد و خداوند به خاطر آن حضرت مورد ‏‎‏لطفم قرار دهد.‏ ‏‏3- بعد از من کار مرقد حضرت امام با ایشان است تا به کمک و هدایت برادر عزیزم جناب حجةالاسلام آقای انصاری که با در نظر گرفتن تمامی جهات بهترین فرد و دلسوزترین شخص نسبت به حرم حضرت امام است کارهای آنجا را بعد از من دنبال کند، بعد از من حسن خمینی تولیّت آن مزار‏‏ شریف را عهده‌‌‌ دار باشد.‏ ‏‏4- کُلیه اعلامیه‌‌‌ ها و کتابها و نوشتجات حضرت امام قدس سرّه بعد از من در اختیار حسن خمینی است که هرگونه می‌‌‌ خواهد چاپ و مُنتشر کند و در صورتی که وضع مالی خانواده‌‌‌ ام خوب نباشد از درآمد آن برای گذران زندگیشان استفاده کند و الّا بهتر است پول حاصل از آن به فقراء و یا خرج حرم امام گردد درآمد آن مال همۀ افراد خانواده است، کار مؤسسه نشر امام نیز با صلاحدید حسن آنگونه که تشخیص می‌‌‌ دهد است.‏ ‏‏5- کتاب‌هائی که در دفتر فرهنگی است و متعلق به من است در صورتی که خانواده‌‌‌ ام (فاطی) احتیاج مادّی داشته باشد بفروشند و پولش را در اختیار او بگذارند ولی بهتر است همۀ بچه‌‌‌ ها از آنها استفاده کنند در صورتی که نه احتیاج مادّی باشد و نه بچه‌‌‌ ها از آن استفاده‏‎ ‎‏می‌‌‌ کنند به کتابخانه آیت‌‌‌ الله العظمی آقای نجفی سپرده شود تا طُلاب از آن استفاده کنند و اگر حرم امام دارای کتابخانه شد در آنجا گذارده شود.‏ ‏‏6- کلیه اثاث منزل که مال من است به همسرم بخشیدم، البته اثاثی که مربوط به من است خیلی ناچیز است.‏ ‏‏7- من شخصاً در هیچ بانک و مؤسسه‌‌‌ ای و یا شرکتی و از این قبیل وجهی ندارم و اگر مختصر پولی در بانک تعاون اسلامی دارم شهریه‌‌‌ های مراجع بزرگوار قُم است که باید صرف فقراء گردد.‏ 8_ وجوهی که نزد خودم است یا پول شخصی و یا وجوه شرعیّه است که جای هر کدام مشخص و روی هر کدام نوشته شده است، اگر به پولی برخورد شد که مشخص نبود از اموال خودم محسوب نگردد. کُلیه وجوهی که سهم مبارک و یا خیرات است در اختیار رهبر بزرگوارمان حضرت آیت‌‌‌ الله خامنه‌‌‌ ای دامت برکاته قرار گیرد تا در موارد مقرره‌‌‌ اش صرف گردد.‏ ‏‏ 9- به فرزندان عزیزم حسن و یاسر (رضا) و علی سفارش می‌‌‌ کنم که متدین و باتقوی باشند و دوست دارم در حوزه علمیه قم درس دینی بخوانند و در موقعش متلبس به لباس روحانیّت شوند. معتقدم اینطور بیشتر محفوظ می‌‌‌ مانند و سفارش مادرشان فاطی عزیزم که زن فاضل و بسیار مُتدینی است را به آنها می‌‌‌ کنم او زن عارف مسلکی است که مورد علاقه شدید امام بود، نکند خدای ‏‎‏ناکرده بعد از من به او کم محبّتی شود، نکند خدای ناکرده صدای فرزندان نسبت به او بلند شود. او لطیف و دانا است و گوش دادن به نصایح او مُسلماً به نفع فرزندان است.‏ ‏‏سفارش مادرم که جان عزیزم فدای او باد را می‌‌‌ کنم ـ او سختیها و مرارتهای بسیار کشیده است و همیشه انیس و مونس اماممان بوده است ـ فرزندانم و فاطی خیلی مواظب ایشان باشند، امروز خدمت به خانم روح امام را شاد‏‎ ‎‏می‏‎‌‌‌ ‎‏کند.‏ ‏‏فاطی عزیزم تو خود بهتر از همه می‌‌‌ دانی که دیر یا زود همه رهسپار دیار آخرتیم، سعی کن زندگی عادی خود را ادامه دهی و راضی باشی به رضای حق جلّ و علا.‏ 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
