eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 فیلم|| پخش قسمت جدید مستند غیررسمی 📅 دوشنبه ۲۴خردادماه ساعت ۱۹:۴۵ 💻 سایت KHAMENEI.IR و @rozaneebefarda
تحلیل مناظره سوم انتخابات 1400 اختصاصی|| داوود مهدوی زادگان @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 📌 سخنان محکم و استوار پنج نامزد منتقد در دو مناظره قبل، هم از جهت نقد عملکرد دولت مستقر و نیز از جهت ارائه برنامه و راهکارهای عملی برای برون شد از نابسامانی کنونی، دو نامزد همسو با دولت مستقر را زمین گیر ساخته بود. ارزیابی ها حکایت از این دارد که دو نامزد دولتی در جلب نظر افکار عمومی موفق نبوده اند. چنانکه هواداران اصلاح طلب شان هم کار را به نفع رقیب تمام شده می دانند و تمام امیدشان به وقوع شوک انتخاباتی است. لذا مناظره سوم، بیش از پنج نامزد منتقد، برای دو نامزد دولتی سرنوشت ساز است. پیش بینی این بود که آن شوک انتخاباتی در این مناظره کلید بخورد. 📌 محور بحث مناظره سوم، دغدغه های مردم بود. اتفاق جالبی که در مرحله اول پیش آمد، این بود که بر اساس قرعه، پنج نامزد منتقد اول سخن گفتند و بیشتر بر طرح برنامه های شان متمرکز بودند، بخلاف دو نامزد مدافع که کمتر به بیان برنامه های شان پرداختند. و همانطور که پیش بینی می شد دو نامزد دولتی به گونه ای هماهنگ شده حملات شان را روی آقای رئیسی متمرکز کرده بودند. با این حال، مجبور به پاسخ به افشاگری های زاکانی هم بودند. هر دو نامزد دولتی سعی داشتند در مستقل نشان دادن خود، تاکید بیشتری کنند. به همین خاطر، آقای روحانی را به شکل نمایشی مورد نقد کلی و مبهم قرار دادند. 📌 مهرعلیزاده نارضایتی مردم از کارنامه دولت روحانی را اذعان کرد ولی علت این ناکارآمدی را به مدیریت ناموفق صدا و سیما نسبت داد. او همچنان مساله مهاجرت نخبگان را به حجاب و محدودیت های فرهنگی نسبت داد. اما جناب همتی هم به وزیر اقتصاد روحانی حمله برد ولی او نیز در بیان دلایل نا کارآمدی دولت مستقر، فرافکنی کرد و علت همه مصائب را به تحریم و fatf نسبت داد. در حالی که مساله مفسدان اقتصادی و ابر بدهکاران بانکی هیچ ربطی به تحریم ندارد. جناب همتی برای فضا سازی علیه آقای رئیسی برگه ای را به ایشان داد و گفت نام یازده ابر بدهکار در آن آمده است و شما نام آنها را همین جا اعلام بفرمایید. آقای رئیسی هوشمندانه پاسخ داد که ما اینکار را قبلاً در محاکم قضایی انجام دادیم و شما خودتان اعلام کنید. یعنی جناب همتی در مقابل دوربین هم شجاعت معرفی آن یازده نفر را نداشت. جناب همتی پنج نامزد منتقد را به نا بلد بودن دنیا متهم کرد. در حالی که در توئیت اخیرش که خیلی هم صدا کرد و مجبور به حذف آن شد، مائو، رهبر چین را رئیس جمهور کره شمالی معرفی کرده بود. جالب تر اینکه سابقه سفارت در چین را در کارنامه خود دارد. به هر روی، دو نامزد دولتی بر خلاف نامزدهای منتقد، به تکرار حرف های کلی و بد اخلاقی رو آوردند. بطوری که آقای رئیسی به طعنه گفت که اگر من نبودم شما چه حرفی برای گفتن می داشتید. 📌 فضای مناظره قدری خسته کننده به نظر می آمد. این احساس خستگی از ناحیه برخی از نامزدها به مخاطب منتقل می شد. دو نامزد دولتی پیدا بود که از گفتن حرف های تکراری دیکته شده به ستوده آمده اند. بطوری که هر دو حتی از روی نبشته هم به دشواری سخن می گفتند. در این میان، آقای زاکانی در تهاجم بر دولت مستقر و دو نامزدی که او آنها را پوششی و روکشی می خواند، همچون دو مناظره قبلی با حس و حال زیاد عمل کرد. آقای رئیسی هم در بیان برنامه ها و هم در پاسخ و نقد دولت روحانی و دو نامزد مدافع وضع موجود مقتدرانه عمل کرد. ایشان به خوبی نشان داد که حقیقتاً مرد میدان عمل است. آقای جلیلی بر خلاف دو مناظره قبلی کمتر به ریز برنامه های خود پرداخت. او درباره مساله تحریم و fatf پاسخ های خوبی به همتی داد. اما به نظر می رسید که دکتر جلیلی با دو نامزد دولتی قدری مماشات می کرد. زیرا به آن دو نمی گفت که نمی خواهید این مسائل حل شود بلکه می گفت حل مساله را نمی دانید. و بین ندانستن و نخواستن، فرق زیادی است. ⛔️ اما مساله تأمل برانگیز مناظره سوم، گفته پایانی جناب همتی است. او خطاب به مردم گفت که نگذارید 28 خرداد به تکرار 28 مرداد تبدیل شود. این سخن خیلی معنا دارد. بر چه اساسی همتی چنین برداشتی را کرده است. آیا این سخن وی هشدار یا تهدید است؟ طرفین کودتا چه کسانی هستند؟ چگونه است که همتی رقیب خود را به کودتاگری متهم می کند؟ آیا این گفته وی می تواند همان اسم رمز یا شوک انتخاباتی برای وقوع فتنه و شهر آشوب جدیدی در قبل یا بعد انتخابات باشد؟ اینها پرسش های مهمی است که باید پاسخ آنها را شورای نگهبان و رسانه های آزاد اندیش از همتی جویا شوند. 22 خرداد 1400 @rozaneebefarda
