فتنه کور لبنان؛ #نفوذ، آشوب، ویرانی، سلطه
[صفحه ۲ از ۷]
💥 اختصاصی_روزنه/#ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
گام سوم: حادثه مشکوک و بحرانآفرین در لبنان در سال ۲۰۰۵
تا پیش از این، بزرگترین چالش ایجاد شده برای لبنان (که پس از خروج تحقیرآمیز صهیونیستها در سال ۲۰۰۰ رخ داد) ترور رفیق حریری در سال ۲۰۰۵ بود. رفیق حریری تا اکتبر سال قبل از آن یعنی ۲۰۰۴، ریاست کابینه را در دست داشت.
گفته میشود ترور او با ۱ الی ۳ تن TNT صورت گرفت اما موج این انفجار را، در تبعات سیاسی-اجتماعیاش، نمیتوان با هیچ معیاری در حیطه مواد انفجاری تخمین زد.در آن برهه دولت سوریه حضور نظامی قابل توجهی در لبنان داشت و همین باعث میشد تا رژیم صهیونیستی آزادی عمل مطلوبی در تجاوز به لبنان نداشته باشد. پس از این ترور، لبنان صحنه هیاهوی بدنه اجتماعی جریانهای ضد مقاومت شد و با اتهامات به دولت سوریه و حزبالله، آنان به عنوان قاتلان رفیق حریری معرفی شدند.
سوریه در پی فشار سنگین وارده، مجبور به خروج از جنوب لبنان شد؛ مرجعیت قضایی برای محاکمه عوامل این ترور به دادگاه بینالمللی سپرده شد که به صورت خاص حزبالله لبنان را متهم ردیف اول قلمداد میکرد؛ قدرتهای مستکبر نیز خواهان خلع سلاح حزبالله شدند. هرچند بعدها تصاویر به دست آمده از پهپادهای رژیم صهیونیستی نشان میداد آنها مسیرهای تردد رفیق حریری در بیروت را در روزها و حتی ساعتهای منتهی به انفجار زیر نظر داشتهاند. در حالی که آن مناطق، هیچ ارتباطی به حزبالله نداشته و این گروه هیچ پایگاه، خانه تیمی و یا هوادارانی به لحاظ جمعیتی در آنجا نداشت اما گویا گوشها نمیشنید!
به هر حال پس از گذشتِ تقریبا یک سال از ترور رفیق حریری، حزب الله لبنان برای آزادی هزاران اسیر لبنانی در فلسطین اشغالی، در جریان گروگانگیری از رژیم صهیونیستی ، دو سرباز را به اسارت گرفت. این اقدام با آتشی مهیب از سوی رژیم صهیونیستی پاسخ داده شد؛ واکنشی که ابدا در حد یک پاسخ متعارف نظامی، ولو قاطع و بیرحمانه، نبود و همین نشان میداد رژیم صهیونیستی قبلا، آماده یک عملیات گسترده و بزرگ بود و پیشدستی حزبالله صرفا آنان را مجبور به اقدامی عجولانه کرد. شاید همین لطف بزرگ خداوند به لبنان و جبهه مقاومت بود.
نبرد ۳۳ روزه بیش از آنکه محصول عملیات گروگانگیری حزبالله باشد، یکی از ثمراث شجره خبیثهای بودکه بذرش در عمق تاریخ منطقه پاشیده و با حوادثی همچون ترور رفیق حریری و خروج نظامیان سوری از لبنان، آبیاری گردید. سهمگینی این نبردِ به شدت نامتقارن و مظلومیت حزبالله و جمعیت شیعیان در این جنگ به حدی است که صرفا توضیحات شهید گرانقدر حاج قاسم سلیمانی توانست تا حدودی ما را با جزئیات آن آشنا کند. (و این شاید برای چند هزارمین بار نشان میداد که ما در عرصه رسانه تا چه حد ضعیف هستیم.)
لطمات جنایتهای رژیم صهیونیستی به طور خاص بدنه اجتماعی حامی جریان مقاومت را نشانه رفت. مناطق غیر شیعی یعنی سنی، مسیحی و دروزی، زیر آتش فناورانه صهیونیستها قرار نداشت بلکه به گفته سید مقاومت، افراد و نیروهای خائنی در میان سیاستمداران لبنانی، مشوق رژیم صهیونیستی در حمله حزبالله و مناطق شیعهنشین هم بودهاند. ارتش لبنان، دفاعی از مقاومت و یا حداقل شیعیان لبنان به عنوان شهروندان مسلم کشور خود نکرد و آنان صرفا خدا، خود، و حمایتهای جبهه مقاومت از ایران و سوریه را در اختیار داشتند.
نتیجه جنگ ۳۳ روزه، آن چیزی نشد که رژیم صهیونیستی و امریکا و اروپا میخواستند بلکه کاملا برعکس، حزبالله لبنان پس از این جنگ، در تمامی عرصههای سیاسی، اجتماعی و نظامی پیشرفت کرد و تبدیل به قدرتی بزرگتر از قبل شد. قدرتی که منطق تعاملیِ خوبی با هر نیرو و گروه لبنانی دارد که آبادانی و حفظ تمامیت ارضی این کشور برایش مهم باشد. اما نباید از نظر دور داشت که لبنان رنجهایی عمیق و تاریخی در خود دارد.
@rozaneebefarda
فتنه کور لبنان؛ #نفوذ، آشوب، ویرانی، سلطه
[صفحه ۳ از ۷]
💥 اختصاصی_روزنه/#ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
گام چهارم: گریزی به زیربنای بحرانهای منطقه ما
جغرافیای لبنان، پهنه حادثهخیز (نه از نوع طبیعی) دارد که بدون موشکافی تاریخی آن نمیتوان زیربنای اتفاقات رخداده در آن و حتی منطقه را به خوبی درک کرد. لبنان با وجود کوچکی محدوده جغرافیاییاش، تنوع جمعیتی عجیبی دارد؛ به حدی عجیب که شاید باید همواره و در هر تحلیلی آن را یادآور شد.
بسیار بعید است که یک تحلیلگر منصف و واقعبین، آشنایی نسبتا خوبی با اوضاع این کشور کوچک، از حیث تفاوتهای مذهبی و فرهنگی داشته و از طرف دیگر به چگونگی تجزیه امپراتوری بیمارِ عثمانی واقف باشد اما مهندسی فروپاشی این سلطنتِ مماس و درگیر با اروپای وحشی و استعمارگر را به واحدهای به اصطلاح مستقل سیاسیِ نوین خصوصا در مورد لبنان، یک نقشه خباثتآلود و نفرتانگیز نپندارد.
گونهگونی فرهنگی و مذهبی لبنان، زمانی که بخشی از امپراتوری و خاک عثمانی بود، مسئله عجیبی تلقی نمیشد اما زمانی که یک دولت-ملتِ مثلا مستقل و در واقع مستعمره فرانسه در این محدوده سربرآورد، یک چالش مستمر خلق شد؛ چالشی عمیق از یک ناپایداری ظاهرا همیشگی، به گونهای که هیچ یک از طرفهای موجود در لبنان نمیتواند- و یا با نگاهی به حوادث سالیان اخیر باید گفت نمیگذارند که بتواند- لبنان را به سمت وحدت و ثبات ملی و سیاسیِ مطلوبی که موجب حفظ اقتدار و تمامیت ارضی آن شود ببرد.
