جبل الرحمه، تجلی مجد و طلعت نورانی خداوند!
یادداشتهای حج/۱۰
[صفحه ۲ از ۲]
اختصاصی|| حجتالاسلام حمید احمدی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
اگر گوییم جبل الرحمه جبل طور حسین است که درخشش نور خداوندی با زمزمه های قدسی اش
درخشید سخن به گزاف نگفتیم.
بله کوه طور است و باید خلع اغیار از نفس کرد و اذن ورود گرفت. چنانچه کوه طور به تجلی نور حق محل مناجات کلیم خدا شد و ساعیر محل مناجات حضرت مسیح کلمه الله و جبل فاران با تجلی خداو ند معبد پیامبر خاتم گردید.
بِمَجْدِكَ الَّذِي ظَهَرَ عَلَى طُورِ سَيْنَاءَ فَكَلَّمْتَ بِهِ عَبْدَكَ وَ رَسُولَكَ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ
و به مجد و بزرگيت كه در طور سينا ظاهر نمودى و به آن با بنده خود و رسولت موسى بن عمران سخن گفتى
وَ بِطَلْعَتِكَ فِي سَاعِيرَ وَ ظُهُورِكَ فِي جَبَلِ فَارَانَ بِرَبَوَاتِ الْمُقَدَّسِينَ
و بطلعت نورانيت كه در ساعير (جايگاه مناجات عيسى) بر او آشكار نمودى و بظهورت كه در كوه فاران (بقرب مكه بر خاتم رسولانت) تجلى كردى (و آن تجلى با عظمت) در مقامات عاليه قدسيان
وَ جُنُودِ الْمَلاَئِكَةِ الصَّافِّينَ وَ خُشُوعِ پیامبران شد.
🔹به همین جهت جبل نور و رحمت در روز عرفه درخشش نورش متفاوت و جذبه رحمانی و جمال الهی اش پر فروغتر است
چون حاجیان در میقاتی حد اقل برخی نشان های دنیا دور افکنده و بعضی خلع تعلقات ما سوی الله کرده اند، لذا تشرف شان بی نعل مقام و جاه و طمع به اغیار است. و امید به قبس نوری از آن برچینند.
🔹هنوز ایستاده ودست هایش بالاست و گونه های مبارکش در باران اشک خیس و آهنگ مناجات و نغمه های دلکش نیایش تکرار نشدنی اش به تسبیح محبوب و تضرع و استغاثه ادامه دارد:
▪️سبحانک انی کنت من الموحدین
▪️سبحانک انی کنت من الخائفین
▪️سبحانک انی کنت من الوجلین
▪️سبحانک انی کنت من الراجین.
همرهان نیز چنین کردند و همدلانه برای بزمی بزرگ در موسمی دیگر آماده شدند و میوه اجابت از ادعیه چیدند و سرود رضایت خواندند بر عهد خویش وفا کردند .
حمید احمدی
صحرای عرفات
نهم ذیحجه
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید|| #حاجقاسم و دعای شهادت در روز عرفه
🔹روایتی بغض آلود از حال و هوای شهید حاج قاسم سلیمانی در مراسم دعای عرفه حرم مطهر رضوی...
@rozaneebefarda
هدایت شده از مجموعه فرهنگی ندای بهشت
14.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📝 رفتی و امروز جای خالی ات را در تمام بند بند وجودم احساس میکنم...
چه شیرین بود لحظه های با تو بودن...
و چه تلخ است نبود تو در این دنیای پر از هیاهو؛
که کوهی استوار همچون تو میخواهد برای پناه آوردن و رهنمایی طلبیدن در عبور از بحران های دوران...
⬛️ سالروز رحلت استاد دکتر محمد حسین فرج نژاد به همراه همسر محترم و فرزندان عزیزشان تسلیت ⬛️
---------------------------------------------------------------------
#استاد_فرج_نژاد
#دومین_سالگرد
#روابط_عمومی
#ندای_بهشت
برای دوستانمان هم به اشتراک بگذاریم
#در_کار_خیر_سهیم_باشیم
@nedayebehesht
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
مجموعه پوسترهای «#شهید_مظلوم در بیان مصباحِ دوستان»
🔺️بیانات حضرت آیت الله مصباح یزدی پیرامون عظمت شخصیت شهید آیت الله دکتر بهشتی (ره)
🌐 @mesbahyazdi_ir
مسأله «سروش محلّاتی» چیست؟
حجتالاسلام سعید صلحمیرزائی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
سروش محلاتی در سخنرانی روز دوم تیرماه در شرح نماز دهه اول ذیحجه گفت:«اگر برای مردم جهنم درست شد نمیتوان توقع داشت مردم اصول و قواعد یک زندگی مطلوب را که شرع مقدس ارائه کرده است رعایت کنند. خداوند ابتدا آتش را خاموش کرد و آرامش را به زندگی آنها برگرداند، سپس به موسی بن عمران فرمود بیا آماده شو و برنامه زندگی انسانها را دریافت کن. در این شرایط میتوان از مردم توقع و انتظار داشت.»
در این یادداشت با مرور نکاتی به 2 سؤال پاسخ داده شده است: آیا احکام و الزامات دین برای دوران آسایش مادّی است؟ هدف امثال سروش محلّاتی از این سخنان چیست؟
1-سالها است که سروش محلاتی، نقل محفل جریانهای متمایل به غرب و سخنران محافل سران فتنه است. رسانههای آنها نیز دوست دارند که از عنوان «آیتالله» برایش استفاده کنند!