پیام حضرت آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی به مناسبت @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسم الله الرحمن الرحیم ملت آگاه و مؤمن ایران اسلامی با انتخابات پیش رو در مرحله حساس تاریخی قرار دارند. قرائن و نشانه‌ها حاکی از آن است که کوتاهی در این امر ممکن است آسیب های جدی و جبران‌ناپذیری به مصالح کشور وارد کند. از این‌رو شرکت در انتخابات تکلیفی الهی، اجتماعی و پشتوانه‌ای برای تحقق عزت و استقلال کشور خواهد بود. از خداوند متعال خواستارم که مردم با ایمان و عزیز ایران را یاری نموده و مشکلات و مضیقه‌های آنان را مرتفع گرداند. قم ـ ناصر مکارم شیرازی - 1400/03/23 @rozaneebefarda
بیانیه حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی به مناسبت ۱۴۰۰ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسم الله الرحمن الرحیم انتخابات با شکلی که هم اکنون در جمهوری اسلامی انجام می گیرد نعمتی است که به برکت انقلاب اسلامی بوجود آمده است و باید توجه داشته باشیم که در این انتخابات دو مطلب حائز اهمیت است: (1) مشارکت حدّاکثری مردم در انتخابات حضوری که هم واجب شرعی است و هم واجب عقلی اما واجب شرعی است به دلیل آنکه این نظام که با آن همه فداکاریها و تقدیم شهیدان بوجود آمده است حفظ آن واجب است که امام راحل (اعلی الله مقامه) فرمودند: حفظ نظام از اوجب واجبات است و پیروی از راه شهداء است و حضور در انتخابات بیعت مجدّد با نظام اسلامی است و مؤثر در حفظ نظام است. ✅و اما واجب عقلی به این دلیل است که عقل می‌گوید که انتخابات در سرنوشت انسان اثر دارد و هیچ انسان عاقلی نباید درباره سرنوشت خود بی‌تفاوت باشد و باید توجه داشته باشیم که: ✅امروز حضور در انتخابات اهمّیت ویژه ای دارد چه اینکه دشمنان نظام سعی دارند که انتخابات در فضای سرد صورت بگیرد و حضور حداکثری نباشد. از ملت با بصیرت ایران انتظار می رود با مشارکت حدّاکثری و شکوهمند خود، این تبلیغات مخالف را خنثی کنند. (2) مطلب دوم این است که لازم است انتخاب اصلح صورت بگیرد و انتخاب اصلح گزینه مهم است که هم مبنای شرعی دارد و هم مبنای عقلی و اصلح در شرائط کنونی کسی است که دلداده اسلام و نظام اسلامی باشد و تمام وجودش را وقف گره گشائی از مشکل بزرگ مردم یعنی مسأله معیشت مردم نموده است بعلاوه عدالت محوری و مبارزه با فساد دستور اول کارش باشد و روحیّه انقلابی و استکبار ستیزی که برگرفته از متن قرآن و سنّت اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) است را داشته باشد و این موضوع را عملاً نشان داده باشد. ❇️انتظار می رود که امت وفادار به اسلام با حضور شکوهمند خود و با در نظر گرفتن معیارهایی که رهبر معظّم انقلاب (دامت برکاته) بیان فرمودند پای صندوق ها و انتخاب اصلح، دین خود را ادا کرده و قلب حضرت بقیة الله الاعظم امام عصر (علیه السلام) را شاد کنند. ✅بعلاوه امروز حضور گرم و حماسه‌ای در انتخابات، تقویت جبهه مقاومت در منطقه است و در حقیقت تداوم بخش پیروزی فسطین و یمن و سوریه و لبنان و دیگر عرصه های مقاومت و همفکران حاج قاسم سلیمانی در کل جهان است و امید که ان شاء الله تعالی ملت ایران با حضور شورانگیز و گرم، حماسه‌ای در درگاه خداوند بزرگ سربلند و سرافراز باشند. «اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم» 22 خرداد ماه 1400 حسین نوری همدانی @rozaneebefarda
بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در موضوع انتخابات بیانیه شماره ۳ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسم‌الله الرحمن الرحیم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به مراجعه و سؤالات مکرر مردم مؤمن و انقلابی ایران اسلامی و در راستای تواصی به حق و ایجاد زمینه‌های شناخت اصلح و تحقق مشارکت حداکثری، در انتخابات ریاست جمهوری، ملاک‌ها و معیارهای اصلی جهت انتخاب آگاهانه را به ملت همیشه در صحنه عرضه می‌دارد تا انشاء الله این بار نیز در آزمون بزرگ انتخابات همچون دیگر میدان‌ها، نقش‌آفرین و حماسه‌ساز باشند. نامزد ریاست جمهوری در ایران، بر اساس معیارها و ملاک‌های فرد اصلح که در بیانات امام راحل عظیم‌الشأن «قدس سره» و رهبری معظم «مدظله‌العالی» آمده است باید دارای ایمان و تقوای الهی بوده و به ارزش‌های اسلامی و مکتب اهل بیت «علیهم‌السلام» و اهداف و آرمان‌های انقلاب که بر اساس نظریه ولایت مطلقه فقیه اداره می‌شود، پایبند باشد. شخص اول دستگاه اجرا، باید وحدت ملّی را در نظر گرفته و با کار جمعی و برنامه‌های حساب شده و همت بلند به دنبال حل مشکلات مردم و بسط عدالت اجتماعی در جامعه باشد. همچنین باید از ظرفیت‌های علمی کشور – حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها – به نحو احسن استفاده کرده و با عملکردی انقلابی و جهادی و با صبر و حوصله و روحیه استکبارستیزانه در تحقق آرمان‌های این نظام مقدس قدم بردارد. آن چه که در این شرایط و در ابتدای دهه پنجم و گام دوم انقلاب از سوی جامعه مدرسین علاوه بر نکات یاد شده به عنوان شاخص‌های مهم در نامزد اصلح ریاست جمهوری معرفی می‌شود موارد زیر است؛ 1.