eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
259 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی، نماینده ولی فقیه در استان اردبیل و مسئله وحدت @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹مبنای تعامل ما با اهل سنت سیره، سلوک و اصول ائمه اطهار و بزرگان مذهب است نه شواذ شیعه. 🔹بعد از جنگ جمل امیرالمومنین در حق عایشه فرمودند « و لَهَا بَعْدُ حُرْمَتهَا الأولَى » یعنی عایشه همان احترامی را که قبل از جنگ داشتند همان را بعد از جنگ نیز دارند. بعد از اتمام جنگ جمل وقتی حضرت شنیدند عده ای پشت سر عایشه سخنان نامناسب زده و او را تنقیص کرده‌اند آنها را احضار و عقوبت کردند. 🔹شیعه و سنی نباید همدیگر را با شواذ خود بشناسند. شواذ شیعه معرّف شیعه نیست هم‌چنان که شواذ اهل سنت معرّف اهل سنت نیست. 🔹 هیأت‌ها، حسینیه‌ها و عزاخانه‌های ما جهت ایجاد طائفی‌گری و مطاعن نیست. حسین برای ایجاد طائفی‌گری و برای ایجاد دعوای شیعه و سنی به کربلا نیامده است. در شعارهای حسین ذره‌ای از این امور دیده نمی شود. @rozaneebefarda
اگر داعش بود و آیت‌الله سیستانی نبود 🔻نگاهی به تهدیدات بی‌ضابطگی تداول در _نجف @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸 فتوای جهاد آیت‌الله مهم‌ترین نمونه از تبلور قدرت‌نمایی مرجعیت شیعه در عراق و مؤثرترین کارکرد سیاسی و اجتماعی این نهاد در تحولات سالیان اخیر است. و این موفقیت جز در سایه اتحاد مردم زیر پرچم مرجعیت یک‌پارچه محقق شدنی نبوده و نیست، و این در حالی است که حوزه نجف ظرفیت فراوانی برای تجربه را –شاید به شکلی خطرناکتر از حوزه قم- در آینده دارد. 🔹در حال حاضر شاید بيش از پانزده مرجع دینی در کشور عراق مسؤولیت رتق و فتق امور دینی مردم را بر عهده دارند و اگر مرجعیت شیعه در تجربه داعش توانست صفوف مردم را به خوبی یک‌پارچه کند، دلیل آن فقط و فقط شخصیت برجسته و جایگاه بلند آیت‌الله سیستانی در حوزه نجف بوده است که هم‌چون خورشیدی دیگر بزرگان حوزه نجف را در خود محو کرده است. به بیان دیگر آیت‌الله سیستانی ذخیره‌ای الهی برای صیانت از مقدسات و ملت عراق در برابر خطر داعش بود، و اگر ایشان نبود دست‌یابی به چنین موفقیتی به غایت دشوار بود. 🔹 اما همان‌گونه که گفته شد، وضعیت عدم انضباط در تداول دستگاه مرجعیت در عراق به مراتب بغرنج‌تر از ایران است تا آن‌جا که در کنار شماری از اساتید برجسته و ذی‌صلاح –فارغ از آفت تکثر- در عراق، اشخاصی مانند سید محمود الصرخی و احمد الحسن الیمانی نیز به راحتی عهده‌دار چنین منصبی شده‌اند. صرخی حتی در سلسه مباحثی تحت عنوان «السیستانی ما قبل المهد إلی ما بعد اللحد» به طرز شگفت‌انگیزی بدترین تهمت‌ها را متوجه آیت‌الله سیستانی می‌کند. وی هم‌چنین مواضع تندی را نیز علیه ایران اتخاذ می‌کند. از سوی دیگر یمانی نیز با ادعاهای مرتبط با مهدویت خود عملاً اقشاری از مردم عراق را با خود همراه کرده و خود به بحرانی دیگر در عراق بدل شده است. با این وضع باید آینده تیره و تاریکی را برای مرجعیت نجف بعد از آیت‌الله سیستانی به نظاره نشست و عدم وجود مرجعیت متمرکز در عراق مورد انتظار است. این مسأله می‌تواند آثار خطرناکی بر صحنه سیاسی و اجتماعی عراق بر جای خواهد گذاشت و تأثیر خود را در لحظات بحرانی نشان خواهد داد. 