کسروی پیامبر گمراهی و مقلدانش!
محمد خاکپور
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔶 سالمرگ #احمد_کسروی بهانهای است برای بازخوانی سرگذشت او که در روزگار ما مقلدانی سخت متعصب دارد که او را چونان یک پیامبر میستایند!
پیامبری دروغین که از بنیادگرایی دینی به دین خودبنیاد رسید و ادعای نبوت نمود.
🔸کسروی نویسنده ضد شیعه، در سال 1269 در خانواده ای روحانی به دنیا آمد و در مدرسه طالبیه تبریز به تحصیل علوم دینی پرداخت. پس از مدتی در یک #مدرسه_آمریکایی تحصیلات جدید خواند و در همان مدرسه معلم شد و بعد از ورود به ورطه روشنفکری، ادعای پیامبری داشت.(آموزگار من نواب، محمدجواد حجتی کرمانی، اطلاعات، تهران، 1387، ص176)
🔸کسروی نویسنده ای پرمدعا بود، با توجه به سابقه حوزوی اش، با قلم زدن علیه تشیع و روحانیت در آشفته بازار حکومت سیاه و سست پهلوی توانسته بود افرادی را گرد خود جمع کند.
وی علی رغم آنکه انسانی مذهب ستیز بود اما در برخی نوشتجات روشنفکری از او با تعابیری اغراق آمیز یاد میشود؛ مثلا سهراب یزدانی در کتاب "کسروی و تاریخ مشروطه ایران"، کسروی را بزرگترین مورخ مشروطه ایران معرفی میکند! برخی دیگر در سالهای اخیر پیدا شده اند که او را شهید راه آزادی نامیده اند! اینها نشان میدهد که عدهای در تلاشند که او را به عنوان یک نماد، معرفی کنند.
🔸حضرت امام خمینی در خصوص کسروی نکات جالبی دارند:
«کسروی نویسنده زبردستی بود ولی آخر دیوانه شده بود... بسیاری از شرقی ها این طور هستند تا یک چیزی، چهار تا کلمه ای یاد می گیرند ادعایشان خیلی بالا می شود...»(صحیفه امام، ج13، ص32)
«گاهی یک کسی یک تاریخی می نوشت، میشد اسلام-شناس، بعد کتابسوزی هم میکرد، مثل کسروی بلکه دعوی نبوت هم میکرد.»(همان،ج15 ص188)
و در جای دیگر نوشتهاند:
«سوابق آن #مرد_ابله در تبریز و طهران در دست است و آنها که او را می شناسند به ناپاکی و #خلاف_عفت می شناسند. چنین عنصری که خود ناپاک ترین عناصر است می خواهد مردم را به آئیین ناپاک، که آئین زردشت موهوم است دعوت کند و از هزاران دستوررات خدایی که مانند سیل روان از عالم غیب به قلب پیغمبر پاک اسلام که زندگانی سراسر نورانی آن را همه می دانند نازل شده منصرف کند. (کشف اسرار ص421)
🔸مرحوم خسروشاهی به نقل از مرحوم #بدلا که روزگاری با کسروی همکاری رسانهای داشته، در کتاب "مفخر شرق"، بیان می دارد:
«با توجه به #انحرافاتی که در مجله پیمان و پرچم و بقیه نشریات وی دیدم به او اخطار دادم که هذا فراق بینی و بینک و از او جدا شدم»
🔸با سوابق انحراف آشکار کسروی، در این میان هستند افرادی که دست از تعریف و تمجید از شخصیت بی مقداری همچون کسروی برنمیدارند؛ مثلا #حسین_دهباشی نوشته:
«کسروی اندیشمند ایرانی و طرفدار جدی اصلاح و تسویه مذهبی و مخالف سرسخت تصوف و عرفان در ایران بوده است»(اقتصاد و امنیت، خاطرات علینقی عالیجانی، حسین دهباشی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی، تهران، 1394،ص6)
دهباشی کسروی را اندیشمند میخواند، او را فردی #اصلاح_طلب معرفی کرده و در ایجاد دینی دروغین را آئین میکند و او را بنیانگذار آئین پاک دینی معرفی مینماید.
عجیب آنکه در نوشتجات علاقمندان کسروی به #کتابسوزی، #شیعه_ستیزی و #بدعت_گذاری و نیز تصدی پست های سیاسی و قضایی متعدد در دستگاه پهلوی هیچ اشارهای صورت نگرفته است!
کسروی وی تا سال 1320 معتقد بود رژیم پهلوی ادامه دهنده و زنده کننده شاهان هخامنشی است. و البته بابت این خوش رقصی هایش نیز مورد لطف رژیم قرار می گرفت.(فرهنگ نامه تاریخ حوادث و رجال عصر پهلوی، ج3، ص227)
🔸این پرسش قابل طرح است که علت محبوبیت و #تطهیر کسروی در میان برخی نویسندگان و رجال سیاسی ایرانی چیست؟
شاید افرادی که دم از کسروی می زنند و تاریخ نگاری اش را ستایش می کنند یک بار هم آثارش را نخوانده باشند اما همین که کسروی می تواند برای آنان مسیری برای دستیابی به آمال شان باشد برایشان کفایت می کند. آنان کسروی را بزرگ می کنند تا بزرگان تاریخ نگاری در میان این غوغا و هیاهو دیده نشوند.
لذا وقتی گستاخانه نگاری های کسروی به گوش نواب در نجف رسید به قصد آگاه کردن اشتباهات کسروی به او با رها کردن درس خود از نجف عازم ایران شد و او را نصیحت کرد. گفتگوهای بی نتیجه نواب با کسروی او را به این نتیجه رساند که راهی برای هدایت وی وجود ندارد و تشخیص بزرگان نجف مبنی بر مهدور الدم بودن کسروی، بی وجه نیست!(آموزگار من نواب، ص49) این بود که در عمل به حکم برخی معاریف حوزه نجف، کسروی را در تاریخ 24 اسفند 1324 به درک واصل کرد.
گرچه با آغاز نهضت امام خمینی، راه مقابله مسلحانه با ایادی رژیم هرگز مورد تأیید قرار نگرفت اما اقدام فدائیان که بر اساس حکم قطعی برخی علمای شیعه انجام گرفت، موجب ایجاد عقب نشینی جریان بدعت گذار غرب اندیش و احیای غیرت دینی در میان طیفی از جوانان شیعی بود.
@rozaneebefarda
#مجلس_مجازی و ضرورت میدان داری مقابله با #کرونا
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
گرچه بازگشایی مجلس به صورت مجازی، که نتیجه فشار مردمی بود، امر بدی نیست و از تعطیلی قطعا بهتر است اما....
آیا در این شرایط حساس، که تصمیات خطیر قوه مقننه میتواند راهگشا باشد، تشکیل مجلس مجازی، کفایت میکند؟!
به نظر می رسد این سنخ مدیریت های مجازی که از آقای #حسن_روحانی شروع شد، نمیتواند گره باز کند و از کارایی آقایان می کاهد.
بهتر است حضرات برای یکبار هم که شده، #مدیریت_جهادی را تجربه کنند؛ هم برای خودشان خوب است، هم ملت!
@rozaneebefarda
کم کاری مجلس در بیان سخنگوی شورای نگهبان
قائممقام و سخنگوی شورای نگهبان مطرح کرد:
👈 نباید کمکاریها را با حکم حکومتی جبران کنیم
🔻 روز سهشنبه ۱۳ اسفند خبری در رسانهها منتشر شد که طبق آن با حکم حکومتی رهبر انقلاب، قانون بودجهی سال ۱۳۹۹ پس از تصویب در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی و بدون تصویب در صحن به شورای نگهبان ارسال شد.
