12.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مواجهه با مسئله #کشف_حجاب در نگاه جناب حجتالاسلام خسروپناه
(دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی):
دو نگاه وجود دارد؛ افراطی و تفریطی
افراطی آنان که با خشونت و بی قاعده تذکر میدهند به نام امر به معروف. اینها یا جاهل اند یا نفوذی.
تفریطی آنان که حجاب را امر شخصی میدانند نه اجتماعی.
🔸حاشیه روزنه
به نظر میرسد این تقسیمبندی دقیق نیست؛
دسته سوم و چهارمی هم وجود دارد؛
دسته سوم معدود افرادی هستند که به طور سازمانیافته به #کشف_حجاب و ترویج آن میپردازند که ریشهاش فقط فکری و فرهنگی و عقیدتی نیست، بلکه بر اساس اجرای نقشه دشمن است.
گروه چهارم افرادی که با دغدغه دینی و #روش_صحیح به امر به معروف میپردازند که مصداق بارز آن #تذکر_لسانی است.
این دو گروه اگر نادیده گرفته شوند، #ساده_سازی و نادیدن برخی ابعاد ماجرا اتفاق میافتد.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تذکر حجاب در فرودگاه مشهد
@rozaneebefarda
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
🔻اندر آداب مفتخواری و مفتگویی:
همدلی با مردم، همجیبی با نظام!
🖊 مهدی جمشیدی
۱. فردوسیپور چگونه با این «جسارت» دربارۀ جمهوری اسلامی حرف میزند و مستقیم و غیرمستقیم، آن را متهم میکند؟ چه کسی به او «قدرت» بخشیده؟ بضاعت اجتماعیاش را از کجا یافته؟ جز این است که سیاست رسانهایِ اشتباهِ تلویزیون - که مبتنی بر «مجریسالاری» و «تقویّت تکقطبیگری در اجرا» بوده - چنین وضعی را رقم زده است؟! رسانۀ ملی، اینگونه او را «متوهم» کرده است، وگرنه او هیچ بود. چرا باید به «ظرفهای تهی»، وزن داد و اعتبار بخشید و آنگاه شاهد رجزخوانیِ مستانهاشان بود؟! او سالها و دهههاست که با رسانۀ جمهوری اسلامی، همکاری میکند و در خدمت آن است و حقوقهای آنچنانی دریافت کرده، امّا اینک صفآرایی میکند و یاوه میبافد. چرا باید آدمهایی را باد کرد که پوستۀ وجودیشان از بادکنک نازکتر است و بهسادگی میترکند؟! هم «آنتن مستمر» میدهند و هم «مبالغ گزاف»، و امروز هم اینچنین میشود که مشاهده میکنیم.
۲. و تلختر اینکه فوتبالیستی که در برابر او نشسته و سکان تیم ملی را در اختیار داشته، با فروسیپور، «همدل» و «همسو» است و عمل خود را «ناخواسته» و ناشی از «اجبار» و «تحمیل» جمهوری اسلامی و وزارت اطلاعات معرفی میکند. او که به عنوان «نمایندۀ جمهوری اسلامی» بوده، اینچنین سخن میگوید. در تصویری که او میسازد، همهچیز ناشی از «زورگویی جمهوری اسلامی» بوده است؛ یک نظام دیکتاتور و فاشیست که به جامعه، ظلم میکند و مردم را فرسوده است و تیم ملی را نیز دچار رفتارهایی کرده که خودشان نمیخواهند. در این تصویر، جمهوری اسلامی حتی از رضاخان قلدر هم خبیثتر و جفاکارتر ترسیم میشود. پرسش این است که این فوتبالیست که اینگونه جمهوری اسلامی را به لجن میکشد و دربارهاش سمپاشی میکند، چرا خودش در «خدمتِ» این نظام سیاسیِ ضدّمردمی و ظالم و خبیث قرار گرفته است؟! چرا «کنارگیری» نکرده و نمیکند؟! چرا به «مجریِ بیارادۀ خواستههای جمهوری اسلامی» تبدیل شده است؟!
۳. این «تناقضها»، بیپاسخ میمانند؛ چون نباید آشکار شود که میان «منافع مالیِ آنچنانی» و «مواضع رسانهایِ نمایشی»، شکاف وجود دارد؛ هم باید تا خرخره خورد و هم باید حرف مُفت گفت. میان «مفتخواری» و «مفتگویی»، فاصلۀ چندانی نیست. از نظام ظالم، «نان» میخورند و برای مردم، «ناله» سر میدهند! این «نانخواری» کجا و آن «نالهسرایی» کجا؟! ادّعا میکنند که «دلشان با مردم» است امّا عجبا که «دستشان در جیب نظام» است! و اینان، «هر دو» را میخواهند؛ اهل انتخاب نیستند که کار خود را یکسره کنند، بلکه میخواهند به دوگانگی میان «دل» و «دست»شان ادامه بدهند. مردم، لقلقۀ زبان اینان است.