این چنین است که میبینیم لبنان، به لحاظ جامعهشناختی، استعداد عجیبی برای درگیریهای طولانیمدت، بدون رسیدن به چشماندازی برای رسیدن به صلحِ مستمر دارد. درگیری و چندپارگی مداوم برای یک واحد سیاسی، چیزی جز ضعیف شدن و ضعیف ماندن در برابر حملات خارجی یک نیروی به شدت توسعهگرا و تهاجمی نخواهد داشت که قاعدتا مصداق آن غیر از رژیم غاصب صهیونیستی نیست؛ همچنان که تاریخ لبنان پر است از تجاوزهای مکرر و متهورانه رژیم صهیونیستی و کشتارهای فراوانی که توسط این خونآشامان بیرحم رخ داده است. جالب توجه است که اتفاقا به لحاظ تاریخی بسیاری از این فجایع، پیش از وقوع انقلاب اسلامی در ایران- به عنوان بزرگترین بازیگر قدرتمند در ضدیت با نقشه اسرائیل بزرگ- رخ داده است.
این تقریبا وضعیت غالب در منطقه ماست و اساسا تعیین مرزهای جغرافیایی صورت گرفته- عمدتا توسط بریتانیای حقیر و خبیث - در همین راستا بوده و به تعبیر مقام معظم رهبری، زخمهای بزرگ، عمیق و کهنهای را در کالبد امت اسلامی و حتی غیر اسلامی باقی گذارده است. نمونههایی از این زخمهای دردآور و در حال خونریزی را میتوان در کشمیر، سوریه، عراق و لیبی مشاهده کرد همچنانکه باقی کشورهای اسلامی نیز همین وضعیت را دارند. هرچند ممکن است به دلایل مختلف، سر باز کردن این زخمها، فعلا و تا زمان مقتضی به تعویق افتاده و یا آنکه خنجر اختلافافکنی، نتوانسته است در تقابل با نیروهای مقاومتکننده در برابر آن - مثلا در ایران- پیروز شود.
آنچه در حال وقوع است را باید با چشمانی تیزبین و عقلی سلیم تحلیل کرد نه با دیدگانی کمسو که واقعیتهای واضحِ موجود در دنیای پیروامونش را نادیده گرفته و با مغز منهدمشده زیر بمباران رسانهای، به #_توهمِ_عدم_توطئه رسیده است.
بررسی واقعیت خارجی نشان میدهد، نیروها و عواملی وجود دارند که تلاشهای حیرتانگیزی در ایجاد واگراییهایی مخرب در سطح جهان دارند. تخریبهایی که قاعدتا هدفی جز ساختن یک واقعیت جدید و مطلوب از دید آنها ندارد.
این فرایند واگرایانه که عوامل مختار و عمدیِ قدرتمندی سعی در ایجاد و مدیریت آن طبق منافع خود دارند، صرفا محدود به جنبه تجزیه جغرافیایی و سیاسی آن هم فقط در منطقه ما نیست. برای مثال، واگرایی در عرصه اجتماع با شدت و اصرار عجیبی تقریبا در تمام این کره خاکی پیگیری میشود ولو آنکه منبع اصلی انتشار آن مانند انواع و اقسام رسانهها، خارج از مرزهای یک کشور خاص باشد.
در این راستا اصرار به ایجاد و مشروعیتبخشی به واحدهای اتمی فردگرا که به چیزی غیر از منافع فردی خود نمیاندیشند و تلاش اعجابآور در اصرار به نابودی بنیان خانواده در تمامی دنیا، چیزی است که ما حصل آنها، اجتماعی از اتمهای پراکنده از یکدیگر خواهد بود؛ جامعهای که به راحتی میتوان بر آن سوار شد، به میل خود، آن را شکل داد و در نهایت آن را به شیوه دلخواه، استثمار کرد.
@rozaneebefarda
فتنه کور لبنان؛ #نفوذ، آشوب، ویرانی، سلطه
[صفحه ۴ از ۷]
💥 اختصاصی_روزنه/#ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
ادامه: گریزی به زیربنای بحرانهای منطقه ما
واگرایی خاصی که اکنون در این نوشتار آن را بررسی میکنیم، مربوط به پیدایش واحدهای سیاسی ویژهای است که عمدتا از دل منازعات آزاردهنده و خونین سربرمیآورند و میراث آن منطقهای تضعیف شده و رنجکشیده میباشد؛ واحدهایی سیاسی که برآمده از تفکر دولت-ملت بوده و بسیار شبیه به لقمههای کوچک و کمدردسر هستند.
عراق نیز، مانند جامعه متشتت لبنان، از این ناهمگونی جمعیتی رنج میبرد. سه گروه متفرق عرب شیعی، عرب سنی و کرد، طیف غالب جمعیتی این کشور را شکل دادهاند. آن هم اجتماعی که به صورت تصنعی و با خطکشیهای اعتباریِ طرف ثالث به وجود آمده است. این کشور، همچون بیشتر کشورهای منطقه به گونهای مرزبندی شده تا همواره درگیر نزاع میان گروهها بوده و پیوندهای خونی و مذهبی مهمی با کشورهای همجوار داشته باشد. برای مثال، عربهای شیعه عراق با عربهای اهواز، کویت و احساء و قطیف، به لحاظ جغرافیایی، نژادی و مذهبی بسیار به یکدیگر نزدیک هستند اما عملا در چهار کشور متفاوت ایران، کویت، عراق و عربستان قرار دارند.
وضعیت عربهای سنی نیز در مجاورت با سوریه، اردن و عربستان سعودی تقریبا واجد همین خصوصیتها میباشد. کردها نیز واجد مؤلفههای نزدیکی جغرافیایی و نژادی در چهار واحد سیاسیِ مجزا به نامهای ایران، عراق، سوریه و ترکیه هستند.
با ملاحظه این واقعیتها میتوان فهمید که چرا باید صدام در اقدامی عجیب، خودمختاری کردستان عراق را از روی جبر یا اختیار- در عمل بپذیرد با وجود آنکه او در ۸ سال تجاوز به ایران نشان داد، هیچ ابایی از قتلعام جمعی کردهای کشور خود نداشته است؛ همچنانکه در قتلعام شیعیان در انتفاضه شعبانیه چنین بود. شاید همین تفاوت به خوبی نشان میدهد که دست او برای قتلعام شیعیان باز گذاشته شد زیرا آنچه این گروه در آن زمان میخواستند شکل دهند، با نقشههای کلان آن نیروی پرتلاش و توطئهگر جهانی، همخوانی نداشت در حالی که ماجرا برای منطقه کردستان عراق کاملا فرق میکرد.
در چارچوپ چنین تصویر کلانی میتوان تقریبا هر اقدام هماهنگ میان نیروهای مخلّ منافع جمعیِ امت اسلامی - در درون هر واحد سیاسی- را با کانون توطئهگر جهانی، به راحتی ردیابی نمود. همچنین بر این اساس به خوبی میتوان دریافت که وقایع رخ داده در این محیط جغرافیایی پر تنش، به نفع چه کسی و به سوی چه سرانجامی در حال طی مسیر است.
و از همین روست که مسائلی از قبیل کاهش نرخ فرزندآوری برای کشوری مانند ایران، دیگر صرفا یک مشکل جمعیتیِ ساده تلقی نمیگردد بلکه حقیقتا یک بحران امنیتی- ژئوپلتیکیِ بسیار محتمل در آیندهای نه چندان دور خواهد بود. بدون آنکه نیازمند توضیحات بیشتری در مورد تفاوت این نرخ در میان گروههای مذهبی موجود در ایران باشیم، به وضوح قابل پیشبینی است که ما در حال حرکت به سمت از دست دادن یکی از مؤلفههای حفظ اقتدار ملی یعنی غلبه جمعیتی مذهب حقه اثنیعشری هستیم.