🔺️ آقای دکتر عباسعلی کدخدایی، قائم مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان درگفتوگو با پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR علت این اتفاق را عدم امکان برگزاری جلسات مجلس بهخاطر شیوع کرونا و تأخیر مجلس در انجام وظایفش دانست و ریشه قانونی این مسئله را بر اساس قانون اساسی تبیین کرد. همچنین در این گفتوگو از آقای کدخدایی درباره زمینههای قانونی تفویض نظارت بر مصوبات مجلس از جهت تطبیق با سیاستهای کلی نظام به مجمع تشخیص مصلحت نظام پرسیدیم.
🔍 ادامه را بخوانید و نظر بدهید👇
http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=45153
هدایت شده از روزنه
وصایای عرفانی امام خمینی خطاب به فرزندش حاج سیداحمد خمینی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسم اللَّه الرحمن الرحیم
الحمد للَّه و الصّلاة و السّلام علی رسول اللَّه صلّی اللَّه علیه و آله
وصیتی است از پدری پیر که عمری را با بطالت و جهالت گذرانده، و اکنون به سوی سرای جاوید می رود با دست خالی از حسنات و نامه ای سیاه از سیّئات، با امید به مغفرت اللَّه- و رجاء به عفو اللَّه است- به فرزندی جوان که در کشاکش با مشکلات دهر، و مختار در انتخاب صراط مستقیم الهی- که خداوند به لطف بی کران خود هدایتش فرماید- یا خدای ناخواسته انتخاب راه دیگر- که خداوند به رحمت خود از لغزشها محفوظش فرماید. فرزندم! کتابی را که به تو هدیه می کنم شمّه ایست از صلاة عارفین و سلوک معنوی اهل سلوک؛ هر چند قلم مثل منی عاجز است از بیان این سفرنامه. و اعتراف می کنم که آنچه نوشته ام از حدّ الفاظ و عباراتی چند بیرون نیست، و خود تا کنون به بارقه ای از این شمّه دست نیافتم.
پسرم! آنچه در این معراج است غایة القصوای آمال اهل معرفت است که دست ما از آن کوتاه است (عنقا شکار کس نشود دام بازگیر) لکن از عنایات خداوند رحمان نباید مأیوس شویم که او- جلّ و علا- دستگیر ضعفا و معین فقراء است.
عزیزم! کلام در سفر از خلق به حق، و از کثرت به وحدت، و از ناسوت به ما فوق جبروت است، تا حدّ فنای مطلق که در سجده اول حاصل شود، و فنای از فنای که پس از صحو، در سجده دوم حاصل گردد. و این تمام قوس وجود است مِن اللَّه و الی اللَّه. و در این حال، ساجد و مسجودی و عابد و معبودی در کار نیست: هُوَ الأَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ.
پسرم! آنچه در درجه اول به تو وصیت می کنم آن است که انکار مقامات اهل معرفت نکنی، که این شیوه جُهّال است؛ و از معاشرت با منکرین مقامات اولیا بپرهیزی، که اینان قُطّاع طریق حق هستند.
فرزندم! از خودخواهی و خودبینی به درآی که این ارث شیطان است، که به واسطه خودبینی و خودخواهی از امر خدای تعالی به خضوع برای ولیّ و صفیّ او- جلّ و علا- سرباززد. و بدان که تمام گرفتاریهای بنی آدم از این ارث شیطانی است که اصل اصول فتنه است؛ و شاید آیه شریفه وَ قاتِلُوهُمْ حَتّی لا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَ یَکُونَ الدِّینُ لِلَّه «3» در بعض مراحل آن، اشاره به جهاد اکبر و مقاتله با ریشه فتنه که شیطان بزرگ و جنود آن که در تمام اعماق قلوب انسان ها شاخه و ریشه دارد، باشد. و هر کس برای رفع فتنه از درون و برون خویش باید مجاهده نماید. و این جهاد است که اگر به پیروزی رسید همه چیز و همه کس اصلاح می شود.
پسرم! سعی کن که به این پیروزی دست یابی، یا دست به بعض مراحل آن. همّت کن و از هواهای نفسانیه که حدّ و حصر ندارد، بکاه، و از خدای متعال- جلّ و علا- استمداد کن که بی مدد او کس به جایی نرسد.
و نماز، این معراج عارفان و سفر عاشقان، راه وصول به این مقصد است. و اگر توفیق یابی و یابیم به تحقّق یک رکعت آن و مشاهده انوار مکنون در آن و اسرار مرموز آن، و لو به قدر طاقت خویش، شمّه ای از مقصد و مقصود اولیای خدا را استشمام نمودیم، و دورنمایی از صلاة معراج سیّد انبیا و عرفا- علیه و علیهم و علی آله الصلاة و السلام- را مشاهده کردیم؛ که خداوند منّان ما و شما را به این نعمت بزرگ منّت نهد. راه بس دور است و بسیار خطرناک و محتاج به زاد و راحله فراوان، و زاد مثل من یا هیچ یا بسیار اندک است، مگر لطف دوست- جلّ و علا- شامل شود و دستگیری کند.
[صفحه1 از 2]
لینک بخش دوم نامه امام:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/309
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
وصایای عرفانی امام خطاب به فرزندش حاج سید احمد خمینی
[صفحه2 از 2]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
لینک بخش نخست نامه امام:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/307
عزیزم! از جوانی به اندازه ای که باقی است استفاده کن که در پیری همه چیز از دست می رود، حتی توجه به آخرت و خدای تعالی. از مکاید بزرگ شیطان و نفس اماره آن است که جوانان را وعده صلاح و اصلاح در زمان پیری می دهد تا جوانی با غفلت از دست برود، و به پیران وعده طول عمر می دهد. و تا لحظه آخر با وعده های پوچ انسان را از ذکر خدا و اخلاص برای او بازمی دارد تا مرگ برسد، و در آن حال ایمان را اگر تا آن وقت نگرفته باشد، می گیرد.
پس در جوانی که قدرت بیشتر داری به مجاهدت برخیز، و از غیر دوست- جلّ وعلا- بگریز، و پیوند خود را هر چه بیشتر- اگر پیوندی داری- محکم تر کن؛ و اگر خدای نخواسته نداری، تحصیل کن و در تقویتش همّت گمار، که هیچ موجودی جز او- جلّ و علا- سزاوار پیوند نیست. و پیوند با اولیای او اگر برای پیوند به او نباشد، حیله شیطانی است که از هر طریق سدّ راه حق کند. هیچ گاه به خود و عمل خود به چشم رضا منگر که اولیای خُلّص چنین بودند و خود را لاشی ء می دیدند؛ و گاهی حسنات خود را از سیّئات می شمردند. پسرم! هر چه مقام معرفت بالا رود، احساس ناچیزی غیر او- جلّ و علا- بیشتر شود.
