eitaa logo
روزنه
6.1هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
246 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
8.pdf
157.1K
💥اظهارات سیدضیاء مرتضوی در نقد مواضع آیت‌الله پیرامون مسئله مرجعیت. 🔸مرتضوی از شاگردان آقای و از ژورنالیست های معمم اعتدالگرا در قم محسوب می شود که اکنون به همراه در مؤسسه فعالیت دارند. 🔹روزنامه جمهوری اسلامی رسانه اختصاصی خرده جریان مرحوم و ، یکی از پایگاه‌های حمایت کننده از جریان نوپدیدی است که علنا در تکثر مرجعیت شیعه فعال شده است. 🔹خاستگاه سیاسی فعالان عرصه مرجعیت با ادعای استقلال حوزه در تنافی آشکار است. چنانکه در کارنامه سران نیز چنین تناقضی به طور واضح قابل مشاهده است. 🔹از مدتها قبل بر اهل اطلاع واضح بود که مرحوم هاشمی یکی از پدران معنوی نشست اساتید محسوب می شد که در مهندسی معکوس اقدامات حوزوی امام خمینی، نقش اساسی داشت. اکنون به مرور مستندات این گزاره مهم در معرض همگان قرار می‌گیرد. 🔸با گذشت زمان پیوندهای پنهان و اقدامات پیچیده طیف های مختلف فعال در عرصه ، برهمگان آشکار می شود. این هنوز طلیعه صبح است.... @rozaneebefarda
سفر درمانی شیخ زکزاکی؛ بیم ها و امیدها 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸به دنبال فشار رسانه‌ای و اعتراضات داخلی به حبس غیرقانونی شیخ زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه، حکومت پلیسی نیجریه نتوانست تاب بیاورد و به اجبار به سفر درمانی خارجی ایشان تن داد. 🔸این سفر موجی از خوشحالی و امید را در میان شیعیان، خاصه در نیجریه و ایران پدید آورد. اطمینان از زنده بودن این روحانی مبارز و مظلوم و آغاز روند معالجات ایشان خبری بسیار امیدبخش است اما؛ 🔹هند از کشورهایی است که صهیونیست‌ها حوزه نفوذ بالایی در آن دارند و بروز برخی رویکردهای شیعه ستیزانه دولت هند را نمی توان بی ارتباط با این وضعیت دانست. 🔹 همزمانی سفر درمانی زکزاکی به هند با سرکوب و محاصره مسلمین و شیعیان کشمیر، نشان از پیچیدگی فوق عادی تحولات دارد و خلاصه آنکه؛ 🔸اکنون علاوه بر تقویت احتمال خطر جانی و ترور درمانی علامه زکزاکی در هند به اشارت یا مباشرت صهیونیست‌ها، این اتفاق به نوعی موجب بازسازی چهره خون ریز و خشن حکومت هند در مقابله با شیعیان کشمیر شده است. سکوت علمای اعلام قم و نجف از یک سو و تحیر فعالان رسانه‌ای و کارگزاران سیاسی کشورهای اسلامی از دیگر سو، عمق و گستره اثرگذاری توطئه‌های بالقوه و بالفعل علیه تشیع را افزایش خواهد داد. 🔸 و ، بار دیگر در معرض امتحان واقع شده اند تا بر همگان اثبات شود که نه تنها منافع راهبردی تشیع که حفظ دماء شیعیان نیز برای آنان هیچ ارزشی ندارد و آنها در تمام این سالها تنها ژست انسان دوستی و شیعه دوستی گرفته اند! یادمان نمی رود که این جماعت عافیت طلب هنگامه جهاد و دفاع، که ضامن امنیت پایدار و حفظ جان مسلمین است، رگ انسان دوستی و شیعه گرایی شان متورم می شود! این یعنی یک جای کار ایراد دارد! این جماعت حتی اگر نادانسته هم چنین کنند، باید ملتفت شوند که دشنه دشمن با دست آنان در قلب اسلام و تشیع فرو می رود! بهتر و پیشتر از همه این جماعت را شناخته بود که می فرمود آنان دشمن رسول‌الله(ص) اند و هم و غم شان فقط عافیت و علف شان است! اعاذنا الله من شر انفسنا.... @rozaneebefarda
