ذبحِ توأمان گفتمان «نظام اسلامی» و «مرجعیت شیعی» با تقابل سازی کاذب و تقریر جناحی
علی حیدری
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸مسألهی خاصی پیش نمیآید اگر موقتا با کلام منتقدان همراه شویم که «در نامه آقای یزدی، احترام مرجعیت رعایت نشده» چون مهمتر این است که توجه کنیم انگیزه نگارش نامه جناب آقای یزدی خطاب به حضرت آیتالله شبیری زنجانی حفظهما الله به چه موضوعی باز می گردد؟
و اگر این نامه با لحن فعلی نوشته نمی شد٬ چه اشکال بنی اسرائیلی دیگری میشد بر آن گرفت؟!
🔸خوب است از این سوال شروع کنیم که مصاحبت مزورانه و سو استفاده عناصر مرموز و بدسابقه با مراجع معظم و رجال مقدس دینی امری نوپدید است یا مسبوق به سابقه؟ آیا افراد و احزابی که سهم عمدهای در قضایای سال 88 داشتند، در عمل جز مسیر «اختلال نظام» و حتی حرکت به سمت براندازی مسیر دیگری پیموده اند؟!
و آخر اینکه آیا با ترتیب دادن خدعه آمیز جلسه با چهره های مقدس٬ می توان همه سابقه مضره گذشته را پاک کرد؟!
🔹اصحاب فنّ میدانند که «نظام» در این اصطلاح نه به معنای «نظام جمهوری اسلامی»٬ بلکه به معنای نظم جامعه و معیشت مردم است. آیا کسی میتواند ادعا کند که قضایای سال 88 و تظاهرات مکرر و ادامهداری که توسط همین افراد و جریانها هدایت میشد، اختلال در نظم جامعه و معیشت مردم را در پی نداشته؟!
🔹 آقایان بیانیهنویس فراموش کردهاند که شاخص بازار بورس و وضعیت فعالیتهای اقتصادی خصوصی و خدمات عمرانی دولت در آن سال به چه فلاکتی افتاده بود؟!
🔹 آیا اختلافات سیاسی در آن دوران، کشور را به لبه پرتگاه نبرده بود؟!
🔸 آیا نامگذاری سال 89 به نام «همت و کار مضاعف»٬ برای جبران خسارات ناشی از بدعملی فتنه گران نبود تا قدری از این اختلال را جبران کند؟!
🔹اگر اینها مصداق اختلال نظام نیست، پس ظاهراً باید به دنبال پرتقالفروش گشت!
🔹 آیا مفاهیمی مثل «استقلال حوزه»، «ابوّت مرجعیت» و «مراجع در جایگاه پدری نسبت به همه افراد و جریانها هستند» در این حد به ابتذال کشیده شدهاند که اصول موضوعه و مفاهیمی بنیانی در ادبیات تخصصی حوزهها مانند «حرمت اختلال نظام» را هم میشود به پای آنها ذبح کرد و سو استفاده عوامل اختلال از مقام منیع مرجعیت را ـ که عملاً به چیزی جز تقویت و تایید آنها منجر نمیشود ـ به هیچ انگاشت و رفتار و موضعگیری ها را فارغ و مستقل از نظم اجتماعی تحلیل کرد؟!
🔹البته دیوار حاشا بلند است و ممکن است بگویند «قضایای سال 88 به این وضوح نبوده و طرف دیگری هم داشته و مقصران گوناگونی بودهاند و...» اما ورود به این بحثها از هر کسی مسموع است جزکسانی که پرداختن تفصیلی به مسائل سیاسی و دعواهای جناحی را شأن خود نمیدانند.