اعتقاد به توانمندی داخلی و پرهیز از هرگونه وابستگی که عزت ملی را خدشه‌دار کند. 2.مردمی بودن و ساده‌زیستی و پرهیز از خوی اشرافی‌گری. 3.استفاده از نیروهای انقلابی و افراد شایسته و نخبگان پرورش یافته در این کشور به ویژه جوانان. 4.مبارزه مستمر با فساد و تبعیض به ویژه در میان اطرافیان. 5.امیدوار به آینده و پرهیز از هر نوع رفتاری که موجب دلسردی مردم نسبت به نظام و انقلاب باشد. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته سید هاشم حسینی بوشهری رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم @rozaneebefarda
کمپین دعوت از برای و همانند رزمندگانی که در روز واقعه، با بذل جان خود برای همرزمان معبر باز می‌کردند، امروز نیز انتظار می‌رود کاندیداهای ارجمند جبهه انقلاب اسلامی، با لحاظ شرایط پیچیده انتخاباتی، جهت هم‌افزایی و رسیدن به کاندیدای واحد، اقدام و قیام فرمایند. حزب‌الله عزیز بدون هیچ‌گونه تعیین تکلیف برای هیچ یک از عزیزان، انتظار دارد با ، صحنه رقابت مؤمنانه سیاسی را با ایثارگری و اخلاق‌مداری، دیگرگون سازند و زمینه را برای تشکیل و انشاالله حرکت در مسیر فراهم سازند. همدلی جبهه مؤمنین، مقدمه جلب عنایت ویژه الهی، و جهت‌دهی قلوب آحاد ملت قهرمان ایران به سمت خواهد شد. ان‌شاالله. . @rozaneebefarda
آیت‌الله العظمی سیستانی و انتخابات نکته‌ها و ناگفته‌هایی از سیره سیاسی [صفحه 1 از 3] 💥اختصاصی|| @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بعد از سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳، همزمان با تاسیس دولت موقت عراق، دور جدید مجلس نمایندگان عراق برای تعیین نخست‌وزیر و پایه‌گذاری دولت انتقالی شکل گرفت. در نخستین انتخابات که در ۳۰ ژانویه ۲۰۰۵ انجام شد، برای ۲۷۵ صندلی مجلس رای‌گیری انجام شد که در این میان اتحادیه میهنی عراق به رهبری ابراهیم جعفری توانست ۴۸ درصد صندلی‌های مجلس را تصاحب کند و ابراهیم جعفری برای یک دوره چندماهه نخست‌وزیر عراق شد. تاسیس این مجلس مقدمه‌ای بود برای تصویب قوانینی در جهت ایجاد مجلس اصلی که در ۱۵ دسامبر ۲۰۰۵ نمایندگان آن از طریق رای مستقیم مردم انتخاب شدند. انتخابات پارلمانی 30ژانویه2005 و حمایت علنی آیت‌الله سیستانی از ائتلاف عراق متحد الشرق الأوسط در تاریخ 28دی1383 (17ژانویه2005) به نقل از سخنگوی رسمی آیت‌الله سیستانی شیخ ناجح العبودی از حمایت رسمی آیت‌الله سیستانی از فهرست عراق متحد خبر داد.شیح ناجح العبودی علت حمایت آیت‌الله سیستانی از این فهرست را «اسلامی بودن آن» و هم‌چنین «وجود شخصیت‌هایی با توان پیشرفت دادن کشور» اعلام کرد. در انتهای روند انتخابات، 48درصد آراء از آنِ فهرست عراق متحد شد و ابراهیم جعفری به مدت چند ماه به عنوان نخست‌وزیر برگزیده شد. انتخابات پارلمانی 15دسامبر2005 و حمایت ضمنی آیت‌الله سیستانی از ائتلاف عراق متحد در این انتخابات آیت‌الله سیستانی به صورت مصداقی از هیچ ائتلافی حمایت نکردند اما همگان را به پرهیز از پراکنده کردن آراء دعوت کردند.برخی جریانات سیاسی ادعا کردند که ائتلاف عراق متحد حمایت آیت‌الله‌سیستانی را از دست داده است اما سیدعمار حکیم در یک برنامه تلویزیونی تصریح کرد که مرجع اعلا هم‌چنان از این فهرست حمایت می‌کنند و اساسا این ائتلاف در انتخابات سابق با اشراف ایشان تشکیل شده بود.(خبرگزاری بحرینی «الوسط»، 20آذر1384) دفتر آیت‌الله سیستانی در تاریخ 20آذر1384 استفتائی را از ایشان منتشر کرد. ایشان در پاسخ به استفتاء مردم را دعوت به مشارکتی گسترده کردند و هم‌چنین آن‌ها را از پراکنده کردن آراء پرهیز دادند که به توجه به حمایت سابق ایشان از ائتلاف عراق متحد بعید نیست که به محوریت این ائتلاف اشاره‌ای تلویحی کرده باشند.(تارنمای رسمی آیت‌الله سیستانی - عربی- 8 ذی القعده1426) انتخابات مجالس استانی 2009 عراق کشوری است مستقل با نظام حکومتی مبتنی بر دموکراسی پارلمانی با ساختار فدرال. با قطع نظر از جایگاه مجلس نمایندگان، در سطح استان‌ها، مجالس استانی وجود دارد که در قلمرو استانی خود دارای اختیاراتی هستند.