سخنرانیهایش کمککار روحانی و خاتمی و رسانههای ضدّ انقلاب بوده است. حال سؤال این است که مسألهی او چیست؟ و کجای بازی دشمن با سخنان او کامل میشود؟
2-از این بخش سخنرانی او برداشت میشود که میانگارد: دین برای دوران خوشی است و احکام شریعت، در زمانههای سخت و عسرت، نازل نمیشود. او از قرآن کریم برداشت کرده است که تورات پس از نجات بنیاسرائیل و گذر ایشان از نیل و غرق شدن فرعونیان، نازل شده است و قبل از آن، تکالیف و احکام و الزامات شرعی برای بنیاسرائیل وجود نداشته است.
2- او در همین سخنرانی به تخلّف بنیاسرائیل و گوش سپردن به سامری اشاره کرده است و انگارهای که در ابتدای سخنرانی گفته است را فراموش کرده است. اگر تکلیفی برای بنیاسرائیلیان وجود نداشته چه دلیلی برای توبیخ ایشان پس از بازگشت حضرت موسی(علیهالسّلام) وجود داشت؟
3-گویا این شخص که ظاهراً ادّعای اجتهاد نیز دارد و مدرّس درس خارج است فراموش کرده است که شریعت موسوی، دنبالهی شریعت ابراهیمی بوده است. «وَ مَنْ أَحْسَنُ دیناً مِمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ وَ اتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْراهیمَ حَنیفاً وَ اتَّخَذَ اللَّهُ إِبْراهیمَ خَلیلاً»(نساء، آیه 125) دین حنیف، از حضرت ابراهیم به حضرت اسحاق و از او به فرزندش حضرت یعقوب منتقل گردید و بعد در فرزندان و نوادگان ایشان دنبال شد و پس از حکومت حضرت یوسف(علیهالسّلام) در مصر، بنیاسرائیل به آنجا کوچ کردند و لذا نمیتوان گفت که بنیاسرائیل بدون احکام و شریعت بودهاند بلکه برخی از آیات(آلعمران،آیه 93)، نشان میدهد که براساس حکم حضرت یعقوب، برخی از امور حلال، بر بنیاسرائیل حرام بوده است.
4-انگاره باصطلاح دینشناسانهی سروش، با اصل فلسفهی دین که جهت دادن به همهی حرکات و سکنات انسان و جامعه برای به تکامل رساندن انسان است، در تضاد میباشد. با نگاه به تاریخ ادیان نیز در مییابیم که از ابتدای بعثت پیامبران الهی که دائماً با مشکلات و دشمنیها همراه بوده، تکالیف وجود داشته است.
شاید بتوان گفت جز در سال آخر عمر پیامبر اکرم(صلّیاللهعلیهوآله) هیچگاه راحتی و آسایش مادّی به طور کامل وجود نداشته است امّا در تمام آن 22سال، تکالیف متعدّدی برای مسلمانان وجود داشته است چه دوران مکّه که دوران سخت شکنجه و شعب را در خود داشت و چه دوران مدینه که توام با جنگ و حمله و خیانت کفّار و اهل کتاب و منافقان بود. و اصلاً در این دوران است که مردان اصلی دین ساخته میشود.
کمااینکه امیر المؤمنین(علیهالسّلام) در نامه 45 نهجالبلاغه فرمودند: «بدانید آن درخت که در بیابانها پرورش یافته، چوبى سختتر دارد و بوتههاى سرسبز و لطیف، پوستى بس نازک. آرى، درختان بیابانى را به هنگام سوختن، شعله نیرومندتر باشد و آتش بیشتر.»
5-البتّه اصل تدریج در فعلیّت یافتن احکام و همچنین در نظر بودن شرایطی همچون اضطرار و عسر و حرج برای صدور احکام ثانویه قابل انکار نیست و این با انگارهی عالم مورد پسند رسانههای زرد، تفاوت دارد.
6-فارغ از بحث علمی و سستی انگاره سروش محلّاتی، این نکته باید در نظر خوانندهی محترم باشد که چرا در دوران جهاد فرهنگی و حقوقی مؤمنان برای مقابله با جنبش گناهکاران و دشمنان پوشش عفیفانه،و در دورانی که شهدا و مجروحانی در زمینه نهی از این منکر تقدیم شده است، کسانی همچون سروش، اصرار دارند این مطالبه را با به رخ کشاندن مشکلات معیشتی، غیر دینی جلوه دهند.آیا او و همفکرانش که ملبّس به لباس روحانیت هستند، معتقدند که بقیهی تکالیف الهی هم باید فقط در دوران آسایش پیگیری شود؟واقعاً مسألهی سروش محلاتیها چیست؟
7-او همچنین تلویحاً با سیاهنمایی شرایط کشور و ندیدن پیشرفتها و تلاشهای مسؤولان خدوم و گروههای خودجوش مردمی برای سازندگی کشور و کم کردن آلام مردم و همچنین افزایش رفاه نسبی،همچون همقطارانش، تکمیلکننده جنگ شناختی دشمن است.
#سکولاریسم_حوزوی
@rozaneebefarda
از ضیافت الله تا لقاءالله
یادداشتهای حج/۱۱
[صفحه ۱ از ۲]
اختصاصی|| حجتالاسلام حمید احمدی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
♦️صاحب بیت برای آماده سازی بندگان برای حضور در بیت و بلد امنش و از آنجا برای دیدار با صاحب بیت ، به ضیافتی مردمان را فراخواند و بار عام داد ضیافتی یک ماهه برپا نمود و این ماه را مهمانی همه بندگانش قرار داد و پایان این ضیافت را به ضیافتی دیگر که عصاره و شکوه آن ضیافت ماهنه است بیاراست و بلکه همه بهانه و تمرین و آماده شدن برای این ضیافت بزرگ بود لذا آن را عید ضیافت خواندند. به همین جهت اهل عرفان عید فطر را که از دو عید بزرگ اسلامی در قرآن کریم بیان شده ، را عید "ضیافت الله"
می خوانند .بر این نظرند که خداوند این ضیافت را برقرار ساخته تا استعداد حضور برای عیدی که از آن به عید
"لقاءالله " َنامند ، آماده شوند.