گذشته از آنکه٬ این جماعت همیشه طلبکار باید معین کنند اگر همانند مانحنفیه عقلاء در مصادیق و عوامل اختلال نظام دچار اختلاف و شک و تردید شدند، اصل مورد رجوع چیست و تنقیح علمیِ این اصل به چه صورت خواهد بود؟
🔹گرچه از کسانی که توانایی استفاده صحیح از اصطلاحات علمی در آنها دیده نمیشود، انتظار تنقیح چنین فروع جدیدی خلاف انصاف است. مثل همانهایی که در بیانیهشان دم از «بیعت مجدد با مقام منیع مرجعیت» زدهاند و هنوز متوجه نشدهاند که بیعت اصطلاحی است ناظر به پیمان وفاداری در برابر حاکمیت و طبعا این عنوان در ما نحن فیه مورد ندارد.
🔹تعریفی که همین گروه از مقام مرجعیت دارند، اساساً عدم جواز و یا حداقل عدم وجوب قیام فقها و مراجع برای تصدی حکومت در دوران غیبت و موکولکردن حاکمیت به دوران ظهور است.
🔸خلاصه آنکه بر زبان راندن کلمه استرجاع، نگرانی برای استقلال حوزه و سایر تباکیهایی که این روزها دیدهایم را بیشتر باید به خاطر زیرپاگذاشتهشدن هویت علمی و فنّی و مفاهیم تخصصی حوزهها استفاده کرد و البته در برابر کسانی که عنوان «استاد»ی را یدک میکشند و به «تدریس» مشغولاند اما ظواهر و بواطن امور نشان میدهد که برخی شان فعلا باید به «تدرّس» بپردازند.
@rozaneebefarda
هدایت شده از سلمان رئوفی
🔴سخنی با حاج شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی
🔸چندی است که زمزمه هایی از سوی دولت تدبیر و امید برای حضور زنان در ورزشگاه ها شنیده می شود. اتفاقی که ابتدا در رقابت های جام جهانی فوتبال و برای ورزش های دیگری همچون والیبال به تحقق پیوست و دیروز هم در بازی فینال جام باشگاه های آسیا تکرار شد.
🔸همانطور که مستحضرید طرح ورود زنان به ورزشگاه ها در دولت قبل نیز مطرح بود و بیت آیت الله فاضل لنکرانی به درستی در برابر آن ایستادند. این در حالی است که امروز حتی با تحقق این وعده دولت قبل توسط دولت تدبیر، کمترین واکنشی را از این بیت در قبال رفتارهای دولت تدبیر مشاهده نمی کنیم. این عملکرد در حالی است که حضرتعالی چندی قبل تر در مصاحبه ای تصویری با سایت مباحثات بار دیگر موضع - حقیقتا- نادرست دولت قبل را یادآوری کردید و خاطرات فراموش شده آن روزها را زنده نمودید.
🔸اگرچه با توجه به فضای نامناسب فرهنگی که در سایه دولت تدبیر - که حضرتعالی روی کار آمدن آن را لطف خدا و رأی مردم به آن را کار خدا دانسته بودید- و پروپاگاندای دستگاه های تبلیغاتی موضع گیری حوزه های علمیه باید با رعایت اقتضائات رسانه ای بوده و اظهار نظرهای فاقد قدرت اقناع اجتماعی به مصلحت نمی باشد، اما در هر حال، از شخص شما که در این موضوع خاص همواره در عرصه بوده اید، انتظار می رود که همانند دولت قبل از این اقدام مشابه دولت فعلی نیز انتقاد علنی و صریح خود را ابراز نمایید، به ویژه اینکه این دولت که از ابتدا مورد حمایت شما بوده است، اولی به تذکر شما می باشد و شاید نصیحت خیرخواهانه شما را بهتر از هر کس دیگری بپذیرد.
@motaleatehawzavi
حضور زنان در آزادی و فاکتورهای دوگانه #سکولارهای_حوزوی در قم!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
یکی از اتفاقات نسبتا عجیب این روزها٬ حضور زنان در ورزشگاه آزادی بود.
اتفاقی که طراحی مشترک دولتی ها و برخی جریان ها در خارج به نظر می رسید. دولت با تمرکز بر این قبیل اقدامات حاشیه ساز تلاش دارد ناکارآمدی و ناکامی هایش در رفع مشکلات معیشتی مردم را از کانون اخبار دور سازد.