(دیپلماسی ایرانی 14تیر1390) آیت‌الله سیستانی در تاریخ 29دی1387 (21محرم الحرام 1430)، بیانیه‌ای در خصوص انتخابات مجالس استانی صادر کردند و در این بیانیه تصریح کردند که مرجعیت دینی همواره بر اهمیت انتخابات و نقش اساسی آن در تعیین سرنوشت کشور و حفظ حقوق اقشار مختلف جامعه تأکید داشته است. ایشان در این بیانیه همگان را به حضور در انتخابات تشویق کردند و در عین حال از تجربه‌های انتخاباتی گذشته ابراز نارضایتی کردند. در ضمن این بیانیه ویژگی‌های نامزد مطلوب به صورت کلی بیان شد. پیش از این در تاریخ 7خرداد1383 از ایشان برای معرفی نماینده خود در مجالس استانی دعوت شد که ایشان ضمن برشمردن ویژگی‌های لازم برای نمایندگان این مجلس از معرفی مصداق استنکاف نمودند.(تارنمای رسمی آیت‌الله سیستانی-عربی-7ربیع‌الثانی1425) تزاحم میان زیارت اربعین و انتخابات استانی در انتخابات استانی سال1387 (2009) اتفاقی نادر رخ داد و آن، تزاحم میان زیارت اربعین و مشارکت در انتخابات بود. این تزاحم آن‌قدر مشکل‌ساز بود که اهالی بصره از آیت‌الله سیستانی طی استفتائی تکلیف شرعی خود را از آن مرجع عظیم‌الشأن پرسیدند و ایشان در پاسخ فرمودند:«در انتخابات شرکت کنید سپس به زیارت امام حسین علیه‌السلام بروید.از شما مسئلت دعا و زیارت داریم.1430.1.25(النصوص الصادرة عن سماحة السید السیستانی فی المسألة العراقیة ص527) این فتوا تأثیر قابل توجهی در میان شیعیان عراق گذاشت. خبرگزاری رویترز گزارش داد: بعضی از زوار گفتند که می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند و به همین منظور یا قبل از تکمیل زیارت بازمی‌گردند یا با ماشین به مبدأ خود برمی‌گردند تا بتوانند رأی بدهند. محمدابراهی در حالی که داخل یکی از خیمه‌ها نشسته بود گفت: تا جایی که می‌توانیم جلو می‌رویم و سپس بازمی‌گردیم. مرجعیت گفته است که باید رأی بدهیم و به همین دلیل رأی می‌دهیم.(رویترز عربی 27ژانویه2009) صفحه ۲: https://eitaa.com/rozaneebefarda/9045 صفحه ۳: https://eitaa.com/rozaneebefarda/9046 👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
آیت‌الله العظمی سیستانی و انتخابات نکته‌ها و ناگفته‌هایی از سیره سیاسی [صفحه 2 از 3] 💥اختصاصی|| @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 انتخابات پارلمانی 2010 و هشدار حقوقی-انتخاباتی آیت‌الله سیستانی پیش از برگزاری انتخابات سال 2010، طرحی در مجلس نمایندگان عراق مطرح شد که مطابق آن احزاب مختلف بدون مشخص کردن نامزدهای انتخاباتی شرکت کنند و مردم به احزاب و ائتلاف‌ها با فهرست‌های سربسته و محرمانه رأی دهند. آیت‌الله سیستانی به صراحت با این طرح مخالفت کرد و دفتر آیت‌الله سیستانی نیز اعلام کرد که در صورت مشخص نبودن اسامی این احتمال وجود دارد که ایشان هیچ نقشی را در تشویق نخبگان به مشارکت انتخاباتی بر عهده نگیرند. این تصریحات نگرانی‌هایی را در خصوص تحریم انتخابات توسط آیت‌الله سیستانی برانگیخت.(بی‌بی‌سی عربی) انتخابات پارلمانی 2010م. و صدور بیانیه انتخاباتی آیت‌الله سیستانی در تاریخ 28 بهمن 1388 بیانیه انتخاباتی خود را در خصوص انتخابات پارلمانی 2010 صادر نمود و در آن بر ضرورت مشارکت عموم مردم تأکید کرد و ضمن عدم حمایت مصداقی، ملاک کفایت، امانت‌داری و التزام به مصالح ملت عراق و ارزش‌های اصیل آن رامطرح نمود.(تارنمای رسمی-عربی-2ربیع‌الأول1431) انتخابات پارلمانی 2014م. شبکه جهانی کفیل توصیه‌های مرجعیت در خصوص انتخابات را، که برگرفته از خطبه‌های نماینده ایشان در کربلا بود، منتشر کرد.توصیه اول ایشان لزوم مشارکت در انتخابات بود. ایشان تصریح کردند: کسی که می‌گوید مشارکت تأثیری ندارد اشتباه می‌کند. پیشرفت ممکن است اما به اراده پیشرفت نیاز داریم.(مؤسسة المرتضی الثقافی و الإرشاد 2014/04/23 ) همچنین نماینده آیت‌الله سیستانی در کربلا حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد صافی در خطبه‌های نماز جمعه 5اردیبهشت1393 مواضع آیت‌الله سیستانی را تشریح کرد و همگان را به مشارکت در انتخابات دعوت کرد و اعلام کرد که شوهرها حق ممانعت از مشارکت همسران خود را ندارند.او در سخنان خود تصریح کرد که اگر مردم در انتخابات شرکت نکنند دیگران مشارکت خواهند کرد و سرنوشت کشور را مشخص خواهند نمود و این اشتباهی بزرگ است.ایشان هم‌چنین اعلام کردند که آیت‌الله سیستانی فرد یا گروه خاصی را به صورت مصداقی مشخص نخواهد کرد.(مؤسسة المرتضی الثقافی و الإرشاد 2014.4.26) پس از برگزاری انتخابات و مشارکت 60درصدی مردم عراق، آیت‌الله سیستانی مراتب تشکر خود را از ملت از طریق نماینده خود در شهر کربلا ابراز داشت.