🔸سر آنکه اشهر حج بعد عید فطر آغاز می شود
و در ادعیه مختلف ماه رمضان و عید فطر درخواست واحد" اللهم الرزقنا
حج بیتک الحرام فی عامی هذا و فی کل عام" با مضامین و تعابیر مختلف
بارها تکرار شده است.
چون آن مقدمه و مدخل برای این عید بزرگتر یعنی
عید لقاء الله است.
بدان جهت که حج و عید قربان و همه عالم هنوز از ولایت صاحب مقام خلت ابراهیم خلیل الله برخوردار است.
چون هنگامی که ضیافت حج بر پا می شود حج گزار با دوبار احرام بستن و محرم شدن و تلبیه و تاکید برعهد خویش و خلع هر آنچه ماسوی الله است، از خانه گذر تا به صاحب خانه برسد . این تعلیم و آموزه جاوید حضرت ابراهیم علیه السلام است که در روز دهم ذیحجه مقام لقای حق و مقام خلت و خلیل اللهی او را از همه آنچه غیر خدا بود مصون ساخت و دور کرد و خودی ندید تا تعلق و احساس وابستگی کند .هرآنچه محبوب اوخواست خلیل همان پذیرفت . با آنکه در مقام خلت طلب نیاز نزد حضرت حق بردن با اجابت قطعی همراه است چنانچه در حدیثی از امام علی بن موسی الرضا علیهما السلام آمده است که حضرت ابراهیم علیه السلام درخواست احیای مردگان را از خداوند برای اطمینان از وصول به مقام خلیل اللهی بوده است نه تردید در قدرت خداوند تعالی، اگر اجابت می شد- که شد- اطمینان قلبی به وصول این مقام رفیع یعنی دوست خداوند و خلیل او.
خلیل از غیرخداوند هیچ تقاضا و اعلام نیاز نمی کند، بلکه فقط از خداوند طلب می کند چنانچه در ماجرای به آتش افکندش درخواست کمک ملائک را همنپذیرفت با آنکه آنها بدون درخواستا و آمده بودند .
این ویژگی یعنی آدمی به جایی می رسد که غیر خالق و رضا و خواست
تمنایی ندارد. و اگر محبوب ذبح فرزند و سوختن در آتش پسندد آتش هم گلستان و قربانی فرزند همان می شود که زینب کبری فرمود :
"ما رایت الا جمیلا ". لذاست که اهل معنی گویند صبر اجمل داریم و صبر جمیل. صبر جمیل یعنی پیش خلق شکایت و نیاز نبردن ولی پیش خداوند طرح نیاز کردن اشکالی ندارد و این خم مقاممتعالی صبر است .
اما صبر اجمل که مقام خاص ولی خداست حتی پیش خداوند هم شکایتی نبرد همانطور که حسین بن علی علیهما در ماجرای کربلا نه کشته شدن فرزند شش ماهه تشنه اش و نه از قطعه قطعه شدن جوان رشید و محبوبش و برادر عزیز و وفادارش هرگز به خداوند شکایتی نبرد ، فقط گفت خدایا این قربانی از ما بپذیر!
او را چیزی فراتر از زیبایی قابل حس و درک ما مجذوب خود ساخته بود که جز رخ یار ندید و جز وصف او نگفت !
ما که در پشت پرده های حجاب های متعدد انانیت و نفسانیت گرفتاریم، درکی نداریم تا به وصفش نشینیم.
اما حکیمان و اهل معرفت گفته اند که این صبر ی که ابراهیم خلیل علیه السلام در ذبح فرزند به کار بست عزیزش را بدون هیچ بهانه جویی و بدون درخواست تأخیر یا صرف نظر کردن نداشت. بله آرامش و اطمینان او تماشایی شد
لذا مقام ایثار و گذشت نیست .مقام ایثار برای پیامبر خدا نه تنها ارزش نیست بلکه حتی ناسازگار با ایمان و باورش است.
عارف متأله حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه در باره رأی کسانی که گفته اند ، حضرت ایثار کرده است ، می فرماید مقام؛ مقام ایثار نیست و این در نزد اولیای الهی شرک است. چون هنوز خودی می بیند ، این از ساحت نبی خداوند به دور است.
او خودی نمی دید تا بگوید چیزی از من کم شد یا بخشیده شد برای خدا . بلکه هرچه هست اوست.
از این رو آورده اند که حضرت در هر ابتلایی و سر افرازی از آن ، به مقامی رسید و بعد از ابتلای ذبح فرزند که همه امکانات و شرایط برای قربانی آماده و عزم او بی خلل بود ، خداوند او را به مقام خلت و مقامت ولایت رساند.
" وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلًا "
بعد آن صحنه جاودان و صحفه درخشان از جلوه لقای یار به عید قربان نام گرفت و عید لقاء الله شد.
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
از ضیافت الله تا لقاءالله
یادداشتهای حج/۱۱
[صفحه ۲ از ۲]
اختصاصی|| حجتالاسلام حمید احمدی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
جون بنده خدا با فنای محض در خالق ، جز او نبیند وقتی چنين شد خواست او ، حال او ، راه او ، چشم و گوش و حواس او، عشق و امیداو همه خدا خواهد شد. غیر او کس نبیند و غیر رضای او چیزی نگوید و ننویسد وهمه افعال و گفتار و اعمال و افکارش رنگ و صبغه خدایی گیرد.