جریان های خارجی هم گرچه شعار غیرسیاسی بودن ورزش سر می دهند اما با عناد نسبت به جمهوری اسلامی٬ بحث حضور زنان در ورزشگاه ها را دنبال می کنند.
دو گروه مذکور با انگیزه های سیاسی وارد ماجرا شدند چنانکه موضع گیری مشترک مسؤلین فوتبالی فیفا و آسیا و روزی نامه های حامی دولت از این پروژه سیاسی مشترک پرده برداشت اما در این میان واکنش حوزویان و خصوصا منادیان حفظ شعائر دینی که دائما به زمین و زمان خرده می گرفتند٬ سکوت در پیش گرفته اند!
آیا واقعا حضور زنان در ورزشگاه به نظر این جماعت اشکالی ندارد؟! آیا تالی فاسدهای آن را نمی بینند؟
خب اگر اینقدر روشنفکر هستند چرا پیشتر٬ حرف دیگری می زدند.
سکوت معنادار سکولارهای حوزوی در این وقایع نشان می دهد که یا این جماعت از منظومه فکری منسجم و متقن در مسائل اجتماعی و فرهنگی برخوردار نیستند و باری به هر جهت موضع گیری می کنند یا آنکه پیوندهای سیاسی و علایق جناحی آنان را از اعلام نظر منع کرده که در این صورت دیگر صداقت آنان در دروری گزینی از اقدامات سیاسی و جناحی با چالش مواجه است.
طلاب جوان و بدنه متدین روحانیت قم اقدامات مدعیان صیانت از شعائر و هویت صنفی و... را به دقت زیر نظر دارد و طبعا زودا که این سنخ اقدامات متناقض نما٬ پایگاه اجتماعی سکولارهای حوزوی را با بحران بیشتر مواجه سازد.
@rozaneebefarda
مروری بر دیدار جنجالی #فرح_پهلوی با یکی از مراجع عظام تقلید #نجف
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
آبانماه 57 به روزهای پایانی اش نزدیک شده بود که #فرح پهلوی همزمان با #عید_غدیر و به همراه مادر، دو فرزند و رئیس دفترش #حسین_نصر٬ راهی #عراق شد.
#صدام برای دیدار با او به محل اقامتش-قصر جادریه- رفت اما جهت گیری اخبار منتشره نشان داد که مقصود اصلی از سفر٬ دیدار با برخی مراجع تقلید و سوء استفاده از وجه مقدس آنان بوده است.
رادیو و تلویزیون ایران اعلام میکنند که «شهبانو پس از زیارت و انجام نماز در جوار مرقد مطهر حضرت علی (ع) از کسالت حضرت آیتالله آقای حاج سید ابوالقاسم موسوی خویی مرجع عالیقدر جهان تشیع اطلاع حاصل کردند و از ایشان عیادت فرمودند. مرجع عالیقدر شیعیان جهان ...[ طی این دیدار ]... برای حفظ و بقای استقلال ایران و رفاه و آسایش مردم تنها کشور شیعه اثنی عشری #دعا کردند.»
انعکاس جهت دار اخبار دیدار به مدت کوتاهی با خبری مبنی بر «اهدای یک انگشتر توسط آیتالله خوئی به همسر شاه» حکایت دارد.
این ملاقات در اوج تنفر ملت از پهلوی و در حالی صورت می گیرد که با شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی در اول آبان ۵۶ جرقه انقلاب اسلامی زده شده و به دنبال آن در مجالس چند هزار نفره مسجد اعظم قم و مسجد ارک تهران علنا نام امام با سلام و صلوات مطرح شده و به دنبال آن با انتشار مقاله موهن روزنامه اطلاعات علیه امام، تظاهرات ها و درگیری های خونین رخ داد و چهلمهای سلسله وار را در شهرهای مختلف در پی داشت.