(مؤسسة المرتضی الثقافی و الإرشاد 2014.5.3) تأثیر آیت‌الله سیستان در سقوط دولت نوری المالکی به گزارش دویچه‌وله: نماینده آیت‌الله سیدعلی سیستانی، از طرف ایشان در نماز روز جمعه (۲۵ ژوئیه/۳ مرداد) از رهبران سیاسی این کشور خواست به هر قیمتی به پست‌های خود نچسبند و به خاطر منافع ملی کشور فداکاری شخصی کنند. به‌نظر می‌رسد مخاطب اصلی این پیام نوری مالکی،نخست‌وزیر شیعه عراق است. نوری مالکی که در هشت سال گذشته پست نخست وزیری را بر عهده داشت، اصرار دارد که برای سومین بار ریاست دولت را در دست گیرد. این رفتار مالکی باعث شده به تدریج حمایت بسیاری از چهره‌ها و گروه‌های شیعی هم‌پیمان خود را نیز از دست دهد.(4مرداد1393) گفتنی است به گزارش پایگاه خبری العربی الجدید، آیت‌الله سیستانی از سال 2010 هیچ شخصیت سیاسی را، به جز حیدرالعبادی به حضور نپذیرفت. العبادی 4سال پس از تصدی نخست‌وزیری در مصاحبه‌ای در سال 2018 اعلام کرد که آیت‌الله سیستانی در سال 2014 طی نامه‌ای کنار گذاشتن نوری المالکی و پذیرش مسئولیت توسط وی را خواستار شده بودند.(1فروردین1398) هم‌چنین دفتر آیت‌الله سیستانی روز چهارشنبه 22مرداد1393 نامه دست نویس این مرجع تقلید شیعیان به آقای مالکی را که یک ماه پیش به صورت خصوصی نوشته شده، منتشر کرد. در این نامه آیت‌الله سیستانی به آقای مالکی گفته که نخست وزیر جدید باید کسی باشد که مقبولیت فراگیر ملی داشته باشد و بتواند با رهبران سایر گروه‌های سیاسی و مذهبی کار کند. نامه‌ آیت‌الله سیستانی در روزی منتشر شده که آقای مالکی گفته است تا زمانی که دادگاه فدرال حکم ندهد از سمتش کناره نخواهد گرفت.(رادیو فردا، 22مرداد1393/ایسنا 5مهر1393) دویچه‌وله در تاریخ 4مرداد1393 بار دیگر ادعا کرد آیت‌الله سیستانی خواستار کناره‌گیری نوری المالکی شده است. 🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
آیت‌الله العظمی سیستانی و انتخابات نکته‌ها و ناگفته‌هایی از سیره سیاسی [صفحه 3 از 3] 💥اختصاصی|| @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 موضع آیت‌الله سیستانی نسبت به انتخابات پارلمانی 2018 دفتر آیت‌الله سیستانی در آستانه انتخابات 2018م. بیانیه‌ای تفصیلی در تاریخ 14اردیبهشت1397 صادر کرد و با تشریح تاریخ 15ساله برگزاری انتخابات آزاد در عراق و نقش آیت‌الله سیستانی در آن، تنها راه پیشرفت کشور را تغییر از راه انتخابات دانست و اضافه کرد صرف برگزاری انتخابات کشور را به نتیجه مطلوب می‌رساند و در کنار آن، شرایط دیگری نیز لازم است. ایشان در این بیانیه شرکت در انتخابات را حق شهروندی دانستند و تنها وجه الزام مشارکت را مشاهده مقتضیات مصلحت کشور دانستند و تصریح کردند که اگر مردم از انتخابات کناره بگیرند افرادی که از مصالح کشور دور هستند تصمیم خواهند گرفت. ایشان در بند سوم بیانیه انتخاباتی خود تصریح کردند که از هیچ شخص یا گروهی حمایت نخواهند کرد و ملاک نامزد اصلح را درج کردند. مخالفت قاطع آیت‌الله سیستانی با انتخاب نخست‌وزیری از میان مسئولین دولت‌های سابق-19شهریور1397(2018م.) دفتر آیت‌الله سیستانی در تاریخ 19شهریور1397 در واکنش به انتشار برخی اخبار مبنی بر مخالفت ایشان با نخست‌وزیری برخی شخصیت‌های سیاسی اعلام کرد: این خبر دقیق نیست چراکه انتخابت نخست‌وزیر طبق قانون اساسی از شؤون گروهی است که اکثریت کرسی‌های مجلس را در اختیار داشته باشد و هیچ‌کس نمی‌تواند این انتخاب را رد کند اما در عین حال ایشان به صورت مستقیم و غیرمستقیم به طرف‌های تصمیم‌گیر فرموده‌اند که اگر نخست‌وزیر از بین شخصیت‌های سیاسی که در دولت‌های سابق بوده‌اند انتخاب شود مورد تأیید ایشان نخواهد بود چراکه بیش‌تر مردم امیدی به این شخصیت‌ها ندارند. بنابراین اگر فردی از غیر این افراد انتخاب شود امکان ارتباط با آیت‌الله سیستانی و دریافت نصایح ایشان را خواهد داشت و الا مرجعیت دینی کما فی السابق ارتباط خود با مسئولین حکومتی را تحریم خواهد کرد و صدای محرومین و مدافع حقوق آنان باقی خواهد ماند.(تارنمای رسمی آیت‌الله سیستانی) تأثیر آیت‌الله سیستانی در سقوط دولت عادل عبدالمهدی انتخابات پارلمانی در عراق در سال 2018برگزار شد. نتایج اعلام شده این انتخابات با ادعای تقلب روبرو شد و اعتراضات را برانگیخت.حرکت‌های اعتراضی پس از انتخابات با نارضایتی شهروندان از اوضاع نابسامان اقتصادی، بیکاری و تورم همراه شد و با اوج گرفتن تظاهرات نخست‌وزیر پیشین، عادل عبدالمهدی مجبور به کناره‌گیری شد.(دویچه‌وله 2020.9.13) پیش از این، نماینده آیت‌الله سیستانی در کربلا، طی خطبه‌ای مجلس نمایندگان عراق را به سلب پشتیبانی از دولت عادل عبدالمهدی دعوت کرد. عبدالمهدی نیز در پی این خطبه استعفای خود را اعلام کرد.(ایندیپندنت عربی-29نوامبر2019/بی.بی.