این مقام خلت اوست و مقام ولایت که افضل و بالاتر از مقام رسالت است. که هستی برای همیشه از نعمت ولایت ابراهیم خلیل برخوردار است و این ولایت ابدیست!
و تجلی این ولایت در حج بیشتر و برجسته تر است. چون او منادی دعوت خاص و بشارت رهایی بشر برای حضور در این بلد امن و خانه خدا و ضیافت بزرگ بود.
"وأذن في الناس بالحج"
حاجی که در این ضیافت بار یافت و به عید قربان رسیده به برکت ولایت خلیل الله است که دعوتش به گوش می رسد که در این ضیافت دیدار شرکت کنید .و خلیل خدا هم درخواستی کرد که خدایا باطن و ملکوت مناسک حج را به ما نشان بده ، نفرمود فقط به من ارائه کنید ، به حاجیان، به مهمانانی که به امر تو به این بزم ملکوتی دعوت شده اند ،نشان بده .
" ارنا مناسکنا" نگفت به ما مناسک تعلیم بده، درخواست کرد باطن و ملکوت این مناسک از طواف و سعی و نماز و قربانی را به ما نشان بده ، این دعای خلیل مستجاب شد چون می دانست که خلیل چه می پسند همان را طرح نیاز کرد و گرفت و خداوند عید قربان را به ولایت و مقام خلت خلیلش عید دیدار با صاحب خانه و عید لقاء الله قراداد.
به همین جهت حج برای همیشه ابراهیمی مانده و با نفس قدسی پیامبر اسلام از کج راهه ها دور شد و خانه خدا مجدد تطهیر از پلشتی ها و پلیدی ها شد و حج به اوج خود بازگشت و بعد آن به حج ابراهیمی- محمدی نام گرفت.
و تا ابد نیز چنین خواهد ماند، ان شاءالله.
▪️ حمیداحمدی
منا
۱۱ ذیحجه ۸ تیر ۱۴۰۲
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
فقیه فداکار
🔴پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی به مناسبت سالروز شهادت آیتالله صدوقی
🔹قطره قطره خون من صدوقیها خواهد شد
🔸شهید آیتالله صدوقی خطاب به بازرگان: نمیدانم اسلام شما درست است یا اسلام خاتمالانبیاء/اگر مسامحهکاریهای جنابعالی نبود امروز شاهد این حوادث ناگوار نبودیم/صفحه اول
🔹نامه اول آیتالله صدوقی به مهدی بازرگان/صفحه دوم
🔸نامه دوم آیتالله صدوقی به بازرگان/ صفحه اول
🔹نامه دوم آیتالله صدوقی به بازرگان/ صفحه دوم
🔸مصاحبه کمتر دیده شده مقام معظم رهبری پیرامون شهادت جانگداز آیت الله صدوقی/١٢تیر١٣۶١-بخش نخست
🔹مصاحبه کمتر دیده شده مقام معظم رهبری پیرامون شهادت جانگداز آیت الله صدوقی/بخش دوم
🔸امام خمینی: قربانى براى یک انقلاب بزرگ نشانه یک پیروزى و نزدیک شدن به هدف است.
🔹نامه تشکر امام خمینی به شهید آیتالله صدوقی به دلیل برگزاری مجالس ختم شهید سیدمصطفی خمینی
🔸تعطیلی حوزه علمیه یزد توسط شهید آیتالله صدوقی در پی قیام 19 دی
🔸کارشکنی شریعتمداری در برابر اقدامات انقلابی شهید آیتالله صدوقی
🔹اعلامیه انقلابی شهید آیتالله صدوقی به مناسبت چهلم شهدای تبریز
🔸اعتراض صریح شهید آیتالله صدوقی به رئیسجمهور آمریکا
#شهید_صدوقی
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
دیدار حبیبم آرزوست!
♦️ در کوچ از منا به مکه
یادداشتهای حج/۱۲
[صفحه ۱ از ۲]
اختصاصی|| حجتالاسلام حمید احمدی
@rozaneebefard
🔻🔻🔻
🔹الها !
به لطف و عنایت بیکرانت توفیق حضور در میعاد قربت ،عرفه و خلوتگه انست، مزدلفه و سرزمین آرامش و امنت ،منا را عطا کرده ای و حال که عزم کوچ و ورود به حرمت را دارم به لطف و عنایت تو محتاج ترم !
🔹حبیب من ! اکنون که مجدد راهی کوی و حرم توام ، به مهر تو نیازمندترم !
مرا از مهرت محدوم مساز و از کج راهه ها و براهها برهانم و به لطفت مرا به مقصد برسان !
🔹خداوندا!
اکنون بعد از سه روز توقف و اقامت در منا به امر تو به سوی شهر امن تو کوچ می کنم مرا در حرمت مقام ده !
🔹محبوبا!
اکنون که به سوی خانه تو و حرم تو می آیم ، آن شوق بی قرار و محبت بی شمارت را بر من مستمر بدار !
🔹 الها !
در هنگامه کوچ حاجیان ، با صدای جرس حرکت قافله مهمانانت قلبم می تپد ، نگرانم و نمی دانم در کجا باید رحل اقامت افکنم ؟
بی تابم که ورود حرم شوم و جز مقام تن ، نصیبم نباشد و پاداش به فردا حوالت شود.