🔸 بی‌ضابطگی در تداول مرجعیت حتی به حوزه نجف و قم نیز محدود نمی‌شود. در حال حاضر برخی از اساتید حوزوی ساکن در انگلستان و کانادا نیز به تصدی منصب مرجعیت مشغول‌اند. برخی مراجع محلی در لبنان نیز دیده ‌می‌شوند. به هر حال تکثر غیر منضبط و نامعقول دستگاه مرجعیت در آینده نه چندان دور از اقتدار مرجعیت شیعه خواهد کاست و آن را فاقد هرگونه کارکرد مؤثر سیاسی و اجتماعی خواهد کرد. بنابراین ضروری است با آینده‌نگری و تأمل در جوانب این موضوع، تدبیری معقول برای صیانت از کیان مرجعیت در آینده نه چندان دور اندیشید. ⭕نقل از: کانال مطالعات حوزوی 🔶حاشیه روزنه بازکاوی وضعیت واقعی حوزه مقدسه نجف، در شرایط فعلی، بسیار ضروری است؛ آمریکایی‌ها از یک سو، سعودی از دیگر سو، و اصلاح‌طلبان داخلی، هر کدام به نحوی تلاش دارند در حوزه هزارساله نجف، نفوذ کنند و عمق استراتژیک پیدا کنند. آرایش نیروها در سطوح میانی حوزه نجف، اظهارنظرهای متمایل به جریان های سیاسی خاص و اخیرا تلاش برای دوگانه سازی کاذب میان حوزه قم و نجف، نشان می دهد که جریان انقلابی نمی تواند و نباید از نجف غفلت کند. روند نجف گروی در ایران، بعد از ۸۸ شتاب بیشتری یافت و اکنون ، مؤسس کمیته غیرقانونی ، در دل حوزه نجف استقرار یافته و در پی ارائه تقریر و تفسیر جهت دار از اسلام سیاسی و امام خمینی در نجف است! سایر دوستان خرد و کلان او نیز، اندک اندک در حال کوچ بلندمدت یا سفرهای منظم به نجف هستند و اینهمه اتفاق و تحرک، ابعاد ماجرا را پیچیده تر کرده است. در آینده انشالله از نجف بیشتر خواهیم نوشت. @rozaneebefarda
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 جولان روزنامه‌چی نفوذی در حوزه‌های مقدسه 🔹 بهتر است مباحثات حوزوی به خود ایشان واگذار شود و کاسبان فتنه و تفرقه در امور حوزوی دخالت نورزند. 🔹 براستی اگر قرار باشد به سخنِ راستانِ روزگار گوش فرا دهیم، عده‌ای «روزنامه‌چی» معلوم‌الحال با سوابق مشخص، در حوزه‌های علمیه مقدسه چه می‌کنند؟!! 🔹 غیر از این است که ریشه همه فتنه‌های برباد رفته‌شان را در بیداری و هوشیاری حوزه‌های علمیه دیدند و الان به زعم باطل خود، برای آن نقشه‌ها دارند؟! ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست عِرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری! #کاسب_تفرقه #تلخند #مناهج @Manahejj