حضور میلیونی مردم در نماز عید فطر تهران (سیزدهم شهریور)، کشتار خونین مردم در #هفده_شهریور در میدان ژاله، اعتصاب کارکنان شرکت نفت و اعتصاب مطبوعات٬ رژیم را در آستانه سقوط قرار داده بود و شاه در نطق تلویزیونی 14 آبان گفته بود که صدای انقلاب مردم را شنیده است!
در چنین شرایط پیچیده ای تئوری پردازان پهلوی به دنبال تمسک به چهره های دینی بودند تا ذهنیت مردم را تغییر داده٬ سقوط را به تاخیر اندازند.
انتشار خبر ملاقات فرح با آیت الله خویی، واکنش انقلابیون و خصوصا علمای انقلابی حوزه را در پی داشد.
#آیتالله_صدوقی که در میان علمای بلاد چهره ای برجسته است و همگان او را به فضل و اخلاق می شناسند٬ یک روز پس از انتشار خبر دیدار، تلگرافی بسیار صریح و مختصر به مرجع بزرگ نجف ارسال می کند:
«حضرت آیتالله الخویی دامت بقائه
قَد اَذهَبَت طَیّباتُکُم، ما هکذا الظّنُّ بکُم
صدوقی 20/ذیالحجه/98»
دو تن از مراجع مشهور ساکن در مشهد٬ آیات قمی و سید عبدالله شیرازی نیز نسبت به این دیدار واکنش منفی بروز دادند و همچنین علمای شیعه در برخی کشورهای اسلامی از جمله پاکستان (که آیت الله خویی در آنجا مقلدان زیادی داشتند) نیز با ارسال نامه به محضر ایشان توضیح خواستند.
طلاب و روحانیون سراسر کشور نمایندگان آیت الله خویی را به شدت تحت فشار و سوال قرار دادند. اما از همه مهم تر بیانیه ای بود که با امضای فضلا و طلاب حوزه علمیه قم٬ ضمن بی سابقه دانستن چنین دیدارهایی٬ به #تحریم شهریه آیت الله خویی پرداخته و چنین نوشتند: «به حکم وظیفه الهی و وجدانی خود تصمیم گرفتهاند به عنوان ابراز مخالفت با این عمل و تا روشن شدن بیشتر جریان این دیدار، از گرفتن شهریه آقای خویی امتناع نمایند.»
برخورد متین آیت الله خویی از دامن زدن بیشتر به اختلافات پیشگیری کرد و ایشان در پاسخ مکتوب٬ تلفنی و با صدور اعلامیه٬ اعلام کرد که این دیدار بدون اطلاع قبلی صورت گرفته و ایشان در آن نسبت به کشتار مردم و تبعید علما توسط رژیم٬ تذکر داده است. مطالبی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و انتشار اسناد ساواک٬ کاملا تایید شد.
این ملاقات غیرمترقبه چالش برانگیز که در ادبیات رژیم شاه به عنوان دیدار معرفی شده بود٬ با اعتراض ها و پرسش گری های سازمان یافته علمای متعهد مواجه شد و دقیقا همین واکنش ها بود که به برخورد پدرانه و حکیمانه آیت الله خویی ضمیمه شد و امکان هر نوع سو استفاده و #تطهیر #عناصر_فاسدالمسک_سیاسی مانند فرح پهلوی را از بین برد.
گرچه نمی توان و نباید وقایع تاریخی را به صورت بی ضابطه بر حوادث واقعه تطبیق کرد اما مطالعه تاریخ #عبرت هایی را در پی خواهد داشت که از تکرار تجارب تاریخی تلخ درس بگیریم.
@rozaneebefarda
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
رپرتاژ حساب شده یک #کانال_حوزوی به نفع جریان موسوم به #تشیع_انگلیسی
در این کانال٬ نام رهبر تشیع انگلیسی ذیل نام رهبر انقلاب و بالاتر از نام آیات عظام صافی و وحید درج شده و در آن٬ عیدالزهرا(س) جایز شمرده شده است!
@rozaneebefarda
روزنه
رپرتاژ حساب شده یک #کانال_حوزوی به نفع جریان موسوم به #تشیع_انگلیسی در این کانال٬ نام رهبر تشیع انگ
بازتاب/1
🔻🔻🔻
م.قاسمی:
عجبا واعجبا !!!!