۴. و نمیدانم چرا جبهۀ انقلاب، یکبار تعدادی از این چهرههای هنری و ورزشیِ هوادار اغتشاش را به «گفتگو» فرانمیخواند تا ذهنیّت بهشدّت سطحی و مبتذلشان را آشکار کند. اجازه دهید از «جملههای شعاری» و «ادّعاهای کلی» خارج شوند و استدلالهایشان را شفاف و مفصّل بگویند. بشنویم و مردم بشنوند که چرا اغتشاش، اعتراض بود و حقّ؟ اغتشاش از کدام نقطه آغاز شد و چرا؟ چه کسانی از آن حمایت کردند؟ چرا حجاب باید اختیاری باشد؟ مسألۀ پنهان، همان حجاب است یا امر دیگر؟ چرا معتقدند که مردم در برابر نظام هستند؟ چه شواهدی دارند؟ و ... . در متن گفتگوی چالشی و انتقادی است که واقعیّتها آشکار میشود. بگذارید مردم دریابند که اینان طوطیهای مقلّد و جَوزده و کوتهفکری هستند که برای مواضعشان، یک «استدلال قوی» و «حرف پخته» ندارند. بگذارید این تهیمایگی و سطحیاندیشی روشن شود. بگذارید غبار «هوچیگری» و «فضاسازی» کنار رود تا سیهروی شود هر که در او غش باشد. بگذارید «اندازۀ واقعیِ آدمها» مشخص شود؛ بهخصوص آنان که از آب گلآلود، ماهی میگیرند و در هوای غبارآلود، چرندگویی میکنند.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
8.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان دلنشین #شهید_ردانیپور در شب قدر
@rozaneebefarda
بيانیه آية الله العظمى سيد حسين بروجردی قدس سره در اعتراض به اشغال فلسطین/ سال ۲۷ شمسی
🔶حاشیه روزنه
برخی #سکولارهایحوزوی که در ظاهر مدعی پیروی از مرام و مسلک زعمای سلف هستند، #هیچ سابقهای در دفاع از #آرمانقدس و دفاع از مردم مظلوم فلسطین ندارند!
با وجود اینهمه تفاوت فاحش، اینان نسبتی با آن بزرگان ندارند و این معنا امروز برای بدنه حوزه و عموم متدینان مشهود است.
@rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بیبدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین
#اختصاصی|| پرونده ویژه روزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه 1 از 15]
پیوند تاریخی مسئله فلسطین با انقلاب اسلامی
از ابتدای اشغال فلسطین و تشکیل رژیم غاصب صهیونیستی، آرمان آزادی قدس شریف، همواره به عنوان یکی از دغدغههای مهم جوامع اسلامی و خصوصا روحانیت شیعه بوده است تا بدانجا که میتوان اهتمام به این امر را یکی از نمودهای بارز، سیاستورزی حوزه شیعی برشمارد که طیف گستردهای از بزرگان تشیع در دوران معاصر در آن مشارکت داشتهاند. اهتمام مسلمین به مسئله فلسطین گاه با کمکهای تبلیغاتی و تکاپوی سیاسی همراه بوده، گاه با جمعآوری کمک مالی برای مردم تحت اشغال فلسطین و گاهی با تحریم اقتصادی رژیم غاصب و البته در مواردی پای دولتهای اسلامی نیز به واسطه انفعال از تکاپوی جمعی عالمان به میدان مبارزه باز شده و به درگیری نظامی نیز کشیده شده است که نمونه بارز آن مانند جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل است. احصاء مجاهدت روحانیون در راستای آزادسازی قدس اشغالی از بند رژیم اشغالگر قدس میتواند موضوعی مستقل برای پژوهشگران باشد اما اجمالاً هبه عنوان نمونه میتوان به مبارزات مرحوم آیتالله محمدحسین کاشفالغطاء(متولد1294ه.ق.