eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
2.1هزار ویدیو
257 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
@rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹اشاره بعد از انتشار یادداشت روزنه با عنوان «یادکردی از زعیم عظمای تشیع؛ آیت الله بروجردی»٬ بحث های فراوانی در برخی محافل مجازی حوزوی شکل گرفت و برخی بازخوردها به ادمین های روزنه انعکاس یافت. در میان همه اظهارنظرهای موافق و مخالف٬ یک نقد٬ از همه مهم تر می نماید که از چند طریق و البته بدون ذکر نام نویسنده٬ برای درج در کانال ارسال شده است. متن مزبور را در ذیل بخوانید:👇 🔻باز هم کانال روزنه و خلط غث و ثمین. اینک برخی اشکالات تاریخی این متن. اشکالات بنده تنها متوجه نکات تاریخی این نوشته است: یک. هیئت مصلحین حوزه که امام و اقای حایری و دیگران بودند مگر خواسته بودند مرجعیت جدید ایجاد کنند یا مانع مرجعیت اقای بروجردی شوند که راندن انها در امتداد حفظ اقتدار مرجعیت بود؟ اقای بروجردی به انها فرموده بود از کجا بدانم میخواهید اصلاح کنید؟!! اقای حایری عمامه اش را به زمین کوفته بود و امام استکان چای را به دیوار و بعد امام منزوی شد و اقای مطهری به تهران و آقای حایری به مشهد رفت. حالا نویسنده اصلا از امام اسم نیاورده تا وجهه انقلابی -با تعریف ناهمگونی که نوبسنده از انقلابی بودن دارد-آقای بروجردی در تقابل با امام برایش مشکلی پیش نیاید. دو. وقتی اقای شریعتمداری رساله داد یک نسل قبلش در کسوت مرجعیت بودند نه دو نسل. (مگر فرقی دارد؟!) سه. ان وقتی که اقای بروجردی به قم آمد امام درس خارج نداشت و اگر داشت هم بسیار محدود؛ چه رسد که شلوغترین درس خارج را داشته باشد. و شلوغی و اقبال فضلا مال سالها بعد است. چهار. فرق است بین انقلابی بودن، سیاسی بودن و مبارز بودن. نویسنده همه را یک چیز فرض کرده است. البته آقای بروجردی سیاسی و اهل جنجال با شاه هم بود ولی دنبال انقلاب نبود گرچه دایره وسیعی را برای اولایت فقیه قایل بود. پنج. نوشته است در بدو ورود اقای بروجردی به ایران قصد تحریک عشایر علیه رضاشاه را داشت. نمیدانم منبع این حرف چیست. انچه اقایان شبیری و بهجت از اقای بروجردی با واسطه نقل کرده اند این است که آقای بروجردی به درخواست سید ابوالحسن و نایینی که از او خواسته بودند علیه رضاشاه قیام کن پاسخ رد داده بود و حتی انها نوشته بودند اگر نکنی مقدسین نجف را علیه تو میشورانیم! و تو از ابرویت میترسی. نامه اقای بروجردی به انها را سر مرز از جیب وی گرفته بودند و رضاشاه از همین خوشش امده بود. شش. هم امام و هم رهبر معظم انقلاب نظرشان این بود که آقای بروجردی موقعیت خوبی برای انقلاب کردن داشت که با تلفات کمتری هم همراه بود ولی نتوانست موقعیت خود را درست بشناسد. این را رهبری معظم یک بار با عبارت 《اگر جرات کنم و بگویم》 مطرح کردند و امام هم جایی دارند که سلف صالح ما در بهترین وقت موقعیت انقلاب را از دست دادند و... امام همچنین در دیدار با اقای حکیم در نجف فرموده بود در زمان اقای بروجردی کارهای ایشان را حمل بر صحت میکردم و میگقتم اخبار درست نمیدهند و خوب است شما هم سفری به ایران کنی و از نزدیک مطلع شوی و جلو بیفتی من سرباز شما باشم با همه علاقه مندانم. عصمنا الله من الزلل 🔶پی افزود این متن توسط یکی از اعضای ارجمند تحریریه اجمالا مورد نقد قرار گرفته که در پست بعد خواهید خواند. پاسخ علمی تفصیلی تحریریه روزنه نیز در صورت ادامه بحث٬ به صورت جداگانه درج خواهد شد. @rozaneebfarda
روزنه
#بازتاب @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹اشاره بعد از انتشار یادداشت روزنه با عنوان «یادکردی از زعیم عظمای تشی
باز هم و جنجال‌نوشت‌های بی‌مایه 🔻🔻🔻 روز گذشته به مناسبت ارتحال عالم جلیل القدر یادداشتی در کانال روزنه منتشر شد که مثل همیشه به مذاق برخی به ویژه خوش نیامد و در گروه های خود به تفصیل علیه آن سخن به میان آوردند. در این میان هم در برخی محافل دست به دست شد که گرچه موازین را نداشت ولی اغلاط تاریخی آن قابل بررسی است: ۱. اتفاقی که در قضیه اصلاح حوزه اتفاق افتاد و برخی اعضای هیئت اصلاح را رنجاند و روزنه به آن اشاره کرد؛ سعایت برخی اطرافیان و نفوذی‌های بیت آیت‌الله بروجردی رحمه الله بود آنان به هیئت اصلاح تهمت زده بودند که اینان به دنبال تکثر و تضعیف مرجعیت‌اند (موانع نوگرایی در حوزه علمیه قم در زمان زعامت آیت‌الله بروجردی، سروری، رسول جعفریان، صص۴۶-۴۷، به نقل از دوانی،مفاخر اسلام ج۱۲ ص۱۹) و از آن‌جا که مبنای آیت‌الله بروجردی حفظ قدرت مرکزی مرجعیت بود متأسفانه آن سعایت کارگر افتاد و روند متوقف شد. نکته حاشیه این‌که نوشته ناقد در این زمینه خالی از طعن و کنایه به امام و شیخ مرتضی حائری نبود. از آن‌جا که طعن و کنایه بی‌جا ریشه در بیماری‌های معنوی دارد و قابل پاسخ‌گویی نیست از کنار آن عبور می‌کنیم؛ « في قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا » ۲. آیت الله بروجردی اسن و از نظر حوزوی اقدم از مراجع ثلاث بوده٬ بعنوان نمونه آیت الله خوانساری شاگرد آیت الله بروجردی بوده اند. لذا آقای شریعتمداری که قبل از ورود به قم در تبریز رساله چاپ کرده بود٬ علی رغم مرجعیت بالفعل دو طبقه قبل از خود٬ بدین امر مبادرت کرد که خلاف سیره سلف صالح و خصوصا آیت الله بروجردی در بود. ۳. در یادداشت روزنه آمده بود که امام قدس سره در زمان مرجعیت آیت‌الله بروجردی رحمه‌الله بعد از زعیم؛ را داشتند که این صحبت مستند به اسناد تاریخی است. جالب این‌جاست که این نکته از دید مأموران پهلوی هم مخفی نمانده به گونه‌ای که رئیس دایره امنیت و مذاهب سرهنگ قلقسه در گزارش مورخ ۲۲ اسفند ۱۳۳۵ ؛ پس از حضور یک ماهه در شهر قم تعداد شاگردان امام خمینی قدس سره را حدود ۵۰۰ نفر عنوان کرد که پرشاگردترین درس پس از آیت‌الله بروجردی محسوب می‌شد. (نهضت امام خمینی٬ ج۱ ص۱۲۳۶-۱۲۳۷ سند۸و۹) امام با چنین موقعیتی٬ پنج سال بعد و در روزهای پس از ارتحال زعیم قم٬ نه تنها گامی در جهت مرجعیت خود برنداشت٬ بلکه اطرافیان را نیز از اقدام به نفع خود منع نمود.