امام خمینی در خاطرات بانوی انقلاب(4) 🔸پنجاه و چهار سال زندگی با رواداری!🔸 💥پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹... من هیچگاه در طول زندگیم از آقا لباس نخواستم، هیچگاه درخواست پول نکردم، چرا که خیلی سختم بود که خدای نکرده پاسخ او منفی باشد. بارها جورابم را وصله می‌کردم و لباسهای کهنه‌ام بسنده می‌نمودم تا کمتر برای خانه هزینه شود. البته حداقل سالی یک جفت کفش، یک چادر نماز، یکی دو پیراهن برای خود و فرزندانم تهیه می‌کردم. من از اینکه چیزی از آقا بخواهم که میلش نباشد و یا امکاناتش اجازه ندهد، پرهیز داشتم ... آقا آدم مقتصدی بود، من هم اینگونه شده بودم ولی چاره نبود، می‌بایست می‌گفتم که بچه‌ها لباس لازم دارند و چون سئوال و درخواست برایم سخت بود تا لباسهایشان مندرس نشده بود نمی‌گفتم وقتی به آقا می‌گفتم بچه‌ها لباس ندارند واقعاً نداشتند. خیال می‌کنید همین طوری یک مرتبه می‌گفتم بچه‌ها لباس ندارند؟ نه! واقعاً یک ماه فکر می‌کردم، سختم بود که هنوز هم سختم است، سعی می‌کردم به آرامی بگویم بچه‌ها لباس ندارند و او هم به آرامی جواب می‌داد: پول ندارم. دیگر اصرار فایده نداشت. من هم اهل اصرار نبودم می‌رفتم از گوشه و کنار چیزی تهیه می‌کردم یا مثلاً گوشه قبای مندرس خودش را و یا پیراهن کهنه خودم و یا لباس کهنه بچه‌های بزرگ‌تر را از هر کدام که امکان داشت لباس بچه کوچک‌تر می‌کردم و چون خیاطی بلد بودم دوخت و دوزش برایم سخت نبود... یادم هست یک هفته فکر کردم که بگویم کفش ندارم، باز نتوانستم. با خودم گفتم زن! نداشته باشی بهتر است یا اینکه بگویی در حالی که می‌دانی ندارد و جواب هم روشن است، دیدم نداشته باشم بهتر است و منصرف شدم. هنوز هم که پنجاه و چهار سال است از زندگی مشترکمان می‌گذرد و او امام است شخصیتم اجازه نمی‌دهد از او چیزی بخواهم. 🔹 —---------------------- زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص 112-111 @rozaneebefarda
یاعلی... در ديار ما كه هر كالا به هر جا در هم است خوب و بد معيوب و سالم زشت و زيبا در هم است گر خريداري كند كالاي خوب از بد جدا با تشر گويد فروشنده كه اقا در هم است يا علی ياران خوبت را مكن از بد جدا رو سياه و رو سفيدش جان مولا در هم است.... @rozaneebefarda
وعظ بی عملان واجب است نشنیدن درنگی در ماجرای تلخ قتل زن دوم نجفی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 با فراگیر شدن خبر «شهردار سابق تهران همسر دوم خود را کشت»، تحلیل های زیادی در گوشه و کنار مطرح گشت، اما آنچه بیش از پیش در شب قدر، فضا را با رنگ وبویی عارفانه، مردمِ پر احساسِ آماده انابه در 23 ام ماه رمضان را به خودش در گیر کرد، حرف هایی بود از جنس اینکه «خوشحالی از سقوط یک بنده حرمت دارد»، «برای نقد رقیب انصاف داشته باشیم و قتل را دستمایه تسویه حساب قرار ندهیم»، «کلماتی مثل قاتل، آدرس غلط دادن درباره مبنای نجفی و امثال نجفی است» و تعدادی دیگر از این دست پیام ها که همه و همه یک مطالبه را فریاد می زدند: «در شب قدر، متقیان(!)