متن کامل وصیت‌نامه مرحوم حاج‌ سیداحمد آقا خمینی من در جهت مصلحت امام به هیچ فرد و گروهی رحم نکرده‌‌‌ ام و خیلی‌‌‌ ها را در این راستا رنجانده‌‌‌ ام که هنوز هم از این جهت ناراحت نیستم! [صفحه ۲ از ۲] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ‏‏10- بین خود و خدای خود رضایت کامل دارم که تمام تلاشم برای تقویت اسلام و نظام و امام بوده است و از این جهت در آرامش کامل بسر می‌‌‌‌برم البته من هم مانند همه کسانی که درگیر کارهای مختلف مبارزاتی و سیاسی هستند بی‌‌‌‌اشتباه نبودم و به این اعتراف می‌‌‌ کنم ولی تنها کسانی اشتباه نمی‌‌‌ کنند که کاری نمی‌‌‌‌کنند. در زد و خوردهای سیاسی ممکن است کارهائی انجام داده باشم که مناسب شأن امام و یا یاران امام نبوده باشد، تقاضایم از خدا و یاران امام این است که مورد عفوم قرار دهند. ‏‏ من در جهت مصلحت امام به هیچ فرد و گروهی رحم نکرده‌‌‌ ام و خیلی‌‌‌ ها را در این راستا رنجانده‌‌‌ ام که هنوز هم از این جهت ناراحت نیستم. از همه بخصوص مادر، فاطی، خواهرها و بچه‌‌‌ هاشان و قوم خویشان مادری و پدری، نسبی و سببی اُمید عفو و دعای خیر دارم.‏ ‏‏به حسن و برادرانش این توصیه را می‌‌‌ نمایم که همیشه سعی کنند در خطّ رهبری حرکت کنند و از آن منحرف نشوند که خیر دنیا و آخرت در آن است و بدانند که ایشان موفقیّت اسلام و نظام و کشور را می‌‌‌ خواهند. هرگز گرفتار تحلیل‌‌‌ های گوناگون نشوند که دشمن در کمین است.‏ ‏‏خداوندا عبد تو پیش تو می‌‌‌ آید و تنها امیدش به تو است عبدی شرمگین و گناهکار او را به رحمت و بزرگواری خود ببخش یا ارحم الراحمین والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته ‏ ‏‏برای من 10سال نماز و روزه بدهید. وصیّتنامه‌‌‌‌های قبل از این تاریخ فاقد ارزش است.‏ ‏احمد خمینی‏ ‏23 ربیع الاوّل 1413 ‏ ‏30 شهریور1371‏ 🔸حاشیه روزنه ۱. این متن نشان‌گر صفا و صداقت احمد‌آقا و عصاره شخصیت و کارنامه اوست. ۲. احمدآقا که خود بود، اسناد و مسئولیت سنگین حفظ و نشر آثار امام را به حسن آقا سپرده است؛ امری که با گذشت چند دهه از آن، کارشناسان امر در مورد حسن انجام آن تردیدهایی دارند که امید است با تغییر رویه و بازگشت به سیره احمدآقا، دلسوزان انقلاب اسلامی دیگر باره، نسبت به امانت‌داری در صیانت از افکار و آثار امام شهادت دهند. هیچ انقلابی عاقل و منصفی از زاویه‌دار برشمردن یا بی‌اعتبار کردن مؤسسه آثار امام خوشحال نیست، بلکه مشاهده برخی اشکالات فاحش موجب نقدها و قضاوت‌ها می‌شود که امید است این امور نیز به نحو احسن اصلاح شود. ۳. توجه احمدآقا به که ریشه در سیره امام و حاج‌آقا مصطفی دارد، در جای جای متن منعکس است. ۴. زهد احمدآقا نیز شبیه امام و برادر شهیدش است؛ او از زندگی چیزی برای خود نیندوخته بود و این امر برای همه درس‌آموز باید باشد. مردم به خاطر این زهد است که احمدآقا را فراموش نمی‌کنند. ۵.احتیاط در مسائل مالی، نکته دیگری است که برای هر طلبه‌ای و خصوصا ارباب وجوهات، الگوست. ۶. علاقه به سلک روحانیت و جایگاه صیانت‌گری لباس مقدس روحانیت را در توصیه به فرزندان می‌توان باز شناخت. ۷.توصیه به حفظ حرمت مادر و همسر نیز جالب است و ای کاش همین حساسیت‌ها در مورد همسر مکرمه و فرزندان آقا مصطفی نیز اعمال می‌شد و بشود. ۸.