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸جناب آقای سیدمحمد جواد علوی بروجردی از بنیان گذاران تشکل نوپدید حوزوی موسوم به :👇 🔸مرجعیت در شیعه آزاد است. یعنی هر کسی خودش را دارای صلاحیت می‌داند ورود پیدا می‌کند هرکسی احساس مسؤلیت و احساس وظیفه می کند، ورود می کند... اینکه در حوزه مقبول می افتد یا نه، حرف دیگری است. بعد از آقای بروجردی، صد تا رساله نوشته شد، اما سه چهار تا جا افتاد اینکه من تعیین کنم توباش تونباش، این در شیعه عملی نیست... اینکه همه بنشینند یک نفر را بعنوان مرجع واحد انتخاب کنند، این نبوده؛ باید قهرا یک نفر تک واقع شود.‌. مرجعیت در شیعه آزاد است؛ اینکه یک نفر بیاید بقیه همه بصورت دستوری، شوند و ساکت شوند، اینطور نیست! @rozaneebefarda
کشتی غرور و استکبار انگلیسی ها برای نخستین بار در خلیج فارس به گل نشست! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸دولت محلی و کوچولوی جبل الطارق بالاخره با اشارت ارباب استعمارگرش کشتی ایرانی را آزاد کرد. 🔹این اتفاق وقتی رخ داد که آنان اعلام کرده بودند امکان و احتمال ادامه توقیف کشتی ایرانی بیش مدت اولیه نیز وجود دارد اما با اقدام متقابل ایران در عرصه دریایی، این اما و اگر ها یکباره پایان یافت و خبر آزادی کشتی ایرانی زنگ پایان زورگویی و راهزنی دریایی غرب استعمارگر را به صدا درآورد. 🔹از عصر صفوی که نخستین گروه از اروپائیان استعمارگر وارد خلیج فارس شدند و اخراج پرتقالی ها از جنوب تا کنون، این نخستین بار است که ایران توانسته در مواجهه دریایی با یک قدرت فرامنطقه‌ای، به پیروزی مطلق دست یابد. 🔸خدای متعال بر ما منت نهاد و این قدرت نظامی و اقتدار در پرتو رهبری حکیمانه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در عصر جهموری اسلامی موجب شد تا امروز به اینجا برسیم که بعد از چند قرن شنیدن حرف زور از غربی‌ها و انگلیسی‌ها، با همان زبان با آنها سخن بگوییم. 🔸این ثمره تلاش تاریخی امام و‌ بیدار کردن ملت ایران از خوابی طولانی بود که با احیای روح اعتماد به نفس ملی به دست آمد. این اتفاق بزرگ همچنین ثمره خون شهدای عزیز ا ایران از ابتدای نهضت تا کنون است. 🔹واقعه آزادی کشتی ایرانی با اقتدار دریایی ایران، نقطه عطفی در مناسبات منطقه‌ای و جهانی است که در ماه ها و سالهای آتی از آن بیشتر خواهیم گفت و شنید. @rozaneebefarda