-نجف) اشاره کرد که بهصورت ویژه در مسئله فلسطین وارد شدند. از نظر ایشان شکلگیری صهیونیسم مشکل کل جهان اسلام است که آن هم ناشی از سه پدیده: استعمار، عدم اتحاد میان مسلمین و ضعف دولتهای اسلامی است. سایر علمای جهان اسلام و علمای شیعه در ایران نیز شکایت خود را مبنی بر جلوگیری از مهاجرت یهودیان به فلسطین اعلام داشتند و خواهان پیگیری امر توسط مسلمانان و سایر علما شدند. سیدمحمد بهبهانی، هبةالدین شهرستانی، سیدمحمدمهدی صدر، سیدمحمدمهدی اصفهانی، سیدمحمدمهدی خراسانی و... از جمله افرادی بودند که در این زمینه به نوشتن نامه به رضاشاه و سفارت انگلستان اقدام کردند و خواهان جلوگیری از غصب بلاد مسلمین شدند.(مقاله انقلاب اسلامی و مسئله فلسطین، فصلنامه تخصصی 15خرداد، شماره39، صص274-273)
مرحوم آیتالله بروجردی نیز عنایت ویژهای به مسئله فلسطین داشتند که بیانیه اعتراضی ایشان نسبت به اشغال فلسطین گویای این امر است:
«بسم اللّه الرحمن الرحيم» نحمد اللّه تعالى فى السرّاء و الضرّاء و على كل حال و نشكو اليه ما لقيه اخواننا المسلمون فى زماننا هذا من المشركين بپاكستان و من اليهود بفلسطين و لقد صدق عملهم بالمسلمين ما اخبرنا اللّه تعالى به فى كتابه الكريم لتجدن اشد الناس عداوة للذين آمنوا اليهود و الذين اشركوا و لتجدن اقربهم مودة للذين آمنوا الذين قالوا انا نصارى ذلك بان منهم قسيسين و رهبانا و انهم لا يستكبرون و لكن العجب و الاسف كله من صنع اليهود فانهم بعد ما كانوا تحت حماية الاسلام و المسلمين قريبا من اربعة عشر قرنا محفوظين بنفوسهم و اعراضهم و اموالهم و شعائرهم الدينية قد اصبحوا فى هذا الزمان ينتقمون من المسلمين ما صنعوه اليهم فى تلك المدة المديدة من الاحسان فجعلوا يقتلون رجالهم الصالحين بالفتك و الفيلة و القتال و يقتلون ذراريهم و يهتكون اعراضهم و يخربون معابدهم و بيوتهم و لا يرقبون فيهم الا و لاذمه و اولئك هم المعتدون فنسئل اللّه تعالى ان ينصر المسلمين نصرا عزيزا و يجعل لهم من لدنه سلطانا نصيرا و ان يخذل هذا القوم الذين لم يراعوا حق المسلمين و يضرب عليهم الذلة و المسكنة و يجعلهم اذل الامم و نرجوا من اخواننا المؤمنين ببلاد ايران و غيرها ان يجتمعوا فى الدعاء عليهم بالخذلان و لاخوانهم المسلمين بالنصر و الغلبة اللهم انصر جيوش المسلمين و سراياهم و مرابطيهم فى مشارق الارض و مغاربها و اخذل اعدائهم و فرق بين كلمتهم و الق الرعب فى قلوبهم و انزل عليهم بأسك الذى لا ترده عن القوم المجرمين و صل على اشرف انبيائك محمد و آله المنتجبين»(تذکرة الأعیان، ج2،صص387-386)
@rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بیبدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین
[صفحه 2 از 15]
#اختصاصی|| پرونده ویژه روزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
مرحوم آیتالله بروجردی به این مقدار اکتفا نکردند بلکه در زمانى كه مشهور شد ايران، اسرائيل را به رسميت به طور كامل يا ناقص شناخته است، و با واكنش سران بعض كشورهاى اسلامى مواجه شد از جمله سران مصر شخص عبدالناصر (جمال) و رئيس و شيخ جامع الازهر و بعض ديگر رسماً شاه را محكوم و طى تلگرافاتى كه به محضر آقا كردند شاه را تقبيح و در واقع تنبيه او را از آقا درخواست نمودند، حقير در جريان قرار گرفتم و تلگرافات آنها را مطالعه نمودم.