سی فارسی 8آذر1398) بر اساس سند منتشر شده از استعفای عبدالمهدی، اجابت دعوت مرجعیت دلیل اول او بود. (العالم 1دسامبر2019) حمایت از برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در سال 2021 آیت‌الله سیستانی پس از دیدار با نماینده ویژه سازمان ملل اعلام کرد از برگزاری زودهنگام انتخابات در عراق پشتیبانی می‌کند.پیش از این مصطفی کاظمی اعلام کرده بود انتخابات پارلمانی عراق یک سال زودتر و ششم ژوئن سال آینده (میانه خرداد ۱۴۰۰) برگزار می‌شود. گفته می‌شود انتخابات زودهنگام یکی از خواسته‌های معترضان عراقی بود.(دویچه‌وله 2020.9.13) ▫️جمع‌بندی بازخوانی سیره سیاسی علمای معاصر نشانگر اجماعی بودن اصل دخالت در امر سیاست و نیز اتفاق نظر بر اصل انتخابات و مشارکت سیاسی مردم است. امری که گاه و بی‌گاه از سوی و و رسانه‌های معاند، مورد خدشه قرار می‌گیرد. دعوت ملت برای حضور در انتخابات و مشارکت سیاسی حداکثری و پرشور، امری است مورد اتفاق در میان علمای معاصر که قابل تردید نیست. حاشیه‌پردازی، تحریف، دروغ، تمرکز بر بعضی اختلاف‌نظرهای جزئی(که از ملزومات طبیعی اجتهاد سیاسی است)، حربه‌های نخ‌نمایی است که دشمنان دانا و بعض دوستان نادان بدان تمسک می‌کنند برای فاصله‌گذاری بین بزرگان تشیع و القای انگاره‌های غلط در مورد آنان. پیوند سیاست و روحانیت، عمیق‌تر از آن است که با تحریف قابل کتمان باشد یا با دروغ قابل وارونه‌نمایی! بازنشر محکمات اندیشه و سیره سیاسی اعاظم شیعه در دوران معاصر، و تمرکز بر اشتراکات فکری و سیاسی، در تشویق آحاد مردم متدین و مسلمان به مشارکت سیاسی، نقشی بی‌بدیل خواهد داشت. ان‌شاالله پیام‌رسان حق و حقیقت باشیم. 🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
اولویت شرکت در بر از نگاه آیت‌الله العظمی 💥اختصاصی|| @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ترجمه استفتای اهالی بصره از آیت‌الله العظمی سیستانی حفظه‌الله در خصوص تکلیف در فرض تزاحم میان زیارت اربعین و شرکت در انتخابات «ما از استان بصره هستیم و می‌خواهیم به پیاده‌روی اربعین بپردازیم ولی زمان انتخابات مصادف است با 2009.1.31 (4صفرالمظفر1430) و در این زمان ما در نیمه یا کم‌تر از نیمه راه هستیم و به دلیل طولانی بودن مسافت و عدم امکان بازگشت به استان بصره و هم‌چنین فراوانی تدابیر امنیتی و حکومت نظامی در روز انتخابات نمی‌توانیم در انتخابات شرکت کنیم. بر این اساس فتوای شما چیست؟ آیا به زیارت اربعین برویم یا در بصره بمانیم و در انتخابات شرکت کنیم؟ پاسخ: بسمه تعالی ابتدا در انتخابات شرکت کنید سپس به زیارت امام حسین علیه‌السلام بروید. از شما مسئلت دعا و زیارت دارم.» 🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
متن کامل بیانیه حمایت از در سال ۹۶ را بشناسیم! @rozaneebefarda
بیانیه جمعی از روحانیون و طلاب انقلابی نجف‌آباد پیرامون ۱۴۰۰ ۱۴۰۰ @rozaneebefarda
💥مهم حمایت جامعه مدرسین از رئیسی حوزه علمیه قم با صدور بیانیه‌ای، رسما از جناب آقای سیدابراهیم در انتخابات۱۴۰۰ حمایت کرد. @rozaneebefarda
37.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
افشای ترفندهای تبلیغاتی توسط ، استاد پیشکسوت اقتصاد @rozaneebefarda
حضور آیات عظام گلپایگانی و مرعشی نجفی در انتخابات مجلس دوم(سال۶۳) 💥اختصاصی|| @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
بیانیه سیاسی آیات عظام گلپایگانی و مرعشی نجفی در رابطه انتخابات ریاست‌جمهوری و همه‌پرسی قانون اساسی در سال۶۸ 💥اختصاصی|| @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
پیام انتخاباتی آیت‌الله العظمی گلپایگانی و دعوت مردم به مشارکت فعال در انتخابات مجلس چهارم(سال ۷۱) 💥اختصاصی|| @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
بیانیه انتخاباتی آیات عظام گلپایگانی و اراکی جهت دعوت مردم به مشارکت گسترده در ششمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری(سال ۷۲) 💥اختصاصی|| /۱۰ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
خدشه خبرنگار اعتدالی و عضو ارشد تیم رسانه‌ای در بیانیه ! ▫️این در حالی‌ست که رأی آوری جناب آقای لاریجانی در قم، مرهون حمایت جامعه مدرسین بوده است. ▫️ دیدگاه نهادهای معتبر نظام و حوزه را تنها در صورتی معتبر می‌شمارند که متضمن انتفاع سیاسی برای آنان باشد. این حد از عمل‌گرایی و سیاست‌زدگی، اصلاً قابل قبول نیست! 🔻اعتراض جناب لاریجانی به تصمیم شورای نگهبان نیز به این اشکال مبتلاست که در ادوار قبل که ردصلاحیت ایشان مطرح نبود، چرا ایشان به رویه شورا در عدم اعلان مکتوب ادله، اعتراض علنی نکرده است! @rozaneebefarda
اقدام زننده دولت روحانی در تخریب انتخاباتی سازمان‌یافته! سخنگوی دولت روحانی پس از افشای این رسوایی سیاسی، تلاش کرده با یک عذرخواهی ساده، ماجرا را جمع و جور کند! @rozaneebefarda