اینجاست که میبینیم آنچه برای ایران اندیشیدهاند، ایجاد بستری برای نزاعهای مستمر در آینده است زیرا به برکت اهل بیت(ع) این کشور در طول قرنهای اخیر، واجد یک ثبات مطلوب از حیث وحدت مذهبی علیرغم پراکندگی نژادی و زبانی بوده است. بنابراین طبیعی است که کانون توطئهگر جهانی - فارغ از دشمنی عمیقی که با جریان ناب شیعی و اسلامی در طول تاریخ داشته است- حساسیت ویژهای برای انهدام ظرفیت متمرکز و پتانسیل قابل توجهی دارد که در ایران به یک واحد سیاسیِ دینی تبدیل شده است.
جدیت یک شبکه داخلی، در به سرانجام رساندن یک انهدامِ جمعیتی و مقاومت در برابر تمامی حرکتهای اصلاحی در این زمینه، خود نشان میدهد که شبکه نفوذ تا چه حد آن را برای پیشبرد اهداف خود مهم میداند؛ زیرا آنها در حال انجام بنیادیترین و مؤثرترین کاری هستند که میتواند باعث شود برای قرنهای متوالی، جغرافیای کنونی ایران دیگر واجد یک وحدت دینی، سیاسی و ملی نباشد. بنابراین طبیعی است که تمامی تلاشهای خود را بر حفظ روند حسابشده و ویرانگرِ جمیعتی به کار گیرند.
تلاشهای صورت گرفته در قرون اخیر برای تجزیه هم ایران و هم عثمانی به خوبی نشان میدهد که چگونه این دولت-ملتهای مصنوعی و بیدوام کنار یکدیگر ایجاد شدند تا هیچگاه یک قدرت مرکزی بر پهنه وسیعی از یک جغرافیا، واجد اقتدار قابل ملاحظه نباشد. و در نتیجه هیچ طرفی در این منطقه، دارای نیروی کافی برای معارضه با واحدی خاص و عجیب که قرار است در میانه دو رود نیل تا فرات(و حتی احتمالا فراتر از این دو) تشکیل شود، نداشته باشد.
@rozaneebefarda
فتنه کور لبنان؛ #نفوذ، آشوب، ویرانی، سلطه
[صفحه ۵ از ۷]
💥 اختصاصی_روزنه/#ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
صد البته تا زمانی که این فرایند ویرانگر به مرحله کامل خود برسد، ایجاد بحرانها بر اساس گسلهای برجای مانده از قبل همواره در دستور کار آنهاست. همچنانکه میبینیم به طور خاص در کشور ایران، هیچگاه ارادهای بر حل مشکلات اقتصادی به صورت ساختاری آن طور که باید به ثمر نمینشیند بلکه ساختارهای فاسد و بحرانآفرینی مانند بانکهای خصوصی بر عمق گسلهای قبلی هم میافزایند؛ با وجود آنکه موج به راه افتاده از انقلاب اسلامی در توجه به مستضعفین، موجب شد تا فعالیتهای قابل توجهی در کاهش فقر در جامعه انجام شود به همین دلیل میزان بهرهمندی اقتصادیِ اقشار مختلف نسبت به پیش از انقلاب، حقیقتا تفاوت غیر قابل انکاری دارد. همینجاست که میتوان اصرار بیمنطق بسیاری از مسئولین غربگرا و مشاورین عموما لیبرالشان را در امتناع از عمل طبق سیاستهای اقتصاد مقاومتی به خوبی ریشهیابی کرد.
بنابراین میتوان دید که چگونه نفوذ، یک گسل جدید را ایجاد میکند، یا آنچه هست را عمق میبخشد یا حداقل به ادامه آن کمک کرده و جلوی فعالیتهای مصلحانه را میگیرد.
بازگشت به موضوع اولیه
در موضوع خاص و مورد نظر ما یعنی لبنان پیچیدگیهای خاصی وجود دارد اما به صورت واضح همه میدانیم بحرانهای فراوانی در طول سالیان متمادی بر چهره زیبای عروس خاورمیانه چنگ زده و میزند. بیروت پس از فتح خونین بیتالمقدس توسط جلادان صهیونیستی در سایه حماقت و خیانت دول اسلامی آن روز (و همینک بیشتر از قبل!)، به عنوان دومین پایتخت عربی و اسلامی در آستانه سقوط قرار داشت. این شهر زیبا صرفا با مقاومت گروههای عمدتا شیعی، از فروپاشی و تصرف نجات یافته است.
به همین دلیل اساسا برای یک لبنانیِ وطن دوست - و نه صرفا شیعه یا مسلمان- منطقی نخواهد بود نیرویی را از کار بیاندازد که تقریبا تنها عامل مؤثر بازدارنده در برابر تهاجمهای یک حیوان وحشیِ به تمام معنا، به نام رژیم صهیونیستی است. اینجاست که درد مشترک تقریبا تمامی کشورهای به استضعاف کشیده شده در قرون اخیر مجددا خود را بروز میدهد؛ یعنی وجود نیروهایی در میان ما که عامل اساسی تحمیل هزینههای گزاف بر ما هستند.
در این زمینه میتوان نمونههایی شبیه به خاندان حریری در لبنان را دید؛ سعد حریری و پیش از او پدرش رفیق حریری، ارتباطات وثیقی با عربستان و فرانسه دارند. فعالیتهای تجاری و اقتصادی این خاندان، که فعلا برای ما مشخص نیست سرمایه آن از کجا تامین شده و دقیقا چگونه با برنامههای بازسازی بیروت ارتباط یافته، تا حد زیادی با عربستان سعودی گره خورده است.
اساسا سعد حریری، خود در آن کشور به دنیا آمده و تابعیت سعودی و فرانسوی نیز دارد. همچنین تا پیش از ترور پدرش به رتق و فتق امور اقتصادی خاندانش در عربستان میپرداخت. علاوه بر روابط راهبردی این خاندان با عربستان، وی مفتخر به دریافت نشان لژیون دونر فرانسوی نیز هست! و همین نشان میدهد از نظر فرانسویها چه مهره ارزشمندی است.
سعد و پدرش رفیق حریری، همواره در حکومت لبنان صاحب کرسی و نفوذ گسترده بودند. پدرش طی دو بار حضور به عنوان نخستوزیر،رهبری ۵ کابینه را برعهده داشت و با توجه به دو بار حضور پسرش سعدالدین حریری در مقام نخستوزیری، (۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ و ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰) نشان دادهاند تا چه حد در ردههای بالای حکومتی لبنان نفوذ و ورود داشته و تا چه میزان، نام آنها با ناآرامیها و ناپایداریهای سیاسی لبنان گره خورده است.
سعد حریری پس از آنکه به خوبی لبنان را به ورطه اعتراضهای اقتصادی برد، در اقدامی انتحاری (برای آینده لبنان و نه شخص خود) استعفا کرد تا خلأ دولت مرکزی، کشور لبنان را در کام خود بگیرد؛ شبیه به آنچه در عراق به وجود آمد و درست شبیه به آنچه نزدیک بود با استیضاح یا استعفای دولت کنونی در ایران- در شبیخون بنزینی- به بار آید.
همچنین پس از آنکه حسان دیاب مدت کمی عهدهدار دولت بود، آن را به باد انتقاد گرفت در حالی که بحرانی همانند کرونا بر مشکلات پیشین لبنان افزوده شده بود. پس از حادثه دهشتناک بندر بیروت، برادرش بهاءالدین حریری انگشت اتهام را ظالمانه به سوی حزبالله نشانه رفت و همگام با جنگ روانی رسانههای مخالف مقاومت، به بحران اجتماعی موجود در لبنان دامن زد.