آقا از اين واقعه سخت آزرده خاطر و متأسف شد، و فوراً موضوع را تعقيب و جداً خواستار شدند كه دولت شناسايى خود را پس بگيرد، و از مسلمانان به واسطه خطايى كه كرده عذرخواهى نمايد، و آنچه به ياد دارم اقداماتى شد و اينها ابتداء خواستند انكار نمايند، و به صورتهايى عذرخواهى نمودند.(فخر دوران، ص60)
توجه به مسئله فلسطین و آرمان آزادی قدس شریف به عنوان یکی از ارتکازات سیاسی ثابت روحانیت شیعه در قم و نجف، بوده است و همواره استمرار داشت اما با آغاز نهضت امام خمینی در پائیز 1341، مبارزات حوزویان با رژیم اشغالگر قدس و واکنش علما و مراجع عظام در برابر جنایات اسرائیل نیز جان تازهای گرفت. تدبیر بلند امام خمینی، مبارزات اسلامی مردم ایران را به مبارزه با اسرائیل غاصب گره زد. به طور مثال در یکی از اشعاری که به مناسبت پیروزی روحانیت و مردم در الغای تصویبنامه انجمنهای ایالتی و ولایتی سروده شده است، نقش رهبری امام در مبارزه با تصویبنامه و آگاهی تودهها از خطر «یهود» و «اسرائیل» بر ایران منعکس شده است. در یکی از این اشعار میخوانیم:
...به زیر پرده همی خواست دست استعمار که بشکند پی اسلام و دین کند نابود
نمود آتش سوزان و سرکشی روشن مگر ه دیده دین آفتی رسد از دود
به خیره کرد هوس کز پی خرابی ملک مقدرات مسلمان دهد به دست یهود
(شعر از محمدحسین بهجتی، نهضت امام خمینی، ج1، ص232-231)
امام خمینی قدس سره الشریف نهضت خود را پس از الغای تصویبنامه ادامه داد و بر ابعاد ضدصهیونیستی نهضت تأکید کردند. ایشان در اعلامیهای انقلابی، نوروز سال 1342ه.ش. را عزای عمومی اعلام کردند و در این اعلامیه به هدف نهایی اجانب را هدم قرآن و روحانیت اشاره کردند:
«...هدف اجانب، قرآن و روحانیت است. دستهای ناپاک اجانب با دست این قبیل دولتها قصد دارد قرآن را از میان بردارد و روحانیت را پایمال کند. ما باید به نفع یهود آمریکا و فلسطین هتک شویم، به زندان برویم، معدوم گردیم، فدای اغراض شوم اجانب شویم. آنها اسلام و روحانیت را برای اجرای مقاصد خود مضر و مانع میدانند، این سد باید به دست دولتهای مستبد شکسته شود...»(نهضت امام خمینی، ج1، ص347)
امام خمینی در سخنرانی تاریخی 13خرداد1342 صراحتا علیه اسرائیل موضع گرفتند و سخنان کوبندهای را ایراد فرمودند:
«اسرائیل نمی خواهد در این مملکت دانشمند باشد؛ اسرائیل نمیخواهد در این مملکت قرآن باشد؛ اسرائیل نمیخواهد در این مملکت علمای دین باشند؛ اسرائیل نمیخواهد در این مملکت احکام اسلام باشد. اسرائیل به دست عمال سیاه خود، مدرسه [فیضیه] را کوبید. ما را میکوبند؛ شما ملت را میکوبند. میخواهد اقتصاد شما را قبضه کند؛ میخواهد زراعت و تجارت شما را از بین ببرد؛ میخواهد در این مملکت، دارای ثروتی نباشد، ثروتها را تصاحب کند به دست عمال خود. این چیزهایی که مانع هستند، چیزهایی که سد راه هستند، این سدها را میشکند؛ قرآن سد راه است، باید شکسته شود؛ روحانیت سد راه است، باید شکسته شود؛ مدرسه فیضیه سد راه است، باید خراب شود؛ طلاب علوم دینیه ممکن است بعدها سد راه بشوند، باید از پشت بام بیفتند، باید سر و دست آنها شکسته شود برای اینکه اسرائیل به منافع خودش برسد؛ دولت ما به تبعیت اسرائیل به ما اهانت میکند.»(صحیفه امام خمینی، ج1، صص244-243)
@rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بیبدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین
[صفحه 3 از 15]
#اختصاصی|| پرونده ویژه روزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
سخنان امام خمینی قدس سره الشریف تأثیر شگفتانگیزی و سریعی در آگاهسازی عمومی داشت به گونهای که در سخنرانیهای عمومی پس از سخنان امام خمینی نمود آشکاری داشت. مورخ خبیر انقلاب اسلامی فضای تظاهرات تاریخی یازدهم محرم 1342 تهران را چنین روایت میکند:
« در فضاى مسجد و بازار طنين افكند. تظاهركنندگان به حركت درآمدند و از طريق خيابان ناصرخسرو و توپخانه وارد خيابان فردوسى شدند. در مقابل سفارت انگليس يكى از بازاريان به نام «مجاهدى» روى كرسى قرار گرفت و نطق پرشور و جالبى ايراد كرد و چنين گفت: «... شما اى بازرگانان، پيشهوران، كارگران، كارمندان، ارتشيان، پاسبانان، فرهنگيان، دانشگاهيان و شما كه ... هر شغل، منصب و كارى داريد. شما اگر مسلمان نيستيد، اگر از جنبۀ دينى با آيتاللّه خمينى همراه نيستيد، باز در يك موضوع با ايشان اشتراك داريد و بايد به خاطر آن ايشان را يارى كنيد و آن اينكه ايرانى هستيد و نمىتوانيد نسبت به سرنوشت كشور و ملت خود بىتفاوت باشيد.