این چه طلبه ایی است که دامن اسلام ناب محمدی و اندیشه و فکر و راه و روش و سیره و منش و قدر و منزلت امام خمینی ره و خلف بر حقش حضرت ایت الله خامنه ای حکیم و بصیر که ایندگان قدرش را خواهند شناخت رها و بدامن شیعه انگلیسی بچسبد.این اخر بد بختی است.اقلش می رفت شغل دیگه و پی دنیا .گرچه طلبه ناخلف در این لباس هم تمتعات نامشروع خود را دنبال می کند .
@rozaneebefarda
آیا پدربزرگ محمدجواد ظریف، بهائی است؟
یادداشت جنجالی #عبدالله_شهبازی پیرامون پیشینه خانوادگی #ظریف، روحانی و احمدی نژاد
🔻🔻🔻
مثلث برمودا در ایران
حاج میرزا علینقی کاشانی از تجار متمول ایران در سالهای پس از جنگ جهانی دوم است. آنگونه که عینالسلطنه نوشته، او، مانند برخی تجار دیگر آن زمان، در سالهای ۱۳۲۰- ۱۳۲۴، در زمانی که ایران تحت اشغال ارتشهای متفقین بود، از طریق بحران مالی زمان جنگ ثروتی انبوه به دست آورد.
قهرمان میرزا سالور (عینالسلطنه) در ۵ تیر ۱۳۲۴، حدود دو ماه قبل از پایان جنگ دوم جهانی (۲ سپتامبر ۱۹۴۵/ ۱۱ شهریور ۱۳۲۴)، نوشت:
«باغ مرحوم نبیلالسلطنه، که چهار هزار ذرع است جنب باغ من و رعیتی است عمارت مختصری دارد، حاجی علینقی کاشی به مبلغ یکصد و پنجاه هزار تومان خریداری و قرب سیصد چهارصد هزار تومان خرج بنای عمارت نموده.
هیچ بنایی را به این مفصلی و به این سرعت من ندیده بودم به اتمام برسد. این کاشانی از دولت سر یک کارخانه نخریسی در سمنان کارش به اینجا رسیده که ذرعی چهل تومان باغ تجریش بخرد. در حالی که این باغ پسکوچه [است] و آب روان هم ندارد.
این قبیل تجار تازه چرخ [تازه به دوران رسیده] زیاد شده[اند] و بیمحابا بدون تعمق ملک میخرند، عمارت میسازند و تا دهن باز کنی فلان باغ، خانه، ملک، دکان فروشی است مثل ریگ پول میدهند.» (روزنامه خاطرات عینالسلطنه، ج ۱۰، ص ۸۰۶۷)
و در ۴ مرداد ۱۳۲۴ افزود:
«گفتند، در روزنامه هم بود، همسایه شمیران من حاجی علینقی کاشانی در این ایام که انحصار پنبه به هم خورد پانصد هزار تومان منافع برد. (باغ به این گرانی نخرد؟)
نمازی، باز همسایه دورتر من، سال قبل در دو معامله کتیرا و چای از هریک ششصد هزار تومان برد. تا امسال چقدر برده باشد خدا عالم است.
قمار هم بین اینها از زنانه و مردانه رواجی دارد که شبی پانزده و شانزده الی سی هزار تومان بردوباخت میشود. شبی یکهزار و دویست تومان به صاحبخانه و مجلس میدهند بساط را راه بیندازد. توپ پانصد و هزار تومان میبندند. عبدالعلی خان [خواجهنوری] میگفت در کلوپ ایران شبی صد هزار تومان بردوباخت میشود.» (روزنامه خاطرات عینالسلطنه، ج ۱۰، ص ۸۰۷۳)
فروشنده باغ فوق به حاج علینقی کاشانی، که پسکوچه و بدون آب روان و با قیمت بالا بود بنحوی که عینالسلطنه را متحیر کرد، میرزا ابراهیم خان نبیلالسلطنه است که بعدها پسرش، فضلالله نبیل، رئیس دفتر فرح پهلوی شد و دخترش، زهرا نبیل، سناتور. نبیلالسلطنه و فرزندانش بهائیان سرشناس بودند.