@rozaneebefarda
فتنه کور لبنان؛ #نفوذ، آشوب، ویرانی، سلطه
[صفحه ۶ از ۷]
💥 اختصاصی_روزنه/#ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
نباید هیچ وقت فراموش کرد که چگونه امانوئل مکرون، رئیسجمهور فرانسه، فاتحانه در ویرانههای بیروت قدم زد و برای تغییر در ساختار سیاسی لبنان رجزخوانی کرد. آنچه مکرون گفت، حقیقتا با این برداشت جور در نمیآید که فرانسه همچون یک ماهیگیرِ پستفطرت، صرفا خواسته باشد از آب گلآلود لبنان برای خود چیزی به دست آورد بلکه نقش آنها خبیثانهتر و نفرتانگیزتر از این حرفهاست. آنچه مکرون در تحقیر و تهدید مقامات لبنانی در دیدارها و یا گردش تفریحگونهاش داشت بیشتر شبیه به تلاش برای سرعت دادن به فرآیندی است که از قبل برنامهریزی شده است.
همچنانکه سعد حریری در روز پس از حادثه انفجار بیروت، دولت حسان دیاب را مسئول این انفجار معرفی کرد در حالی دولت حسان دیاب تنها نزدیک به ۸ ماه وارث اوضاعی به شدت ملتهب در سایه کرونا و آمیخته با افسارگسیختگیهای اقتصادی دولت پیشین بود. و خندهدارتر اینکه دولت پیشین به سرپرستی سعد حریری به مدت تقریبا چهار سال از ۶ سالِ انباشت مخازن نیترات آمونیوم، مسئول رسمی اداره بندر بوده است.
پس از این نیز وزرای عموما متمایل به جریان سعد حریری از دولت کنارهگیری کرده و آن را با بحران مواجه ساختند و در نهایت حسان دیاب نیز استعفا کرد و باعث عمیقتر شدن بحران و باز هم ناپایداری سیاسی شد. حریری و جریانات متمایل به او، به صورت رسمی خواهان تحقیقات بینالمللی در مورد انفجار هستند و این دقیقا همان خط داستانیِ ماجرای ترور پدرش رفیق حریری است.
همان سناریویی که ابتدا سوریه و حزبالله به عنوان مسئولین قتل پدرش معرفی شدند در حالی که بعدا شخص وی، اتهام به سوریه در این مورد را سیاسی و نادرست خواند. بگذریم که بعدها این مهره فرانسوی، در معظم سالهای بحران سوریه یکی از عوامل مهم تامین امکانات برای تروریستهای درگیر در آن بود و با این کار هم در خونهای فراوانی شریک شد و هم امنیت داخلی کشور خودش را به خطر انداخت.
طرح انتقال مرجعیت رسیدگی به تحقیقات از لبنان به خارج، همچنانکه در ماجرای ترور رفیق حریری و وارد ساختن اتهامات بیاساس و همیشگی به حزبالله نمود کرد، صرفا برای خلع سلاح مقاومت یا حداقل محدود ساختن آن صورت میگیرد. جالب اینجاست که قرار بود نتایج تحقیقات طولانی مدت دادگاه بینالمللی در مورد عوامل ترور رفیقحریری در همان روزهای پس از انفجار بیروت به اطلاع عموم برسد و جالبتر اینکه اعلام نتیجه نیز به تاخیر افتاد! گویا حادث مشکوک قبلی به اندازه کافی به اهداف مدنظر نرسید و نیازمند پشیتبانی توسط یک حادث مشکوک و صد البته با ابعادی وحشتناکتر از قبل بود.
کما اینکه امروز مشاهده کردیم دادگاه بینالمللی اعلام کرد دولت سوریه و رهبر حزبالله هیچ دخالتی در این ترور نداشتهاند. اما آیا سعد حریری نمیخواهد توضیح دهد چه شد که او بر روی خون پدرش در لبنان، مراسم رقصِ خلع سلاح مقاومت را به خوبی اجرا کرد؟! و آیا اساسا برای او مهم نیست که پدرش را چه کسی به قتل رسانده است؟! گویا دیگر نه برای او نه بدنه اجتماعی همراه با او، این سوالات مهم نیست و شاید هیچگاه مهم نبوده است!
گویا آنچه برای آنها مهم است، موج سواری بر روی بحرانی دیگر در لبنان میباشد که شباهتهای حیرتانگیزی به ماجرای ترور پدرش در سال ۲۰۰۵ دارد. به عبارت دیگر، درست در زمانی که بحران قبلی، به صورت رسمی نمیتوانست ادامه یابد، بحرانی دیگر خلق شد تا علیه حزبالله به کار آید. و این یعنی ادامه خباثت همیشگی نفوذیهای لبنان برای از امتناع از خاموشی موتور تولید بحران در این کشور.
در حالی که از طرف دیگر میبینیم این حزبالله و جریانهای نزدیک به آن بوده و هستند که همواره اقداماتی مفید در حفظ ثبات و امنیت لبنان داشته، از خاک و سیادت کشور خود دفاع کرده و منافع آن را تامین کردهاند. نیروهایی که همواره تلاش کردهاند تا تنش داخلی علیرغم خوشرقصیهای مکرر امثال حریری و بدنه اجتماعی وفادار به او، کشور لبنان را غرق نکند. نمونه اخیر آن ممانعتی بود که حزبالله برای هواداران خشمگین خود ایجاد کرد تا به مکان برگزاری تجمعهای هتاکانه دوستان سعد حریری و غیره وارد نشوند؛ علیرغم آنکه این افراد با گستاخی تمام، ماکت سید حسن نصرالله را در کنار نتانیاهو به دار آویخته بودند.
@rozaneebefarda
فتنه کور لبنان؛ #نفوذ، آشوب، ویرانی، سلطه
[صفحه ۷ از ۷]
💥 اختصاصی_روزنه/#ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
هشدار
آنچه در لبنان میگذرد، مینیاتوری تاسفبرانگیز از چگونگیِ غلتیدن یک کشور در بحرانهای غیر عادی توسط نیروهای خائن درونی است؛ این، نمونه کوچکی است از ظرفیت تخریبی عناصر نفوذی که دقیقا در حال خراب کردن تنها مانع کارآمد در مقابل تجاوز خارجی هستند؛ عناصری که خود هم میدانند تاریخ مصرف دارند و حتی اگر به مصلحت کانون توطئهگر جهانی باشد، همانها را برای رسیدن به مقاصدشان به عنوان طعمه، قربانی میکند؛ دقیقا همان کاری که با پدر سعد حریری انجام دادند و تقریبا مشابه همان مهماننوازی دلچسبی که دوستان سعودیاش با شخص او و احتمالا خانوادهاش در عربستان کردهاند.
آنچه در لبنان، سوریه، عراق، لیبی، افغانستان و ... میگذرد، دورنمایی از آن چیزی است که ممکن است در آیندهای نه چندان بعید بر سر ما هم بیاید البته اگر شبکه نفوذ نجاتیافته از توفان انقلاب اسلامی را در هم نشکنیم! شبکهای که تمام تلاشش را میکند تا گسلهای غیرقابل ترمیم بسازد یا آنکه گسلهای پیشین را عمق بخشیده و زخمها از خونریزی نایستند. شبکهای که سعی میکند در تمامی دولتها و نهادها نفوذ یابد ولو آنکه نقش فعال و اجرایی هم نیابد بلکه در مقام مشاورههای بعضا غیر رسمی، روندهای ناسالم گذشته را استمرار دهد و خلاصه آنکه قطار جمهوری اسلامی بر ریل حقیقی خود یعنی انقلاب اسلامی قرار نگیرد.
