eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
260 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
روزنه
مواجهه صریح #امام_جمعه_رشت با #کشف_حجاب در یک مراسم رسمی 🔸حاشیه روزنه چرا باید کار به جایی برسد
بازنشر دیدگاه مخاطبان روزنه/۲ 🔸: احسنت به حاج آقای فلاحتی امام جمعه غیرت مند گیلان این که شما بار کم‌کاری‌ها و ترک فعل های متراکم مسئولان را به دوش می کشید قطعاً نتیجه‌اش غربت و مظلومیت و تحمل اهانت هاست اما فریب غوغاسالاری ها و جنگ روانی دشمن را نخورید و در این جنگ شناختی سنگر را خالی نکنید... قطعا رسانه‌هایی دشمن به شما هجمه خواهند کرد، عقب نشینی نکنید جبهه انقلاب قدردان حرکت انقلابی شماست. آزمون بزرگ این روزهای بچه حزب‌اللهی های اینه که موضع شون بر اساس حب و بغض هست یا نه؟ امام حسین «علیه السلام» می‌فرماید: «من احبک نهاک» هر آنکه تو را دوست بدارد [از خطاها] نهی می‌کند ... هر چند کوچک تر از آنیم که به بزرگانی همچون آیت اللّٰه فلاحتی خرده بگیریم... مطمئنا با شناختی که از آیت اللّٰه فلاحتی داریم، ایشون چند روز آینده در مورد این قضیه توضیح خواهند داد و ان شاء اللّٰه همه چیز شفاف خواهد شد. والله اعلم... 🔸حاشیه خود ایشان هم جزو مسئولین هستند البته... @rozaneebefarda
قابل تأمل! وقتی برنامه جامع فرهنگی و پیوست رسانه‌‌ای در کار نباشد، که در کمین نشسته‌اند، اینگونه از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند! برای آنها تفاوتی نمی‌کند؛ فلاحتی باشد یا رئیسی یا هر روحانی انقلابی دیگر! @rozaneebefarda
تصاویری شرم‌آور از مسابقات دو میدانی مختلط کشوری! 🔸حاشیه روزنه وقتی از و حرف می‌زنیم دقیقا منظورمان همین چیزهاست! فعلا خاکریز عفاف و حجاب به درون سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی خودمان کشیده شده است! اگر برای برنامه ندارند، لااقل اقل نهادهای زیرمجموعه خودشان و جلسات رسمی خودشان را که مدیریت کنند. اینجاست که راهی جز و باقی نمی‌ماند! نمایندگان متدین مجلس باید همت کنند. اگر در مسئله حجاب کار از دست برود و به نقطه برگشت‌ناپذیر برسد، همه آنها که مسئولیت دارند مقصراند و در دنیا و آخرت باید پاسخگو باشند. (😂) بجای فکر و مشورت و مدیریت فضا، برای توجیه و ، فقط می‌گویند باید کار فرهنگی کنیم! خب آقایان! کو کار فرهنگی تان؟! نمودهای کار فرهنگی تان فعلا که کاملا ضدفرهنگی از آب درآمده است! @rozaneebefarda
درنگی در اقدام در مواجهه با بی‌حجابی اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 یکم جزئیات ماجرای رشت اصلا دقیق و درست منعکس نشده است و اکنون روایت کاملی از ماجرا در دست نیست و این نوشتار نیز در پی طرح جزئیات نیست اما اجمالا ناگفته نماند که جلسه مربوط به تجلیل از شهدا و ایثارگران بوده است و آقای فلاحتی هم در همان جلسه سخنرانی کرده و.... به نظر می‌رسد جناب آقای فلاحتی و برای حضور در این مراسم نداشته‌اند و لذا با اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی مواجه شده‌اند و نتیجه‌اش شده یک ! دوم و در صحنه، حتی اگر خوب و پخته باشد، قابل تعمیم و توصیه نیست زیرا محصول موقعیت است و ممکن است در جای دیگر به تناسب اقتضائات، نتوان همان برخورد را تجویز کرد. اما اگر برخورد یک روحانی و مدیر فرهنگی ناقص و نادرست هم باشد، نمی‌توان و نباید آن را ملاک قضاوت صفر و صدی در مورد عملکرد فرد قرار داد. کارنامه افراد را باید ملاک قرار داد تا صرف یک اقدام، موجب نابودی فرد نشود. ابتکار عمل و جرأت اقدام بهنگام نباید از مدیران گرفته شود. قطعا درست آن بود بجای ، مطرح می‌شد. سوم و و ، آثارش را در این طور مواقع نشان می‌دهد! فعلا خاکریز عفاف و حجاب به درون سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی خودمان کشیده شده است! اگر برای برنامه ندارند، لااقل اقل نهادهای زیرمجموعه خودشان و جلسات رسمی خودشان را که مدیریت کنند. چرا باید کار به جایی برسد که در یک مراسم رسمی، آن‌هم با حضور نماینده ولی‌فقیه، کشف حجاب مسئله شود؟! آیا این قبیل بی‌تدبیری‌ها و ولنگاری‌های فرهنگی زمینه‌ساز رسمیت بخشیدن به کشف حجاب در کشور نیست؟ اگر در مسئله حجاب کار از دست برود و به نقطه برگشت‌ناپذیر برسد، همه آنها که مسئولیت دارند مقصراند و در دنیا و آخرت باید پاسخگو باشند. چهارم ائمه محترم جمعه، مسئول شورای فرهنگ عمومی استان‌ها هستند و اداره امر فرهنگ مستقیما به دست آنهاست لذا اگر وضع فرهنگی در یک منطقه وخیم شود، نخستین فردی که باید پاسخگو باشد ائمه جمعه اند! پنجم قرائن نشان می‌دهد که ساختارهای فرهنگی کشور در وقایع مرتبط با حجاب نه تنها برنامه کلانی برای مواجهه با نقشه دشمن ندارند، بلکه حتی از مدیریت صحیح جلسات رسمی خود نیز ناتوان‌اند. قبلا جلسات دیگری نیز در برخی شهرها از جمله سراغ داریم که در آن وضعیت حجاب برخی حضار، نامناسب بوده و تدبیری برای آن نشده بود. وقتی در موقع خودش، مسئولان عالی استانی (از امام جمعه و استان‌دار تا مسئولان ارشاد و تبلیغات و صدا و سیما) به تکالیف خود به نحو بایسته و شایسته عمل نکنند، کار از دست در می‌رود و رویه‌های غلط شکل می‌گیرد و آنوقت است که جلوگیری از مواجهه‌های ناگهانی حساب نشده، چندان ممکن نیست. ششم مثل همیشه یک عده از (!) بعضا شدیدتر از رسانه‌های معاند به آقای فلاحتی هجوم برده‌اند و دارند به آن بنده خدا درس اخلاق می‌دهند که چنین باید می‌گفتی و چنان باید می‌کردی! آقای خودش نماد برخوردهای اخلاقی مواجهه نرم و است و به همین خاطر همواره مورد نقد طیفی از فعالان فرهنگی جبهه انقلاب در استان بوده‌اند؛ در ماه‌های اخیر هم نهایت احتیاط را در مدیریت فضا به کار برده است و شاید همین ملاحظه‌کاری حداکثری در اینکه کار به این نقطه برسد مؤثر بوده است. لذا به منتقدان محترم که اغلب از عمق و عقبه وقایع رشت مطلع نیستند، توصیه می‌شود ماجرا را دقیق تر بررسی کنند و از موضع‌گیری