(بنگرید به خاطرات شهید محلاتی) ۴. بر خلاف میل پروژه تحریفی ، آیت‌الله بروجردی معتقد به ولایت فقیه و کاملا مبارز و انقلابی بود و علت اصلی حمایت امام از مرجعیت عامه ایشان هم همین بود. (نهضت امام٬ ج۱، ص۱۰۹) ۵. آیت‌الله بروجردی در کلمات خود اظهار می‌داشت که «من هرگز در قبال خلاف‌کاری‌ها و قانون‌شکنی‌های دستگاه حاکمه ساکت نمی‌نشینم» و علت دستگیری ایشان در مرز خسروی نیز نامه‌ای بود که ایشان از آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی و مرحوم نائینی گرفته بود نامه‌ای که هدف از دریافت آن به قیام علیه حکومت پهلوی بود.(سلوک سیاسی آیت‌الله بروجردی، علی نقی ذبیح‌زاده، ج۱۲، ص۱۷. به نقل از: علوي طباطبائي، خاطرات زندگاني آيت الله بروجردي، تهران، اطلاعات. ۱۳۴۱) علی رغم درج این گزاره تاریخی در منابع معتبر٬ حال آقای ناقد چگونه از دریافت منبع ناتوان بوده مطلب دیگری است. ۶. نکته‌ای که ناقد از آن غفلت(شاید هم تغافل) نموده این نکته است که آیت‌الله بروجردی با تمام این اوصاف به واسطه سم‌پاشی اطرافیان و و کارشکنی های مختلف٬ شرایط اجتماعی و سیاسی را برای مهیا ندید و عملا نتوانست در مسیر اندیشه عمیق سیاسی خویش گام بردارد٬ و صحنه مبارزه را به گونه‌ای دیگر دید و کلمات دقیق امام خمینی و مقام معظم رهبری نیز ناظر به همین مطلب بوده است. ۷. بنابراین آیت‌الله بروجردی هیچ‌گاه آن‌گونه که این آقایانِ سکولار می‌خواهند، غیرانقلابی نبوده و مبانی متقن فقهی ایشان نیز این اجازه را به آن عالم پایبند به موازین نمی‌دهد چراکه علمای اصیل و برجسته تشیع همواره از ائمه خود علیهم‌السلام اجمعین مشق را آموخته‌اند و با وجود تفاوت‌ها روشی و منشی همگی در این مسیر فداکاری‌ها نموده‌اند. نکته پایانی این‌که این بزرگوار که علی الظاهر در کسوت سخنگوی نوشریعتمداری‌ها٬ دست به قلم شده٬ باید پاسخ دهد که سردمداران این جریان چرا بر خلاف سیره سلف صالح٬ به و روی آورده اند؟ چرا بر خلاف سیره زعیم سابق تشیع حضرت آیت‌الله بروجردی به دنبال تکثر و اند؟ و چرا سعی دارند آن و را هم‌چون خود و هم‌مشربان‌شان سکولار بنمایانند؟ آیا آخرت را فراموش کرده‌اند؟ @rozaneebefarda
: خدا شاهد است که من برای امروزم کوچک ترین و مقدمه ای نکرده بودم‌. آیت الله بروجردی؛ درسی که فضلای قم نباید فراموش کنند. 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 آیت الله شیخ محسن حرم پناهی: طلبه نباید هدفش از تحصیل علوم دینیه٬ و باشد که می کند. استاد ما مرحوم رضوان الله تعالی علیه که در زمان خود تقریبا بود٬ در درس به ما فرمود: 🔻ای آقایان هرکس هدفش از درس خواندن این باشد که به موقعیت من برسد٬ در تردید نکنید. 🔻خدا شاهد است که من برای امروزم کوچک ترین و مقدمه ای نکرده بودم‌. (حقیقتی پنهان٬ ج۱ ص۴۶۵) 🔶حاشیه امروز کسانی را سراغ داریم که برای رسیدن به مقام ریاست دینی٬ از تمهید هیچ مقدمه ای فروگذار نکرده اند! تذکار سیره سلف صالح ما٬ در اصلاح رویه های غلط در برخی سطوح عالی حوزوی٬ بسیار بایسته است. آیا کسانی که برخلاف سیره قطعیه زعیم عظمای قم مشی می کنند٬ صلاحیت زعامت و یا حتی تفسیر سیره آن اسوه فقاهت را دارند؟! برخی سران تشکل نوپدید که داعیه زعامت و مرجعیت دارند٬ بد نیست به این چالش پاسخ دهند. هرچند این چالش متوجه همه طیف های فکری حوزوی است. @rozaneebefarda
: امروز ٬ آیت الله اصفهانی است٬ بروجردی را رها کن! پرهیز از و ؛ درسی که فضلای قم نباید فراموش کنند. 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹مرحوم حاج محمدحسین احسن نقل می کند: در بروجرد بعد از نماز حضرت آیت الله العظمی بروجردی٬ از رساله آیت الله العظمی آقا سید ابوالحسن اصفهانی برای مردم مسأله می گفتم٬ ایشان هم در محراب بین دو نماز نشسته بودند. یک روز فقط یک مسأله را که گفتم در ضمن فتوای آیت الله العظمی بروجردی را نقل کردم٬ معظم له از محراب برگشتند و حرف مرا قیچی کردند و فرمودند: 🔻آقای حاج محمدحسین٬ امروز ٬ آیت الله العظمی اصفهانی است٬ حسین بروجردی را رها کن٬ در امت نیانداز! با خدا زندگی کردن همین است. 🔸وقتی حاشیه بر عروةالوققی آیت الله العظمی حاج سید محمدکاظم یزدی پخش شد٬ یکی از علمای تبریز به آقای بروجردی نوشت برای من ثابت شده٬ شما اعلمی و می خواهم آذربایجان را از تقلید دیگران برگردانم به شما؛ ایشان نوشتند: 🔻 راضی نیستم یک نفر را به تقلید من برگردانی٬ امروز آیت الله العظمی اصفهانی است٬ نیستم. برگرفته از سخنرانی جناب استاد حسین انصاریان در سالگرد زعیم عظمای قم در مسجد اعظم. ر.ک: حقیقتی پنهان٬ ج۱ ص ۴۱۰. 🔶حاشیه امروز کسانی را سراغ داریم که برای رسیدن به مقام ریاست دینی و مرجعیت٬ احترام بزرگان اقدم و اسن و اعلم را نگه نداشته٬ علم مرجعیت بلند کرده اند. امروز کیست؟ آیا اقدام برخی حضرات در تضعیف علمدار شیعه٬ منافی سیره قطعیه نیست؟؟! تجربه تاریخی شیعه ثابت کرده که و نه تنها مؤثر نیست که دارد! حکمت حفظ حریم و تقویت متقابل مرجعیت و زعامت آیات عظام خامنه ای و سیستانی را در همان سیره مستمره صلح صالح باید جست. تذکار سیره سلف صالح ما٬ در اصلاح رویه های غلط در برخی سطوح عالی حوزوی٬ بسیار بایسته است. آیا کسانی که برخلاف سیره قطعیه زعیم عظمای قم مشی می کنند٬ صلاحیت زعامت و یا حتی تفسیر سیره آن اسوه فقاهت را دارند؟! پایه گذاران برخی تشکل های نوپدید حوزوی که داعیه دست اندازی در عرصه زعامت و مرجعیت دارند٬ بد نیست به این چالش ها پاسخ دهند. @rozaneebefarda