این تصور به اشتباه در ذهن بسیاری از آنانی که در دام روشنفکری لبیرالی غلطیدهاند وجود دارد که در صورت عمل طبق توصیههای لیبرالهای موجود در ایران، ما حداقل در مورد رفاه اقتصادی شبیه به کشورهایی همچون امریکا و یا متحدان اروپاییاش خواهیم شد در حالی که فارغ از بحرانهای اجتماعی و اقتصادی موجود در این کشورها، اساسا آنچه نوچههای لیبرالیسم جهانی قرار است بر سر ما بیاورند، به هیچ وجه حتی شبیه به آنچه در این کشورها از لحاظ مزیتهای مثلا رفاهی گفته میشود نیست. این را حداقل از تجربه ۷ ساله دولت کنونی باید فهمید.
مجال دادن به تنفسِ شبکه درهمتنیده نفوذ در ایران (و حتی در سایر کشورهای امت اسلامی) باعث میشود نتوانیم به خوبی از مستضعفینی حمایت کنیم که در جبهههای مقدم مبارزه با کانون توطئهگر جهانی هستند. در نتیجه نمیتوانیم از منافع مشروع خود حتی در داخل کشور دفاع کنیم؛ بلکه بالاتر و عمیقتر از تمام آنچه گفتیم، نخواهیم توانست به وظایف تاریخی خود در قبال مولای غایب از نظر(عج) عمل کنیم.
🔹 فرهیختگان را به روزنه دعوت فرمائید:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥پیکر مطهر مرحوم آیت الله شیخ #یونس_شریفی_اشکوری هم اکنون با حضور جمعی از فضلا و ارادتمندان خاندان اهل بیت(علیهم السلام) در حال تشییع است.
@rozaneebefarda
▪️انا لله و انا الیه راجعون
آیت الله سید عبدالجواد علم الهدی به رحمت حق پیوست
@rozaneebefarda
روزنه
💥پیکر مطهر مرحوم آیت الله شیخ #یونس_شریفی_اشکوری هم اکنون با حضور جمعی از فضلا و ارادتمندان خاندان ا
گذری بر زندگانی آیت الله شیخ یونس شریفی اشکوری
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
#آیةالله_شیخ_یونس_شریفی_اشکوری، این عالم زاهد در خانواده روحانی و از مادری سیده، زاده شد، پدرش مرحوم حجه الاسلام شکرالله شریفی (ره) از روحانیون منطقه اشکور بود که به ارشاد و تبلیغ دین و حل و فصل خصومات می پرداخت.
ایشان در سال 1312 چشم به جهان گشود و از سن 7 سالگی پس از فراگیری دروس مکتبخانه، وارد حوزه علمیه رودسر شده و تحت سرپرستی مرحوم آیت الله سیدمحمد روحانی رودسری مشغول به تحصیل علوم حوزوی شدند. آیت الله سیدمحمد روحانی از طرف مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، موسس حوزه علمیه قم، عازم آن منطقه شده بودند تا به تبلیغ و ارشاد پرداخته و حوزه این شهر را اداره نمایند.
حضرت آیة الله شریفی سالها در حوزه های علمیه رودسر، قزوین و تهران و... به تحصیل علم پرداخته و با بینش و هوشیاری کامل، از اوضاع سیاسی نیز مطلع بودند.
ایشان در این راستا با اربابان طاغوت که دست نشانده ها و ایادی رژیم پهلوی در مناطق مختلف بودند و خون مردم را می مکیدند و مال و جان و ناموس مردم از فتنه آنان در امان نبود، به مبارزه برخاست و در این راه، مال و اموال وی به تاراج رفت و به دست یاغیان و طاغیان، از دیار خود رانده شد. معظم له هر گاه که آن جریانات و اتفاقات دهشت انگیز را بازگو می فرمایند که با رعب و وحشت او و همسر و بچه خردسالش را از خانه بیرون کردند و... آدمی را به یاد مسلمانان صدر اسلام می اندازد که مشرکین مکه آنان را از شهر خود راندند و آنها مال و خانه و هر چه داشتند، رها کردند، و همراه پیامبر (ص) به مدینه هجرت نمودند و انصار به یاری آنان شتافتند.
معظم له پس از آن حوادث به سفارش آیت الله سیداحمد خوانساری (ره) راهی مشهد مقدس شده و در حوزه علمیه پررونق خراسان، دروس دینی را پی گرفت و مدت 6 سال از محضر آیات عظام میلانی، فقیه سبزواری و سیدمحمد اشکوری استفاده برد و نیز مدتی در درس علم جفر و اعداد و حروف از محضر سیدابو الحسن حافظیان شرکت کرد.
روزگار سرنوشت او را طور دیگری رقم زد که او خود را در زادگاه خویش دید که به وعظ و خطابه و ترویج دین و تبیین احکام و تعظیم شعائر اسلامی پرداخته و در عمران و آبادانی آن مناطق می کوشد تا مصداق [لینذروا قومهم ] شود و توفیق اجباری شاملش گردد و بتواند با خدمت به خلق، باقیات الصالحات بر جای گذارد و... .
ایشان در حمایت از انقلاب به رهبری امام (ره) و سرنگونی طاغوت، همچون دیگر روحانیان متعهد جلودار حرکتهای انقلابی بودند و با سخنرانی و ایراد مطالبی که خوشایند ساواک نبود، بارها دستگیر شدند. و پس از انقلاب به جرم دفاع از انقلاب و حمایت از رهبری امام (ره) و پاسداری از خون شهیدان در شب جمعه پس از دعای کمیل از سوی منافقین کوردل موردسوء قصد قرار می گیرد که خوشبختانه آسیبی به ایشان نمی رسد، منافقینی که در آن منطقه عده ای از یاران وفادار امام(ره) را شهید کردند از جمله آنها فاجعه شهادت شیخ عبدالحسین رضائی، صدیق و حامی معظم له، را به بار آوردند.
ایشان همواره مورد تهدید و توطئه بدخواهان قرار می گرفتند و همین ها باعث شد که به سفارش برادر بزرگوارشان، آیت الله شیخ الیاس شریفی اشکوری، وارد حوزه علمیه قم گردند و در مکتب امام صادق، علیه السلام، به کسب علوم آل محمد(ص) همت گماشته و به فقاهت بپردازند و تا نیل به قله علم، اجتهاد نمایند. ایشان در حوزه علمیه قم سالها در محضر آیات عظام میرزا هاشم آملی، مرعشی نجفی، سیدمحمدرضا گلپایگانی، و... بهره بردند.
در سالهای پس از انقلاب همواره حمایت و پشتیبانی از ولایت فقیه در جهت نیل به اهداف امام (ره) و دفاع از ارزشها، از توصیه های مؤکد آن عالم برجسته است در سالهای جنگ تحمیلی خود راهی جبهه ها می شد تا کنار رزمندگان از کیان ملت دفاع نماید و این درس صلابت و استقامت و پایداری از مکتب انبیاست که عالمان دین در اعصار و امصار به پیروی از انبیاء به ترویج و تبیین آن پرداخته و هرگز زیر بار ذلت نرفته و این راز اقتدار و شکوه و عظمت عالمان دین و حوزه های علمیه است.