در نماز- این مِرقاة وصول الی اللَّه- پس از هر ستایش، تکبیری وارد است، چنانچه در دخول آن «تکبیر» است که اشاره به بزرگ تر بودن از ستایش است، و لو اعظم آن که نماز است. و پس از خروج، تکبیرات است که بزرگ تر بودن او را از توصیف ذات و صفات و افعال می رساند. چه می گویم، کی توصیف کند! و چه توصیف کند! و کی را توصیف، و با چه زبان و چه بیان توصیف کند! که تمام عالم، از اعلی مراتب وجود تا اسفل سافلین، هیچ است و هر چه هست او است؛ و هیچ از هستی مطلق چه تواند گفت. و اگر نبود امر خدای تعالی و اجازه او- جلّ و علا- شاید هیچ یک از اولیا سخنی از او نمی گفتند، در عین حال که هر چه هست سخن از او است لا غیر، و کس نتواند از ذکر او سرپیچی کند که هر ذکر، ذکر او است. وَ قَضی رَبُّکَ الّا تَعْبُدُوا الّا ایّاهُ؛ و ایَّاکَ نَعْبُدُ وَ ایَّاکَ نَسْتَعینُ
که شاید از لسان حق خطاب به همه موجودات است: وَ انْ مِنْ شَیْ ءٍ إِلّا یُسبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبِیحَهُمْ این نیز به لسان کثرت است، و گر نه او حمد است و حامد است و محمود انَّ رَبَّک یُصَلّی؛ اللَّهُ نُورُ السَّمواتِ وَ الْارْض.
پسرم! ما که عاجز از شکر او و نعمت های بی منتهای اوییم، پس چه بهتر که از خدمت به بندگان او غفلت نکنیم که خدمت به آنان خدمت به حق است؛ چه که همه از اویند.
هیچ گاه در خدمت به خلق اللَّه خود را طلبکار مدان که آنان به حقّ منّت بر ما دارند، که وسیله خدمت به او- جلّ و علا- هستند. و در خدمت به آنان دنبال کسب شهرت و محبوبیت مباش که این خود حیله شیطان است که ما را در کام خود فرو برد. و در خدمت به بندگان خدا آنچه برای آنان پرنفع تر است انتخاب کن، نه آنچه برای خود یا دوستان خود؛ که این علامت صدق به پیشگاه مقدس او- جلّ و علا- است.
پسر عزیزم! خداوند حاضر است و عالم محضر او است، و صفحه نفس ماها یکی از نامه های اعمالمان. سعی کن هر شغل و عمل که تو را به او نزدیک تر کند انتخاب کن که آن رضای او- جلّ و علا- است. در دل به من اشکال مکن که اگر صادقی، چرا خود چنین نیستی؟! که من خود می دانم که به هیچ یک از صفات اهل دل موصوف نیستم، و خوف آن دارم که این قلم شکسته در خدمت ابلیس و نفس خبیث باشد، و فردا از من مؤاخذه شود؛ لکن اصل مطالبْ حق است اگر چه به قلم مثل منی [است ] که از خصلت های شیطانی دور نیستم. و به خدای تعالی در این نَفَس های آخر پناه می برم و از اولیای او- جلّ و علا- امید دستگیری و شفاعت دارم.
بارالها! تو خود از این پیر ناتوان و احمد جوان دستگیری کن، و عاقبت ما را ختم به خیر فرما، و با رحمت واسعه خود ما را به بارگاه جلال و جمال خود راهی ده.
و السلام علی من اتبع الهدی .
شب 15 ربیع المولود 1407_27/8/65
روح اللَّه الموسوی الخمینی
صحیفه امام، ج 20، ص: 154-158
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
🔴 آخرین سخنرانی مرحوم حاج سید احمد خمینی با مضمون نقد صریح سیاست های غلط #هاشمی_رفسنجانی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻🔻
«حجتالاسلام سیداحمد آقا خمینی» 5 سال بعد از فوت پدر و در حالی که 49 سال داشت صبحگاه روز 21 اسفند 1373 در خواب دچار عارضه قلبی و تنفسی و سکته مغزی شد و پس از پنج روز در شامگاه 25 اسفند 1373 درگذشت.
آخرین سخنرانی به شدت انتقادیاش از سیاستهای دولت هاشمی رفسنجانی را یک هفته پیش از فوتش و در جمع دیدار کنندگان سمنانی ایراد کرده بود.
هفتهنامه «امید» تنها نشریهای بود که در آن سالها سخنرانی مرحوم سید احمد خمینی را پوشش داد.
🔻 متن کامل را بخوانید:
https://goo.gl/qEKh1g
@rozaneebefarda
💥 سید هاشم بطحائی گلپایگانی نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان، بامداد امروز به رحمت حق پیوست
#اختصاصی
@rozaneebefarda
💥دورهگردی خبرنگار رسانه انگلیسی در قم!
🔸خبرنگار خبرگزاری رویترز و شبکه چهار تلویزیون انگلیس، برای تهیه گزارش خبری از اقدامات طلبه های جهادی، به قرارگاه جهادگران سلامت قم مراجعه کرده و با جواب منفی مواجه شدند.
@rozaneebefarda
جوابیه #جامعةالمصطفی به سیاهنمایی #مولوی_عبدالحمید
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸متن بیانیه جامعةالمصطفی به شرح زیر است:
بسمه تعالی
اخیراً فیلم کوتاهی از سخنان جناب آقای مولوی عبدالحمید منتشر شده که حاوی القای شبهاتی است که لازم دیده شد نسبت به آنها توضیح داده شود.
ایشان به کدام دلیل ادعا کرده اند که منشأ شیوع ویروس کرونا در ایران، دانش پژوهان چینی المصطفی بوده اند؟ آیا مدرکی به جز ادعای رسانه های معاند در این زمینه وجود دارد؟ آیا تاکنون هیچ مقام رسمی چنین ادعایی را تأیید کرده و آیا مدرک و مستندی در این زمینه ارائه شده؟ انتظار می رود یک عالم دینی در بیان مطالب خود دقت بیشتری داشته باشد.
به چه دلیل ایشان حضور طلاب اهل سنت در مراکز آموزشی المصطفی را مغایر با سیاست تقریب مذاهب اسلامی شمرده اند، حال آن که این حضور، خود نشانه ای از سیاست تقریب مذاهب است. برنامه های آموزشی المصطفی برای این عزیزان مبتنی بر فقه و کلام اهل سنت و البته با رویکرد تقریبی و اعتدالی و در مقابل سیاست تکفیری و افراطی است که متأسفانه در برخی مراکز دیگر شاهد آن هستیم.
این ادعای شستشوی مغزی دانش پژوهان، اهانت به صدها فاضل و عالم اهل سنت که مدارج علمی برجستهای را واجد بوده و هستند و در عین حال، برای طی مراحل تحصیلات تکمیلی و به ویژه دوره دکتری تحصیل در المصطفی را برگزیده اند، نیست؟
ابتلائات الهی همواره برای همه انسان ها در طول تاریخ بوده است و به یاری خداوند، ملت ما از این ابتلا هم مانند دیگر آزمایش ها سربلند عبور خواهد کرد. سوءاستفاده از این موقعیتها و نسبت دادن این گونه حوادث به اعتقاد یا عملکرد مردم ایران و نظام اسلامی، مصداق روشن ناسپاسی است. البته یقیناً برادران و خواهران اهل سنت ما به خوبی به این مسائل وقوف دارند و حامیان پشت پرده اختلاف افکنی مذهبی در ایران عزیز را می شناسند.
روابط عمومی جامعةالمصطفی(ص)العالمیه
🔶حاشیه روزنه
فعال کردن #گسل_های_اختلاف یکی از راهکارهای ثابت دشمن در شرایط بحرانی است؛ دوگانه بهداشت/معنویت، دوگانه طب سنتی-اسلامی/پزشکی مدرن، دوگانه شیعه/سنی در روایت منشأ کرونا، همه و همه استعداد سواستفاده را داراست. در برخورد با این نزاع ها باید دقت کرد.