خمينى مىگويد كه سرنوشت ملت ايران نبايد در امريكا تعيين شود، سرنوشت ايرانى نبايد در لندن تعيين شود، اسرائيل نبايد در مقدرات ايران و ايرانى دخالت كند. اين خواستۀ خمينى در حقيقت خواستۀ بيست ميليون ايرانى شرافتمند مىباشد»(نهضت امام خمینی، ج1، ص473)
اقدامات ضدصهیونیستی نهضت امام خمینی در تبعید نیز ادامه یافت و این اقدامات پس از آغاز جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل جلوه بارزی یافت.توضیح آنکه رژيم شاه پس از آغاز جنگ شش روزه؛ بر آن شد كه در گام نخست مقامات روحانى را زير نظر بگيرد و فعاليتهاى آنان را كنترل كند و از فعاليتهاى تبليغاتى و سياسى آنان عليه صهيونيستها و در پشتيبانى از ملت فلسطين پيشگيرى به عمل آورد. ساواك شاه طى بخشنامه به كليه دواير ساواك در استانها و شهرستانها اعلام كرد:
46/3/8
چون امكان دارد با توجه به بحران خاورميانه از طرف روحانيون مخالف و عناصر افراطى تحت پوشش حمايت از مسلمانان، عليه اسرائيل فعاليتهايى انجام گيرد، لذا دستور فرماييد ضمن پيشبينى و مراقبتهاى لازم به منظور جلوگيرى از ايجاد هرگونه بىنظمى و تحريكات احتمالى، نتيجه را مستمر اعلام دارند.
ساواك طى بخشنامه ديگرى دستور داد:
... قرار است از طرف روحانيون مخالف و عناصر افراطى اعلاميهاى عليه اسرائيل مبنى بر پشتيبانى از مسلمانان چاپ و منتشر گردد.
دستور فرماييد ضمن مراقبتهاى لازم جهت شناسايى عاملين اصلى قوياً از انتشار
هرگونه اعلاميهاى در اين زمينه جلوگيرى و نتيجه را سريعاً اعلام دارند.
مقدم
ساواك در سومين بخشنامه خود گستاخى را به آن حد مىرساند كه دستور مىدهد كه حتى دعا و نفرين پيرامون جنگ اعراب و «اسرائيل» را ساواك براى وعاظ و گويندگان مذهبى ديكته كند و اجازه ندهد كوچكترين سخنى عليه «اسرائيل»، همپيمان و همپياله شاه در منابر و مساجد مطرح شود و اگر مىخواهند در بالاى منبر به كسى نفرين كنند، به طور غيرمستقيم تلويحاً جمالعبدالناصر را مورد لعن و طعن قرار دهند. متن بخشنامه چنين است:
به فرموده مقرر است ضمن انجام مراقبتهاى لازم به منظور جلوگيرى از تحريكات عوامل ناراحت تحت عنوان حمايت از مسلمانان، ترتيبى فراهم آورند كه حتىالمقدور از هرگونه بحث درباره جنگ بين اعراب و اسرائيل در منابر و مجالس ممانعت شود و در صورتى كه برخى از روحانيون يا وعاظ بخواهند در منابر در اينباره بحثى بنمايند به ترتيب زير عمل كنند:
1. چنانچه دعايى مىكنند براى خاتمه جنگ دعا كنند.
2. در صورتى كه لعنتى مىفرستند به كسى لعنت كنند كه آتشافروز جنگ بوده و با اغفال و فريب دادن برادران مسلمان، آنان را به جنگ كشانده و با ادعاها و وعدههاى بىاساس موجبات شكست و يأس و كشته شدن برادران مسلمان را فراهم مىسازند.
3. در هيچيك از موارد بالا نامى از اشخاص و كشورهاى خاصى برده نشود و مطالب را بايد به صورت اشاره و كنايه بيان نمايند.
مقدم
@rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بیبدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین
[صفحه 4 از 15]
#اختصاصی|| پرونده ویژه روزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بخشنامه ساواك تا آن پايه گستاخانه و بىشرمانه بود كه ديرى نپاييد در سطح منطقه خاورميانه انعكاس پيدا كرد و برخى از مطبوعات عربى خبر آن را همراه با خبر كمك يهودىهاى ايران به رژيم صهيونيستى منتشر كردند.
مجله ناصرى اللواء در اول سپتامبر جارى نوشت:
...الف)علماى مذهبى ايران به رهبرى شيخ محمدمهدى ميلانى مىخواهند ختمى براى شهداى عرب برپا سازند، مقامات ايران انجام آن را به شرط زير موكول:
1. به اسرائيل حمله نشود؛
2. بدگويى به ناصر؛
3. ستايش از شاهنشاه آريامهر؛
چون علما حاضر به قبول نگرديدند صرفنظر شد.