تهاجمی و هیجانی پرهیز کنند؛ زیرا اولا خود ایشان هم احتمالا همه این تحلیل‌ها و نقدها را قبول دارند اما دچار چالش تصمیم در لحظه شده است. ثانیا هجمه بدون پشتوانه تحلیلی به یک امام جمعه، مشکلی را حل نمی‌کند. نقد اصلی آن است که در ماه‌های گذشته امر فرهنگ رها شده است و این مواجهه‌ها تنها یکی از نتایج تلخ آن است و به احتمال زیاد در شهرهای مختلف نیز ادامه خواهد یافت. هفتم بارها گفته‌ایم؛ اگر نهادهای فرهنگی در فهم مسئله و مواجهه هوشمندانه و بهنگام با آن، برنامه داشته باشند،از حجم برخوردهای سخت و حاشیه‌ساز کم خواهد شد وگرنه با رها کردن کار، دوقطبی‌سازی طبیعی‌ست! هشتم مواجهه با نقشه دشمن در مسئله حجاب، امری "سهل و ممتنع" است؛ طبق تصریحات رهبری معظم، علاوه بر حرمت شرعی، است لذا باید حفظ شود. از سوی دیگر در این مقابله، باید طوری رفتار شود که از نقشه دشمن را در پی داشته باشد و به نیز منجر نشود. برای این مهم، هم لازم است، هم ، هم و پیوست رسانه‌ای! @rozaneebefarda
بله آقای ابطحی؛ مردم در عین حال که برای روحانیت مجاهد و مردم‌مدار جان می‌دهند، از امثال تو ! اما تو بگو از عالم آخوندی چه چیزی برایت مانده؟ اصلا چه ربطی به روحانیت غیور و مهذب و معنوی شیعه داری؟ آنچه از سیاه‌نمایی و نفرت‌پراکنی که بلد بودی را در آن رمان مستهجن علیه روحانیت نوشتی. اگر نهادهای مسئول آن رمان را می‌خواندند، حتما حالا وضعت فرق می‌کرد، اما صد حیف که حاشیه‌ها موجب می‌شود کسی به وقتش متوجه نفرت‌پراکنی‌های چراغ خاموش امثال تو نشود. را که یادت هست؟ امثال تو را مردم خوب شناخته‌اند و می‌شناسند. نگذارید آنچه را بلد هستیم به زبان بیاوریم.... @rozaneebefarda
🔺حضور شقایق دهقان در مراسم رونمایی از یک کتاب با کشف حجاب! *با اعتذار از مخاطبان بابت بازنشر عکس مکشوفه آیا این اتفاقات برای مسئولان و مهم نیست؟! 🔸حاشیه روزنه بعد از ماجرای رشت، رئیس و معاون سازمان تبلیغات با صراحت و قدرت تمام وارد میدان شدند و برخی انتقادات بدیهی وارد بر موضع امام جمعه محترم رشت را بازتکرار کردند. اما آیا در مورد سازمان‌یافته در عرصه هنر و ورزش نظری ندارند؟! چرا دوستان طلبه ما معمولا فقط یک طرف غش می‌کنند؟ این دوگانگی‌ها البته در تجلیل از (صاحب آثار تحریف‌آمیز در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی و امام خمینی) نیز به نحوی دیگر خود را نشان داده بود. واقعا چرا؟ این سیر قهقرایی تا کجا پیش خواهد رفت؟ @rozaneebefarda
تکذیب می‌کنم.... تکذیبیه و توضیحات آقا سید روحانی که کلیپش در رسانه‌های ضدانقلاب بازنشر شده بود 🔻توضیحات طلبه فیلم‌بردار باهوش و خوش‌ذوق: بسمه تعالی بعد از کلاسی که استادش نیامد، به حرم رفتم. به گنبد خیره بودم که دیدم سید عرض ادبی به خواهر خورشید کرد و از حریم حرم بیرون رفت. دویدم. تا دیدمش سلام گرمی کرد. گفتم: سیدجان ، اخیرا کلیپی... گفت : بله بله، من تکذیب می‌کنم. منظورم آن نبود، دروغ است. دست به جیب شدم برای گوشی. گفتم: پس بیاید از شما فیلم بگیرم و بگویید دروغ است... بالا پرید و اشک در چشمانش جمع شد: امام زمان به تو خیر دهد جوان ، در نمازشبم دعایت می‌کنم. 