بازنشر اظهارنظرهای کریمانه برخی از فضلای جوان عضو گروه واتساپی پیرامون مطالب و هیئت تحریریه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 اشاره: این اظهارنظرها در پی انتشار دو یادداشت مربوط به آیت الله بروجردی و جوابیه مربوط به نقد یکی از اعضای گروه شمیم فقاهت٬ در همه ادمین های روزنه ابراز شده است. به منظور اطلاع مخاطبان فرهیخته کانال٬ عین متن برخی از پیامهای انتقادی که از طریق برخی اعضای گروه مزبور برای روزنه ارسال شده٬ را بازنشر می کنیم. مثل همیشه٬ با مخاطبان محترم. جز دو مورد٬ اسامی باقی اظهارنظر کنندگان برای مراعات جهات اخلاقی درج نشده است. نظرات را در ذیل بخوانید: ۱) این نوشتار, یادی از مرحوم بروجردی نبود, بیشتر تعریض به نشست بود. اون هم به شکلی نادرست. ۲) صاحب این کانال روزنه را باید اسم کانال را بگذارد: « همه حوزه سکولار و ضدانقلاب اند بجز خودم » یا « مرگ بر حوزه بجز خودم » یا «لعنت بر همه -بخصوص بخصوص بر نشستِ اَه» و یا چیزی شبیه این اسامی تا خیالش راحت شود. ۳) این روند اختصاصی به کانال روزنه ندارد. به طور کلی یک سری کانال ها در فضای مجازی هستند که ادمین هاشون با هم ارتباط دارند و همه عالم و آدم غیر خودشون رو کافر و مشرک و ضد انقلاب و سکولار و عوضی میدونن و از صبح تا شب به همه عالم و آدم غیر خودشون فحش میدن و همه شون هم خودشون رو معیار انقلاب و اسلام میدونن. مثل کانال روزنه، خانه طلاب جوان، طلبه عصر انقلاب، مطالعات حوزوی و ... دقیقا در جهت عکس منویات حضرت آقا و حضرت امام حرکت میکنند و از صبح تا شب هم دم از آقا و امام میزنند. ۴) [احمد نجمی: مدیر سایت مباحثات]: همین کانال روزنه سر یک قضیه ای حتی مرکز خدمات رو متهم کرد به اینکه داره برای انگلیس جاسوسی میکنه. ۵) [مهدی رهنما؛ مدیر موسسه فقهی امام کاظم(ع) و مدیر گروه شمیم فقاهت]: بابت تیتر جهت دار و توهین آمیز مطلب[=جوابیه روزنه به نقد مندرج در شمیم فقاهت] از آقای توکلی[ظاهرا نویسنده نقد] عذرخواهم. ظاهرا مطلب گروه به ادمین کانال روزنه منتقل شده و در مقام پاسخ برآمده اند اصل پاسخ و نقد بسیار مطلوب است,اما ادبیات تند و توهین آمیزش مایه شرمندگی است. ۶)[یکی دیگر از ادمین های شمیم فقاهت]: سرتاسرش بد و بیراه و توهینه کسی که به صحت مطالبش ایمان داشته باشه نیازی به توهین و بد و بیراه نداره مگر از همون باب مرض معنوی که خود نویسنده گفته ۷) این عبارات فقط مواضعی است که رسماً در رسانه‌ها منتشر می‌کنند اما واقعیت‌های غیر قابل انتشار عمومی، بسیار تکفیری‌تر از این مواضع است که در صورت تمایل به امتحان و کسب تجربه، می‌توانید با دو کلام بحث با یکی از این جماعت (مثل ادمین کانال مربوطه) به یقین برسید. 🔶حاشیه روزنه ۱) اظهارنظر منفی در یک فرد یا افراد٬ آنهم در یک گروه مجازی نخبگانی ۱۵۰ نفره (فضای عمومی)٬ اخلاقی٬ ایمانی و انسانی نیست؛ خاصه آنکه مطالب نسبت داده شود که ممکن است موجب و گردد. ۲) یادداشت نخست مورد بحث٬ دقیقا روایت سیره قطعیه زعیم عظیم الشأن قم بود که البته مرور مقایسه ای آن با سیره برخی افراد و جریان ها نشان از فاصله آنها دارد که ایراد به آن جماعت وارد است نه کسی که به آسیب خطیر مرجع سازی اشاره کرده! ۳) نسبت دادن لعن و مرگ فرستادن به حوزه مقدسه٬ یا سکولار خواندن کلیت این نهاد مقدس٬ تهمتی نابخشودنی است. آنچه مورد مدعای تحریریه روزنه بوده و هست آنکه اولا خطر به شدت حوزه را تهدید می کند و قابل انکار نیست اما سکولاریسم فی الحوزه غیر از سکولار پنداشتن کل حوزه است! این مطلب واضح تا کنون بارها مورد مغلطه قرار گرفته. مدعای دیگر آنکه همه بزرگان عرصه فقاهت٬ اهل مبارزه با طاغوت بوده و حکومت دینی آرمان شان بوده؛ این یعنی که افراد متوسط العلم قائل به جدایی دین و سیاست٬ دقیقا مورد نقد روزنه اند! ۴) «کافر و مشرک و ضد انقلاب و سکولار و عوضی دانستن همه عالم و آدم» ایضا تهمت است که انشالله گوینده در محکمه عدل الهی اثباتش خواهند کرد! انشالله ادمین ها و تحریریه کانال های مذکور٬ که به هیچ وجه ارتباط ارگانیکی با روزنه ندارند٬ خود به این اتهام پاسخ دهند که این سم پاشی ها موجب سوءظن نگردد. ۵) هرگز روزنه به نهاد خدوم و اصیل مرکز خدمات٬ نسبت جاسوسی برای انگلیس و هیچ جای دیگر نداده که اگر چنین بود حتمن تا کنون پیگیری حقوقی شده بود. منظور نظر مدیر مباحثات شاید گزارش مستند روزنه پیرامون شبکه سازی و افشای غیرساختارمند اطلاعات نخبگان مرکز خدمات باشد که اولا هیچ نسبت جاسوسی مطرح نشد ثانیا سرپرست امور نخبگان مرکز خدمات بهتر مطلعند و بعد از انتشار گزارش روزنه (که تماما بر اساس اطلاعات منتشر شده بود) قول به اصلاح رویه غلط داده شد و اگر روزی مایل باشند ابعاد ماجرا را برای همگان تبیین می کنیم. @rozaneebefarda ادامه در پست بعد👇
۶) جناب آقای رهنما٬ ادبیات یادداشت جوابیه٬ هرچه هم که تند (که خاصه صریح گویی ست) باشد بدتر از آن نیست که افرادی را در گروه تان در غیاب شان به انواع و اقسام تهمت ها بنوازند! بهتر است بجای درس اخلاق دادن به دیگران٬ از جمع های خودمان و خودتان شروع کنید! وانگهی٬ اگر دگرباره همه مطالب شمیم فقاهت تان که بهتر آنکه نام بگذاریمش را بازخوانی کنید خواهید دید که مطالب موجب شرمندگی در این دو سال کم در آن منتشر نشده! حسب اطلاع موثق٬ آرشیو مطالب گروه تان در نزد چند نفر از اعضای ارجمند وجود دارد٬ اگر ندارید می توانید از دوستان بگیرید. جنابعالی که در مواردی به طور خصوصی با ادمین روزنه جلسه داشته اید٬ انتظار آن بود طبق شناخت تان طرفدار حقیقت باشید. ۷) اگر استفاده از واژه مرض معنوی را تند و موجب شرمندگی می دانید٬ استفاده از همان تعبیر برای اهالی روزنه چه وجهی دارد؟! ۸)ذهن خوانی و نسبت دادن امور اثبات نشده به یک جماعت که قبولشان ندارید٬ اصلا دینی نیست. از واضحات است که باید طبق و بر اساس ابرازها قضاوت کنیم نه حدس و گمان. وانگهی! نگارندگان اصلی ر‌وزنه تا کنون توفیق دوکلام بحث با گوینده محترم نداشته اند٬ پس با استفاده از کدام ابزار غیب خوانی٬ ایشان به رسیده اند؟! ۹) پیش تر نیز نظرهای مشابهی در همان گروه پیرامون افراد و جریان های مختلف از جمله در مورد کانال روزنه ابراز شده بود که به جهت عدم ضرورت٬ بدان پرداخته نشد اما در این مقطع به منظور تنبه نخبگان فقهی ما که مشی بر مرزهای فقه شریف از آنها بیش از دیگران مورد انتظار است٬ به نشر و نقد این نظرات پرداختیم. اعاذنا الله من شرور انفسنا @rozaneebefarda
روزنه
#جوابیه باز هم #سکولارهای_حوزوی و جنجال‌نوشت‌های بی‌مایه 🔻🔻🔻 روز گذشته به مناسبت ارتحال عالم جل