ب) يهوديان ايران هشتاد ميليون به اسرائيل كمك كردند.
امام خمينى كه هيچگاه از ياد فلسطين اشغالى غافل نيست و هماره ملتهاى مسلمان را به مبارزه و نبرد همهجانبه عليه صهيونيسم فرامىخواند، در آن مقطع نيز طى اعلاميهاى بار ديگر ملت اسلام را به اتحاد و نبرد سرنوشتساز براى ريشهكن ساختن صهيونيسم و آزادى فلسطين فراخواند، از آنجا كه رژيم شاه با صهيونيسم اشغالگر در همۀ شئون سياسى، اقتصادى و نظامى روابط داشت و نفت ايران را سخاوتمندانه در اختيار آنان قرار مىداد، امام در اين اعلاميه هرگونه ارتباط با اسرائيل و فروش نفت به آن را تحريم و مخالفت با اسلام، اعلام كرد. اين اعلاميه را راديو عراق در تاريخ 19/3/46 در بخش خبرى خود در ساعت 24 به وقت محلى با قطع برنامه و با سه بار «توجه فرماييد» نخست به زبان عربى و آنگاه به زبان فارسى پخش كرد.
پخش اين بيانيه از راديو عراق آن هم به دو زبان عربى و فارسى و قطع برنامۀ رسمى، نمايانگر اهميت آن اعلاميه و توجه عبدالرحمن محمد عارف، رئيس جمهور آن روز عراق به جايگاه ويژه امام و نقش او در به حركت درآوردن تودههاى مسلمان ايران و ديگر كشورهاى اسلامى در منطقه بود.
اين اعلاميه را با مقدمۀ كوتاهى در ايران به چاپ رسانديم كه اكنون در اينجا مىخوانيد:
بيانيه مجاهد عظيمالشأن، بزرگ مرجع تقليد مسلمانان جهان، حضرت آيتاللّه العظمى آقاى خمينى در مورد تجاوز غيرانسانى اسرائيل جنايتپيشه و امپرياليستهاى غربى به ملتهاى مسلمان كه از راديوها و جرايد ممالك اسلامى نيز منتشر گرديده است.
28 صفرالمظفر 1387(17خرداد1346)
بسم اللّه الرحمن الرحيم
كراراً دولتهاى اسلامى را در مقابل اجانب و ايادى آنها كه مىخواهند با ايجاد نفاق در بين مسلمين و دولتهاى اسلامى ممالك عزيز ما را در تحت اسارت و ذل استعمار نگه دارند و از مخازن معنوى و مادى آنها استفاده كنند دعوت به اتحاد و برادرى نمودم.
و كراراً دولتها را بخصوص دولت ايران را از اسرائيل و عمال خطرناك آن تحذير نمودهام.
اين مادۀ فساد كه در قلب ممالك اسلامى با پشتيبانى دول استعمارى بزرگ جايگزين شده است و ريشههاى فسادش هر روز ممالك اسلامى را تهديد مىكند، بايد با همت و همكارى ممالك اسلامى و ملل بزرگ اسلام ريشهكن شود. اسرائيل به كمك استعمار قيام مسلحانه بر ضد ممالك اسلامى نموده است و بر دول و ملل اسلام قلع و قمع آن لازم است، كمك به اسرائيل چه فروش اسلحه و مواد منفجره و چه فروش نفت حرام و مخالفت با اسلام است، رابطه با اسرائيل و عمال آن چه رابطۀ تجارى و چه رابطۀ سياسى حرام و مخالفت با اسلام است و بايد مسلمين از استعمال امتعه و اجناس اسرائيل خوددارى كنند. از خداوند تعالى نصرت اسلام و مسلمين را خواستارم. والسلام على مناتبع الهدى.
نجف الاشرف ـ روحاللّه الموسوى الخمينى
@rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بیبدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین
[صفحه 5 از 15]
#اختصاصی|| پرونده ویژه روزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
پخش اعلاميه ضد صهيونيستى امام از راديو بغداد، بازتاب گستردهاى در ميان مردم و محافل سياسى ايران داشت. برخى از عناصر مذهبى ـ سياسى اين جريان را از انديشمندى، خردمندى و هوشيارى امام مىدانستند كه توانسته در «تبعيدگاه ثانوى» بهگونهاى رفتار كند كه چنين جايگاهى به دست آورد.