🔸حاشیه روزنه روحانیان مردمی و معنوی حتی اگر در مقام نصیحت و نقد نکته‌ای داشته باشند، وقتی ببینند حرف شان شده است؛ سریع واکنش نشان می‌دهند و ابراز برائت می‌کنند و تغییر رویه می‌دهند. نمونه بارزش مرحوم آیت‌الله . 👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda/12677 https://eitaa.com/rozaneebefarda/12655 حالا این اکثریت قاطع را مقایسه کنید با معدود که از تریبون دشمن شدن ابا ندارند و هر روز یک خوراک تازه برای رسانه‌های دشمن تولید می‌کنند. @rozaneebefarda
🔻صمیمانه با حجت‌الاسلام قمی 🖊 مهدی جمشیدی ۱. این حقیر، ماه‌هاست که قصد داشتم نکته‌هایی را به اطلاع شما، که ریاست سازمان تبلیغات اسلامی را بر عهده دارید، برسانم اما نه مجالی از این سو بود و نه طلبی از آن سو. مانند وضع کلّیِ جبهۀ فرهنگی و فکریِ انقلاب، در اینجا نیز مناسبات ساختاریافته و ارتباطات منظم وجود ندارد و همه‌چیز به دست بادِ حادثه یا باران اتّفاق سپرده شده است. به نام «جبهه»‌ایم و در واقع، «مجموعه جزیره‌های پراکنده». برخی دسترسی خاص و همیشگی دارند و عدّه‌ای دور افتاده و مهجور هستند و بی‌نصیب از گفتگوی مستقیم. از همین نقطه، نخستین پیشنهادم را مطرح کنم؛ گفتگوهای منظمِ فصلانه و حتّی ماهانه با فعّالان فرهنگی و فکری. جلسه‌های رسمی و اداری نمی‌توانند چنین خلائی را پُر کنند. شما حاجت ضروری به گفتگوهای «نهادینه‌شده» و «مستمر» با کسانی دارید که در خطّ مقدّمِ میدان فرهنگ، در نبرد هستند. و البته به گفتگوهای پراکنده و بی‌ساختار ارجاع ندهید که غرضم آن نیست. از طرف دیگر، این گفتگوها باید جامۀ «رسانه» به تن کنند تا دیده شوند و همگان رشد فکری و معرفتی بیابند. جهانِ «روایت‌ها»، مبتنی بر رسانه است و باید خودِ گفتگو را در نیز در ظرف رسانه نشاند و عمومی کرد. اجازه بدهید تا مخاطب مردمی دریابد در چه بستر و زمینه‌ای، نتایج صورت‌بندی می‌شوند. مخاطب خود را از همسفری در این «مسیر»، محروم نکنید و او را ناگهان با «نتایج بسته‌بندی‌شده و قطعی» مواجه نسازید. بنابراین، از «جلسۀ رسمی» به «گفتگوی غیررسمی» عبور کنید و «رسانه» را بر «محفل» ترجیح بدهید. ۲. پرچم فرهنگ جز با «میدان‌گزینی» و «عینیّت‌مداری» برافراشته نخواهد شد. فرهنگ در متن واقعیّت اجتماعی، جاری و روان است و شما باید پا به همین میدان بگذارید. فرهنگ، «خواندنی» و «شنیدنی» نیست، بلکه باید در عمق میدان، آن را «لمس» کنید. پس در پی خلق «تجربۀ فرهنگی» برای خود باشد؛ تجربه یعنی حس‌وحالی که از معبر زیستِ واقعی در مناسبات فرهنگی می‌گذرد. «از بیرون» و «بر اساس گزارش»، نمی‌توانید گرهی را بگشایید، بلکه باید «وجود»تان در فرهنگ، غوطه‌ور شود. این جمله‌ها را در حالی می‌نویسم که در ذهن خود برای آنها، مصداقی