شهادت به مصروف کردن تمام تلاش خود برای تقویت اسلام و نظام و امام و در عین حال اذعان به احتمال ارتکاب برخی اشتباهات سیاسی و طلب حلالیت، نشانی دیگر از صداقت و تقوای اوست. ۹.تصریح به اینکه در جهت مصالح امام به هیچ فرد و گروهی نکرده و بخاطر رنجش اینان ناراحت هم نیست، نشان از صلابت در اقدام انقلابی و ثبات قدم دارد. اینکه برخی منتظری‌چی‌ها به دروغ ادعا کرده و می‌کنند که احمدآقا از رنج‌نامه عدول کرده، تکلیفش با همین تصریحات روشن می‌شود. ۱۰.توصیه به فرزندان برای حرکت در خط رهبری و پرهیز از انحراف از خط رهبری و اینکه این امر ملاک خیر دنیوی و اخروی ایشان است، اصل مهمی است که امید است همیشه مورد توجه ایشان باشد. ملت انقلابی ایران هیچ دوست نمی‌دارد که وابستگان نسبی و فکری به امام خمینی، از مسیر انقلاب اسلامی منحرف شوند؛ کما اینکه مقام معظم رهبری در دهه‌های پیشین، بیشترین تلاش‌ها را در حفظ منسوبین به امام و انقلاب، به خرج داده‌اند. چنانکه امام عزیز نیز آخرین تلاش‌ها را برای حفظ امثال شریعتمداری‌ها و منتظری‌ها به کار بست. در دورانی که اسرائیلی‌های آدمکش، طیفی از سیاسیون ایران را سرمایه خود خطاب می‌کنند، تعیین خط و خطوط فکری سیاسی و حرکت در خط رهبری، کمترین انتظاری است که از خانواده امام داریم؛ انتظار آنکه کارنامه سیاسی فرزندان احمدآقا بر وصایای صریح ایشان تطبیق کند، انتظاری حداقلی است که امید است برآورده شود. 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
و سخنی با دولت و مجلس انقلابی! تلنگر! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ارگان رسانه‌ای مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام شامل تشکیلات عریض و طویلی است که یکی از پایگاه جماران است. سایت جماران این روزها به واسطه همگرایی حداکثری با برخی رسانه‌های معاند از جمله‌ (موسوم به )، با عنوان معروف شده است! حالب و عجیب آنکه؛ در سالگرد درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج احمد آقا خمینی نیز همچنان تمرکزش را بر ماجرای درمانگاه قم و تخریب طلبه ناهی از منکر قرار داده است! به راستی کدام مرجع نظارتی باید به این موضوع ورود کند؛ بودجه‌های چند صد میلیاردی به نام حفظ و نشر آثار امام گرفته می‌شود اما خروجی‌اش شده امثال پایگاه و این مزخرفاتی که در فتنه‌ها و بزنگاه‌های مهم تحویل می‌دهد! این کارها با امام چه نسبتی دارد؟ چرا باید بودجه عمومی ملت به جیب جماعتی برود که در مسیر مخالف آرمان‌های امام حرکت می‌کنند؟! از نمایندگان محترم می‌خواهیم موضوع از مجموعه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام را کلید بزنند و در اختصاص بودجه به ارگان‌های اقماری وابسته به این مجموعه که برخی شان نسبتی با اندیشه امام ندارند تجرید نظر فرمایند. هم در این سال‌ها به این موضوع دقت و توجه کافی نداشته و ندارد! از برخی کارگزاران دولت که امیدی نداریم اما قوه عاقله متدین و انقلابی مشورت دهنده به دولت باید باشد و در تخصیص بودجه و سایر حمایت‌های مادی و معنوی صیانت از را مورد توجه قرار دهد. @rozaneebefarda