ساواك چنین گزارش داده است:
اظهارات شيخ حسين لنكرانى
نامبرده بالا در ساعت 1100 مورخه 12/12 ضمن يك صحبت خصوصى اظهار داشت: من در بين روحانيون در چند سال اخير فردى را موقعشناستر از خمينى نديدم. از زرنگى او يكى اين بود كه از راديو بغداد مسلمين را عليه اسرائيل دعوت به اتحاد نموده و با اين عمل خود علاوه بر شيعيان توجه اهل تسنن را نيز به خود جلب كرد و از اين راه بين مسلمين معروفيت جهانى پيدا كرد.
ديگر براى خمينى مهم نيست كه در نجف باشد يا در ايران. او مىتواند در همان نجف هم از نظر سياسى دستگاه ايران را بكوبد. خمينى ارادتمند و فدايى زياد دارد و از نظر روانى اين تبعيد و محدوديت كه دستگاه براى خمينى و دوستانش پيش آورده، عطش مردم را بيشتر كرده [است] زيرا بنابر قاعده «الانسان حريص على ما مُنِع» علاقه مردم شديدتر شده
است.
ساواك در مورد پخش اين اعلاميه امام در شيراز گزارش داده است:
اخيراً تعداد معدودى از اعلاميه پلىكپى شدهاى كه از طرف آقاى خمينى درباره تحريم معامله اقتصادى با اسرائيل توسط چند نفر از آموزگاران شيرازى كه براى گذراندن ايام تعطيل به شيراز آمدهاند، آورده شده و در بازار بين بعضى از معلمين توزيع شده است....
از آنجا كه رژيم شاه اجازۀ هيچ گونه همكارى و همراهى با ملل عرب در حال جنگ با صهيونيسم را به مردم ايران نمىداد و حتى از برگزارى مجالس يادبود براى شهداى فلسطين و برپايى تظاهرات عليه صهيونيسم اشغالگر و اظهار همدردى با ملت مسلمان عرب با سرسختى و شدت جلوگيرى مىكرد، انتشار اين بيانيۀ امام روح تازهاى در كالبد مردم دميد. مرهمى به روى دردهاى درونى آنان گذاشت؛ چرا كه مردم ايران از پشتيبانى رژيم شاه از صهيونيسم بشدت
ناراحت بودند و درد مىكشيدند بنابراين با اشتياق فراوان به پخش اين بيانيه همت گماردند و براى كمك به جنگزدگان و جمعآورى اعانات تلاش كردند.(نهضت امام خمینی، ج2، صص331-328)
امام خمینی قدس سره الشریف نیز از ابتدای نهضت اسلامی تا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و حتی پیش از استقرار نظام جمهوری اسلامی در حمایت از آرمان قدس اقدامات عملی آشکاری داشتند. یکی از صدها نمونه از اقدامات امام خمینی در مسئله فلسطین، فتوای تاریخی ایشان درباره عملیات پارتیزانی بود. نکته مهم آنکه این فتوای شجاعانه در شرایطی بود که امام خمینی قدس سره الشریف در تبعیدگاه ثانوی خود، نجف اشرف حضور داشتند و در فضای ارتجاعی نجف مجبور به ملاحظات مختلف بودند. جناب آقای سیدحمید روحانی مورخ خبیر انقلاب اسلامی، که خود در نجف در کنار امام حضور داشتند، ماجرای صدور فتوای مزبور را چنین روایت کرده است:
در تاريخ شهريورماه 47، يكى از عراقىها به نام محمدصادق فهمى كه با جبهۀ خلق براى آزادى فلسطين كار مىكرد به حضور امام رسيد و پيشنهاد پشتيبانى امام از فداييان فلسطين را داد و در اين زمينه استفتايى تقديم داشت. امام كه از آغاز نهضت هيچگاه از مسأله فلسطين فارغ نبوده است و بخشى از قلب بزرگش را فلسطين اشغالشده ويژۀ خود ساخته است، از اين پيشنهاد با چهرۀ گشاده و آغوش باز استقبال كرد. در پاسخ استفتايى كه در اين زمينه به عمل آمده بود و به عنوان «گروهى از فداييان فلسطين» امضا داشت، فتواى تاريخى و سازندۀ خود را صادر كرد و ضمن پشتيبانى از مبارزات مسلحانۀ مردم فلسطين «دادن زكات و ساير صدقات» را به فداييانى كه در راه آزادى فلسطينِ اشغال شده، پيكار میكنند مجاز اعلام كرد...
@rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بیبدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین
[صفحه 6 از 15]
#اختصاصی|| پرونده ویژه روزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
«[بسم الله الرحمن الرحیم. محضر مبارک پیشوای مجاهد و عظیم الشأن حضرت مستطاب حجت الاسلام والمسلمین آیت الله العظمی آقای خمینی ـ ادام الله ظله العالی. پیشوای جلیل القدر! از نظر مبارک پوشیده نیست که دست خیانت و جنایت پیشه کفار حربی یهود بر مسجد اقصی و زمینهای اسلامی دیگری مستولی گشته، و مسلمانان بیگناه آن سامان را آوارۀ بیابانها نموده است، و اکنون به منظور استخلاص اماکن مقدسه و استرداد زمینهای اسلامی جز مقاومت مسلحانه که به نام «عملیات فدایی» خوانده می شود، چاره ای نیست.