@rozaneebefarda
💥پیام تشکر رهبر انقلاب از تدابیر ستاد ملی، وزارت بهداشت و طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا
🔻متن مرقومه حضرت آیتالله خامنهای به شرح زیر است:
بسمه تعالی
دفتر
از زحمات وزیر محترم و همکاران در این گسترهی وسیع تشکر شود. تدابیر ستاد ملی و وزارت بهداشت برای جلوگیری از گسترش بیماری برای همه لازم الاجرا است. طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا که دارای پشتوانهی علمی و همراه با انگیزههای دینی و جهادی و انسانی است، طرحی کارآمد است و همان چیزی است که بلا را به نعمت و تهدید را به فرصت تبدیل خواهد کرد انشاءالله.
۲۵ اسفند ۹۸
@rozaneebefarda
💥ایده نوشت/ نحوه مواجهه معقول با تصمیمات انتقاد برانگیز در شرایط فعلی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
وجود ستاد فرماندهی واحد در مسائل خاص و شرایط بحرانی، یک ضرورت است.
دقیقا از همین رو، رهبری معظم انقلاب اسلامی بر تصمیمات ستاد مقابله با کرونا صحه میگذارند.
در ورود ستاد کل هم، قید همکاری کامل با ستاد مبارزه با کرونا، دقیقا برای پرهیز از سیاست و کانون تصمیمگیری دوگانه است.
دولت اما خودش از بانیان برخورد چندگانه با ماجراست؛ اظهارنظر های #حسن_روحانی بیشتر از این که با سیاست ابلاغی ستاد همگام باشد، به روش جانسون در لندن شبیه است که اعتقاد به ترویج اپیدمی برای ایمن سازی دارد نه پیشگیری از چرخه شیوع.
مصداق این نوع نگرش، در مخالفت با محدودیت آمد و شد و قرنطینه و سایر تصمیمات کلان رخ نمایی کرده است.
دقیقا یک طیف از طرفداران طب سنتی/اسلامی هم دیدگاهشان ترویج اپیدمی برای ایمن سازی است(در صوت های منتشره از برخی آقایان تصریح وجود دارد)
در این مورد گفتنی آنکه:
۱) حتی اگر از نظر کارشناسی این قبیل دیدگاهها درست باشد، موجب آنارشیسم سلامت خواهد شد
گنگ بودن موضوع و نظرات متشتت، موجب گیجی مردم و تمرد از توصیههای بهداشتی می شود و شده است.
۲) به جای ایجاد تشویش یا دستورالعمل های آنی و شخصی که معلوم نیست چقدر مشورت و هم اندیشی پشت آن باشد، مطلوب آنست که راه حل های معقول و منطقی به تصمیمگیران ارائه شود.
مثلا اگر بسته شدن درب حرم های مطهر را موجب خسارت معنوی و حتی درمانی می دانیم، چه راه کارهایی به نظر می رسد که ضمن تأمین دغدغههای بهداشتی، از تعطیلی این کانون معنویت و شفاخانه شیعه پیشگیری میکند؟
دفاع از #اقامه_امر_قدسی که تکلیف حوزات مقدسه است، اگر بر اساس عقلانیت و منطق نباشد، ممکن است دقیقا تکمیل کننده پازل دشمن باشد.
فراموش نکنیم! دشمن گاهی با ده واسطه، با سوار شدن بر عناصر احساسی و تأثیرپذیر و فاقد مبانی مستحکم سیاسی و علمی، یک مطالبه درست و دقیق را پیش از مطرح شدن از طرق درست، #ذبح میکند.
مثلا در پیشگیری از تعطیلی #نماز_جمعه، میشود پیشنهاد داد که در مراکز استانها با حداقل تعداد برای تحقق نماز جمعه شرعی، این امر مهم اقامه شود و خطبهها از طریق فضای مجازی پخش شود.
خب اگر چنین موضوعی با توصیههای ستاد مبارزه با کرونا مخالف نباشد، امری قابل مطالبه و منطق دارد.
در این صورت اگر مقاومت معنادار در مقابل آن صورت بگیرد، جای سؤال خواهد داشت.
وگرنه در شرایطی که پیشنهاد معقول با زبان منطق و استدلال مطرح نشده، هیاهو و موجسواری و تشویش اذهان، چه فایدهای دارد جز انشقاق و تفرقه و بهانه دادن بیشتر به مخالفان #شعائر_شیعی؟!
🔶حاشیه روزنه
🔻وقتی که در پاریس، از ابراهیم یزدی و قطب زاده تا بعضا افرادی مانند مرحوم خلخالی، به عنوان سخنگویان انقلاب اسلامی با رسانههای مختلف مصاحبه میکردند و طبعا مطالبی می گفتند که نظر شخصی خودشان بود و نه نظر امام، ایشان در ابتکاری جالب دستور دادند بر دیوارهای محل اقامت بنویسند #امام_خمینی_سخنگو_ندارد!
🔻طبعا جریان انقلابی اصیل حوزه نیز در شخص یا گروه خاصی محدود و منحصر نیست؛ گرچه ممکن است کسانی میل داشته باشند پرچم و بلندگوی این جریان را در دست بگیرند.
حمله بی رویه و انتقام جویانه به دوستان انقلابی به بهانه نقد برخی مبانی فکری و سیاسی یا اشتباهات موردی، به همان میزان نادرست و ضربه زننده است که بی توجهی و اظهارنظر ناپخته و آنی و شخصی این دوستان، ضربه می زند.
@rozaneebefarda
#کرونا و تلهگذاری #برجامیان برای جریان انقلابی
نظر به فوت یکی از چهرههای هنری کشور(هنوز رسما اعلام نشده) که به عنوان #نماد #برجامیان_عاشق_آمریکا تلقی میشود، این جریان سیاسی در تدارک یک #تشییع_میلیونی است.
طبعا در شرایط فعلی اگر آنان پیشگام ساختارشکنی شوند، هزینه سیاسی سنگینی را باید متحمل گردند لذا
به نظر میرسد با طراحی عملیات فریب و تحریک عواطف جریان انقلابی، به دنبال تله گذاری برای ساختارشکنی انقلابیون در مقابل تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا هستند تا در صورت ضرورت، توجیه لازم برای ساختارشکنی و بهانه کافی برای اردوکشی خیابانی در شرایط بحرانی فعلی را داشته باشند!
فراموش نکنیم که جریانهای معاند نیز به موازات تحرکات دنبالههای داخلی شان، در تدارک اردوکشی عمومی برای #چهارشنبه_سوزی و #سیزده_فروردین هستند!
اگر خط بشکند، هیچ کس قدرت کنترل ویروس منحوس در ایران را نخواهد داشت و سلامت و امنیت روانی و مصالح اقتصادی مردم به خطر میافتد.
هوشیاری ویژه سران جریان انقلابی در این شرایط خاص، نقشههای کودکانه برجامیان را نقش بر آب خواهد کرد.
@rozaneebefarda
#خبر_خوب
جناب حجتالاسلام #میرهاشم_حسینی به عنوان تولیت مدرسه مبارکه آیتالله مجتهدی تهران تعیین شدند.
امید است سلوک تربیتی جناب ایشان در تلفیق علمیت، معنویت، عقلانیت و سیاست، که محصول مصاحبت با برخی ابرار و نیکان روزگار بوده، در تربیت طلاب انقلابی طراز، در آن مدرسه با برکت بیانجامد.
@rozaneebefarda
💥تیتر تامل برانگیز دیروز و امروز #روزنامه_وطن_امروز
#ایستاده_در_قم
#نشسته_در_کاخ
#کروناویروس
#ویروس_سیاسی
#برجامیان_عاشق_آمریکا
@rozaneebefarda
♦من از مفصل این نکته مجملی گفتم
تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل
#عمان_سامانی
#کروناویروس
#ویروس_سیاسی
#برجامیان_عاشق_آمریکا
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥مروری بر سوابق آمریکاییها در #جنگ_بیولوژیک
#برجامیان_عاشق_آمریکا الآن این استاد غربی را نیز به #توهم_توطئه متهم میکنند و خلاص!