ولی امیدم بر این بی تابی ام چیره می شود که در وادی معرفت به مهر و لطفت حبیبت مهمان بوده ام ، پس رحل اقامت در مقام دل خواهم داشت . که اهل معرفت گفته اند : مکه را بدان جهت حرم گویند چون مقام ابراهیم در آن قرار دارد و نیز گفته اند برای حضرت دو مقام است مقام تن و مقام دل که باطن حج است.
ما را در مقام دل مقام ده و در حرم عز و کبریایی ات راه ده !
🔹مولای من!
حرم دل جای مشاهده جمال کبریایی توست و هرکس که در آن مقام گیرد همه عالم را میعاد قرب و خلوتگه انس می یابد و همیشه و همه جا خود را در حرم بیند .
مرا از حرم مشاهده جمالت بیرون مران و از آن بی نصیب مساز !
🔹خداوندا ! خانه به حضور و ملاقات با محبوب دوست داشتنی و دلربا ست و گفته اند که تاریک ترین مکان، خانه دوستی است که وی در آن نباشد!
"اظلم الاشیاء دار الحبیب بلا حبیب "
تو که حضورت بی غیبت و فیضت بی انقطاع است ، به من دیده و دل بینا و لایق مشاهده جمالت و درک فیض بیکرانت ده تا خانه و حرم بی تو نبینم !
🔹 محبوبم !
با شوقی بی قرار و محبت بی شمارت برای دیدن روی دوست و شوق دیدار ،بادیه ها پیموده و بیابانها طی کرده ام ، چه سود که باحضور در حرمت تو نبینم !
خود دانایی که حضور بی مشاهده جمال دوست ، فضیلت و قیمتی نخواهد داشت . پس در این کوچ بعد توفیق در خلوت انس مشعر الحرام شایستگی درک حضورت و روئیت جمالت بر من تفضل کن !
🔹ای پناه وامانم!
حال که در جمرات سنگ هواها و خواطر فاسد را به منای امان انداخته و نفس را اندر قربانگاه قربانی تا درجوار صاحبان مقام خلت راه یافته ، مرا از شک ها و تشتت و تفرقه برهان و در حرم قطعیت و آرامش قرارم ده !
🔹الها!
در این کوچ به سوی حرمت مرا از وفد و مهمان تو می شمارند و حبیبان حرمت گفته اند که :
الْحاجُّ وَفْدُاللَّهِ، یُعْطِیهِمْ ما سَأَلُوا وَ یَسْتَجِیبُ لَهُمْ ما دُعُوا»؛
"حاج وفد خداوند باشد، عطا کند به ایشان آنچه خواهند و اجابت کند به آنچه خوانند"
مرا از خجلت و شرمساری برهان و آنچه به حسن ظن خود، دوستان و اقربا، اهلم و شایستگان از مؤمنان خواسته اند، عنایت کن ! .
🔹محبوب من!
عرفات را به شرف حضور ولی و حبیبت ، مائده ای از امید و رحمت
گستراندی.بنده ات که به حجاب گناه و نفسانیت از فیض دیدار حبیبت محروم ماند،امید دارد که محبت و مهرش بر او سایه افکنده ، این مهر نگاهش را در همه آنات عمرم مستدام بدار !
🔹الها !
در عرفه عرفان و شور و شعور و در مشعر گوش و جانم به ترنم زبور عرشی حبیبت ، حسین مألوف ، به عز و جلالت مرا با ارواح بلندی که فانی در حبیبت شده اند، همراه ساز ! و شایسته پرواز در آسمان عز و کرامت ایشان عطا کن!
🔹خداوندا
حال که به حرمت نزدیکم ، در قرب کرم ، لطف و غفرانت مقام ده و از کرامت بی انتها و بخششت را بر سر همه افکندی و از گناهان پیراستی، مرا در ظل رحمتت از آلودگی ها به دور دار و همواره
آراسته نگه ام دار!
🔹ای لطیف سرمد!
به ثواب و پاداش زیارت تو چنانچه در سرای آخرت نیازمندم ، امروز نیز به شدت به آن محتاجم ، به نگاهت و جرعه لطفت و عفوت پاداشم ده که از تحیر و تردید و اضطراب رهاگردم و در دامن مهر و نگاهت قرار گیرم!
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
دیدار حبیبم آرزوست!
♦️در کوچ از منا به مکه
یادداشتهای حج/۱۲
[صفحه ۲ از ۲]
اختصاصی|| حجتالاسلام حمید احمدی
@rozaneebefard
🔻🔻🔻
🔹محبوب من!
به لطف و کرمت نگاه به خانه ات را جلای عیون ناظران قرار دادی ! دلم را نیز پیوسته به نگاهت جلا بخش!
🔹 حبیب من !آنجا که نگاه تو بدان باشد ،قبله ام و حرم و مراد من خواهد بود .
لذا خاصان بارگاهی گفته اند که قلب مومن افضل از کعبه است .
نگاهم را به غیر خودت خیره مساز و قلبم را فقط به یاد و نام و حبت سرشار گردان !
🔹حبیب من !
همه خوشی ها در دلی است که در آن مأوا گزینی!
دلم را از نگاه و عشق خودت لبریز ساز تا جای اغیار نماند! و دلخوش به خودت و حضورت و نگاهت باشم!
🔹الها !
حال که به حرمت نزدیکم و همه فکر و ذهن و حواسم را جمع ورود به آن کرده ام ،کرم نما که خود نبینم تا همه عالم تو بینم و ازشرک انانیت رها گردم و با شهود تو همه جانم لبریز حضورت شود!
محبوبا !
هر که در عز کنف تو زیست به عزتی پایدار آویخت و در دار امن قرار گرفت .