، این قتل را از تفکر اصلاحات تفکیک خواهند کرد و اجازه نمی دهند در این شب کارنامه عمل سال آینده شان سیاه گردد.» اما مقابل این جو رسانه ای، تحلیل دیگری هم قرار گرفته، تحلیلی که ریشه در تاریخ قتل های زنجیره ای دارد، تاریخی که گواهی میدهد، اصلاحات همان جریانی است که حاضر است مغز متفکرش چون حجاریان را با دست خود ترور کند تا منافعش از دست نرود؛ جریانی که برای از دست ندادن قدرت در سال 88، هر آرمان و انسانیتی را به آتش میکشد. حالا هم که شاه داماد تازه به خانه بخت رفته شان دسته گلی جنون وار به بار آورده، لباس زهد بر تن کرده و التماس دعا(!) دارند که قتل را از اصلاحات تفکیک کنید؟! مگر نه این است که تفکر اصلاحات تنها تفکری است که به تو اجازه میدهد جان هر انسانی را فدای منافع شخصیت کنی؟ چرا اینبار اینگونه به قضیه نگاه نمیکنید که رای به لیست تَکرار، یعنی خوشحالی از سقوط یک بنده؟ و اتفاقا در این شب عزیز باید سجده شکر کرد که بار دیگر دستان به خون آغشته جریان فاسد اصلاحات، از دستکش مخملی بیرون زد و مردمی را متوجه قاتلانشان کرد. قتل برای رسیدن به منافع، نه تنها از تفکر اصلاحات جدایی پذیر نیست بلکه یک جز ذاتی آن است. سجده شکر برخی، از قتل و رسوایی قاتل و مقتول نیست بلکه از هدایت و توبه جماعتی در شبهای قدر است که نگاه امیدشان به دستکش مخملی این قاتلان بالذات بود. قتل همسر دوم نجفی نه تنها تعجب ندارد بلکه در منظومه فکری این جریان، بسیار منطقی است. آنها که در 88 سردم دار فتنه ها و خون های به ناحق ریخته شده امثال صدرزاده ها بودند تعجبی ندارد که برای کوچک ترین منفعت شخصی شان، قتل معشوقه جوانشان را هم رقم زنند و با آرامش و لبخند اعتراف به قتل کنند. آدرس غلط دادن اتفاقا یعنی پا دادن به تفکیک قتل انسانیت و اصلاحات، یعنی اجازه بدهیم که تفکر ذبح انسانیت و پذیرش ذلت همیشه در حجاب خون آلودش زنده بماند و قصاص نگردد. با احترام به تمامی دوستان نگران از عاقبت بخیری حقیر، ولی امشب سجده شکر کردم، از اینکه خداوند همان طور که با مجنون، چهره واقعی یک جریان را خارج از کشور برای معدود ساده دلانی برملا کرد، به واسطه امثال نجفی هایِ قاتل نیز در داخل، همان فرمان را جلو می برد. عنان به میکده خواهیم تافت زین مجلس که وعظ بی عملان ست نشنیدن حمیدرضا شب بویی 🔶حاشیه این جماعت اخلاق را به یک سیاسی صرف تقلیل داده اند؛ آنجا که پای قبیله خودشان در میان است، اخلاقگرا می شوند و آنجا که با خطا یا گناه رقیب سیاسی شان مواجه می شوند، از هر وسیله‌ای بهره می برند. مرور ماجرای طالقان که پای درمیان بود، ماهیت واقعی این اصلاحات چی های بی اخلاق را نشان می دهد. تیترهای تند روزنامه های عصر اصلاحات در مورد این اتفاق را دوباره باید مرور کرد. اخلاق گرایی و انصاف جویی به یک هربه مبدل شده است؛ نکند دمیدن بیش از حد به این ادبیات موجب لوث شدن خون یک زن مقتول گردد که اکنون دیگر دستش از دنیا کوتاه است. بازتاب های متفاوت این یادداشت و سایر مطالب مرتبط را در روزنه پی بگیرید 👇 @rozaneebefarda
روزنه
وعظ بی عملان واجب است نشنیدن درنگی در ماجرای تلخ قتل زن دوم نجفی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 با فراگیر ش
بازتاب/۱ 🔹مرتضی: سلام یادداشت وعظ بی عملان عالی بود درجه یک خدا به قلمتان برکت بده @rozaneebefarda