حیوونکی آمریکا که اصلا کار بد نمی کنه!
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ| حوزه انقلابی
🔺 حضرت آیتالله خامنهای در دیدار مردم قم در تاریخ ۹۷/۱۰/۱۹ با اشاره به خطر انقلابزدایی از قم، نکاتی بیان کردند.
@rozaneebefarda
هدایت شده از M.sh
بازخوانی بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم(۱۳۹۴/۱۲/۲۵)
🔹حوزهی علمیهی قم باید همچنان یک «حوزهی انقلابی و مهد انقلاب» باقی بماند و رسیدن به این هدف نیازمند اندیشه، تدبیر و برنامهریزی دقیق است.
[صفحه 1 از 6]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸دو دیدگاه درباره مسائل حوزه:
۱) نگاه به مسائل عمومی حوزه
بحثی که بنده الان میخواهم مطرح کنم، بحثی دربارهی حوزه است. بهطور طبیعی مسئلهی ما، مسئلهی حوزهی علمیّه است؛ حالا ما حوزهی علمیّهی قم را مطرح میکنیم لکن این قابل تعمیم است، مَناطی(۱) که در حکم درمورد مسائل قم وجود دارد، در مورد حوزههای بزرگ دیگر مثل مشهد، اصفهان و جاهای دیگر هم طبعاً وجود دارد. از دو دیدگاه میشود دربارهی مسائل قم صحبت کرد که من از یکی از این دو دیدگاه میخواهم صحبت کنم.
دیدگاه اوّل، نگاه به مسائل عمومی حوزهی قم است؛ مسائل علم، تربیت علمی، تحقیق، اخلاق، مسائل مدیریّتی، مسائل سازمانی در حوزهی قم -که بحمدالله سالها است در قم سازمان هست، مدیریّت هست، رئیس و مرئوس هست؛ بالاخره مجموعهای برای مدیریّت حضور دارند- بحث کتابهای درسی، بحث چگونگی درس خواندن؛ یک بحث اینها است و یک نگاه، نگاه از این دیدگاه است که بنده حالا در این زمینهها نمیخواهم صحبت کنم. مقدار زیادی در این زمینهها قبلاً صحبت کردهام در دیدارهای عمومی در قم و غیر قم؛ بعد از این هم انشاءالله در مناسبتهایی، عرایضی خواهم کرد که اینها از مسائل مهمّی هم هست. فعلاً در این جلسهی کنونی، نظر من به این دیدگاه نیست.
۲) نگاه به وضعیّت رشد و بلوغ تفکّر انقلابی در حوزه
دیدگاه دوّم، وضعیّت انقلابی و رشد و بلوغ تفکّر انقلابی در حوزهی قم است؛ امروز این مورد نظر بنده است که میخواهیم مختصری در این زمینه صحبت کنیم. میخواهیم در مورد تداوم روحیّهی انقلابی و منش انقلابی در حوزهی قم و دیگر حوزهها یک مقداری فکر کنیم و کار کنیم؛ این بسیار حائز اهمّیّت است. اگر بخواهیم مقایسه کنیم با آن مقولهی قبلی، این مقوله اگر از آن مهمتر نباشد، به همان اندازه وزانت و اهمّیّت دارد. ببینید ما یک انقلاب عظیمی را در تاریخ نزدیک به خودمان گذراندهایم. حادثهی انقلاب، یک حادثهی عظیم و فوقالعاده و محیّرالعقولی بود. ما حالا عادت کردهایم به این، [امّا] کسانی که از بیرون نگاه میکنند به حادثهی انقلاب و قضاوت میکنند دربارهی حادثهی انقلاب، عظمت این حرکت را، این حادثه را، این پدیده را بیشتر از ما درک میکنند. ما چون در جریان بودیم، خیلی توجّه نمیکنیم، خیلی دربارهاش اهتمام نمیورزیم برای ارزیابی و تقویم این حادثه.
@rozaneebefarda
ادامه👇🏽
هدایت شده از M.sh
بازخوانی بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم(۱۳۹۴/۱۲/۲۵)
[صفحه 2 از 6]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔵مقایسه مبارزات دانشجویی و مبارزات حوزوی
🔹اثرگذاری دو مجموعه «حوزه» و «دانشگاه» در مبارزات سیاسی کشور
در مبارزات سیاسی در کشور -هم این مبارزات سیاسی منتهی به انقلاب و هم سایر مبارزات- عموم مردم تا حدودی ورود داشتند لکن دو مجموعه، ورود واضح و اثرگذار و بیّنی داشتند: یکی حوزههای علمیّه و علمایند -علمای شیعه- یکی هم دانشگاهها؛ این دو جریان در ادامهی مبارزات و تحرّک مبارزاتی در کشور، هم امروز حضور دارند، هم در گذشته -در قضیّهی مشروطه، قضایای نهضت ملّی، قضایای نزدیک به زمان ما در جاهای دیگر- حضور داشتند؛ لکن یک فرق اساسیای بین حوزه و دانشگاه در این زمینه وجود دارد که این فرق باید مورد توجّه قرار بگیرد.
🔸خصوصیّت مبارزات دانشجویی؛ محدود ماندن در محیط دانشگاه به علّت نداشتن امتداد اجتماعی
🔻 دانشگاه بهطور طبیعی جایی است که مبارزات در آن معمولاً پا میگیرد، معمولاً بهوجود میآید؛ در همهجای دنیا همینجور است؛ علّتش هم معلوم است؛ چون در دانشگاه یک مجموعهی جوان هستند، با مسائل روز آشنایند، طبعاً محیط روشنفکری است، محیط آگاهی از مسائل جهانی و با اوضاع حال حاضر و اوضاع جاری است؛ [لذا] معترض میشوند و اعتراض میکنند. همهجای دنیا مبارزات دانشگاهی وجود دارد و در کشور ما هم وجود داشت؛ مال این دوران مبارزات اسلامی هم نیست، قبل از آن هم وجود داشت؛ خود بنده یادم هست، سال ۴۰ که هنوز مبارزات ما شروع نشده بود، بنده در تهران بودم، دانشجوها در این خیابانها گروهگروه جمع میشدند، شعار میدادند، پلیس حمله میکرد، فرار میکردند؛ قبل از آن در دورهی نهضت ملّی هم بوده است و این مبارزات دانشجویی وجود داشته.