آیت الله شیخ یونس شریفی اشکوری، سالها در شهر قم به تدریس دوره های مختلف علوم دینی پرداخت و شاگردان بسیاری را تربیت کرد و در نهایت در روز چهارشنبه 29 مرداد 1399 دار فانی را وداع گفت.
(برگرفته از یادداشت موسی شریفی اشکوری، در 29 آبان ۱۳۸۷ در وبلاگ شخصی اش «افق اندیشه»)
@rozaneebefarda
💥تصاویر اختصاصی روزنه از مراسم تشییع پیکر مطهر مرحوم آیت الله #یونس_شریفی_اشکوری
هم اکنون از مسیر مسجد امام حسن(ع) به سوی حرم مطهر حضرت معصومه(س)
@rozaneebefarda👇
#محرم_و_انقلاب_اسلامی/(1)
#اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[این سلسله یادداشتها تأملی است در بازکاوی پیوند و تناسب طرفینیِ «محرم سال 61هجری» و «انقلاب اسلامی سال 57شمسی». اسناد، متون ادبی و اشعار، متون تاریخی و خاطرات شفاهی، بنمایه این کوتاهنوشتارهای تاریخی است.]
◽️پس از ماجرای حمله بیرحمانه رژیم شاه به مدرسه فیضیه قم، عملاً پهلوی ماهیت ضد دینی خود را در اقدامی بیسابقه نشان داد. امام(ره) درست در همین فضای خفقانبار، در آستانه محرم 1383(خرداد 42) دست به کار شد و در آستانه ماه محرم، شبکه سراسری روحانیت و هیئتهای عزاداری را برای «روشنگری دینی» بسیج کرد.
◽️ساواک در تقابل با این حرکت، از مبلغین التزامنامهای گرفت که طی آن، مطالبشان «فقط جنبه مذهبی داشته باشد»، « از آیت الله خمینی و مدرسه فیضیه اسمی نبرند»، و علیه «لوایح ششگانه شاه» سخنی نگویند! و البته به همین اکتفا نکرد و در تاریخ 29 اردیبهشت 42، کمسیون ویژهای به فرمان معاون ساواک تشکیل شد و بر اساس آن قرار شد؛
· روحانیون طراز اول به منظور تفهیم موقعیت کشور و برحذر داشتن از هرگونه تحریک در مجالس عزاداری، نزد هیئت رئیسه ساواک احضار شوند.
· کارگردانان و بانیان مجالس روضه و دستجات عزداری به ساواک احضار شوند برای جلوگیری از تحرکات [سیاسی] و برای حفظ نظم کامل!
· تعداد تکایا بر حسب میزان تندروی(!!) و مخالفت احتمالی آنان تعیین و به صورت درجه 1و2و3 مشخص شوند.
· مأمورین نفوذی(از عوامل ساواک و مأمورین مخفی شهربانی) برای کسب اخبارِ به موقع، در مجالس روضه خوانی گمارده شوند!
امام در(28 اردیبهشت) در ضمن انتشار «رهنموننامهای» خطاب به گویندگان مذهبی و سران هیئتها، از آنان خواست که:
· در نوحههای سینهزنی مصیبتهای وارده بر اسلام و مراکز فقه و دیانت و انصار شریعت را یادآور شوید.
· خطر امروز بر اسلام، کمتر از خطر بنی امیه نیست!
· خطر اسرائیل و عمال آن را به مردم تذکر دهید.
◽️روز تاسوعا، ساواک عدهای از منبریهای تهران را احضار کرد و رسما گفت که «اگر نمی خواهید حملات تبلیغاتی خود را علیه مقامات کشور متوقف سازید، اقلاً این سه موضوع» را مراعات کنید:
· علیه شخص اول مملکت سخنی نگویید!
· علیه اسرائیل نیز سخنی بر زبان نیاورید!
· مرتب به گوش مردم نخوانید که اسلام در خطر است! دیگر هرچه بگوئید آزادید.
▪️امام در سخنرانی عصر عاشورای 42، در مدرسه فیضیه، جواب این سیاستگذاری-های رژیم را اینگونه داد:
«تمام گرفتاریهای ما در همین سه موضوع نهفته است. اگر از این سه موضوع بگذریم، دیگر اختلافی نداریم و باید دید که اگر ما نگوییم اسلام در معرض خطر است، آیا در معرض خطر نیست؟ اگر ما نگوییم شاه چنین و چنان است، آیا آنطور نیست؟ اگر ما نگوییم اسرائیل برای اسلام و مسلمین خطرناک است، آیا خطرناک نیست؟ و اصولا چه ارتباط و تناسبی بین شاه و اسرائیل است...».
🔶پینوشت:
یک: یادتان که هست در روزگارِ به اصطلاح «توسعه سیاسی»، برخی زیارت عاشورا و هیأتها را منبع تولید خشونت بر می-شمردند!
دو: «سخنرانیها و روضههای غیرسیاسی» هنوز هم گوشه و کنار، پیدا میشوند. حتما پیام امام به گوششان نرسیده است.
سه: برخی به دنبال حذف شعار «مرگ بر آمریکا» هستند! در عین حال که جنایاتِ آمریکا پیش چشم همه روشن است و تنها یکی از سیئات آمریکاییها، حمایت همه جانبه از اسرائیل است. راستی، چه تناسبی بین آنها و آمریکا هست؟!
چهار: ماجرای ویروس منحوس کرونا بهانه شد که گرفتاران ویروس منحوس #سکولاریم، تمام تلاش شان را برای #تعطیلی_روضه به کار گیرند؛ برخی با هنجارشکنی بهداشتی و برخی دیگر با اعلان علنی ضرورت تعطیلی روضه!
انقلابی ها اما همپای رهبری معظم و مراجع عظام، این فتنه منحوس را خاموش کردند....
#محرم_الحرام
#حب_الحسین_یجمعنا
@rozaneebefarda
#شاعرانه_های_عاشورایی/1
تا به خون آل علی ساغر شکرانه زدند
دوش دیدم که ملائک در میخانه زدند
در میخانه نبود بسته چرا حافظ گفت
دوش دیدم که ملائک در میخانه زدند
در میخانه نبود بسته ولی حرمت می
لازم آمد که ملائک در میخانه زدند
گفت جبریل که مستان می ماتم او
با من راه نشین باده مستانه زدند
غیر هفتاد و دو تن بادیه پیمای حسین
چون ندیدند حقیقت، ره افسانه زدند
گفت عباس علم دار که در عشق حسین
قرعه فال به نام من دیوانه زدند
دست چون گشت ز بازوی علمدار جدا
حوریان رقص کنان دست محبانه زدند
علی اکبر چو ز مقتل به جنان روی آورد
حوریان رقص کنان ساغر شکرانه زدند
شمس توحید خدا آمد زینب در سوز
آتش آنست که در خرمن پروانه زدند
@rozaneebefarda
یک درخواست عاجزانه
⭕️ نماز لیله الدفن برای فقیه اهل بیت علیهم السلام و مجاهد راه وحدت امت اسلامی مرحوم آیت الله محمدعلی تسخیری فرزند علی اکبر
⭕️ امشب شب جمعه نماز لیله الدفن برای مرحوم آیت الله تسخیری یادمان نرود.
دو رکعت
رکعت اول حمد و یک بار آیت الکرسی
رکعت دوم حمد و ده بار سوره قدر
بعد از سلام نماز :
اللهم صل علی محمد وآل محمد وابعث ثوابها الی قبر محمدعلی ابن علی اکبر
⭕️انشاالله با سیدالشهدا(ع) محشور شوند
@rozaneebefarda
یک درخواست عاجزانه
⭕️ نماز لیله الدفن برای فقیه اهل بیت علیهم السلام مرحوم آیت الله یونس اشکوری فرزند شکر الله یادمان نرود.