34.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈👈👈 این چند دقیقه تحلیل آیت الله حسینی قزوینی از ماجرای درمانگاه قم را بشنوید. 🔰با انتشار این کلیپ در ثواب آن سهیم شوید. ‌ ━━━━━━━⊰◇⊱━━━━━━━━ 🙏 کانال رسمی آیت الله استاد حسینی قزوینی https://eitaa.com/joinchat/280166401C0bce4a1497
فرزندِ امین پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت سالروز درگذشت حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد خمینی گفت‌وگو با مقام معظم رهبری پیرامون شخصیت مرحوم حاج احمد آقای خمینی/1 گفت‌وگو با مقام معظم رهبری پیرامون شخصیت مرحوم حاج احمد آقای خمینی/2 گفت‌وگو با مقام معظم رهبری پیرامون شخصیت مرحوم حاج احمد آقای خمینی/3 گفت‌وگو با مقام معظم رهبری پیرامون شخصیت مرحوم حاج احمد آقای خمینی/4 گفت‌وگو با مقام معظم رهبری پیرامون شخصیت مرحوم حاج احمد آقای خمینی/5 پیام تسلیت مقام معظم رهبری به‌مناسبت ارتحال مرحوم حاج احمد خمینی پیام امام خمینی به ملت ایران درباره سید احمد خمینی و رفع تهمت‌های ناروا/1 پیام امام خمینی به ملت ایران درباره سید احمد خمینی و رفع تهمت‌های ناروا/2 چرا امام از ابتدا آقای منتظری را کنار نگذاشت؟ تمام حزب‌اللهی‌ها در آخرت جلوی شما را خواهند گرفت! امام در مقابل مصلحت نظام و اسلام از هیچ چیزی نمی‌گذرند خون دلی که امام خورد! رنج‌نامه مرحوم حاج احمد خمینی خطاب به منتظری 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مسأله انتخابات؛ اکثریت مشروع یا مشروعیت اکثریت نقدی بر ادعانامه‌های انتخاباتی شیخ برجامی /۲ 💥اختصاصی|| حجت‌‌الاسلام والمسلمین داود مهدوی‌زادگان @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸 انتخابات همزمان دو مجلس مردمی خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ علیرغم خواست و پیش گویی های جبهه معارض و برانداز برگزار شد. بیش از بیست و پنج میلیون نفر از مردم ایران پای صندوق رأی حاضر شدند و نمایندگان دو مجلس را انتخاب کردند. 🔸حضور بیست و پنج میلیون انسان بالغ و عاقل پای صندوق رأی چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. با وصف این، نویسندگان و صاحب منبران جبهه معارض با القای شبهات و تفسیرهای غلط و مغالطه آمیز سعی در ندیدن این جمعیت میلیونی مردم را دارند. 🔸یکی از مغالطات شبهه افکنان پیرامون این انتخابات مغالطه اکثریت است. به زعم آنان حضور ۴۱ درصدی مردم نشانه اقلیتی است(!) که مشروعیت نظام ولایی را مخدوش می کند و تصمیم خبرگان را بدون پشتوانه و اعتبار شرعی و قانونی می سازد. 🔸ندیدن و به حساب نیاوردن رأی ۴۱ درصد از مردم برای هر انسان منصفی کافی است که در ارزیابی نهایی خود جریان معارض را عاری و تهی از احساس مردمی بودن و احترام بالاصاله به رأی مردم بداند. با وصف این، پاسخ های دیگری نیز به این مساله وجود دارد. 🔸اما مساله اصلی در باب مفهوم اکثریت در امر انتخابات این است که با فرض دعوت عمومی حاکمیت و آزادی مشارکت مردم در انتخابات، کدام اکثریت مشروعیت دارد، اکثریت شرکت کننده یا اکثریت بیرون از صندوق؟ 🔸وجه مغالطه آمیز و پارادوکسیکال این شبهه (اکثریت مشارکت داخل و خارج صندوق) از همین جا ناشی می شود. 