منتها مبارزات دانشجویی همیشه، هم در کشور ما، هم در جاهای دیگر، محدود مانده است در محیط دانشگاه، یا اندکی تأثیرگذاری بر روی برخی از مسائل عمومی کشور [داشته]؛ هیچوقت مبارزات دانشجویی تبدیل به یک انقلاب و به یک حرکت عمومی و تحوّل عمومی نشده؛ این خصوصیّتشان است. وقتی اظهارات عمومی را انسان میبیند، گفته میشود و میگویند که مثلاً حوزه و دانشگاه بنیانگذار این مبارزات بودند؛ خیلی خب، حرفی نیست؛ بله، مبارزات دانشگاه، مبارزاتی است که در خود دانشگاه تحوّلاتی ایجاد میکند، حوادثی در شهرها بهوجود میآورد منتها تفاوتش این است که اوّلاً همهی دانشجوها در مبارزات معمولاً شرکت نمیکنند؛ یک گروهی هستند [که مبارزه میکنند]؛ آن گروه هم فعّالیّتهایی میکنند، کارهایی انجام میدهند منتها هرگز ما نه در دورهی خودمان، نه در کشور خودمان، نه در کشورهای دیگر ندیدهایم که مبارزات دانشجویی در یک جایی منتهی بشود به تغییر نظام و تغییر رژیم و تحوّل عمومی و انقلاب و از این حرفها؛ حدود دانشجویی این است؛ علّتش هم این است که دانشجو نفوذ و امتداد اجتماعی ندارد؛ حدّاکثر تأثیری که دانشجو دارد، این است که در خانوادهی خودش یک فکری را ایجاد بکند یا یک چیزی را مثلاً فرض کنید ترویج کند در داخل خانواده یا یک محیطهای محدود. در کشور ما هم همینجور بود؛ بله، ما قدردان مبارزات دانشجویان هستیم، همراهی آنها با انقلاب را خیلی قدر میشناسیم، اهمّیّت میدهیم لکن در ارزیابی و در تقویم تأثیر این مبارزات، این چیزی که عرض کردم این درست است؛ یعنی این مبارزات اگر منها میشد از مبارزات روحانیّت و مبارزات روحانیّت نمیبود، مثل همهی مبارزات دانشجویی دیگر، در همان محیط دانشگاه -یا دانشگاه تهران، یا چند دانشگاه در سراسر کشور- محدود میشد و یک حملهای میکردند، یک حرکتی میکردند، یک مبارزهای میشد، یک معارضهای میشد و تمام میشد؛ [امّا] حوزه اینجور نبود.
@rozaneebefarda
ادامه👇🏽
بازخوانی بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم(۱۳۹۴/۱۲/۲۵)
[صفحه 3 از 6]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸دو خصوصیّت #مبارزات_حوزوی:
۱) همهگیر بودن مبارزه در حوزه
مبارزات حوزه اوّلاً تقریباً همهگیر بود؛ یعنی در حوزهی علمیّه -نمیخواهیم بگوییم تحقیقاً اینجور بود- تقریباً همهی طلّاب یا اغلب طلّاب درگیر مبارزه شدند. وقتی در مبارزاتِ روحانیّت، حوزهی قم وارد شد، تقریباً همه درگیر شدند؛ این یک خصوصیّت.
۲) اثرگذاری حوزه در جامعه با استفاده از دو عامل:
الف) عامل «مرجعیّت»
خصوصیّت دوّم، اثرگذاری حوزهی قم بود. حوزهی قم مرکّب است از یک مجموعهای که این مجموعه در جامعه میتواند اثر بگذارد. یک جزء این مجموعه، مرجعیّت است؛ مرجع تقلید مثل امام بزرگوار یا آن اوایلِ مبارزه که هر دو سه نفر از مراجع اعلامیّه میدادند؛ بعد البتّه امام بهتنهایی تقریباً بار همه را بر دوش میکشیدند. این مرجع تقلید بود که بهعنوان دین، بهعنوان حکم شرعی، بهعنوان وظیفهی دینی حرف او امتداد پیدا میکرد در بین مردم؛ این بخش مرجعیّتی.
ب) عامل «طلّاب»
لکن در کنار این، بخشِ طلّابی وجود داشت؛ اگر طلّاب نبودند این حرکت اینطور گسترش پیدا نمیکرد. طلبهها از جاهای مختلف، از شهرهای مختلف و نقاط مختلف کشور جمع میشوند، بعد در ایّام تعطیلات یا غیر تعطیلات متفرّق میشوند و میروند در جلسات منبر، جلسات سخنرانی، جلسات هفتگی، جلسات دینی، این فکر را منتشر میکنند در سطح مردم؛ این خیلی مهم است. یک طلبه وقتیکه فرض کنید رفت در یک روستایی یا در یک شهر کوچکی یا بزرگی و آن فکر را بنا گذاشت که تبلیغ بکند و تبیین بکند و منعکس و منتقل بکند به مخاطبین، فرقش با یک دانشجو از زمین تا آسمان است؛ دانشجو نمیتواند این کار را بکند امّا طلبه میتواند. آن عاملی که توانست پیام مراجع را در دورهی اوّل -آن چند ماه اوّل- و بعد پیام امام بزرگوار را که تنها این کار را انجام میدادند و این رهبری را انجام میدادند -چه در دورهی قم، چه در دورهی نجف- منتشر کند در اقصی نقاط کشور و در دلهای مردم نفوذ بدهد عامل طلبگی بود؛ طلبهها بودند که این کار را کردند، طلبهها بودند که این فکر را منتقل کردند به سرتاسر کشور.
🔷 یکوقتی در سال اوّل انقلاب -چند ماه بعد از پیروزی انقلاب- که سالگرد مرحوم آقا مصطفی، فرزند بزرگوار امام عزیزمان بود و در قم مجلس ترحیم گرفته بودند، از من خواستند که من بروم آنجا صحبت کنم؛ رفتم آنجا، امام هم داخل مسجد اعظم حضور داشتند. بنده یک صحبتی آنجا کردم و این آیهی شریفه را مطرح کردم: وَ اَوحی رَبُّکَ اِلَی النَّحلِ اَنِ اتَّخِذی مِنَ الجِبالِ بُیوتًا وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمّا یَعرِشونَ * ثُمَّ کُلی مِن کُلِ الثَّمَرت فَاسلُکی سُبُلَ رَبِّکَ؛(۲) خطاب به امام گفتم این زنبورهای عسل، همان طلبهها بودند که نشستند این شهد را -حرف شما را- مکیدند، بعد منتشر شدند در اطراف کشور و در جاهای مختلف و این شهد را به کام مردم ریختند؛ آنجایی هم که لازم بود نیش زدند؛ نیش هم زدند! طلبهها این کار را کردند، حوزهی قم این کار را کرد. اگر حوزهی قم نبود، اگر امام بزرگوار مثلاً در جایی مثل تهران یا یک جایی که حوزهی علمیّهای وجود نداشت این حرکت را شروع میکرد، معلوم نبود به این موفّقیّت برسد؛ این حرکت در قم بود که توانست به این موفّقیّت برسد و تبدیل بشود به یک انقلاب.
@rozaneebefarda
ادامه👇🏽
بازخوانی بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم(۱۳۹۴/۱۲/۲۵)
[صفحه 4 از 6]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
⚪️نقش بی بدیل روحانیت در بسیج عمومی مردم
🔴 امام (رضواناللهعلیه) در یک صحبتی گفته بودند که -نمیدانم من خودم شنفتم یا از دیگری شنفتم که گفتند- وقتی در پاریس بودیم آمدند گفتند که در فلان دِه، یکی از دِهات خمین، یکی از روستاهای اطراف خمین، مردم راهپیمایی کردند. راهپیمایی عمومی بوده و در آن دِه هم مردم راهپیمایی کردند؛ ملّای ده، یک پیرمردی جلوی جمعیّت حرکت میکرده و مردم شعار میدادند، همان شعارهایی که در تهران میدادند؛ امام فرموده بودند که وقتی من این را شنیدم، گفتم این انقلاب پیروز خواهد شد. (۳) این انقلابی که اینجور نفوذ دارد که تا فلان دِه که آن را امام میشناختند و تا فلانجا میرود و مردم آنجا هم حرکت میکنند، پیروزشدنی است؛ یعنی همهی ملّت، همهی آحاد مردم آمدند به میدان و این بود که رژیم پرسابقهی متّکی به قدرتهای درجهی یک عالم را توانست شکست بدهد و به زانو دربیاورد و از میدان خارج کند. ما که اینجا توپ و تفنگی مصرف نکردیم؛ انقلاب ایران با توپ و تفنگ و کودتا و نیروی نظامی که پیش نرفت، فقط با حضور مردم پیش رفت؛ حضور بدنهای مردم، جسمهای مردم. دلها خوبند، دلها مؤثّرند امّا دلها وقتی در خانهها بتپند و بیرون نیایند، هیچ اثری نمیگذارند؛ وقتی این دل تأثیرش آنچنان شد که جسم را حرکت داد و آورد به خیابان، آنوقت میشود آن راهپیماییها، میشود آن حرکت عظیم؛ و رژیم پادشاهی، با آن سابقه، با آن حمایتی که آمریکا از او میکرد و دیگران میکردند -فقط آمریکا هم نبود؛ آنوقت کشورهای کمونیستی هم از روی رقابت حمایت میکردند از رژیم شاه- بهوسیلهی مردم شکست خورد.