دو رکعت
رکعت اول حمد و یک بار آیت الکرسی
رکعت دوم حمد و ده بار سوره قدر
بعد از سلام نماز :
اللهم صل علی محمد وآل محمد وابعث ثوابها الی قبر یونس ابن شکرالله
⭕️انشاالله با سیدالشهدا(ع) محشور شوند
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥:گفتگو با #شیخ_حسین_انصاریان پیرامون ضرورت مراعات قوانین بهداشتی در عزاداری
🔗 متن کامل گفتگو را اینجا بخوانید:👇
https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=46245
@rozaneebefarda
#یک_تذکار
💥ارسالی از مخاطبان
🔸این کانال انجمن کلام حوزه علمیه است! همانطور که مستحضر هستید ریاست انجمن کلام بر عهده جناب آقای برنجکار می باشد.
نکته جالب و تعجب برانگیز آن است که ظاهراً ایشان کانال انجام انجمن کلام را با کانال شخصی خود اشتباه گرفتهاند و صرفاً اطلاعیه های برنامه های خود و یا صوت درس ها و نشست های خود یا نهایتاً مطالب اساتید هم فکر خود را در کانال انجمن کلام حوزه منتشر میکند و این در حالی است که اساتید بزرگواری در حوزه کلام مشغول تدریس و پژوهش می باشند و اسمی از آنان در این کانال و در سایت انجمن کلام حوزه یافت نمی شود! اساتیدی همچون استاد ربانی که اگر استاد مستقیم ایشان نبوده باشد لکن از نظر جایگاه و مقام، حکم استادی ایشان را دارند. استاد ربانی گلپایگانی سالیان متمادی مشغول به تدریس کلام در موسسه کلام و در مدرسه فیضیه در مباحث کلام جدید و کلام قدیم و درس خارج کلام می باشند!
و اساتیدی همچون استاد سلیمانی استاد مؤمنی استاد ملک نسب استاد شاکرین استاد خسروپناه استاد ذوقی استاد رضایی استاد فتحی و...
🔹فارغ از این که بسیاری از اساتید هستند که در فضای کلام جدید یا همان مسائل جدید علم کلام مشغول به تدریس تحقیق و پژوهش می باشند که ذکر نام همه آنها خارج از حوصله این بحث است.
🔸وجود رویکرد کلام نقلی فواید و آثار خاص و ایجابی خود را دارد
لکن نگرش سلبی و قبع و قمع کردن سایر رویکردها و أنظار و تحمیل سیستم آموزشی خود بر همه مدارس و موسسات، نشانه خوبی نمی تواند باشد!
🔶حاشیه روزنه
ضمن ارج گذاری زحمات انجمن کلام، توضیحات احتمالی در روزنه درج خواهد شد.
@rozaneebefarda
در نشست تخصصی 《نهاد های حکومتی و فاجعه جمعیت》 چه گذشت؟
[صفحه ۱ از ۲]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸نشست مزبور روز گذشته به همت جمعی از فعالان حوزوی در سالن همایش های سازمان تبلیغات اسلامی قم برگزار گردید و آقایان نیک بین، اسدی، معظمی، وافی و حانمها خزعلی و اردبیلی از فعالان موضوع جمعیت در آن سخنرانی کردند. گزیده مطالب این نشست به شرح ذیل است:
🔻آقای نیک بین(عضو کمیسیونت فرهنگی مجلس شورای اسلامی): از تلاش های روزهای اخیر کمیسیون فرهنگی برای تصویب طرحی در خصوص لغو برخی قانون ها و تصویب قانون های مربوط به افزایش جمعیت خبر داد و از قضیه جمعیت به عنوان یکی از مهمترین موضوعات کشور نام برد.
او که از شروع مجلس یازدهم روشنگری های صریحی در مبارزه با فساد داشته، مشکل اصلی را در این بین عدم همکاری نهادها و مسئولین قلمداد کرد و بر لزوم ورود جریانات مطالبه گر در این زمینه تاکید کرد.
وی ضمن تاکید بر با مطالبه گری از نهادهای حکومتی در موضوع افزایش جمعیت و سیاست های غلط دهههای گذشته، افزود: ما به نظرات علمی و کارشناسی گروههای فعال در عرصه جمعیت در کمیسیون فرهنگی نیاز داریم.
وی ضمن انتقاد جدی به نمایندگان ادوار گذشته مجلس و دولت کنونی و کم کاری ها و بیتوجهی های نسبت به این موضوع افزود ، در دهه شصت کاری کردند تا فرزند آوری ضد ارزش شود. در مسئله کنترل جمعیت رئیس جمهور وقت، رئیس مجلس وقت و رئیس قوه قضائیه وقت و دیگر مسئولان دیگر نهادها در آن زمان مقصرند.
🔻خانم خزعلی(عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی) با بیان خلاصه کار گذشت قضیه جمعیت در کشور و اشاره به ضعف دستگاه های نظارتی و نبود رصد و فاجعه انگاری که سبب حرکت مسئولان و نهادها به سمت کنترل و تحدید جمعیت شده، اذعان داشت که حتی پس از ایثارگری رهبر انقلاب در عذرخواهی از مردم به خاطر گناه نهادها و مسئولان، اتفاق خاصی در کشور نیفتاد و بلکه سال ۹۲ قانونی خلاف منویات رهبری در این زمینه تصویب گردید.
همچنین امروز سیاست های غلط کنترل جمعیت با عناوینی فریبنده مانند حفظ سلامت در حال اجرا هستند!
او با اشاره به دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم توجیه هزار نخبه حوزوی گفت:متاسفانه با وجود اینکه چند سال است از این امر رهبر انقلاب میگذرد هنوز حوزه علمیه این چنین جلسهای برگزار نکرده و عدم توجه حوزه علمیه به این مسئله مهم را مورد انتقاد قرار داد و این نشست تخصصی را شروعی امیدبخش برای ورود رسمی حوزه علمیه قم به موضوع جمعیت دانست.
وی بحث جمعیت را در مقطع کنونی از وظایف حوزه و نهادهای دینی قلمداد کرد و از علما و فضلا به عنوان متولیان حوزه درخواست کرد که درباره مطالبه رهبر انقلاب ورود قاطعی داشته باشند.
خزعلی با گلایه از عدم همکاری نهادهای حاکمیتی در پایان بخشیدن به موضوع سقط جنین به آمار ششصد هزار نفری سقطجنین در سال اشاره کرده و از قوه قضاییه درخواست کرد؛ با توجه به قوانین موجود در این موضوع ورود قاطع پیدا کند.
🔻میثم وافی: با گلایه جدی از همه مسئولان و کارگزاران نظام به خصوص در نهادهای غیر دولتی همچون سازمان اوقاف و امور خیریه به خاطر عدم اهتمام و بیتوجهی به مطالبات ولیفقیه به عنوان نایب امام زمان، خواستار حرکتهای خودجوش در زمینه مطالبهگری و همچنین ترویج فرزند آوری به مردم شد.
او با اظهار ناامیدی از ورود مدیران حوزه علمیه به مسئله جمعیت، از طلاب جوان و نیروهای انقلابی خواست که به مظلومیت رهبر انقلاب پایان دهند.
به خاطر برخی از موضوعات مربوط به جمعیت مانند ازدواج جوانان و مواردی از این دست که نیاز به زمان دارد نباید ما از کارهای مطالبهای دست بکشیم.