این نوع معاملات مشکوک (خرید ملک به قیمتی بسیار بالاتر از قیمت متعارف) در زمان جنگ جهانی دوم، و بحرانهای مالی که قوانین نظارتی شدید وجود دارد، به معاملات صوری بمنظور تبادل غیرقانونی پول (پولشویی) شبیه است.
علینقی کاشانی بخش مهمی از ثروت پیشین خود را از طریق کارخانه ریسمانریسی سمنان به دست آورد. او احداث کارخانه فوق را در سال ۱۳۰۵، در زمینی که حاج میرزا آقا فامیلی، بزرگ طایفه فامیلی سنگسر و سمنان، در اختیارش گذارد (مجانی یا با قیمت نازل)، شروع کرد. کارخانه ریسمانریسی سمنان در شهریور ۱۳۱۰ با حضور رضا شاه افتتاح شد.
احداث این کارخانه در سمنان به دلیل کشت وسیع پنبه در اراضی مابین آرادان و سُرخه بود که در آن زمان مرغوبترین پنبه ایران بشمار میرفت. بخش مهمی از زارعین این اراضی از طوایف شبان سنگسر بودند که از زمان صفویه بتدریج به سُرخه و آرادان مهاجرت کردند و شیوه زیست و معیشت خود را از دامداری کوچنده به زراعت و یکجانشینی تغییر دادند.
عینالسلطنه در همان یادداشت ۵ تیر ۱۳۲۴ افزوده است: «این آدم [حاج علینقی کاشانی] پنبه را از دولت (انحصار بود) به لطایفالحیل ارزان خرید و به هر قیمت دلش خواست فروخت (نخ را).» (روزنامه خاطرات عینالسلطنه، ج ۱۰، ص ۸۰۶۷)
سی و سه سال قبل، در دوران احمد شاه قاجار، عینالسلطنه در یادداشت ۲۵ ذیحجه ۱۳۳۰ ق./ ۱۴ آذر ۱۲۹۱ ش. نوشت:
«شش ساعت از دسته گذشته، شاهآباد رسیدیم. اسبها رمق ندارند و خیلی آرام حرکت میکنند. باد میآمد و سرد بود... باز چای خوردیم. عکس عباس افندی در صدر اطاق آویخته بود. از وقتی که میر علینقی کاشانی مدیر این راه بود تمام عملهجات را از بابیها گرفته بود. حالیه هم باز همانها هستند. به این جهت است که عکس عباس افندی در اطاقها است» (روزنامه خاطرات عینالسلطنه، ج ۵، ص ۳۸۰۹)
تصور میکنم منظور از «میر علینقی کاشانی» فوقالذکر همان حاج علینقی کاشانی است که در جوانی میرزا علینقی خوانده میشد.
لینک بخش دوم یادداشت:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/120
ادامه در پست بعد
@rozaneebefarda
مثلث برمودا در ایران
لینک بخش نخست یادداشت:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/116
ادامه پست قبل
👇
با توجه به اسنادی که از تحرکات مالی برخی ثروتمندان بزرگ بعدی ایران در زمان جنگ جهانی دوم موجود است، احتمالاً باید اسنادی باشد که بتواند اطلاعات دقیقتری درباره حاج علینقی کاشانی و شرکایش، و سازوکار عملیات مالی ایشان، به دست دهد و یادداشتهای عینالسلطنه را مستند و کامل کند.
حاج علینقی کاشانی در سالهای پسین میکوشید،مانند سایر ثروتمندان بزرگ از این قماش، آنگونه که هم در ایران و هم در غرب مرسوم است، برای خود وجاهت کسب کند. به این دلیل، زمانی که به ثروت انبوه رسید، «کار خیر» نیز میکرد و به علمای بزرگ وقت، مانند مرحوم آيتالله العظمی بروجردی، «وجوهاتی» میداد. وراث مادی و معنوی اینگونه ثروتمندان معمولاً فقط این بخش از شخصیت ایشان را برجسته میکنند و درباره منشاء و سازوکار کسب ثروت خاندان خود سکوت میکنند.