و مشخص شد که نویسنده یادداشت مورد نقد جناب آقای توکلی است که از فضلای انقلابی و محترم اصفهانی است که طبعا با توجه به شناخت قبلی باید شهادت داد که ربطی به ندارد و نقد ایشان در فضای دیگری قابل تحلیل است. البته عضو محترم تحریریه (نگارنده جوابیه) نیز با توجه به مجهول بودن نام نویسنده و لحن نسبتا گزنده و همراه با کلی گویی ناقد محترم٬ تعریض زده اند. انشالله هر دو فاضل عزیز در ظل سایه امام عصر(عج)٬ در خدمت اسلام و انقلاب باشند. @rozaneebefarda
به بهانه سالروز رحلت آیت‌الله بروجردی راوی شخصیت‌ها چه کسانی باید باشند؟ شاگردان بزرگ یا نوادگان خردسال؟! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔺شخصیت هر عالم دینی، معمولا از دو بخش شخصیت علمی و شخصیت عملی تشکیل می‌شود. برای بازخوانی هر کدام از این دو، معمولا به افراد متخصص در آن بخش‌ها رجوع می‌شود. افرادی که علاوه بر تخصص، آشنایی نزدیکی با آن عالم داشته باشند تا بتوانند راویان خوبی از آن شخص باشند. 🔺به طور مثال برای بررسی شخصیت علمی علامه طباطبایی به سراغ آیت‌الله جوادی یا مصباح (حفظهما الله) می‌روند که علاوه بر تخصص، شاگرد خاص علامه نیز بوده‌اند. متاسفانه این رویه نسبت به برخی علما، مورد غفلت واقع می‌شود. به طور مشخص این غفلت (یا غرض‌ورزی) راجع به دو عالمی که بیشترین نقش را در جهت‌دهی حوزه علمیه قم در هفتاد سال اخیر داشته‌اند، بیشتر مشهود است! آیت‌الله بروجردی و امام خمینی! اگر راجع به همسرداری و رفتار این بزرگان با خانواده بخواهیم مطلبی بگوییم و تحلیلی کنیم، ناچاریم از خانواده ایشان استفاده کنیم، اما برای تحلیل تاریخی و جهت‌گیری علمی این بزرگان، به چه علت باید سراغ نوادگان آنها رفت؟ صرف نظر از متخصص بودن یا نبودن، آیا آنها اصلا این بزرگان را درک کرده‌اند؟ 🔺حجت‌الاسلام سید حسن خمینی هنگام رحلت پدربزرگشان حدودا ۱۵سال داشتند و حجت‌الاسلام علوی بروجردی، هنگام رحلت آیت‌الله العظمی بروجردی کمتر از ده سال داشت! ترجیح این نوادگان برای روایت زندگی بزرگان از چه ناشی می‌شود؟ اگر همراهی با آن عالم است که این نوادگان خردسال بوده‌اند، اگر شاگردی و تخصص است که این نوادگان ترجیحی به سایرین ندارند. 🔺اگر قرار است صرف نواده بودن، مرجع و یا مرجحی برای تحلیل شخصیت بزرگان شود، ناخواسته دچار خواهیم شد. 📌پ.ن: این تحلیل به معنای نفی استفاده از نظرات نوادگان و بستگان نیست، بلکه به معنی اولویت نداشتن این اشخاص و همانندی آنها با دیگران است. رضا حسینی منبع: کانال حوزوی @rozaneebefarda
بازخوانی ماجرای مرحوم به بهانه سالروز درگذشتش/۱ اعلان عدم صلاحیت مرجعیت٬ با بیانیه رسمی @rozaneebefarda
روزنه: یکی از مخاطبان قدیمی و فرهیخته کانال روزنه٬ در واکنش به مطالب اخیر کانال٬ چنین نگاشته اند:👇 rasoul gh: سلام ضمن تشکر از مطالب کانال روزنه و نیز باز نشر منصفانه مطالب انتقادی در مقابل محتوای کانال روزنه، چند نکته درباره مطالب اخیر کانال به ذهنم رسید اول اینکه تاکید شدید بر انتقاد از زمینه سازی مرجعیت اشخاصی که عموما از دست اندرکاران تشکل اساتید هستند، بشدت غلیظ و تند است، مثلا برای اثبات تعارض این کار با سیره آیت الله بروجردی چند خاطره از خود ایشان درباره دوری آیت الله بروجردی از ترویج خودشان و تضعیف مرجعیت تامه این الله سید ابوالحسن اصفهانی نقل شده است، اما به نظر می رسد که این موضوع با تلاش برای مرجعیت افراد جدید ارایه چندانی ندارد؛ زیرا تلاش آیت الله بروجردی از عدم ترویج خودشان، مربوط به زمان مرجعیت تامه یکی از مراجع بوده و ربطی به زمان ما که مرجعیت تامه عملا منتفی است، ندارد، پس تضعیف مرجعیت دیگران در این موضوع معنا ندارد. دوم اینکه در مورد مطلب اخیر کانال در مورد عدم ترجیح نوادگان اشخاص در تحلیل سیره افراد، حرف به حقی است، البته لازم به ذکر است که این مورد فقط در مورد تحلیل سیره است، اما در مورد نقل خاطره اگر به نقل از افراد دیگر خاندان و نزدیکان اشخاص باشد، دیگر موضوعیت ندارد. در ضمن در مورد آقای سید حسن خمینی سن دقیق ایشان در زمان رحلت امام خمینی، حدود هفده سال است که به اشتباه حدود پانزده سال آمده است. 🔶پاسخ روزنه منتفی شدن مرجعیت عامه اگر پذیرفتنی باشد٬ محصول همین تکثرگرایی ها و بلند کردن علم مرجعیت از سوی افراد متعدد است و نه چیز دیگر. بحث دعوت به خود و تمهید مقدمات برای مرجعیت یک نقیصه است در فرهنگ شیعی؛ چنانکه مرجعیت گریزی هم یک اصل ثابت اخلاقی در سیره بزرگان شیعه است. در زمان حاضر که در ایران ولایت فقیه حاکم است و در عراق مرجعیت اعلی را داریم٬ این اعاظم به مراتب بیش از زعمای سابق بسط ید دارند و حرمت داری شان واجب است به همان نسبت. آیا امروز علمدار شیعه بر رهبر معظم صدق نمی کند؟ سفارشات مکرر آیت الله سیستانی در ضرورت تقویت و حفظ حریم رهبر معظم٬ ناظر به همین فضاست. از این گذشته مراعات سلسله مراتب حوزوی در رساله دادن یک اصل است. دقیقا به همین جهت مقام معظم رهبری از دهه هفتاد تا کنون از انتشار رساله استنکاف ورزیده اند. خاطره گویی کسانی که سن ‌شان اقتضا نداشته زمانه شخصیت را درک کنند٬ به صرف اینکه انتساب نسبی و سببی دارند٬ وجهی ندارد و در مواردی موجب اغراق گویی یا بیان مطالب خلاف واقع یا روایت کاریکاتوری از بزرگان خواهد شد. نمونه در این مورد کم نداریم. اگر نقل خاطرات با قطعیات تاریخی و اسناد و نقل های شاگردان منافات داشته باشد که در مواردی دارد٬ پذیرفتنش هیچ وجهی ندارد. از تذکر و نظر شریف تان متشکر‌. @rozaneebefarda
1_44315401.mp3
1.43M
🔹تأکید مقام معظم رهبری نسبت به @rozaneebefarda
هدایت شده از برهان انقلاب
🔸فداکاری سینه چاکان حوزه سکولار در دفاع از رئیس جمهور کشور دیدنی است. این در حالی است که اساساً منابع دولتی سفر رئیس جمهور را سفری فشرده و کاری عنوان کرده بودند. @motaleatehawzavi
هدایت شده از برهان انقلاب
🔸قلم به دستان دیروز روزنامه‌هایی سکولار چه زود نقاب از چهره برافکنده‌اند! در رأس این جماعتی که به زعم شما، با ادعای #حوزه_سکولار مرجعیت را هدف گرفته است، رهبر معظم انقلاب قرار دارد که پیشتر نسبت به خطر سکولاریسم در حوزه هشدار داده بودند. چه خوب است که به صراحت روشن شود، شما چه کسی را هدف گرفته اید؟ حوزه انقلابی، حوزه آکادمیک و نظریه‌پرداز است، نه حوزه سیاست ران. حوزه انقلابی، حوزه نظام سازی است، که به دنبال جریان تفقه دینی در لایه‌های حیات اجتماعی و سیاسی است بی آنکه با اسیر کردن خود در بازی‌های بچگانه سیاسی استقلال خود را از دست دهد.البته بعید نیست جوان ژورنالیستی که حتی یک واحد درسی در حوزه نخوانده است، از درک آن عاجز باشد. ⭕ به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