47.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 || فیلم کامل قسمت سوم ▫️روایتی از دیدارهای پنج‌شنبه‌ای فعالان حوزه‌ی علم و فناوری با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای @rozaneebefarda
امام خمینی و توصیه به تشکیل @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 اشاره حضرت امام در 28 آبان 1348 از شهر نجف در نامه‌ای خطاب به جناب آقای محمدرضا حکیمی نوشتند که در آن تذکرات جالبی پیرامون آگاه ساختن جامعه بیان کرده‌اند که بازخوانی بخش‌هایی از آن در شرایط سرنوشت‌ساز انتخاباتی کنونی، دارای اهمیت ویژه است. 🔘جناب مستطاب ثقةالاسلام آقای حکیمی - دامت افاضاته ... اینجانب روزهای آخر عمر را می گذرانم، و مع‌الأسف نتوانستم خدمتی به اسلام عزیز و مسلمین بنمایم! ملتهایی که با جمعیت بسیار انبوه و اراضی بسیار وسیع و ذخایر بسیار گرانبها و سوابق بسیار درخشان و فرهنگ و قوانین آسمانی در تحت اسارت استعمار با گرسنگی و برهنگی و فقر و فلاکت و عقب ماندگی دست به گریبان و در انتظار مرگ نشسته اند، [و] دولتها که به دست استعمار تشکیل می شوند، جز در خدمت آنها نمی‌توانند باشند. اختلافات موجوده در بین سران دُوَل اسلامی -که میراث ملوک الطوایفی و عصر توحش است و با دست اجانب برای عقب نگاه داشتن ملتها ایجاد شده است- مجال تفکر در مصالح را از آنها سلب نموده است. روح یأس و ناامیدی که به دست استعمار در ملتها حتی در رهبران اسلامی دمیده شده است آنها را از فکر در چاره جویی بازداشته است. امید است طبقه جوان که به سردیها و سستیهای ایام پیری نرسیده اند با هر وسیله ای که بتوانند ملتها را بیدار کنند؛ با شعر، نثر، خطابه، کتاب و آنچه موجب آگاهی جامعه است؛ حتی در اجتماعات خصوصی از این ! باشد که یا و پیدا شوند و به این اوضاع نکبت بار خاتمه دهند. باید جوانهای تحصیلکرده از این ، و سرگرم بساط عیش و نوشی که به دستور استعمار برای آنها و عقب نگه داشتن آنها فراهم شده است نگردند. باید ، تولید مثل کنند و هر چه بیشتر و پیدا کنند و صفوف خود را فشرده کنند، و در و و باشند و از و ، که دستوری است الهی، غفلت نکنند. از خداوند تعالی عظمت اسلام و مسلمین را خواهانم. سلام این جانب را به آقای [...] و هر کس که در فکر چاره است، ابلاغ نمایید. ▫️صحیفه امام؛ ج ‏2، صص 253 - 254   @rozaneebefarda
رمز پیروزیِ جبهه‌ی انقلابی در انتخابات ۱۴۰۰ چیست؟ سیدمحمدحسن صدری @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ✅به فرموده‌ی امام خامنه‌ای رمز موفقیت جبهه‌ی انقلاب و کلیدواژه‌ی طلایی انتخابات امسال، 👈«تواصی به حق» است. 🔵 در سخنرانی عید مبعث امام خامنه‌ای با اشاره به این فرمایش حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام در نهج‌البلاغه «وَ لا یَحمِلُ هذَا العَلَمَ اِلّا اَهلُ البَصَرِ وَ الصَّبرِ وَ العِلمِ بِمَواضِعِ الحَقّ» از «صبر» و «بصیرت» به عنوان دو عنصر مهم برای مواجهه با دشمنان یاد می‌کنند. ایشان در ادامه می‌فرمایند: ((اگر این دو خصوصیّت وجود داشته باشد، دشمن غالب نمی‌شود. یکی از راه‌هایی که این دو خصوصیّت را بتوان در جامعه حفظ کرد، عبارت است از «تواصی»، همان که در سوره‌ی والعصر هست: وَ تَواصَوا بِالحَقِّ ‌وَ تَواصَوا بِالصَّبر؛ مردم یکدیگر را تواصی کنند؛ این زنجیره‌ی تواصی و توصیه کردن به یکدیگر [برقرار باشد]؛ هم توصیه به حق کنند، راه حق را تأکید کنند، هم توصیه‌ی به صبر بکنند؛ این، همه را نگه می‌دارد. اگر چنانچه تواصی به صبر و تواصی به حق و بصیرت در جامعه وجود داشته باشد، این جامعه به‌آسانی دستخوش تحرّکات دشمن نخواهد شد؛ امّا اگر چنانچه این جریان تواصی که زنجیره‌ی محافظت مؤمنان است، ‌قطع بشود قطعاً خسارت خواهد رسید: اِنَّ ‌الاِنسانَ‌ لَفی‌ خُسر، اِلَّا الَّذینَ ءامَنوا وَ عَمِلُوا الصّالِحٰتِ‌‌ وَ تَواصَوا بِالحَقِّ ‌وَ تَواصَوا بِالصَّبر؛ اگر این تواصی نباشد، خسارت تحقّق پیدا خواهد کرد. خب، دشمن همین عامل مهم را هدف قرار می‌دهد.)) 🔵 ششم خرداد ماه در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس، ایشان درباره‌ی «تواصی» می‌فرماید: ((کسانی که صاحبان سخن نافذ هستند و می‌توانند روی مردم اثر بگذارند، وظیفه‌شان این است که از این نفوذ سخن استفاده کنند در جهت ترویج انتخابات؛ همه، اصناف مختلف مردم، هر کسی که سخن نافذی دارد باید حتماً از این استفاده کند ان‌شاءالله تا خدای متعال را راضی کند.)) 