تضعیف و تکثر مرجعیت شیعه به بهانه آزادی و استقلال؛ مسأله این است! 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹همزمان با علنی شدن و گسترش دامنه اعتراضات حوزویان نسبت به انتشار غیرقانونی رساله و اعلان نامتعارف مرجعیت توسط برخی سران نشست اساتید(که البته این امور محدود به آنان نبوده ممکن است در سایر طیفها هم بروز کند)، برخی بزرگان حوزه از جمله دبیر محترم جامعه مدرسین نیز اظهارات صریحی ابراز داشت که در محافل حوزوی بعنوان نقد صریح رویه جناب آقای ، تفسیر شد. 🔹به فاصله چند روز، فیلمی از آقای علوی توسط رسانه‌های نزدیک به نشست انتشار یافت که به نظر می رسد در مقام پاسخ بدان اشکالات و انتقادات است. 🔸فارغ قضاوت پیرامون اصل چنین رویکردی که به نظر برخی خود اقدامی نامتعارف محسوب می شود و در سیره بزرگان شیعه مسبوق به سابقه نیست که به تئوری پردازی جهت دفاع از عملکرد انتقاد آمیز خود بپردازند (بلکه این امر معمولا توسط دیگران انجام شده یا کریمانه از کنار نقدها می گذشتند)، پیرامون مطالب مطرح شده در این فیلم چهار دقیقه ای، نکاتی به شرح ذیل قابل ذکر است: ۱)ارائه فراتحلیل از سیره بزرگان تشیع تنها در صورتی پذیرفتنی است که منشأیی در تاریخ حوزه و روحانیت داشته باشد لذا ارائه تفسیرهای پسینی با هدف توجیه اقدامات شخصی و انتساب آن به تاریخ شیعه و بزرگان دین، اصلا درست و پسندیده نیست. ۲) جناب آقای علوی بروجردی احتمالا بدون آنکه از عواقب گسترده چنین فراتحلیلی آگاه باشند، برخی از مهم ترین اصالت های حوزوی را منکر شده یا کمرنگ جلوه داده اند؛ مرجعیت گریزی، تلاش برای مطرح کردن دیگران بجای تمهید مقدمات مرجعیت شخصی، خط ممتد مرجعیت عامه و زعامت و رئاست دینیه در ادوار مختلفه، ظرفیت نقد پذیری و تلاش برای جبران، حفظ اقتدار مرجعیت شیعه با پرهیز از تشتت و انشقاق، پرهیز از هر نوع تزاحم راهبردی با فقیه حاکم و زعیم و حتی مرجع عام شیعه، برخی از این اصالت هاست. ۳) حوزه مقدسه شیعی یک نهاد تهذیب محور است که تربیت انسان‌های تکلیف مدار از بزرگترین کارکردهای آن است اما از یاد نبریم که در تشخیص وظیفه برای پذیرش مسئولیت های خطیر چون مرجعیت، همواره با وسواس و احتیاطی عجیب قرین بوده است. لذا بزرگان شیعه اولا خود را از معرض ریاست دینیه دور نگه می داشتند، ثانیا بدون تعاضد قرائن و حجج متکثره، هرگز به تکلیف نمی رسیدند! صرف احساس تکلیف برای ورود به عرصه مرجعیت منطق ندارد و منطبق با سیره بزرگان تشیع نیست. جناب ایشان شاید اگر کمی درنگ می فرمودند، ای بسا برخی از فضلا و بزرگان حوزوی در مطرح کردن ایشان برای مرجعیت اقدام می کردند اما پیشگام شدن شخص ایشان برای ورود به عرصه ریاست مذهبی، چندان موجه به نظر نمی رسد. ۴) اذعان به سیاسی بودن ذات مذهب شیعه توسط ایشان اگرچه متضمن مطلب جدیدی نیست اما به مثابه یک اعتراف تاریخی است که نشان از عمق راهبردی گفتمان امام خمینی دارد! و نشان می دهد امروز کسی نیست که بتواند با حذف سیاست، به ریاست دینی بیاندیشد. حال باید از جناب آقای علوی پرسید، اگر چنین است که می فرمایید، جنابعالی و همفکران حوزوی تان از عصر مبارزات نهضت امام تا کنون که وارد دهه پنجم استقرار جمهوری اسلامی شده‌ایم، چه کارنامه قابل دفاعی در عرصه سیاست ورزی داشته اید؟! آیا کسانی با این سابقه، ولو اینکه بخواهند، به یکباره می توانند علمدار عرصه سیاسی شوند؟ ۵)مسئله پدری برای شیعه، از حوزه گرفته تا توده مردم، گرچه کلمه حقی است اما اراده ناروا از آن ممکن است تالی فاسدهای فراوانی در پی داشته باشد؛ خبرگان و نخبگان و بلکه عموم مردم نیک می دانند که ادعای پدری بدون ارائه کارنامه روشن در این زمینه، به مثابه خطبه خوانی های انتخاباتی است که صرفا کارکرد تبلیغاتی دارد! اکنون با وجود انواع مشکلات داخلی و بین‌المللی برای تشیع، این سؤال مطرح است که برخی از مدعیان پدری تشیع، چه کارنامه و سابقه ای در این زمینه داشته اند! ۶) اگر ملاک ورود در عرصه مرجعیت، صرفا تشخیص شخصی و تصمیم فردی افراد باشد، آیا در بلندمدت با نوعی مواجه نخواهیم شد؟! فرض کنید از صبح فردا هر کدام از فضلای ارجمند استاد درس خارج یا غیر از آنان که خود را مجتهد می پندارند، بخواهند تشخیص دهند که وجود آنان در عرصه مرجعیت لازم و تکلیف شرعی است؛ چه اتفاقی خواهد افتاد؟! به نظر می رسد برهم زدن ساختارهای تاریخی و نظام نانوشته نهاد روحانیت شیعه، خسارتهای جبران ناپذیری به دنبال دارد که نباید آن را العیاذبالله در پای منافع گروهی و جناحی قربانی کرد. @rozaneebefarda
بازتاب/۱ ما حتی بلد نیستیم در تقلید های کور کورانه از اجانب نیز، درست عمل کنیم!!!؟ آنروز که اطرافیان یکی از زعمای شیعه، از جمله دامادش، به تقلید از شیوه های واتیکانی، وی را با کالسکه تک نفره به نمایش عموم می گذاشتند! پایه های بدعتی نامیمون رقم خورد! اگر قرار به تقلید بود چرا در مبانی اصلی واتیکانی و در شیوه انتخاب کردن پاپ، این تقلید انجام نشد و نمی شود؟! مگر غیر از این است که در مکتب و مرام مسیحیت کاتولیک، با توجه به گستره وسیع آن در پهنه جهانی! فارغ از اختلافات ریشه ای و عمیق درون مکتبی! نمایندگانشان در واتیکان جمع می شوند و برای مصلحت مکتب کاتولیک، در محفلی به بحث می نشینند و بهترین و شایسته ترین شخص را از دیدشان، به عنوان پاپ بر می گزینند و پس از انتخابش همگی در جهت تقویت و تأیید آن یکصدا و هم قسم می شوند! آنها بقای خود را در وحدت یافتند و در انتخاب پاپ اصلح، آنرا به ساده ترین و مؤثرترین شیوه به جهانیان نشان می دهند! ولی مکتب حقه جعفری، دستخوش اختلافاتی است که حتی حاضر بر توافق بر روی یک فرد نیستند. چرا؟ چرایش را از درون سیستم حوزه باید جستجو کرد که اجازه تأثیر پذیری از خارج حوزه را نیز به خود داده است! تکثر مرجعیت در واقع نوعی آفت است که به جان تشیع افتاده است یا آفتی است که به عمد! به جان تشیع انداخته اند! واگر زود تر فکری به حالش نشود! افراد ناصالح به لحاظ علمی و تقوایی، ریشه خود را چنان مستحکم خواهند نمود که کندن آن ریشه هرز! کار هر کس نخواهد بود! @rozaneebefarda
بازتاب/۲ 🔸مصطفی: اختلاف مرجعیت در شیعه اختلاف نا مبارکی نیست. هر کس باید آزاد باشد تا از آنکس که برای او از طریق شرعی ثابت شده اعلم است پیروی کند. و نمیتوان مجتهدین را از راه انداختن کار مقلیدین منع کرد و همه را ارجاع به یک نفر داد. فقط در امور اجرایی وحدت رویه شرط عقل است که با وجود ولی فقیه این امر محقق است. اما اگر قانونی برای قاعده مند کردن این موضوع وضع شده باید تبعیت شود تا هر کسی بدون صلاحیت‌های لازم ادعای اجتهاد و مرجعیت نکند. @rozaneebefarda