هدایت شده از آنتی‌تز انقلاب! این کانال #تعطیل شده است
📛 وقتی جریان ژورنالیستی حوزه سکولار فعال می شود! ⁉️ آنتی‌تز انقلاب! در قم چه خبر است؟! (322) جریان نفاق در حوزه های علمیه به دنبال چیست؟ امثال مدرسی چه هدفی را در حوزه های علمیه دنبال می کنند؟! فتنه گران آجر به دست در فتنه 88 چرا امروز نگران مرجعیت شده اند؟! کسانی که دین را افیون توده ها و مرجعیت و تقلید را کار میمون می دانند، چرا امروز با نفوذ در بیوت مراجع، به دنبال نفاق و تفرقه در بین حوزوزیان هستند؟ آنتی تز انقلاب اسلامی، در درون "مادر نظام"به دست چه کسانی در حال شکل گیری است؟ #متجددان_وابسته #متحجران_نافهم #سکولارهای_حوزوی 💠 با #آنتی_تز_انقلاب همراه شوید 👇 🇮🇷 @antitez_enqelab
بازخوانی ماجرای مرحوم به بهانه سالروز درگذشتش/۲ 🔹متن اعلامیه رسمی مبنی بر عدم صلاحیت مرجعیت آقای سیدکاظم شریعتمداری @rozaneebefarda 🔻🔻? بسمه تعالي  "اما من کان من الفقهاء صانئا لنفسه، حافظا لدينه، مخالفا لهواه و مطيعا لامر مولاه فعلي العوام ان يقلدوه کذالک لا يکون الا بعض فقهاء الشيعه "امام حسن عسگري (ع)فرمود:« فقهايي که خود ساخته و پاسدار دين و مخالف هواي نفس و فرمانبردار امام و مولاي خود باشند، مردم مي توانند از آنها تقليد نمايند و همه فقها وعالمان دين جز بعضي، چنين نيستند»  امت اسلامي، طلاب و فضلاي حوزه هاي علميه !، مردم مسلمان ، به ويژه مردم متدين و غيور آذربايجان!  از روزهاي اول نهضت مقدس اسلامي از آقاي شريعتمداري امور بسياري صادر مي شد که دست اندرکاران نهضت ، به ويژه جامعه مدرسين ، آنها را شايسته مقام مرجعيت شيعه نمي دانستند، ولي براي حفظ وحدت و انسجام صف روحانيت ، از بازگو کردن آنها سخت دوري مي جستند تا به حمدالله انقلاب مقدس اسلام پيروز گشت و مردم يک دل و يک جهت به اين انقلاب دل بستند، ولي اين شخص، برخلاف مصالح اسلام و انقلاب و برخلاف اعتقاد و نظر فقهي خود که در مجله "الهادي" و در حضور عده اي از مدرسين تصريح کرده بود، با اصل ولايت فقيه مخالفت کرد و ديديد آن چه ديديد و کرد آن چه نبايد بکند. حتي فردي از همان اعوان و انصار خودش، يکي از پاسداران همان منزل را به قتل رساند و تا چند روز بهانه اي براي کوبيدن انقلاب به دست آورد و همچنان به مخالفت و کارشکني و براندازي ادامه داد تا شرکت در کودتاي نوژه و براندازي اخير که در مصاحبه تلويزيوني قطب زاده خائن ملاحظه فرموديد، کيست که طرح کشتن امام و نابودي مردم جماران و براندازي جمهوري اسلامي را بداند و فرياد نزند؟ اگر بخواهيم امور خلاف عدالت را بشماريم، مثنوي هفتاد من کاغذ مي شود، لذا ضمن تاکيد براينکه مراجع قضايي منحصرا بايد به اين امر رسيدگي نمايند، بنا به وظيفه شرعي برخود لازم دانستيم که سقوط مشاراليه از شايستگي مرجعيت را بالصراحه اعلام نماييم تا افرادي از مسلمانان که در حالت ترديد و دودلي بودند، تکليف خود را بدانند و احيانا با تقليد خود به اسلام و انقلاب ضربه وارد نکرده باشند. گر چه طلاب عزيز و فضلا خود اعلان کردند که از گرفتن شهريه او خودداري خواهند کرد . ماهم تاکيد بر خودداري همه آقايان از گرفتن آن را لازم مي دانيم.  " افمن کان مؤمنا کمن کان فاسقا لا يستوون"  "ان اريد الا الاصلاح مااستطعت و ما توفيقي الا بالله عليه توکلت و اليه انيب".  جامعه مدرسين حوزه علميه قم-1/2/1361  @rozaneebefarda
هدایت شده از برهان انقلاب
🔸خنده دار نیست؟! دیروز مدافع بودند و امروز مدافع اند! دیروز با سمفونی به ابتذال کشیدن تقلید و مرجعیت هم آوا بودند و امروز برای هدف گرفته شدن مرجعیت مرثیه می‌سرایند! دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را؟ 🔹مروجان این روزها آشفته اند! اما این تازه اول ماجراست! حقایق فراوان دیگری نیز وجود دارد که اطلاع حوزویان از آنها ممکن است بر آنان گران آید. اما همه چیز به این امر وابسته است که تا کجا میخواهند به نفوذ و دخالت در حوزه ادامه دهند؟ اگر آماده اند، بسم الله... ⭕ به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
لشکر سایبری در حوزه دقیقا به دنبال چه می گردند؟! 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 از دوران مشروطه به این سو٬ اصلاح طلبی دینی (دگراندیشی) با (بابی٬ ازلی٬ بهایی٬ روشنفکری٬ فراماسونی٬ اقلیت گرایی یهودانه و زردشتی٬ باستان گرایی و...) گره خورد و این جماعت٬ بر سر حذف شریعت شیعی یا ناکارآمدسازی اجتماعی آن٬ به رسیدند. آنان نسخه غرب مدرن را برای ایران شیعی راه نجات می دانستند و فقهای شیعه بر اجرای حداکثری احکام شریعت پای می فشردند. از منظر آنان در یک اقلیم دو شاه نمی گنجید! لازمه اجرای غرب اندیشان٬ ابتدا (دین سازی/ نوسازی دینی) و در نهایت حذف دین از ساحت جامعه بود. از همین نقطه سر و کله اش پیدا شد. العیاذ بالله خدا باید به پستوی خانه ها پس زده می شد و مطلق ولایت ها(ولایت رسول الله تا ولایت ائمه هدی و به تبع آن ) و امری قبیح شمرده شد که نباید زیر بارش می رفت! آن حقیقت تلخی که پیشتر و بیشتر از دیگران متوجهش شد٬ این هجمه سازمان یافته علیه دین مبین بود. وگرنه چنان که خود در گفته است٬ او و مرحوم آخوند هر دو به یک مشروطه باور داشتند. دوگانه واقعی در مشروطه٬ نزاع دین ستیزان غرب اندیش(معمم و مکلا) با فقهای عظام و مفسران امین شریعت شیعی بود. غرب اندیشان را به دل جامعه دینمدار شیعی راه نبود٬ لذا مستقیم گویی موجب طرد آنان می شد و لذا آنان راه از و را برگزیدند! این راهبرد در توصیه نامه تاریخی میرزاملکم خان به ٬ و نیز سند مربوط به مصوبات تشکیلات علنا قابل مشاهده است. در دوره گذار غرب اندیشی در عصر مشروطه٬ هیبت روحانی و ادبیات دینی٬ بسیار مؤثر می نمود. آنان همزمان از دو ابزار و راهبرد استفاده کردند؛ در حلقه اطرافیان بزرگان دین برای تغییر محاسبات آنان در سر بزنگاه ها و حذف عناصر اصیل. و برای تولید ادبیات جدید و زمینه سازی اجتماعی برای . امروز هم دو ابزار و به درآمده اند برای برهم زدن قم و ایجاد فاصله بین روحانیت و نظام سیاسی اسلامی. جوجه سکولارهای رسانه ای برای از تاریخی به غرب اندیشان٬ مدتهاست که در آشیانه آل محمد(ص) کرده اند. آنان با تجربه مؤفق آقایان و ٬ حالا بیشتر به امید بسته اند. آنان برای همه برنامه دارند؛ انقلابی ها٬ غیرانقلابی ها٬ ضدانقلاب ها. ضدانقلاب ها را از نهتوی انزوا بیرون می کشند٬ تطهیر می کنند و به مواجهه علنی می کشانند. جسارت بی سابقه فرزند تشیع لندنی به ولی فقیه را که یادتان هست؟ غیرانقلابی ها را به ضدانقلاب تبدیل می کنند.(نمونه در این مورد کم نیست) انقلابی ها را به غیرانقلابی یا خنثی و عناصر لابشرط مبدل می سازند.(علت سکوت برخی چهره های باسابقه در این است) و اگر نتوانستند٬ به روی می آورند؛ شبیه آنچه که در مورد شیخ شهید در تهران و برای صاحب عروه در نجف انجام دادند‌.(در زمان ما مانند ترور علامه مصباح) دوگانه سازی٬ انشقاق و فعال سازی گسل های اختلاف٬ تنها اول راه آنهاست. تشکل سازی٬ تولید تئوری های انحرافی و ترویج در دل حوزه علمیه٬ همه راهبردهای میان مدت است. هدف اصلی ایجاد برای نظام اسلامی با جداسازی حوزه از حکومت است. از بخت بد این جماعت حالا دیگر انقلابی ها با ابزار بیگانه نیستند و بومرنگ نیرنگ شان به صورت خودشان بازگشته است! خط نفوذ شناسایی شده و افشای آرام و با حوصله ٬ حوصله آنان را سر برده است‌. آخرین پروژه آنان از جریان انقلابی حوزه است برای آنکه هراس و واهمه ایجاد کنند حال آنکه جریان انقلابی پیرو امام خمینی در مواجهه با منحرفان عقیدتی و نفوذی ها هرگز نیازی به تقابل سخت ندارند اصلا فداییان اسلام واکنش اعاظم نجف و علمای سنتی(مثل صاحب الغدیر) به انحرافات کسروی بود٬ پاسخ جریان انقلابی مواجهه مستند علمی با پدیده های انحرافی است که نمادش است. از قضای روزگار این پروژه ضدانقلاب هم در آستانه شکست قرار دارد. فداییان انقلاب اسلامی٬ سلاح شان قلم و بیان است و همین سلاح است که اشک و را درآورده است! تقی زاده ها٬ حکمی زاده ها٬ کسروی ها را بشناسیم و بشناسانیم. اینها سر و کله شان مدتی است در قم پیدا شده و تلاش دارند پروژه شان را با کمک پیش ببرند. کشف اسرار دیگری باید نوشت... ۹۸/۱/۱۴ @rozaneebefarda‌
تناقض گویی های آقای منتظری از نگاه سید احمد خمینی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 مرحوم حاج سید احمد خمینی در فرازی از چنین می نویسد: 🔹شما مواضع تان تا آن روزی که خودتان بودید، خوب و انقلابی بود. اما وقتی در دام طیف مهدی هاشمی افتادید این گونه شد. شما قبلاً می گفتید هستند، حال چیز دیگری می گوئید. شما قبل از شهادت شهید محمد منتظری می گفتید ، ولی بعد از مرگ شریعتمداری، اعتراض داشتید که چرا نگذاشتید تشییع شود. از این قبیل مسائل بسیار دارم اما سرتان را درد نمی آورم. @rozaneebefarda
مرجعیت گریزی آیت الله بروجردی در بیان آیت الله صافی گلپایگانی 💥پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 او فارغ از تعلقات دنيايى بود. يك وقت مى‌فرمود: «من يك قدم هم براى رسيدن به اين موقعيت برنداشته‌ام.» بعد از فوت مرحوم آيت الله نائينى، از تبريز براى ايشان نامه نوشتند و رساله خواسته بودند. ايشان در جواب، به اين مضمون نوشته بودند: «به آيت الله اصفهانى مراجعه كنيد، با شرايطى كه من دارم و در بروجرد ساكن هستم، ارسال رساله موجب تفرقه مى‌شود.» منبع: فخر دوران; صفحه104 @rozaneebefarda
🔹در حالی که همه حواسها به سیل‌های اخیر کشور بوده، مولوی عبدالحمید در چچن به دیدار مفتی آنها رفته است! جنگجوهای چچنی مخوف‌ترین فرماندهان داعش در سوریه بودند. درحالی که بحران تا ۹۰%از گلستان دورشده، بتازگی و با گذشت ۲هفته ازسیل این شهر، سروکله ماشینهای ارسال کمکِ جریان مسجد مکی زاهدان درگلستان پیدا شده گویا جریان مکی به اهالی شیعه و سنی گلستان، نگاه بازاری دارد و بعد از جمع‌وجور شدن بحران توسط نیروهای مسلح، خواسته از قافله جا نماند. @rozaneebefarda
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
سه استاد 2.mp3
33.14M
میزگرد 🚀جنگ رسانه ای اقتصادی💰 با سخنرانی 1⃣ استاد فرج نژاد پژوهشگر اقتصاد مقاومتی و جنگ اقتصادی، عضو گروه علمی ارتباطات جامعه المصطفی العالمیه 2⃣ استاد موسوی پژوهشگر اقتصاد سیاسی و فعال و محقق جنگ سایبری - رسانه‌ای – اقتصادی 3⃣ استاد رفیعی پژوهشگر اقتصاد سیاسی و جنگ اقتصادی، مستندساز اقتصادی و مدیر موسسه فرهنگی - رسانه‌ای ثائر
1_57990922.docx
808.4K
متن جوابیه آقای توکلی به یادداشت کانال روزنه https://eitaa.com/rozaneebefarda/878 پاسخ روزنه را در لینک ذیل ببینید؛👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda/926
نقدی بر روایت‌های مخدوش از سیره سیاسی آیت‌الله العظمی بروجردی.کانال حوزوی روزنه.pdf
333.5K
نقدی بر روایت های مخدوش از سیره سیاسی آیت الله العظمی بروجردی به بهانه نقد اظهارنظرهای برخی اعضای گروه واتساپی   💥اختصاصی روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻   🔹اشاره پیرامون سیره سیاسیآیت‌الله العظمی بروجردی نقل‌های مختلفی در محافل حوزوی مطرح می‌شود که در برخی موارد منجر به برداشت‌های کاملاً غلط و دور از حقیقت نسبت به سلوک سیاسی و فکری آن زعیم فقید در اذهان برخی حوزویان شده و می‌شود. طرح این بحث در برخی گروه‌ها و کانال‌های حوزوی، بهانه خوبی شد برای مطرح کردن برخی اقوال کمتر شنیده شده پیرامونآیت‌الله العظمی بروجردی. پیشتر در یادداشتی با عنوان «یادکردی از زعیم عظمای قم»، ضمن پرداختن به مسئله ریاست‌گریزی آیت الله بروجردی و عدم تمهید مقدمات برای رسیدن به مقام مرجعیت و زعامت و مقایسه آن با برخی دیگر از رجال حوزوی مانند مرحوم سیدکاظم شریعتمداری، نسبت به ظهور پدیده در حوزه مقدسه قم نکات و تذکراتی داده شد. این یادداشت در محافل مختلف حوزوی (خاصه در فضای مجازی) مورد بحث واقع شد و در خلال بحث‌ها، توسط برخی از فضلای جوان مورد نقد تاریخی قرار گرفت که تکیه و پایه تحلیل خود را نقل قول‌هایی از بعضی شخصیت‌های علمی و عالی‌مقام حوزوی قرار داده بودند. گرچه آن نقدها می‌تواند به عنوان یک پیوست تکمیلی در بازکاوی ابعاد مختلف سیره سیاسی آیت‌الله العظمی بروجردی مفید فایده باشد، اما متأسفانه در دامن زدن به برخی تلقی‌های ناصحیح نیز مؤثر است و لذا زمینه برای نگارش این یادداشت تفصیلی فراهم شد. متن کامل را در فایل پیوستی بخوانید. روزنه؛ دریچه ای به تحولات حوزوی؛👇 @rozaneebefarda