در دار عزت تو مستقرم بدار تا به حضورت قرار گیرم!
🔹حبیبا !
خانه ات و دارت مایه امان و تجلی
رحمت و جمال توست .
مرا در خانه ات که دار حبیب و جلوه گاه رخ حبیب است ، تماشای جمالت روزی ده !
حمید احمدی
در مسیر منا به مکه
۱۲ذیحجه ۱۴۴۴نهم تیر ۱۴۰۲
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
0e3c9cdf0f94d2c5f1273cf46c1849c32845260-144p.mp3
2.24M
🎙بشنوید|| بياني از عالم ربّانيّ مرحوم آیة الله محمد تقی بهجت رحمة الله عليه
ما امام زمان علیه السلام را نمیبینیم و صدایش را نمیشنویم
اما ایشان ما را میبیند....
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
انتصاب مسئول جدید مرکز رسانه حوزه
جناب حجت الاسلام رضا رستمی به عنوان سرپرست مرکز رسانه و فضای مجازی مرکز مدیریت حوزههای علمیه منصوب شد.
ضمن تبریک به این برادر متعهد و خوشفکر، برای ایشان و همه همکاران شان آرزوی توفیقات روزافزون داریم.
امید در این سنگر مقدس صیانت از خط اصیل انقلابیگری و پاسداشت اصالتهای حوزوی و مقابله با کژرویها و کجاندیشیهای #سکولارهای_حوزوی و همافزایی حداکثری با نیروهای متعهد کف میدان و ارتباط وسیع و وثیق با بزرگان حوزه را همواره مدنظر قرار دهند.
@rozaneebefarda
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
شما از ما شیعه تر هستید
🔹️شهید شیخ الاسلام نماینده مجلس خبرگان از استان کردستان بود. [در یکی از اجلاسیههای خبرگان بین جلسات] رفتیم در اتاقی استراحت کنیم ایشان هم آمد آنجا طبعاً یک سلام علیک و احوال پرسی و گفتگویی شد.
🔹️...ایشان شروع به صحبت کرد و گفت: پدر من قطب نقش بندیه در ایران بود و بسیاری از شخصیتهای علمی، سیاسی، اقتصادی از جاهای مختلف حتی خارج از ایران هم میآمدند و به ایشان احترام میگذاشتند.
🔹️...میگفت: پدر من در مقابل هیچ کدام از اینها از جایش بلند نمیشد؛ هرقدر عالم باشد، شخصیت سیاسی باشد، پست و مقام مهمی داشته باشد، نظامی باشد، او سرجای خودش نشسته بود و آنها هم میآمدند به او احترام میکردند و سپس میرفتند.
🔹️...فقط اگر فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیها وارد میشدند تمام قد از جایش بلند میشد؛ دیگر همه فهمیده بودند که ایشان فقط در مقابل سادات از جایش بلند میشود و الا برای احترام هیچ کس دیگر از جایش بلند نمیشود.
🔹️... آخر عمرش دیگر مریض شده بود درست نمی توانست از جایش بلند شود اگر سیدی وارد مجلس می شد میگفت: زیر بغل من را بگیرید، من را بلند کنید او را بلند می کردند به احترام اینکه سید وارد مجلس شده مقید بود که بلند شود بایستد.
🔹️...من به او با زبان ساده گفتم: « [با این توصیفات] شما از ما شیعهتر هستید؛ همه ما شیعیان، به این میزان برای سادات احترام قائل نیستیم.»
۱۳۹۸/۰۶/۲۲
#احترام_سادات
#عید_غدیر
#حکایت_ها
🌸 @mesbahyazdi_ir
روزنه
انتصاب مسئول جدید مرکز رسانه حوزه جناب حجت الاسلام رضا رستمی به عنوان سرپرست مرکز رسانه و فضای مجا
سردبیر جدید خبرگزاری حوزه معرفی شد/ خداقوت و آرزوی توفیق برای جناب آقای حسن صدرایی عارف
🔹 جناب آقای مرتضی سعیدی از سوی حجت الاسلام رستمی سرپرست مرکز رسانه و فضای مجازی حوزههای علمیه به عنوان سردبیر جدید خبرگزاری حوزه منصوب و معرفی شد.
برای ایشان آرزوی توفیق روزافزون داریم.
🔸 از زحمات و خدمات برادر ارجمند و متعهد جناب آقای صدرایی عارف تقدیر میکنیم و برای ایشان موفقیت در سایر سنگرهای خدمت و مجاهدت را آرزومندیم.
دوران پرحادثه حضور آقای صدرایی در خبرگزاری حوزه، تجربه موفقی از وسعت مشرب و درایت و تعهد در مدیریت رسانهای حوزوی بود.
انشالله همیشه در تعمیق باورهای انقلابی حوزویان موفق باشند.
@rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📣 پویش روایت «#مهمونی_غدیر» آغاز به کار کرد
🌷 به مناسبت سالروز غدیر، عیداللهالاکبر و آغاز ولایت امیرالمومنین علی (علیهالسلام)، پویش روایت «#مهمونی_غدیر» برگزار میشود.