سرگذشت حاج علینقی کاشانی ما را به نتایجی شگفت میرساند.
این تأمل نشان میدهد که بخش مهمی از تحولات ایران از سال ۱۳۸۴ تا امروز، در دوران صعود محمود احمدینژاد و سپس انتقال دولت به حسن روحانی، توسط افرادی رقم خورده که به منطقه کشت پنبه فوق تعلق دارند؛ همان اراضی بین آرادان و سُرخه که به خاطر آن حاج علینقی کاشانی، با حمایت رضا شاه و کمک حاج میرزا آقا فامیلی، کارخانه خود را برای تبدیل پنبه به نخ احداث کرد.
بنگرید به تصویر منطقه فوق:
t.me/abdollah_shahbazi/261
محمود احمدینژاد اصالتاً از طایفه صباغیان سنگسر مهاجر به آرادان است. حسن روحانی از جانب پدر از طایفه فریدون سنگسر (مهاجر به سُرخه) و از جانب مادر از طایفه پیوندی سنگسر است. حاج علینقی کاشانی پدربزرگ (پدر مادر) محمدجواد ظریف است.
قریب به شش ماه پیش، در یادداشت یکشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۷/ ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۸، نوشتم:
«در سالهای ۱۳۲۸- ۱۳۲۹ که دایره جغرافیایی ستاد ارتش اولین مجلدات فرهنگ جغرافیایی ایران را منتشر کرد، سرخه روستایی بود با ۴۰۰۰ نفر سکنه از توابع بخش مرکزی شهرستان سمنان در استان دوم، و آرادان روستایی بود در نزدیکی سرخه با ۲۵۰۳ نفر سکنه از توابع بخش گرمسار شهرستان دماوند استان مرکزی.
آن زمان برای هیچ کس قابل تصور نبود که در آینده دور از دو خانواده ساکن این دو روستا، که هر دو اصالتاً از طوایف شبان سنگسر (مهدیشهر) بودند، دو تن به مدت ۱۶ سال پیاپی زمام دولت ایران را به دست خواهند گرفت و بر اقتصاد (و سیاست) ایران بزرگترین تأثیرات را خواهند گذارد.»
t.me/abdollahshahbazi/4661
🔶حاشیه روزنه
آقای ظریف در کتاب خاطراتش با عنوان «آقای سفیر»، گفته بود که پدربزرگ مادری اش، حاج علینقی کاشانی یکی از تجار بزرگ تهران بوده و از او تجلیل زیادی کرده بود.
نکته بسیار مهم تحقیق اقای شهبازی اشاره به مراودات گسترده مالی حاج علینقی با میرزا ابراهیم خان #نبیل_الدوله است.
نبیل الدوله از معروفترین بهاییان ایران بود که به درجه سی و سوم در نظام فراماسونری رسیده بود و زمانی سفیر ایران در آمریکا بود.
انتشار یادداشت آقای شهبازی، واکنش های پیدا و پنهان زیادی را به دنبال داشت و احتمالا در آینده نیز بسیار بحث برانگیز خواهد شد.
این واکنش ها توضیحات تکمیلی آقای شهبازی در مورد یادداشتش را به دنبال داشته که به زودی در همینجا بازنشر خواهد شد.
عبدالله شهبازی نویسنده کتاب گرانسنگ زرسالاران یهودی و پارسی و یکی از معدود پژوهشگرانی است که در تراجم نگاری خاندان های حکومتگر ایران و جهان به صورت کاملا حرفه ای قلم می زند. با اینهمه طبعا نمی توان و نباید انتظار داشت که همه خروجی های نوشتاری ایشان، تمام و کمال مقرون به صحت و عاری از ابهام و نقص باشد.