سیل و سکولاریسم 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 سیل ویرانگر ۹۸ هموطنان عزیز را در بیش از بیست استان، در مخاطره قرار داد. اکنون گرچه همچنان چند استان شدید درگیرند اما وضع در ، در مرز است. همه از خوزستان می زنند، خصوصا در فضای مجازی، اما در فضای واقعی فقط هستند که به دل سیل زده اند برای از سیل زدگان مظلوم. پابرهنه ها بازهم به جبهه بازگشته اند؛ حمیدیه و سوسنگرد نباید از دست بروند. آب شاهد است... خدا کند آبرویمان نرود. اکنون هنگامه امتحان و است. رفوزه شده اند که در این بحران، را رها کرده اند و به گوشه آسایش خزیده اند و به و و مشغولند. اما وضع شان بدتر است؛ آنها که یک عمر از سیره (ع) دم زده اند و خود را حامی شیعیان امیرالمومنین(ع) نشان داده اند، اکنون به کنج شان چسبیده اند و به گفته امام، هم شان علف شان است! دوره دفاع مقدس هم چنین بود؛ هر اتفاقی هم که در این کشور شیعه بیفتد، آب توی دل شان تکان نمی خورد. هرگز در میدان ظاهر نمی شوند، هرگز به درد هیچ کس نمی خورند. مثل آن شاگرد لندن نشین قائم مقام معزول که هنگام جنگ، نعلین زرد بر پا و عرقچین سفید بر سر داشت مثلا سنگر علم را حفظ می کرد، حالا مواجب بگیر و مجیزگوی دشمنان درجه یک تشیع شده است. صدالبته مخاطب این دردنامه، بزرگان و فضلای اصیل و عزیز قم نیستند که به هر دلیل اقتضا یا امکان حضور ندارند، مخاطب آنان اند که حتی دل شان هم با شیعیان سیل زده ایران نیست، اصلا این چیزها برای شان اهمیتی ندارد. چه بد عاقبتی در انتظارشان است؛ این روزهای حادثه می گذرد، اما مثل همیشه روسیاهی به سکولارها می ماند! ۱۳۹۸/۱/۲۰_خوزستان/ سوسنگرد/دشت آزادگان @rozaneebefarda
مشاهدات یک روحانی جهادی از وضعیت میدانی در 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 طلاب یزدی اولین گروه جهادی بودند که به مناطق آسیب‌دیده از سیل لرستان وارد شدند. چند تجربه از آن سفر: شاید بزرگ‌ترین دستاورد سفر برای کسی چون من آن بود که تفاوت مدیریت میدانی و مدیریت پشت میز نشین در اطاق دربسته را درک کردم. شنیدن کی بود مانند دیدن. حتی از این منظر تنگ هم به همه‌ی دوستان توصیه می‌کنم سَری به آن مناطق بزنند و بنگرند که درد مردم و راه‌کارهای واقعی را نمی‌توان از قاب تلویزیون یا فضای کاریکاتوری مجازی و تنها بر اساس آمار و ارقام دریافت و سنجید. شاید در آینده، این تجارب موجب شود اگر مسئولیتی بر عهده مان قرار گرفت دقیق تر تصمیم بگیریم. بیان مشکلات را سریعاً نباید حمل بر سیاه‌نمایی یا امیدزدایی کرد و برای مقابله با آن، صرفاً به ارائه‌ی نکات مثبت پرداخت. بیان مشکلات را از باب بیان شدت و عمق حادثه و میزان نیازمندی آن مناطق و آن مردم به کمک باید بازگفت. برادران! بشتابید به آن‌چه ظاهراً بلا است، ولی می‌تواند باب وسیع رحمت الهی باشد. کار برای انجام دادن فراوان است و مشکلات هم بسیار. آن‌چه این حادثه‌ی وسیع را ایجاد کرده، نیاز به یک بسیج «عمومی» و «مستمر» دارد. متأسفانه تا یک هفته قبل٬ اولین چیزی که در ورود به پل‌دختر حس می‌شود، به هم ریختگی اوضاع و بی‌سامانی ستاد فرماندهی بود. کسانی که متقاضی حضور در مناطق‌اند، حتماً با سازمان‌ها و افراد فعال در مناطق هماهنگ کنند تا دچار سردرگمی نشوند. نیازهای خود و آسیب‌دیدگان را بسنجند، مناطق را بشناسند و حجم نیروی هر منطقه را بفهمند. و در نهایت، اولویت‌ها را دریابند. حجم تخریب در شهر پل‌دختر زیاد است ولی این نباید موجب غفلت ما از روستاهای آسیب‌دیده شود. روستاهایی که برق و آب و گاز ندارند و چاه‌های فاضلاب‌شان هم پر شده است. اگر به آمار بنگرید، شاید چند خانه و چند ده نفر اهمیت چندانی نداشته باشند، ولی حضور در میان مردم به ما می‌فهماند که حتی نابودی زندگی و سرمایه‌ی یک خانواده هم مصیبتی بزرگ است. باید به این چشم نگریست و به کمک مردم شتافت. اسبابی که هنوز در گل و لای است، و خانه‌هایی که پر از رسوبات سیل اند. گروه‌ها، مساجد را مرکز فعالیت و کمک‌رسانی خود قرار دهند و با یک تیر چند نشان بزنند. با سرو سامان‌دهی به مسجد، آن را مرکز دریافت و توزیع کمک‌های مردمی قرار دهید، و با رونق دادن به مسجد، چراغ محله یا روستا را روشن کنید تا «امید» و «معنویت» زنده شود. برای شنیدن درد مردم گوش شنوا داشته باشید و وارد چالش سیاسی نشوید. شنیدن دردها و تسکین آلام توسط یک نیروی داوطلب بسیجی، بزرگ‌ترین دفاع از انقلاب است. اگر خود را در جایگاه مردم بگذارید، به آن‌ها حق می‌دهید که برخی حرف‌های ناصواب را بزنند. همه‌ی این‌ها نسبت به معممین مضاعف است. راستی، عمامه و چفیه را با خود داشته باشید. این فرصت تبلیغ، بی‌نظیر است. دو صد گفته چون نیم کردار نیست. @rozaneebefarda
روحانیون انقلابی٬ همواره در بحران ها در کنار مردم بوده و از حیثیت لباس پیغمبر(ص) دفاع کرده اند‌. درست برعکس سکولارها که از سنت نبوی و سیره علوی٬ فرسنگ ها فاصله دارند.... ۲۱فروردین۹۸ 💥اختصاصی @rozaneebefarda
هدایت شده از تبلور اندیشه
⛔️ در ⭕️ فیلترینگ یعنی از دسترس خارج کردن و مسدود کردن، دقیقا همین کاری که این روزها توسط صاحبان اینیستاگرام انجام می‌شود. 🙏 ای کاش وطنی حداقل یک غرب‌زده درست و حسابی و با شعور باشند(👍) که اگر چنین بودند حتما حالا که اینیستاگرام به‌راه انداخته‌ است، کمی از آن‌ها یاد می‌گرفتند و می‌فهمیدند که فیلترینگ یک روش غربی و به‌روز و برای مدیریت فضای مجازی‌ست. 🔷 آنچه که تا به امروز شاهد آن بوده‌ایم، نشان می‌دهد که مدیران غرب‌زده دولتی، خواهان آن هستند که مسئله فیلترینگ به‌طور جزئی از مسائل داغ و لاینحل کشور باقی بماند، تا بهترین دستاویز برای بازی دادن و پرت کردن حواس‌ها قرار گیرد. 📝 در مورد فیلترینگ و علل عدم موفقیت آن در ایران بیشتر سخن خواهیم گفت. ✅@tabalvor_andisheh