🔵 در روز ۱۴ خرداد ماه امام خامنه‌ای هنگام سخن‌رانی به مناسبت ارتحال امام خمینی قدس‌سره یک بار دیگر این امر مهم (تواصی) را تأکید می‌کنند و درباره‌ی انتخابات آن‌را به همه‌ی ملت تعمیم می‌دهند: ((من حالا می‌خواهم علاوه‌ی بر آن عرض بکنم که این مخصوص افراد دارای سخن نافذ نیست؛ [بلکه] همه‌ی آحاد مردم، تک‌تک آحاد مردم خودشان را موظّف بدانند که علاوه بر اینکه در انتخابات شرکت می‌کنند دیگران را هم به شرکت در انتخابات دعوت کنند؛ این، تواصی به حق است: «وَ تَواصَوا بِالحَق» که در قرآن کریم هست؛ این، توصیه کردن به حق است؛ این وظیفه است و این کار را انجام بدهند؛ افراد خانواده، دوستان، همکاران، معاشرین، آحاد مردم و کسانی که با آن‌ها سر و کار دارید را به [شرکت در انتخابات] دعوت کنید.)) 🔴 اینک و در روزهای آخر انتخابات که تبلیغات به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و تخریب‌های دشمنان درباره‌ی نامزد اصلح به اوج خود می‌سد وقت آن است که ما ملت ایران با عملمان نشان بدهیم که «ما اهل کوفه نیستیم» و با فعالیت جهادی خود ثابت کنیم «ارتش دنیا نتواند که جوابم دهد». 🔰یکی از ساده‌ترین راه‌کارها برای انجام این «حکم جهاد»، ارتباط با دوستان، بستگان، اقوام و نزدیکانِ هر کدام از ماست؛ این آشنایان اعم از فامیل، همسایه، همکار و هر کسی است که می‌توان به صورت حضوری، تلفنی و پیامکی یا از طریق سایر وسایل ارتباط جمعی است. 🔗 پیشنهاد: 📖 به دفترچه‌ی مخاطبین خود (چه دفترچه‌ی کاغذی، چه دفترچه‌های تلفن همراه و پیام‌رسان‌ها) مراجعه کنید و به همه‌ی آن‌ها یا حداقل به کسانی که فکر می‌کنید در انتخابات یا شرکت نمی‌کنند یا شرکت فعالی ندارند و از سویی احتمال تأثیر گفتارتان بر آنان (ولو اندک) وجود دارد، زنگ بزنید و ضمن تشویق به مشارکت فعال و انتخاب اصلح از او قول بگیرید که او هم حداقل به ۵ نفر دیگر این توصیه را داشته باشد. 💠 خداوند متعال به همه‌ی ما توفیق انجام دقیق و آگاهانه به توصیه‌های دین مبین اسلام مخصوصاً «تواصی به حق» عنایت بفرماید. 💢لطفاً رسانه باشید💢 @rozaneebefarda
اُمّتِ رشید، لبیک به امام جامعه و جامعه‌پردازی یادداشت وارده/ عباس حمیداوی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹 چرا کار هیئت روی زمین نمی ماند و روز به روز هیئات با شکوه تر می شوند؟ جلسات خانودگی با همه تفاوت سلیقه ها و اختلاف مشارب فکری و سیاسی و ... چرا این قدر گیرایی دارد؟ هشت سال دفاع مقدس که مقتضی یک حالت نظامی خشک بود چرا مشکلات بوروکراسی اداری ما را نداشت؟ چرا کشور در مسائلی مثل هسته ای، صنعت موشکی، خودکفایی در بنزین، دفاع برون مرزی و از این دست مسائل موفق بوده است؟ 🔹 تشکیلاتی که در هیئات مذهبی، جلسات خانوادگی، برخی از باشگاه های ورزشی، مساجد و گروه های فرهنگی وجود دارد با تشکیلاتی که در اداره جات با هم همکاری می کنند تفاوت دارد. تفاوت این دو دسته را می توان از ممیّزهای دیوانسالاری و نظام امام و امت دانست. تقابلی که فهم و تدوین وجوه افتراق آن مقدمه ای اساسی برای اصلاح ساختار کشور به سمت مردمی شدن امور است. 🔸 وقتی کار خودجوش باشد افراد قبل از همکاری و حتی همفکری، همدل اند. قطب بندی و نزاع معنا ندارد. نماینده ی منتخب، نماینده همه است و همه آن را مدیر خود می دانند، و لو این که از جریان مقابل باشد. همه با هم اند. افراد نسبت به هدف مشترک گروه، محرک درونی دارند نه بخش نامه دستوری که تحقق آن، کاری در حد رفع تکلیف، تعریف می شود. فضای اخلاقی به جای احقاق حق های حقوقی مستقر شده و افراد به فکر سبقت در خدمت اند نه انجام تکلیفی که پایین ترین سطح خدمت است. مثلا در هیئت امام حسین علیه السلام هدف رضایت مولی است و این منطق حاکم است که اگر شخص وظیفه خودش را انجام نداد بی توفیقی خودش بوده و الا کار روی زمین نمی ماند. 🔸 این که کشور در زمینه های هسته ای، صنعت موشکی، خودکفایی در بنزین، دفاع برون مرزی و از این دست مسائل موفق بوده است به خاطر فاصله از فضای بخشنامه ای به سمت همدل بودن افراد تشکیلات با امام است. ایمان به امام که علاوه بر جنبه شناختی صبغه گرایشی و دلی نیز دارد از دیگر مولفه های تشکیلات غیر دیوانسالار است. 🔸 به هر مقدار جامعه رشید باشد به همان میزان امام جامعه فضای دستوری را به فضای آتش به اختیار ارتقا می دهد. چرا که صبغه اخلاقی امت رشید باعث می شود نه تنها افراد به تکلیف حداقلی حقوقی خود عمل کنند بلکه مسابقه رشد حاکم باشد. پس رشید بودن جامعه را نیز می توان یکی از مقدمات تفویض امور به مردم دانست. ارتقای رشد جامعه در این راستا را می توان بخش قابل توجهی از جامعه پردازی دانست. واژه ای که در بیانیه گام دوم به آن اشاره شده است. ✅ امت، همدلی و رابطه اخلاقی بین افراد آن، امام و ایمان عقلانی افراد جامعه به او و رشید بودن و بلوغ افراد جامعه را می توان به عنوان مولفه های اساسی نظام امام و امت نام برد. @rozaneebefarda