@rozaneebefarda
آیتالله اراکی درتجمع حوزویان مدافع مردم مظلوم یمن
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
ملت ایران و حوزههای علمیه با تمام توان از مردم یمن پشتیبانی میکنند
آلسعود منفورترین حکومت در جهان اسلام است
🔹جنایات #آل_سعود با حمایت ایالت متحده و رژیم صهیونیستی در یمن از بیشرمانه ترین جنایات تاریخ است. مگر میشود، ملتی را از همه مقدمات زندگی محروم کرد و علاوه بر آن با سلاح و بمب بر آنها حمله نمود.
🔸#یمن سرزمینی است در آن جا که پرچم اسلام توسط حضرت علی (ع) به اهتزاز درآمد و از همان روز رابطهای بین نابودی صهیونیستها و اهل یمن برقرار شد.
🔹ملت ایران و هر #ملل_آزاده دنیا در هر جایی که هستند با مظلومین یمن اعلام هم بستگی میکنند و رنج یمن رنج آنها است.
✔️ بر اساس #وعدههای_الهی اعلام میداریم پیروزی مبارزان یمن و انصار الله مقتدر نزدیک است.
زمان برچیده شدن آل سعود نزدیک است. سرانجام حکومت آل سعود از درون خواهد پاچید.
🔹امروز در جهان اسلام منزوی ترین و منفور ترین حکومت، حکومت #آل_سعود است زمانی آنها ادعای رهبری جهان اسلام را داشتند.
🔹در حمایت از یمن نیز باید #رسانههایآزاد دنیا بسیج شوند و از حق مظلوم دفاع کنند و صحنه های مظلومیت این ملت را منتشر نمایند.
✔️ امروز باید کسانی که توان اقتصادی و مالی دارند جریان کمکهای گسترده به مردم یمن را راه اندازند و نماز جمعهها محل جمعآوری کمک حمایتی از یمن باشند.
✔️ امروز روزی نیست که از کمک رسانی به یمن، کسی اظهار شرمندگی کند و لذا کمک تسلیحاتی و نظامی به مردم یمن در دنیا باید علنی شود و همگان و #دولتها رسما اعلام کنند برای نجات از ظالمان کمک نظامی به یمن خواهند کرد.
متن کامل در:
👇
http://hawzahnews.com/detail/News/468829
@rozaneebefarda
دستخط مقام معظم رهبری پیرامون حضور زنان در ورزشگاه ها در دوران احمدی نژاد
@rozaneebefarda
محمدرضا باهنر: امر به معروف و نهیازمنکر لابیگری است!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸روزنامه #آرمان در تاریخ (۹۷/۸/۲۷) به انتشار سخنانی از باهنر پرداخت که بخشی از آن بسیار قابل تامل است. در ادامه گزیده ای از آن را می خوانید👇
باهنر با اشاره به اینکه تا مجلس دهم همیشه فراکسیونهای اقلیت و اکثریت بود، گفت: الان برای اینکه چیزی از مجلس دربیاید، باید دو فراکسیون را به هرقیمتی که هست به هم نزدیک کنند. باید رئیس مجلس #لابی کند اینها را کنار هم بنشاند.
🔸ما میبینیم که یک اتفاق غیرمترقبه در مجلس میافتد و مجلس دهم سه وزیر را استیضاح میکند و دوباره به هر سه رأی بیشتر میدهد.
🔹منظور این است که باید #رئیس_مجلس #لابیگر قوی و خوبی باشد.
🔹باهنر با اشاره به اینکه برخی لابیگری را #مذموم و برخی #ممدوح میشمارند، افزود: مهم تصورمان از لابیگری است. زمانی فردی میخواهد با لابیگری نمایندگان دیگر را همرأی خودش کند، خب باید گفت که قرار همیشگی نمایندگان همین است. همه دنبال این هستند که رأی بقیه نمایندگان را با خود همسو کنند.
🔸این اگر لابیگری باشد خیلی خوب است، اصلا در اسلام #امربهمعروف و #نهی_از_منکر یک نوع لابی است.
@rozaneebefarda