دعای حضرت آیت‌ الله وحید خراسانی برای مقام معظم رهبری @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹آیت الله وحید خراسانی در دیدار اخیر با تولیت جدید آستان قدس رضوی از وی خواسته تا پیغامی را به رهبر انقلاب برسانند. 🔸آیت الله وحیدخراسانی فرموده‌اند: ما را به آقای خامنه‌ای برسانید، ایشان واقعا مرد بزرگواری هستند و ایشان را خیلی دعا می‌کنم. @rozaneebefarda
عبرت‌نگاری از یک اردوی جهادی 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 از اردوی جهادی آق‌قلا برگشته‌ایم و از نو مشغول کفایه و مکاسب و محشور با شیخ و آخوند شده‌ایم. چند وقتی است که می‌خواهم بنویسم از جهادی که طلاب کردند و کاری که شد. دیدم قلمم نه حوصله سفرنامه‌نویسی دارد نه خاطره‌نگاری. ضرورتی هم نداشت پس می‌شد به جای خاطره‌نگاری کار ماندگارتری کرد: «عبرت‌نگاری» و این‌که از پل خاطرات و خیالات عبور کنی و به واقعیات برسی. هر سفری پر از عبرت است و وقتی سفرت با جهاد توأم باشد پرعبرت‌تر. از میان گنجی که به لطف اخلاص دوستان در این سفر به دست آمد چندتایی را جدا می‌کنم تا زکاتش گردنم نماند و بیش از مدیون نباشم: ۱. عبرت اول: اخلاص و عمل؛ قوی‌ترین رسانه جهادی که می‌روی صحنه‌هایی می‌بینی که دلت نمی‌خواهد؛ مسؤولی که معمولا یا نیست یا اگر هست مثل بازیگرها جلوی قاب دوربین است. طبیعتا در این جهادی هم مسؤول دوربینی داشتیم که حرص‌مان را درمی‌آورد اما وقتی به صحنه واقعی نگاه می‌کردیم، چه در فضای حقیقی و شهر آق‌قلا چه در مجازی و سطح کشور، می‌دیدیم که فعالیت چند طلبه سرتا پا گِلی و بی‌دوربین بیش‌تر دیده شده تا آن مسؤول خوش‌تیپ و خوش‌دوربین. چرا؟ چون رسانه اسلامی رسانه‌ای مبتنی نرفتیم؟های حقیقی و ماورایی است و از دیدگاه اسلام اخلاص و عمل یکی از بهترین رسانه‌هاست. ۲. عبرت دوم: فرهنگ جهاد ضامن کارآمدی جهادی در مناطق سیل‌زده تنها جهاد علیه سیل و آب نیست که ورای آن جهاد و تقابلی دیگر در جریان است: تقابل اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی؛ تقابل انقلابی‌گری و غرب‌گرایی؛ تقابل اراده و خمودی و این تقابل در میدان کار کاملا مشهود و تأثیرگذار است. مدیر غرب‌گرا که ابتکار و تلاشش زیر خروارها خودباختگی و تبختر دفن شده توان مدیریت میدانی را ندارد و در مقابل مدیر و شخصیت‌های جهادی که مردم‌داری و هم‌یاری و تلاش جهادی را در فرهنگ انقلاب و شهادت آموخته‌اند توان حل مسائل را دارند و پای کار از ابتدا تا انتها می‌ایستند. کم نبودند مسؤولینی که با کت و شلوار اتو کشیده می‌آمدند و می‌رفتند و عکسی هم می‌گرفتند ولی عملا کاری از آن‌ها مشاهده نمی‌شد و خود به دردی مضاعف برای داغ‌داران و مصیبت‌زدگان تبدیل می‌شدند. ۳. عبرت سوم: تکثر مانع تحول یکی از اشکالات مشهود آن منطقه و سایر مناطق مشابه؛ تکثر مدیریت نشده بود. کثرت تصمیم‌گیران به حدی بود که برای یک کار مجبور می‌شوی به چندین نهاد و ارگان و مسوول مراجعه کنی و در نهایت کار یا پیش نمی‌رود یا کند پیش می‌رود و تحول مثبتی ایجاد نمی‌شود. وقتی مدیریت واحد نباشد کثرت نیروها سودی نخواهد داشت. اما سؤال حاشیه این‌که: آیا همین وضعیت در حوزه علمیه قم در حال شکل‌گیری نیست؟ چرا عده‌ای بدون در نظر گرفتن سنت‌های حوزوی و عقلانیت به دنبال احراز پست و مقام دنیایی و کسب مرجعیت‌اند؟ آیا مرجعیت متکثر کارایی و توان اداره حوزه علمیه و جامعه را دارد؟ ۴. عبرت چهارم: سیل‌بند نفس یکی از اولین کارها برای رفع مشکل مناطق سیل‌زده شناسایی ورودی آب و زدن سیل‌بندهاست تا سیل دیگری به شهر وارد نشود و آسیب بیش‌تری نزند. به درون خودت که نگاه کنی می‌بینی کم از سیل‌زده‌ها نداری: سیل حسد، تکبر، غرور، حجاب علم و ...سیل‌هایی که به مراتب بدتر از سیل‌آب است چراکه توان تخریبش بیش‌تر از آب و گل است و اگر بیاید دنیا و آخرتت را یک‌جا با خود می‌برد. پس اگر جهادی رفتیم بدانیم که سیل‌بندی بزرگ‌تر و سخت‌تری در نفس‌مان باید زد و اگر جهادی را نرفتیم به درون‌مان رجوع کنیم: آیا پشت سیلاب نفس‌مان گیر کرده‌‌ایم و نرفتیم؟ @rozaneebefarda
مرجعیت گریزی آیت الله بهجت درسی که فضلای حوزه نباید از یاد ببرند @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹 حجت‌الاسلام و المسلمین علی بهجت می گوید: 🔸هفت بار رساله‌اش را بی‌اسم چاپ کردیم. راضی نبود اسمش را بنویسیم. وقتی هم که با اصرار زیاد راضی شد، فقط اجازه داد بنویسند: «العبد، محمدتقی بهجت»؛ آن هم با اِکراه. کتاب مناسک حج ایشان را که چاپ کردیم، نوشتیم: «آیت‌الله بهجت»؛ خیلی جدی در حضور بزرگان توبیخ‌مان کرد. 🔸هنگامی که رساله‌اش چاپ شد؛ یک روز مرا کنار کشید و فرمود: «علی آقا! تو هر کسی می‌خواهی باشی، باش! می‌خواهی حجت‌الاسلام باشی، باش! می‌خواهی آیت‌الله باشی، باش! می‌خواهی آیت‌الله‌العظمی باشی، باش! می‌خواهی مرجع تقلید باشی، باش! می‌خواهی اعلم فقها هم باشی، هیچ مانعی ندارد. پدرت یک طلبۀ معمولی بیشتر نیست!» 🔸می‌گفت: «راضی نیستم درباره‌ام سخنی بگویی یا خدای ناکرده، در فکر تبلیغ و جذب کسی باشی، رساله را هم به کسی نده...! 🔸آخر کار بعد از آنکه همه رساله دادند و همه گرفتند، اگر کسی طالب بود و اصرار کرد، مانعی ندارد.» منبع: این بهشت، آن بهشت، ص٢١ 🔶حاشیه اکنون با طیفی از درس خارج گوهای نسل سومی مواجهیم که برخلاف سیره قطعیه سلف صالح٬ به طرز عاشقانه ای در پی تمهید مقدمات خویش هستند و در این راه از انشقاق و افتراق در حوزه مقدسه قم هم ابایی ندارند و عجیب آنکه اینان خود را وارثان سلوک بزرگان شیعه معرفی می نمایند! گرچه این سنخ ایرادات اساسی ممکن است در همه طیف های فکری و سیاسی حوزوی رسوخ کند اما سران (و نه همه اعضای محترم) تشکل موسوم به ٬ بیش از دیگران در معرض این چالش تاریخی اند و خوب است مدام انطباق سیره رفتاری خود با سلوک اعاظم شیعه را پایش کنند! @rozaneebefarda