✏️ حضرت آیتالله خامنهای سال گذشته با اشاره به برگزاری مهمانی غدیر در تهران فرمودند: «این جشن غدیر در تهران خیلی چیز عجیبی بود! نمیدانم شما دیدید یا خیر؛ من خودم در تلویزیون نگاه کردم دیدم؛ بعضیها هم که رفته بودند، آمدند برای ما تعریف کردند. دیدید چه جوری در این جشن میلیونی، همه جور آدمی شرکت کردند؟ اینها طرفدار دینند، اینها دوست دارند دین را.» ۱۴۰۱/۵/۵
📱 رسانه KHAMENEI.IR همگام با آحاد ملت ایران برای برگزاری مهمانیهای عید غدیر در قالب پویش روایت #مهمونی_غدیر از کاربران شبکههای اجتماعی دعوت میکند تا تصاویر و فیلمهای حضور خود در مهمانی عید غدیر در اقصی نقاط ایران و جهان را به صفحه پویش ارسال یا با هشتگ روایت #مهمونی_غدیر در فضای مجازی منتشر کنند.
🔹 مهمانی امسال عید غدیر در شهرهای مختلف کشور برگزار خواهد شد. این برنامه در تهران روز جمعه ۱۶ تیرماه از ساعت ۱۸ الی ۲۲ در مسیر ۱۰کیلومتری میدان امام حسین(ع) تا میدان آزادی برگزار میشود.
نشانی صفحه پویش:
📥 farsi.khamenei.ir/ghadir1402/
نه مراست قدرت آنکه دم زنم از جلال تو یا علی
مدح حضرت امیرالمؤمنین علی(علیهالسلام)
[صفحه ۱ از ۲]
فؤاد کرمانی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
نه مراست قدرت آنکه دم، زنم از جلال تو یا علی
نه مرا زبان که بیان کنم، صفتِ کمال تو یا علی
شده مات عقل موحدین، همه در جمالِ تو یا علی
چو نیافت غیر تو آگهی، ز بیانِ حالِ تو یا علی
نبرد به وصف تو ره کسی، مگر از مقالِ تو یا علی
هله ای مُجلّیِ عارفان، تو چه مطلعی تو چه منظری
که ندیدهام به دو دیدهام، چو تو گوهری چو تو جوهری
هله ای مولّه عاشقان، تو چه شاهدی تو چه دل بَری
چه در انبیا چه در اولیا، نه تو را عدیلی و همسَری
به کدام کس مَثلت زنم که بُوَد مثالِ تو یا علی
توئی آنکه غیر وجود خود، به شهود وغیب ندیدهای
فَقرات نفس شکستهای، سُبحاتِ وَهم دریدهای
همه دیدهای نه چنین بود شه من تو دیدهی دیدهای
ز حدودِ فصل گذشتهای، به صعودِ وصل رسیدهای
ز فنای ذات به ذاتِ حق، بُوَد اتّصال تو یا علی
چو عقول و افئده را نشد، ملکوتِ سرّ تو مُنکشف
همه گفتهاند و نگفته شد ، ز کتابِ فضل تو یک الف
ز بیانِ وصف تو هر کسی، رقم گمان زده مختلف
فصحای دهر به عجز خود، ز ادایِ وصف تو معترف
بُلغای عصر به نطقِ خود، شدهاند لالِ تو یا علی
تویی آن که در همه آیتی، نگری به چشم خدای بین
شده از وجودِ مقدّست، همه سرّ کَنزِ خفا مبین
تویی آن که از کُشِفَ الغطا، نشود ترا زیاده یقین
ز چه رو دَم از أنا ربکّم نزنی، بزن بدلیل این
که به نورِ حق شده منتهی، شرفِ کمال تو یا علی
تو همان درخت حقیقتی، که در این حدیقهی دنیوی
أنا ربّکم تو زنی و بس، به لسان تازی و پهلوی
ز بروق نورِ تو مُشتعل، شده نارِ نخلهی موسوی
ز تو در لسانِ موحّدین، بُوَد این ترانهی معنوی
که انا الحق است به حقِ حق، ثمرِ نهالِ تو یا علی
تویی آن تجلّیّ ذوالمنن ، که فروغ عالم و آدمی
هله ای مشیّتِ ذاتِ حق ، که به ذات خویش مُسلّمی
ز بروز جلوه ماخلق، به مقام و رتبه مقدّمی
به جلالِ خویش مُجلّلی، ز نوالِ خویش مُنعّمی
همه گنج ذاتِ مقدّست، شده مُلک و مالِ تو یا علی
تو چه بندهای که خدائیت، ز خداست منصب و مرتبت
احدی نیافت ز اولیا، چو تو این شرافت و منزلت
رسدت ز مایهی بندگی، که رسی به پایهی سلطنت
همه خاندانِ تو در صفت، چو توأند مشرقِ معرفت
شده ختم دورهی عِلم و دین، به کمالِ آل تو یا علی
تو همان مَلیکِ مُهیمنی، که بهشت و جنّت و نه فلک
پیِ جستجوی تو سالکان، به طریقت آمد یک به یک
شده ذکرِ نام مقدّست، همه وِردِ اَلسنهی مَلَک
به خدا که احمدِ مصطفی، به فلک قدم نزد از سَمَک
مگر آنکه داشت در این سفر طلبِ وصالِ تو یا علی
تویی آنکه تکیهیِ سلطنت، زدهای به تخت مؤبّدی
ز شکوه شأن تو بر مَلا، جَلَواتِ عِزِّ ممجّدی
به فرازِ فرقِ مبارکت، شده نصب تاج مُخلّدی
متصرّف آمده در یَدَت ، ملکوتِ دولتِ سرمدی
تو نه آن شهی که ز سلطنت، بود اعتزالِ تو یا علی
به می خُمِ تو سِرشته شد، گِل کاس جانِ سبوکشان