توییت معنادار مدیر سایت مباحثات در مورد ماجرای زن دوم 🔶حاشیه خط حمایت از یک جریان سیاسی، گاه در پوشش دعوت به اخلاق، و گاه نادانسته دنبال می شود که اگر آگاهانه باشد خون آن زن مقتول دامنگیر خواهد شد. خوشنودی از زمین خوردن دیگران ناپسند است اما پیشگیری از اجرای عدالت در مورد یک ، بس ناپسندتر و خشونت آمیزتر و ناعادلانه تر. @rozaneebefarda
روزنه
وعظ بی عملان واجب است نشنیدن درنگی در ماجرای تلخ قتل زن دوم نجفی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 با فراگیر ش
بازتاب/۲ 🌷kazemi 🌷: سلام با یادداشت وعظ بی عملان مخالفم چون این تفکر را هر چند از دغدغه نویسنده برخاسته است ولی بی تاثیر میدانم و گناهش را بیشتر از ثوابش... کاش بیشتر برای بیداری خودمان از این ماجرا و امثال آن استفاده کنیم و خودمان را از این گناهان دور نبینیم. ضمنا من یک اصولگرا هستم و در حزب سیاسی مقابل نجفی ها و... اما از این ماجرا فقط و فقط درس عبرت میگیرم و با زمزمه *استغفرالله ربی و اتوب الیه* به خودم می آیم @rozaneebefarda
روزنه
وعظ بی عملان واجب است نشنیدن درنگی در ماجرای تلخ قتل زن دوم نجفی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 با فراگیر ش
بازتاب/۳ 🔸فاطمه برادران: حفظ نظام اوجب واجباته پس حکما تلاش برای براندازی اکبر کبائر پس تلاش های فرد مذکور برای براندازی در سال هشتاد و هشت به تنهایی گناهانی بزرگتر از قتل هستند پس قتل امروز او صرفا گناه کوچکی از اوست به لبخندش در اداره آگاهی دقیقتر توجه کنید. بنابراین با آرزوی مغفرت برای اون بیچاره که در دام کثیف سیاستمداران لیبرال خائن گرفتار شد نه از ارتکاب به قتل نجفی خوشحالم و نه ناراحت و نه متعجب و نه ذره ای گمان می برم که فرد مذکور به خاطر این قتل عاقبت به شر شده و نه اینکه سقوط کرده یعنی واقعا اگه قتل مرتکب نمیشد و به مرگ طبیعی از دنیا می‌رفت عاقبت به خیر میمرد ؟!؟ سقوط این جماعت هر لحظه زندگیشونه قتل بسی به مغرفت الهی نزدیک تره یا فتنه گری و تلاش علیه نظام که دین هزاران شهید و میلیونها هموطن رو در پی داره. پ.ن: گمان هم نمی‌برم اعدامی در کار باشه یک رضایت ساده، یک دیه هنگفت و بعدش هم قلیون دربند ... @rozaneebefarda
روزنه
وعظ بی عملان واجب است نشنیدن درنگی در ماجرای تلخ قتل زن دوم نجفی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 با فراگیر ش
بازتاب/۴ 🔹الرحمن: سلام علیکم تحلیل ماجرای این قتل هولناک،بسیار و موجب خاطر بود. خدا خیرتان دهد. اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا @rozaneebefarda
روزنه
وعظ بی عملان واجب است نشنیدن درنگی در ماجرای تلخ قتل زن دوم نجفی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 با فراگیر ش
بازتاب/۵ 🔹شفق: 🔴 اصولا" ماهیت جریان اصلاحطلبی، افساد طلبی است! و از درون این فساد و منجلاب تئوریزه شده، قاتلین خونسرد و حق به جانبی همچون نجفی ها سر در می آورند! @rozaneebefarda