و در چنین شرایط و زمینه ای، آیا مسلمانانی که توانایی حمل سلاح و جهاد داشته، یا آنان که قدرت کمک مالی با مجاهدین را دارند، می توانند از این خدمت دینی سرپیچی نموده و اوضاع را نادیده بگیرند؟ و آیا جایز است که متمکنین در مقابل این خطر خانمان برانداز همچنان آرام نشسته و از برای راندن کفار از زمینهای اسلامی قدمی برنداشته و اقدامی نکنند؟ و در صورت وجوب مقاومت، آیا جایز است از مورد حقوق شرعیه از قبیل زکات و غیره در مورد مسلح نمودن مسلمانان و تربیت آنان استفاده کرد یا خیر؟ متمنی است رأی مبارک را در این باره بیان فرمایید. اَدام الله ظلکم. دسته ای از فداییان]
بسم الله الرحمن الرحیم
قبلاً هم تذکر داده ام که دولت غاصب اسرائیل، با هدفهایی که دارد، برای اسلام و ممالک مسلمین خطر عظیم دارد و خوف آن است که اگر مسلمین به آنها مهلت دهند، فرصت از دست برود و جلوگیری از آنها امکان پذیر نشود. و چون احتمال خطر متوجه به اساس اسلام است، لازم است بر دول اسلامی ـ بخصوص ـ و بر سایر مسلمین ـ عموماً ـ که دفع این مادۀ فساد را به هر نحو که امکان دارد بنمایند و از کمک به مدافعین کوتاهی نکنند. و جایز است از محل زکوات و سایر صدقات در این امر مهم حیاتی صرف نمایند.
از خداوند تعالی مسئلت می نماید که موجب تنبه و بیداری مسلمین را فراهم فرماید و دفع شرّ اعدای اسلام را از بلاد مسلمین بفرماید. والسلام علی من اتبع الهدی.
به تاریخ 3 جمادی الثانیه 88
روح الله الموسوی الخمینی»(صحیفه امام، ج2، ص195-194)
شايد در تاريخ اسلام و در تاريخ شيعه براى نخستين بار بود كه مجتهدى وارسته و مرجعى متعهد پرداخت زكات را به مسلمانان غيرشيعه اجازه مىداد و به پشتيبانى از پارتيزانهایی برخاست که برای آزادی سرزمین خود از چنگال یک رژیم غاصب جهاد میکردند. از همین رو، این فتوای تاریخی بازتابهای فراوانی در محافل سیاسی و رسانهای به دنبال داشت.
گذشته از تصریحات و اقدامات شخص امام خمینی، سایر رجال روحانی طراز اول حوزه قم نیز به سهم خود مواضع و اقدامات صریحی در این باب دارند که اشاره به برخی از آنها خالی از لطف نیست. این واکنشها موارد مختلفی اعم از کمکهای مادی و معنوی را شامل میشد.
گزارش ساواک در تاریخ 8آبان1346 پیرامون حمایت مالی آیتالله العظمی مرعشی از فلسیطینیان جالب توجه است. در گزارش چنین آمده:
1ـ نجفی مرعشی قمی هفته گذشته مبلغ نهصد هزار ریال وسیله حاج احمد دیبایی به نام شیخ نصراللّه خلخالی در نجف حواله کرده تا بین آسیبدیدگان فلسطین تقسیم شود.
2ـ شیخ نصراللّه وجه فوق را به دینار تبدیل و از کارخانه شهدای بغداد دو هزار و ششصد عدد پتو خریداری کرده است.
3ـ شیخ نصراللّه به اتفاق شیخ عباسعلی عمید زنجانی با سفیر اردن در عراق ملاقات و نامبرده با ارسال پتوها به اردن موافقت کرده است.
4ـ از طرف نجفی مرعشی پنج نفر از طلاب نجف شیخ عباسعلی عمید (داماد آقای نجفی) و شیخ علی ستاری و سیدمحمدعلی لواسانی و سیدعبدالعزیز ثبات طباطبایی فرزند سیدجواد و سیداحمد حسینی اشکوری فرزند سیدعلی برای تقسیم و توزیع کمکهای مالی به آوارگان فلسطین به اردن میروند.
5ـ شیخ عباسعلی عمیدی در این هفته از طریق خسروی عازم ایران می باشد.
@rozaneebefarda