🔵 مردم را چه کسی آورد به خیابان؟ شماها آوردید، طلبهها آوردند. بله، امام رهبر بود، اگر امام نبود بدون شک این اتّفاق اصلاً نمیافتاد؛ امّا ابزار امام چه بود؟ آن وسیلهای که فکر امام را، خواستهی امام را، آن نیّت امام را تحقّق بخشید، عملیّاتی کرد، اجرایی کرد، حوزهی علمیّه بود، طلّاب بودند؛ ارتباط انقلاب با حوزهی قم این است.
بله، درست است، ما میگوییم همهی اقشار مردم در انقلاب شرکت داشتهاند، واقع قضیّه هم همین است، یا در مورد آن گروههای پیشرو مثلاً میگوییم «دانشجوها، طلبهها» و اسم دانشجوها را میآوریم، درست است، اینها هم واقعاً پیشرو بودهاند، در این شکّی نیست امّا پیشرو بودن و ورود، یک حلقهی وصلی لازم داشت، یک حلقهی واسطی لازم داشت؛ این حلقهی واسط حوزهی علمیّهی قم بود و البتّه حوزههای علمیّهی دیگر؛ فقط حوزهی قم نبود. شما توجّه داشته باشید که این انقلاب عظیم، این پدیدهی حیرتانگیز، این حادثهای که دنیا را تکان داد -[واقعاً] دنیا را تکان داد- منتهی میشود به این حلقهی واسط، یعنی به حوزهی قم. نسبت حوزهی قم با انقلاب این است.
🔵انقلابی ماندن حوزههای علمیّه، عامل انقلابی ماندن نظام
🔸خب، حالا حوزهی قم را بخواهند از انقلاب تهی کنند، [این] چیز کوچکی است؟ انگیزههایی وجود دارد برای این کار، حرف من این است. بنده عرض میکنم اگر بخواهیم نظام اسلامی -همین نظامی که الان تشکیلاتی دارد، قوای سهگانهای دارد، نیروهای مسلّحی دارد، دستگاهها و سازمانهای گوناگونی دارد- انقلابی بماند، اسلامی بماند، حوزهی قم باید انقلابی بماند؛ اگر حوزهی قم انقلابی نمانَد، حوزههای علمیّه اگر انقلابی نماندند، نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت. من این را به شما عرض کنم: حوزهی قم پشتوانه است. حرف من این است که میگویم حوزهی علمیّهی قم بایستی بهعنوان یک حوزهی انقلابی، بهعنوان مهد انقلاب، بهعنوان آن کورهی آتشفشانی که همینطور دارد انرژی انقلابی را صادر میکند از خودش، حضور داشته باشد و ظهور داشته باشد.
@rozaneebefarda
ادامه👇🏽
بازخوانی بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم(۱۳۹۴/۱۲/۲۵)
[صفحه 5 از 6]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔵لزوم توسعه بینش و حرکت انقلابی در حوزه قم برای جلوگیری از انقلابزدایی
خب، عرض کردیم که طبیعت قم، طبیعت طلّاب، حوزهی علمیّه، طبیعت دین است، طبیعت تبلیغ است، طبیعت قناعت است، طبیعت حضور مرجعیّت است که مرجعیّت خیلی مهم است؛ اینها همه از خصوصیّات حوزه است و همین موجب میشود که پایهی انقلاب در اینجا محکم بشود. اگرچنانچه ما دیدیم تلاشهایی دارد انجام میگیرد برای اینکه از حوزهی علمیّهی قم انقلابزدایی کنند، باید احساس خطر کنیم. عرض من با شما نمایندگان عزیز طلّاب و فضلا این است: اگر دیدید انقلابزدایی دارد انجام میگیرد باید احساس خطر کنید. خب، احساس خطر کردن کافی نیست، باید به فکر علاج بود؛ علاج هم تدبیر لازم دارد، فکر لازم دارد؛ این اهمّیّت اجتماع شما را نشان میدهد. باید افراد صاحب فکر بنشینند فکر کنند؛ با کارهای سطحی، با فریاد کشیدن که احیاناً در یک جلسهای آدم داد بکِشد و به یکی اعتراض کند، با این حرفها مسئله درست نمیشود. راه، اینها نیست؛ راه، فکر کردن و اندیشیدن و حکمتآمیز برنامهریزی کردن، مجموعههای برنامهریزی شده را تهیّه کردن و دنبال کردن است؛ بنابراین بینش انقلابی در قم بایستی توسعه پیدا کند، حرکت انقلابی باید توسعه پیدا کند.
🔴مخالفت صریح و مخالفت غیر صریح دشمنان با انقلاب
خب، مخالفت با انقلاب هم دوجور است: یکوقت صریحاً کسانی با انقلاب مخالفت میکنند -که این هم در حوزه وجود دارد، نه اینکه وجود نداشته باشد، ما بیاطّلاع نیستیم؛ حالا کسانی هستند صریحاً گوشهکنار [مخالفت میکنند]؛ البتّه کم هستند- یکوقت هست که نه، صریحاً با انقلاب مخالفت نمیشود، [بلکه] با مبانی و مبادی اعتقادی انقلاب مخالفت میشود؛ روی اینها باید حسّاس بود. اینکه ملاحظه میکنید بنده مرتّب روی مسئلهی استکبار تکیه میکنم، روی مسئلهی آمریکا تکیه میکنم، [به خاطر] این نیست که از روی عادت، آدم دائم بخواهد یک حرفی را تکرار کند؛ نه، اینها احساس خطر است. اگر نظام اسلامی در قبال نظم منحطّ جهانی هویّت خودش را از دست داد، شکست خواهد خورد؛ اهمّیّت نظام اسلامی -که میگوییم دنیا را تکان داد این انقلاب- بهخاطر این است؛ یک چیز جدید آورد.
🔴علّت مخالفت دستگاه استکبار، مقابله نظام اسلامی با زور و تزویر
خب، این چیز جدید، نظام ظالمانه و غیر عادلانه و مبتنیِ بر ظلم و زور و تزویر و مانند اینها را به چالش کشید؛ جمهوری اسلامی، نظام جهانی ظالمانه را به چالش کشید؛ علّت مخالفت با ما هم همین است. [علّت] اینکه با نظام اسلامی مخالفت میشود این است؛ وَالّا اگر چنانچه اسلام غیر سیاسی، اسلامی که کاری به کار اینوآن ندارد، اگر یک چنین اسلامی حاکم باشد، نه، هیچ اهمّیّتی هم نمیدهند و مخالفتی هم نمیکنند. شما با آمریکا، با دستگاه استکبار، با صهیونیسم همراه باشید -در کار اقتصادیشان، در کارهای سیاسیشان، در جهتگیریهایشان- و مثل آنها فکر کنید، مثل آنها حرف بزنید، مثل آنها مشی کنید، هیچ مخالفتی ندارند؛ اسمتان مسیحی باشد، اسمتان بودایی باشد، اسمتان مسلمان باشد برایشان هیچ اهمیّتی ندارد. (۴) (بله مرگ که حتماً بر آمریکا، امّا حالا اجازه بدهید صحبت بکنیم.) پس بنابراین، مسئله این است.