به پیالهی دلِ عارفان ، شده ترکِ چشمِ تو میفشان
ز رَحیقِ جام تو سرگران، سِر سرخوشان، دل بیهُشان
نه منم ز بادهی عشق تو ، هله مست و بیدل و بینشان
همه کس چشیده به قدرِ خود، ز میِ زُلالِ تو یا علی
منم آن مجرد زنده دل که دم از ولای تو میزنم
ره کوه و دشت گرفتهام قدم از برای تو میزنم
به همین نفس که تو دادیم نفس از ثنای تو میزنم
شب و روز حلقه التجا بدر سرای تو میزنم
نروم اگر بکشی مرا ز صف نعال تو یا علی
تویی آنکه سِدرهی مُنتهی، بُودَت بلندیِ آشیان
به مکان نیائی و جلوهات، به مکان ز مشرقِ لامکان
رسد استغاثهی قدسیان، به درت ز لانهی بینشان
چو به اوج خویش رسیدهای ، ز عِلوّ قدر و سُموشّان
همه هفت کرسی و نُه طبق، شده پایمال تو یا علی
نه همین بس است که گویمت ، به وجودِ جود مکرّمی
تو مُنزّهی ز ثنای من ، که در اوجِ قُدس قدم نَهی
نه همین بس است که خوانم اَت ، به ظهورِ فیض مقدّمی
به کمال خویش معرّفی ، به جلالِ خویش مُسلّمی
نه مراست قدرت آنکه دم ، زنم از جلال تو یا علی
تویی آن که میم مشیّتت ، زده نقشِ صورتِ کاف و نون
به کتابِ عِلم تو مُندرج ، بُوَد آن چه کان و مایکون
فلک و زمین به ارادهات ، شده بی سکون شده با سکون
تویی آن مُصوّرِ ماخَلَق ، که من الظّواهر و البطون
بُوَد این عوالم کُن فکان، اثرِ فعال تو یا علی
تویی آن که ذات کسی قرین ، نشده است با احدیتّت
نرسیده فردی و جوهری ، به مقام مُنفردیتت
تویی آن که بر احدیّتت ، شده مُستند صمدیّت
نشناخت غیر تو هیچکس ، ازّلیتت ابدّیتت
تو چه مبدأیی که خبر نشد ، کسی از مآلِ تو یا علی
تو که از علایق جان و تن ، به کمالِ قُدس مُجرّدی
تو که فانی از خود و مُتّصف ، به صفاتِ ذاتِ محمّدی
@rozaneebefarda
نه مراست قدرت آنکه دم زنم از جلال تو یا علی
مدح حضرت امیرالمؤمنین علی(علیهالسلام)
[صفحه ۲ از ۲]
تو که بر سرائرِ معرفت، به جمالِ اُنس مُخلّدی
به شؤنِ فانیِ این جهان، نه مُعطّلی نه مقیّدی
بود این ریاست دنیوی ، غم و ابتهالِ تو یا علی
تو همان تجلّیِ ایزدی، که فراز عرشی و لا مکان
خبری ز گردش چشم تو، حرکات گردش آسمان
دهد آن فؤاد و لسان تو ، ز فروغ لوح و قلم نشان
تو که ردّ شمس کُنی عیان ، به یکی اشارهی ابروان
دو مُسخّر آمده مِهر و مَه ، هله بر هلالِ تو یا علی
هلهای موحّدِ ذاتِ حق، که به ذات ، معنی وحدتی
به تو گشت خِلقتِ کُن فکان ، که ظهورِ نورِ مشیّتی
هله ای ظهورِ صفاتِ حق، که جهان فیضی و رحمتی
چو تو در مداینِ علمِ حق ، ز شرف مدینهی حکمتی
سَیَلانِ رحمت حق بُوَد ، همه از جِبال تو یا علی
بنگر [فؤاد] شکسته را ، به دَرَت نشسته به التجا
اگرش بِرانی از آستان ، کُند آشیان به کدام جا
به سخا و بذل تواش طمع ، به عطا و فضلِ تواش رجا
ز پناهِ ظلِّ وسیع تو ، هم اگر رود برود کجا
که محیط کون و مکان بُوَد فلکِ ظلالِ تو یا علی
@rozaneebefarda
هژبر سالب غالب علی بن ابی طالب(ع)
هاتف اصفهانی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
سحر از کوه خاور تیغ اسکندر چو شد پیدا
عیان شد رشحهٔ خون از شکاف جوشن دارا
دم روحالقدس زد چاک در پیراهن مریم
نمایان شد میان مهد زرین طلعت عیسی
میان روضهٔ خضرا روان شد چشمهٔ روشن
کنار چشمهٔ روشن برآمد لالهٔ حمرا
ز دامان نسیم صبح پیدا شد دم عیسی
ز جیب روشن فجر آشکارا شد کف موسی
درافشان کرد از شادی فلک چون دیدهٔ مجنون
برآمد چون ز خاور طلعت خور چون رخ لیلا
مگر غماز صبح از بام گردون دیدشان ناگه
که پوشیدند چشم از غمزه چندین لعبت زیبا
درآمد زاهد صبح از در دردیکش گردون
زدش بر کوه خاور بیمحابا شیشه صهبا
برآمد ترکی از خاور، جهان آشوب و غارتگر
به یغما برد در یک دم، هزاران لل لالا
نهنگ صبح لب بگشود و دزدیدند سر، پیشش
هزاران سیمگون ماهی در این سیمابگون دریا
برآمد از کنام شرق شیری آتشین مخلب
گریزان انجمش از پیش روبهسان گرازآسا
چنان کز صولت شیر خدا کفار در میدان
چنان کز حملهٔ ضرغام دین ابطال بر بیدا
هژبر سالب غالب علی بن ابی طالب
امام مشرق و مغرب امیر یثرب و بطحا
@rozaneebefarda