🔸عقل سلیم و تجربه دموکراسی های موفق دنیا اکثریت شرکت کننده در انتخابات را مشروع و حجت می داند. چون نظر اکثریت بیرون از صندوق بر خلاف نظر جریان معارض بسیط نیست و تفسیر های مختلفی از آن می شود و لذا پشتوانه هیچ دیدگاهی نمی تواند باشد و با آن نمی توان چیزی را نفی یا اثبات کرد. برخلاف اکثریت شرکت کننده که نظرش روشن و شفاف است. 🔸بر همین اساس، اصل پنجم قانون اساسی در سال ۶۸ به منظور دفع چنین شبهه ای بدین صورت اصلاح شده است: "در زمان‏ غیب‏ حضرت‏ ولی‏ عصر (عجل‏ الله‏ تعالی‏ فرجه‏) در جمهوری اسلامی‏ ایران‏ ‎‎‎‎‎ولایت‏ امر و امامت‏ امت‏ بر عهده‏ فقیه‏ عادل‏ و با تقوی‏، آگاه‏ به‏ زمان‏، شجاع‏، مدیر و مدبر است‏ که‏ طبق‏ اصل‏ یکصد و هفتم عهده دار آن می گردد". 🔸مطابق اصل یکصد و هفتم، تعیین رهبر به عهده خبرگان منتخب مردم است. یعنی مطلق منتخب مردم بودن خبرگان کفایت می کند. این امر با مبانی فقه امامیه که برای تشخیص مرجع تقلید اعلم جامع الشرایط، شهادت دو نفر عالم عادل را کافی می داند، سازگاری دارد. 🔸وقتی مرجعیت فقیه با شهادت دو عالم عادل ثابت شدنی است (العروة الوثقی، احکام التقلید، مسأله ۲۰) حجیت ولایت امری فقیه با رأی بیست و پنج میلیونی بطریق اولی اثبات می شود. 🔸بدیهی است که مقصود امام خمینی ره از آرای اکثریت مسلمین، اکثریت شرکت کننده در انتخابات است. چون ایشان تصریح به قانون اساسی دارند (صحیفه امام ج ۲۰ ص ۴۵۹). قانون اساسی هم نظر به اکثریت شرکت کننده دارد نه مطلق اکثریت. 🔸آری، همان‌طور که امام خمینی ره انتخابات را نوعی بیعت در صدر اسلام تعبیر کرده است (صحیفه امام ج ۲۰ ص ۴۵۹)، بیعت به معنای مشارکت مستقیم مردم در انتخاب حاکم شرعی و قانونی است. 🔸بنابر این، کسانی که در مجلس بیعت حضور نیافته اند نمی توانند از تبعیت از حاکم منتخب طفره روند. چنانکه معاویه با طرح چنین مساله ای (عدم حضور در مجلس بیعت) سعی در سرپیچی از ولایت حضرت وصی را داشت. 🔸اما امام علی علیه السلام طی نامه ای خطاب به معاویه پاسخ داد که راه گریزی از پذیرش نتیجه بیعت ندارد: "بيعت كردن فقط يك بار است و دوباره در آن نظر نتوان كرد. گزينش از سر گرفته نشود. هر كه از بيعت بيرون رود، طعن زننده است، و هر كه در پذيرفتنش درنگ كند و دو دلى نشان دهد، منافق است" (نهج‌البلاغه: نامه هفتم). 🔸نتیجه گفتار بالا این است که اکثریت در همه دموکراسی ها و مردم سالاری دینی در چارچوب قانون انتخابات مشروعیت پیدا می کند. لذا عدم مشارکت اکثریت در انتخابات به مثابه اسقاط حق و سلب مشروعیت از خود است. از این رو، انتخابات در نسبت با پدیده اکثریت، مشروعیت ساز و مشروعیت سوز است. با دیدگاه خوارجی و اموی نمی توان از پذیرش انتخابات دموکراتیک طفره رفت! 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
حمایت رئیس سازمان تبلیغات رفسنجان از طلبه ناهی از منکر در جریان درمانگاه قم از هر که با سکوت یا بیان خود به جریان قوت بخشید خصوصا عمامه‌به‌سرها تبری می‌جویم. @rozaneebefarda
موضع حجت‌الاسلام علی ثقفی در ضرورت توجه به پشت‌پرده‌های ماجرای اخیر قم! 🔻مواضع روحانیون مخالف طلبه ناهی از منکر نشان‌گر یک جریان سازمان‌دهی شده برای ایجاد دودستگی روحانیت در قم است! @rozaneebefarda
حجت‌الاسلام رهدار: به نظر می‌توان در آیت‌الله بودن برخی آیت‌الله‌های ناقد طلبه ناهی از منکر تردید کرد! @rozaneebefarda