شما نگاه کنید به بیانات امام؛ امام، خیلی مرد عمیقی بود، خیلی مرد پُرمغزی بود؛ همینکه معروف است:
آنچه در آینه جوان بیند
پیر در خشت خام آن بیند
🔵در مورد امام واقعاً صادق بود. آن تحلیلی را که حالا باید جلوی انسان بیاورند، تماشا کند، بخواند، دقّت کند، تا به یک نتیجهی عمقی برسد، این را امام همینطور نگاه که میکرد میفهمید؛ مرد پخته، مرد آگاه. شما نگاه کنید ببینید روی چه چیزهایی این مردِ حکیمِ پختهی آگاه تکیه کرده، آنها اساسِ مسئله است، مسائل اساسی آنها است. اینها را نبایستی بتوانند تغییر بدهند؛ یک شکل مخالفت با نظام و مخالفت با انقلاب مخالفت با این چیزها است. اگر چنانچه در کارهای ما، در حرفهای ما، در جهتگیریها و رویکردهای تبلیغی ما مخالفت با آن مبانی وجود داشته باشد ضدّیّت با انقلاب و ضدّیّت با نظام اسلامی و ضدّیّت با اسلام سیاسیای است که تحقّق پیدا کرده.
@rozaneebefarda
ادامه👇🏽
بازخوانی بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم(۱۳۹۴/۱۲/۲۵)
[صفحه 6 از 6]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔵نظام اسلامی، اوّلین حکومت مبتنی بر دین بعد از دوران صدر اسلام
🔷 بعد از دوران صدر اسلام، اوّلین باری است که اسلامِ صحیحِ نابِ متّکی به قرآن و حدیث در عالم واقع، دارد تحقّق پیدا میکند؛ حتّی در دورانهایی که مثلًا علما، محترم هم بودند، اینجور نبوده. فرض کنیم در دوران صفویّه؛ خب علما، محترم بودند؛ محقّقکَرکی از شام پا میشود میآید در اصفهان یا در قزوین یا در کجا و شیخالاسلام کلّ کشور هم میشود؛ پدر شیخ بهایی، خود شیخ بهایی، اینها همه کسانی هستند که جزو علمای بزرگ بودند، خیلی هم محترم بودند، امّا اینها حدّاکثر کاری که میکردند این بود که مثلاً فرض کنید که دستگاه قضاوت را برعهده بگیرند، آنهم تا جایی که منافات با برخی از تندرویهای دستگاه حکومت و سلطنت نداشته باشد؛ وَالّا شاهعباس و شاهطهماسب و بقیّهی سلاطین، کار خودشان را میکردند، حکومت اسلامی نبود، حکومت دینی نبود. اینکه منشأ و مبدأ احکام حکومتی کتاب و سنّت باشد، روایات ائمّه باشد، از صدر اسلام -یعنی حالا آن مقداری که صدر اسلام بوده، بعد از آن- تا امروز دیگر سابقه نداشته است. امروز در ایران اوّلین بار است که یک چنین حکومتی بهوجود میآید. معنای اسلام سیاسی این است؛ اسلام سیاسی یعنی اسلامی که سیاست ادارهی جامعه را و مدیریّت جامعه را برعهده میگیرد؛ یعنی اسلام میشود مدیر جامعه. این بار اوّلی است که در اینجا اتّفاق افتاده است؛ این را میخواهند از بین ببرند، این را میخواهند نابود کنند؛ نابودکردنش هم به همین شکلی است که عرض کردم. بنابراین مسئلهی انقلابیگری در حوزهی قم در معرض خطر است؛ این را باید توجّه کنید؛ باید جزو مسائل اصلی شما باشد.
🔴آینده روشن
🔹 من آینده را در همهی زمینهها روشن میبینم؛ بعضیها گاهی اوقات یکچیزی یا پدیدهای را میبینند که مثلاً برایشان پدیدهی نامطلوبی است، فوراً دلهایشان مأیوس میشود؛ بنده اصلاً اینجوری نیستم. هر پدیدهای، ممکن است پدیدههای نامطلوبی هم یک گوشهکناری بهوجود بیاید؛ هست، همهجا هست، زمانهای گذشته هم بوده؛ زمان خود پیغمبر و امیرالمؤمنین (علیهما السّلام) هم بوده، در اینکه تردیدی نیست؛ لکن جهت کلّی، حرکت کلّی، انشاءالله حرکت خوبی است و من امیدوارم که خدای متعال کمک کند تا هم شما و هم ما بتوانیم انشاءالله به وظایفمان عمل کنیم.
🔻فرهیختگان را به #روزنه دعوت فرمائید:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
#چند_پرسش پیرامون بیانات تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
همه دلسوزان اسلام و انقلاب قبول دارند که امر ولی فقیه نباید بر زمین بماند، اما:
مخاطبان بیانات ارجمند رهبری معظم در اسفند 94، در تحقق فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی، چه اقداماتی انجام دادهاند؟!
در نظام برنامهریزی و اولویتسنجی، دقیقاً باید برای تحقق فرامین ایشان اقدام شود و خروجی عینی اقدامات انجام شده، ارائه گردد.
برای تحقق #حوزه_انقلابی و صیانت از #انقلابی_ماندن_حوزه، چه ملزوماتی باید فراهم گردد؟
در رزمایش #جنگ_بیولوژیک، نقش حوزه مقدسه قم و خصوصاً جریان انقلابی حوزه (اعم از مسئولین و بدنه حوزه)، دقیقاً چیست؟
دیدگاههای تان را با #روزنه در میان بگذارید....
@rozaneebefarda
#معنویت_گمشده_بشر_مبتلا/1
امام علی علیهالسلام:
أُوصِيكُمْ بِخَمْسٍ لَوْ ضَرَبْتُمْ إِلَيْهَا آبَاطَ الْإِبِلِ لَكَانَتْ لِذَلِكَ أَهْلًا لَا يَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلَّا رَبَّهُ وَ لَا يَخَافَنَّ إِلَّا ذَنْبَهُ وَ لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا يَعْلَمُ أَنْ يَقُولَ لَا أَعْلَمُ وَ لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ إِذَا لَمْ يَعْلَمِ الشَّيْءَ أَنْ يَتَعَلَّمَهُ وَ عَلَيْكُمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ وَ لَا خَيْرَ فِي جَسَدٍ لَا رَأْسَ مَعَهُ وَ لَا فِي إِيمَانٍ لَا صَبْرَ مَعَهُ.
شما را به پنج چیز سفارش می كنم كه اگر برای آنها شتران را پرشتاب برانید و رنج سفر را تحمل كنید سزاوار است.
1)كسی از شما جز به پروردگار خود امیدوار نباشد،
2) و جز از گناه خود نترسد، و
3) اگر از یكی سوال كردند و نمی داند، شرم نكند، و بگوید، نمی دانم،
4)و كسی شرم نكند در آنچه نمی داند بیاموزد،
5)و بر شما باد به شكیبایی، كه شكیبایی، ایمان را، چون سر است بر بدن، كه ایمان بدون شكیبایی چونان بدن بی سر ارزشی ندارد.
@rozaneebefarda