ما نباید صرفا برای جلوگیری از پیری جمعیت به این موضوع ورود پیدا کنیم بلکه موضوع از این حرفها مهمتر است، فرزند بالا موجب تربیت بهتر فرزندان شده و فرزندان بیشتر زندگی مطلوب تری را رقم می زند. باید به صورت چهره به چهره برای ترویج فرزند آوری تلاش کنیم.
رهبر انقلاب 43 موضوع را در بحث افزایش جمعیت بیان کرده اند که تا کنون نتیجه و پیگیری ای از سوی نهادهای مختلف انجام نپذیرفته است.
می توان امیدوار به حرکت های فعالان عرصه جمعیت بود، اما تاکنون کمتر از 5 هزار نفر در این عرصه فعالیت دارند.
جامعه جهانی و دشمنان درصدد کنترل مسلمان به ویژه شیعیان هستند که با نفوذ در دستگاه ها و مسؤولان در حال پیگیری و اجرایی کردن این مسائل هستند.
@rozaneebefarda
در نشست تخصصی 《نهاد های حکومتی و فاجعه جمعیت》 چه گذشت؟
[صفحه ۲ از ۲]
🔻معظمی: مسئله جمعیت در این برهه نیازمند ورود سیاسی و مطالبه جدی از نهادهای حکومتی و انقلابی و دولتی و عمومی می باشد و بسنده کردن به مطالبه از دولت علاوه بر اینکه با نگاه مطالباتی امامت انقلاب هم خوانی ندارد، پیامدهایی مانند احتکار توان فوق العاده نهادهای حکومتی، انحراف از مسیر انقلاب، غلتیدن در دعواهای حزبی، نرسیدن به نتیجه مطلوب، و تشدید توجیه گری های نهادهای دیگر را به دنبال خواهد داشت.
بی تردید مطالبه جدی از نهاد هایی مانند بنیاد مستضعفان، سازمان اوقاف و امور خیریه، آستان قدس رضوی، کمیته امداد، سپاهپاسداران، قوه قضائیه، بنیاد برکت و بنیاد کرامت ، صدا و سیما، دستگاه امامت جمعه و دیگر نهادهای مربوط به حکومت اسلامی تنها راه خروج از وضعیت موجود می باشد.
و حتی اگر این دولت شبه تعطیل هم اراده جدی برای ترویج فرزند آوری داشت(که ندارد و برعکس آن برای کنترل جمعیت تلاش های فراوانی می کند) با توجه به تقسیم کار و مهندسی قدرت از نگاه امام، این امر یعنی افزایش جمعیت مومنین ممکن نبود.
باتوجه به آمار فاجعه بار و بهت آور سقط جنین به عنوان یک قتل عام و نسل کشی، از سیستم امنیتی و دستگاه قضایی باید مطالبه همگانی در قضیه سقط جنین برای پایان دادن به این قتل عام صورت پذیرد. باید شورای امنیت ملی به صورت جدی در این موضوع ورود کند.
سقط جنین در برخی موارد با بهانه رعایت بهداشت و سلامت مادران به طور قانونی در کشور صورت می گیرد. متأسفانه آمار دقیقی از سقط جنین نیز در کشور وجود ندارد و این آمار را از 300 هزار تا 900 هزار جنین در سال اعلام کرده اند، در حالی که آمار فوت شدگان کرونا کمتر از 20 هزار نفر اعلام شده است.
از جمله آسیب های فعالیت های فعالان موضوع جمعیت را علاوه بر نگاه تفریطی به مطالبه گری و بسنده کردن به مطالبه از دولت، قناعت حداقلی، عدم استمرار مطالبه گری، پذیرفتن توجیهات مسئولان است.
سیاست کلان رسانه ملی تاکنون افزایش جمعیت و گسترش نسل مومنین نبوده است و تولیدات خاصی نیز در این زمینه نداشته و حتی خط قرمزی به نام جمعیت در این نهاد ملی وجود ندارد، باید با نظارت عمومی و مطالبه گری مسئله فرزند آوری به یک گفتمان ملی و فراگیر و از خطوط اصلی رسانه ملی تبدیل شود.
پیش بینی سیاست های تشویق و ترغیب خانواده ها در امر فرزند آوری از جانب نهادهای مختلف حکومت اسلامی با احیای دارایی های این نهاد ها همچون سازمان اوقاف، بنیاد مستضعفان و آستان قدس رضوی، ستاد اجرایی فرمان امام و.. از ضرورت های افزایش جمعیت کشور است.
🔻احمد اسدی: عدم ورود مدعیان طرفداری از انقلاب در زمینه جمعیت از علل اصلی کم شدن جمعیت و حرکت به سمت پیری جمعیت است.
این دولت به خاطر نگاه حاکم بر دستگاه فکری آن یعنی نگاه لیبرال و نیز کسالت و رخوت نمی تواند در زمینه جمعیت کار مثبتی انجام دهد لذا باید از دیگر مسئولان نظام اسلامی در این زمینه مطالبه جدی صورت بگیرد.
آیات قرآن کریم نصرت الهی را در گرو ورود به میدان عمل میدانند و در قضایای مختلف با ورود جبهه انقلاب و افراد حزب اللهی بسیاری از مشکلات برطرف شده و در زمینه جمعیت نیز راهکار درست همین موضوع هست. اینکه متاسفانه جبهه انقلاب بخشی نگر شده و صرفا از دولت مطالبه می کند و چشم بر توان فوق العاده سیاسی، اقتصادی و امنیتی و قضایی نهادهای مختلف حکومتی می بندد،آسیب فعالیت در زمینه جمعیت می باشد.
وی ضمن مطالبه محاکمه نقش آفرینان طرح کنترل جمعیت، گفت:متاسفانه بسیاری از ائمه جماعات و جمعه کشور و حوزویان در مسئله افزایش جمعیت و تعالی خانواده سکوت محض اختیار کرده اند و هیچ گونه اقدامی جهت ترویج این امر شرعی ندارند.
🔻خانم اردبیلی:در موضوع جمعیت علاوه بر مطالبه جدی از نهادهای مختلف باید به لزوم امیدبخشی در جامعه و تشویق زوجهای جوان به فرزندآوری اهتمام ویژه داشت.
باید تسهیلات خوبی برای زایمان مادران گرامی فراهم شود.باید به فرزند آوری ارزش دهی کنیم.
نباید دوگانه میان کمیت و کیفیت زندگی با فرزندان کمتر در جامعه مطرح شود؛ زیرا خانواده ها می توانند با تعداد فرزندان بیشتر از زندگی سالمتر و شاداب تری برخودار شوند.
وی با اظهار نگرانی از از روند کم شدن جمعیت و از دست رفتن فرصت فرزندآوری متولدین نیمه اول دهه ۶۰ از روند شدید و جدی افت فرزندآوری خبر داد و گفت تا دو سال دیگر، فرصت فرزند آوری دهه شصتی ها که با متوسط ۶.۷فرزندآوری بالاترین میزان و رکورد فرزنداوری با تولد این افراد بوده و ظرفیت بالایی برای فرزند آوری دارند از دست می رود.
وی با اشاره به اقدامات مشترک گروه های مردمی و نهادها در موضوع کرونا، خواستار ایجاد وضعیت مشابه در مسئله جمعیت شد تا با ورود نهادهای حاکمیتی و ایجاد شور و شوق ملی و همت مضاعف،در سال۱۴۰۰ شاهد آغاز جهش جمعیتی باشیم.
#افزایش_جمعیت
#مبارزه_جمیتی
@rozaneebefarda