جز سیّدمرتضی آوینی نمی‌یابم؛ او از آنچه که می‌گفت و می‌نوشت، «تجربۀ عینی» نیز داشت. آری، میدان فرهنگ، نشست و همایش و جلسه‌های اداری نیست، بلکه عمق محله‌هاست، و فعّالان فرهنگی در مسجدها، و گروه‌های خودجوش که تولید می‌کنند، و یادداشت‌نویسان فضای مجازی، و عرصه‌های مواجهه و مناظرۀ معرفتی و ... . اگر در فلان مدرسه یا دانشگاه و یا خیابان، تعدادی دختر تجمع کرده‌اند و با کشف حجاب، تمایز خود را عیان می‌کنند؛ شما باید همین جا را میدان بدانید و در آن حاضر باشید. برخی بزرگان وقتی با درخواست گفتگو مواجه می‌شدند، همان‌جا عبای خویش را بر زمین پهن می‌کردند و به گفتگو می‌نشستند. «اثر» و «خاصیّت» در این نوع تعاملات، نهفته است. من در ماه‌های گذشته، تشنۀ مشاهدۀ حتّی «یک قاب» از چنین حضوری بودم. همین تجربه‌های کوچک، «گفتمان‌ساز» هستند؛ و مگر ندیدیم که جبهۀ فرهنگیِ دشمن از طریق آفریدن همین تجربه‌های کوچک، پیشروی کرد و روایت و فتنه و اغتشاش و ذهنیّت پدید آورد. ۳. ما در حالی که در حسرت چنین کنش‌هایی بودیم و هستیم، ناگهان می‌شنویم شما نسبت به یک لغزش گفتاری، موضع می‌گیرید. اگر در همه یا بیشتر این مسیر فرهنگیِ پُرحادثۀ ماه‌های اخیر، چنین می‌کردید و حضور میدانی و رسانه‌ای می‌داشتید، می‌گفتیم تعادل و توزانی وجود دارد، ولی وقتی مشاهده می‌کنیم که آخرین کنشگری شما از این دست، موضع یک‌سال پیش شما دربارۀ درگیری در اتوبوس بر سر حجاب بود، با خویش زمزمه می‌کنیم که ایشان تاکنون چه می‌کردند و چرا نبودند و این واقعه چه خصوصیّت منحصربه‌فردی داشته است که ایشان نتوانسته به سکوت چندماهۀ خود ادامه بدهد. صریح بنویسم: «نبودن»‌تان در معرکۀ واقعیّت فرهنگی، محسوس است و این قبیل موضع‌گیری‌های موردی در نسبت با آن سکوت و غیبت، سئوال‌برانگیز. «مسألۀ فرهنگیِ اصلی»، عادی‌سازیِ حرام سیاسی و شرعی و زنجیرۀ فرسودن سبک زندگیِ اسلامی و ایرانی است که کشف حجاب، یکی از حلقه‌های آن است. ما در این باره، تحلیل و تفسیر چندانی از شما نشنیدیم، و کنش میدانی و تجربۀ عینی نیز ندیدیم. و اگر غیر از این است، «بی‌خبریِ» ما حاصل «بی‌روایتیِ» شماست. «نگفتن‌ها» و «نبودن‌ها»ی شما در عرصۀ نزاع شناختی، همچون خالی‌کردن میدان برای دیگری‌های فرهنگی است تا آسوده‌خاطر، کج‌روایت ببافند و با تولید خُرده‌واقعیّت‌های اجتماعی، معانی غلط به جامعۀ ایران نسبت بدهند. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
17.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید|| سخنانی که در حاشیه یک تذکر، ناشنیده ماند! 🔸فیلم کامل سخنرانی در جشنواره تئاتر کودک ایثار در رشت، پیش از 🔻یادداشت اختصاصی روزنه در تحلیل زمینه‌ها و حاشیه‌های اتفاق رشت: درنگی در اقدام در مواجهه با بی‌حجابی https://eitaa.com/rozaneebefarda/12718 🔻بازنشر یادداشت اختصاصی روزنه در : http://fna.ir/3ccshh 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053